Hmmm... hier heb ik dus vaak onenigheid over met mijn squashpartner. Ik ben altijd van mening dat je je tegenstander alle ruimte moet geven, terwijl mijn squashpartner zegt dat je om je tegenstander heen moet spelen. En dan bedoel ik dus specifiek de situatie van wel de ruimte hebben om de bal te kunnen slaan, maar een tegenspeler die "vervelend" een paar meter voor je slagrichting staat.quote:Op donderdag 4 maart 2004 15:00 schreef UIO_AMS het volgende:
3. Als jij hem raakt en hij staat tussen jou en de voormuur, hindert hij. Je had niet eens hoeven slaan! Punt/service voor jou. Tenzij de bal nooit van z'n levensdagen de voormuur zou hebben bereikt. Daarnaast moet je tegenstander jou alle mogelijke ruimte geven om de bal te kunnen halen. En vice versa natuurlijk. Zo niet een let. Het verschil tussen lets en strokes gaat nog veel verder, maar voor een beginnende speler is dit voldoende om te weten.
Als jij met de bal niet de gehele voormuur kan raken, omdat hij ervoor staat, is de service/het punt voor jou. Uitzondering hierop vormt het de verkeerde kant opdraaien bij een service door de serviceontvanger, waardoor de serverende speler direct tussen de bal en de voormuur staat. Het punt wordt dan gewoon overgespeeld.quote:Op zondag 7 maart 2004 19:09 schreef GAULOISES het volgende:
Hmmm... hier heb ik dus vaak onenigheid over met mijn squashpartner. Ik ben altijd van mening dat je je tegenstander alle ruimte moet geven, terwijl mijn squashpartner zegt dat je om je tegenstander heen moet spelen. En dan bedoel ik dus specifiek de situatie van wel de ruimte hebben om de bal te kunnen slaan, maar een tegenspeler die "vervelend" een paar meter voor je slagrichting staat.
niet voor leken, wel voor gevorderdenquote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:42 schreef Chillmeister het volgende:
meestal is het vrij duidelijk wanneer er wel of niet Let is. zelfde geld voor stroke
Je mag niet via de muur serveren. Eerst de voormuur en dan of via de muur of rechtstreeks in het ontvangende vak.quote:Op woensdag 3 maart 2004 09:34 schreef Chillmeister het volgende:
- ja mag via de muur serveren, maar de bal moet natuurlijk wel de voormuur raken en in de de hoek van de receiver landen.
dat bedoelde ik ook, kwam niet 100% duidelijk over zo te lezenquote:Op woensdag 10 maart 2004 06:00 schreef wonko het volgende:
[..]
Je mag niet via de muur serveren. Eerst de voormuur en dan of via de muur of rechtstreeks in het ontvangende vak.
Dit is toch altijd het geval (dus niet enkel bij de service?)?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:03 schreef UIO_AMS het volgende:
Uitzondering hierop vormt het de verkeerde kant opdraaien bij een service door de serviceontvanger, waardoor de serverende speler direct tussen de bal en de voormuur staat. Het punt wordt dan gewoon overgespeeld.
klopt, sommigen noemen het ook wel een turning letquote:Op vrijdag 12 maart 2004 13:39 schreef gorgg het volgende:
Dit is toch altijd het geval (dus niet enkel bij de service?)?
Er werd mij verteld dat het rond-de-bal-draaien wordt gezien als een schijnbeweging en dat er dan dus in geen geval een stroke gespeeld werd. Jabe, geen idee of dit klopt.
ik vind het absolut niet duur... mrja ligt misschien aan de stad waar je woont...quote:Op vrijdag 19 maart 2004 20:25 schreef bit_Lama het volgende:
Ik ben sinds kort ook weer begonnen met squashen. Ben er twee jaar geleden, na een jaar squashen, mee opgehouden omdat het te duur werd. Hier in Leeuwarden heb je nu HBO sportpas waardoor je voor een vaste prijs een half jaar kunt squashen.
Vanavond ga ik ook weer ff squashen.
- Je mag de bal maximaal één keer laten tippenquote:Op maandag 22 maart 2004 18:36 schreef M1RR1E het volgende:
Ik heb nog nooit echt gesquasht, alleen een paar keer op vakantie. Maar het probleem is dat ik eigenlijk te weinig (lees: geen) spelregels van squashen ken... Ik hoef niet direct alle details te weten maar kan iemand mij de belangrijkste basisregels uitleggen?
Met de juiste schoenen en goed uitkijken voor de muren voorkom je blessures. Over het algemeen hebben mensen eerder last van hun knieën en bilspieren. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe fanatiek je bentquote:En hoe belastend is de sport voor je enkels?
hoeft helemaal niet, want als je speelt met amerikaanse scoring is dat helemaal niet zo.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 09:56 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
- Je kan alleen punten maken als je serveert
da's waar, maar de vraag was of we even snel en simpel de basisregels wilden uitleggenquote:Op dinsdag 23 maart 2004 11:27 schreef Chillmeister het volgende:
hoeft helemaal niet, want als je speelt met amerikaanse scoring is dat helemaal niet zo.
Zo'n jaar of 15 geleden waren de houten rackets wel volledig verdwenen. Op de verstokte malloot na natuurlijk. Zit er wel al jaren aan te denken om een houtenrackets-toernooi een keer te houden. Vergt namelijk een geheel andere stijl.quote:Op woensdag 24 maart 2004 15:08 schreef Brett-Anderson het volgende:
Ik heb toch nog wel een vraagje. Wat was precies het tijdperk dat men squashrackets gebruikte van metaal en van bamboehout. Die lelijke rackets met dat kleine slagoppervlak. Ik kan er op internet niks over vinden, er staat nergens wanneer men overgegaan is op de modellen van nu.
Na aluminium kwam grafiet en allerlei mengsels daartussen, tegenwoordig zie je veel titanium opduiken (in combinatie met grafiet).quote:Op donderdag 25 maart 2004 00:42 schreef Brett-Anderson het volgende:
Bedankt UIO_Ams, want ik vroeg me al af wanneer die rackets gebruikt werden. jaren 70 of 80, moeilijk gissen. Er zijn nog een hoop grapjassen die oude racks nog proberen te verkopen, terwijl ik vind dat die oude troep gewoon weggegooid moet worden. Je hebt er echt niets meer aan, tenminste als je nog een speciaal toernooi wilt organiseren.. als uitzondering.. ik sla echt heel wat minder ballen goed raak moet zo'n oude. Ik heb die oude racks ook allemaal aan de vuilnisman meegegeven.
Ik heb er eentje van vezelglas (dat is toch tegenwoordig de norm?) en inderdaad, zoals jij het heel mooi zegt, in druppelvorm. Echt geweldig.
Zeg, maar iets anders dan. Balletjes, is dat verschil in blauw-rood-geel-dubbelgeel ook altijd al zo geweest?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |