abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16999013
quote:
HET NIEUWS sloeg een jaar geleden in bom: ruzie binnen de koninklijke familie. Het nichtje van koningin Beatrix, prinses Margarita en haar echtgenoot Edwin de Roy van Zuydewijn hielden een klaagzang waaruit moest blijken dat De Roy zakelijk ten gronde was gericht door zijn schoonfamilie. Gaandeweg werd echter duidelijk dat de meeste beschuldigingen van de boze kasteelheer kant noch wal raakten. Uit onderzoek van deze krant bleek dat De Roy een groot aantal duistere kanten had. Nog steeds komt er nieuwe belastende informatie over zijn karakter naar buiten, want pas nu blijkt dat deze zelf verklaarde toekomstige captain of industry zich uitgaf als lid van de koninklijke familie, tien jaar voordat hij Margarita ontmoette.

GEK VAN ADEL

Esther Johnson* valt bijna van haar stoel als we haar deze week spreken in een restaurant nabij Paddington Station in hartje Londen. "Dus Edwin kreeg pas banden met de Nederlandse koninklijke familie toen hij zijn aanstaande vrouw ontmoette. Daarvoor had hij niets, maar dan ook niets met jullie royals van doen?"
De jonge vrouw kan het bijna niet geloven. Edwin de Roy van Zuydewijn heeft Johnson tijdens haar eerste jaar op Oxford University in 1989 wekenlang het leven zuur gemaakt, vertelt ze. "Hij zei dat hij lid was van de koninklijke familie in Nederland en meende zich daardoor allerlei voorrechten te kunnen veroorloven." Johnson komt met een dramatisch en aangrijpend relaas. "Tijdens mijn eerste nacht in Oxford stond hij tierend en scheldend tegenover me. Briesend dat hij familie was van de Nederlandse koningin en dat hij daarom recht had op mijn kamer."

"Hij viel me lastig omdat hij mijn kamer wilde"

De studentenkamers van Oxford worden bij loting verdeeld. Dat is de enige eerlijke manier, omdat de honderden kamers in het gebouwencomplex van de gerenommeerde universiteit onderling nogal verschillen. Daarom wordt er jaarlijks van kamer gewisseld en heeft niemand invloed op de toewijzing van kamers. Johnson: "Mijn eerste kamer was niet groot, maar had wel een schattig erkertje met een prachtig uitzicht over de hoofdstraat van Oxford. Ik was er echt heel blij mee."

Nog niet getrouwd, maar wel al in koninklijke kringen. Edwin de Roy van Zuydevuijn glimt van trots als hij op 12 mei 2001 het Paleis op de Dam mag betreden ter gelegenheid van een feest.

Complex
De Roy van Zuydewijn daarentegen zat volgens de ex-studente twee verdiepingen lager in het gebouw en zijn kamer grensde aan een steeg. "Hij had duidelijk minder geluk, maar het was nog lang niet de slechtste kamer van het complex", vertelt Johnson.
Het eerste nachtelijke incident deed zich volgens haar voor in het trapportaal toen zij, de indrukken van de eerste dag verwerkend, op weg was naar haar kamer. "Opeens stond deze lange man tegen me te schreeuwen. Ik wist niet wat me overkwam en dacht dat hij dronken was. Hij was erg agressief en begon me zelfs te duwen. Ik vluchtte naar boven, deed mijn deur op slot en kroop doodsbang in bed. Het duurde niet lang of hij stond op de deur te bonken. Hij deed dat met zo'n kracht dat het leek alsof hij met alle geweld wilde binnendringen. Mijn hart zat in m'n keel, ik kon nergens heen, had geen vluchtroute, geen telefoon. Uiteindelijk droop hij af. Uren later lag ik nog te beven in bed."
Het bleef niet bij die eerste aanval, vertelt Johnson. "Wekenlang werd ik door hem achtervolgd. Nachtenlang stond hij op mijn deur te rammen en sommeerde hij me te vertrekken. Keer op keer aanhalend dat hij als familielid van de Nederlandse koningin recht had op mijn uitzicht."
Inmiddels had Johnson zich door de leiding laten vertellen dat ze niet hoefde te wijken. "Maar ik was wel als de dood voor hem. Durfde niet meer alleen naar huis en was continu op mijn hoede. Iedere keer als ik langs zijn kamer kwam, zwaaide de deur open en stond hij daar heel dreigend, alsof hij me opwachtte."

Studiegenote: "Tien jaar voor hij Margarita kende, gaf hij zich al uit als lid van de koninklijke familie"

Volgens Johnson dachten al haar vrienden op Oxford én de leiding van de universiteit dat De Roy inderdaad tot de koninklijke familie van Nederland behoorde; "Mij werd telkens bevestigd wat hij had gezegd. Studenten, docenten en bestuurders, ze geloofden allemaal dat Edwin familie was van koningin Beatrix."
De dreigementen en intimidaties hielden volgens de exstudente pas op nadat zij een klacht tegen De Roy had ingediend. "Daarna verdween hij uit zicht. Pas een jaar later kwam ik hem weer tegen en toen deed hij alsof hem niets mankeerde. Het was op een feest en hij gedroeg zich uiterst charmant. Mijn vrienden en ik waren stomverbaasd. Het was net of hij niet meer wist wat er allemaal was gebeurd. Ik kon bijna niet geloven dat dit dezelfde persoon was."
Het verhaal van Johnson staat niet op zichzelf. Zo zou hij zich in 1997 naar binnen hebben weten te wurmen bij het Londense bedrijf Eligo Public Relations door te doen voorkomen alsof hij baron was.
Dat vertelde directeur en oprichter Anthony Bailey onder andere in het weekblad De Groene Amsterdammer. Bailey verklaarde verder dat hij De Roy van Zuydewijn tegenkwam op een bal in Parijs. "Hij zei dat we beslist moesten gaan samenwerken. Hij was net afgestudeerd in Londen en zei te beschikken over goede contacten bij Nederlandse ministeries, in adellijke kringen en bij het Koninklijk Huis."
Van die samenwerking kwam weinig terecht. Al snel bleek dat De Roy zijn beloftes niet kon waarmaken en binnen vier maanden werd de samenwerking met een grote knal verbroken. "Het kostte ons grote moeite hem uit het bedrijf te verwijderen, zowel juridisch als fysiek", aldus Bailey. "Er zit nog altijd een gat in de vloer van zijn toenmalige kantoor, een stille getuige van de scènes die hij toen maakte."
Kort daarop richtte De Roy in Amsterdam een eenmanszaak op, eveneens onder de naam Eligo. Volgens opgave van de Amsterdammer ging het om een 'adviesbureau op het gebied van politiek en economie in opdracht van bedrijven en overheden'. Later volgde de inschrijving van een BV in oprichting, met de naam Eligo Invest. Beide inschrijvingen blijken vorige week door de kamer van koophandel ambtshalve te zijn doorgehaald - wegens opheffing van de ondernemingen.
De voorliefde van De Roy voor blauw bloed dreef hem ook naar het vrijwilligerswerk van de Maltezer Orde, een hulpverleningsorganisatie waar adellijke mensen zich inzetten voor de medemens. Dat De Roy, niet van adellijke afkomst, zich daar in kon werken, kwam omdat hij volgens ingewijden werd geïntroduceerd door een kennis. "Het geeft aan hoe geobsedeerd hij was door adel en blauw bloed", aldus de bekende.

Dit stelt zijn ontmoeting met prinses Margarita in 1999 wel in een heel ander daglicht. Met genoegen vertelde De Roy vorig jaar in het weekblad HP/ De Tijd hoe hij de prinses in Amsterdam op een feestje tegenkwam en dat hij totaal niet wist wie ze was. Volgens diverse ingewijden is dit erg onwaarschijnlijk, gezien zijn interesse in de koninklijke familie. Ook het verhaal dat ze elkaar pas veel later bij toeval weer in de sportschool tegenkwamen, roept vraagtekens op.
In Londen lijkt Esther Johnson een antwoord te hebben. "Het heeft er alle schijn van dat hij zeer planmatig deze prinses heeft proberen in te palmen", zegt de ex-studente die inmiddels in het bezit is van een graad in de psychologie. Zij zegt goed te hebben nagedacht over haar ervaringen met de 37-jarige Amsterdammer en komt vanuit haar professionele achtergrond met de volgende verklaring: "Hij gedraagt zich als iemand die in meer of mindere mate manisch depressief is. Een aandoening die veel mensen hebben, en die goed te behandelen is, als je maar de juiste medicijnen krijgt. Het is een geestesziekte die zonder behandeling rampzalige gevolgen kan hebben."
Kenmerk van manisch depressiviteit is volgens Johnson de neiging tot grotesk handelen. En dat kan De Roy niet worden ontzegd, zo verzekeren veel bronnen. Ook wordt verwezen naar zijn legendarische driftbuien.

"Hij gedraagt zich alsof hij manisch depressief is"

Een eerste aanwijzing daarvan kwam al tijdens het huwelijk met Margarita op 22 september 2001 toen De Roy zijn bruid met een welgemeend "Hou toch je kop!" in het openbaar voor schut zette. De frêle prinses wilde iets zeggen tegen opdringerige fotografen, maar haar echtgenoot verbood het haar op niet mis te verstane wijze. Later op de avond zette hij de aanwezige leden van de koninklijke familie de deur uit met de mededeling "en nu allemaal oprotten!"
Vorig jaar zomer werd duidelijk dat hij nog steeds lichtgeraakt is, toen hij in het bijzijn van de redactie van het tvprogramma Nova zijn vrouw telefonisch luidkeels de les las. "Nu draai je bij of ik kondig op televisie de echtscheiding aan", beet hij haar toe met zijn hoofd bonkend tegen een muur van de studio. Destijds was het paar al enige tijd uit elkaar. Samen op de bank bij RTL-idool Frits Barend volgde een ongeloofwaardige ontkenning van de berichtgeving daarover in deze krant. Inmiddels wonen ze al geruime tijd niet meer samen.
De Roy heeft daarvan zelf gezegd dat zijn vrouw weer wil gaan werken als binnenhuisarchitecte en zich om die reden in Amsterdam heeft gevestigd, terwijl hij in het echtelijke kasteel in Zuid-Frankrijk verblijft. Echt zeker van zijn zaak is hij niet. Onlangs maakte hij nog een dollemansrit door Amsterdam, aanbellend en bonzend op deuren van adressen waarvan hij vermoedde dat zijn echtgenote daar met iemand anders de nacht doorbracht. "Hij twijfelt meer en meer aan de liefde van zijn prinses en verdenkt haar er zelfs van een buitenechtelijke relatie te hebben", vertellen kennissen van het paar.

Teruggetrokken
Margarita zelf moet daar voorlopig niets van weten. Zij wil alleen maar rust. De dochter van prinses Irene leidt een teruggetrokken bestaan in een pension aan een van de Amsterdamse grachten. Daar probeert ze haar leven weer op de rails te krijgen. Met haar familie heeft ze nog steeds geen contact; wél met De Roy, ook al lijkt hij steeds meer van haar te vervreemden. "Met hem denkt ze nog steeds oud te kunnen worden", aldus een vriend.

Esther Johnson fronst haar wenkbrauwen. "Ik hoop het voor haar. Als iemand die manisch depressief is zich laat behandelen, is alles mogelijk. Zo niet, dan kan de affaire wel eens een hele dramatische wending nemen..."

]i]De naam Esther Johnson is op verzoek om privacy-redenen gefingeerd. De werkelijke naam van de medestudente van De Roy van Zuydewijn is bij de redactie bekend.[/i]

Verlengstuk van een lastercampagne (die volgens het paar zelf aangezet zou zijn door prins Bernhard)?? Laat de Telegraaf zich hiervoor gebruiken?? Of toch enige waarheid??

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Wat ik wel frapant vind dat na Nicolaï ook Britta Böhler te kennen gaf alleen voor prinses Margarita te willen werken. Verder vindt ik 'm toch wel een beetje eng, zo'n fanatieke blik in z'n ogen .

pi_16999217
Ik vind het een sympathiek stel. . Dat ie fanatiek uit zijn ogen kijk kan ik me wel iets bij voorstellen en dat advocaten niet met hem willen samenwerken kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Het lijkt me geen makkelijk mannetje.

Een klein beetje schijn hebben ze wel tegen hun, maar hij zit in Frankrijk vanwege dat die hond van hun is aangevallen door een indringer. (heeft steekwonden)....Vandaar dat Margaritta alleen in Nederland is momenteel.... (bron; de roddelblaaadjes van enkele weken terug)

Ik leef niet online ik leef echt....zonder fok bevalt me heel goed voel me als mens completer en ben van het gezeik en getreiter af.
pi_16999229
De Telegraaf is een combinatie tussen roddelblad en krant. Die laat zich graag "gebruiken" om meer lezers te trekken die liever de Prive lezen dan echt nieuws willen horen.

Dat Edwin een lompe mongool is is al jaren bekend.

zondag 8 februari 2004 @ 14:38:33 #4
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_16999303
Ik vind die gozer echt een gast voor de Jerry Springer show.
Iedere keer dat ik hem zie, verwacht ik dat die zijn kleren uit doet, en dan rond gaat huppelen in roze lingerie.
Hij heeft een hoofd als een travestiet.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_16999307
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:35 schreef Kylee het volgende:

Een klein beetje schijn hebben ze wel tegen hun, maar hij zit in Frankrijk vanwege dat die hond van hun is aangevallen door een indringer. (heeft steekwonden)....Vandaar dat Margaritta alleen in Nederland is momenteel.... (bron; de roddelblaaadjes van enkele weken terug)

In de Story stonden foto's van haar samen met een andere man. Het gekke is dat het gezicht van hem werd afgeschermd met een zwart balkje .
pi_16999323
wat een lange naam
  zondag 8 februari 2004 @ 14:39:37 #7
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_16999337
die de roy van Zuyderwijk deugt niet.. natuurlijk zijn er mensen die belang hebben bij het zwartmaken van hem.. maar er zijn wel erg veel belastende feiten en verklaringen.. Ik denk ook dat hij Margharita gewoon heeft gebruikt in zijn eigen duistere doelen te bereiken..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_16999338
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:38 schreef mazaru het volgende:
Ik vind die gozer echt een gast voor de Jerry Springer show.
Iedere keer dat ik hem zie, verwacht ik dat die zijn kleren uit doet, en dan rond gaat huppelen in roze lingerie.
Hij heeft een hoofd als een travestiet.
Het is hier geen Ovjl! hoor .
pi_16999392
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:38 schreef schatje het volgende:

[..]

In de Story stonden foto's van haar samen met een andere man. Het gekke is dat het gezicht van hem werd afgeschermd met een zwart balkje .

hm, de story lees ik niet ( uit princiepe) maar ik heb het of uit de weekend of uit de privé, weet niet zeker n.l.....ze stond in ieder geval op de cover met een 'vreemde' man, ze streelde zijn wang. In het stuk zelf blijkt dat het een vriend is van de prinses en homo ook nog.....

Maar of dat huwelijk nog lang stand zal houden betwijfel ik ten zeerste, hoop het wel voor ze hoor.

Ik leef niet online ik leef echt....zonder fok bevalt me heel goed voel me als mens completer en ben van het gezeik en getreiter af.
pi_16999412
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
die de roy van Zuyderwijk deugt niet.. natuurlijk zijn er mensen die belang hebben bij het zwartmaken van hem.. maar er zijn wel erg veel belastende feiten en verklaringen.. Ik denk ook dat hij Margharita gewoon heeft gebruikt in zijn eigen duistere doelen te bereiken..
Mwoah, ik geloof wel dat zij oprecht is. Maar dingen ziet die er niet zijn. Kortom, een beetje in de war. En daarnaast idd opgestookt door hem.
pi_16999444
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:41 schreef schatje het volgende:

[..]

Mwoah, ik geloof wel dat zij oprecht is. Maar dingen ziet die er niet zijn. Kortom, een beetje in de war.

Dat heeft ze dan niet van een vreemde. .
pi_16999584
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:42 schreef Kylee het volgende:

[..]

Dat heeft ze dan niet van een vreemde. .

Oh ja, haar moeder hè?? Praat met bomen en kabouters enzo .
  zondag 8 februari 2004 @ 14:49:59 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_16999705
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:46 schreef schatje het volgende:

[..]

Oh ja, haar moeder hè?? Praat met bomen en kabouters enzo .

Ik zag Irene in Felderhof laatst, ik vond har helemaal niet zo wereld vreeemd.. een slimme vrouw die gewoon houdt van de natuur en elementen van Zuid Afrika... ik vond haar wel oke eigenlijk.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 8 februari 2004 @ 14:53:09 #14
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_16999796
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:39 schreef schatje het volgende:

[..]

Het is hier geen Ovjl! hoor .

duh!
Dat is ook geen onzin, dat meen ik.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_17000058
Al dat gedoe rondom Edwin de Roy van Zuydewijn. Hij is net zo normaal als bijvoorbeeld Winny de Jong.
pi_17000164
Ik vind hem eigenlijk helemaal niet ontmaskerd. .
  zondag 8 februari 2004 @ 15:04:53 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17000177
Okay, het verhaal van 1 dame, zonder hoor en wederhoor, meer dan 10 jaar na dato opgetekent..
Ben ik de enige die dit een toch wat magere bron vindt?
Heeft men niet met meer medestudenten of docenten kunnen praten die dit verhaal bevestigen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17000251
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Ik zag Irene in Felderhof laatst, ik vond har helemaal niet zo wereld vreeemd.. een slimme vrouw die gewoon houdt van de natuur en elementen van Zuid Afrika... ik vond haar wel oke eigenlijk.

Niet zo vreemd. . . Als je met bomen, kabouters en weet ik veel nog meer. . Dan heb je toch een gaatje in je hoofd. .

Kom op zeg, .

Ik zag laatst Bernhard en vond hem zwaar oke in dat interview. .

pi_17000286
quote:
Op zondag 8 februari 2004 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay, het verhaal van 1 dame, zonder hoor en wederhoor, meer dan 10 jaar na dato opgetekent..
Ben ik de enige die dit een toch wat magere bron vindt?
Heeft men niet met meer medestudenten of docenten kunnen praten die dit verhaal bevestigen?
Inderdaad ja, beetje slappe bron.
  zondag 8 februari 2004 @ 15:15:25 #20
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_17000525
Alles zullen ze proberen om in ieder geval hem kapot te maken, ik geloof dan ook heel weinig/niets van de beschuldigingen.
Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_17002437
quote:
Op zondag 8 februari 2004 15:04 schreef Kylee het volgende:
Ik vind hem eigenlijk helemaal niet ontmaskerd. .
Het staat ook tussen aanhalingstekens.

[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 08-02-2004 23:23]

pi_17003635
quote:
Op zondag 8 februari 2004 16:21 schreef schatje het volgende:

[..]

Het staat ook tussen haakjes.

Nee, Het staat tussen aanhalingstekens, tussen haakjes is dit. (.... )
  zondag 8 februari 2004 @ 17:06:11 #23
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_17003651
quote:
Op zondag 8 februari 2004 17:05 schreef Kylee het volgende:

Nee, Het staat tussen aanhalingstekens, tussen haakjes is dit. (.... )

Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_17003665
quote:
Op zondag 8 februari 2004 17:06 schreef Midioot het volgende:

[..]

Tjsa, .
pi_17015770
Verbeterd hoor .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')