En het lijkt me wel leuk om zelf ook eens een keer te proberen om een alcoholische drank te maken.
Zijn er hier meer mensen die dit wel eens gedaan of geprobeerd hebben.
Even voor de duidelijkheid, dit is niet bedoeld als spam.
En je moet idd goed oppassen met methylalcohol, er zijn testjes voor
om te kijken over er te veel methylalcohol inzit. Maar het lijkt me wel
leuk om een keer te doen, en ik ga het zeker een keer proberen.
quote:Als ik de maker van de bovenstaande site mag geloven.
Op dinsdag 3 februari 2004 13:45 schreef Deetch het volgende:
Het is best gevaarlijk om zelf zwaardere drank te stoken omdat daarbij ook methanol ipv ethanol (alcohol) kan ontstaan. Methanol heeft de nare eigenschap dat je er blind van kan worden en er in het ergste geval dood aan gaat. De remedie is je lichaam een week lang doorspoelen met alcohol (promillage in je bloed ca 5) maar dat kost je je lever en zeker 15 jaar van je leven.
quote:Als je dat met witte wijn doet heb je cognac
Op dinsdag 3 februari 2004 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
En als je gewoon goedkope wijn distileert?
quote:neee, gewoon een brandewijn.
Op dinsdag 3 februari 2004 15:00 schreef Mileage het volgende:[..]
Als je dat met witte wijn doet heb je cognac
quote:Er zit in wijn wel wat methanol, maar niet echt veel. Als je dat gaat destilleren zal in de eerste fractie die overkomt relatief veel methanol zitten. Dit kan je dan ook beter weggooien.
Op dinsdag 3 februari 2004 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
maar mijn vraag was eerder over het methanol. In wijn zit dat niet, lijkt me, en krijg je dus ook geen methanol in je distilaat.
Zoek maar op schrijver: Jan van Schaik
quote:Wat zijn die esters?
Op dinsdag 3 februari 2004 15:26 schreef Harry_Sack het volgende:
Da's link!!! Destilleren geeft veel esters en die zijn giftig; kun je zelfs aan doodgaan. Misschien is het leuk om bier te brouwen of wijn te stoken? Dat is altijd veilig en het ergste dat je kan gebeuren, is dat je 10 of 20 liter viessmakend bier/wijn hebt.Zoek maar op schrijver: Jan van Schaik
quote:Esters zijn gevaarlijke alcoholverbindingen, zoals Ether.
Op dinsdag 3 februari 2004 17:20 schreef Mileage het volgende:[..]
Wat zijn die esters?
Ik heb gezocht op google, dit leverde maar een paar resultaten op.
En die waren allemaal gerelateerd aan het brouwen van bier en niet aan destileren
quote:Ahum, maar daar moet ik je toch even corrigeren, ether (diethylether zal je wel bedoelen) is geen ester!
Op dinsdag 3 februari 2004 17:23 schreef Harry_Sack het volgende:[..]
Esters zijn gevaarlijke alcoholverbindingen, zoals Ether.
Jan van Schaik is de enige naam die ik ken. Kijk anders op de Damstraat in Amsterdam, daar heb je in zo'n zijstraatje een echte jenever -en likeurstokerij. Volgens mij geven ze daar ook rondleidingen.
Verder ontstaan er bij de vergisting al legio esters, dus als jij esters zo link vindt, dan zal ik ook maar geen bier gaan brouwen. De ene ester is veel gevaarlijker dan de andere.
De kans dat er nieuwe (en mogelijk gevaarlijke) verbindingen ontstaan op het moment dat jij je drank gaat verhitten is natuurlijk wel een stuk groter. Daarom altijd rustig en met beleid stoken.
quote:Dankjewel voor de toelichting, ik heb ook maar een basiskennis scheikunde en daar geleerd dat ether een alcohol is.
Op dinsdag 3 februari 2004 18:45 schreef Againzender het volgende:[..]
Ahum, maar daar moet ik je toch even corrigeren, ether (diethylether zal je wel bedoelen) is geen ester!
diethylether:
[afbeelding]
Een ester:
[afbeelding]
Zie het verschil met de zuurstofatomen!Verder ontstaan er bij de vergisting al legio esters, dus als jij esters zo link vindt, dan zal ik ook maar geen bier gaan brouwen. De ene ester is veel gevaarlijker dan de andere.
De kans dat er nieuwe (en mogelijk gevaarlijke) verbindingen ontstaan op het moment dat jij je drank gaat verhitten is natuurlijk wel een stuk groter. Daarom altijd rustig en met beleid stoken.
quote:Ik heb op Cyprus ooit eens een glaasje 'Zivania' gehad van een hotelbaas die dat zelf uit droesem stookte. Op het moment dat ik het glaasje optilde en er mee in de buurt van mijn gezicht kwam sprongen de tranen in mijn ogen...
Op dinsdag 3 februari 2004 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Een Treste wordt gestookt van de vergiste resten van de wijnproductie.
Scherp, aanstekerbenzine volgens sommigen, een rauw maar eerlijk distilaat, lekker om als uitgangspunt te gebruiken voor likeuren.
Op mijn vraag hoe sterk het spul was kwam een wat cryptisch antwoord: 'Het is brandbaar', dat wil zeggen: minimaal 50%, en 'Je kan er wonden mee ontsmetten', dat wil zeggen: minimaal 70%. Het was een one-shot glaasje, achterover en BRAND! Ik ben heel wat gewend, maar dit spul bleek dus 85% te zijn...
Ik vond er niet zo veel aan, alleen maar alcohol en geen smaak...
quote:Esters zijn verbindingen van organische zuren met alcoholen. Over het algemeen geven esters fruitachtige geur en smaak aan een produkt; meestal zijn ze niet zo heel kwalijk, hooguit hinderlijk/ongewenst.
Op dinsdag 3 februari 2004 15:26 schreef Harry_Sack het volgende:
Da's link!!! Destilleren geeft veel esters en die zijn giftig; kun je zelfs aan doodgaan. Misschien is het leuk om bier te brouwen of wijn te stoken? Dat is altijd veilig en het ergste dat je kan gebeuren, is dat je 10 of 20 liter viessmakend bier/wijn hebt.Zoek maar op schrijver: Jan van Schaik
Als je bijvoorbeeld 'gewone' alcohol (ethanol) kookt met azijn (ethaanzuur), dan eindig je met ethylacetaat. Dit is een onprettig ruikend exemplaar (zit in sommige verven en lijmen als oplosmiddel),
Het kookpunt van deze stof is 77'C, bij destillatie zal je inderdaad ook ethylacetaat meenemen...
Bij proffesionele stokerijen als Bols hebben ze een klein leger mannetjes rondlopen om er voor te zorgen dat ze alleen de 'middenloop' van het destillaat opvangen. Om dit te bepalen gebruiken ze thermometers, chemische testjes en hun neus. Methylalcohol stinkt namelijk nogal (draai maar eens een fles brandspiritus open). Als je zelf wilt gaan distilleren zorg dan dat je goed kan bepalen of je geen giftige stoffen in je eindproduct krijgt.
Als je veilig aan de slag wilt gaan:
De vorm van je helm (bovenste deel van de destilleerkolf) bepaalt mede de smaak. Vooral whiskey stokerijen zijn er trots op de vorm van hun helm.
De grondstoffen bepalen natuurlijk de smaak. Gewone brandewijnen zoals cognac en armangac stook je uit witte wijn. Fruit brandewijnen uit vergiste vruchten: Appels voor calvados, Pruimen voor Sligovic, etc....
Whiskey kan je zelf stoken uit bier, probeer verschillende bieren voor de smaak, of brouw je eigen basis.
Voor likeuren los je vor je begint suiker een een smaakgever op in de basis. Bijvoobeeld suiker en gemalen koffie. Grove kruiden als jeneverbes gewon een tijdje laten weken en meedestilleren.
Oja, als je vruchten op alcohol gaat zetten, of thee, of houtsnippers of wat dan ook, zorg dan wel dat je het donker wegzet. Anders verkleurd het zo lelijk.
Proost!
Ik heb weleens een verhaal gehoord dat de whiskey is uitgevonden door een schot die vond dat er niet genoeg alkohol in zijn bier zat en het maar is gaan distilleren. Maar of het daadwerkelijk klopt?
Wat ik wel bevestigt heb gekrengen: Mensen zijn van een jagers naar een agrarische cultuur gegaan om zeker te zijn van grondstoffen voor alcoholische dranken. Gewoon voedsel was wel te vinden in het wild.
quote:sja zo heb ik dat ook geleerd, jager verzamelaars gingen zich vestigen zogauw me het bier ontdekte..
Op zondag 8 februari 2004 13:04 schreef Fixers het volgende:
Even een beetje offtopic:Ik heb weleens een verhaal gehoord dat de whiskey is uitgevonden door een schot die vond dat er niet genoeg alkohol in zijn bier zat en het maar is gaan distilleren. Maar of het daadwerkelijk klopt?
Wat ik wel bevestigt heb gekrengen: Mensen zijn van een jagers naar een agrarische cultuur gegaan om zeker te zijn van grondstoffen voor alcoholische dranken. Gewoon voedsel was wel te vinden in het wild.
Is het net zo als met de verbouw van marihuana (max. 5 planten voor eigen gebruik toegestaan). Dat je voor eigen gebruik een kleine hoeveelheid mag stoken. En dat verkoop compleet verboden is? Of moet je zelfs als hobbyist een vergunning aanvragen bij de gemeente en/of douane.
quote:Ik heb mijn vader gebeld en die heeft het opgezocht.
Op zondag 8 februari 2004 13:41 schreef Fixers het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de wetgeving? Over alcoholhoudende dranken moet immers flink acijns betaald worden. Maar ik neem aan dat de douane/belastingdienst geen klopjacht begint naar mensen die zelf eens wat stoken.Is het net zo als met de verbouw van marihuana (max. 5 planten voor eigen gebruik toegestaan). Dat je voor eigen gebruik een kleine hoeveelheid mag stoken. En dat verkoop compleet verboden is? Of moet je zelfs als hobbyist een vergunning aanvragen bij de gemeente en/of douane.
Je moet een vergunning aanvragen voor het in het bezit hebben en gebruiken van een destilleertoestel. Je moet de gegevens van je toestel opgeven als bedoeld in art. 58/2 van de uitvoeringsregeling accijns.
Als doel opgeven dat het als hobby wordt gebruikt. Je mag niets van de producten verkopen. Ook niet weggeven als prijs in een bingo enz.
De keuringsdienst van waren kan de werkplaats komen bezoeken.
Je mag een liter in je bezit hebben.
Dus pas nadat je een vergunning hebt, mag je gaan stoken.
quote:klinkt ernaar dat de staat en de industrie het op een accoordje hebben gegooit en de burger niets meer mag.
Op zondag 8 februari 2004 13:58 schreef Pleun het volgende:[..]
Ik heb mijn vader gebeld en die heeft het opgezocht.
in het boekje Groot destileer en likeurmaken van Jan van Schaik staat:Je moet een vergunning aanvragen voor het in het bezit hebben en gebruiken van een destilleertoestel. Je moet de gegevens van je toestel opgeven als bedoeld in art. 58/2 van de uitvoeringsregeling accijns.
Als doel opgeven dat het als hobby wordt gebruikt. Je mag niets van de producten verkopen. Ook niet weggeven als prijs in een bingo enz.
De keuringsdienst van waren kan de werkplaats komen bezoeken.
Je mag een liter in je bezit hebben.Dus pas nadat je een vergunning hebt, mag je gaan stoken.
Inmiddels heb ik me snelkookpan binnen. (via marktplaats)
Ik denk dat ik morgen ga beginnen met de hele handel in elkaar te zetten.
Om een distilleer apparaat te maken.
Foto's volgen nog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |