Persoonlijk denk ik dat hij beter nooit met afkicken had kunnen beginnen, maar goed. Onze favoriete junk en allesbeschilderaar is dus niet meer.
en toen ik gepost had waren er inmiddels al 2 die me voor waren
en ik was tenminste nog zo beleefd om om een slotje te vragen
quote:ja wat denk jij dan
Op woensdag 11 juli 2001 16:23 schreef Forumpi het volgende:[..]
vanwege het zoveelste topic?
quote:ja
Op woensdag 11 juli 2001 16:23 schreef Forumpi het volgende:[..]
vanwege het zoveelste topic?
voor reactie over hermand brood dood zie in vivi's topic (1e topic)
Hij was ook een gooed musikant saterday night was gewoon erg goed.
Pfoe, anders blijven we slotjes zetten.
Herman lacht zich, vanuit waar ie nu ook is, rot.
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 16:26 schreef Num het volgende:
Ik stel voor om een herman brood forum te openen
quote:ROFLOL
Op woensdag 11 juli 2001 16:26 schreef Num het volgende:
Ik stel voor om een herman brood forum te openen
quote:Ik hoop het!!
Op woensdag 11 juli 2001 16:26 schreef golfer het volgende:
Herman lacht zich, vanuit waar ie nu ook is, rot.
hij was vast veel liever gegaan met een spuit in zijn arm.
Stelletje bemoeials
Herman, rest in peace!
Dat er dus ineens iemand aankomt die gecondoleerd zegt en je van niets weet.
Ik heb alleen een beetje medelijden voor de wormen. Die komen er niet leven vanaf als ze hem opvreten.
Vind het echt vreselijk, arme Herman, die arme kerel had gewoon nooit moeten afkicken, dan had hij met gemak 70 kunnen worden. Arme Lola ook.
"Ik kan vliegen ik kan vliegen!"
*SPLET*
PS. Hij had beter niet kunnen stoppen nee, maar hij moest wel, de Speed werkte niet meer, hij was op...liep met een luier...sliep 19 uur p/d.
Herman was klaar
Nog 1 laatste kick voor het sterven (de val) en that's it!
quote:Nee, natruurlijk niet: Verplicht afkicken is goed!
Op woensdag 11 juli 2001 16:49 schreef absolutelyarrogant het volgende:
Vind het echt vreselijk, arme Herman, die arme kerel had gewoon nooit moeten afkicken, dan had hij met gemak 70 kunnen worden. Arme Lola ook.
quote:Er is natuurlijk wel een verschil tussen een herman brood, die zijn verslaving kon betalen en er niet vanaf wou, en een junk die op straat leeft en met stelen in z'n verslaving moet voldoen
Op woensdag 11 juli 2001 16:58 schreef links234 het volgende:[..]
Nee, natruurlijk niet: Verplicht afkicken is goed!
Brood leeft gewoon nog, t was a case of mistaken identity!
quote:Jammer
Op woensdag 11 juli 2001 17:10 schreef Manono het volgende:
JONGENS, HOU MAAR OP MET JAMMEREN, T IS NIET WAAR!Brood leeft gewoon nog, t was a case of mistaken identity!
quote:Yeah right
Op woensdag 11 juli 2001 17:10 schreef Manono het volgende:
JONGENS, HOU MAAR OP MET JAMMEREN, T IS NIET WAAR!Brood leeft gewoon nog, t was a case of mistaken identity!
quote:
www.nosnieuws.nl
(...)Bij het Hilton is het nog rustig. Enkele fotografen en cameramensen hebben zich er verzameld. Volgens ooggetuigen is het stoffelijk overschot van Brood rond 15.30 uur bij het hotel weggehaald.
Sinds het bekend worden van het nieuws, half vier vanmiddag, hebben de radiozenders Radio1, Radio2 en 3FM hun programma's aangepast om plaats te maken voor een terugblik op Herman Brood, zijn leven en carrière.
Boezemvriend en Brood-biograaf Bart Chabot is bijzonder aangeslagen, maar niet bereikbaar voor commentaar. Dat meldt zijn management, dat ook weet te vertellen dat Herman Brood waarschijnlijk om half twee gesprongen is.
Jan Eilander maakte in 1994 een documentaire over het fenomeen HErman Brood: Rock & Roll Junkie. Eilander zei tegen Radio2 dat Brood waarschijnlijk uit het leven is gestapt omdat "hij gewend was om 48 uur in een dag te leven." Brood was de laatste tijd zo verzwakt dat dat dat niet meer kon.
quote:
Op woensdag 11 juli 2001 17:26 schreef X-Ray het volgende:
![]()
Hij heeft geleefd en dat staat vast, maar 1 ding zullen we (*ik*) missen: Herman brood en zijn kwast
Gecondoleerd!
quote:Rest in pieces, na zo'n val bestrijkt hij nu waarschijnlijk zo'n 4 m2
Op woensdag 11 juli 2001 16:36 schreef Jane het volgende:
Maar hij is tenminste niet geruisloos ten onder gegaan!Herman, rest in peace!
Even serieus, jammer, ik vond het altijd een markant persoon die zich ondanks zijn gedrag en uitspraken toch staande wist te houden binnen de Nederlandse cultuur. Alleen bovenop het Hilton wist ie zich wat minder staande te houden.... dus de omzet van de plaatselijke drugsdealers is niet het enige wat keldert.
quote:Van brood naar pannekoek. Ach, hij blijft kneedbaar, hè?
Op woensdag 11 juli 2001 18:14 schreef Jimbaka het volgende:[..]
Rest in pieces, na zo'n val bestrijkt hij nu waarschijnlijk zo'n 4 m2
Herman R.I.P
als je ooit van een gebouw wilt springen.... doe het dan goed.. en neem een heel bijzonder gebouw...
En het liedje sinds een dag of twee, ik heb het soms wel eens in mijn hoofd. Dit kan toch niet waar zijn?
quote:Die intervieuwster was een domme nitwit, ze had hem ooit 1 x zien optreden. Een Nederlandse muziekjournaliste die Herman Brood maar 1 x heeft zien optreden, beat that.
Op woensdag 11 juli 2001 19:57 schreef Scylla het volgende:
Suckt ass,ik vond hem nog best een koel personage...jammer dat tie dood is...raar ook at tie zo plotseling zelfmoord pleegde,volgens een interviewster van 't Oor en volgens Marc Chabot ging het toch best wel goed met hem.
quote:En dan ook nog toen ze 13 was. Ze wist trouwens wel te vertellen dat Herman door van een hotel te springen aan z'n eind wilde komen. En dat Herman in een gesprek met z'n beste vriend al eens besloten had dat er in principe 2 mogelijke hotels waren, het Hilton en nog een ander (ben naam kwijt). Die vriend had toen bedacht dat het Hilton geschikt was, omdat dat dichter bij Herman's huis was en hij dus niet zo ver hoefde te lopen.
Op woensdag 11 juli 2001 20:06 schreef tong80 het volgende:[..]
Die intervieuwster was een domme nitwit, ze had hem ooit 1 x zien optreden. Een Nederlandse muziekjournaliste die Herman Brood maar 1 x heeft zien optreden, beat that.
Met Herman Brood is een markant persoon en een bijzondere artiest uit de Nederlandse samenleving verdwenen.
Vanavond al 3 specials over Brood geloof ik, ik kan er niks aan doen maar ik krijg daar een naar gevoel over.
Morgen prominent de CD's van Herman Brood in beeld bij de platenzaken etc.
Vrijdag een live-verslag van de begravenis (vermoed ik)
Ik vind het heel zonde dat Herman Brood er niet meer is, en verder wil ik er niets over kwijt.
quote:fijn
Op woensdag 11 juli 2001 20:26 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik vind het heel zonde dat Herman Brood er niet meer is, en verder wil ik er niets over kwijt.
quote:Ik niet hoor. Zeker niet bij Herman Brood, die alles deed om in de belangstelling te blijven staan. Herman gebruikte de media op grootse wijze
Op woensdag 11 juli 2001 20:26 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik erger me er altijd een beetje aan dat iedereen direct een lofzang begint af te steken zodra iemand overleden is.Vanavond al 3 specials over Brood geloof ik, ik kan er niks aan doen maar ik krijg daar een naar gevoel over.
Deze dood hoorde precies bij Herman's leven. En actuele zaken horen actueel in het nieuws.
Als een vooraanstaand politicus is overleden ga je toch ook niet 3 maanden daarna pas iets over hem uitzenden?
quote:Waarom niet?.
Morgen prominent de CD's van Herman Brood in beeld bij de platenzaken etc.
Vrijdag een live-verslag van de begravenis (vermoed ik)Ik vind het heel zonde dat Herman Brood er niet meer is, en verder wil ik er niets over kwijt.
Herman roeleerde, was een jeugdheld van me
quote:Media besteden veel aandacht aan overlijden Brood
Op woensdag 11 juli 2001 18:51 schreef golfer het volgende:
Vanavond om 22.10 uur op Nederland-2 een in memoriam en om 22.55 op Nederland-3 de documentaire Rock 'n Roll Junkie.
HILVERSUM - De media besteden veel aandacht aan het overlijden van Herman Brood. De muziekzender TMF heeft de programmering woensdagavond volledig aangepast aan de dood van ,,de enige rock and roll ster van Nederland''.
De TROS zendt woensdagavond een special uit over het leven van de zanger/kunstenaar. Het ingelaste programma bestaat uit materiaal van zijn optredens bij de TROS TV Show. De uitzending begint om 22.00 uur op Nederland 2 en duurt ongeveer veertig minuten. Door het programma komt Habets te vervallen.
Op Nederland 3 begint om 22.50 uur de film Rock 'n Roll junkie. De makers van deze muziekfilm volgden Herman Brood een jaar lang en interviewden mensen uit zijn omgeving. Vooraf besteedt ook de actualiteitenrubriek NOVA aandacht aan het verscheiden van de muzikant.
Yorin laat weten dat om 22.50 uur een interview van Theo van Gogh met Herman Brood wordt herhaald. Van Gogh praat daarin met Brood over de dood en de gewaarwording dat zelfs speed- en wodkacocktails na dertig jaar uitgewerkt kunnen zijn. Het interview was eerder op 7 januari 2001 te zien.
Muziekzender TMF brengt woensdagavond rond 20.00 uur een herhaling van het programma VIG (Very Important Guest), waarin Brood als gast zijn favoriete clips liet uitzenden. Vanaf 22.30 uur zendt TMF nog een uitgebreide concert-registratie uit.
© ANP
quote:* HighPriority agrees.
Op woensdag 11 juli 2001 18:58 schreef sataN het volgende:
Ik vind sommige reacties hier echt te schunnig voor woorden. De man was een artiest, en wat mij betreft een grote.
Ja, hij gebruikte drugs, maar om daar nu van die verheugde berichtjes te gaan zitten plaatsen nu hij dood is; daar walg ik van!
De zgn grappige opmerkingen hoeven van mij ook niet. Doe dat alsjeblieft in onzin of hou je buiten deze draad als het je niets interesseert!
Ik walg er echt van dat mensen zo reageren. Er is iemand gestorven, en ook al was het een behoorlijk aparte persoonlijkheid, dat geeft je geen recht er grapjes over te maken.
Zwaar ongepast.
Trouwens niet verwacht dit... tenminste, had eerder OD'tje verwacht. Zelfmoord was voor mij daarom ook wel effe schrikken.
Magoed, was nooit echt al te goed op de hoogte over 'm.
quote:Die vriend was dus Bart Chabot.
Op woensdag 11 juli 2001 20:14 schreef Light het volgende:
Ze wist trouwens wel te vertellen dat Herman door van een hotel te springen aan z'n eind wilde komen. En dat Herman in een gesprek met z'n beste vriend al eens besloten had dat er in principe 2 mogelijke hotels waren, het Hilton en nog een ander (ben naam kwijt). Die vriend had toen bedacht dat het Hilton geschikt was, omdat dat dichter bij Herman's huis was en hij dus niet zo ver hoefde te lopen.
Ben zelf nooit een fan van Herman Brood geweest, maar hij was een markant (understatement) persoon in onze samenleving. En zoals Deelder zei, 'een poëtisch eind, hier kan ik mee leven'.
Ik verzamel geen geld, ik verzamel mooie momenten.
Zit hier gewoon met kippevel.
quote:Ik ken er nog één:
Op woensdag 11 juli 2001 23:10 schreef Sakura het volgende:
Uitspraak van Herman BroodIk verzamel geen geld, ik verzamel mooie momenten.
Zit hier gewoon met kippevel.
Drugs is het mooiste wat me ooit is overkomen......
Krijg alleen niet bepaald kippevel van deze laatste.
Heel jammer dat ie dood is, dat niemand hem op andere gedachten heeft weten te brengen, heel erg voor zijn kinderen vooral ...................
Hij is nu wel van die klote drang naar drugs af............. eindelijk Herman het ga je goed.
R.I.P.
quote:Die naam had ik ook niet onthouden. Ik onthoud niet alles de eerste keer dat ik het hoor.
Op woensdag 11 juli 2001 22:54 schreef Montagui het volgende:[..]
Die vriend was dus Bart Chabot.
Ben zelf nooit een fan van Herman Brood geweest, maar hij was een markant (understatement) persoon in onze samenleving. En zoals Deelder zei, 'een poëtisch eind, hier kan ik mee leven'.
En die uitspraak van Deelder, daar kan ik me ook wel in vinden. Herman Brood was een bijzonder persoon, het is jammer dat hij niet meer is. Maar zijn werken zullen blijven bestaan. En zolang zijn werken herinnerd worden blijft Herman voortleven. (Elvis is niet dood, en Jimi Hendrix ook niet.)
quote:Ik wel. Maar kan er toch niet lang rouwig om zijn dat ie er vandaag een eind aan gemaakt heeft. Hij had de hele dag pijn, kon amper nog lopen en scheet bovendien in z'n broek. Letterlijk. Als ie niet van het Hilton was gesprongen dan was ie dit jaar toch wel dood gegaan, maar dan in het ziekenhuis met een stel slangetjes in z'n armen en neus.
Op woensdag 11 juli 2001 22:54 schreef Montagui het volgende:Ben zelf nooit een fan van Herman Brood geweest,
No way to go for a rock & roll junkie.
R.I.P
[Dit bericht is gewijzigd door HipShake op 11-07-2001 23:22]
quote:Hij heeft anders wel gelijk
Op woensdag 11 juli 2001 22:48 schreef Sakura het volgende:
Hiz, je bent een lul.
Meer aandacht verspil ik niet aan je
En inderdaad, fijn voor de mensen die het mogen opruimen/in de buurt stonden.... slik dan gewoon een hoop pillen thuis of zo maar breng geen anderen in gevaar
)
Ook erg fijn voor z'n vrouw en kinderen die die laat stikken
quote:JA, die gozer was zwaar verslaafd = ernstig ziek, als ie opzettelijk en volledig bij zijn positieven een overdosis zou hebben genomen, om zijn dochter te kwetsen, dan heb je recht van spreken.
Op woensdag 11 juli 2001 23:21 schreef Bizarre het volgende:
Moet je respect hebben voor iemand wiens dochter erbij stond toen die een overdosis nam?
quote:Een mooi stukje in memoriam vind ik oke R@b, maar allerlei mensen van stal halen die vertellen hoe ontzettend bijzonder deze persoon was (wat ik in het geval van Brood wel terecht vind trouwens).
Op woensdag 11 juli 2001 20:34 schreef R@b het volgende:[..]
Als een vooraanstaand politicus is overleden ga je toch ook niet 3 maanden daarna pas iets over hem uitzenden?
[..]
Ik zou het persoonlijk mooier vinden om een blijk van waardering te geven voor deze mensen wanneer ze nog leven, mooie woorden achteraf is voor de nabestaanden dan wel belangrijk, maar doe dat dan in de privé-sfeer.
Ik zeg dit overigens in het algemeen hoor, niet naar de Fokkers toe, grotendeels een generatie van Brood en dan begrijp ik dat wel, vooral dat ongeloof ondanks dat het niet onverwacht is.
quote:Is het onzinnig omdat ik niet meedoe aan de glorificatie van zelfmoord ? Fijn voor alle andere mensen die iemand kwijt zijn geraakt door zelfmoord die nu mogen aanhoren hoe 'jofel het wel niet is om jezelf te pletter te springen van het Amsterdam Hilton'.
Op woensdag 11 juli 2001 22:51 schreef golfer het volgende:
Als je geen zinnige bijdrage te leveren hebt HiZ laat het dan i.p.v. die onzinnige reactie.
quote:Hoezo glorificatie van zelfmoord? Mensen uiten hier hun bewondering voor een persoon, niet voor de (laatste) daad.
Op donderdag 12 juli 2001 00:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Is het onzinnig omdat ik niet meedoe aan de glorificatie van zelfmoord ? Fijn voor alle andere mensen die iemand kwijt zijn geraakt door zelfmoord die nu mogen aanhoren hoe 'jofel het wel niet is om jezelf te pletter te springen van het Amsterdam Hilton'.
Herman Brood was een zielig geval, een junkie die geen controle had over zijn lijf en z'n leven. Iemand die kapot is gegaan voor het oog van de natie in de vorm van een televisie-camera. Z'n dood is wellicht een van de vreselijkste manieren om er een eind aan te maken (wel eens gezien wat er overblijft van de gemiddelde schedel na een val van grote hoogte?) Door er nu over ze gaan zitten ouwehoeren alsof er iets 'poëtisch' of passends is gebeurd praten we alleen maar goed dat we geen vinger uitstaken terwijl we allemaal wel hebben zitten toekijken terwijl het gebeurde.
quote:Die vent wilde zelf zo leven. Je kunt moeilijk iedereen tegen z'n zin van de straat plukken en verplicht af laten kicken. Bovendien, als er ergens een ramp gebeurt waarbij slachtoffers vallen die er niets aan kunnen doen, dan wordt er al gauw geroepen dat mensen daar niet zolang over moeten zeiken, maar helpt iemand zich door z'n eigen levensstijl willens en wetens naar de kloten en stapt vervolgens op, dan is het inneens WEL iets om je als buitenstaander druk over te maken. Of sterker nog, je moet je volgens jou bijna schuldig gaan voelen omdat je niks gedaan hebt.
Op donderdag 12 juli 2001 01:16 schreef HiZ het volgende:
Poëtische daad (Jules Deelder), en dat wordt dan ook nog eens bij herhaling onderschreven op allerlei manieren door mensen in dit topic.Herman Brood was een zielig geval, een junkie die geen controle had over zijn lijf en z'n leven. Iemand die kapot is gegaan voor het oog van de natie in de vorm van een televisie-camera. Z'n dood is wellicht een van de vreselijkste manieren om er een eind aan te maken (wel eens gezien wat er overblijft van de gemiddelde schedel na een val van grote hoogte?) Door er nu over ze gaan zitten ouwehoeren alsof er iets 'poëtisch' of passends is gebeurd praten we alleen maar goed dat we geen vinger uitstaken terwijl we allemaal wel hebben zitten toekijken terwijl het gebeurde.
Nogal krom lijkt me.
Brood was daarnaast iemand die nooit liep te zeiken over het feit dat ie verslaafd was, hij had het zelf altijd over z'n 'medicatie'. Ik heb in verscheidene interviews gelezen dat ie voornamelijk aan de drugs is gegaan om z'n verlegenheid te overwinnen, Deelder zegt trouwens ook om die reden te zijn gaan gebruiken, ook voornamelijk speed trouwens. Vorm van zelfmedicatie dus. Het zijn allebei figuren die zich ondanks hun verslaving altijd prima zelf financieel hebben kunnen redden en dus niet afhankelijk waren van 'de belastingbetaler'. Ik kan me er dus niet druk om maken. Ook niet om die laatste duikvlucht, al had ie van mij ook liever een OD mogen nemen, lijkt me een minder afschuwelijke manier van doodgaan als met je kop op het concrete smakken.
Met die 'zielig geval' geval uitspraak ben ik het ook niet eens, zielige gevallen zijn mensen die financieel afhankelijk zijn van anderen, daarnaast geen enkel leven hebben naast de drugs en die hun creativiteit smoren door hun drugsgebruik, daarvan was bij hem -tot vorig jaar- toch echt geen sprake.
quote:Waarom?? Iedereen heeft een mening over Herman Brood. Je mag hem, je mag hem niet...simpel.
Op woensdag 11 juli 2001 22:48 schreef Sakura het volgende:
Hiz, je bent een lul.
Meer aandacht verspil ik niet aan je
Als je vorig week aan mij zou vragen wat ik van Herman Brood vind zou ik je zeggen dat ik het een eikel eerste klas vind. Gisteren heeft hij zelfmoord gepleegd en nu moet ik of mijn mening bijstellen of mijn mond houden
Beetje kortzichtig natuurlijk.
Ik vind het nog steeds een drol van een vent en dat mag iedereen weten. Het is tenslotte mijn mening. Hier wordt hij nu helemaal opgehemeld. Vind ik prima, dat is jullie mening, maar ik laat mijn mening toch niet achterwege???
Dus als Hiz zegt dat hij het een egoistische daad van Brood vond om zelfmoord te plegen is hij meteen een lul. Laat me toch niet lachen. Ik vind het ook een lage streek van die vent. Ja, misschien was hij wel ziek, maar dan moet hij zichzelf laten behandelen. Ik vind het een heel zwak excuus om aan te dragen dat hij ziek was. Een hele troost voor zijn dochter. "Pappa was ziek". Laat iedereen dus gewoon zijn mening uiten, positief of negatief.
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 07:52 schreef RB-tje het volgende:
het is gewoon jammer dat zo'n kleurrijk persoon ons is ontnomen. Kleurrijke personen zoals Herman kom je zelden tegen.
Kleurrijk genoeg?
Way to go Herman
Onze gedachten gaan natuurlijk uit naar hem die hem lief hadden.
Afijn. Brood is niet meer. Zou Marco Bakker er rouwig om zijn ?
Herman heerste. Moge hij rusten in vrede.
http://www.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.herman.leven.dood.laatste.html
Vooral het laatste stukje
Hij is niet alleen van een van Nederlands echter rock 'n rollers geworden, hij aas ook een echte showbusiness-persoonlijkheid. Rock 'n roll was voor hem meer dan werk of succes. Het was zijn leven, hij ademde het met de geur van Tequila en hij leed rock 'n roll.
Showbusiness was ook zijn laatste trip met als decor een luxe vifjsterrenhotel. Maar met die sprong keerde hij wel terug naar de straat. De straat waar het allemaal begonnen is en eindigde.
Wat z'n gezin betreft, het lijkt me nogal aanmatigend om ongenuanceerd te bleren dat z'n zelfmoord laf en asociaal is. God weet wat voor gesprekken hij met z'n familieleden over z'n toestand heeft gehad en hoe zijn dierbaren tegenover zijn dood staan. Misschien wilde hij er wel uitstappen omdat hij z'n familie niet met de verzorging van een invalide man wilde opschepen.
Wat er ook van zij, ook al keur je iemands manier van leven af, ik vind het walgelijk om dan maar te krijsen dat je BLIJ bent dat diegene dood is. Alsof iemand die je niet mag het om die reden verdient om te sterven. Snap daar helemaal niets van.
Enfin, ik hoef Brood natuurlijk helemaal niet te verdedigen tegen zulke kleinburgerlijkheid, dat heeft hij zelf 54 jaar lang gedaan door te leven zoals hij heeft geleefd.
ChaCha... (Kamagurka:) Cha!
[Dit bericht is gewijzigd door Plebsmaster op 12-07-2001 11:20]
quote:..Cha
Op donderdag 12 juli 2001 11:14 schreef Plebsmaster het volgende:
ChaCha
1. Het is n wonder dat ie überhaupt zo oud geworden is
2. Hij was er al achter dat het met 'n overdosis niet zou lukken, dus deed-ie het maar zo.
3. Kun jij je voorstellen dat zo iemand in een bejaardenhuis dood gaat?? NFW!!
Verder was ie gewoon de belichaming van het begrip sex, drugs & rock-n-roll.
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 11:15 schreef kamagurka het volgende:[..]
..Chandler
Jezelf eerst kapot maken door drank en drugs en dan een hoog gebouw afspringen is geen nastrevenswaardig doel. Geheel onafhankelijk wat er nog van je persoon overleeft in een jarenlang proces van zelfsdestructie.
Oh, en de 'mooie vlucht' waar een van de mensen hier vlak boven het over heeft is er eentje waarbij je hoofd volledig uitelkaar spat. Niks moois aan dus.
quote:Je hoeft het ook niet nastrevenswaardig te vinden. Van niemand. Het is alleen zo makkelijk om het te veroordelen. Brood heeft in zijn leven meer gedaan dan de meeste andere mensen in 1000 jaar nog niet zouden bereiken. Including moi. Ik ben ook een burgermannetje dat de zekerheden van een vast salaris veilig en makkelijk vindt. Niks mis mee op zich. En ik zou nooit zo kunnen leven als Brood deed, maar ik heb er wel bewondering voor. Je moet sterk in je schoenen staan om tientallen jaren zo te kunnen voortbestaan.
Op donderdag 12 juli 2001 14:00 schreef HiZ het volgende:
Jezelf eerst kapot maken door drank en drugs en dan een hoog gebouw afspringen is geen nastrevenswaardig doel.
En tja, op een gegeven moment is je lichaam versleten, krijg je maagbloedingen, pies en poep je elke dag in je broek, en dan vind je het mooi geweest. Mag-ie? Gelukkig heeft hij geen toestemming hoeven vragen aan de commissie van burgers-die-weten-hoe-het-hoort.
quote:Ben je 'echter' als je altijd nuchter bent? Ben je het 'meest mens' als je leeft zoals onze oervaders, dus zonder drank, drugs, pillen of wat dan ook? Wie bepaalt dat? Is het niet arrogant om voor een ander te beslissen of hij 'echt' is en 'echt geleefd heeft'? Ik denk dat Brood heel wat intensiever heeft geleefd en heel wat meer levenskunstenaar was dan de verantwoorde papa's die dagelijks in de file staan.
Geheel onafhankelijk wat er nog van je persoon overleeft in een jarenlang proces van zelfsdestructie.
quote:Daar merk je toch niks meer van, het gaat om de vlucht, niet om de landing. Maar vooruit: ik geloof niet dat het echt zo mooi is, het lijkt me buitengewoon angstig. Wel moedig. En altijd nog beter dan wegrotten in een (ziekenhuis)bed totdat de dood je zelf wel komt halen.
Oh, en de 'mooie vlucht' waar een van de mensen hier vlak boven het over heeft is er eentje waarbij je hoofd volledig uitelkaar spat. Niks moois aan dus.
quote:he, dat schreef ik niet egoworst!
Op donderdag 12 juli 2001 12:00 schreef Chandler het volgende:[..]
quote:HiZ, we weten nu wel dat jij een benepen en zelfvoldaan mannetje bent. We snappen heus wel dat jij liever mensen bewondert die keurig hun burgermansleven leiden zonder gegrepen te worden door de lokroep van drank en drogerende middeltjes. We begrijpen ook dat de ruwe schoonheid die Broods persoonlijkheid uitstraalde niet aan jou besteed is. Living on the edge is niet jouw pakkie-an, en klaarblijkelijk kan je het ook niet waarderen als andere mensen er een dergelijke radicale levensvisie op nahouden. Zo'n mentaliteit is jouw goed recht; duizenden andere grijze muizen piepen met jou mee. Maar misschien is het gepast om je onvrede even voor jezelf te bewaren.
Op donderdag 12 juli 2001 14:00 schreef HiZ het volgende:
Jezelf eerst kapot maken door drank en drugs en dan een hoog gebouw afspringen is geen nastrevenswaardig doel. Geheel onafhankelijk wat er nog van je persoon overleeft in een jarenlang proces van zelfsdestructie.
quote:Ach... Andres Serrano zou er een heel museum mee kunnen vullen.
Aangezien jij poep weet over wat ik verder van de persoon Herman Brood denk zou ik het op prijs stellen als je je meningen daarover voor jezelf zou houden. Mijn commentaren hier zijn geen commentaar op Herman Brood, maar een commentaar op de domme massa in deze draad, die alleen maar kan toekijken als een ander mens zichzelf kapot maakt en het dan van een mooi sausje gaat overgieten om er maar vooral geen moeilijk gevoel over te krijgen dat iemand zich te pletter gooit van een gebouw.
quote:
AMSTERDAM - Herman Brood wordt maandag in Amsterdam gecremeerd. Dat heeft zijn manager Koos van Dijk donderdag bekendgemaakt. Voorafgaand aan de crematie zal voor genodigden in de Amsterdamse poptempel Paradiso een plechtigheid worden gehouden.
quote:so? what's your point
Op donderdag 12 juli 2001 16:18 schreef HiZ het volgende:
Ringo,Aangezien jij poep weet over wat ik verder van de persoon Herman Brood denk zou ik het op prijs stellen als je je meningen daarover voor jezelf zou houden. Mijn commentaren hier zijn geen commentaar op Herman Brood, maar een commentaar op de domme massa in deze draad, die alleen maar kan toekijken als een ander mens zichzelf kapot maakt en het dan van een mooi sausje gaat overgieten om er maar vooral geen moeilijk gevoel over te krijgen dat iemand zich te pletter gooit van een gebouw.
quote:Ik neem aan dat ik nu ook met de grond gelijk ga worden gemaakt, maar ik ben het met die eerste post van HiZ toch wel hartstochtelijk eens.
Op woensdag 11 juli 2001 22:38 schreef HiZ het volgende:
Goh, dat is nog iets om respect voor te hebben zeg, iemand die zichzelf van een hoog gebouw stort en letterlijk de anderen met de ellende laat zitten. Zullen de opruimers van de weggespatte stukken ook wel blij mee zijn. hebben ze ook weer eens een verzetje.
Iedereen doet lyrisch over die fantastische, bijna heroische vlucht van Herman richting straatstenen, maar niemand probeert zich te verplaatsen in degenen die hem misschien wel voor hun voeten hebben zien uiteenspatten.
Dat beeld geeft onze Herman-held die mensen toch maar mooi de rest van hun leven mee.
Om nog maar te zwijgen van de mensen die al die plakken Herman hebben mogen losschrapen van het trottoir. 'Hoofd uit elkaar gespat'las ik ergens. Lekker als je dat op mag ruimen.
Ik vond Herman altijd een leuk figuur, maar dit vind ik toch wel knap asociaal. Misschien niet eens t.o.v. zijn vrouw en dochtertje (al kan ik me niet voorstellen dat die een dansje rond de tafel maken nu) maar vooral ook t.o.v. iedereen in en rond het Hilton. Had Herman niet even ook aan anderen kunnen denken en gewoon in stilte sterven aan een overdosis? Of desnoods, als het dan zo spectaculair moest zijn, met zijn lieve vrouw of vriendje Bart afspreken dat zij hem door de gehaktmolen zouden halen en in 3 weken tijd op de volkorenboterhammetjes wegsmeren of zo??
(En kom nu niet met verhalen over suicidale mensen die niet meer kunnen denken aan anderen. Herman was volgens ANP "op zich niet suicidaal" en wist dus duvelsgoed wat 'ie ging doen daar op dat dak)
quote:hij kwam terecht op het afdak 4 hoog op het gebouw zelf, dus in zo'n grindbak
Op donderdag 12 juli 2001 16:38 schreef Robinsonne het volgende:[..]
Ik neem aan dat ik nu ook met de grond gelijk ga worden gemaakt, maar ik ben het met die eerste post van HiZ toch wel hartstochtelijk eens.
Iedereen doet lyrisch over die fantastische, bijna heroische vlucht van Herman richting straatstenen, maar niemand probeert zich te verplaatsen in degenen die hem misschien wel voor hun voeten hebben zien uiteenspatten.
Dat beeld geeft onze Herman-held die mensen toch maar mooi de rest van hun leven mee.
Om nog maar te zwijgen van de mensen die al die plakken Herman hebben mogen losschrapen van het trottoir. 'Hoofd uit elkaar gespat'las ik ergens. Lekker als je dat op mag ruimen.Ik vond Herman altijd een leuk figuur, maar dit vind ik toch wel knap asociaal. Misschien niet eens t.o.v. zijn vrouw en dochtertje (al kan ik me niet voorstellen dat die een dansje rond de tafel maken nu) maar vooral ook t.o.v. iedereen in en rond het Hilton. Had Herman niet even ook aan anderen kunnen denken en gewoon in stilte sterven aan een overdosis? Of desnoods, als het dan zo spectaculair moest zijn, met zijn lieve vrouw of vriendje Bart afspreken dat zij hem door de gehaktmolen zouden halen en in 3 weken tijd op de volkorenboterhammetjes wegsmeren of zo??
(En kom nu niet met verhalen over suicidale mensen die niet meer kunnen denken aan anderen. Herman was volgens ANP "op zich niet suicidaal"
en wist dus duvelsgoed wat 'ie ging doen daar op dat dak)
ik heb respect voor wat ie bereikt heeft in het leven, ik bedoel wat hij aan schilderijen en muziek gemaakt heeft zou ik persoonlijk nooit kunnen
het was 1 van de meest kleurrijke personen in Nederland, en daar mogen we best trots op zijn
waar ik minder over te spreken ben is dat ie zich op deze manier van kant heeft gemaakt, en daarbij 2 dochters na laat (1 van 6 en 1 van 16), die laat ie mooi wel ff in de kou staan
er is niks romantisch aan van een flatgebouw afspringen, maar ik weet niet of ik anders had gedaan als ik in zijn schoenen stond, dit of gedood worden door de vele drugs uiteindelijk en als een kasplantje sterven, want dat zat er sowieso aan te komen
in stilte sterven was gewoon niet in Brood z'n stijl, hij had het zelf vantevoren aangekondigd dat als ie dood ging dit niet ongemerkt voorbij zou gaan
triest
een ander woord heb ik er niet voor op het moment
Verlopen rockzanger annex junkie met artistiek hoogtepunt in 1978 springt na een lucratieve pseudokunstenaarscarriere van een hoteldak.
't Is maar waar je je druk over maakt. Lullig voor de familie, maar echt missen zal ik de nationale hofnar niet.
't Is maar waar je je druk over maakt. Lullig voor die brave hendrik, maar ik zal de held van alle non-conformisten ontzettend missen.
quote:Leuk, ik ben het toppunt van burgermansfatsoen. LOL.
Op donderdag 12 juli 2001 17:15 schreef Plebsmaster het volgende:
Anonieme internetter annex FOK!ker zonder artistiek hoogtepunt bezoedelt na leven als toppunt van burgermansfatsoen nagedachtenis van nationaal fenomeen.'t Is maar waar je je druk over maakt. Lullig voor die brave hendrik, maar ik zal de held van alle non-conformisten ontzettend missen.
quote:
Op donderdag 12 juli 2001 17:15 schreef Plebsmaster het volgende:maar ik zal de held van alle WANNABE non-conformisten ontzettend missen.
quote:Maarrre, het feit dat ik me niet corform de algeheel aanvaarde mening over de heer Brood uitdruk, wil toch eigenlijk zeggen dat IK de non-conformist ben, in deze?
Op donderdag 12 juli 2001 17:15 schreef Plebsmaster het volgende:
Anonieme internetter annex FOK!ker zonder artistiek hoogtepunt bezoedelt na leven als toppunt van burgermansfatsoen nagedachtenis van nationaal fenomeen.'t Is maar waar je je druk over maakt. Lullig voor die brave hendrik, maar ik zal de held van alle non-conformisten ontzettend missen.
herman Brood zijn familie wist dondersgoed dat als hij iets van plan was hij toch niet te stoppen was. Lola is al oud genoeg om haar vader te begrijpen en die zal hem beter kunnen doorgronden dan ieder ander persoon met wijzend vingertje
quote:Een benepen en zelfvoldaan mannetje...........
Op donderdag 12 juli 2001 16:18 schreef HiZ het volgende:
maar een commentaar op de domme massa in deze draad, die alleen maar kan toekijken als een ander mens zichzelf kapot maakt en het dan van een mooi sausje gaat overgieten om er maar vooral geen moeilijk gevoel over te krijgen dat iemand zich te pletter gooit van een gebouw.
Herman was cool en uitermate getallenteerd no matter what of hoeveel shit .............................
Gaat jou en niemand toch geen Z aan wat Herman met zijn leven deed, al snoof ie 250 kilo per dag, zo lang ie het jou niet verplichtte te doen, heb je niks te balken.
Een beetje respect voor een dode zou op zijn plaats zijn, ook al was Herman niet jou idool, vele mensen zijn er zwaar van onder de indruk ............
"As-salaamu 'aluikum wa ra'hmatullaahi wa barakaatuhu, yaa ichwaanie.
(vrede, zegeningen en genade van God zij met jullie, mijn broeders en
zusters)
Herman Brood
Gisteren werd er op het nieuws en in de kranten uitgebreid aandacht besteed
aan de zieke perverseling, genaamd Herman Brood. In Nederland mag je van
alles zijn, zelfs zo'n alcoholzuipende junk die op z'n 54ste van het Hilton
springt om zelfmoord te plegen. Hij werd me toch een partij gehuldigd en er
komt zelfs een monument voor deze zieke geest. Oh wee echter als je een
hardwerkende, serieuze moslim bent die nog geen vlieg kwaad zou doen. Nee,
dan ben je een "extremist" en niet "modern". Jezelf te pletter spuiten met
allerlei drugs en met ijzer in je gezicht rondlopen, kijk, dat is pas
"modern". Dan word je geaccepteerd en heb je rechten in Nederland, want je
staat symbool voor de "vrijheid". De vrijheid om jezelf en anderen kapot te
maken. Dat er in Nederland jaarlijks 6 miljard gulden verspild wordt als
gevolg van de problemen die er bestaan met drugs en alcoholgebruik, daar
staat niemand verder bij stil. Dat de maatschappij eronder lijdt, ach, daar
denkt men niet aan. Nederland is ziek. Een zieke, superasociale geldfabriek
waarin alles moet wijken voor de allesverslindende geldwellust en de zieke
belangen van het individu.
Mvg,
Muhammad T. Schoenmakers"
Bron: www.overgave.nl
======================================
Vond hem wel toepasselijk in ANM
He he, wat een mafkezen. Die Fullmoon, van een tijdje terug, komt ook van die site met geloofsfanaten af.
quote:die achternaam zeg... zou ie getrouwd zijn met een nederlandse vent?
Op donderdag 12 juli 2001 23:33 schreef R@b het volgende:Mvg,
quote:Edit: De opmerking die hier stond was nogal ongepast en is dus verwijderd.
Op donderdag 12 juli 2001 23:39 schreef waspman het volgende:
die achternaam zeg... zou ie getrouwd zijn met een nederlandse vent?
[Dit bericht is gewijzigd door Cynix ® op 13-07-2001 00:58]
quote:Volgens mij gewoon een tot de islam bekeerde Nederlander. Staat ook boven het stukje.
Op donderdag 12 juli 2001 23:39 schreef waspman het volgende:[..]
die achternaam zeg... zou ie getrouwd zijn met een nederlandse vent?
''Herman Brood beoordeelt door een Nederlands bekeerde moslim''
quote:Nog enger........
Op donderdag 12 juli 2001 23:40 schreef R@b het volgende:Volgens mij gewoon een tot de islam bekeerde Nederlander. Staat ook boven het stukje.
quote:Ik dacht dattie als moslim bekeerd was tot Nederland
Op donderdag 12 juli 2001 23:40 schreef R@b het volgende:[..]
Volgens mij gewoon een tot de islam bekeerde Nederlander. Staat ook boven het stukje.
''Herman Brood beoordeelt door een Nederlands bekeerde moslim''
nouja, in ieder geval slechte kop
quote:Die inburgeringscursussen moeten veel langer, dan leren die Immigranten ook hoogtepunten van het Nederlandse cultuurgoed zoals Herman Brood kennen en begrijpen.
Op donderdag 12 juli 2001 23:33 schreef R@b het volgende:
Herman Brood beoordeelt door een Nederlands bekeerde moslim"As-salaamu 'aluikum wa ra'hmatullaahi wa barakaatuhu, yaa ichwaanie.
(vrede, zegeningen en genade van God zij met jullie, mijn broeders en
zusters)Herman Brood
Gisteren werd er op het nieuws en in de kranten uitgebreid aandacht besteed
aan de zieke perverseling, genaamd Herman Brood. In Nederland mag je van
alles zijn, zelfs zo'n alcoholzuipende junk die op z'n 54ste van het Hilton
springt om zelfmoord te plegen. Hij werd me toch een partij gehuldigd en er
komt zelfs een monument voor deze zieke geest. Oh wee echter als je een
hardwerkende, serieuze moslim bent die nog geen vlieg kwaad zou doen. Nee,
dan ben je een "extremist" en niet "modern". Jezelf te pletter spuiten met
allerlei drugs en met ijzer in je gezicht rondlopen, kijk, dat is pas
"modern". Dan word je geaccepteerd en heb je rechten in Nederland, want je
staat symbool voor de "vrijheid". De vrijheid om jezelf en anderen kapot te
maken. Dat er in Nederland jaarlijks 6 miljard gulden verspild wordt als
gevolg van de problemen die er bestaan met drugs en alcoholgebruik, daar
staat niemand verder bij stil. Dat de maatschappij eronder lijdt, ach, daar
denkt men niet aan. Nederland is ziek. Een zieke, superasociale geldfabriek
waarin alles moet wijken voor de allesverslindende geldwellust en de zieke
belangen van het individu.Mvg,
Bron: www.overgave.nl
======================================
(OK, dan dit een bekeerde Nederlander is past niet in deze theorie, maar da's een klein detail)
quote:Klein detail??? Het haalt je hele theorie onderuit
Op donderdag 12 juli 2001 23:53 schreef I.R.Baboon het volgende:(OK, dan dit een bekeerde Nederlander is past niet in deze theorie, maar da's een klein detail)
Waar ik me persoonlijk dan ook meer aan stoor is dat ik vandaag van ongeveer 12 verschillende mensen heb gehoord "Herman was een maatje van me" etc.
Jawel zeker zo'n 700.000 zeer goede vrienden alleen al in Amsterdam, waar ze allemaal waren op het moment dat hij sprong is me dan ook een raadsel.
Herman Brood deed in zijn leven veel markante uitspraken. Hieronder een greep uit de vele interviews die hij in zijn leven gaf.
OVER DOOD: Ik heb een wens te doen, dat ik graag wil weten waar ik heenga als ik dood ben, waar ik vandaan kom en wat achter de sterren ligt.
OVER ZIJN LEVENSSTIJL: Het is ideaal; het betekent dat ik me bijna alles kan permitteren. Ik ben een gearriveerde dorpsgek.
OVER SEKS: Als die meiden allemaal net zo leuk deden tegen mij als tegen mijn hond, Jezus, dan werd het leven één grote natte droom.
OVER DRUGS: Het lijkt allemaal heel sprookjesachtig maar het is eigenlijk heel simpel. Cocaïne is trouwens niet meer te betalen. Speed kost een tientje per gram en werkt veel langer. Vooral op de plee van een trein, terwijl kedoenkedoenk de bielzen onder je billen wegschieten, voelt het prettig."
OVER ZIJN SCHILDERKUNST: Het is zelfs al zo dat mijn schilderijen de galerieën niet meer halen. Speculanten kopen namelijk alles op. Voor mij gunstig natuurlijk. Vaak ben ik amper begonnen of ik hoor al 'Heb je al wat klaar?' Nog gevleugelder is de kreet: 'Even iets signeren, graag'. Of: 'Stop, nu niets meer aan doen!' Waarna ik dan bij voorkeur een pot witte verf over de hele zaak smijt.
OVER CONCERTEN: Door mijn gescheurde broek heen speelde mijn klokkenspel ineens het Friese volkslied mee.
quote:Ach gut, ik zit nog steeds op jou reply te wachten Golfer in Poort moet open voor immigrant, daar ben je ineens niet meer te bekennen, nadat je je so beloved cijfers voorgelegd hebt gekregen, error ???
Op donderdag 12 juli 2001 23:59 schreef golfer het volgende:
En zullen we het nu weer over Herman Brood hebben, of willen jullie met jullie ranzige discriminerende opmerkingen ook dit topic om zeep helpen ?
Nog wat, als je het toch over discriminerende opmerkingen hebt, ik vind die Moslim Schoenmakers aardig discriminerend.
Maar volgens jou is dat niet zo erg toch, moet kunnen ?
Zou je mij en vast ook anderen een plezier willen doen.
Post hier of elders nog eens wat regels:
Het is mij nu niet helemaal duidelijk meer wat jou interpetatie van discriminatie is.
Ik vermoed dat die anders is als de mijne en als van enkele anderen, voor alle duidelijkheid, gaarne duidelijkheid...........
Ik bedoel dit niet naar, maar ik begrijp nooit echt waarom mensen altijd achteraf met mooie woorden komen.
Vandaag ook grote vraag naar Brood-kunst, waarom niet vorige week?
Indien je iemand bewondert realiseer je je zijn groots-heid dan pas wanneer hij er niet meer is, ik vind het een vreemde gewaarwording, misschien kan iemand mij dit uitleggen.
quote:Je gaat van iemand die leeft toch niet elke dag vertellen hoe geweldig hij is???? Hij was ook toen hij nog leefde al een zeer gewardeerd musicus, en ook z'n schilderijen werden goed verkocht, maar dat hoef je toch niet elke dag te herhalen.
Op vrijdag 13 juli 2001 00:16 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Wat ik ook graag wil weten is waarom velen nu opeens beginnen te vertellen waarom ze Brood zo geweldig vinden, een aantal dagen geleden zag ik niet 1 posting waarin iemand vertelde wat een groot artiest/kunstenaar hij was (ookal was dat zo), en al evenmin citaten van Brood etc.
Is dit een vorm van eerbetoon?Ik bedoel dit niet naar, maar ik begrijp nooit echt waarom mensen altijd achteraf met mooie woorden komen.
Indien je iemand bewondert realiseer je je zijn groots-heid dan pas wanneer hij er niet meer is, ik vind het een vreemde gewaarwording, misschien kan iemand mij dit uitleggen.
quote:Waarom zijn de bananen krom en waarom stel jij zo'n domme vragen ?
Wat ik ook graag wil weten is waarom velen nu opeens beginnen te vertellen waarom ze Brood zo geweldig vinden, een aantal dagen geleden zag ik niet 1 posting waarin iemand vertelde wat een groot artiest/kunstenaar hij was (ookal was dat zo), en al evenmin citaten van Brood etc.
Is dit een vorm van eerbetoon?Ik bedoel dit niet naar, maar ik begrijp nooit echt waarom mensen altijd achteraf met mooie woorden komen.
Als iedereen, iedereen constant zou moeten eren dan kon men niet meer gaan werken, das namelijk een fulltime job, en meer............
Van Gogh brengt nu ook meer op als tijdens zijn leven, vrij logisch Brood ook, hier stopt het, komt niks meer bij, vanaf gisteren is dat een feit.
Als er morgen een atoombon valt, zeg je dan ook, ik zag
tot gisteren nergens een posting over de vernietigende werking van zo'n ding, nu wel.
Ik zal je uit de brand helpen: Logica
quote:Moderne logica
Op vrijdag 13 juli 2001 00:24 schreef Midioot het volgende:
Ik zal je uit de brand helpen: Logica
Over de precieze locatie en datum van onthulling onderhandelt De Lange's onderneming IQ, dat veel werken van Brood verkoopt, nog met de gemeente. De Lange: "Herman heeft eens gezegd dat de Grote Markt in het hart van de Zwolse binnenstad de enige geschikte plaats voor zijn beeltenis is".
Brood heeft zelf geposeerd voor het 95 centimeter hoge borstbeeld met sokkel. Hij zou het aanvankelijk zelf onthullen in het laatste weekeinde van oktober tijdens de kunstbeurs in de Zwolse IJsselhallen. "Eigenlijk vonden we het niet leuk om het beeld al ergens te plaatsen terwijl Herman nog in leven was", zegt De Lange. "Maar Herman vond dat we dat wel moesten doen."
Het bronzen beeld is enige tijd geleden gemaakt door kunstenaar Frank Rosen in opdracht van Broods vriend Ivo de Lange. Brood heeft zelf geposeerd voor het 95 centimeter hoge borstbeeld met sokkel.
© www.telegraaf.nl
===================================================
Voor Cosma
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 13-07-2001 00:34]
quote:Ik spreek nu voor mezelf: Hoewel ik geen enorm grote Brood-fan ben heb ik toch -terwijl hij nog leefde- meerdere keren lovende woorden over Never Be Clever uitgesproken, nu hij dood is zijn het er gewoon wat meer, maar dit is de perfecte gelegenheid.
Op vrijdag 13 juli 2001 00:31 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik snap het wel deels Midioot, maar ik ben bv vrij gecharmeerd van de welbespraaktheid van Theo van Gogh (ook die van Oltmans overigens).
Wanneer je mijn postings leest (hier en op een ander forum) dan zul je die naam ook zo af en toe tegenkomen, daar wacht ik niet mee tot hij er niet meer is.
quote:Ja maar Cosma, ik heb ook nog nooit iemand als jou (virtueel) ontmoet
Op vrijdag 13 juli 2001 00:31 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Wanneer je mijn postings leest (hier en op een ander forum) dan zul je die naam ook zo af en toe tegenkomen, daar wacht ik niet mee tot hij er niet meer is.
Theo van Gogh............. ik weet niet hoor.....
quote:Nee dat zou inderdaad vrij pijnlijk zijn geweest
Op vrijdag 13 juli 2001 00:34 schreef R@b het volgende:
'De Grote Markt in Zwolle is dé geschikte plek'
Zwolle, de geboorteplaats van Herman Brood, krijgt een borstbeeld van de woensdag overleden zanger en kunstenaar. Het bronzen beeldwerk is enige tijd geleden gemaakt door kunstenaar Frank Rosen in opdracht van Broods vriend Ivo de Lange. Dat heeft De Lange donderdag bevestigd.Over de precieze locatie en datum van onthulling onderhandelt De Lange's onderneming IQ, dat veel werken van Brood verkoopt, nog met de gemeente. De Lange: "Herman heeft eens gezegd dat de Grote Markt in het hart van de Zwolse binnenstad de enige geschikte plaats voor zijn beeltenis is".
Brood heeft zelf geposeerd voor het 95 centimeter hoge borstbeeld met sokkel. Hij zou het aanvankelijk zelf onthullen in het laatste weekeinde van oktober tijdens de kunstbeurs in de Zwolse IJsselhallen. "Eigenlijk vonden we het niet leuk om het beeld al ergens te plaatsen terwijl Herman nog in leven was", zegt De Lange. "Maar Herman vond dat we dat wel moesten doen."
[afbeelding]
Het bronzen beeld is enige tijd geleden gemaakt door kunstenaar Frank Rosen in opdracht van Broods vriend Ivo de Lange. Brood heeft zelf geposeerd voor het 95 centimeter hoge borstbeeld met sokkel.© www.telegraaf.nl
===================================================Voor Cosma
quote:Was die voor mij of voor een van de andere gasten Koekepan?
Op vrijdag 13 juli 2001 00:38 schreef Koekepan het volgende:
bral
quote:* absolutelyarrogant heeft gelukkig drie weken geleden nog een mooi doek (olie op canvas) van Herman gekocht. Samen met haar litho's en tekeningen was dat na gisteren onbetaalbaar geweest... Ook twee maanden geleden nog mooi schilderij van Espen Hagen en Herman samen...
The point is: toen Herman nog leefde was hij een fantastische kunstenaar, maar toen maakte hij ook rustig een tekeningetje voor je om zijn drank mee af te rekenen. Dat kan ie nu niet meer. Wat er is is ook echt wat er is. en daar ben je dus zuinig op. We hebben nog mazzel dat Herman rustig 30 schilderijen per dag maakte, wanneer je nu op veilingsites kijkt zie je rustig 40 keer hetzelfde doek aangeboden worden. Maar goed, feit blijft dat je in je handjes mag knijpen als je iets van die bijzondere man aan de muur hebt hangen.
En dat iedereen hem kent: ach, als je in amsterdam woont is dat niet zo moeilijk, ik heb drie vriendinnetjes die iets met hem gehad hebben, woon zelf bij hem om de hoek, een kennis van me is de barvrouw van het hilton die hem gister het briefpapier gegeven heeft en zijn laatste cocktail heeft ingeschonken en elke kroegbaas in Ansterdam heeft hem weleens over de vloer gehad.
Hij was nou eenmaal iemand die aan de ene kant met iedereen op kon schieten en voor iedereen toegankelijk was, maar door zijn eigen karakter en genialiteit veroordeeld was tot een leven van eenzaamheid. Hebben alle groten der aarde last van, en in mijn optiek was hij dat ook. Als er iemand liet zien dat middelmatigheid het allerergste is dat er bestaat was hij het wel, imo de enige echte levenskunstenaar die Nederland rijk was. Maar goed, dat mis je pas als je er nooit meer van kunt genieten.
quote:Die was oorspronkelijk voor iemand anders, maar ik heb 't maar weggehaald. O ja, je verzoek m.b.t. mijn usericon is in behandeling
Op vrijdag 13 juli 2001 00:41 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Was die voor mij of voor een van de andere gasten Koekepan?
quote:Net iets te abstract Koekepan
Op vrijdag 13 juli 2001 00:38 schreef Koekepan het volgende:
bral
Bral wie, wat ?
quote:En z'n andere 2 kinderen? Ik zie je steeds alleen maar over Lola schrijven. (arme Lola etc.)
Op vrijdag 13 juli 2001 00:49 schreef absolutelyarrogant het volgende:
en voor al die mensen die roepen dat het zo erg is dat hij zelfmoord heeft gepleegd, wat had hij dan moeten doen? Aftakelen en eindigen in middelmatigheid of zelfs afhankelijkheid? Gister waren Lola en zijn vrouw bij het hilton en natuurlijk zijn ze verdrietig, maar ze gaven niet de indruk dat ze het niet begrepen. bij ons in de buurt heb ik eigenlijk alleen maar positieve reacties gehoord, iedereen heeft zoiets van: toppie herman, jezelf skyhigh de hemel inschieten is nog altijd beter dan eindigen als een wrak. Laten we wel wezen, als hij nou niets gepresteerd had kon ik me voorstellen dat je het laf vond, maar voor iemand als Herman Brood (die ontzettend kleinzerig en een echte schijterd was) is dit echt het ultieme bewijs van zijn moed, originaliteit en compassie. En zelfs Lola zal dat beamen denk ik, die is wel wat gewend hoor van d'r ouwe.
quote:Ik probeerde lollig te zijn maar bij nader inzien was dat gebral.
Op vrijdag 13 juli 2001 00:49 schreef Midioot het volgende:
Bral wie, wat ?
ik denk dat veel mensen met een brood ook een beetje lef aan de muur denken te kopen. Weet niet, kan me voorstellen dat zijn persoon meespeelt in de liefde voor zijn kunst.
Als ik naar mezelf kijk: tja, ik heb hier Corneille, Espen Hagen, Keith Haring en Brood hangen en dat al jaren, denk dat het bij mij gewoon een kwestie van smaak is (niet alles echt hoor, ook gewoon posters, zo rijk ben ik ook weer niet )
Maar dat is toch niet erg? Zeker in het geval van Brood, zijn kunst is vooral een afspiegeling van zijn persoonlijkheid, ik heb hier thuis "Niets menschelijks is ons vreemd" hangen, daar moet ik elke ochtend en elke avond weer om glimlachen. ik heb ook een tekeing die hij maakte waar hij een gedicht voor me heeft opgeschreven, tja, die tekening ziet er niet uit, maar door het gedicht is het voor mij van onschatbare waarde. Gewoon, omdat ik elke keer als ik er naar kijk aan die avond moet denken en omdat het van een simpele genialiteit is dat ik er na vier jaar nog steeds een beetje stil van wordt.
Herman was kunst, tenminste voor veel mensen, waaronder ik, en dus heb je met een schilderij van hem een beetje van zij persoonlijkheid in huis. Denk ik.
quote:Voor hen is het uiteraard even erg, maar ik ken Lola alleen, die kleine heb ik weleens hier in de buurt gezien, maar Lola gaat ook wel mee naar de kroeg enzo, en tenslotte is Lola jaren lang de verpersoonlijking van de vaderliefde van Herman Brood geweest. Lola is een beetje wat Lourdes ( die heet trouwens ook Lola als roepnaam) van Madonna is, het ultieme gezicht van de menselijkheid van zulke grote kunstenaars. Maar is inderdaad niet zo netjes van me. Sorry. 't Is voor alle nabestaanden vreselijk.
Op vrijdag 13 juli 2001 00:56 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
En z'n andere 2 kinderen? Ik zie je steeds alleen maar over Lola schrijven. (arme Lola etc.)
quote:Als niemand het zegt zeg ik het :
Op donderdag 12 juli 2001 22:08 schreef Actif het volgende:
RETECOOL
*save doet*
quote:Fijn dat je deze vraag stelt AA, mijn waarde-oordeel betreft niet zozeer de 'daad' van Herman Brood. Maar de idiotie van mensen die zelfmoord hier nu plotseling als iets 'tofs' beginnen voor te stellen. Al die mensen die zo geweldig weten te praten over 'poëtische daden' en 'laatste vluchten' zijn in mijn ogen lege babbelaars die op geen mijlen na ook maar kunnen bevatten wat dit echt betekent. Ik durf er alles onder te verwedden dat ook Herman Brood liever niet dood was gegaan. Dat zijn keuze om het toch te doen lag in de aftakeling die hij moest doormaken. Maar ook dat hele proces heeft niks van het glorieuze heldendom dat mensen er nu van maken. Je kunt 'm waarderen als kunstenaar, als zanger, als heel slim mens zelfs tot op zekere hoogte als overlever, maar niet als zelfmoordenaar.
Op vrijdag 13 juli 2001 00:49 schreef absolutelyarrogant het volgende:
en voor al die mensen die roepen dat het zo erg is dat hij zelfmoord heeft gepleegd, wat had hij dan moeten doen? Aftakelen en eindigen in middelmatigheid of zelfs afhankelijkheid? Gister waren Lola en zijn vrouw bij het hilton en natuurlijk zijn ze verdrietig, maar ze gaven niet de indruk dat ze het niet begrepen. bij ons in de buurt heb ik eigenlijk alleen maar positieve reacties gehoord, iedereen heeft zoiets van: toppie herman, jezelf skyhigh de hemel inschieten is nog altijd beter dan eindigen als een wrak. Laten we wel wezen, als hij nou niets gepresteerd had kon ik me voorstellen dat je het laf vond, maar voor iemand als Herman Brood (die ontzettend kleinzerig en een echte schijterd was) is dit echt het ultieme bewijs van zijn moed, originaliteit en compassie. En zelfs Lola zal dat beamen denk ik, die is wel wat gewend hoor van d'r ouwe.
Maar goed, het is hier kennelijk niet toegestaan om een afwijkende mening te hebben
quote:Tuurlijk, dat ben ik ook in mijn eerste post al met je eens. Uiteindelijk was Herman Brood ook een ontzettend commerciele reclamehoer die op alles waar ie voor betaald werd een krabbel kalkte. Ik ken wel meer van dat soort voorbeelde, dattie bijv. uitgenodigd werd op grote bedrijfsevenementen voor veel geld en zich daar klem zoop, vervolgens op een bankje gnig liggen spacen en dan uiteindelijk in 10 minuten een berg "schilderijen " eruit poepte. En die mannetjes trots op hun schilderij... Daar moest ie zelf waarschijnlijk het hardst om lachen, en gelijk heeft ie. Maar toch vind ik het niet erg dat mensen daarmee hun burgerlijkheid willen afkopen, er zijn nu eenmaal veel mensen die middelmatig zijn. Als die met een brood aan de muur even een held kunnen zijn, nou, dan gun ik ze dat wel hoor.
Op vrijdag 13 juli 2001 02:20 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Okay Absolutelyarrogant, van jou en nog enkele mensen voor wie een schilderij van Brood emotionele waarde heeft kan ik het me voorstellen dat je zo'n schilderij koesterd.
Echter in de meeste gevallen is het volgens mij zo dat mensen hun burgelijkheid willen afkopen door een Brood aan de muur te hangen, en dat wist Brood natuurlijk ook wel, daar verdiende hij grof aan zelfs.
Hij zat ooit op Koninginnedag met een blinddoek op portretten te schilderen voor f 25,- (klaar in 4 seconden), en de mensen stonden in de rij, hij maakte overduidelijk een deel van zijn kunst-fans belachelijk, zonder dat zij het in de gaten hadden.
quote:Je mag best een andere mening hebben hoor, maar ik ben het op zich juist met je eens. Kijk, in de eerste plaats is het ontzettend verdrietig dattie op het laatst zo alleen was. Kan me niet voorstellen dat ie niet verschrikkelijk bang is geweest. Vandaar dat ik ook in eerste plaats denk, arme Herman, had ie maar nooit naar die artsen geluisterd en zichzelf lekker tot zijn 80ste volgepropt met drugs. Ik denk dat mensen uiteindelijk overlevers zijn, en dat zelfmoord een teken is van een enorme uitzichtloosheid. Vind ik dus heel erg en heel zielig en verdrietig.
Op vrijdag 13 juli 2001 03:51 schreef HiZ het volgende:[..]
Fijn dat je deze vraag stelt AA, mijn waarde-oordeel betreft niet zozeer de 'daad' van Herman Brood. Maar de idiotie van mensen die zelfmoord hier nu plotseling als iets 'tofs' beginnen voor te stellen. Al die mensen die zo geweldig weten te praten over 'poëtische daden' en 'laatste vluchten' zijn in mijn ogen lege babbelaars die op geen mijlen na ook maar kunnen bevatten wat dit echt betekent. Ik durf er alles onder te verwedden dat ook Herman Brood liever niet dood was gegaan. Dat zijn keuze om het toch te doen lag in de aftakeling die hij moest doormaken. Maar ook dat hele proces heeft niks van het glorieuze heldendom dat mensen er nu van maken. Je kunt 'm waarderen als kunstenaar, als zanger, als heel slim mens zelfs tot op zekere hoogte als overlever, maar niet als zelfmoordenaar.
Maar goed, het is hier kennelijk niet toegestaan om een afwijkende mening te hebben
quote:Of je moet gaan staan juichen bij zijn laatste daad... neuh. Zo tof is het allemaal niet, hij had ook liever vrolijk doorgeleefd. Maar ik heb wel respect voor zijn keuze. Uit wat Bart Chabot vertelde, was de sprong vanaf het Hilton een bewuste keuze, iets dat hij al langer overwoog. Geheel in zijn eigen flamboyante, narcistische, ietwat duistere stijl koos hij voor een levenseinde als exhibitionistisch zelfmoordenaar. Zijn sprong mag een hoop puinhoop gegeven hebben en natuurlijk, elke dood bezorgt vrienden en familie een hoop verdriet. Maar TOCH denk ik dat hij, gezien zijn vrij uitzichtloze situatie, niet trouwer aan zichzelf heeft kunnen zijn dan door zich zo van kant te maken.
Op vrijdag 13 juli 2001 03:51 schreef HiZ het volgende:
Je kunt 'm waarderen als kunstenaar, als zanger, als heel slim mens zelfs tot op zekere hoogte als overlever, maar niet als zelfmoordenaar.
Full Moon (die helaas niet zoveel tijd heeft om op jullie berrichten antwoorden te geven)
quote:De discussie gaat niet over hem Bastard, maar over de mening die mensen over hem hebben.
Op vrijdag 13 juli 2001 04:26 schreef Bastard het volgende:
hij is dood mensen...
quote:En jij denkt dat Herman veel langer had geleefd als hij langer was doorgegaan met zuipen en drugsgebruiken?? Kom nou, hij stopte niet zomaar. Het spul had geen effect meer en sloopte hem lichamelijk. (hij had er meer last dan lol van)
Op vrijdag 13 juli 2001 08:33 schreef absolutelyarrogant het volgende:
Je mag best een andere mening hebben hoor, maar ik ben het op zich juist met je eens. Kijk, in de eerste plaats is het ontzettend verdrietig dattie op het laatst zo alleen was. Kan me niet voorstellen dat ie niet verschrikkelijk bang is geweest. Vandaar dat ik ook in eerste plaats denk, arme Herman, had ie maar nooit naar die artsen geluisterd en zichzelf lekker tot zijn 80ste volgepropt met drugs.
Bovendien bleef hij doorgaan met zuipen terwijl zijn lever vrijwel stuk was.
Goed hij had nog een jaartje of zo kunnen leven als zombie of in een ziekenhuis, maar dat was toch ook niets voor hem geweest.
quote:Kan iemand deze Spam verwijderen?
Op vrijdag 13 juli 2001 12:43 schreef Fullmoon het volgende:
Het verhaal hoe Mohammed-Taariq Schoenmakers moslim is geworden kunnen jullie lezen op www.overgave.nl:
http://www.overgave.nl/Mijn%20geloof/NieuweMoslims/muhammad-taariq.htmFull Moon (die helaas niet zoveel tijd heeft om op jullie berrichten antwoorden te geven)
quote:Moet je hem vooral nog eens meequoten, lekker handig
Op vrijdag 13 juli 2001 15:10 schreef X-Ray het volgende:[..]
Kan iemand deze Spam verwijderen?
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 15:35 schreef R@b het volgende:[..]
Moet je hem vooral nog eens meequoten, lekker handig
quote:Als hij er ooit al lol van heeft gehad.
Op vrijdag 13 juli 2001 15:02 schreef R@b het volgende:[..]
En jij denkt dat Herman veel langer had geleefd als hij langer was doorgegaan met zuipen en drugsgebruiken?? Kom nou, hij stopte niet zomaar. Het spul had geen effect meer en sloopte hem lichamelijk. (hij had er meer last dan lol van)
Ookal is het raar om te zeggen, ik vind dat Brood een beetje het slachtoffer is geworden van zijn "fans" , ookal deed hij het zelf.
quote:Ja duh!
Op vrijdag 13 juli 2001 15:35 schreef R@b het volgende:[..]
Moet je hem vooral nog eens meequoten, lekker handig
Dan knippen ze dat toch ook weg!
Ik moet het toch op een manier laten zien!
Mooi stukje uit het Noord Hollands Dagblad over Herman
Herman Brood 1946-2001
Het verwarrende charisma van Herman Brood
Van onze verslaggever JAAP STIEMER
Herman Brood is dood. Hoe vaak is niet op het tegendeel gezinspeeld? Herman Brood was niet dood, Herman Brood leek wel niet dood te kunnen. Maar het is hem dan toch gelukt. Na een meer dan dertig jaar durend dieet van drank en drugs is er een einde aan zijn leven gekomen. Afscheid van een creatieve einzelgänger en een voor Nederland uniek fenomeen.
Eerder dit jaar verkoos het muziekblad Oor de LP 'Shpritsz' van Herman Brood & his Wild Romance als de op één na beste Nederlandse plaat van de vorige eeuw. 'Mental floss for the globe' van Urban Dance Squad kwam op nummer één. Begrijpelijk, want deze band is vernieuwender geweest voor de pop dan Brood. De hoge notering van 'Shpritsz', die in 1977 werd opgenomen, is echter volledig verklaarbaar.
De plaat is ook na ruim twintig jaar nog keer op keer te beluisteren omdat het een rockplaat is van vier muzikanten die los van alle tradities en op instinct aan het opnemen waren. Rock 'n' roll waarin de bekende structuur van het coupletje, het refreintje en het bruggetje niet voortdurend langskomt. Als je naar 'Shpritsz' luistert, weet je waarom Herman Brood belangrijk is geweest en waarom je hem zijn latere misbaksels moet vergeven.
Publiciteitsstunt
Broods einde kondigde zich vorig jaar al aan. De verhalen over zijn afkicken leken aanvankelijk een zoveelste publiciteitsstunt. Maar toen alle optredens met de Wild Romance en de bigband werden afgezegd, een theatertournee werd gecanceld en de enorme schilderijenproductie stokte, leek er toch iets ernstigers aan de hand. Zonder drugs bleek Herman Brood, 54 jaar oud, nergens meer toe in staat.
Brood gebruikte sinds zijn zeventiende speed, een middel dat energie geeft, maar tevens voor de afbraak van het lichaam zorgdraagt. Voor de juiste balans dronk hij daarnaast dagelijks zo'n twee liter sterke drank of mierzoete likeur. Doorgaans sliep hij telkens één op de twee nachten. Hèt recept om binnen korte tijd het leven te laten. Brood hield het ruim dertig jaar vol.
Kameraad
Begin vorig jaar raakte Brood zijn kameraad kwijt, zoals hij de dope noemde. Hij kon het pepmiddel injecteren wat hij wilde; het effect was weg. Dus stopte hij ermee. Dat ontaardde in deerniswekkende en mensonterende taferelen, waarbij de zanger-schilder incontinent raakte, epileptische aanvallen kreeg, veel gewicht verloor en tenslotte met een maagbloeding in het ziekenhuis belandde. In een Londense kliniek werd hij een aantal malen ontgiftigd.
Het moet hem toen duidelijk geworden zijn dat hij aan het eind van zijn leven was gekomen. Want ondanks het advies geen alcohol meer te drinken werkte hij nog flinke hoeveelheden naar binnen. In plaats van het opwekkende speed nam hij het verdovende methadon, in combinatie met slaappillen en alle andere medicamenten waarop hij de hand wist te leggen. Enkele tv-interviews lieten een wrak zien dat zich schuifelend voortbewoog en vrijwel onverstaanbaar sprak. ,,Ik ben naar de kloten'', vatte hij het zelf samen.
Russisch Roulette
Brood had een obsessieve manier van drugs gebruiken. In de jaren voor hij beroemd werd met zijn band de Wild Romance was het een tijd lang zijn gewoonte bij apotheken in te breken, willekeurige pillen en poeders mee te nemen, deze op te lossen in water en die oplossing te injecteren. Russisch roulette met een spuit. Het effect liep uiteen van heftige jeuk en ander lichamelijk ongerief, tot de gewenste kick.
De doperomantiek die ook Broods eerste platen 'Street' en 'Shpritsz' domineerde, sprak de jeugd eind jaren zeventig zeer aan. Het jonge poppubliek was in 1978 rijp voor een idool. Dat werd Herman Brood. Zijn band dreef op de muzikaliteit van gitarist Danny Lademacher en de opzwepende kracht van drummer Cees 'Ani' Meerman en bassist Freddie Cavalli. Dit gecombineerd met Broods sprekende, geknepen manier van zingen en staccato pianospel zorgde voor een vorm van rock 'n roll die nog niet eerder was gehoord.
De LP 'Shpritsz' en de single 'Saturdaynight' werden hits in Nederland en lagen van Brazilië tot en met Japan in de platenwinkels. In de zalen waar werd opgetreden deden zich hysterische taferelen voor. Brood leek het te accepteren als iets vanzelfsprekends, een beloning voor jaren ploeteren in bands als Moan, Cuby & the Blizzards en Vitesse. Zijn verwarrende charisma, het ene moment charmant en gevat en het andere moment afwezig en onhandelbaar, trok de aandacht. Ook van degenen die van zijn muziek niets wilden weten.
Openhartig
Brood was een van de eerste Nederlandse entertainers die besefte dat het met muziek alleen vaak niet lukt om aan de top te komen. Het verhaal om de artiest heen is minstens zo belangrijk. En die verhalen waren er genoeg. Als ze er niet waren verzon Brood ze zelf, inclusief in scène gezette foto's van compromitterende situaties. Daar kwam bij dat hij tegen welke journalist dan ook over alles openhartig sprak.
Na een Amerikaanse tournee in de zomer van 1979 ging het snel bergafwaarts met de roem van Brood. Hij was overbelicht geraakt in de media, men was hem zat. Twee jaar later stond hij in kleine cafés te spelen met zijn vernieuwde band. De platen die hij maakte lieten geen diepe indruk achter, hoewel er enkele meer aandacht verdienden dan ze kregen. De tijd van Brood als muzikaal fenomeen was simpelweg voorbij.
Gewilde gast
Hij verzette de bakens richting de schilderkunst, de poëzie en zelfs het theater. Zijn onvoorspelbaarheid en humor maakten hem een gewilde gast in praatprogramma's, playbackshows en quizzen. Hij werd een 'trekpop van het establishment' zoals interviewer Frènk van der Linden hem in de NRC noemde. Brood kon met die term leven. Hij was een wasmiddel en het wasmiddel moest verkocht.
Hoewel het voor zijn inkomen niet meer noodzakelijk was, bleef hij tot het moment dat hij wérkelijk een drugsprobleem kreeg optreden met de Wild Romance. Hij trok vrijwel altijd volle zalen. Afgezien van het laatste jaar was de inzet van Brood tijdens die talloze optredens enorm. ,,Waar Herman heeft gestaan ligt een plas zweet op de grond'', zei manager Koos van Dijk. En hij had gelijk.
De laatste optredens leek Brood meer te doen om zijn band aan het werk te houden dan omdat hij er zelf zoveel plezier aan beleefde. Er stond een oude man op het podium, die niet langer een relatie met het leven 'onderweg' leek te willen hebben.
De cd 'Ciao monkey' die eind 2000 werd gepresenteerd had Broods muzikale rehabilitatie kunnen worden, maar kon door zijn ziekte niet worden gepromoot. Het werd stil rond het fenomeen. Er werden nog een paar pogingen ondernomen hem er lichamelijk weer bovenop te krijgen, maar Brood was van binnen definitief gesloopt. Zijn vrouw Xandra, van wie hij lange tijd gescheiden had geleefd, verzorgde Brood in zijn laatste maanden.
Het rock 'n' roll bestaan, leven aan de zelfkant, seks, tomeloos gebruik van drank en drugs: Herman Brood leefde het leven zoals hij het in zijn teksten bezong. Inclusief de strofe uit zijn lijflied 'Rock & roll junkie': 'When I do my suicide for you, I hope you miss me too'
© NHD
=============================================
Ach Herman is altijd ingeweest voor geintjes. Zelfs in zijn bloeiperiode nam hij in 1979 met Sjef van Oekel de single Nooit meer terug naar die rotschool op.
En een paar jaar later met carnaval de singel ''Maak van uw scheet een donderslag'', het jaar erop gevolgd door het geflopte ''Hou er mee op / Oh God.'', beide onder de naam De Breedbekkikkers
En met Johnny ''de selfkicker'' Van Doorn, nam hij ooit de vinylsingle Hou kontakt / Nur ein wünsch op.
Ik heb ze allemaal verzamelt in de loop der jaren op rommelmarkten en beurzen, inclusief Brood's eerste geflopte (want geboycotte) single Rock 'n'Roll junkie uit begin '77.
Zullen nu ook wel stuk duurder worden, maar doe ze toch niet weg
En later op cd-single heeft ie ook nog wat gekkigheid uitgebracht. Duet met Willeke Alberti ''Omdat ik zoveel van je hou'' , maar ook met Jules Deelder ''Oh kut'' , met André van Duin ''Heroes of rock 'n roll'' , met Van Dik Hout ''Pijn'' etcetra.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 13-07-2001 16:04]
quote:Ik zou ook op dit artikel wel weer willen ingaan, maar aangezien ik het gevoel heb eenzijdig mijn mening te ventileren zonder dat er sprake is van enige discussie bespaar ik mezelf de moeite.
Op vrijdag 13 juli 2001 15:58 schreef R@b het volgende:
En on-topic weer;Mooi stukje uit het Noord Hollands Dagblad over Herman
Herman Brood 1946-2001
Herman Brood is dood. Hoe vaak is niet op het tegendeel gezinspeeld? Herman Brood was niet dood, Herman Brood leek wel niet dood te kunnen. Maar het is hem dan toch gelukt. Na een meer dan dertig jaar durend dieet van drank en drugs is er een einde aan zijn leven gekomen. Afscheid van een creatieve einzelgänger en een voor Nederland uniek fenomeen.
Eerder dit jaar verkoos het muziekblad Oor de LP 'Shpritsz' van Herman Brood & his Wild Romance als de op één na beste Nederlandse plaat van de vorige eeuw. 'Mental floss for the globe' van Urban Dance Squad kwam op nummer één. Begrijpelijk, want deze band is vernieuwender geweest voor de pop dan Brood. De hoge notering van 'Shpritsz', die in 1977 werd opgenomen, is echter volledig verklaarbaar.
De plaat is ook na ruim twintig jaar nog keer op keer te beluisteren omdat het een rockplaat is van vier muzikanten die los van alle tradities en op instinct aan het opnemen waren. Rock 'n' roll waarin de bekende structuur van het coupletje, het refreintje en het bruggetje niet voortdurend langskomt. Als je naar 'Shpritsz' luistert, weet je waarom Herman Brood belangrijk is geweest en waarom je hem zijn latere misbaksels moet vergeven.
Publiciteitsstunt
Broods einde kondigde zich vorig jaar al aan. De verhalen over zijn afkicken leken aanvankelijk een zoveelste publiciteitsstunt. Maar toen alle optredens met de Wild Romance en de bigband werden afgezegd, een theatertournee werd gecanceld en de enorme schilderijenproductie stokte, leek er toch iets ernstigers aan de hand. Zonder drugs bleek Herman Brood, 54 jaar oud, nergens meer toe in staat.
Brood gebruikte sinds zijn zeventiende speed, een middel dat energie geeft, maar tevens voor de afbraak van het lichaam zorgdraagt. Voor de juiste balans dronk hij daarnaast dagelijks zo'n twee liter sterke drank of mierzoete likeur. Doorgaans sliep hij telkens één op de twee nachten. Hèt recept om binnen korte tijd het leven te laten. Brood hield het ruim dertig jaar vol.
Kameraad
Begin vorig jaar raakte Brood zijn kameraad kwijt, zoals hij de dope noemde. Hij kon het pepmiddel injecteren wat hij wilde; het effect was weg. Dus stopte hij ermee. Dat ontaardde in deerniswekkende en mensonterende taferelen, waarbij de zanger-schilder incontinent raakte, epileptische aanvallen kreeg, veel gewicht verloor en tenslotte met een maagbloeding in het ziekenhuis belandde. In een Londense kliniek werd hij een aantal malen ontgiftigd.
Het moet hem toen duidelijk geworden zijn dat hij aan het eind van zijn leven was gekomen. Want ondanks het advies geen alcohol meer te drinken werkte hij nog flinke hoeveelheden naar binnen. In plaats van het opwekkende speed nam hij het verdovende methadon, in combinatie met slaappillen en alle andere medicamenten waarop hij de hand wist te leggen. Enkele tv-interviews lieten een wrak zien dat zich schuifelend voortbewoog en vrijwel onverstaanbaar sprak. ,,Ik ben naar de kloten'', vatte hij het zelf samen.
Russisch Roulette
Brood had een obsessieve manier van drugs gebruiken. In de jaren voor hij beroemd werd met zijn band de Wild Romance was het een tijd lang zijn gewoonte bij apotheken in te breken, willekeurige pillen en poeders mee te nemen, deze op te lossen in water en die oplossing te injecteren. Russisch roulette met een spuit. Het effect liep uiteen van heftige jeuk en ander lichamelijk ongerief, tot de gewenste kick.
De doperomantiek die ook Broods eerste platen 'Street' en 'Shpritsz' domineerde, sprak de jeugd eind jaren zeventig zeer aan. Het jonge poppubliek was in 1978 rijp voor een idool. Dat werd Herman Brood. Zijn band dreef op de muzikaliteit van gitarist Danny Lademacher en de opzwepende kracht van drummer Cees 'Ani' Meerman en bassist Freddie Cavalli. Dit gecombineerd met Broods sprekende, geknepen manier van zingen en staccato pianospel zorgde voor een vorm van rock 'n roll die nog niet eerder was gehoord.
De LP 'Shpritsz' en de single 'Saturdaynight' werden hits in Nederland en lagen van Brazilië tot en met Japan in de platenwinkels. In de zalen waar werd opgetreden deden zich hysterische taferelen voor. Brood leek het te accepteren als iets vanzelfsprekends, een beloning voor jaren ploeteren in bands als Moan, Cuby & the Blizzards en Vitesse. Zijn verwarrende charisma, het ene moment charmant en gevat en het andere moment afwezig en onhandelbaar, trok de aandacht. Ook van degenen die van zijn muziek niets wilden weten.
Openhartig
Brood was een van de eerste Nederlandse entertainers die besefte dat het met muziek alleen vaak niet lukt om aan de top te komen. Het verhaal om de artiest heen is minstens zo belangrijk. En die verhalen waren er genoeg. Als ze er niet waren verzon Brood ze zelf, inclusief in scène gezette foto's van compromitterende situaties. Daar kwam bij dat hij tegen welke journalist dan ook over alles openhartig sprak.
Na een Amerikaanse tournee in de zomer van 1979 ging het snel bergafwaarts met de roem van Brood. Hij was overbelicht geraakt in de media, men was hem zat. Twee jaar later stond hij in kleine cafés te spelen met zijn vernieuwde band. De platen die hij maakte lieten geen diepe indruk achter, hoewel er enkele meer aandacht verdienden dan ze kregen. De tijd van Brood als muzikaal fenomeen was simpelweg voorbij.
Gewilde gast
Hij verzette de bakens richting de schilderkunst, de poëzie en zelfs het theater. Zijn onvoorspelbaarheid en humor maakten hem een gewilde gast in praatprogramma's, playbackshows en quizzen. Hij werd een 'trekpop van het establishment' zoals interviewer Frènk van der Linden hem in de NRC noemde. Brood kon met die term leven. Hij was een wasmiddel en het wasmiddel moest verkocht.
Hoewel het voor zijn inkomen niet meer noodzakelijk was, bleef hij tot het moment dat hij wérkelijk een drugsprobleem kreeg optreden met de Wild Romance. Hij trok vrijwel altijd volle zalen. Afgezien van het laatste jaar was de inzet van Brood tijdens die talloze optredens enorm. ,,Waar Herman heeft gestaan ligt een plas zweet op de grond'', zei manager Koos van Dijk. En hij had gelijk.
De laatste optredens leek Brood meer te doen om zijn band aan het werk te houden dan omdat hij er zelf zoveel plezier aan beleefde. Er stond een oude man op het podium, die niet langer een relatie met het leven 'onderweg' leek te willen hebben.
De cd 'Ciao monkey' die eind 2000 werd gepresenteerd had Broods muzikale rehabilitatie kunnen worden, maar kon door zijn ziekte niet worden gepromoot. Het werd stil rond het fenomeen. Er werden nog een paar pogingen ondernomen hem er lichamelijk weer bovenop te krijgen, maar Brood was van binnen definitief gesloopt. Zijn vrouw Xandra, van wie hij lange tijd gescheiden had geleefd, verzorgde Brood in zijn laatste maanden.
Het rock 'n' roll bestaan, leven aan de zelfkant, seks, tomeloos gebruik van drank en drugs: Herman Brood leefde het leven zoals hij het in zijn teksten bezong. Inclusief de strofe uit zijn lijflied 'Rock & roll junkie': 'When I do my suicide for you, I hope you miss me too'
© NHD
=============================================
Ach Herman is altijd ingeweest voor geintjes. Zelfs in zijn bloeiperiode nam hij in 1979 met Sjef van Oekel de single Nooit meer terug naar die rotschool op.
En een paar jaar later met carnaval de singel ''Maak van uw scheet een donderslag'', het jaar erop gevolgd door het geflopte ''Hou er mee op / Oh God.'', beide onder de naam De BreedbekkikkersEn met Johnny ''de selfkicker'' Van Doorn, nam hij ooit de vinylsingle Hou kontakt / Nur ein wünsch op.
Ik heb ze allemaal verzamelt in de loop der jaren op rommelmarkten en beurzen, inclusief Brood's eerste geflopte (want geboycotte) single Rock 'n'Roll junkie uit begin '77.
Zullen nu ook wel stuk duurder worden, maar doe ze toch niet weg![]()
En later op cd-single heeft ie ook nog wat gekkigheid uitgebracht. Duet met Willeke Alberti ''Omdat ik zoveel van je hou'' , maar ook met Jules Deelder ''Oh kut'' , met André van Duin ''Heroes of rock 'n roll'' , met Van Dik Hout ''Pijn'' etcetra.
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Toch maar doen
Op vrijdag 13 juli 2001 16:37 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Ik zou ook op dit artikel wel weer willen ingaan, maar aangezien ik het gevoel heb eenzijdig mijn mening te ventileren zonder dat er sprake is van enige discussie bespaar ik mezelf de moeite.
quote:Persoonlijk geloof ik er niets van dat Brood 30 jaar zwaar aan de speed is geweest en vermoed dan ook dat hij regelmatig de "junk" acteerde.
Op vrijdag 13 juli 2001 15:58 schreef R@b het volgende:
En on-topic weer;Mooi stukje uit het Noord Hollands Dagblad over Herman
Herman Brood 1946-2001
Herman Brood is dood. Hoe vaak is niet op het tegendeel gezinspeeld? Herman Brood was niet dood, Herman Brood leek wel niet dood te kunnen. Maar het is hem dan toch gelukt. Na een meer dan dertig jaar durend dieet van drank en drugs is er een einde aan zijn leven gekomen.
quote:Voornamelijk een fenomeen doordat hij datgene deed wat anderen niet zouden durven ofwel niet zouden willen.
Afscheid van een creatieve einzelgänger en een voor Nederland uniek fenomeen.
quote:Ik heb veel moeite dit te geloven.
quote:Dit geloof ik wel, om het publiek te geven wat zij wilden alsmede omdat hij natuurlijk wel een gebruiker was is hij de op den duur steeds meer gaan gebruiken met dit als gevolg.
quote:Precies, hij voelde feilloos aan dat vele Nederlanders zich vaak verlustigen aan andermans shit.
Brood was een van de eerste Nederlandse entertainers die besefte dat het met muziek alleen vaak niet lukt om aan de top te komen. Het verhaal om de artiest heen is minstens zo belangrijk. En die verhalen waren er genoeg. Als ze er niet waren verzon Brood ze zelf, inclusief in scène gezette foto's van compromitterende situaties.
quote:Tja, de grijze muizen vonden het schitterend deze onaangepaste Rock 'n Roll junkie, slechts weinigen zagen in dat hij een intellectueel was.
Zijn onvoorspelbaarheid en humor maakten hem een gewilde gast in praatprogramma's, playbackshows en quizzen.
quote:Hetgeen dan ook gebeurd is.
Hij werd een 'trekpop van het establishment' zoals interviewer Frènk van der Linden hem in de NRC noemde. Brood kon met die term leven. Hij was een wasmiddel en het wasmiddel moest verkocht.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 13-07-2001 19:46]
quote:Dat weet je dan aardig te verbergen.
Op vrijdag 13 juli 2001 16:57 schreef R@b het volgende:[..]
Ben wel benieuwd.
quote:Nee hoor, ik heb allang gelezen, mooie reactie, moet er alleen nog een antwoord op typen, maar moet er nu eerst effe vandoor.
Op vrijdag 13 juli 2001 20:34 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Dat weet je dan aardig te verbergen.
Er stond juist van de week een doek op de brood fan site wat geveild zou worden. Stond toen nog om 2400 piek, dat was nog wel op te brengen. Zelfde doek staat nu over de 10.000.
Ik hoop maar dat die prijzen gekte weer over waait, en zijn doeken weer betaalbaar worden voor zijn echte fans, en niet alleen voor de profiteurs.
quote:Uiteraard was het zijn imago, maar hij gebruikte wel degelijk veel drugs, ook een tijd heroïne.
Op vrijdag 13 juli 2001 18:25 schreef Cosma-Shiva het volgende:Persoonlijk geloof ik er niets van dat Brood 30 jaar zwaar aan de speed is geweest en vermoed dan ook dat hij regelmatig de "junk" acteerde.
Eind jaren '70 begn '80 heb ik op zeer jonge leeftijd meerdere optredens gezien van Brood met z'n band waarin hij herhaardelijk de vloer vond en z'n teksten kwijt was.
Ook op tv zagen wij indertijd een Brood die volslagen van de wereld was, edoch zeer spitsvondig,snel weloverwogen antwoorden gaf, hetgeen behoorlijk in contrast was met zijn fysiek op dat moment.
Daarnaast, wanneer je zag hoe hij er indertijd aan toe was; niet op zijn benen kunnen staan, volledig van de wereld etc. dan moet Brood indien dat niet geacteerd was wel behoorlijk aan de speed en drank zijn geweest, en dat houd je geen 30 jaar vol.
Kijk eens naar zijn fysiek op 40 jarige leeftijd en zijn gezicht, dat is niet het lichaam noch het gezicht van iemand die al 20 jaar zwaar verslaafd is.
Tuurlijk gebruikte hij, maar het was tevens zijn imago.
quote:Tja ik weet niet. Je bent er altijd zelf nog bij natuurlijk. Bovendien zijn er mensen die geilen op aandacht (Herman was er ook niet vies van). Misschien zouden ze pas echt ongelukkig zijn als ze niet meer in de picture zouden staan.
Precies, hij voelde feilloos aan dat vele Nederlanders zich vaak verlustigen aan andermans shit.
Pijnlijk hierbij is dat een deel van dit publiek daardoor mede schuldig is aan zijn dood;
bv Katja Schuurman, gevierd sex-symbool, bij gebrek aan aandacht en de heersende mening/reden van populariteit in acht nemende zal ze wellicht nog meer hair-extensions laten plakken,zich een nog grotere siliconen cup laten aanmeten om weer in de aandacht te staan, en wanneer ze uiteindelijk ziek van de siliconen en met kaal hoofd in bed ligt heeft ze dat danwel zelf gedaan, maar valt haar publiek ook het nodige te verwijten (die dan alras zullen gaan roepen hoe geweldig ze was).
quote:Wat mij inderdaad wel eens stoorde was dat types als Hennie Huisman en Willibrord Frequin ''aan de haal'' gingen met Herman.
Tja, de grijze muizen vonden het schitterend deze onaangepaste Rock 'n Roll junkie, slechts weinigen zagen in dat hij een intellectueel was.
Mij staat nog een stuitend filmpje voor ogen waarbij Willibrord continu de moraalridder loopt uit te hangen tegen Herman over zijn dochter. Maar goed, Brood vond het allemaal prachtig en publiciteit verkoopt.
quote:Fan van de muziek uit zijn begin periode en zijn hits. Ik heb Brood denk ik zo'n 15 keer live zien optreden, meestal één keer per jaar.
Schrale troost dat hij vele zeer goede vrienden had (zo'n 700.000 alleen al in de regio Amsterdam ).
Zijn schilderijen zullen door velen die iets menen te kunnen ontlenen aan het hebben van een Brood aan de muur na zijn dood dan ook zeker nog gewilder worden.
Ik geloof wel dat jij een echte fan was R@b, misschien zegt mijn nick je daarom ook wel iets.
Maar ik kon lang niet al zijn grollen en fratsen waarderen hoor. Ook een hoop schilderwerk vind ik niet mooi, maar sommige dingen weer wel, en ik vind dat hij een hele duidelijke eigen stijl heeft gecreeërd, en dat vind ik knap.
Wat Cosma Shiva betekent in combinatie met Herman zegt mij weinig. Ik dacht dat Shiva de drieogige God was, die lekker ruikt en alle wezens voedt. (In India, hindoegod)
Cosma Shiva staat voor god van de liefde?, of voor God v/h heelal?
Verder mooi stukje commentaar van je
[Dit bericht is gewijzigd door Cynix ® op 15-07-2001 19:41]
quote:die staat er 3 pagina's eerder ook al....
Op zondag 15 juli 2001 19:09 schreef Cynix ® het volgende:
[afbeelding]
Herman, bedankt dat je ons zoveel moois na hebt gelaten.
Rust in vrede, en we zullen er morgen een mooi feestje van maken.
quote:Wist je dat er heel veel replica's rondhangen ???
Op zondag 15 juli 2001 23:33 schreef Sakura het volgende:
Jippieeeeeee ik heb vandaag een litho van Brood te pakken kunnen krijgen.
Misschien kon je dag toch nog wel stuk...........
quote:van www.ad.nl:
Op zondag 15 juli 2001 23:33 schreef Sakura het volgende:
Jippieeeeeee ik heb vandaag een litho van Brood te pakken kunnen krijgen.
quote:toeval?
Dertien zeefdrukken Herman Brood gestolenVan onze kunstredactie
Rotterdam - Dertien zeefdrukken van Herman Brood zijn gistermiddag geroofd uit een galerie aan de Groenmarkt in Den Haag. De prenten vertegenwoordigen een waarde van 16.000 gulden.
De eigenaar van galerie ArtOfficial stond de stoep te vegen. De dief moet achter zijn rug de zeefdrukken, die vlak bij de deur op een stapeltje lagen, uit de lege galerie hebben weggegrist.
...
Berney schreef:
quote:
Amsterdam maakt zich op voor laatste eer Herman Brood(nieuws.web.nl)
AMSTERDAM - Amsterdam maakt zich op voor de crematie maandag van zanger/schilder Herman Brood. Manager Koos van Dijk verwacht al snel duizend mensen bij de plechtigheid in Paradiso. Naar verwachting zullen ook veel fans naar Amsterdam komen om Brood de laatste eer te bewijzen. Nabestaanden van Brood hebben met de politie nauw overleg gevoerd om alles in goede banen te leiden.Van Dijk roept fans op niet naar de herdenking in Paradiso te komen. Volgens een woordvoerde van Van Dijk wordt gevreesd voor een te massale toestroom. De fans mogen Paradiso niet in en het bleek niet mogelijk buiten schermen neer te zetten, waarop de fans de plechtigheid zouden kunnen volgen.
'Tribute to Herman Brood'
Volgens de woordvoerde kunnen de fans beter de plechtigheid thuis volgen. In Amsterdam zendt de lokale televisiezender AT5 de herdenking tussen 14.00 en 16.00 uur uit. Elders in het land kan de bijneenkomst rechtstreeks worden gevolgd op internet (www.hermanbrood.nl). Op 5 november (de geboortedag van Brood) wil Van Dijk voor de fans een 'Tribute to Herman Brood' houden in Paradiso.
Een groep van 250 familieleden en naaste vrienden van Brood vertrekt maandagmiddag met bussen vanaf het Hilton Hotel in Amsterdam naar Paradiso. Daar vindt een ongeveer twee uur durende plechtigheid plaats. Vervolgens gaat de stoet onder politiebegeleiding naar het crematorium Westgaarde in Amsterdam-Osdorp.
'I did it my way'
Een groot aantal radiostations zal om 17.45 uur een niet eerder uitgebrachte cover van 'I did it my way' door Herman Brood uitzenden, aldus Van Dijk. Platenmaatschappij BMG heeft het nummer speciaal voor de gelegenheid opnieuw gemixed. Volgens Van Dijk is het nog niet bekend of het nummer voor publiek zal worden uitgebracht.
Herman Brood (54) pleegde woensdag zelfmoord door van het dak van het Hilton Hotel in Amsterdam te springen. Op zijn lichaam werd een briefje gevonden waarin stond dat hij er geen zin meer in had. En verder: "Maak er een mooi feest van. Misschien zie ik jullie nog eens."
Ik ga zeker even kijken ;
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 16-07-2001 11:55]
[Dit bericht is gewijzigd door Sanne op 16-07-2001 14:04]
quote:Volgens mij duurt het programma in Paradiso tot 4 uur; dan moeten ze nog naar Westgaarde; dus dat kan nooit voor 17 uur zijn.
Op maandag 16 juli 2001 11:55 schreef Manono het volgende:
Wie weet hoe laat hij in Westgaarde gecremeerd wordt?
Of wellicht, zoals hij ooit zelf aangaf te willen, hoelaat hij geflambeerd wordt in Grand Marnier?
Programma tot 16.00 uur:
Hans Dulfer
Jules Deelder
André Hazes
Peter Bootsman
...
verschillende anderen...
Bart Chabot
Brenda
Xandra
Xandra en Brenda hebben gisteren een tattoo laten zetten.
'Herman forever' met de datum erbij. De vrouw van Henk Schiffmacher sprak over een stukje tegenpijn dat zij hen zo had kunnen geven.
Manono baalt dat ze aan het werk is en vind het te vaag om op te bellen 'hoe laat wat waar is' maar de crematie zal inderdaad wel om een uur of 5 plaatsvinden.
[Dit bericht is gewijzigd door Manono op 16-07-2001 18:18]
het gaat zo goed met de nederlandse economie... ze gooien zelfs BROOD van de daken... hehe
Hmmm lekker matzes...
quote:whahaha...geroosterd brood
Op maandag 16 juli 2001 14:53 schreef FallenAngel het volgende:
WUHAHAHAHAHAHA!!!het gaat zo goed met de nederlandse economie... ze gooien zelfs BROOD van de daken... hehe
Hmmm lekker matzes...
Dank u.
quote:Ik vind dit geen onzin.
Op maandag 16 juli 2001 14:59 schreef golfer het volgende:
Onzin-reacties kunnen in het daarvoor bestemde Onzin-forum worden geplaatst.Dank u.
quote:Geen dank... maar ik vond ze hier toch wat toepasselijker...
Op maandag 16 juli 2001 14:59 schreef golfer het volgende:
Onzin-reacties kunnen in het daarvoor bestemde Onzin-forum worden geplaatst.Dank u.
Ik leef mee *snik* mwuhahaha
quote:misselijk persoontje.
Op maandag 16 juli 2001 15:02 schreef FallenAngel het volgende:[..]
Geen dank... maar ik vond ze hier toch wat toepasselijker...
![]()
Ik leef mee *snik* mwuhahaha
quote:moet Manono er zelf dan niet naar toe?
Op maandag 16 juli 2001 14:15 schreef Manono het volgende:
Brenda is trouwens het halfzusje/nichtje van speelbeest.
quote:Najaaa ach, ten eerste moet Manono werken, en ten tweede wil heel Nederland nu naar Paradiso en Manono voelt zich nooit zo geroepen om bij Jan en alleman aan de bel te trekken, zo intiem voelt zij zich er ook niet bij betrokken. Wordt zelf ook zo vaak op die manier benaderd en heb daar een vreselijke hekel aan, ook als het iemand betreft die bijv via mijn moeder iets probeert te regelen (laat me raden, ze willen kaartjes!)
Op maandag 16 juli 2001 15:40 schreef bixister het volgende:
moet Manono er zelf dan niet naar toe?
Bovendien gaat het me er niet om ook in Paradiso te kunnen staan maar vooral om afscheid van een jeugdidool te nemen. In principe kan dat overal, al zou ik het leuk vinden om het met meer mensen te doen. De herdenkingsdienst in Paradiso wordt live uitgezonden door AT5 en wordt vast nog wel een paar keer herhaald. Maar er zijn vast ook 'gewone' fans die op hun eigen manier nog even bij HB stil willen staan, en daar zou ik eigenlijk wel graag bij zijn, na 16:30.
Hilton anders maar?
quote:Huh, jeugdidool? Hoe oud was jij dan helemaal toen Brood aan de top stond? Kan me niet voorstellen dat je op je twaalfde al de speed door je lijf had gieren en begreep waar z'n muziek over ging.
Op maandag 16 juli 2001 16:54 schreef Manono het volgende:
Bovendien gaat het me er niet om ook in Paradiso te kunnen staan maar vooral om afscheid van een jeugdidool te nemen.
quote:Haha grapjurk
Op maandag 16 juli 2001 17:05 schreef HipShake het volgende:
Huh, jeugdidool? Hoe oud was jij dan helemaal toen Brood aan de top stond? Kan me niet voorstellen dat je op je twaalfde al de speed door je lijf had gieren en begreep waar z'n muziek over ging.
Jaja er gebeuren vast wel meer dingen buiten Tietjerkstradeel die jij je niet kunt voorstellen.
quote:Dahaaag eh, Hipshake.
Op maandag 16 juli 2001 17:29 schreef HipShake het volgende:
Ow? Ik had juist begrepen dat jij daar woonde toen je twaalf was...
En nu weer even on-topic graag
quote:Zeikerd.
Op maandag 16 juli 2001 17:32 schreef Manono het volgende:[..]
Dahaaag eh, Hipshake.
En nu weer even on-topic graag
[On topic]
Hij is dood.
quote:tsja is vast indrukwekkend. veel 'plezier' (als je dat zo kunt stellen). bix moet in utrecht zijn vanvond dus staat er thuis even bij stil, 'gewoon' via de tv dan maar.
Op maandag 16 juli 2001 16:54 schreef Manono het volgende:
Hilton anders maar?
quote:Ze had zo'n mooi gedichtje geschreven.
Op maandag 16 juli 2001 21:17 schreef Catootje het volgende:
....Wat was Lola ontzettend zielig zeg!!!
Moeder Brood bezorgde tong ook een paar Fisherman's traantjes.
Ach Herman Brood,
je was niet zo groot,
nu ben je ook nog hartstikke dood.
Je zoop je laveloos,
je lulde redeloos,
je spoot je bijna dood,
en landde toch in de goot,
die Herman Brood!
Echt onzin al die aandacht voor een mislukte artiest.
geen Brood-fan
Herman rest in Peace thats all I can say...
[Dit bericht is gewijzigd door -Dark_VisioN- op 16-07-2001 23:57]
Vond het een rommelige uitzending, de regie was ook vast aan de drank. Vond Teeuwen wel moedig, is toch niet zijn publiek, liedje van Kemp was ook mooi, Chabot sterk en Lola lief.
quote:Groots en meeslepend leven
Op maandag 16 juli 2001 22:48 schreef Gelder3 het volgende:
Ik snap al die heisa niet rondom die zelfmoord.
Wat deed Herman Brood nou eigellijk.
quote:Maar bekend blijven is weer een stuk lastiger, en dat is 'm toch aardig gelukt.
Hij is nooit hoger gekomen dan nr. 26 in de Top 40, zijn schilderijen (zei Herman een aantal jaren geleden zelf) kan een klein kind maken en bekend worden kan iedereen.
quote:Denk het niet. Lopen genoeg wonderlijke figuren in de stad rond. Zou niet heel erg opvallen denk ik.
Rij jij maar eens naakt op een step door Amsterdam. Let maar eens op jij komt in de krant of op tv.
quote:Inderdaad, NEE. Hetgeen dus inhoudt dat HB meer is dan zomaar een junk. Het was een van de weinige personen die van hun leven een 'kunstwerk' maakten, en ondertussen ook kunst produceerde.
Als er morgen een (onbekende) junk van het Hilton afsprint ook voorpagina nieuws? Worden t.v uitzendingen onderbroken? Komen er dan ook duizen bloementjes?
NEE
quote:Mislukt is-ie zeker niet (ook niet als artiest: hij kon er goed van leven, en vele mensen vonden het mooi), getuige alle aandacht en alle treurenden, etcetera.
Op maandag 16 juli 2001 22:48 schreef Gelder3 het volgende:Echt onzin al die aandacht voor een mislukte artiest.
geen Brood-fan
Hij leefde zoals hij wou, en ging dood zoals hij wou, zonder ooit iemand tot last te zijn. Dat is in ieder geval iets waar vele wat van kunnen leren.
***RESPECT***
quote:ik wist zelfs niet van zijn bestaan.
Op dinsdag 17 juli 2001 00:27 schreef SunChaser het volgende:
Marcel, zijn zoon
quote:Het was die jongen die de heletijd met Herman's moeder optrok.
Op dinsdag 17 juli 2001 21:32 schreef bixister het volgende:[..]
ik wist zelfs niet van zijn bestaan.
Manono heeft eergisteren zonder in details te treden geheel in stijl afscheid genomen bij het Hilton, waar alle genodigden van Paradiso ook naar toe kwamen.
Wat heeft Viola Holt een dikke buik zeg.
quote:dan was ie vast naar het Okura gegaan..
Op woensdag 18 juli 2001 18:11 schreef Zapper het volgende:
[afbeelding]
Als die mensen die bloemen er nou één weekje eerder neer hadden gelegd...
quote:Respect sowieso, maar hoezo niemand tot last? Hij was verslaafd, hij had kinderen die aandacht en zorg behoefden, hij was soortement getrouwd...wat dacht jij nou? Dat hij alleen maar lief was? Dat denk ik dus niet..hij was ook een junk, en een man die volgens mij erg in zijn eigen wereld leefde. Daar zullen de nodige mensen heus wel last van hebben gehad...
Op dinsdag 17 juli 2001 21:18 schreef Sakura het volgende:
Hij leefde zoals hij wou, en ging dood zoals hij wou, zonder ooit iemand tot last te zijn. Dat is in ieder geval iets waar vele wat van kunnen leren.***RESPECT***
quote:Erg hè?
Op woensdag 18 juli 2001 18:37 schreef Manono het volgende:
Wat heeft Viola Holt een dikke buik zeg.
Zijn topic is al niet *hot* meer, voor hem geldt duidelijk, uit het oog uit het ....................
Jammer.
quote:hart. Maar dat woord ken je natuurlijk niet.
Op donderdag 26 juli 2001 01:06 schreef Midioot het volgende:
Herman is al weer vergeten...................Zijn topic is al niet *hot* meer, voor hem geldt duidelijk, uit het oog uit het ....................
quote:Ik probeer de woorden met t, d of dt op het ein.. ook zoveel mogelijk te vermijden.
Op donderdag 26 juli 2001 01:08 schreef Koekepan het volgende:[..]
hart.
Maarruh..RIP
slotje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |