abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17110688
quote:
De eerste Fiat 124 Sport Spiders rolden in 1966 in een beperkt aantal blinkend de Pininfarina-fabrieken in Turijn uit, nadat de introductie van dit model in oktober 1966 had plaatsgevonden.

Schepper van deze tijdloze creatie was de legendarische carrosserie ontwerper pininfarina. Dat de voorkeur van de groot meester duidelijk uitging naar de Fiat 124 Sport Spider blijkt heden ten dage nog uit het feit, dat de 124 Spider zelfs onder Pininfarina's eigen naam gebracht werd en in zijn eigen assemblagefabriek geproduceerd bleef.

Verantwoordelijk voor het geronk onder de welvende motorkap was de ingenieur Aurelio Lampredi (de Lampredi van o.a. de Ferrari V-12 motoren).

Tot 1970 was de wagen alleen uitgerust met een 1438 cc motor met 2 bovenliggend nokkenassen en 1 dubbele valstroom registercarburateur. Deze uitvoering was verkrijgbaar tot 1973. Vanaf 1970 bestond echter ook al de mogelijkheid om en 1608 cc motor als krachtbron te kiezen. Dubbele nokkenassen vanzelfsprekend, maar nu aangevuld met 2 dubbele Weber of Solex valstroomcarburateur. Het vermogen is dan inmiddels gestegen tot 110 pk!

Vanaf eind 1973 is zelfs de getunede versie van de 1800 cc spierbal uit de Fiat 132 Saloon verkrijgbaar.

Carlo Abarth neemt dit alles nog eens onder handen, hetgeen resulteert in de Fiat 124 Abarth. 128 PK, sperdifferentieel, onafhankelijke achterwielvering en ontelbare rally-successen (in speciale versies zelfs 200 PK en meer!).

In 1976 wordt de produktie van de Europese 124 Spider gestaakt. Alleen voor de export naar de USA blijft men nog een beperkt aantal Spiders per jaar produceren, waar het de "Best Sportscar" in zijn klasse is.

Een auto echter met een beduidend ander aanzicht en getemperde krachtbron, dit om tegemoet te komen aan de strenge milieu- en veiligheidseisen in de Verenigde Staten.

Weer 10 jaar later, in 1986 gaat de Spider definitief uit produktie. Na 20 jaar en 200.000 stuks! De laatst gebouwde Spiders waren voorzien van een Roots (Volumex) compressor, 135 PK en zeer exclusief met slechts 200 stuks.

De tijden echter van blinkend chroom en dubbele carburateurs zullen waarschijnlijk nooit meer terugkeren. Het is daarom taak voor de club, haar leden en andere liefhebbers om deze rasauto in ere te houden, alleen al om te laten zien wat het begrip "echte auto" werkelijk inhoudt.



Wallpaper

vorige deeltjes

Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_17110830
Goede morgen dan maar
pi_17111061
mogguh, mooie bak, wat kost zoiets nou?
pi_17111172
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:55 schreef StephanL het volgende:
Goede morgen dan maar
Nog geneukt?
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_17111182
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:08 schreef idiotforaliving het volgende:
mogguh, mooie bak, wat kost zoiets nou?
volgens:
Autotrader

zo'n 8000- 12000 eurie.

pi_17111197
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:08 schreef idiotforaliving het volgende:
mogguh, mooie bak, wat kost zoiets nou?
wat de gek ervoor geeft
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_17111292
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:15 schreef slashme het volgende:

[..]

wat de gek ervoor geeft


Dan zullen we moeten wachten tot Mark reageert...
pi_17111324
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:14 schreef slashme het volgende:

[..]

Nog geneukt?


Nee jij
pi_17111411
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:21 schreef StephanL het volgende:

[..]

Nee jij


Nee Mutz was niet thuis.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  donderdag 12 februari 2004 @ 10:27:32 #11
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_17111466
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:25 schreef slashme het volgende:

[..]

Nee Mutz was niet thuis.


Dat weet StephanL ook wel heel goed
pi_17111652
Ik ga hier 5 dagen niet meer komen, word gek van jullie
  donderdag 12 februari 2004 @ 10:40:14 #13
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17111704
morguh


Mutz is zooo deeltje 123

1 euro 48 afschrijving per km. da's kut...
Alleen een nieuwe auto is niet perse lucht, je moet er alleen niet binnen een jaar vanaf willen

The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_17111718
Fiat Roest
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
  donderdag 12 februari 2004 @ 10:51:27 #15
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_17111902
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:41 schreef Ballebek het volgende:
Fiat Roest
in de folder al.
pi_17112110
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:51 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

in de folder al.


Nee, dat zijn de nietjes ...
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
  donderdag 12 februari 2004 @ 11:06:12 #17
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_17112219
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 11:00 schreef Ballebek het volgende:

[..]

Nee, dat zijn de nietjes ...


onder andere
pi_17112271
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 11:06 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

onder andere


Oh ja, de kleurproeven dan de Metallic lak niet te vergeten
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
  donderdag 12 februari 2004 @ 11:49:25 #19
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17113191
*stil*

*rust*

Wie van de heren hier is in staat om een online formulieren te koppelen aan een access database? (controleren van gegevens e.d.) ?

The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_17113250
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 11:49 schreef Xtreem het volgende:
*stil*

*rust*

Wie van de heren hier is in staat om een online formulieren te koppelen aan een access database? (controleren van gegevens e.d.) ?


meld *
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  donderdag 12 februari 2004 @ 12:05:28 #21
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17113581
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 11:51 schreef slashme het volgende:

[..]

meld *


En is u bereid om dat tegen een kleine vergoeding te fixen?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_17113837
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 12:05 schreef Xtreem het volgende:

[..]

En is u bereid om dat tegen een kleine vergoeding te fixen?


Laat dat kleine maar weg
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  donderdag 12 februari 2004 @ 12:16:45 #23
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17113858
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 12:15 schreef slashme het volgende:

[..]

Laat dat kleine maar weg


He! is voor een studievereniging! niet commercieel enzo...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_17114016
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:37 schreef StephanL het volgende:
Ik ga hier 5 dagen niet meer komen, word gek van jullie
Ja maar... maar... dat vind ik helemaal niet leuk als jij niet meer komt!!!

* MutZ is de komende dagen wegens omstandigheden ook sterk verminderd aanwezig...

[Dit bericht is gewijzigd door MutZ op 12-02-2004 12:24]

[18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
<gr8w8>bitch
  donderdag 12 februari 2004 @ 12:23:58 #25
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17114033
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 12:23 schreef MutZ het volgende:

[..]

Ja maar... maar... dat vind ik helemaal niet leuk als jij niet meer komt!!!


*zucht* hij komt wel, maar niet hier
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')