abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16887933
Bij Nederlandstalige muziek klinkt in jaren 60 nummers de zang op de een of andere manier altijd wat 'ouderwets/gedateerd'. Denk hierbij aan jaren 60 platen van Boudewijn de Groot of Ramses Shaffy. Als je een Nederlandstalige plaat uit de jaren 60 hoort dan weet je meteen dat het album uit die tijdsperiode is. waarbij ik meteen de nuancering wil maken dat ik het niet persé negatief bedoel, maar wel dat het erg kenmerkend is.

Voor een groot gedeelte ligt dit ook wel aan de uitspraak/intonatie, maar in de jaren 70 is dit fenomeen eigenlijk vrij snel verdwenen, hoewel het begin jaren 70 nog wel een beetje doorklonk. Vergelijk van Ramses Shaffy een nummer als Ik Drink of Laat Me uit 1978 eens met Wij Zullen Doorgaan uit 1973 en het klinkt alsof er minstens een decennium tussen zit.

Aangezien het mij sterk lijkt dat binnen een relatief korte tijd de uitspraak dusdanig verandert, dat het (naar hedendaagse maatstaven) een stuk moderner klinkt vraag ik mij af: Wat is er in de jaren 70 nou 'plotseling' verbeterd bij het opnemen van de vocalen, waardoor deze een stuk 'natuurlijker' klinken? Of is het toch puur de uitspraak?

Ik spreek weleens van het polygoonjournaal effect dat nog een beetje doorklinkt in jaren 60 platen.

edit: er mist een spatie in de topic-titel. -

Hmmzz....
pi_16887971
Dat heeft volgens mij gewoon te maken met de kwaliteit van de opnames.
pi_16887994
kwaliteit & taalgebruik denk ik
_you are all weirdos
pi_16888038
Op de platen van Boudewijn de Groot hoor je volgens mij wel duidelijk dat hij in de loop der jaren ook gewoon anders is gaan zingen. Op zijn eerste albums ar-ti-cu-leert hij veel meer en dat klinkt inderdaad een beetje Polygoon-journaal-achtig.

Techniek zal er ook wel iets mee te maken hebben, tegenwoordig filteren ze de zang zo dat je geen 'p'-s hoort ploppen en 'ss'-en hoort slissen, ik weet niet of ze dat in de jaren 60 ook al deden.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 4 februari 2004 @ 18:52:07 #5
83630 snagglepuss
Kijk eens in mijn ogen...
pi_16888135
heeft inderdaad met de manier van opnemen te maken denk ik (kwaliteit van de apparatuur enzo). Als je naar die nummers luisterd is het ook vaak zo dat de muziek bijvoorbeeld links zit en de zang rechts, als je dan met de balans speeld dan hoor je dat prefect. Kun je leuk samplen en mixen. Bijvoorbeeld Suzie Q van CCR...
downloading MARS to C:NASA - 2% remaining - connection failed...
pi_16888250
Da's gewoon puur de kwaliteit.
pi_16888283
Ja ik hoorde toevallig Rob de Nijs met "Hey speelman" van "Alle 13 goed" deel #7, die beroemde compilatie LP's, en ik dacht aan zijn hit "Banger hart" van eind jaren '90, en ik dacht aan precies hetzelfde!

Het heeft niks te maken met de opname faciliteiten, maar wel met de uitspraak. ik denk dat in het begin stadium van de 'moderne media' (radio, LP's en later tv) er werd verwacht dat iedereen duidelijk articuleerde, en dat men daar later een beetje genoeg van kreeg en het wat natuurlijker ging doen. Die oude manier van uitspreken klinkt over het algemeen nogal vreemd! Een beetje kabouterachtige stemmetjes, hehe.

  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 4 februari 2004 @ 19:04:21 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_16888441
Groot verscil tussen de jaren 60 en 70 is in ieder geval dat men in de jaren 60 maar 1 of 2 sporen tot z'n beschikking had en alles (muziek en vaak ook zang) meestal in 1x opgenomen moest worden. In de jaren 70 kreeg men de beschikking over meer sporen waardoor het makkelijker was om dingen over te doen.

Ik weet niet of dit uitmaakt kwa zang maar 't was in ieder geval een groot verschil tussen 60's en 70's.

pi_16899227
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 18:58 schreef oistani_bunt het volgende:
Het heeft niks te maken met de opname faciliteiten, maar wel met de uitspraak. ik denk dat in het begin stadium van de 'moderne media' (radio, LP's en later tv) er werd verwacht dat iedereen duidelijk articuleerde, en dat men daar later een beetje genoeg van kreeg en het wat natuurlijker ging doen. Die oude manier van uitspreken klinkt over het algemeen nogal vreemd! Een beetje kabouterachtige stemmetjes, hehe.
Ik denk zelf nog steeds dat het een combinatie van articulatie en techniek is. Ik heb nog een mooier voorbeeld gevonden (toen ik vandaag lekker even een cd zat te luisteren in de auto ):
Eens In De 100 jaar, een nummer uit 1974 van Ramses Shaffy. Als je dat naast We Zullen Doorgaan uit 1973 legt dan hoor je een wereld van verschil. En iemand gaat niet binnen een jaar totaal anders zingen.

Maar het meer sporen verhaal zou er wellicht mee te maken kunnen hebben. Een aparte spoor voor het stemgeluid, waardoor dit beter (natuurlijker) gemixt kon worden. Wellicht.

Hmmzz....
pi_16899341
Ik heb me ooit laten vertellen dat omdat juist de geluidskwaliteit niet zo denderend was het belangrijk was dat je zo goed mogelijk articuleerde, omdat anders vele klanken/woorden/etc wegvallen. Vooral bij radiouitzendingen komt dit naar voren.
pi_16899568
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 00:05 schreef MaartenHG het volgende:
Ik heb me ooit laten vertellen dat omdat juist de geluidskwaliteit niet zo denderend was het belangrijk was dat je zo goed mogelijk articuleerde, omdat anders vele klanken/woorden/etc wegvallen. Vooral bij radiouitzendingen komt dit naar voren.
Misschien dat de gebrekkige opnametechniek (in vergelijking met de huidige) het gevoel van 'ouderwets klinken' nog eens extra benadrukt. Want ik ben er zelf ook van overtuigd dat articulatie een belangrijke reden is.

Maar goed, er is dus niemand die een eenduidig antwoord kan geven. Dan hou ik het dus maar op de wisselwerking tussen techniek en articulatie.

Hmmzz....
pi_16914947
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 00:14 schreef -Wepeel2- het volgende:

[..]

Misschien dat de gebrekkige opnametechniek (in vergelijking met de huidige) het gevoel van 'ouderwets klinken' nog eens extra benadrukt. Want ik ben er zelf ook van overtuigd dat articulatie een belangrijke reden is.

Maar goed, er is dus niemand die een eenduidig antwoord kan geven. Dan hou ik het dus maar op de wisselwerking tussen techniek en articulatie.


mijn antwoord was eenduidig
pi_16938155
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:17 schreef oistani_bunt het volgende:

[..]

mijn antwoord was eenduidig


Ja je hebt gelijk. Ik denk eigenlijk ook niet dat je door techniek een dergelijk verschil in uitspraak/intonatie krijgt. Nu ik er nog eens over heb nagedacht.
Misschien speelt techniek wel een kleine rol (bijv. wat Zander beschrijft), maar het zal voornamelijk de aanleiding zijn om DUI-DE-LIJK TE AR-TI-CU-LE-REN.
En Rames bijv. praat sowieso al erg deftig.
Hmmzz....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')