abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 februari 2004 @ 16:41:36 #226
26098 Notorious
100% pure hatred
pi_17148314
quote:
Moeilijk he goed lezen.
Daar gaat het helemaal niet over maar over het feit dat mensen die geen donor zijn geen antwoord geven dat als ze zelf en donor nodig hebben, wat ze dan doen.
En ze jatten je organen niet want je moet er eerst toestemming voor geven, zie het als een cadeautje.
Als ik mijn vriend een ring geef dan heeft hij die ring toch niet van mij gejat of wel?
En zo is het op dit moment nog wel met een donorcodicil.
Ja maar ik heb het erover dat als je geen antwoord geeft je automatisch donor wordt.
  vrijdag 13 februari 2004 @ 16:43:57 #227
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17148378
Herinner ik me plotseling weer iets van een jaartje geleden. Ik was in de kroeg in discussie met iemand of je donor zou moeten zijn of niet. Zijn argument om het niet te doen was het feit dat ie er misschien wel een moordenaar mee zou redden en dat sowieso wou vermijden .

Overigens was de term 'gezeur' niet zo handig gekozen, maar ook ik zou toch wel graag willen weten of degenen die bewust geen donor zijn, wel een orgaan zouden accepteren van een hersendood persoon.

If men define things as real, they are real in their consequences
  vrijdag 13 februari 2004 @ 16:45:11 #228
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17148422
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 16:41 schreef Notorious het volgende:

[..]

Ja maar ik heb het erover dat als je geen antwoord geeft je automatisch donor wordt.

Dan moet je dus even antwoord geven door een formuliertje in te sturen... What's the big deal???
If men define things as real, they are real in their consequences
  vrijdag 13 februari 2004 @ 16:45:46 #229
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17148443
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 16:43 schreef Hephaistos het volgende:
Herinner ik me plotseling weer iets van een jaartje geleden. Ik was in de kroeg in discussie met iemand of je donor zou moeten zijn of niet. Zijn argument om het niet te doen was het feit dat ie er misschien wel een moordenaar mee zou redden en dat sowieso wou vermijden .
Dat risico neem ik maar voor lief. Ik zal er verder weinig last van hebben gezien ik dan toch dood ben.
quote:
Overigens was de term 'gezeur' niet zo handig gekozen, maar ook ik zou toch wel graag willen weten of degenen die bewust geen donor zijn, wel een orgaan zouden accepteren van een hersendood persoon.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_17148542
ben donor en vnd niet erg. ik hoop dat ik er iemand anders mee kan redden mocht ik zelf dood gaan op een manier die ik liever niet had gewilt.
  vrijdag 13 februari 2004 @ 16:49:25 #231
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_17148590
quote:
In alle eerlijkheid zou ik je daar geen antwoord op kunnen geven. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik het niet kan. Ik weet niet of ik ermee zou kunnen leven als ik 't wél zo'n orgaan zou accepteren. Dan dan bedoel ik 'leven' in de psychische zin.
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 13 februari 2004 @ 16:49:25 #232
26098 Notorious
100% pure hatred
pi_17148591
quote:
Dan moet je dus even antwoord geven door een formuliertje in te sturen... What's the big deal???
Het gaat erom dat ze gewoon dingen met je lichaam kunnen doen zonder dat je er toestemming voor geeft, dat is toch illegaal ofzo?!
pi_17148763
quote:

Je kunt het ook zo zien: je bent zelf een moordenaar als je geen donor bent.
Er sterven namelijk dagelijks ik-weet-niet-hoeveel mensen door een donor tekort..

..En deze is overigens niet bedoeld voor de laatste zin, dat is helaas de bikkelharde realiteit.

[Dit bericht is gewijzigd door Meaghan op 13-02-2004 17:12]

pi_17149242
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 16:49 schreef Natalie het volgende:

[..]

In alle eerlijkheid zou ik je daar geen antwoord op kunnen geven. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik het niet kan. Ik weet niet of ik ermee zou kunnen leven als ik 't wél zo'n orgaan zou accepteren. Dan dan bedoel ik 'leven' in de psychische zin.

Misschien kan ik je dan wat helderheid verschaffen: als de dood je in de ogen kijkt komt het overlevingsinstinct in de mens naar boven, dan zul je bijna alles doen om te overleven. Reken maar dat je familie en vrienden enorm op je in zullen praten om het toch te doen en je ervan te overtuigen dat het "goed" is, en jij zal je maar al te graag om laten praten...

Ik vind het echt een zwaktebod om nu te zeggen dat je daar geen antwoord op kan geven, zo kan je lekker volhouden om geen donor te zijn en als puntje bij paaltje komt toch kiezen om wel van donororganen van iemand anders te profiteren terwijl je nu niet in gewetensnood komt...

Ik sta overingens nog steeds achter mijn woordkeuze van toenstraks, ik vind het gewoon "gezeur". Dat dat respectloos is, ja inderdaad, ik kan voor de standpunten van tegenstanders idd totaal GEEN respect opbrengen. Dat wil niet zeggen dat ik dan meteen voor die persoon helemaal geen respect meer op kan brengen, het feit dat NIEMAND hier antwoord geeft op de vraag wat je zelf zou doen als je een donororgaan nodig hebt doet mijn respect voor zekere personen wel ernstig dalen...

Misschien komt dit stukje tekst nogal bot over, goed, het zij zo, 200 mensen die per jaar sterven door een donortekort is ook geen pretje...

"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 13 februari 2004 @ 17:46:52 #235
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_17150289
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 17:11 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Misschien kan ik je dan wat helderheid verschaffen: als de dood je in de ogen kijkt komt het overlevingsinstinct in de mens naar boven, dan zul je bijna alles doen om te overleven. Reken maar dat je familie en vrienden enorm op je in zullen praten om het toch te doen en je ervan te overtuigen dat het "goed" is, en jij zal je maar al te graag om laten praten...

Dat is jou visie op het geheel. En ja, misschien heb je het bij het juiste eind. Maar wie zal het zeggen? De laatste keer dat ik checkte kon niemand in de toekomst kijken. Wie zegt dat jij het wel kan? Eerlijk gezegd komt dát nogal egoistisch op me over. Maar ieder z'n mening natuurlijk
quote:
Ik vind het echt een zwaktebod om nu te zeggen dat je daar geen antwoord op kan geven, zo kan je lekker volhouden om geen donor te zijn en als puntje bij paaltje komt toch kiezen om wel van donororganen van iemand anders te profiteren terwijl je nu niet in gewetensnood komt...
Als jij dat zo nodig wil denken, dan moet je dat vooral doen. Ik zit hier niet om te verkondigen dat ik het allemaal beter weet. Jij lijkt daarintegen wél te weten hoe iedereen reageert in bepaalde situaties. Van mij mag je denken wat je wil, en dat zal je ook ongetwijfeld doen. Maar dat houdt niet in dat je gelijk hebt, natuurlijk.
Want waarom zou ik hier lopen verkondigen dat ík precies weet hoe ik reageer als ik in zo'n situatie kom, als ik dat niet van mezelf weet?
En nu denk jij het wel te weten? Dat vind ik knap van je.
quote:
Dat wil niet zeggen dat ik dan meteen voor die persoon helemaal geen respect meer op kan brengen, het feit dat NIEMAND hier antwoord geeft op de vraag wat je zelf zou doen als je een donororgaan nodig hebt doet mijn respect voor zekere personen wel ernstig dalen...
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik je daar antwoord op verschaft.
Maar dat veeg jij weg als zijnde: een zwaktebod & in zijn geheel ongeloofwaardig.
Sja, dat jij dat meteen op die manier afdoet zonder ook maar even stil te staan bij wát er eigenlijk staat en mij wel even gaat lopen vertellen hoe ik dan wel zou reageren, dat doet mijn respect voor een zeker persoon ook wel ernstig dalen, ja.

No offence of course, maar je bent wel erg kortzichtig.

quote:
Misschien komt dit stukje tekst nogal bot over, goed, het zij zo, 200 mensen die per jaar sterven door een donortekort is ook geen pretje...
Zeker niet. Da's verschrikkelijk.
Maar dat komt zeker doordat al die mensen die geen donor zijn de organen inpikken die ze eigenlijk niet verdienen te krijgen?
Zoals jij zo stellig lijkt te willen beweren?
  vrijdag 13 februari 2004 @ 17:50:22 #236
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_17150405
quote:

Nooit zo over nagedacht eigenlijk, maar ik denk het wel.
Hoewel ik bij de gedachte alleen al kippenvel krijg

Maar veel mensen denken dat één transplantatie het probleem oplost, maar zelfs al zou het lichaam een nier goed accepteren, dan is dat maximaal voor een periode van 10 jaar, daarna moet er weer een nieuwe transplantatie plaats vinden, met wederom een heleboel risicos.

Een leuk leven heb je dan niet meer, lijkt me

pi_17150903
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 17:46 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dat is jou visie op het geheel. En ja, misschien heb je het bij het juiste eind. Maar wie zal het zeggen? De laatste keer dat ik checkte kon niemand in de toekomst kijken. Wie zegt dat jij het wel kan? Eerlijk gezegd komt dát nogal egoistisch op me over. Maar ieder z'n mening natuurlijk

Je bedoelt waarschijnlijk dat ik arrogant overkom, dat is heel iets anders dan egoïstisch. Ik had eerlijk gezegd al zo'n reactie verwacht, ondanks dat ik niet in de toekomst kan kijken, maar menselijk gedrag is in grote lijnen zeer voorspelbaar, zeker als er instincten in werking treden.
quote:
Want waarom zou ik hier lopen verkondigen dat ík precies weet hoe ik reageer als ik in zo'n situatie kom, als ik dat niet van mezelf weet?
Leef je eens in in de situatie, stel jezelf echt voor dat je dood gaat als je geen nieuwe lever krijgt, stel je voor hoe je familie en vrienden dat zouden vinden, stel je voor wat ze tegen jou zouden zeggen om jou over te halen om een donororgaan te accepteren, en stel je voor hoe definitief de dood is, ik denk dat je dan wel degelijk een vrij goede inschatting kan maken van wat je zal doen. 100% zekerheid kan je nooit geven, dat is zo.
quote:
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik je daar antwoord op verschaft.
Maar dat veeg jij weg als zijnde: een zwaktebod & in zijn geheel ongeloofwaardig.
Sja, dat jij dat meteen op die manier afdoet zonder ook maar even stil te staan bij wát er eigenlijk staat en mij wel even gaat lopen vertellen hoe ik dan wel zou reageren, dat doet mijn respect voor een zeker persoon ook wel ernstig dalen, ja.
Tja, ik kan me wel voorstellen dat je het vreemd zou vinden om met een orgaan van iemand anders in je lijf te lopen, maar ik geloof gewoon niet dat het je zal weerhouden om het te doen...
quote:
Zeker niet. Da's verschrikkelijk.
Maar dat komt zeker doordat al die mensen die geen donor zijn de organen inpikken die ze eigenlijk niet verdienen te krijgen?
Zoals jij zo stellig beweerd?
Ik beweer het niet stellig, maar ik insinueer het wel . Het komt niet alleen door een tekort aan donors, maar ook door het feit dat vaak niet bekend is wie er nu precies donor is, donorcodil hebben mensen soms niet op zak of raken in de "heat of the moment" verloren. Daar is dus nog winst te pakken, maar dat kan geen argument zijn om dan maar geen donor te worden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 13 februari 2004 @ 18:18:54 #238
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_17151250
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 18:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Je bedoelt waarschijnlijk dat ik arrogant overkom, dat is heel iets anders dan egoïstisch. Ik had eerlijk gezegd al zo'n reactie verwacht, ondanks dat ik niet in de toekomst kan kijken, maar menselijk gedrag is in grote lijnen zeer voorspelbaar, zeker als er instincten in werking treden.

Arrogant ook indeed
En ik zei al: misschien heb je gelijk. Maar misschien ook niet.
quote:
Leef je eens in in de situatie, stel jezelf echt voor dat je dood gaat als je geen nieuwe lever krijgt, stel je voor hoe je familie en vrienden dat zouden vinden, stel je voor wat ze tegen jou zouden zeggen om jou over te halen om een donororgaan te accepteren, en stel je voor hoe definitief de dood is, ik denk dat je dan wel degelijk een vrij goede inschatting kan maken van wat je zal doen. 100% zekerheid kan je nooit geven, dat is zo.
Ik geef je gelijk wat betreft je 'overlevingsdrang-theorie'. Toch verschilt het per mens. Aangezien je mij niet kent, kan ik me voorstellen waarom je sceptisch bent over de replies die ik geef. Als je me beter zou kennen dan zou je misschien begrijpen waarom ik sommige dingen zeg.
quote:
Ik beweer het niet stellig, maar ik insinueer het wel . Het komt niet alleen door een tekort aan donors, maar ook door het feit dat vaak niet bekend is wie er nu precies donor is, donorcodil hebben mensen soms niet op zak of raken in de "heat of the moment" verloren. Daar is dus nog winst te pakken, maar dat kan geen argument zijn om dan maar geen donor te worden.
Daarom vind ik het zo belangrijk dat menen dat formulier netjes invullen en terugsturen, zoals het hoort. Zelf ben ik geen donor (zoals je wel doorhebt) maar ik heb wel altijd dat papiertje opzak waar dat netjes op vermeld staat. Niet dat daar men daar wat mee opschiet, maar ik heb het iig bij me. En ik weet niet hoeveel mensen dat kunnen zeggen.
pi_17151784
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:11 schreef GazGas het volgende:
Ik ga hier geen zielige voorbeelden noemen, die kent iedereen toch wel mag ik aannemen.
De reden waarom je donor zou moeten zijn is duidelijk: het leven van anderen redden.
En in tegenstelling tot andere topics vraag ik niet of je al donor bent of niet. Nee, ik vraag de gene die het niet zijn het gewoon te doen. En als je het niet wil mag je mij overtuigen dat daar een goede reden voor is.
Als ik dood ga wil ik dat met zoveel mogelijk "lichaam".

Stel, als blijkt dat werkelijk van alles zou kunnen worden gebruikt van jou voor iemand anders. Bijvoorbeeld armen, benen, gebid, schedel, hersenen, enz... Zou je dan ook gewoon donor blijven Jij hebt er niks meer aan, maar je kunt wel iemand plezieren...

pi_17152001
De reden waarom iemand donor zou moeten worden is in ieder geval omdat hij of zij daar zelf in gelooft en er achter staat. Niet omdat die persoon zich anders schuldig of een egoïst voelt omdat mensen vervolgens zeggen dat hij dat is. Ik vind emotionele manipulatie persoonlijk een zeer kwalijke zaak van het doordrammen van je zin. Zélfs als dat, in dit geval, meer donoren zou opleveren.
pi_17152102
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 17:50 schreef TheDon18 het volgende:

[..]

Nooit zo over nagedacht eigenlijk, maar ik denk het wel.
Hoewel ik bij de gedachte alleen al kippenvel krijg

Maar veel mensen denken dat één transplantatie het probleem oplost, maar zelfs al zou het lichaam een nier goed accepteren, dan is dat maximaal voor een periode van 10 jaar, daarna moet er weer een nieuwe transplantatie plaats vinden, met wederom een heleboel risicos.

Een leuk leven heb je dan niet meer, lijkt me

Een leven met een slechte nier is helemaal een hel
Moet je regelmatig aan de dialyse apparaat. En je kunt heel weinig.

Dit topic is bijna vol, is er belangstelling voor een deel 2? Want volgens mij is de discussie nog niet voorbij....

Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_17152244
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 18:47 schreef Bombie het volgende:
De reden waarom iemand donor zou moeten worden is in ieder geval omdat hij of zij daar zelf in gelooft en er achter staat. Niet omdat die persoon zich anders schuldig of een egoïst voelt omdat mensen vervolgens zeggen dat hij dat is. Ik vind emotionele manipulatie persoonlijk een zeer kwalijke zaak van het doordrammen van je zin. Zélfs als dat, in dit geval, meer donoren zou opleveren.
Dat is het ook....
Maar nogmaals, als iemand als reden aanvoert dat ze het een ander gewoon niet gunnen dan is dat een kwalijke zaak lijkt mij..
pi_17152560
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 18:55 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Dat is het ook....
Maar nogmaals, als iemand als reden aanvoert dat ze het een ander gewoon niet gunnen dan is dat een kwalijke zaak lijkt mij..

Het is zeker spijtig als iemand er zo over denkt. Toch kan ik het wel respecteren als iemand tijdens zijn leven heel erg teleurgesteld is door andere mensen. Jammer wel als iemand dat niet kan doorbreken of gewoon heel weinig goede voorbeelden heeft gezien.

Eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk toch erger als iemand sterft omdat een potentiële donor geen omkijken heeft gehad naar zijn registratieformulier. Zeker als blijkt dat die persoon er eigenlijk niet eens zoveel tegen heeft.
Al het andere zijn keuzes die gemaakt worden en waar elk mens recht op heeft.

vrijdag 13 februari 2004 @ 19:09:28 #244
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_17152687
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 18:47 schreef Bombie het volgende:
Nou Bombie. Dat heb je mooi verwoord!
Ben het met je eens overigens
pi_17152700
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 18:18 schreef Natalie het volgende:

Ik geef je gelijk wat betreft je 'overlevingsdrang-theorie'. Toch verschilt het per mens. Aangezien je mij niet kent, kan ik me voorstellen waarom je sceptisch bent over de replies die ik geef. Als je me beter zou kennen dan zou je misschien begrijpen waarom ik sommige dingen zeg.

Klopt, ik ken je idd niet, mijn scepsis is ook niet zozeer tegen jou gericht als tegen de hele groep mensen die geen donor wil zijn. Zoals ik al zei, menselijk gedrag laat zich in grote lijnen goed voorspellen, zeker bij grote groepen. Van iedereen die geen donor wil zijn durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat 9 op de 10 als het er op aan komt wel gebruik zal maken van een donororgaan. Wie die 9 en wie die 1 is kan ik niet bepalen....
pi_17153163
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:11 schreef GazGas het volgende:
Ik ga hier geen zielige voorbeelden noemen, die kent iedereen toch wel mag ik aannemen.
De reden waarom je donor zou moeten zijn is duidelijk: het leven van anderen redden.
En in tegenstelling tot andere topics vraag ik niet of je al donor bent of niet. Nee, ik vraag de gene die het niet zijn het gewoon te doen. En als je het niet wil mag je mij overtuigen dat daar een goede reden voor is.
Ik werk er niet aan mee.
  vrijdag 13 februari 2004 @ 19:34:10 #247
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_17153322
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 15:17 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Dat is wel heel makkelijk, je lichaam is de tempel van je ziel, daar haal je toch niet de pilaren van weg.!

Wie is er dan been- of voet donor

Optopic: Ik ben bloeddonor

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  vrijdag 13 februari 2004 @ 19:47:31 #248
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_17153786
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 19:34 schreef Elegy het volgende:

[..]

Wie is er dan been- of voet donor

Optopic: Ik ben bloeddonor

Als het kan ik. Ik heb gewoon alles opgegeven voor donatie. Dan koopt mijn familie maar gezellig een dichte kist met nog een klein klompje Ype erin. Een vinger ofzo.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_17154922
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 19:27 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Ik werk er niet aan mee.

Motivatie???
Zal prettig zijn, we proberen te begrijpen waarom mensen geen donor willen zijn...
  zaterdag 14 februari 2004 @ 00:39:44 #250
26098 Notorious
100% pure hatred
pi_17162282
Waarom zou je het wel zijn?

We zijn toch ook niet allemaal zaaddonor ofzo.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')