Niet kranten maar tv verliest aan web
De grote vrees van kranten dat ze lezers verliezen aan het web is volgens onderzoeksbureau Forrester onterecht. Televisiemakers verliezen de meeste zieltjes aan het nieuwe medium, terwijl kranten het van alle traditionele media het beste doen.
'Media Cannibalisation Begins' heet het onderzoek en Forrester meldt hierin dat ondanks het feit dat twee op de vijf Europeanen een internetaansluiting heeft, ze toch het meest vertrouwen op de dagbladen voor hun nieuwsvoorziening. Dat ondanks het grote aanbod van gratis nieuws dat online is te vinden. Het onderzoek laat zien dat nieuws niet één van de eerste prikkels is geweest om online te gaan. Slechts 16 procent van degenen die minder dan zes maanden op internet vertoeven, zegt dat internet hun primaire bron is voor nationaal en internationaal nieuws.
Maar liefst 89 procent van de Europese online bevolking zegt de voorkeur te geven aan de krant als belangrijkste bron voor lokaal nieuws, terwijl slechts 15 procent op internet kijkt voor deze informatie. "Met de uitzondering van reisinformatie is het net bij lange na niet de belangrijkste bron van informatie in het grootste deel van onze categorieën", zegt analist Paul Jackson van Forrester Technographics.
De krantenmakers kunnen dus gerust zijn, maar volgens het onderzoek kunnen producenten van televisie-programma's het web maar beter met argusogen volgen. Hoe meer ervaren de surfers worden, hoe minder tv ze kijken. In aan tv verslaafde landen als Engeland en Duitsland kijken degenen met een internetaansluiting tussen de 10 en 15 procent minder naar de beeldbuis per week dan de 'offline' kijkers. Jackson voorspelt dat dit percentage toeneemt als nog meer consumenten overstappen op breedbandinternet.
hm dr is tegenwoordig toch niet zoveel op die tv meer aan
[Dit bericht is gewijzigd door berney op 10-07-2001 12:51]
Het zonder verder commentaar knippen en plakken van nieuwsberichten zonder verdere mening ofzo is niet de bedoeling van een discussieforum.
Fok! is geen kopieermachine.
quote:tip: zet ook een tv naast je pc, dan doe je beiden tegelijk. gaat prima
Op dinsdag 10 juli 2001 11:54 schreef X-Ray het volgende:
Het is wel waar ja... sinds ik kabelinternet heb, zit ik de tijd die ik normaal voor de TV hing, voor de PC op internet. TV kijk ik nog maar weinig eigenlijk
quote:De TV staat meestal wel aan, maar dan op MTV of zo... als radio dus eigenlijk
Op dinsdag 10 juli 2001 11:56 schreef evert het volgende:[..]
tip: zet ook een tv naast je pc, dan doe je beiden tegelijk. gaat prima
(en dan ook nog de radio aan, heerlijk)
Hoe bedoel je overload?
quote:dat kan je wel op een andere manier zeggen toch??
Op dinsdag 10 juli 2001 11:53 schreef golfer het volgende:
Wederom: enHet zonder verder commentaar knippen en plakken van nieuwsberichten zonder verdere mening ofzo is niet de bedoeling van een discussieforum.
quote:Sorry, kwam misschien wat botter over dan bedoeling was, maar het liefst zien we op AN&M behalve het nieuwsbericht ook een mening van de poster of een aanzet tot een discussie geplaatst.
Op dinsdag 10 juli 2001 12:17 schreef berney het volgende:dat kan je wel op een andere manier zeggen toch??
k ben hier nog newbee in,
Enne..zo newbie ben je toch ook niet meer?
berney:
Aantal posts 1757
Gem. aantal posts/dag 4
Geregistreerd op 12 april 2000
quote:in dit forum ben ik newbe man
Op dinsdag 10 juli 2001 12:57 schreef golfer het volgende:[..]
Sorry, kwam misschien wat botter over dan bedoeling was, maar het liefst zien we op AN&M behalve het nieuwsbericht ook een mening van de poster of een aanzet tot een discussie geplaatst.
Enne..zo newbie ben je toch ook niet meer?
berney:
Aantal posts 1757
Gem. aantal posts/dag 4
Geregistreerd op 12 april 2000
quote:We hebben dus nog een inhaalslag te leveren.
Europeaan loopt online sterk achter bij VS
In de EU is inmiddels 30 procent van de bevolking boven de 15 jaar actief op het internet (minimaal een keer per twee weken). Daarmee blijft Europa sterk achter bij de VS, waar dat percentage 55 procent is.
De gemiddelde Europeaan is per dag 6 minuten online. In de VS is dat 15 minuten. Het hoogste cijfer binnen Europa treffen we aan in Zweden (12 minuten), het laagste in Spanje (2 minuten), zo blijkt uit onderzoek van ProActive. Het bureau verwacht dat het nog minstens 10 jaar duurt voordat het gemiddelde in Europa op gelijk niveau komt met de VS. Internetten gaat met name ten koste van het kijken naar televisie en video's. In mindere mate van telefoneren en slapen. In de landen waar de internet dekking al boven de 50 procent is (Scandinavië en Nederland) lijkt de groep surfers steeds meer op de gemiddelde bevolking, met name bij de groep onder de 45 jaar.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 10-07-2001 14:04]
ik kijk zowat nooit tv meer...
of soms na half 11 ofzo alleen maar als ik moet stoppen met computeren
quote:Oke, dan liggen we maar achter op Amerika, zoveel praktische toepassingen van het internet zijn er nou ook weer niet, dus het grootste deel van de tijd die men op het internet aanwezig is is toch ter vermaak, of dat nou op FOK is, of het downen van muziek of films, gewoon wat surfen. Het maakt allemaal niets uit. Maar ipv te weten hoelang de gem mens op het internet is wil ik wel eens weten hoeveel tijd men praktisch op het net besteedt. Dus waar men echt iets aan over houdt, en daar valt het downen van spullen niet onder in mijn ogen want dat is ter eigen vermaak.
Op dinsdag 10 juli 2001 14:03 schreef golfer het volgende:
Ter aanvulling ook een berichtje uit het reclame en marketingvakblad Adformatie:
[..]We hebben dus nog een inhaalslag te leveren.
quote:True, true. Ik was al nooit zo'n grote TV-kijker, maar sinds ik ADSL heb kijk ik helemaal nauwelijks meer, alleen films en een paar vaste series. Ik ben het ook spuugzat om als debiel behandeld te worden door de meeste tv-zenders.
Op dinsdag 10 juli 2001 15:00 schreef Xhorder het volgende:
Is het niet gewoon omdat de TV programma's steeds debieler worden dat mensen minder kijken. Ik heb wel wat beters te doen dan als een mongool te worden behandeld door Yorin omroepsters ofzo... juist ja, dan ga ik wel internetten
quote:vijd jij dat WIJ ons moeten gaan meten aan die yanks?? rot toch op man.... Amerikanen zijn misschien wel een voorbeeld, maar dan meer een voorbeeld van hoe je niet moet leven
Ter aanvulling ook een berichtje uit het reclame en marketingvakblad Adformatie:
quote:Ik vraag mij af of deze inhaalslag wel gemaakt gaat worden.
Nu is de situatie rondom Internet en televisie moeilijk te vergelijken met Nederland. Doordat de hele hype over is rondom Internet zie je ook de voorspellingen dat internet de rol van televisie overneemt qua tijdsspanne steeds verder naar achteren verschuiven.
Verbazing over kijktijdcijfers CPB
Spot distantieert zich namens de tv-exploitanten van de berichtgeving in de Volkskrant over de afgenomen kijktijd. Uit het CKO - het enige geaccepteerde onderzoek - komt dat namelijk op geen enkele manier naar voren.
In het Volkskrant-artikel werd gesuggereerd dat Nederlanders de afgelopen vijf jaar minder televisie zijn gaan kijken. “Keek men in 1995 nog gemiddeld 12,4 uur per week, vorig jaar was dat teruggelopen naar wekelijks 12,1 uur,” zo zou het Sociaal en Cultureel Planbureau onderzocht hebben. De gemiddelde kijktijd is in de periode 1995-2000 juist toegenomen van 155 minuten tot 166 minuten per dag. In de Volkskrant wordt ook gesuggereerd dat de teruggang met name is terug te vinden in de leeftijdsgroep 25-55 jaar. Ook in deze leeftijdsgroepen nam de kijktijd juist toe.
----
bron: Adformatie online
quote:Nee, maar een artikel van een ander medium kan wel een goed begin zijn voor een discusie. Ik hoop dat dit niet gevreesd word hier...
Op dinsdag 10 juli 2001 11:53 schreef golfer het volgende:
Wederom: enHet zonder verder commentaar knippen en plakken van nieuwsberichten zonder verdere mening ofzo is niet de bedoeling van een discussieforum.
quote:Daarnaast is de kwaliteit van de programma's van tegenwoordig gewoon niets meer, dukes of hasard
Op dinsdag 10 juli 2001 16:36 schreef Zanderrr het volgende:[..]
True, true. Ik was al nooit zo'n grote TV-kijker, maar sinds ik ADSL heb kijk ik helemaal nauwelijks meer, alleen films en een paar vaste series. Ik ben het ook spuugzat om als debiel behandeld te worden door de meeste tv-zenders.
quote:nee, ze beginnen niet eerder... ze stoppen gewoon niet meer
Op maandag 16 juli 2001 13:13 schreef marky het volgende:
Zou ook wel fijn zijn als ze eens wat minder herhalingen zouden uitzenden. Vroeger werden er alleen in de zomer herhalingen uitgezonden tegenwoordig begint de zomer al in februari... ze beginnen steeds eerder met herhalingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |