Eerdere topics:
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 02:07 schreef zodiakk het volgende:
of dat je weleens naakt voor de speakers ligt als je Tri Repetae keihard aan hebt staan.
Ulrich Schnauss - A Strangely Isolated Place
Tracklisting:
1 Gone Forever (8:12)
2 On My Own (6:41)
3 A Letter From Home (6:57)
4 Monday Paracetamol (7:57)
5 Clear Day (7:42)
6 Blumenthal (6:38)
7 In All The Wrong Place (6:53)
8 A Strangely Isolated Place (10:49)
Hier wat kleine reviews:
Ulrich Schnauss is a master of melody. while his work is a stellar celebration of atomospheric simplicity, his production skills are second to none. indeed, one may hear faint whispers of "Four Calendar Cafe" era Cocteau Twins and "Holding Our Breath" era Slowdive in his gorgeous style.
However, Ulrich's own chord library is incredibly unique, well informed, and harmoniously balanced. His music survives obsessive, repeated listens with flying colors, and never becomes tired or bland.
His ability to create real (human) songs with real (human) emotions is exciting and influential evidence that electronic musicians needn't gush away their hearts to the purveyors of aesthetically vaccuous, robotic hum-drum. rather than create landscapes of paranoia, Schnauss uncompromisingly maintains his rock solid integrity by simply being "simple".
Yet there is still so much more to his music... "simplicity with blissful consequences" might be a more acurate description.
en:
Music as good as this cannot go unmentioned. Mr Schnauss outdid himself indeed!. As a follow up to the amazing "Far Away Trains Passing By" this what some people might describe as being the "difficult second album" if he was a rock band just surpasses its predecessor. It is an example of how wonderful music can be, especially in todays world of regurgitated ideas and products. Not that I am saying it is totally without nods to the past, but it is just so well executed
With some easy comparisons to things from the past such as shoegazery things as Cocteau Twins and Slowdive, the richness of the sounds and production, mixed with beautifully crafted arrangements and melodic landscapes that invite the listener to travel with Ulrich again and again
Its almost like a journey home from far away Other comparisons can be drawn to things like Manitobas current CD Up In Flames. Also influences from the likes of Plaid, Black Dog and early Warp intelligences are apparent.
Long live the indietronica, shoegazer, electronica, call it what you will music that is being passed down to us by the labels of Morr Music and City Centre Offices. Long may it last, and I just hope I can keep up with these wonderful new (and the older) releases !!!
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 04-02-2004 02:26]
quote:Bedoel je die Pack one?? Naar mijn weten is dat gewoon Empty the bones of you en Ceramics is the bomb samen voor een vriendschappelijk prijsje...geen nieuw spul dus...
Op woensdag 4 februari 2004 02:31 schreef flaphead het volgende:
wat vinden jullie trouwens van de nieuwe Chris Clark? ik heb er nog niks van gehoord maar in OOR (notabene!!) las ik een erg postieve review en Clarence Park was ook fijntjes.
Arovane geeft 14 februari trouwens een optreden in Deventer...
quote:10.000 woorden zullen het niet worden, maar ik zal mijn best doen,
Op woensdag 4 februari 2004 15:06 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Wanneer komt hier het eerste 10000 woorden essay over ultravisitor, en wat is een pharhelic triangle
En de topictitel ga ik niet uitleggen, want deze ligt, net zoals IDM, niet voor de hand. Laten we zeggen dat het wel een relevante titel is.
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 04-02-2004 15:10]
Arovane...daar moest ik maar eens heen, bedankt voor de tip!
[Dit bericht is gewijzigd door Aschkael op 04-02-2004 17:55]
quote:Daar denken velen anders over, waaronder ik
Op woensdag 4 februari 2004 17:54 schreef Aschkael het volgende:
Volgens mij het beste Autechre album en het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze het niveau van die plaat ooit nog evenaren.
quote:*Sluit aan in de rij*
Op woensdag 4 februari 2004 18:11 schreef fractalis het volgende:[..]
Daar denken velen anders over, waaronder ik
quote:Ik ben echt verliefd geworden op dit album
Op woensdag 4 februari 2004 02:00 schreef HAL9000S het volgende:
Nog een aanrader trouwens:http://www.discogs.com/release/33292
Het duo Cris Cunningham en Martin Haidinger (a.k.a. gimmik):
Abfahrt Hinwil - Links Berge Rechts Seen
Eigenlijk wel een must-hear in mijn oren...
This German duo of Chris Cuningham and Gimmik (aka Martin Haidinger) quite simply creates some of the most emotional, sad and uplifting sequenced frequencies. Each track is carefully mastered and engineered to extract the most from each sound. This is their first compilation with some previously released vinyl EP's (Toy,EVS) and unreleased tracks. Breaky mechanical downbeat with pure analog synths and beautifull light ambient melodies AKA Quality production.
spoiler:
quote:ik bedoel wel Empty the bones of you, want die bij mij weten toch echt nieuw... paar maandjes pas uit toch.
Op woensdag 4 februari 2004 03:00 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Bedoel je die Pack one?? Naar mijn weten is dat gewoon Empty the bones of you en Ceramics is the bomb samen voor een vriendschappelijk prijsje...geen nieuw spul dus...
Squarepusher en Abfahrt kan ik nog niks over zeggen, want ik krijg Soulseek niet aan de praat
misschien onnodig te zeggen, maar de laatste 2 albums van Autechre hebben er juist voor gezorgd dat ik tegenwoordig moet zeggen dat ik de vroegere Autechre briljant vind...
[Dit bericht is gewijzigd door flaphead op 05-02-2004 01:45]
quote:Chris Clark is voor mij de grote nieuwe ster aan het wat induttende IDM firmament. Zijn Empty ... CD heeft een heerlijke sfeer die in ieder nummer gecontinueerd wordt zonder eenvormig te worden. Duister en toch licht. Hopelijk gaan we nog veel genieten van toekomstige releases van Chris Clark.
Op donderdag 5 februari 2004 01:40 schreef flaphead het volgende:
ik bedoel wel Empty the bones of you, want die bij mij weten toch echt nieuw... paar maandjes pas uit toch.
quote:What he says ...
misschien onnodig te zeggen, maar de laatste 2 albums van Autechre hebben er juist voor gezorgd dat ik tegenwoordig moet zeggen dat ik de vroegere Autechre briljant vind...
quote:Ach, IDM is meer een verzamelnaam en geen hokjesnaam. Als je IDM als verzamelnaam hanteert dan zal je zien dat er echt weer wat aan het borrelen is. Maar goed, het is inderdaad zo dat de 'vintage-IDM' zieltogend is. En terecht, allemaal Tri Repetae-epigonen.
Op donderdag 5 februari 2004 15:09 schreef Weakling het volgende:
Chris Clark is voor mij de grote nieuwe ster aan het wat induttende IDM firmament. Zijn Empty ... CD heeft een heerlijke sfeer die in ieder nummer gecontinueerd wordt zonder eenvormig te worden. Duister en toch licht. Hopelijk gaan we nog veel genieten van toekomstige releases van Chris Clark.
quote:Ik ben groot fan van Confield en Draft 7:30, trouwens.
What he says ...
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 05-02-2004 15:40]
quote:Da's waar. Er beginnen langzamerhand iets te veel copycats de IDM scene (in de brede zin) te vervuilen. Niet alleen Autechre klonen, maar ook BOC kloontjes en dergelijke. Niet elke release van een nieuwe artiest in IDM land hoeft voor mij baanbrekend en vernieuwend te zijn. Ik vind het zelfs niet erg als er ideeen van anderen gepikt worden. Maar het wordt pas triest als de nieuweling niet genoeg creativiteit heeft om er zijn eigen ding mee te doen.
Op donderdag 5 februari 2004 15:35 schreef zodiakk het volgende:
Ach, IDM is meer een verzamelnaam en geen hokjesnaam. Als je IDM als verzamelnaam hanteert dan zal je zien dat er echt weer wat aan het borrelen is. Maar goed, het is inderdaad zo dat de 'vintage-IDM' zieltogend is. En terecht, allemaal Tri Repetae-epigonen.
quote:Dat weet ik en het wordt je niet kwalijk genomen hoor.
Ik ben groot fan van Confield en Draft 7:30, trouwens.
Altijd fascinerend om te horen wat iemand aantrekt in muziek die mij (nog) niet weet te raken.
quote:Schoonheid inderdaad, net als de laatste van Gimmik zelf:
Op woensdag 4 februari 2004 18:38 schreef HAL9000S het volgende:
pretentieuze kwijlende nerds...hebben jullie deze nou al gehoord...:Ik ben echt verliefd geworden op dit album
(Back to basics), Toytronic nov 2003
En natuurlijk de zoete klanken van Jonas Gudmundsson a.k.a. Ruxpin:
Avalon, Elektrolux nov 2003
Andere Toytronic aanrader: 3D concepts. Boeiend Ambient/IDM drieluik van Miles Tilmann (50% BOC), Loess & Low profile society.
En dat het nou maar eens afgelopen moet zijn met al dat gekraak en gepiep, als ik gejengel wilde horen had ik wel een vriendin opgesnord.
spoiler:
quote:Back 2 basics erg goed album net zoals het eerdere slow motion process, toevallig allebei deze week nog binnengehaald.
Op donderdag 5 februari 2004 17:05 schreef -Dalai- het volgende:[..]
Schoonheid inderdaad, net als de laatste van Gimmik zelf:
[afbeelding]
(Back to basics), Toytronic nov 2003
quote:Heb alledrie de delen...toch wel een van de hoogtepunten van 2003 in mijn oren.
Andere Toytronic aanrader: 3D concepts. Boeiend Ambient/IDM drieluik van Miles Tilmann (50% BOC), Loess & Low profile society.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 05-02-2004 18:57]
quote:Pinghaus frequencies? Ja dies ook al fijn
Op donderdag 5 februari 2004 18:51 schreef HAL9000S het volgende:Back 2 basics erg goed album net zoals het eerdere slow motion process, toevallig allebei deze week nog binnengehaald.
[quote]Slow motion process zeker goed album ook! Ik heb ook nog Rythmus der stadt (12" / 6 tracks), die vind ik nog nét iets beter.
[quote]
Leuk labeltje trouwens dat Toytronic idd...dat multiplex album is ook zeker een aanradertje.
En Digitonal? Beetje vreemde eend in de bijt, maar de klassiek/idm crossover brengt mij persoonlijk erg in vervoering.
[Dit bericht is gewijzigd door -Dalai- op 05-02-2004 19:53]
Adembenemend.
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 06-02-2004 02:39]
quote:Yep, gisteren toevallig binnengehaald gekocht. Zeer strakke productie!
Op vrijdag 6 februari 2004 02:35 schreef zodiakk het volgende:
Heeft iemand de nieuwe SKAM al gehoord? Hij heet Shadow Huntaz - Corrupt Data. Hele aparte sound, met lyrics en raps, absoluut de moeite waard om eens te beluisteren!
ook op boomkat rondgekeken?...
quote:Nee, bij Clone beluisterd,
Op vrijdag 6 februari 2004 02:36 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Yep, gisteren toevallig binnengehaald gekocht. Zeer strakke productie!
ook op boomkat rondgekeken?...
en gespiekt op boomkat
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 06-02-2004 02:40]
quote:Moet je hem hebben??
Op vrijdag 6 februari 2004 02:39 schreef zodiakk het volgende:[..]
Nee, bij Clone beluisterd,
.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 06-02-2004 02:50]
quote:God, ik loop ook overal op achter.
Op vrijdag 6 februari 2004 02:40 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Moet je hem hebben??
Ja, natuurlijk.
Proem - Socially Inept
Tracklisting:
01 I Don't Know How To Tell
02 Bites Their Tongue
03 Invisible For All
04 Little_A
05 Pinching Point
06 Place Gun To Head
07 When Frailty Fails
08 Out Of Phase
09 Da.vironment
10 Carpark Kitten
11 Deep Like Airline Failure
12 Sleep Is For Lunch
13 No Imback
14 Socially Inept
Schijnt niet echt super bijzonder te zijn, maar voor de echte merck liefhebber natuurlijk niet te versmaden
Verder ook nog de nieuwe ISAN
(en zodiakk zal er wel weer geen reet aan vinden)
[Dit bericht is gewijzigd door -Dalai- op 06-02-2004 16:33]
quote:Ja, die 'Back To Basics' van Gimmik kon me ook niet echt boeien. Muziek voor weerloze mietjes.
Op vrijdag 6 februari 2004 16:25 schreef -Dalai- het volgende:
én de nieuwe Gridlock: Formless(en zodiakk zal er wel weer geen reet aan vinden)
even een quote over 'Formless'
"Admittedly, they havent moved on very much from their last and actually slightly better album 'Trace'..."
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 06-02-2004 16:36]
quote:Nou kom me dan maar maar eens een goeie beurt geven fok!stier die je der bent.
Op vrijdag 6 februari 2004 16:32 schreef zodiakk het volgende:Ja, die 'Back To Basics' van Gimmik kon me ook niet echt boeien. Muziek voor weerloze mietjes.
quote:Je weet dat ik graag de liefde bedrijf op Squarepushers 'Steinbolt', he?
Op vrijdag 6 februari 2004 16:34 schreef -Dalai- het volgende:[..]
Nou kom me dan maar maar eens een goeie beurt geven fok!stier die je der bent.
quote:me2
Op woensdag 4 februari 2004 18:33 schreef Weakling het volgende:[..]
*Sluit aan in de rij*
quote:Dit stond er ook in:
Op vrijdag 6 februari 2004 16:32 schreef zodiakk het volgende:
even een quote over 'Formless'"Admittedly, they haven’t moved on very much from their last and actually slightly better album 'Trace'..."
Heb deze schijf nog niet, maar wel eerder werk van gridlock (further oa.) en dit kicked de roest van de reten van meeste IDM-brilleneusjes!!
Absoluut unieke muziek met dampende en krakende klanksliereten door elkaar geweven. Ab-so-luut geen muziek voor mietjes of softies. Compromisloos!
quote:Moet jij nodig zeggen met je headhuntaz....wigger muziek...
Op vrijdag 6 februari 2004 16:32 schreef zodiakk het volgende:[..]
Muziek voor weerloze mietjes.
zo, nu ga ik lekker rustig lasagna eten onder het genot van m'n nieuwe fonica album
quote:Juist verwoord kamagurka.
Op vrijdag 6 februari 2004 16:53 schreef kamagurka het volgende:Heb deze schijf nog niet, maar wel eerder werk van gridlock (further oa.) en dit kicked de roest van de reten van meeste IDM-brilleneusjes!!
Absoluut unieke muziek met dampende en krakende klanksliereten door elkaar geweven. Ab-so-luut geen muziek voor mietjes of softies. Compromisloos!
zodiakk is gewoon nog een beetje nat achter de muzikale oortjes, en dat nemen we hem helemaal niet kwalijk; we moeten allemaal onze obstinate fase een keertje door.
zodiakk.
quote:vond et niet geweldig, misschien niet goed genoeg geluisterd : )
Op woensdag 4 februari 2004 18:38 schreef HAL9000S het volgende:
pretentieuze kwijlende nerds...hebben jullie deze nou al gehoord...:
[..]Ik ben echt verliefd geworden op dit album
spoiler:
op S.S. te krijgen bij user HAL9000S
btw, wat vindt men van Intricate
^- "In Conclusion"
vind et een strak album eigenlijk : )
*en nou ik toch bezig ben, bit_meddler = ook koel, maar dit wisten jullie uiteraard al.
[Dit bericht is gewijzigd door joehaann op 06-02-2004 19:15]
quote:Ik ken ze allebei niet.
Op vrijdag 6 februari 2004 19:06 schreef joehaann het volgende:btw, wat vindt men van Intricate
*en nou ik toch bezig ben, bit_meddler = ook koel, maar dit wisten jullie uiteraard al.
*zoekt*
quote:Industriele barbaar
Op vrijdag 6 februari 2004 19:06 schreef joehaann het volgende:[..]
vond et niet geweldig, misschien niet goed genoeg geluisterd : )
[Dit bericht is gewijzigd door flaphead op 06-02-2004 22:51]
quote:Wat mij persoonlijk betreft haalt A strangely isolated place het niet bij Far away trains passing by.
Op vrijdag 6 februari 2004 22:44 schreef flaphead het volgende:
jullie gaan veels te snel met al die tips!het duurt al dagen voordat ik 1 album bij elkaar gekregen heb...
heb nu het album van Ulrich Schnauss compleet, dus ik ga ik eens ff luisteren. ben benieuwd.
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 01:02 schreef -Dalai- het volgende:[..]
Wat mij persoonlijk betreft haalt A strangely isolated place het niet bij Far away trains passing by.
Voor de volledigheid.
Supercollider - Head On
Album uit 1999 alweer van Christian Vogel en Jamie Lidell. Wordt gebruikt gemaakt van MAX/MSP voor de sequencing. Freaky, funky en zijn tijd vooruit. Staat niet eens op discogs dus als je puntjes wil halen: bij deze.
Phoenecia - Brownout
quote:Dynamo - Aussen Vor
Op zaterdag 3 januari 2004 17:13 schreef zodiakk het volgende:
Phoenecia weet op dit album zeer treffend een paranoide, cinematische sfeer te scheppen. De esthetiek is ongemakkelijk en duister, maar boeit van de eerste tot de laatste seconde. Een zeer vaardig in elkaar gezet album, dat losjes leent van elektroritmes en deze centreert rond sinistere spanning. Een reis langs duistere, gietijzeren trappen, afdalend tot in de krochten van de elektronica waar alleen geestesverwanten zoals Richard Devine en Otto von Schirach zich bevinden. Het is niet bepaald vernieuwend, maar het duo hebben hun laptopjes goed onder de knie. 'Brownout' past in de traditie van IDM, maar heeft een griezelig pathos dat men niet vaak hoort.
Minimale release op het DIN-label van Monolake. Interessant minimale ritmes. Super.
Radioactive Man - Booby Trap
Ok, het is een spuuglelijke hoes, maar de helft van TLS, Keith Tenniswood, weet van een downtempo begin op te bouwen naar experimentele Drum 'n Bass. Veel bassen en veel geswing.
btw voor degenen die bit_meddler niet kennen: www.wddg.com/anamorph/
[Dit bericht is gewijzigd door joehaann op 07-02-2004 12:29]
quote:Misschien gemist, maar volgens mij heeft niemand ' dat album' van digitonal nog genoemd/beschreven. (doe ff
Op zaterdag 7 februari 2004 01:17 schreef HAL9000S het volgende:
Heb je de laatste City Centre Offices release; Donato Wharton - trabanten al gehoord? Schijnt ook erg leukt te zijn...dat album van Digitonal is trouwens![]()
en verdient een prijs voor originaliteit!! Een prachtige combinatie van klassiek gefuseerd met techniek wat een unieke sound als resultaat heeft...
Dit album ga ik nog vaak beluisteren...
quote:niet zeiken, gewoon halen...dit is een prachtig album wat je echt niet mag missen...geloof me maar op m'n woord.
Op zaterdag 7 februari 2004 16:16 schreef Born_2B_Scorned het volgende:[..]
Misschien gemist, maar volgens mij heeft niemand ' dat album' van digitonal nog genoemd/beschreven. (doe ff
quote:* S.S. aanzet...
Deze regel doet me denken aan Murcof - Martes, klassiek met minimale techno en andersom, zeker n aanrader.
quote:OMG
Op vrijdag 6 februari 2004 16:25 schreef -Dalai- het volgende:
én de nieuwe Gridlock: Formless(en zodiakk zal er wel weer geen reet aan vinden)
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 08-02-2004 06:17]
quote:Jamaar je hebt nog niet eens gezegd hoe het heet
Op zondag 8 februari 2004 05:05 schreef HAL9000S het volgende:[..]
niet zeiken, gewoon halen...dit is een prachtig album wat je echt niet mag missen...geloof me maar op m'n woord.
[..]* S.S. aanzet...
Phoenecia was trouwens een goede tip. fijn plaatje, vooral de opener. trouwens deed het geknisper me wel regelmatig aan Autechre denken. maar lekker.
die schijf van Digitonal, is dat 23 Things Fall Apart, maar dies toch al ouder?
quote:
Op zondag 8 februari 2004 11:13 schreef Born_2B_Scorned het volgende:[..]
Jamaar je hebt nog niet eens gezegd hoe het heet
quote:yep
Op zondag 8 februari 2004 14:53 schreef flaphead het volgende:die schijf van Digitonal, is dat 23 Things Fall Apart,
quote:Ik ben zomaar wat muziek aan het downloaden van namen die ik hier zie staan, maar dit klinkt echt goed!
Op woensdag 4 februari 2004 02:23 schreef HAL9000S het volgende:
Hier een mooie tip:Ulrich Schnauss - A Strangely Isolated Place
uberigens wil ik toch mensen aansporen om Einoma - Milla Tonverka
te luisteren. Ontdekt door Darryl Fitton aka Bola, produceren deze Ijslandse lui wat 'koudere' en grimmigere IDM, op het Vertical Form label..'.
[Dit bericht is gewijzigd door joehaann op 09-02-2004 18:05]
quote:Klinkt interessant, Fitton weet doorgaans prima waar hij mee bezig is.
Op maandag 9 februari 2004 17:58 schreef joehaann het volgende:
uberigens wil ik toch mensen aansporen om Einoma - Milla Tonverka
te luisteren. Ontdekt door Darryl Fitton aka Bola, produceren deze Ijslandse lui wat 'koudere' en grimmigere IDM, op het Vertical Form label..'.
*zoekt*
mooie plaat...
Tim Hecker ook wel bekend als Jetone, lekkere gruizige herhalingen en space echo flarden uit t normale leven...
ga s luisteren als je m nog niet kende!!!
nifty cut-up werk + ambient
het album "Kayzio" van 'm is duidelijk een van m'n favo's op het moment
zoek!
quote:Niet vergeten:
Op dinsdag 10 februari 2004 21:21 schreef joehaann het volgende:
kent iemand verder nog "Chachi Jones" ?nifty cut-up werk + ambient
het album "Kayzio" van 'm is duidelijk een van m'n favo's op het moment
zoek!
vr 5 Maart, Doornroosje:
Jamie Lidell + Kevin Blechdom + DJ Jorg
vr 26 Maart Doornroosje:
Four Tet + Radion + DJ Jorg
[Dit bericht is gewijzigd door kipknots op 11-02-2004 00:51]
Dez Williams - Elektronik Religion (scsi-av)
Het hangt ergens tussen elektro en IDM in, maar omdat ik meer sympathie heb voor dit topic dan voor het elektrotopic, plaats ik deze tip hier. Echt, als je deze LP ziet liggen: meteen kopen.
quote:Als beginner, hmm, in ieder geval Selected Ambient Works 85-92 van Aphex Twin, wat werk van mu-Ziq, zoals Tango 'n Vectif of Bluff Limbo. Squarepushers Big Loada. Autechre's Amber. Boards Of Canada's Music Has The Right To Childern en Geogaddi. Black Dog's Spanners .. ehmm ... ehmm ... mwah, denk dat dit wel aardig wat leuke titels zijn voor de starters
Op dinsdag 10 februari 2004 23:43 schreef kipknots het volgende:
Ik ben nieuw in dit genre. Ik heb de laatste tijd wat cd's van Aphex Twin (26 mixes for cash, classics en de Richard D. James album) en Hard Normal Daddy van Squarepusher. Kan iemand nog wat klassiekers opnoemen die ik niet mag missen (Tri Repeatae hoef je niet te noemen, die staat nu al een maandje in bestelling bij de Plato)
quote:Bedankt. Ik ga zo maar eens de stad in om te kijken of ze bij de waaghals hier iets van op voorraad hebben.
Op woensdag 11 februari 2004 12:15 schreef Weakling het volgende:[..]
Als beginner, hmm, in ieder geval Selected Ambient Works 85-92 van Aphex Twin, wat werk van mu-Ziq, zoals Tango 'n Vectif of Bluff Limbo. Squarepushers Big Loada. Autechre's Amber. Boards Of Canada's Music Has The Right To Childern en Geogaddi. Black Dog's Spanners .. ehmm ... ehmm ... mwah, denk dat dit wel aardig wat leuke titels zijn voor de starters
quote:Nog wat random classics:
Op woensdag 11 februari 2004 13:47 schreef kipknots het volgende:Bedankt. Ik ga zo maar eens de stad in om te kijken of ze bij de waaghals hier iets van op voorraad hebben.
Bola - Soup
Gas - Em:t 0095
Future sound of london - Lifeforms (2CD)
Orbital - In sides
Warp - Artificial intelligence I/II (compilaties)
Ismistik - Remain
Spacetime continuum - Sea biscuit
B12 - Electro soma
The higher intelligence agency - Colourform
Ambit3 - Enwrapped
Diagram Of Suburban Chaos - Status Negatives
Gridlock - Trace
Yasume - Where We're From The Birds Sing A Pretty Song
Gimmik - Rythmus Der Stadt
Verder zit ik me te bedenken welke IDM-act nou een ordinaire 'Autechrekloon' is. Ik heb de term eerder in dit topic gebezigd, in combinatie met 'vintage-IDM' en vooral Yasume, Ambit3 en Diagram Of Suburban Chaos vallen daar voor mij een beetje onder. Maar echt verder kom ik niet en zelfs DOSC, Yasume en Ambit3 hebben iets 'eigens'. Ik bedoel, even kort door de bocht: redelijk wat IDM is toch in feite een melancholiek deuntje met een gruizig beatje eronder. Nou kan het aan mij leggen, omdat ik meer (of anders) kan genieten van ritmes dan van melodieen, maar ik denk dat wat veel IDM goed maakt een combinatie is van ritme en melodie. Ik kan nog het meest genieten van een IDM/elektronica-track waar zowel veel aandacht is besteedt aan de ritmes, maar ook aan de melodieen en de interactie tussen die twee. Bij Gimmik mis ik de interessante ritmes en bij DOSC en Ambit3 mis ik de interactie. Hoe dan ook, ik zal wel gelynched worden omdat ik even met wat namen strooi, maar het werd wel weer eens tijd voor een discussie.
quote:'tis dat ik me kut voel anders had ik je verbaal door de plee gespoeld.
Op donderdag 12 februari 2004 22:43 schreef zodiakk het volgende:
Ok CD's die ik ronduit slap vind:Ambit3 - Enwrapped
Diagram Of Suburban Chaos - Status Negatives
Gridlock - Trace
Yasume - Where We're From The Birds Sing A Pretty Song
Gimmik - Rythmus Der StadtVerder zit ik me te bedenken welke IDM-act nou een ordinaire 'Autechrekloon' is. Ik heb de term eerder in dit topic gebezigd, in combinatie met 'vintage-IDM' en vooral Yasume, Ambit3 en Diagram Of Suburban Chaos vallen daar voor mij een beetje onder. Maar echt verder kom ik niet en zelfs DOSC, Yasume en Ambit3 hebben iets 'eigens'. Ik bedoel, even kort door de bocht: redelijk wat IDM is toch in feite een melancholiek deuntje met een gruizig beatje eronder. Nou kan het aan mij leggen, omdat ik meer (of anders) kan genieten van ritmes dan van melodieen, maar ik denk dat wat veel IDM goed maakt een combinatie is van ritme en melodie. Ik kan nog het meest genieten van een IDM/elektronica-track waar zowel veel aandacht is besteedt aan de ritmes, maar ook aan de melodieen en de interactie tussen die twee. Bij Gimmik mis ik de interessante ritmes en bij DOSC en Ambit3 mis ik de interactie. Hoe dan ook, ik zal wel gelynched worden omdat ik even met wat namen strooi, maar het werd wel weer eens tijd voor een discussie.
quote:Ik kan alleen maar ellendige posts plaatsen op het moment. Alles zit vast. Maar ik wacht je repliek af. Dan zal ik je ongetwijfeld gelijk geven (ok, Gimmik, Yasume, DOSC en Ambit3 zijn ergens wel goed).
Op donderdag 12 februari 2004 22:45 schreef -Dalai- het volgende:[..]
'tis dat ik me kut voel anders had ik je verbaal door de plee gespoeld.
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 12-02-2004 23:03]
Wat ben ik toch een terugkrabbelend mietje.
quote:ander keertje...
Op donderdag 12 februari 2004 23:00 schreef zodiakk het volgende:Maar ik wacht je repliek af.
quote:Echte 100% kloons zul je denk ik in dit genre ook niet zo snel vinden, maar er zit nog een heel verschil tussen iets eigens en veel eigens. Overigens staat voor mij kloon niet gelijk aan slecht. Als je muziek erg veel weg heeft van bijv Autechre, maar je weet er dezelfde spanning in te brengen, dan blijft het lekkere muziek. Wat dat betreft vind ik niet dat een groep een claim kan leggen op een manier van muziek maken.
Op donderdag 12 februari 2004 22:43 schreef zodiakk het volgende:
Verder zit ik me te bedenken welke IDM-act nou een ordinaire 'Autechrekloon' is. Ik heb de term eerder in dit topic gebezigd, in combinatie met 'vintage-IDM' en vooral Yasume, Ambit3 en Diagram Of Suburban Chaos vallen daar voor mij een beetje onder. Maar echt verder kom ik niet en zelfs DOSC, Yasume en Ambit3 hebben iets 'eigens'.
quote:Nou nee. De meer ambiente vorm van IDM voldoet daar wel aan, maar is slecht 1 van de vele verschillende verschijningsvormen van IDM. Venetian Snares is niet echt melancholiek te noemen. Okay, kunnen we een discussie starten wat wel en niet onder IDM valt, maar daar gaan we nooit aan uit komen.
Ik bedoel, even kort door de bocht: redelijk wat IDM is toch in feite een melancholiek deuntje met een gruizig beatje eronder.
quote:Of juist het gebrek aan interactie tussen die twee. In de "normale" muziek wordt ritme vaak ondergeschikt gemaakt aan de melodie en volgt deze netjes het patroon dat door de melodie gedicteerd wordt. IDM maakt het juist interessant door ritme en melodie afwisselend op de voorgrond te laten treden en ze onafhankelijk van elkaar te maken. Door de stapeling van ritmische en melodische lagen die niet altijd aan elkaar gerelateerd zijn, blijft de muziek interessant en leidt deze steeds weer tot een nieuwe ontdekking bij het beluisteren.
Nou kan het aan mij leggen, omdat ik meer (of anders) kan genieten van ritmes dan van melodieen, maar ik denk dat wat veel IDM goed maakt een combinatie is van ritme en melodie. Ik kan nog het meest genieten van een IDM/elektronica-track waar zowel veel aandacht is besteedt aan de ritmes, maar ook aan de melodieen en de interactie tussen die twee.
quote:Lynchen niet, hooguit wat zinloos geweld. De namen zeggen mij niet direct iets, maar dat is voor deze discussie ook niet direct noodzakelijk volgens mij
Bij Gimmik mis ik de interessante ritmes en bij DOSC en Ambit3 mis ik de interactie. Hoe dan ook, ik zal wel gelynched worden omdat ik even met wat namen strooi, maar het werd wel weer eens tijd voor een discussie.
verder ben ik iemand die verder weinig over genres discussieert, maar er liever naar luistert en ondergaat. IDM is zo ontzettend breed...
Various - OHM: The Early Gurus of Electronic Music
Een dubbelalbum gevuld met werk van poiniers op het gebied van (experimentele) elektronica als Klaus Schulze, Brian Eno en natuurlijk John Cage.
ff snel een quote, want ik ben lui vandaag
quote:
Highly recommended for anyone who has an interest in how all of this got started, and has a taste for experimental electronic. You won't find much in the way of beats and structure often, because in many cases what you are hearing on the track is the first time such methods were even used. These are the pioneers. The ones who invented the synths and the algorithms in them, with names like Chowning, Theramin, and Moog in the credits; the ones who strung thousands of feet of wire around a studio to see how it would distort a sound wave; built elaborate "sonic rooms" where the audience would walk around triggering effects, creating their own personal roar.
quote:
As for the music itself, it is great stuff, though a bit "out there" in some cases, and not really something you would just put on as background music. For instance, track eight on disc three features nothing but the murmering of Robert Ashley's personal thoughts surrounding his work. Other songs are practically sonic blasts that are almost akin to the Noise genre. Alas, a lot of the music has been edited and shortened, as noted above. It is understandable though, especially considering the fact that some of the tracks are excerpts from hours long shows. The good news is that you would have a hell of time procuring all of this music on your own, especially since some of these tracks have never been released before.Some highlights: John Cage's Williams Mix, here is a song with a score that is over five-hundred pages long! From a technical standpoint, very interesting. No doubt it could be accomplished in no time with today's technology, for 1952 it was a huge achievement. Terry Riley's long, completely improv organ sets with an eastern influence. Amacher's petri dish approach to dynamic, three dimensional sound sculptures (woefully handicapped in their stereo form.) It's all good though.
quote:Richard H. Kirk a.k.a. Dj Parrot als de Sweet exorcist met het album; CCCD
Op woensdag 11 februari 2004 14:14 schreef -Dalai- het volgende:[..]
Nog wat random classics:
Low Frequency Oscillator met Frequencies
Joehaan, Milli Tonverka Rules!!!
quote:Sorry hoor, er zit hier veel onluisterbare herrie tussen. Er is niets muzikaals aan en ik vind het persoonlijk niet interessant om te weten door welke geluidsexperimenten bepaalde synthesizer-algoritmen tot stand zijn gekomen. Absoluut niet de moeite waard om naar te 'luisteren'.
Op vrijdag 13 februari 2004 17:17 schreef HAL9000S het volgende:
Oke, tijd voor wat avant-gardistisch geweld...een stukje cultuur wat eigenlijk iedere zichzelfrespecterende elektronicaliefhebber in z'n bezit zou moeten hebben en zou moeten koesteren:
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 14-02-2004 14:17]
quote:respectloos....
Op zaterdag 14 februari 2004 14:17 schreef zodiakk het volgende:[..]
Sorry hoor, er zit hier veel onluisterbare herrie tussen. Er is niets muzikaals aan en ik vind het persoonlijk niet interessant om te weten door welke geluidsexperimenten bepaalde synthesizer-algoritmen tot stand zijn gekomen. Absoluut niet de moeite waard om naar te 'luisteren'.
nee hoor, idd...als je interesses totaal niet bij het tot stand komen van elektronica liggen, of het technische aspect ervan dan zal dit je weinig boeien...mij daarintegen echter boeit het mateloos hoe mensen meer dan 50 jaar geleden al op deze manier met muziek bezig waren, hoe zij hun tijd ver vooruit waren, pionierswerk verrichten en op die manier de krijtlijnen uittekenden voor de hedendaagse experimentele muziek....echt mooi om het te horen is het niet maar wel verdomde interessant...
quote:Dat is waar, het is eerder interessant dan mooi om naar te luisteren.
Op zaterdag 14 februari 2004 14:28 schreef HAL9000S het volgende:[..]
respectloos....
nee hoor, idd...als je interesses totaal niet bij het tot stand komen van elektronica liggen, of het technische aspect ervan dan zal dit je weinig boeien...mij daarintegen echter boeit het mateloos hoe mensen meer dan 50 jaar geleden al op deze manier met muziek bezig waren, hoe zij hun tijd ver vooruit waren, pionierswerk verrichten en op die manier de krijtlijnen uittekenden voor de hedendaagse experimentele muziek....echt mooi om het te horen is het niet maar wel verdomde interessant...
quote:Doe jezelf een plezier en haal Far away trains spotting by ook
Op zondag 8 februari 2004 19:47 schreef Glacius het volgende:[..]
Ik ben zomaar wat muziek aan het downloaden van namen die ik hier zie staan, maar dit klinkt echt goed!
http://r4spage.free.fr/pressurebig.mpg
Clip van dDamage - Pressure ban het nieuwe album Radio Ape op planet-mu. Coole clip en coole muziek, hiphop/mashup ofzo.
Er is ook een kleine versie van, maar die heb ik geen zin om op te zoeken, dialuppers can kiss my spotted white ass
quote:"passing by".
Op zaterdag 14 februari 2004 20:58 schreef HAL9000S het volgende:Doe jezelf een plezier en haal Far away trains spotting by ook
Overigens met recht het beste album van 2001.
Nog een even link naar een prima online magazine voor electronische muziek: Igloo
quote:
Op zondag 15 februari 2004 10:08 schreef -Dalai- het volgende:[..]
"passing by".
Wat vond je van brinkmann Zodiakk, heeft minimaal een nieuwe betekenis gekregen??
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 15-02-2004 14:58]
quote:Ik vind het absoluut niks met respect te maken, ik luister zelf geen muziek omdat ik 'respect' heb voor een bepaalde artiest, maar simpelweg omdat ik de muziek die hij/zij produceert kan waarderen.
Op zaterdag 14 februari 2004 14:28 schreef HAL9000S het volgende:[..]
respectloos....
nee hoor, idd...als je interesses totaal niet bij het tot stand komen van elektronica liggen, of het technische aspect ervan dan zal dit je weinig boeien...mij daarintegen echter boeit het mateloos hoe mensen meer dan 50 jaar geleden al op deze manier met muziek bezig waren, hoe zij hun tijd ver vooruit waren, pionierswerk verrichten en op die manier de krijtlijnen uittekenden voor de hedendaagse experimentele muziek....echt mooi om het te horen is het niet maar wel verdomde interessant...
edit; wat grappig, het komt nu pas in me op dat je die 1e zin als een chrapje bedoelde ;P ahwell...
quote:Vergeleken met Pole is Brinkmann een fanfare, man.
Op zondag 15 februari 2004 14:15 schreef HAL9000S het volgende:[..]
ik zat al te twijfelen, het klonk raar... laatst nog trainspotting gezien..dan krijg je dit soort dingen...
Wat vond je van brinkmann zodiakk, heeft minimaal een nieuwe betekenis gekregen??
quote:En Pole heb je net weer gemist, jammerrr...
Op zondag 15 februari 2004 21:26 schreef zodiakk het volgende:Vergeleken met Pole is Brinkmann een fanfare, man.
Fredag 12.3 iDEALFESTIVAL 2004
POLE (Mute, Ty): legendarisk elektronisk dub från Berlin. MIRA CALIX (Warp, Uk): denna gång spelar hon live! vackra experimentella Warp-atmosfärer! Exklusivt framträdande. DJ/RUPTURE (Tigerbeat6, Us): tre turntables, en man. hårt, punkigt, rytmiskt - ragga/noise/break beats etc. EMMON: Emmon gör den mest positiva elektro-clash/body music - showen vi sett! Emmon är 1/4 av Paris men bättre själv. BJNielsen/HAZARD (Touch): vackra ambienta ljudvärldar med field recordings i basen. KILL (No): digimetal med medlemmar fr Jaga Jazzist och JR Ewing. + dj's & Fällt - installationer
God wat is dat toch een prachtige plaat; laat je meevoeren op een idyllische tocht langs een tropisch rif, zacht deinende onderwaterplantjes en een gezonken Spaans galjoen waar een school nieuwsgierige visjes voorzichtig doorheen zwemt.
Voor de mensen die een beetje Downtempo niet schuwen: Naoki Kenji's album Denshi ongaku (Elektrolux, 2002) is een van de mooiste releases in het genre van de afgelopen jaren. Het album wordt gesierd door een geweldige productie, maar deze Japanse producer laat ook zien dat hij precies weet wat er nodig is om de juiste mood te creëeren. Hoogtepunten op het album zijn Game warrior, Denshi spirit en het wonderschone My destiny (met Daniela Beck op zang). Ingewijden kennen Kenji's werk wellicht al onder zijn pseudoniem JP-juice (album: Fukai, Black flame 2003).
Denshi ongaku.
Te verkrijgen op het bekende voorverkoop adres.
quote:Niet om daarmee afbreuk te doen aan Pete namlook en Mixmaster morris' ongeëvenaarde ambientklassieker "Dreamfish" (Fax +49-69/450464, 1993).
Op maandag 16 februari 2004 12:12 schreef -Dalai- het volgende:
* -Dalai- luistert naar Seefeel - SpangleGod wat is dat toch een prachtige plaat; laat je meevoeren op een idyllische tocht langs een tropisch rif, zacht deinende onderwaterplantjes en een gezonken Spaans galjoen waar een school nieuwsgierige visjes voorzichtig doorheen zwemt.
Ik las trouwens zojuist op de site van Merck dat ze een techno sublabel zijn gestart (Narita).
quote:Nou ... vertel er eens wat over dan!
Op dinsdag 17 februari 2004 11:02 schreef zodiakk het volgende:
Had ik trouwens al wat verteld over Machinedrum - Urban Biology? Ok, hij is alweer uit 2002, maar niettemin de moeite waard!
Tis idd een lekker plaatje, evenals "Now You Know" overigens ...
quote:Oh wacht, dat is volgende maand.
Op zondag 15 februari 2004 21:44 schreef -Dalai- het volgende:En Pole heb je net weer gemist, jammerrr...
Fredag 12.3 iDEALFESTIVAL 2004
POLE (Mute, Ty): legendarisk elektronisk dub från Berlin. MIRA CALIX (Warp, Uk): denna gång spelar hon live! vackra experimentella Warp-atmosfärer! Exklusivt framträdande. DJ/RUPTURE (Tigerbeat6, Us): tre turntables, en man. hårt, punkigt, rytmiskt - ragga/noise/break beats etc. EMMON: Emmon gör den mest positiva elektro-clash/body music - showen vi sett! Emmon är 1/4 av Paris men bättre själv. BJNielsen/HAZARD (Touch): vackra ambienta ljudvärldar med field recordings i basen. KILL (No): digimetal med medlemmar fr Jaga Jazzist och JR Ewing. + dj's & Fällt - installationer
Denk je dat ik alles van boomkat.com haal? Die CiM compilatie heb ik toevallig vanmiddag aangeschaft. Ik raad echter Alex Cortex met 'Inwards' meer aan dan die 4 jaar oude tracks van CiM.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 19:47 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
En wat zie ik op boomkat.com:
Zo bedoelde ik het niet hoorquote:Op vrijdag 27 februari 2004 20:41 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Denk je dat ik alles van boomkat.com haal?
Mooie site, mooie sleevework, goede artiesten en ik zie hier dat Alex Cortex er een album op uitgebracht heeft...Nederlands trots in opmars??quote:Op vrijdag 27 februari 2004 16:15 schreef zodiakk het volgende:
Een redelijk nieuw (nederlands!) label is Ann Aimee. Check http://www.ann-aimee.net/ . Alles wat ze tot nu toe uitgebracht hebben vind ik erg goed. Ze hebben trouwens heel karakteristiek sleevework van Delta. Hou dit label in de gaten.
Ik vind het stoer.
Dark Dog? : ) try Black Dog : Pquote:De grote zaal is afgeladen vol: Plaid. Ed Hanley en Andy Turner zijn vanaf begin jaren negentig bezig. Eerst nog in Dark Dog met Ken Downie, daarna verder als Plaid
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik vind Ultravisitor echt de beste plaat van Squarepusher. Ik snap niet waarom je 'gecompliceerd druk' aanhaalt als een negatief punt. Squarepusher is groot gworden met gecompliceerde drukte. En het gemis aan breakbeatwerken zorgt er juist voor dat Squarepusher een nieuwe kant op gaat. Ik ben blij dat hij niet weer kiest voor een sound die in 1997 gestorven is. En hoewel de plaat zeker zijn zwakke kanten heeft (te lang, te langdradig, enkele zwakke tracks), moeten deze niet gezocht worden in de dingen die jij noemt. Vind ik dan. Al met al wel een supergave plaat.quote:Op zondag 8 februari 2004 14:53 schreef flaphead het volgende:
heb Gridlocks Pallid ff geluisterd....wow!!! dát smaakt naar meer! echt super.<br>SP's Ultravisitor vond ik na alle complimenten toch iets tegenvallen. gewoon te vaak gecompliceerd druk. ik mis ook een beetje zijn wat hardere breakbeatwerken, dus niet zozeer het percussiegefrommel. wat dan wel weer geinig is is dat Jenkinson op dit album veel meer van zijn basgitaarkwaliteiten laat horen. het is wel een beetje moeilijk in te passen bij de rest vh album, doet me dat betreft denken aan DrukQs, met zijn piano-interludes. hoe dan ook, misschien moet ik nog ff wennen maar zal toch nooit in de buurt komen van Feed Me Weird Things en Hard Normal Daddy.
Is dat in navolging van Warp, dat zich met het Arcola sublabel meer op DJ's probeert te richten ?quote:Op dinsdag 17 februari 2004 11:02 schreef zodiakk het volgende:
Ik las trouwens zojuist op de site van Merck dat ze een techno sublabel zijn gestart (Narita).
ben de plaat intussen ook al meer gaan draaien en beter gaan vinden maar qua sterkte behoudt ie zijn plek achter eerdergenoemden. de combi van breakbeat met melancholie raakte bij mij altijd de juiste (bas)snaar, en dat is hier wat minder geworden. ik vind ook dat dát meer het sterke punt van Squarepusher is. met 'gecompliceerde drukte' doel ik meer op de momenten dat er meer geforceerd moeilijk gedaan wordt en de klankpartij bijna niet meer te volgen is -in mijn ogen, eh oren natuurlijk. tis natuurlijk nog altijd een persoonlijke beleving. maargoed, ik heb niet voor niks wel alles van hem in mn rek staanquote:Op vrijdag 12 maart 2004 13:38 schreef zodiakk het volgende:
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik vind Ultravisitor echt de beste plaat van Squarepusher. Ik snap niet waarom je 'gecompliceerd druk' aanhaalt als een negatief punt. Squarepusher is groot gworden met gecompliceerde drukte. En het gemis aan breakbeatwerken zorgt er juist voor dat Squarepusher een nieuwe kant op gaat. Ik ben blij dat hij niet weer kiest voor een sound die in 1997 gestorven is. En hoewel de plaat zeker zijn zwakke kanten heeft (te lang, te langdradig, enkele zwakke tracks), moeten deze niet gezocht worden in de dingen die jij noemt. Vind ik dan. Al met al wel een supergave plaat.
quote:VA - Men with Boxes: This compilation starts off with a bang. The Netherlands' most celebrated electronic producer, Speedy J, joins forces with fellow Hollander Math and MCs Strike-1, D-Fanatic, and Pokerface for the most compelling fusion of abstract beats and hip-hop to come out if the IDM movement. It's dark and heavy, with a foreboding piano line beneath the spastic beats. Even parts of the vocals are run through the digital editor out of control, making post-apocalyptic rap a reality. It would be hard for any album to maintain the momentum after such an overwhelming start, and this one is not the exception to the rule. Gathering a lesser-known contingent of abstract beat artists (only Funkstorung is a familiar name, and they are identified on the sleeve only by iconography), the other men appear to have the right boxes, but no new idea to put in them. Although a thoroughly enjoyable and engaging listen from start to finish, it is ironic that the oldest artist on the compilation produces the most exciting new material. Score one more for the masters, because the rest is frosting. — Joshua Glazer
Dat is een oudere compilatie CD uitgebracht door DUB/Clone, waar destijds ook een soort tournee aan gekoppeld was ala "We still kill the old way". Ik zou de tracklisting thuis eens ff na moeten kijken.quote:Op woensdag 5 mei 2004 16:25 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Is er iemand die deze track op mp3/cd heeft: Speedy J Vs Math - Leave No Evidence ?
Deze beschrijving van de verzamelaar waar die op staat maakt me erg nieuwsgierig:
[..]
Dit staat er in ieder geval op:quote:Op donderdag 6 mei 2004 12:49 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Als je die kwijt wil, laat maar weten!
Het antwoord op je eerste vraag is als volgt: je hebt mijn postgeschiedenis niet in de favorieten staan van je browser. Het antwoord op de tweede vraag: omdat de liefhebbers hier van Venetian Snares nog nooit een interessante, beeldende beschouwing geschreven hebben over de kwaliteit van Venetian Snares. Of dat aan Venetian Snares ligt of aan haar luisteraars laat ik in het midden,quote:Op maandag 10 mei 2004 20:29 schreef De-oneven-2 het volgende:
Waarom zie ik deze reeks nu pas?.
En waarom lees ik hier niets over Venetian Snares?.
Maak dan je borst maar nat, zodiakk!quote:Op maandag 10 mei 2004 21:48 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Het antwoord op je eerste vraag is als volgt: je hebt mijn postgeschiedenis niet in de favorieten staan van je browser. Het antwoord op de tweede vraag: omdat de liefhebbers hier van Venetian Snares nog nooit een interessante, beeldende beschouwing geschreven hebben over de kwaliteit van Venetian Snares. Of dat aan Venetian Snares ligt of aan haar luisteraars laat ik in het midden,.
Is dat soms het tweede album van Syndrone op Merck ? Ik heb hier de eerste liggen, maar het tweede album had ik nog niet gezien. Is het tweede album van Proem (ook op Merck) al gesignaleerd ?quote:Op maandag 10 mei 2004 16:44 schreef zodiakk het volgende:
Voor de freaks onder ons:
Syndrone - Salmataxia
hadden ze em maar beter moeten maken!quote:Op maandag 10 mei 2004 16:44 schreef zodiakk het volgende:
Schande dat men Boards-cd's ruilt!
Voor de freaks onder ons:
Syndrone - Salmataxia
Ja, de eerste Merck-release was van Syndrone (Triskaideka). Het tweede album is behoorlijk heftig, parallellen met de huidige Autechre. Het tweede album van Proem is toch die Socially Inept (merck23)? Overigens is die Malcom Kipe op Merck ook niet te versmaden (is wat meer instrumental hiphop).quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:09 schreef Circuitbreaker het volgende:
[..]
Is dat soms het tweede album van Syndrone op Merck ? Ik heb hier de eerste liggen, maar het tweede album had ik nog niet gezien. Is het tweede album van Proem (ook op Merck) al gesignaleerd ?
Error ... omdat Venetian Snares zo goed is in vergelijking met de andere IDM artiesten dat ie een eigen topic heeft ... Venetian Snaresquote:Op maandag 10 mei 2004 21:48 schreef zodiakk het volgende:
[..]
... Het antwoord op de tweede vraag: omdat de liefhebbers hier van Venetian Snares nog nooit een interessante, beeldende beschouwing geschreven hebben over de kwaliteit van Venetian Snares. Of dat aan Venetian Snares ligt of aan haar luisteraars laat ik in het midden,.
Venetian Snares wordt, bij gebrek aan beter, nogal eens vergeleken met Squarepusher en Aphex Twin.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 16:10 schreef Weakling het volgende:
[..]
Error ... omdat Venetian Snares zo goed is in vergelijking met de andere IDM artiesten dat ie een eigen topic heeft ... Venetian Snares
Dit lijkt er al meer op!quote:Op dinsdag 11 mei 2004 19:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Venetian Snares wordt, bij gebrek aan beter, nogal eens vergeleken met Squarepusher en Aphex Twin.
Volslagen idioot natuurlijk, want buiten het feit dat meneer Funk een compleet eigen stijl heeft, laat ie ze ook nog eens alle hoeken van de kamer zien.
Venetian Snares is een Aphex Twin met rode pepers in z'n reet én een Squarepusher die veelvuldig klaarkomt.
Sinds ik Venetian Snares heb ontdekt, doen de andere heren niet veel meer dan stof happen. Ultravisitor, toch geen slecht album, ligt er nog bij voor de sier.
Nee,
Venetian Snares draait hier overuren, en de verslaving wordt alsmaar groter.
Het was slechts een reactie, maar als ik tijd en zin heb (- een combinatie die maar zelden voorkomt- ) schrijf ik nog wel een fatsoenlijke beschouwing over de held,quote:Op woensdag 12 mei 2004 00:34 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Dit lijkt er al meer op!. Oveirgens kan ik je RJD2 - Deadringer aanraden. Is compleet anders (instrumentale hiphop), maar dat draait nu overuren in mijn speler.
Venetian Snares trek ik persoonlijk niet.
Er zit geen enkele link tussen rjd2 en exotische electronica. Maar ik wilde slechts aangeven welke cd overuren in mijn cd-speler draait, zodat er bij De-oneven-2 een nieuwsgierigheid gewekt wordt naar Rjd2. Sorry, het is toch mijn evangelische aard die ervoor zorgt dat ik compleet voor dit topic irrelevante platen opnoem.quote:Op woensdag 12 mei 2004 02:19 schreef HAL9000S het volgende:breakcore
Wat is de link tussen instrumentale hiphop en de exotische electronica die dit topic vertegenwoordigen zodiakk? Zit er een experimenteel aspect in de muziek van RJD2?, abstracte beats? ghetto-soundscapes? Is de rapper in kwestie getrouwt met de zus van Richard D James..? Tell me.....
Is die tip voor mij?quote:Op donderdag 13 mei 2004 14:30 schreef HAL9000S het volgende:
tip; luister meer IDM
Ik vond hem behoorlijk tegenvallen, al helemaal als je hem vergelijkt met het vorige werk van TTA...quote:Op donderdag 13 mei 2004 23:31 schreef teknomist het volgende:
Iemand de laatste Telefon Tel Aviv (Map Of What Is Effortless) gehoord?
http://www.discogs.com/release/223542
Hun oudere werk ken ik niet maar ik vond het album behoorlijk aan spanning ontbreken.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 10:49 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ik vond hem behoorlijk tegenvallen, al helemaal als je hem vergelijkt met het vorige werk van TTA...
Luister fahrenheit fair enough, prachtalbumquote:Op vrijdag 14 mei 2004 11:25 schreef teknomist het volgende:
[..]
Hun oudere werk ken ik niet maar ik vond het album behoorlijk aan spanning ontbreken.
Vsnares is gewoon wat moeilijker te doorgronden, en vraagt daarom om wat meer aandacht.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:29 schreef Weakling het volgende:
Het Vsnares album 2370894 heeft mij ook nooit kunnen bekoren, maar Chocolate Wheelchair is in mijn oren 180 graden anders. Veel toegankelijker, welhaast echte songs en een duidelijkere evenwichtige structuur. Ik zie in ieder geval totaal niet de overeenkomsten met 2370894.
Hij ligt vanaf morgen in de winkels geloof ik!quote:A boom bip compendium cd has been put together titled "corymb". featuring remixes from boards of canada, venetian snares, lali puna, mogwai, four tet and clouddead as well as the latest peel sessions boom bip did with his band and a few new tracks. the release date is yet to be announced, but we are shooting for april.
Ik zie al wel "From Left To Right" liggen met remixes van BOC, VS en Coulddead (van sept 2003 blijkbaar) ... maar van een uitgebreidere release nog geen spoor ... moet ik nog efkes geduld hebben ...quote:Op zondag 23 mei 2004 13:40 schreef zodiakk het volgende:
Even crossposten:
van boom-bip.com:
[..]
Hij ligt vanaf morgen in de winkels geloof ik!
Ik heb Lidell een keer op de zomerfeesten Nijmegen mogen aanschouwen en het was echtquote:Op zondag 23 mei 2004 16:30 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Op 5 days Off komt een warp delegatie rulin: Chris Clark en Jamie Lidell, Matthew Herbert gaat voor de gein ook mee.
Thanksquote:Op zondag 23 mei 2004 16:30 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Op 5 days Off komt een warp delegatie rulin: Chris Clark en Jamie Lidell, Matthew Herbert gaat voor de gein ook mee.
Hadden ze niets bij Boudisque of Rushhour ?? Boudisque heeft vrijwel alleen CD's, Rushhour is meer DJ georienteerd dus daar vind je vooral vinyl.quote:Op woensdag 26 mei 2004 00:06 schreef Rulin het volgende:
Ik heb vandaag in Amsterdam wat rondgekeken voor cd's..maar weinig interessante titels..iemand tip betreft platenzaken. e.d.
Waarschijnlijk verpest ik het alleen maar door dit hier te zetten maarja, als je het voor het eerst hoort lig je echt in een deukquote:Guy: Just ask me whats on the flipside!
Girl: What's up the flipside?
Guy: See, You dont ask me things like that do you, No, you never ask me whats on the flipside
Girl: No, because I Dont give a Sh*t!
Baby, who cares whats on the flipside on a record!
Guy: I do! Everyone of my records means something. The Label, the producers, the year it was made.
Who was copying whose styles, who was expanding on that. Dont you understand? When i listen to my records they take me back to certain points in my life, Ok? Just dont touch my records. EVER!
quote:To describe Meanwhile… as challenging is both an understatement and a compliment. From beginning to end, the fecundity of Daedelus’s imagination startles, as an endless pool of ideas floods forth at breakneck pace.
Daedelus heeft een EP uitgebracht heeft op Herren's label Eastern Developments (Household EP), dus daar ligt de link Daedelus - Herren. Invention ken ik niet, ik heb wel Quiet Party ooit eens beluisterd en die is wel goed (ook vanwege de mc's zoals Busdriver ((die weer een tof album heeft op Big Dada) en Madlib). De Household EP is ook erg tof, maar die Meanwhile... EP is echt het sterkste wat hij tot nu toe heeft gemaakt. Absoluut een aanrader.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 18:52 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Nope, das Scott Herren. Daedelus zou wel op zijn label kunnen zitten, dat weet ik niet..Ik heb n keer Invention van hem gedownload, maar die viel niet direct op, deze wel zodiakk?
Dat tweede dus hè, anders had ik toch niet eens in dit topic gekeken, gekkiequote:Op maandag 7 juni 2004 18:42 schreef zodiakk het volgende:
Ik zou BJB willen vragen wat hij nou uiteindelijk wil? Hardcore luisteren of IDM leren kennen?
En ik zou je vriendelijk doch dringend willen verzoeken om Venetian Snares er in het vervolg buiten te houden.quote:Op maandag 7 juni 2004 18:42 schreef zodiakk het volgende:
Wat een geleuter om via de 'hardcorehoek de IDM binnen te komen'. De hardcorehoek is geen ingang en geenzins representatief voor de IDM. Als je dat denkt dan mis je volgens mij wel een heel belangrijke karakteristiek van deze muziek. Ik zou BJB willen vragen wat hij nou uiteindelijk wil? Hardcore luisteren of IDM leren kennen? Bij het eerste: blijf vooral in de hoek van Venetian Snares e.d. In het tweede geval zou ik je aanraden wat eigenlijk ontzettend voor de hand ligt. Om IDM (of welke andere muziekstijl dan ook) te leren kennen en waarderen, is het logisch haar klassiekers te beluisteren. Dit zijn o.a. Autechre's 'Tri Repetae' en 'Amber' en in mindere mate Aphex Twins 'SAW 85-92'. Eerst leren kruipen, daarna leren lopen.
Ja, als jij Venetian Snares per se IDM wilt noemen dan mag dat, hoor. Ik wilde BJB er gewoon van op de hoogte brengen dat het gangbare gebruik van de term niet Venetian Snares of andere harde acts omhelst. Ik vind dat je nog steeds paden moet gebruiken, hoe overwoekert die ook mogen zijn. En ik vind dat Venetian Snares op een ander pad zit dan IDM, zelfde geldt voor de huidige Autechre. En ook al moet je dan nieuwe paden hakken, alles lijkt mij beter dan van IDM een term te maken zoals de zak van Sinterklaas: dat je er wat uithaalt en dan een blik opzet van 'he, kijk nou eens!' Zo maak je de term IDM verwarrend en onbruikbaar.quote:Op maandag 7 juni 2004 20:00 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
En ik zou je vriendelijk doch dringend willen verzoeken om Venetian Snares er in het vervolg buiten te houden.
En laten we alsjeblieft niet net doen of IDM zich laat omkaderen door duidelijke dikke zwarte universele strepen. Want dat is in het geheel niet het geval.
Het gebied waar de IDM zich in begeeft en beweegt, is net zo grijs als het haar van m'n opa. En da's behoorlijk grijs, kan ik je vertellen.
Ik wil Venetian Snares gewoon Venetian Snares blijven noemen.quote:Op maandag 7 juni 2004 21:07 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ja, als jij Venetian Snares per se IDM wilt noemen dan mag dat, hoor. Ik wilde BJB er gewoon van op de hoogte brengen dat het gangbare gebruik van de term niet Venetian Snares of andere harde acts omhelst. Ik vind dat je nog steeds paden moet gebruiken, hoe overwoekert die ook mogen zijn. En ik vind dat Venetian Snares op een ander pad zit dan IDM, zelfde geldt voor de huidige Autechre. En ook al moet je dan nieuwe paden hakken, alles lijkt mij beter dan van IDM een term te maken zoals de zak van Sinterklaas: dat je er wat uithaalt en dan een blik opzet van 'he, kijk nou eens!' Zo maak je de term IDM verwarrend en onbruikbaar.
Dat is ie toch al. IDM is al een smeltkroes van allerlei stijlen waarvan je je stuk voor stuk kunt afvragen waarom ze de naam IDM dragen. Waarom is spul van o.a. Merck IDM terwijl het in veel gevallen gewoon geavanceerde hiphop is? Waarom wordt muziek als BOC of Ulrich Scnhnauss als IDM gezien terwijl het in feite gewoon ambient/downtempo is? Waarom schijnt het zo te zijn dat ieder ongeinspireerd, melancholisch melodietje met een of ander gruizig in elkaar gehakte amen-break IDM is.quote:Op maandag 7 juni 2004 21:07 schreef zodiakk het volgende:
[..]
, Zo maak je de term IDM verwarrend en onbruikbaar.
Nee, IDM is niks. IDM ontleent haar betekenis alleen aan hoe ze gebruikt wordt. Laten wij hier het goede voorbeeld geven en BoC en Schnauss downtempo noemen en laten we de gruizige beatjes met melancholieke riedeltjes IDM noemen (hoewel een flatteuzere omschrijving meer op z'n plaats is). Overigens vind ik veel releases van Merck wel degelijk IDM, maar zijzelf noemen het (severely) electronified hiphop. Laten wij dat dan ook zo noemen. Goed voorbeeld doet goed volgen, ook in ons geval.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 02:26 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dat is ie toch al. IDM is al een smeltkroes van allerlei stijlen waarvan je je stuk voor stuk kunt afvragen waarom ze de naam IDM dragen. Waarom is spul van o.a. Merck IDM terwijl het in veel gevallen gewoon geavanceerde hiphop is? Waarom wordt muziek als BOC of Ulrich Scnhnauss als IDM gezien terwijl het in feite gewoon ambient/downtempo is? Waarom schijnt het zo te zijn dat ieder ongeinspireerd, melancholisch melodietje met een of ander gruizig in elkaar gehakte amen-break IDM is.
Nee, ik vind het een zeer nobel streven van je dat je paden wilt gebruiken maar IDM is juist een grote open vlakte gevuld met allerlei verschillende muzikale aspecten, een plek met zeer concrete grondbeginselen maar naarmate de tijd verstrijkt een steeds vager wordend landschap met uiterst buigzame regels en wetten dat in de loop van de tijd zo abstract is geworden dat niemand, maar dan ook werkelijk niemand er het zelfde uit kan interpreteren.
Je zegt het zelf al, het spreekt zichzelf tegen. Het bevrijd zijn van de 'hokjesgeest' is helemaal niet zo geweldig als het sommigen het doen voorkomen. Het feit dat men het wel een ideaal vindt ligt vooral aan het feit dat het woord 'hokjesgeest' veel negatieve connotaties heeft.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 14:42 schreef Weakling het volgende:
En dat terwijl IDM voor mij juist stond voor het bevrijd zijn van de hokjesgeest, jammer dat het toch weer die kant op lijkt te gaan. Okay, spreekt zichzelf een beetje tegen, door het hokje IDM vrij zijn van hokjes, maar toch.
Ik zie je punt. Maar dit is vooral de schuld van de muzikanten zélf. Juist ja. De vervelende illusie van veel (IDM-)muzikanten is dat ze denken dat hun muziek minder uniek wordt als ze er een naampje aan hangen. Laat de muzikanten de verantwoordelijkheid nemen voor hun muziek en ervoor zorgen dat zij niet meegaan in de negatieve spiraal die jij omschrijft. Muzikanten willen zich al te graag onttrekken aan hokjes, met het vervelende gevolg dat er nieuwe hokjes gemaakt worden, wat weer ervoor zorgt dat weer meer muzikanten zich daar aan willen onttrekken. Enz, enz. Het publiek volgt, de artiest leidt. En al die jaren wordt de schuld neergelegd bij het publiek, die enkel doet wat logisch is als zij willen spreken over muziek: consensus bereiken over benamingen. Ik vraag me af hoe muzikanten zouden reageren als het omgekeerde het geval was: als het publiek enkel spreekt over muziek die onder bepaalde categorisaties te plaatsen is. Dan zouden veel muzikanten maar wat graag een naam aan hun muziek hangen. En dat terwijl het gewoon om de muziek draait. Laten we dus als publiek een begin maken. Het is oorgeschoten individualisme van veel muzikanten, waardoor de term betekenisloos wordt. Now thats irony.quote:Straks zitten we weer met een muziekstroming opgescheept met daarin 100 benoemde subgenres waarvan niemand meer weet wat ze inhouden en wat er wel en niet in thuishoort. Door nieuwe categorien aan te maken verplaats je het probleem van het kunnen indelen van de muziek alleen maar. Krijg je straks de discussies: is dit nu electronified hiphop of niet? Hup weer een subcategorie erbij ...
Daarom: niet verder uitsplitsen, wat voor je gevoel IDM is, is IDM. Wanneer mensen met bands aankomen die door de IDM gemeenschap niet als IDM gezien wordt, verdwijnt die persoon snel genoeg weer uit beeld ...
De discussie ging mij heel ergens anders om.quote:Op woensdag 9 juni 2004 13:28 schreef kamagurka het volgende:
Wat een onzinnige discussie zeg, als venetian snares geen IDM is is squarepusher dat dus ook niet of veel van aphex twin's werk. AT heeft namelijk erg harde muziek gemaakt met zelfs metalgeluiden! Maar ook ambient (wat dan weer een ander hokje zou moeten zijn, naast the orb ofzo..)
Feit is dat iedereen snapt dat IDM of progressive of alternative electroschlager of hoe je het beesje ook noemt staat voor innovatieve electronische muziek die niet perse dansbaar is (hoe stom dus de term IDM eigenlijk)
*Weakling pinkt geemotioneerd een traantje weg*quote:Op woensdag 9 juni 2004 13:09 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
gelukkig zijn wij er voor je weakling
Venice knispert en knettert nog steeds behoorlijk, maar is verre van noisy te noemen. Het zijn meer nostalgische drones met een steekje los. Toegankelijker dan Endless Summer, maar dat zou ook kunnen komen omdat ik gewend ben geraakt aan zijn geluid. Het is in ieder geval 10.000x beter te volgen dan zijn Field Recordings 1995 - 2002 release.quote:Op woensdag 9 juni 2004 21:58 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Hoe noisy is die Fennesz? Ik vond zijn Endless Summer wel ok, maar op het randje.
BoC zit op Skam, een sublabel van Warp. Autechre en Chris Clark zitten sonisch gezien het dichtst in de buurt van Team Shadetek.quote:Op zondag 13 juni 2004 20:19 schreef Disorder het volgende:
Ik ken eigenlijk alleen Autechre, Plaid, Aphex, Chris Clark en BoC van Warp, maar ik weet dat ze nog meer uitbrengen dan dat. Zijn de namen die ik net genoemd heb typische Warp klanken?
Hee, ben jij toevallig afgelopen donderdag nog naar Nighttown ( met o.a. Doormouse en Stuntrock )geweest, Weakling?quote:Op maandag 14 juni 2004 11:18 schreef Weakling het volgende:
De Moonglow 7" van Venetian Snares is ook erg mooi ... maar wie heeft nu nog een platenspeler tegenwoordig? ... ik niet in ieder geval ...
[afbeelding]
Nope, mijn bloedhekel aan reizen won het weer eens van de muziek ...quote:Op maandag 14 juni 2004 11:25 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Hee, ben jij toevallig afgelopen donderdag nog naar Nighttown ( met o.a. Doormouse en Stuntrock )geweest, Weakling?
Daar verkochten ze dat plaatje namelijk ook,.
Re-te-goed. Op 5 Days Off treedt 'ie trouwens op.quote:Op donderdag 10 juni 2004 20:32 schreef Disorder het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van Chris Clark?
Waar en wanneer is dat?quote:Op donderdag 17 juni 2004 12:46 schreef Glacius het volgende:
[..]
Op 5 Days Off treedt 'ie trouwens op.
Tijd niets van gehoord helaas, heb een drietal CD's van hem, een CD van Arovane+Phonem en een 12". Op welk label is dit nieuwe album uitgebracht ? Ik zal eens op zoek gaan....quote:Op maandag 14 juni 2004 17:11 schreef ELPablo het volgende:
Arovane - Lilies
Iemand al gehoord?
Van 14 t/m 18 juli in Paradiso en de Melkweg. De heer Clark zal zijn kunsten vertonen op de 15e.quote:Op donderdag 17 juni 2004 19:46 schreef Disorder het volgende:
[..]
Waar en wanneer is dat?
De interessantste avond is donderdag 15 juli in de Melkweg.quote:Op donderdag 17 juni 2004 19:46 schreef Disorder het volgende:
[..]
Waar en wanneer is dat?
quote:Op maandag 14 juni 2004 23:30 schreef HAL9000S het volgende:
Nee nog niet, maar ik ben wel erg benieuwd of ie atol scrap kan overtreffen.
Een aanrader!quote:Op vrijdag 18 juni 2004 12:03 schreef Circuitbreaker het volgende:
Tijd niets van gehoord helaas, heb een drietal CD's van hem, een CD van Arovane+Phonem en een 12". Op welk label is dit nieuwe album uitgebracht ? Ik zal eens op zoek gaan....
IK heb de kaarten allang gekocht ja, luie hond!quote:Op zaterdag 19 juni 2004 00:08 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
kaartjes allang gekocht natuurlijk..ik hoop dat het nu alleen wat minder druk is dan vorig jaar bij plaid, kon amper bewegen laat staan dansen..
(desondanks blijft mn avatarquote:de laatste 2 albums van Autechre hebben er juist voor gezorgd dat ik tegenwoordig moet zeggen dat ik de vroegere Autechre briljant vind...
Dat zijn geen vreemde redenaties. We hebben geloof ik al eens eerder een discussie gehad waaruit bleek dat onze muziekbeleving mijlenver uit elkaar lag. Het voert te ver om mijn muziekbeleving met betrekking tot Autechre uiteen te zetten, maar in tegenstelling tot random herrie, heeft Autechre wel degelijk een consistente muzikale esthetiek. Als deze esthetiek je niet aanstaat: prima. Maar als je in eerste instantie deze esthetiek niet oppikt (voelt), dan is het onmogelijk om het te doordenken. Als je deze esthetiek wel oppikt, dan kun je het wel doordenken, en het is juist dit doordenken wat bij mij leidt tot bewondering voor Autechre. Hiermee blijft je 'voelen die je met je hart, begrijpen met je verstand' volledig in stand.quote:Op donderdag 8 juli 2004 11:05 schreef Weakling het volgende:
Erg erg kort door de bocht Z. Om te beginnen vind ik zelf dat je muziek niet moet begrijpen, maar voelen. Begrijpen doe je met je verstand, voelen met je hart. Maar goed, om in jouw redenatie dan toch mee te gaan: ik begrijp het wel als andere mensen Confield prachtig vinden. Jammer alleen dat diezelfde mensen met erg vreemde redenaties aankomen als andere mensen het geen prachtig album vinden.
Ik wil me hier graag bij aansluiten. Edoch is een kleine kanttekening hier wel op zijn plaats; iIk stel namelijk nergens dat het random teringherrie is; het enige dat ik zeg is dat ik het chaotische herrie vind. Ik impliceer hiermee niet dat Autechre louter willekeur toepast op dit album, nee, verre van dat. Daar waar een Venetian Snares mij wel pakt met de chaos, doet Autechre dat niet met Confield, ondanks de ingenieuze structuren die in de nummers verpakt schijnen te zitten. Bottom line is, als ik de chaotische soundscapes niet vol overtuiging kan omarmen, omdat mijn armen niet ver genoeg reiken, zoals met Confield het geval is, kan ik niets anders doen dan concluderen dat het herrie is.quote:Op donderdag 8 juli 2004 13:00 schreef Weakling het volgende:
Ik heb geen "hekel" aan Autechre, verre van zelfs, bijna dagelijks beland er wel een CD van ze in mijn speler. Het is ook zeker geen random teringherrie voor mij, dat waren woorden van een ander. Verder zie ik ook zeker wel dat er is nagedacht over de structuur, de klank en dergelijke. Maar Confield wil mij gewoonweg niet pakken. Hoewel ik 'm wel een pietsje beter ben gaan vinden dan in het begin, blijft het voor mij het minste album van Autechre, ondanks alle esthetische kwaliteiten.
Dat maakt je wel weer heel sympathiek, Uncle_Sam!quote:Op donderdag 8 juli 2004 13:23 schreef Uncle_Sam het volgende:
Overigens vind ik Draft 7.30, die door velen wordt verguisd, wel een klein meesterwerkje.
Totaal niet wat mij betreft! Ik hou zowel van Autechre als Venetian Snares ... ehm ... hun muziek dan he ...quote:Op donderdag 8 juli 2004 16:34 schreef De-oneven-2 het volgende:
Het lijkt er een beetje op dat er 'n ( zogenaamd vanzelfsprekende ) tweedeling is tussen Autechre-en Venetian Snares-liefhebbers, wat ik persoonlijk toch vrij eigenaardig vind, want bij mij passen ze prima door 1 deur.
Heb 'm laatst ook binnengehaald. Prima plaat inderdaad; absoluut niet 'lucky and easy' maar wel lekker verfrissend. Hairspray en Super Fanny Tastic Elastic klinken lekker, maar vooral de tracks met opzichtig pornografische titels zijn bij mij favoriet (zoals Prime Cock via Megathong en Anal Chewinggum).quote:Op vrijdag 9 juli 2004 14:33 schreef zodiakk het volgende:
Een waanzinnige plaat die echt een verademing is in de kwakkelende electronicascene. Prachtige melodieen, volstrekt originele beats (met hier en daar wat elektrosprinkles) en hypnotiserende composities. Ik ben benieuwd wat jullie ervan zullen gaan vinden!
'Rims Pill' steelt bij mij de show, wat een hypnotiserende track is dat zeg.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 16:40 schreef ELPablo het volgende:
[..]
Heb 'm laatst ook binnengehaald. Prima plaat inderdaad; absoluut niet 'lucky and easy' maar wel lekker verfrissend. Hairspray en Super Fanny Tastic Elastic klinken lekker, maar vooral de tracks met opzichtig pornografische titels zijn bij mij favoriet (zoals Prime Cock via Megathong en Anal Chewinggum).
Ja, Glacius ik heb je even bovenaan de queue gezet,quote:Op vrijdag 9 juli 2004 17:50 schreef Glacius het volgende:
Ik ben een beetje een nieuwkomer op het gebied van IDM en download veel albums die hier genoemd worden. Hoe komen jullie aan al die titels?
Dat album had ik al een tijdje hoog op mijn wishlist staan...Ann Aimee koop ik blind tegenwoordigquote:Op vrijdag 9 juli 2004 14:33 schreef zodiakk het volgende:
En weer een andere tip:
[afbeelding]
Lucky&Easy - Talent Hoover
Een waanzinnige plaat die echt een verademing is in de kwakkelende electronicascene. Prachtige melodieen, volstrekt originele beats (met hier en daar wat elektrosprinkles) en hypnotiserende composities. Ik ben benieuwd wat jullie ervan zullen gaan vinden!
Oh ja, die moet ik nog checken!quote:Op maandag 19 juli 2004 20:41 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Fire up soulseek people, Amon Tobin's solid steel is uit, een vette mix van idm & breakbeat!
Die mix-cd is echt geweldig trouwens. Door hem (en onder andere Chris Clark) heb ik nog het vertrouwen dat elektronische optredens nog echt spannend en dansbaar kunnen zijn zonder in allerlei trendgevoelige eclecticisme-cliches te vervallen.quote:Op maandag 19 juli 2004 20:41 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Fire up soulseek people, Amon Tobin's solid steel is uit, een vette mix van idm & breakbeat!
Ik krijg bij steeds meer "IDM" artiesten het idee dat ze juist te krampachtig bezig zijn om de cliches te omzeilen en te geforceerd proberen anders te zijn dan anderen. Het lijkt nogal eens te verzanden in "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan".quote:Op zaterdag 24 juli 2004 23:05 schreef zodiakk het volgende:
Die mix-cd is echt geweldig trouwens. Door hem (en onder andere Chris Clark) heb ik nog het vertrouwen dat elektronische optredens nog echt spannend en dansbaar kunnen zijn zonder in allerlei trendgevoelige eclecticisme-cliches te vervallen.
Dat klopt, daarom sprak ik eerder hier op het forum al over de 'kwakkelende electronicascene'. Tegenwoordig gebeuren er nog maar sporadisch echt leuke goede dingen waarvan je denkt 'dit is de shit'. Gelukkig komt er in september een album uit op Clone van 'Der Zyklus' (een pseudoniem van Dopplereffekt) die echt weer eens iets fris brengt.quote:Op zondag 25 juli 2004 01:14 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ik krijg bij steeds meer "IDM" artiesten het idee dat ze juist te krampachtig bezig zijn om de cliches te omzeilen en te geforceerd proberen anders te zijn dan anderen. Het lijkt nogal eens te verzanden in "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan".
Moeilijke muziek is soms razend interessant, maar is in mijn ogen niet per definitie de insteek die een "IDM" artiest moet hanteren. Ik vind het juist vaak knapper als een nummer simpel in het gehoor klinkt, maar toch vernuftig in elkaar steekt.
Jammergenoeg hoor ik steeds vaker "IDM" die meer lijkt op een bewijs van technische vaardigheid in ProTools. De factor "muziek" lijkt op de tweede plaats te komen. Daarom word ik ook blij als ik bijvoorbeeld de laatste twee Chris Clark releases hoor die op eerste oor eenvoudig lijken, het bij nadere beluistering toch niet blijken te zijn, maar wel een enorm sterke sfeer en gevoel uitstralen.
De krenten in de pap worden steeds schaarser, de pap wordt steeds meer aangelengt met water, maar ik vrees dat het zo met elke muziekstroming uit het verleden, heden en toekomst gaat.
Jup, maar... wie wil er bij wijze van spreke nou 5 BoC albums? Ik vond de 2de al tegenvallen omdat het meer van hetzelfde was. En het is denk ik onmogelijk om binnen een genre meer 10 jaar lang baanbrekende albums uitgebracht zien worden. IDM heeft dan misschien nog een wat langere levensloop omdat het geen echt genre isquote:Dat klopt, daarom sprak ik eerder hier op het forum al over de 'kwakkelende electronicascene'.
Oh ja, ik vermaak me ook zeker wel muzikaal gezien. Al is het maar omdat ik ook niet puur en alleen IDM liefhebber ben, maar ook veel andere muziek kan waarderen. Hoewel ik wel moet zeggen dat mijn muzieksmaak vaak in de wat experimentelere hoek zit. Beetje EBM, beetje pop, beetje plunderphonics, beetje industrial, beetje ambient etc en ik kom mijn dag wel door...quote:Op maandag 26 juli 2004 15:36 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Dus dan kom ik tot dezelfde conclusie als zodiakk, ik vermaak me wel
Grappig. Ik ben jaren terug uit die hoek via via richting IDM opgeschoven. Luisterde "vroeger" bijna alleen maar naar Public Enemy, De La Soul, NWA, Erc B & Rakim etc. Zelfs nog aan breakdancen gedaan (ssstt, niet doorvertellen). Raakte op een gegeven moment uitgekeken op de patserige stoerdoenerij van veel rappers en ben daardoor naar iets nieuws op zoek gegaan.quote:Daarnaast ben ik meer naar 'vocale' muziek gaan luisteren, en ook rap!
Misschien ook omdat IDM dusdanig vermengd is geraakt met vele andere stromingen dat er niet echt sprake meer is van één IDM gevoel en er daardoor nogal wat mensen afhaken hier. De term IDM is sowieso nooit echt bijster goed geweest, maar ja, bij gebrek aan beter ...quote:Maar tis ook wel te zien aan het aantal posts de laatste tijd in dit topic, dat het wat minder is gesteld met de classic IDM sound.
Ai, je maakt de malaise wel pijnlijk duidelijk zo ...quote:Gelukkig komen er wel een aantal erg leuke releases aan, Dabrye 2/3, plaid's 5.1 DVD en uhhh, nou ja die 2 dan...
Ik ik ik ik !quote:wie wil er bij wijze van spreke nou 5 BoC albums?
Nouja, ik heb de teaser beluisterd (Biometric ID). Het is anders dan het laatste van Dopplereffekt (die qua sfeer een onovertroffen meesterwerk blijft), maar wel herkenbaar. Als je een beetje zijn projecten kent dan leer je naast een hoop goede muziek ook 's mans muzikale instelling kennen. Zo ook met Der Zyklus. De b-kant is een atmosferisch stuk, die qua klankkleur wat zuiverder is dan zijn eerdere dingen. De a-kant is een track met een stuiterend ritme en wat speciale effecten. Hier en daar een vocaalsample in dienst van de sfeer en je hebt weer een beklemmende muziekreis voor je. Ik vind het verfrissend hoe iemand toch zichzelf weer weet te vernieuwen zonder alles overboord te gooien.quote:Op donderdag 29 juli 2004 18:54 schreef Uncle_Sam het volgende:
Venetian snares tour dates sept/oct 2004
September
++TUESDAY 21ST NETHERLANDS / Rotterdam
++WEDNESDAY 22ND NETHERLANDS /Utrecht
Dat wordt een chaotisch avondje,.
zodiakk, kan ik uit een van je posts afleiden dat je het nieuwe project van Dopplereffekt al hebt weten te beluisteren; in welk opzicht is het verfrissend? Het door mij vandaag aangeschafte 'Linear accelerator' is eveneens zo'n typische bezinkplaat - totaal ontdaan van alle aardse herkenning... gaat Der Zyklus verder op die lijn?
Af en toen waan je jezelf als luisteraar echt in de rol van BDSM'er binnen dit genre,quote:Op donderdag 29 juli 2004 20:24 schreef zodiakk het volgende:
[..]
je hebt weer een beklemmende muziekreis voor je.
Iets waar de vele pretentieuze miskleunen, die als paddenstoelen uit de grond schieten, echter niet in weten te slagen en zodoende dan ook vervallen in oeverloos muzikaal gezwam.quote:Ik vind het verfrissend hoe iemand toch zichzelf weer weet te vernieuwen zonder alles overboord te gooien.
quote:Op donderdag 29 juli 2004 18:54 schreef Uncle_Sam het volgende:
Venetian snares tour dates sept/oct 2004
September
++WEDNESDAY 22ND NETHERLANDS /Utrecht
Is een mooi plaatje, ja.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:04 schreef joehaann het volgende:
Oe, lang niet geweest hier weer.. iemand bekend met het werk van Datach'i? "Mmale and Ffemale" vind ik best eh, briljant eigenlijk : )
Ik durf geen echte vergelijking te maken, maar het komt dicht in de buurt bij vsnares.. en dan toch iets van winter in the belly of huge chrome cylinder-ish.
Ik ken dat Expanding-label eigenlijk niet. Ik lees leuke dingen over deze releases. Ik ga ze toch maar eens opsnorrenquote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:04 schreef joehaann het volgende:
stendec - a study of and,
holkham - komatta saru,
Is dit een EP?quote:proem - songs for the city bus
http://www.discogs.com/release/171534 -> EP jaquote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik ken dat Expanding-label eigenlijk niet. Ik lees leuke dingen over deze releases. Ik ga ze toch maar eens opsnorren.
[..]
Is dit een EP?
supercool man!quote:Zelfs nog aan breakdancen gedaan (ssstt, niet doorvertellen).
Met kamagurka dus. Euhmmm.... jaquote:Rotterdamse Tegentonen
Di 21 september, aanvang 20.30 uur, Lantaren 1, entree: ¤ 9,95 / ¤ 7,95
- Kamarotti (de terugkeer van de Vlaamse Primitieven) [Belgie/NL]
Kamagurka is terug in de Nederlandse theaters met een geheel nieuw programma: Kamarotti. Kamagurka en zijn band brengen een eigenzinnig concert met klassieke allures en van een allesverterende schoonheid.
Kamagurka (vocalen, tekst), Johan de Smet (muziek, piano, keyboards), Luc-Ex (basgitaar) en Raggende Man-Marcel Schmidt (drums)
- Venetian Snares (exit Timbaland en de Neptunes) [U.S.A.]
Een van de meest opzienbarende bands op gebied van experimentele elektronische muziek. De Venetian Snares slagen erin met elk nieuw album een compleet nieuwe stijl te laten horen.
De afgelopen seizoenen heeft Lantaren/Venster op incidentele basis Tegentonen-achtige concerten gepresenteerd, concerten waarin onbekommerd wordt gegrasduind in de grensgebieden tussen pop, jazz, impro, electronica en nieuwe muziek. De oerhollandse hokjesgeest, die de verschillende soorten muzieken en publieken strikt van elkaar gescheiden houdt, lijkt bij dit soort concerten verder weg dan ooit en gelukkig maar.
Met dit concert gaat een serie Tegentonen-concerten van start, op structurele basis zogezegd en als zodanig voor het muziekleven in de Maasstad een niet te versmaden aanwinst.
Dit concert heeft een dubbel en sterk surrealistisch karakter. Hoe kan het ook anders wanneer Luc Zeebroek voor het voetlicht treedt. Afgelopen seizoen vertoefde schrijver dezes bij een soortement try-out van dit Kamarotti-programma en was, hoewel een toegewijd Kamagurka-fan, die zich bij tijd en wijle toch betrapt op een zekere Kamagurka-moeheid, prettig verrast, zo niet totaal overdonderd door deze glorieuze comeback van de Vlaamse Primitieven.
Meer dan tien jaar, zeg een eeuwigheid geleden maakte dit anarchistische ensemble, waarin ook toen al Johan de Smet de toon aangaf, de Laaglandse podia onveilig met sterk beklijvende liederen als Moord eens een volksken uit, Waar de lampen in de klinken blinken, Eenzaam zonder mij, Twee Seconden Man, Marjoleintje en het onvolprezen De pijn van het zijn, ongetwijfeld Kama's magnum opus.
Deze liederen waren eigenlijk te goed om nog te lachen en hebben inmiddels aanvulling gekregen van nieuw, niet te versmaden repertoire en een nieuwe band met muzikale zwaargewichten uit de Hollandse alternatieve scene.
Naast Kamagurka bestaat Kamarotti uit Johan de Smet (pianist en als zodanig Kama's vaste begeleider, componist en drijvende kracht achter de legendarische Gentse Simpletones), Luc-Ex (bassist, actief in The Ex, Roof en 4 Walls) en Marcel Schmidt (vooral bekend als drummer van De Raggende Manne).
Met Kamarotti kan de avond niet meer stuk, tenzij je de Venetian Snares daarna boekt natuurlijk.
De Venetian Snares is het pseudoniem voor Aaron Funk (geen pseudoniem) uit Winnipeg, Canada, de geboorteplaats van Dinosaur sr., Neil Young.
Met Squarepusher, Aphex Twin en Boards of Canada is Venetian Snares één van de meest toonaangevende acts binnen de experimentele electronica van dit moment en dat in toenemende mate. Funk doet niet aan stijl en noemt zijn stijl simpelweg surrealisme, een opvallende overeenkomst met zijn verre, maar vermoedelijk totaal onbekende geestverwant Kamagurka, waarmee hij in ieder geval een punk-verleden deelt. Of zijn agressieve electronische exercities in 7/8 dan wel 5/4 aan zijn Vlaamse mede-surrealist besteed zijn, blijft vooralsnog de vraag.
Afsluitend wat recensies, die zodanig superlatief zijn dat je bijna gaat denken dat ze verzonnen zijn, maar niet heus:
New Musical Express:
"Venetian Snares is to Music what Satan is to Christianity: a profoundly malevolent force who looks great, intimidates a lot of boring people and is, despite everything, insanely popular... It's like experiencing The Empire Strikes Back on 3D IMAX on LSD..."
The Wire:
"...both inspirational and infuriating... relentlessly inventive (in his) approach to structure."
Uncut:
"Aaron Funk maintains impressive quality control. All he needs is a brave Missy, Kelis or Bjork to climb aboard these bucking electro-punk broncos - then we'd see how fresh and innovative the Timbalands and Neptunes of this world really sound."
Muzik:
"...the best record of all time..."
Daar valt weinig meer aan toe te voegen.
Heel toevallig heb ik dat ook gezien. Erg grappig om te zien hoe ze vroeger loops en reverbs maakten. Maar dat had ik al eens vaker gezien van mijn Deutsche audioleraar. Hoe heette dat album nou? Die wil ik wel eens horen. Iets met '...the second moon'?quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 20:39 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Iedereen gisteren nova gekeken over de origines van electronische muziek vanuit het phlips Natlab?
DL hier z'n breezeblock mix:quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 20:39 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Aanrader voor rjd2/shadow fans: Diplo met Florida of zijn mix met de Shadow (zoek op Diplo Vs Shadow)
Daar ga ik waarschijnlijk ook heen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 17:48 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Sound(s) of the second moon: www.basta.nl
- Venetian Snares (exit Timbaland en de Neptunes) [U.S.A.]
Een van de meest opzienbarende bands op gebied van experimentele elektronische muziek. De Venetian Snares slagen erin met elk nieuw album een compleet nieuwe stijl te laten horen.
Erg zorgvuldig stukje
Klinkt wel als een superavond!
Ik zag die release, Proem - Songs 4 the city bus (Core dump records), op de Rushhour mailing list langskomen, tijdje geleden alweer. Maar toen ik er recent langsging hadden ze de CD niet...quote:Op zaterdag 31 juli 2004 00:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Is dit een EP?
21/22/23 oktober Amsterdam Dance Event o.a. in Paradiso, maar ook op heel veel andere plaatsen, dus best kans dat er iets "IeDeeEmmerigs" tussen zal zittenquote:Op woensdag 25 augustus 2004 13:42 schreef Uncle_Sam het volgende:
21 oktober schijnt er weer een Warpnight in Paradiso te zijn - zo vertelt het Lowlandskrantje..
YEAH! Daar ga ik zeker bij zijn, desnoods in m'n eentje!quote:Op woensdag 25 augustus 2004 13:42 schreef Uncle_Sam het volgende:
21 oktober schijnt er weer een Warpnight in Paradiso te zijn - zo vertelt het Lowlandskrantje..
Inderdaad wéér Plaid. Laat ze Autechre eens overkomen. Nouja, Plaid is natuurlijk de publiekstrekker en de rest is voor geeks zoals ik. Milanese en Richard Devine dat worden echt heftige optredens. Die Milanese wordt ook een beetje door Warp gelanceerd als hét nieuwe talent (tis de buurman van Chris Clarke). Hij heeft een zeer sinister mini-albumpje uit op Warp genaamd '1 up'.quote:Op zondag 29 augustus 2004 12:12 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Uit de warp nieuwsbrief:
Thu 21 Oct. Amsterdam. Paradiso <http://www.paradiso.nl/>
Plaid live + Bob, Jamie Lidell + Pablo Fiasco
Milanese, Richard Devine, Cane (aka Funckarma)
DJs Ellen Allien, Dub Kult, Rob Hall, N>E>D
Warp Vision live AV showcase by Flat-E
Wel een coole line-up maar.. Plaid wel al heel erg vaak gezien, vraag ns Squarepusher ofzo
Meldt!quote:Op dinsdag 7 september 2004 21:06 schreef Weakling het volgende:
24 september Venetian Snares in Paradiso als onderdeel van de Planet Mu Tour
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |