En hier istie dan:
Rondreis Zuid-Afrika
Op 6 februari 2005 vertok ik samen met mijn vriendin naar Johannesburg om daar op 7 februari aan onze tweeweekse rondreis met een huurauto van het Krugerpark naar Kaapstad te beginnen.
We komen aan op het vliegveld van Johannesburg. Wat heerlijk om in februari in de brandende zon aan te komen. Voor een fooitje brengt een aardige meneer ons en onze koffers naar het autoverhuurbedrijf. Een vriend van hem die meeloopt wil ook graag een fooitje en wel van R 200,- (ongeveer ¤ 26,-), maar helaas voor hem trap ik daar niet in.
Nadat we onze huurauto in ontvangst hebben genomen stappen we allebei vrolijk aan de verkeerde kant van de auto in. Tja, in een land waar je links moet rijden zit het stuur ook aan de andere kant. Dat is dus even wennen. Na van stoel te hebben gewisseld zijn we vertrokken naar Nelspruit, een rit van zo’n 300 km, waar ik voor de eerste twee nachten een Bed & Breakfast had gereserveerd bij Jörn’s Gästehaus (aanrader). We kijken even rond in Nelspruit en gaan daarna vroeg naar bed, want morgen staat een bezoek aan het Krugerpark op het programma.
De volgende morgen vroeg op om naar het Krugerpark te vertrekken. Het is wederom prachtig weer! Het is erg rustig in het park en we komen verschillende dieren tegen, zoals giraffen, olifanten, buffels, nijlpaarden, zebra’s, zwijnen en apen. Een kudde buffels steekt vlak voor onze auto de weg over. Een leuke belevenis! Op de terugweg wilden we nog even langs God’s Window en Blyde River Canyon gaan, maar het is al bijna 19:00 uur en we moeten nog 200 km naar onze overnachtingsplek rijden. Het wordt al donker en, er wordt voor gewaarschuwd, rijden in het donker is gevaarlijk. Dat hebben we geweten! Als het donker is, is het ook echt donker. Al die mensen en het vee wat langs de wegen loopt zie je niet meer. We kunnen nog maar net een op de weg lopende koe ontwijken. Gelukkig komen we zonder verdere problemen thuis.
De volgende dag op weg naar Durban, met tussen door een overnachting in Newcastle, waar we wat souveniertjes kopen.
De dag erna komen we dus in Durban aan. Wat een grote stad! We lopen wat over de boulevard en eten een lekkere maaltijd met goedkope wijn in een leuk restaurantje. We gaan weer redelijk vroeg naar bed, want we moeten uitgerust genoeg zijn om morgen de hele dag op het strand te liggen.
Dag twee in Durban begint goed met een ontbijtje bij een strandcafeetje, maar zal later dramatisch worden. We gaan naar het strand en ik duik meteen de zee in. In het water zijn slechts twee andere zwemmers. Ik lach vrolijk naar ze en ze lachen terug. Een tijdje later zijn de twee een stuk verder de zee in gegaan en er begint er een om hulp te roepen. Ik dacht eerst dat hij een grap maakte, maar toen ik de angst in zijn ogen zag, wist ik dat het menens was. Zijn vriend was al niet meer bij bewustzijn! Ik ben naar ze toe gezwommen en moest toen kiezen wie ik zou proberen te helpen. Ik heb de bewusteloze jongen toen bij zijn arm gepakt en ben naar de kust gaan zwemmen. De andere jongen moest ik helaas achterlaten. Ik kon ze niet allebei meenemen.
Na enkele meters gezwommen te hebben moest ik helaas ook de bewusteloze jongen los laten. De golven waren inmiddels zo hoog geworden dat ik mezelf nauwelijks meer kon redden. Op dat moment kwamen er lifeguards op surfplanken het water in en die haalden de twee jongens het water uit. Even later kwam er ook een om mij het water uit te halen. Ik was volledig uitgeput!
Er zijn inmiddels ambulances gearriveerd en ik moet de ambulance in en aan de zuurstof. Onderweg naar het ziekenhuis wordt me verteld dat de jongen die al bewusteloos in het water lag, helaas is overleden. De andere jongen wordt ook naar het ziekenhuis gebracht. Hoe zijn toestand is weet ik niet.
In het ziekenhuis moet ik aan het infuus en de zuurstof. Ook wordt er een Röntgenfoto van mijn longen gemaakt om te kijken of er water in zit. Dit is niet het geval, dus ik kan na enkele uren het ziekenhuis weer verlaten.
Tot zover de zwarte dag van onze vakantie, die nog behoorlijk wat invloed heeft gehad op de komende dagen.
We trekken verder naar Umtata, maar daar aangekomen blijkt dat er niet erg veel hotels zijn, dus rijden we maar meteen verder naar het 200 km verderop gelegen Oos-London. Hier verblijven we twee nachten en doen niet erg veel meer dan uitrusten en bijkomen.
De volgende overnachtingplaats is Port Elizabeth. Hier maken we een uitstapje naar een leeuwenpark in Seaview. Via een mooie route langs de zee, met, de naam zegt het al, een prachtige seaview komen we bij het park. In het park is het erg rustig (we zijn volgens mij de enigen in het park). We komen bij de leeuwen aan en meteen begint de eerste die we tegenkomen flink te brullen. Wat een herrie kunnen die beesten maken! We bekijken nog wat jonge leeuwtjes en tijgertjes en gaan weer terug en genieten van een welverdiende nachtrust.
Na het heerlijke ontbijt de volgende morgen, rijden we naar het struisvogelstadje Oudtshoorn. Hier gaan we naar de Cango Caves (grotten) met al zijn kamers. Best indrukwekkend.
Inmiddels onderweg naar Montagu rijden we over een prachtige route tussen de Swartbergen. Het is de bekende route 62, vergelijkbaar met route 66 in de Verenigde Staten. We komen onderweg van alles tegen. Een kudde koeien op de weg, een kudde struisvogels op de weg en “in the middle of nowhere” doemt er ineens een gebouwtje op met daarop in grote rode letters de tekst “Ronnies Sex Shop”.
We gaan er even kijken en komen er achter dat het geen sexshop is, maar gewoon een cafeetje met een grappig oud mannetje met lang haar en een baard achter de bar. We bestellen een drankje en Ronnie vraagt ons waar we vandaan komen. We vertellen dat we uit Nederland komen, waarop Ronnie ons een Nederlandse Penthouse van afgelopen december zien. Er staat een artikel van twee pagina’s over hem in. In de Penthouse lezen we dat het vroegere “Ronnies Shop” door zijn dronken vrienden was omgedoopt tot “Ronnies Sex Shop”. En sindsdien heeft hij veel meer klanten, zo weet Ronnie te vertellen.
Langs Route 62 ligt ook het plaatsje Calitzdorp, wat bekend staat om zijn fantastische port. Hier gaan we dus even een wijnhuis bezoeken. We komen bij wijnhuis Boplaas en proeven en kopen hier wat lekkere wijntjes en portjes. Ik heb er een fles van de beste port van Zuid-Afrika gekocht voor slechts R 150,- (zo’n ¤ 20,-). De overnachting zal zoals gezegd in Montagu zijn, bij een lief oud vrouwtje.
De morgen erna gaan we via Stellenbosch naar Kaapstad voor de laatste drie nachten. In wijnhuis Warwick in Stellenbosch proeven en kopen we nog wat wijn, voordat we naar Kaapstad rijden. Als we Kaapstad inrijden zien we een township. Wat een ellende! In het centrum van de stad aangekomen kunnen we redelijk snel een hotel vinden. Onze kamer op de 15e verdieping heeft uitzicht op de met wolken bedekte Tafelberg. We lopen nog wat door de straatjes en over de markten, voordat we lekker op een terrasje gaan zitten om een biertje te drinken. We eten nog wat in het hotel en gaan naar bed.
De volgende dag gaan we het Kaaps schiereiland verkennen, want de Tafelberg zit nog in de wolken. We gaan naar Hout Bay, Boulders Beach, Cape Point, en Kaap de Goede Hoop. Wel grappig, al die apen bij Cape Point. Ze zitten overal op en in. Let op je auto en je spullen!
Als we weer een dag verder zijn willen we eindelijk wel eens de Tafelberg op, maar hij is nog steeds bedekt door het “tafelkleed”. Het heeft dus niet veel zin om te gaan klimmen. Helaas, want vandaag was onze laatste kans. We hebben de binnenstad van Kaapstad dus nog maar een beetje verkend en ons voorbereid op de terugreis morgen.
De volgende ochtend staan we op en zien dat er geen enkel wolkje boven de Tafelberg hangt. We besluiten om snel nog even, voordat het vliegtuig vertrekt de berg op te gaan. Maar als we eenmaal aankomen bij de voet van de berg blijkt dat we niet de enigen zijn die op dit idee zijn gekomen. We willen geen risico lopen ons vliegtuig te missen en gaan dus maar naar het vliegveld, waar we onze auto inleveren en op het vliegtuig naar huis stappen.
Wat een prachtig land is Zuid-Afrika! Een rondreis van twee weken is eigenlijk te kort.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.