quote:
De eerste Fiat 124 Sport Spiders rolden in 1966 in een beperkt aantal blinkend de Pininfarina-fabrieken in Turijn uit, nadat de introductie van dit model in oktober 1966 had plaatsgevonden.Schepper van deze tijdloze creatie was de legendarische carrosserie ontwerper pininfarina. Dat de voorkeur van de groot meester duidelijk uitging naar de Fiat 124 Sport Spider blijkt heden ten dage nog uit het feit, dat de 124 Spider zelfs onder Pininfarina's eigen naam gebracht werd en in zijn eigen assemblagefabriek geproduceerd bleef.
Verantwoordelijk voor het geronk onder de welvende motorkap was de ingenieur Aurelio Lampredi (de Lampredi van o.a. de Ferrari V-12 motoren).
Tot 1970 was de wagen alleen uitgerust met een 1438 cc motor met 2 bovenliggend nokkenassen en 1 dubbele valstroom registercarburateur. Deze uitvoering was verkrijgbaar tot 1973. Vanaf 1970 bestond echter ook al de mogelijkheid om en 1608 cc motor als krachtbron te kiezen. Dubbele nokkenassen vanzelfsprekend, maar nu aangevuld met 2 dubbele Weber of Solex valstroomcarburateur. Het vermogen is dan inmiddels gestegen tot 110 pk!
Vanaf eind 1973 is zelfs de getunede versie van de 1800 cc spierbal uit de Fiat 132 Saloon verkrijgbaar.
Carlo Abarth neemt dit alles nog eens onder handen, hetgeen resulteert in de Fiat 124 Abarth. 128 PK, sperdifferentieel, onafhankelijke achterwielvering en ontelbare rally-successen (in speciale versies zelfs 200 PK en meer!).
In 1976 wordt de produktie van de Europese 124 Spider gestaakt. Alleen voor de export naar de USA blijft men nog een beperkt aantal Spiders per jaar produceren, waar het de "Best Sportscar" in zijn klasse is.
Een auto echter met een beduidend ander aanzicht en getemperde krachtbron, dit om tegemoet te komen aan de strenge milieu- en veiligheidseisen in de Verenigde Staten.
Weer 10 jaar later, in 1986 gaat de Spider definitief uit produktie. Na 20 jaar en 200.000 stuks! De laatst gebouwde Spiders waren voorzien van een Roots (Volumex) compressor, 135 PK en zeer exclusief met slechts 200 stuks.
De tijden echter van blinkend chroom en dubbele carburateurs zullen waarschijnlijk nooit meer terugkeren. Het is daarom taak voor de club, haar leden en andere liefhebbers om deze rasauto in ere te houden, alleen al om te laten zien wat het begrip "echte auto" werkelijk inhoudt.
quote:Nog geneukt?
Op donderdag 12 februari 2004 09:55 schreef StephanL het volgende:
Goede morgen dan maar
quote:volgens:
Op donderdag 12 februari 2004 10:08 schreef idiotforaliving het volgende:
mogguh, mooie bak, wat kost zoiets nou?
zo'n 8000- 12000 eurie.
quote:wat de gek ervoor geeft
Op donderdag 12 februari 2004 10:08 schreef idiotforaliving het volgende:
mogguh, mooie bak, wat kost zoiets nou?
quote:Dan zullen we moeten wachten tot Mark reageert...
Op donderdag 12 februari 2004 10:15 schreef slashme het volgende:[..]
wat de gek ervoor geeft
quote:Nee Mutz was niet thuis.
Op donderdag 12 februari 2004 10:21 schreef StephanL het volgende:[..]
Nee jij
quote:Dat weet StephanL ook wel heel goed
Op donderdag 12 februari 2004 10:25 schreef slashme het volgende:[..]
Nee Mutz was niet thuis.
Mutz is zooo deeltje 123
1 euro 48 afschrijving per km. da's kut...
Alleen een nieuwe auto is niet perse lucht, je moet er alleen niet binnen een jaar vanaf willen
quote:Nee, dat zijn de nietjes ...
Op donderdag 12 februari 2004 10:51 schreef Tjabbo het volgende:[..]
in de folder al.
quote:onder andere
Op donderdag 12 februari 2004 11:00 schreef Ballebek het volgende:[..]
Nee, dat zijn de nietjes ...
quote:Oh ja, de kleurproeven dan de Metallic lak niet te vergeten
Op donderdag 12 februari 2004 11:06 schreef Tjabbo het volgende:[..]
onder andere
*rust*
Wie van de heren hier is in staat om een online formulieren te koppelen aan een access database? (controleren van gegevens e.d.) ?
quote:meld *
Op donderdag 12 februari 2004 11:49 schreef Xtreem het volgende:
*stil**rust*
Wie van de heren hier is in staat om een online formulieren te koppelen aan een access database? (controleren van gegevens e.d.) ?
quote:En is u bereid om dat tegen een kleine vergoeding te fixen?
Op donderdag 12 februari 2004 11:51 schreef slashme het volgende:[..]
meld *
quote:Laat dat kleine maar weg
Op donderdag 12 februari 2004 12:05 schreef Xtreem het volgende:[..]
En is u bereid om dat tegen een kleine vergoeding te fixen?
quote:He! is voor een studievereniging! niet commercieel enzo...
Op donderdag 12 februari 2004 12:15 schreef slashme het volgende:[..]
Laat dat kleine maar weg
quote:Ja maar... maar... dat vind ik helemaal niet leuk als jij niet meer komt!!!
Op donderdag 12 februari 2004 10:37 schreef StephanL het volgende:
Ik ga hier 5 dagen niet meer komen, word gek van jullie
* MutZ is de komende dagen wegens omstandigheden ook sterk verminderd aanwezig...
[Dit bericht is gewijzigd door MutZ op 12-02-2004 12:24]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |