quote:Ja door mij, een recept voor chocoladepasta... geen kuikens (alhoewel ik denk dat dat best lekker is, maar dan liever met kip, dan heb je tenminste wat te eten he).
Op donderdag 5 februari 2004 11:07 schreef Tedda het volgende:[..]
Ja dat kan ik niet weten natuurlijk.
Er werd gevraagd om recepten met chocolade en dat heb ik gegeven.
Ik ga zeker die recepten de hierboven staan een keertje maken... dat dieet wacht nog wel even
Heb je ook een recept voor lekkere chocoladecake?
Lekker vet het liefst, hehehehe!
De mascarpone is trouwens in de aanbieding bij de Plus-markt, daar ga ik vanmiddag even een paar bakjes van halen, dat is echt zooooo lekker met cacao erdoor hmmmm
quote:Je had het over chocoladepasta en toen dacht ik dat je wat voor een hoofdgerecht wilde. Ik zal nog eens wat posten.
Op donderdag 5 februari 2004 11:56 schreef BBQ-kip het volgende:[..]
Ja door mij, een recept voor chocoladepasta... geen kuikens (alhoewel ik denk dat dat best lekker is, maar dan liever met kip, dan heb je tenminste wat te eten he).
Ik ga zeker die recepten de hierboven staan een keertje maken... dat dieet wacht nog wel even
Heb je ook een recept voor lekkere chocoladecake?
Lekker vet het liefst, hehehehe!De mascarpone is trouwens in de aanbieding bij de Plus-markt, daar ga ik vanmiddag even een paar bakjes van halen, dat is echt zooooo lekker met cacao erdoor hmmmm
quote:MUUS,
Op woensdag 4 februari 2004 18:26 schreef MUUS het volgende:
-- recept voor aardbeien-brownies --
Ze waren en die mening deelde ik gelukkig niet alleen
50 g boter, 50 g pure chocola, 1 eetl suiker en 1 eetl stroop op laag vuur smelten in een pannetje. Dan verkruimelde biscuitjes toevoegen, net zolang tot de kruimels nog net bedekt worden door de chocola. Het mengsel in een platte schaal doen en laten afkoelen in de koelkast. Dan in stukken snijden.
quote:Mooi!
Op zondag 8 februari 2004 17:09 schreef PdeHoog het volgende:[..]
MUUS,
Ze waren
en die mening deelde ik gelukkig niet alleen
BS, wat heb je nou uiteindelijk in elkaar geflanst? Vtel, vtel, vtel!! .
quote:Het recept geven wil dan nog wel eens helpen hoor
Op zondag 8 februari 2004 20:30 schreef p_iglet het volgende:
Nog een erg makkelijk chocoladerecept. Chocolade fondue. Zo mjammie, zo makkelijk.
quote:Ging er vanuit dat bij choclade fondue niemand een recept nodig heeft.
Op zondag 8 februari 2004 20:35 schreef PdeHoog het volgende:[..]
Het recept geven wil dan nog wel eens helpen hoor
Neem chocolade (melk, puur, wit net wat je lekker vind). Smelt dit met wat room of melk (of een beetje drank), goed glad roeren. En tadaaa dan dippen met fruit, koekjes, spekjes enz.
Heaven and Hell Cake:
Angel Food Cake:
80 g cakemeel
155 g poedersuiker
7-8 eiwitten, op kamertemperatuur
snufje zout
1 tl wijnsteenzuur
165 g kristalsuiker
1 tl vanille-essence
snufje amandelessence
Devil's Food Cake
55 g cacao
2,5 dl sterke koffie
125 g plantaardig vet
375 g kristalsuiker
1 tl vanille-essence
2 eieren
190 g cakemeel
1 tl zuiveringszout
3/4 tl zout
snufje bakpoeder
Pindakaasmousse
350 g roomkaas, op kamertemperatuur
270 g poedersuiker
600 g romige pindakaas op kamertemperatuur
2 el slagroom
Ganache
5 dl slagroom
900 g melkchocolade, grof gehakt.
1. Verwarm de oven voor op 190 oC. Bekleed de bodem van een taartvorm met een doorsnee van 25 cm met bakpapier: Vet de vorm niet in en het papier ook niet.
2. Voor de Angel Food Cake: zeef het cakemeel met de poedersuiker boven een kom en zet deze apart.
3. Klop de eiwitten in een kom, met de mixer op de laagste stand, en voeg zout en wijnsteenzuur toe. Klop de eiwitten in 1 minuut schuimig. Zet de mixer op de middelste stand en voeg de kristalsuiker lepel voor lepel toe. Blijf nadat de suiker is opgenomen nog 1 1/2 minuut kloppen. Klop tot slot de vanille- en de amandelessence erdoor.
4. Strooi de helft van het meelmengsel op het stijfgeslagen eiwit en schep het er met een grote spatel door. Strooi de rest van het meel erop en schep ook dit erdoor. Roer het mengsel vooral niet om, want dan zakt het in. Schep het in de taartvorm en zorg dat het in het midden hoger is dan langs de randen. Bak het in 40 to 50 minuten goudbruin, midden in de oven. Bak het niet te lang want dan zakt het in het midden in. Zet het biscuitgebak in de vorm op een taartrooster en stort het na 30 minuten op het werkblad. Verwijder het papier voorzichtig en laat het gebak helemaal afkoelen.
5. Voor de Devil's Food Cake: draai de oven op 175 oC. Vet een taartvorm met een doorsnee van 25 cm in met boter. Bekleed de bodem met bakpapier en vet ook dit in. Bestuif de bodem en de opstaande randen met bloem. Zeef de cacao boven een kom. Giet al kloppend de koffie en blijf kloppen tot het mengsel glad is. Zet het vervolgens apart.
6. Klop in een grote kom de eieren met plantaardig vet, suiker en vanille in 2 minuten tot een romig mengsel, met de mixer op de middelste stand. Zeef het cakemeel met zuiveringszout, zout en bakpoeder en voeg het in gedeelten toe, afgewisseld met lepels van cacaomengsel. Blijf kloppen tot alles is opgenomen en giet dan het beslag in de taartvorm. Bak de chocoladecake circa 30 minuten midden in de oven, tot een satéprikker die je erin steekt er schoon uitkomt. Zet de cake in de vorm op een taartrooster en stort hem na 30 minuten op het werkblad. Haal het papier eraf en laat hem geheel afkoelen.
7. De Pindakaasmousse: Klop de roomkaas in een grote kom tot een lichtgekleurd, romig mengsel met de mixer op de middelste stand. Klop de poedersuiker en de pindakaas er in gedeelten door. Voeg de room toe en blijf kloppen tot het mengsel homogeen en luchtig is. Zet het apart.
8. Voor de Ganache: Breng de room aan de kook in een zware steelpan op vrij hoog vuur. neem de pan van het vuur en roer de chocolade erdoor; blijf roeren tot het mengsel glad is. Klop het mengsel goed door en laat het afkoelen.
9. Voor de taart: Snijd het afgekoelde gebak voorzichtig horizontaal door met een lang mes zodat je in totaal 4 lagen krijgt. Leg een laag chocoladecake met de snijkant naar boven op een gebakschaal en besrtijk hem met een derde van de pindakaasmousse. leg er een laag biscuitgebak op, ook met de snijkant naar boven. Bstrijk deze met de helft van de de resterende mousse. Leg hierop een laag biscuitgebak en bestrijk die met de rest van de mousse, leg hierop de laatste laag cake met de snijkant naar beneden.
10. Klop de ganache door en schep hem op de taart. Gebruik een spatel om de taart van boven en rondom mee te bestrijken. Zet de taart minstens 2 uur in de koelkast en dien hem koud op.
Om 12 tot 14 personen om te leggen met een chocoladeoverdosis
quote:En erg geschikt op kinderfeestjes, vlak voordat je ze naar huis stuurt. Jij een dag met hyperactieve kinderen, de ouders ook
Op zondag 8 februari 2004 20:30 schreef p_iglet het volgende:
Nog een erg makkelijk chocoladerecept. Chocolade fondue. Zo mjammie, zo makkelijk.
quote:* PdeHoog pakt het calorietelboekje er even bij
Op maandag 9 februari 2004 01:49 schreef Dagonet het volgende:
In het kader, we doen het een stapje moeilijker en bouwen dit topic om tot [Centraal] Chocoladerecepten:Heaven and Hell Cake:
-- lekker recept --
Om 12 tot 14 personen om te leggen met een chocoladeoverdosis
Wil je ons dood hebben of zo
Klinkt overigens wel erg lekker ; alleen die pindakaas
quote:* Dagonet pakt het boekje weg
Op maandag 9 februari 2004 07:13 schreef PdeHoog het volgende:[..]
* PdeHoog pakt het calorietelboekje er even bij
![]()
Wil je ons dood hebben of zo
Klinkt overigens wel erg lekker; alleen die pindakaas
Het is beter als je dat niet doet. Geloof me.
En ja, pindakaas. Erg lekker.
(Nooit hagelslag over je pindakaas gegooid vroeger? )
Voor 4 kleine kopjes:
Smelt 135g stukjes pure chocolade in een kom boven een pan mer heet warer, roer er als de chocolade gesmolten is 1/2-1 el oploskoffie door. Klop 2 dl slagroom tot yoghurtdikte en roer er met een garde de gesmolten chocolade en eventueel 1 el koffielikeur door. Schenk het mengsel in kleine kopjes/kommetjes en laat de mousse circa 3 uur in de koelkast opstijven. Garneer met chocolade-koffieboontjes.
Ook erg lekker zonder de oploskoffie en likeur.
Rijke chocolademousse met lichte sinaasappelsmaak
- Smelt voor 4 kopjes au bain marie 125g pure chocolade.
- Roer er van het vuur af 30g boter door.
- Laat het mengsel afkoelen.
- Klop 3/4 dl slagroom half stijf en spatel dit samen met 1 el sinaasappellikeur door het chocolademengsel.
- Schenk het mengsel in 4 kleine espressokopjes en laat hem ongeveer 3 uur in de koelkast opstijven.
- Knip uit stevig papier een klein hartje en leg het papier op de chocolademousse.
- Bestuif de mousse met poedersuiker, zodat er een hartje op achterblijft.
quote:Okay deze ga ik morgen uitproberen, ben zeer benieuwd.
Op woensdag 4 februari 2004 18:20 schreef MUUS het volgende:Tweekleurige fudgebrownies
... recept....
quote:Het is zoooooo lekker!!!!!!
Op zondag 8 februari 2004 21:23 schreef p_iglet het volgende:[..]
Ging er vanuit dat bij choclade fondue niemand een recept nodig heeft.
Maar goed bij deze:Neem chocolade (melk, puur, wit net wat je lekker vind). Smelt dit met wat room of melk (of een beetje drank), goed glad roeren. En tadaaa dan dippen met fruit, koekjes, spekjes enz.
vanavond voor het eerst chocoladefondue gegeten, was nagerecht, hoofdgerecht was vleesfondue.
Het toetje was verreweg het lekkerst, vooral marsmellows in de chocola dopen
Doe alle chocolade in een keukenmachine en maal het fijn.
Kook het water met de suiker tot de suiker gesmolten is en laat nog 2 minute doorkoken.
Giet het suikerwater, terwijl de messen van de keukenmachine draaien, bij de chocolade in de machine. Schraap een keer langs de randen. Laat nog 1-2 minuten draaien.
Giet het in een kom, laat afkoelen en zet koud weg. Roer af en toe in het mengsel.
Giet het mengsel in een diepvreisbak. Zet een uur in de vriezer en roer nogmaals door.
Zet het weer in de vriezer en roer het nog een keertje door voor het volledig gesmolten is.
Ik heb het vrijdag gemaakt en gisteren gegeten: het was mierzoet maar wel errug lekker (vond ik
)
Het ei breken en proberen twee mooie gelijke eischalen over te houden. Je moet de schaal in tweeen breken. En dan het eigeel van het ene eierschaaltje naar het andere overgieten en onderweg het eiwit in een kommetje opvangen, net zo lang tot je alleen eigeel overhoud.quote:Op maandag 23 februari 2004 23:33 schreef Knakker het volgende:
Ik zoek een recept voor een goede chocolade-ijstaart. Mag best een hoop werk zijn, maar niet al te moeilijk
BTW: Ik ben op internet een paar recepten tegengekomen waarbij ik het eiwit en eigeel moet scheiden. Hoe doe ik dat in godsnaam?(nee ik ben geen chef
)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |