Flan Caramel
Suiker
eieren
melk
eventueel wat vanille
zet een steelpannetje op het vuur met een kopje water en breng aan de kook.
Neem een teflon antiaanbak koekepannetje en doe er een flinke hoeveelheid suiker is, zeg maar een ons of zo.
Smelt de suiker op een laag vuur, en laat dit zacht carameliseren.
Als de suiker caramel is, en vloeibaar giet je deze onder continu roeren beetje bij beetje in het kokende water, het gaat heftig koken omdat de suiker heter is als kokend water.
Giet NOOIT kokend water in de suikerpan, das bloedlink, spuitende spetterende suiker en kokend water kunnen dan alle kanten op vliegen
Je kookt de caramel water mix tot ie wat dikker begint te worden, maar moet nog geen draden trekken.
Je caramelsaus is nu klaar.
Neem Timbaaltjes, of kopjes, en beboter deze, wrijf ze in met boter dus, aan de binnenkant.
doe nu wat suiker in een kopje en bedek de boter met suiker, en giet wat over is in het volgende kopje. (4 stuks)
giet nu voorzichtig de afgekoelde caramelsaus in de kopjes.
Neem 4 eieren, wat suiker met 2 kopjes melk, en kluts deze door elkaar, met eventueel wat vanille erdoor (zaadjes uit een boon of gewoon vanille suiker, dr oetker heeft vanille suiker met echte vanille, ipv vanilin een smaakstof die naar vanille smaakt)
Giet het eimengsel voorzichtig in de timbaaltjes, (of kopjes)
en zet het in een overvaste schaal met die je 3/4 vult met water. Dit zet je in de oven bij 175 graden (hoe lang ligt aan je oven) tot het mengsel stijf is, en goudbruin.
Af laten koelen, langs de wand losmaken indien nodig met een mesje, en er een toetjes bord boven op leggen, en dan omdraaien.
Nu staat het timbaaltje ondersteboven op je bordje en je tilt het voorzichtig op zodat je flan (puddinkje) op het bord blijft staan, de dikke caramel loopt er prachtig overheen.
Heeeeeeel erg lekker
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 05-02-2004 19:18]
Wat ik zelf altijd erg lekker vind is warme appeltjes met rozijnen en roomijs. Het is heel simpel.
Wat heb je nodig?
* Een x aantal zurige appels.
* Rozijnen.
* Suiker + kaneel.
* Beetje boter om in te bakken.
* Bak roomijs.
Hoe bereid je het?
* Laat de rozijnen een tijdje wellen in wat water.
* Schil de appels, halveer ze, verwijder het klokhuis en snijd de rest van de appel in stukken.
* Doe wat boter in een pan en laat het smelten. Doe er daarna de appels + de gewelde rozijnen bij.
* Bestrooi de appels en rozijnen met wat suiker en kaneel.
* Als de appels goed warm en een beetje zacht zijn, zijn ze klaar.
* Als laatste stap doe je wat bolletjes ijs in een schaaltje (of iets anders) en doe je er wat van de appels en rozijnen bij.
Eet smakelijk. .
Je zet de melk weg om af te koelen en daarna in de koelkast. Sla de (koude) slagroom lobbig maar niet helemaal stijf,
Sla de melk schuimig, en meng de melk met de slagroom.
Giet dit luchtige schuimige mengsel in de ijsmachine en draai er ijs van.
mmmmm
Ik ben al heel lang op zoek naar een goed recept voor profitteroles, heb jij een goed recept?
quote:mmm
Op donderdag 5 februari 2004 20:10 schreef Litman het volgende:
Piet,Ik ben al heel lang op zoek naar een goed recept voor profitteroles, heb jij een goed recept?
quote:Zorg wel, dat ze in je boek komen!
Op donderdag 5 februari 2004 20:20 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
mmm
nog nooit gemaakt
soesjes..
quote:Ik vrees alleen dat de PvdA mijn boek zal willen verbieden
Op donderdag 5 februari 2004 20:26 schreef Litman het volgende:[..]
Zorg wel, dat ze in je boek komen!
quote:Hoezo, ga je iets onthullen over Wouter Bos?
Op donderdag 5 februari 2004 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ik vrees alleen dat de PvdA mijn boek zal willen verbieden
quote:Nee, vanwege de ingredienten, Belasting op vet eten
Op donderdag 5 februari 2004 20:32 schreef Litman het volgende:[..]
Hoezo, ga je iets onthullen over Wouter Bos?
Benodigdheden ( voor ongeveer vier kransen, ligt eraan hoe groot je ze maakt):
Voor de kransen:
* 8 plakken bladerdeeg
* 125 gr. geschaafde amandelen
* 150 gr. suiker
* 1 eiwit
* 1 citroen
Voor de vulling:
* 5 dl. Melk
* 120 gr. suiker
* 10 gr. vanillesuiker of 1/4 (een kwart dus) vanillestokje
* 6 eierdooiers
* 40 gr. custardpoeder
* 3 dl. slagroom
Ook handig:
* poedersuiker
* chocolaatjes of vruchtjes voor de versiering
* een spuitzak
1. Plakjes bladerdeeg laten ontdooien, plakjes op elkaar leggen en uitrollen tot een vierkante deeglap.
2. Citroen kort in heet water leggen, dan in koud water, vervolgens raspen.
3. Citroenrasp (alleen geel), amandelen, suiker en eiwit mengen.
4. Bladerdeeg bestrijken met water en aansluitend met het amandel-suikermengsel.
5. Uit het deeg 4 grote cirkels uitsteken. Met kleine deeguitsteker of borrelglaasje uit het midden van de cirkels een klein rondje steken (de restjes kunnen afgebakken worden als koekjes).
6. Deeg afgedekt in de koelkast ongeveer 20 minuten laten rusten. Intussen bakplaat bedekken met bakpapier.
7. Deegkransjes op het papier leggen en de kransjes in ongeveer 20 minuten afbakken in een voorverwarmde oven van 180°C.
8. Breng voor de vulling de melk met de helft van de suiker en de vanillesuiker aan de kook. Roer de eierdooiers met de rest van de suiker en de custardpoeder door elkaar. Schenk al kloppend de kokende melk hierbij en klop flink. Schenk dit terug in de pan en laat al roerend dik worden.
9. Schenk de banketbakkerscrème (van punt 8) in een schaal en laat het afkoelen. Wrijf de crème door een zeef. Klop de slagroom bijna stijf en meng met de crème. Vul hiermee de spuitzak.
10. Snijd de kransjes met een kartelmes voorzichtig horizontaal doormidden.
11. Vul de kransen met de banketbakkerscrème, spuit nog wat crème op de borden en garneer met chocolade of vruchtjes.
12. Bestuif de kransen met poedersuiker.
quote:Klinkt heeeerlijk, maar euh, eet jij dit als toetje?
Op vrijdag 6 februari 2004 09:59 schreef Nijna het volgende:
Gevulde (kerst)krans
quote:Ik heb dit met kerst wel eens gemaakt en t was wel een succes. Het is wel machtig... Volgens mij heb ik wel meer dan 4 kransen gemaakt van de ingredienten van dit recept hoor... in elk geval van de vulling!
Op vrijdag 6 februari 2004 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Klinkt heeeerlijk, maar euh, eet jij dit als toetje?
Dan moet je eens gaan eten mijn vrienden clubje van ons, wij waren eens met kerst eten, 8 gangen, het was een klein restaurant waar iedereen tegelijk zijn gang kreeg, deed de eigenaar voor zijn vaste klanten.
Na 6 gangen begonnen de meeste tafels te klagen, en na het laatste dessert hing het hele restaurant op apegapen. Onze tafel wou graag de kaart nog eens, om wat extra te bestellen,
De bediening dacht dat het een geintje was, tot we de kaaskar leegaten
:-)
Jouw kerstkrans lijkt me erg lekker met ijs.
Wat ik ook leuk vind om te maken is een ijsbombe, maar ik weet het receptje zo niet uit mn hoofd, zal het eens even opzoeken... (hopen dat ik het onthoud...en dan ff hier neergooi... )
Dit is geen echte tarte tartin, en hij wordt dan ook niet omgedraait. je snijd de taart als ie nog in de vorm zit, en het eerste stuk is er lastig uit te halen, het deeg wordt hard en kruimelig.
1 pak roggebrood
1 st ei
175 gr witte chocolade
1 dl slagroom
175 gr geitekaas
de witte chocolade smelten (au bain marie)
de geitekaas smelten met de room ( au bain marie ) ( als het niet helemaal een homogene massa is , dan kun je nog even met de staafmixer erdoor heen gaan )
wanneer de chocolade gesmolten is word hij vermengt met 1 ei en dan wordt de gesmolten geitekaas er door heen gespateld
de rondingen worden bekleedt met het roggebrood ( als bodem ) en dan opgevuld met de geitekaasmousse
laat dit 3 uur opstijven in de koelkast
quote:Bullshit, wist je dat als je op een extreem streng dieet gaat dit hooguit (let wel, maximaal) 5% van de Cholestorol uitmaakt?
Op zondag 8 februari 2004 19:45 schreef Kylee het volgende:
Dit forum is niet goed voor mijn cholestorol..
quote:Ik eet geen pinda's en ik lust geen pindakaas.
Op zondag 8 februari 2004 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Bullshit, wist je dat als je op een extreem streng dieet gaat dit hooguit (let wel, maximaal) 5% van de Cholestorol uitmaakt?
Van goed eten wordt je niet dik, en een lekker toetje hoort daarbij. Van Snoepen en die portie pindas bij je drank voor de buis, dat zijn de dikmakers, maar als je goed eet, (met een lekker toetje) heb je helemaal geen behoefte aan een portie leverworst en een schaal pindas.
Nodig: (6 personen)
1 goedkope cake (hotelcake ofzo)
2 bllikjes vruchten op siroop (bosvruchten is het lekkerst)
2 bakken kwark (van 450 gr ofzo, met of zonder vet, wat je lekker vindt)
Eventueel verse vruchten of slagroom ofzo als garnering.
1- Snijd de cake in plakken van ca 1 cm, en bedek daar de bodem van een overschaal mee.
2- Vang de siroop uit de blikjes vruchten op, en besprenkel de cake met ongeveer de helft van de siroop .
3- Meng de andere helft van de siroop door de kwark
4- Verdeel de vruchten over de natte cakebodem
5- Bedek alles met het siroop-kwarkmengsel
6- Laat alles een tijdje staan.
(en dan voor het opdienen eventueel garneren met slagroom of verse vruchten, jummie, jummie)
quote:Cake zelf bakken, 250 gram boter, 5 eieren, 250 gram suiker, wat zout, wat vanille,
Op maandag 9 februari 2004 15:38 schreef Geluk het volgende:
Ik heb altijd veel succes met een soort trifle, weinig werk, wel even van tevoren doen en een halve dag laten staan, dan is hij het lekkerst.Nodig: (6 personen)
1 goedkope cake (hotelcake ofzo)
2 bllikjes vruchten op siroop (bosvruchten is het lekkerst)
2 bakken kwark (van 450 gr ofzo, met of zonder vet, wat je lekker vindt)
Eventueel verse vruchten of slagroom ofzo als garnering.1- Snijd de cake in plakken van ca 1 cm, en bedek daar de bodem van een overschaal mee.
2- Vang de siroop uit de blikjes vruchten op, en besprenkel de cake met ongeveer de helft van de siroop .
3- Meng de andere helft van de siroop door de kwark
4- Verdeel de vruchten over de natte cakebodem
5- Bedek alles met het siroop-kwarkmengsel
6- Laat alles een tijdje staan.
(en dan voor het opdienen eventueel garneren met slagroom of verse vruchten, jummie, jummie)
En vers zomerfruit gebruiken, bramen, frambozen, aarbeien, rode bessen, bij gebrek aan vers diepvries gebruiken.
Geen kwark gebruiken maar zelfgemaakte Custard.
4 eigelen (de witten gaan dan door de cake en daar doe je dan 2 eigelen minder in)
4 eetlepels suiker
Vanille
40 gram maizena
snuf zout
600 Ml Melk
150 Ml Marsala of andere zoete dessert wijn.
Ons Chocolade, ff in de keukenmachine gemalen.
Je doet de eigele in een schaal geleidelijk er de suiker en vanille er door roeren tot een romige creme, doe er 150 Ml melk en het snufje zout bij.
Breng de rest van de melk aan de kook met de maizena, en laat deze ff garen, voeg dan een beetje bij beetje aan het eimengsel toe terwijl je dit roert, gooi niet het eimengsel in de hete melk, dan krijg je klonten.
als je alle melk heb doorgeroert doe het terug in de pan en op een laag vuur langzaam opwarmen tot de eieren hun binding doen. afzetten en afkoelen.
Snij nu de cake aan stukken en sprenkel hier de marsala over, meng het met het fruit en de custart, en laat een nacht in de koelkast staan.
voor het serveren de gehakte chocolade erover.
quote:Hihi, mooie aanvulling, die van mij is in 10 minuten klaar, maar die van jou is waarschijnlijk lekkerder. Kunnen de lezers lekker kiezen.
Op maandag 9 februari 2004 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Cake zelf bakken, 250 gram boter, 5 eieren, 250 gram suiker, wat zout, wat vanille,
Boter met de suiker tot creme roeren, eieren scheiden en de eigeel bij de boter/suiker doen, vannile toevoegen, eventueel bakpoeder.
Eiwitten stijfslaan, met wat zout en eventueel een paar drupjes citroen sap
bloem (met een laag gluten gehalte) zeven, en door het botermengsel mengen, eiwitschuim er door enveloperen, in een beboterde en bebloemde vorm storten, en in een voorverwarmde oven bij lage temperatuur, bakken tot gaar, en tijdens de het bakken niet de oven openen.
100 keer zo lekker als een Hotelcake die je koopt.En vers zomerfruit gebruiken, bramen, frambozen, aarbeien, rode bessen, bij gebrek aan vers diepvries gebruiken.
Geen kwark gebruiken maar zelfgemaakte Custard.
4 eigelen (de witten gaan dan door de cake en daar doe je dan 2 eigelen minder in)
4 eetlepels suiker
Vanille
40 gram maizena
snuf zout
600 Ml Melk150 Ml Marsala of andere zoete dessert wijn.
Ons Chocolade, ff in de keukenmachine gemalen.
Je doet de eigele in een schaal geleidelijk er de suiker en vanille er door roeren tot een romige creme, doe er 150 Ml melk en het snufje zout bij.Breng de rest van de melk aan de kook met de maizena, en laat deze ff garen, voeg dan een beetje bij beetje aan het eimengsel toe terwijl je dit roert, gooi niet het eimengsel in de hete melk, dan krijg je klonten.
als je alle melk heb doorgeroert doe het terug in de pan en op een laag vuur langzaam opwarmen tot de eieren hun binding doen. afzetten en afkoelen.
Snij nu de cake aan stukken en sprenkel hier de marsala over, meng het met het fruit en de custart, en laat een nacht in de koelkast staan.
voor het serveren de gehakte chocolade erover.
Het is maar waar je prioriteiten liggen (meestal besteed ik het meeste tijd aan het hoofdgerecht)
quote:Klopt helemaal, maar, ook bij jouw toetje is het zo dat je hem beter een dag van te voren kan maken. de cake kan je ook bij de koffie eten en gedeeltelijk gebruiken.
Op maandag 9 februari 2004 16:54 schreef Geluk het volgende:[..]
Hihi, mooie aanvulling, die van mij is in 10 minuten klaar, maar die van jou is waarschijnlijk lekkerder. Kunnen de lezers lekker kiezen.
Het is maar waar je prioriteiten liggen (meestal besteed ik het meeste tijd aan het hoofdgerecht)
quote:hihi, in dit geval was mijn doel een bijzonder en superlekker toetje neer te zetten dat je niet in de winkel kan kopen en waar iedereen versteld van staat.... En bij voorkeur iets waarbij ik mijn aandacht bij het hoofdgerecht kon houden dus wat dus bijna geen werk is.
Op maandag 9 februari 2004 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Klopt helemaal, maar, ook bij jouw toetje is het zo dat je hem beter een dag van te voren kan maken. de cake kan je ook bij de koffie eten en gedeeltelijk gebruiken.
Snel een resultaat behalen dat redelijk smaakt, dan kan je ook een bak tiramisu open maken. Het gaat nu juist om zelf maken.
Maar mocht ik nog eens alleen een toetje moeten maken, dan zal ik die van jou eens proberen.
half pond zelfrijzend bakmeel
Ei
120 gram rozijnen
Kwart liter melk.
snufje zout
Spoel de rozijnen af en laat ze uitlekken. Maak een beslag met meel, ei, zout en melk, roer alle klontjes eruit. Doe de rozijnen in het beslag.
Bak nu in een ruime koekepan (met een beetje vet) steeds drie pannekoekjes per keer. Een juslepel werkt het beste als maatschep om het beslag in de pan te gieten. Natuurlijk even omdraaien.
Variatie:
-Naast rozijnen ook wat noten door het beslag te roeren.
-Gebruik gewone bloem en gist ipv zelfrijzend bakmeel, geeft wat meer smaak en karakter.
Sinaasappelsap
Yoghurt
Appelsap
Zoetstof
Ongeveer 40% yoghurt, 30% sinaasappelsap, 30% appelsap, en een klein beetje zoetstof door elkaar mengen. Roeren. Klaar.
Snel & simpel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |