Nederlandse Helikopters:
Chinook CH 47D, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
AH-64 Apache, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Cougar MK II, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Allouette III, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Westland Lynx SH-14D, Krijgsmachtdeel: Marine
Agusta 109, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
AB 412, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Bo 105, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
UH-1D, Krijgsmachtdeel:
Andere:
Sikorsky UH-60 Blackhawk
Eurocopter FC-130-B4
Sikorsky S64E Skycrane
Agusta A-109E Power
Westland HC-MK1 Puma
Mil-24 Hind
Agusta Bell 412 HP
WS-61 Seaking HU-5
Mil Mi-17
Westland Seaking
Mil Mi-24V Hind
Wel even genoeg voor nu
Wie vult aan?
[Dit bericht is gewijzigd door R-AdIoAcTiVe op 01-02-2004 14:32]
http://home-3.tiscali.nl/~mwdeba20/lynx.htm
edit:
En eentje van de Chinook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/CH-47_Chinook
En eentje van de Black Hawk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/UH-60_Black_Hawk
En eentje van de Apache:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AH-64_Apache
MAA Bölkow
Fabrikant:
Eurocopter
Type:
Bölkow BO-105 CBS-4
Registraties:
- PH-KHD (Amsterdam)
- PH-KHE (Rotterdam)
- D-HHBG (Reserve toestel in samenwerking met ADAC)
Maximaal startgewicht:
2400 kg
Ledig gewicht:
1662 kg (inclusief medische uitrusting).
Laadvermogen:
738 kg
Maximale brandstof:
456 kg
Maximum snelheid:
242 km/uur
Kruissnelheid:
210 km/uur
Maximumvermogen:
2 x 420 SHP
Maximum bereik:
570 km
Diameter hoofdrotor:
9,84 m
Diameter staartrotor:
1,90 m
Grootste lengte:
11,86 m
Minimale hoogte:
3,00 m
[Dit bericht is gewijzigd door HPoi op 01-02-2004 14:55]
quote:Hoeveel zijn hiervan nog in nederland eigenlijk?
Op zondag 1 februari 2004 14:50 schreef HPoi het volgende:
MAA Bölkow van Medical Air Assistance; dochter v/d ANWB.[afbeelding]
[afbeelding]
[url=
http://www.anwb-medical-air.nl/images/download/KHD%20dashboard%20I.jpg][afbeelding][/url]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]MAA Bölkow
Fabrikant:
EurocopterType:
Bölkow BO-105 CBS-4Registraties:
- PH-KHD (Amsterdam)
- PH-KHE (Rotterdam)
- D-HHBG (Reserve toestel in samenwerking met ADAC)Maximaal startgewicht:
2400 kgLedig gewicht:
1662 kg (inclusief medische uitrusting).Laadvermogen:
738 kgMaximale brandstof:
456 kgMaximum snelheid:
242 km/uurKruissnelheid:
210 km/uurMaximumvermogen:
2 x 420 SHPMaximum bereik:
570 kmDiameter hoofdrotor:
9,84 mDiameter staartrotor:
1,90 mGrootste lengte:
11,86 mMinimale hoogte:
3,00 m
quote:Registraties:
Op zondag 1 februari 2004 14:52 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Hoeveel zijn hiervan nog in nederland eigenlijk?
3?
Heb zelf eens met de linkse (ADAC) meegevlogen.
quote:Was je verzopen?
Op zondag 1 februari 2004 15:35 schreef ToXiCitY het volgende:
Heb zelf een keer meegevlogen met de Westland Lynx
Express in het water gedonderd?
Je een nacht aan dat ding vast geketend omdat je niet mee mocht?
Hoe heb jij het gedaan? Ik wil het weten
quote:ik werk bij de Marine
Op zondag 1 februari 2004 15:42 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Was je verzopen?
Express in het water gedonderd?
Je een nacht aan dat ding vast geketend omdat je niet mee mocht?
Hoe heb jij het gedaan? Ik wil het weten
quote:Kun je niet wat regelen
Op zondag 1 februari 2004 15:43 schreef ToXiCitY het volgende:[..]
ik werk bij de Marine
Ik spring er zelfs voor in het water
quote:Helaas, tenzij je met deze temperaturen een tiental mijl uit de kust in het water wilt donderen, en dan hopen dat ze je nog kunnen vinden
Op zondag 1 februari 2004 15:46 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Kun je niet wat regelen
Ik spring er zelfs voor in het water
Ik had ook gewoon mazzel dat er die dag niets te doen was en de vliegploeg een beetje ging stuntvliegen .
en natuurlijk de reden waarom windkracht 10 zo goed werd bekeken
quote:Offtopic: Windkracht 10
Op zondag 1 februari 2004 17:28 schreef jozef444 het volgende:
de mooiste striping ooit op een seaking:en natuurlijk de reden waarom windkracht 10 zo goed werd bekeken
quote:Zo uit m´n hoofd gezegd vliegen er nog 6 Bölkow´s rond in NL.
Hoeveel zijn hiervan nog in nederland eigenlijk?
2 bij de HEMS (Helicopter EMergency Service, beter bekend als traumahelicopters). Dat zijn inderdaad de KHD en de KHE. Verder vliegen er nog 4 bij de Politie Luchtvaart Dienst (PLD), en dat zijn de RPR, RPS, RPV en de RPW.
En eigenlijk vind ik een Bö dé heli. Het is mijn favo type of aircraft. Als er een kist in een straal van 5 km is, hoor je hem al!
quote:* R-AdIoAcTiVe vind hem zow klein
Op zondag 1 februari 2004 17:55 schreef Divel het volgende:[..]
Zo uit m´n hoofd gezegd vliegen er nog 6 Bölkow´s rond in NL.
2 bij de HEMS (Helicopter EMergency Service, beter bekend als traumahelicopters). Dat zijn inderdaad de KHD en de KHE. Verder vliegen er nog 4 bij de Politie Luchtvaart Dienst (PLD), en dat zijn de RPR, RPS, RPV en de RPW.
En eigenlijk vind ik een Bö dé heli. Het is mijn favo type of aircraft. Als er een kist in een straal van 5 km is, hoor je hem al!
Fabrikant:
MD Helicopters
Type:
MD Explorer 902
Registratie:
PH-SHF (Nijmegen)
Maximaal gewicht:
2841 kg
Ledig gewicht:
+/- 1364 kg
Laadvermogen:
+/- 1477 kg
Maximale brandstof:
477 kg
Maximale snelheid:
140 KIAS (knopen indicated airspeed)
Kruissnelheid:
120 KIAS
Maximumvermogen:
Rond de 700 SHP per motor
Maximum bereik:
no wind 280 NM
Diameter hoofdrotor:
10,34 meter
Grootste lengte:
11,84 meter
Minimale hoogte:
3,33 meter
quote:nog meer offtopic ik heb de dvd box van seizoen 1 en alst goed is komt seizoen 2 over een paar maanden op 4 dvd box uit
Op zondag 1 februari 2004 17:50 schreef MutZ het volgende:[..]
Offtopic: Windkracht 10
Ik kwam hem pas nog tegen op tv... Ik ga denk maar eens op zoek naar dvd's/video's daarvan...
Deze schoonheid wordt vanaf 2007 de opvolger van de Westland Lynx bij de Koninklijke Marine. Dat gaat nog wat voeten in de aarde hebben, want ook al zijn de M-fregatten (in de OP te zien) berekend op de NH90, het schijnt dus dat het helidek niet sterk genoeg is .
quote:Boeie, je moet er wat voor over hebben he
Op zondag 1 februari 2004 19:05 schreef ToXiCitY het volgende:
Om maar weer terug te komen bij de helikopters, de Eurocopter NH90![]()
diameter + rotorbladen: 16,3 m maximaal gewicht: 9100 kg hoogte: 5,3 m lengte: 19,6 m capaciteit: 20 personen of 2500 kg vracht maximale snelheid: 161 kts / 298 km/u Deze schoonheid wordt vanaf 2007 de opvolger van de Westland Lynx bij de Koninklijke Marine. Dat gaat nog wat voeten in de aarde hebben, want ook al zijn de M-fregatten (in de OP te zien) berekend op de NH90, het schijnt dus dat het helidek niet sterk genoeg is
.
quote:Nouja de 4 nieuwe LCF`s zijn een tikkie groter, die hebben geen moeite met een NH90. Maar ik heb wel raardere combinaties gezien, een SeaKing achterop een Duits schip, die mocht ook blij zijn dat ie niets raakte
Op zondag 1 februari 2004 19:07 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Boeie, je moet er wat voor over hebben he
Doe dan maar meteen nieuwe fregatten
Een extra groot helipad, zodat de chinook er ook op kan landen
quote:Geweldig toch? Zo zie je dat helikopters bijna overal kunnen landen
Op zondag 1 februari 2004 19:13 schreef ToXiCitY het volgende:[..]
Nouja de 4 nieuwe LCF`s zijn een tikkie groter, die hebben geen moeite met een NH90. Maar ik heb wel raardere combinaties gezien, een SeaKing achterop een Duits schip, die mocht ook blij zijn dat ie niets raakte
.
Natuurlijk is dit gewoon een Bell 222A met wat gadgets...
Trouwens; het tragische verhaal van Airwolf nadat de serie afgelopen was:
quote:
In 1987 the Bell 222A ("Airwolf") got repainted, and they removed all special airframe. It was shipped to Germany and put in service there. On the 9th of June 1991 it crashed during a thunderstorm, killing its three passengers.The pilots were flying a little girl on a mercy mission from Berlin to the Cologne University Burns Unit, and was on its return journey when disaster struck as it was surprised by a thunderstorm mixed with fog. Visibility was reduced to just 30 yards. The authorities think it was either pilot error or that lightning struck and burned out the engines. The chopper crashed into a mountainside in a remote part of a forest, and it took about an hour before the rescue services could find the wreck.
de Huey dus....
specs:
Primary function: Utility helicopter
Manufacturer: Bell Helicopter Textron
Power plant: Pratt and Whitney T400-CP-400
Power:
Burst: 1290 shaft horsepower (transmission limited)
Continuous: 1134 shaft horsepower (transmission limited)
Length: 57.3 feet (17.46 meters)
Height: 14.9 feet (4.54 meters)
Rotor Diameter: 48 feet (14.62 meters)
Speed: 121 knots (139.15 miles per hour) at sea level
Ceiling: 14,200 feet (4331 meters) (limited to 10,000 feet (3050 meters) by oxygen requirements)
Maximum takeoff weight: 10,500 pounds (4,767 kilograms)
Range: 172 nautical miles (197.8 miles)
Crew:
Officer: 2
Enlisted: 2
Armament: M-240 7.62mm machine gun or the GAU-16 .50 caliber machine gun or the GAU-17 7.62mm automatic gun. All three weapons systems are crew-served, and the GAU-2B/A can also be controlled by the pilot in the fixed forward firing mode. The helicopter can also carry two 7-shot or 19-shot 2.75" rocket pods.
Introduction date: 1971
Unit Replacement Cost: $4,700,000
Mission: Airborne command and control, combat assault, medical evacuation, maritime special operations, supporting arms control and coordination, fire support and security for forward and rear area forces.
Features: The UH-1N is a twin-piloted, twin-engine helicopter used in command and control, resupply, casualty evacuation, liaison and troop transport. The Huey provides utility combat helicopter support to the landing force commander during ship-to-shore movement and in subsequent operations ashore.
The aircraft can be outfitted to support operations such as command and control with a specialized communication package (ASC-26), supporting arms coordination, assault support, medical evacuation for up to six litter patients and one medical attendant, external cargo, search and rescue using a rescue hoist, reconnaissance and reconnaissance support, and special operations using a new navigational thermal imaging system mission kit.
Considered to be the most widely used helicopter in the world, with more than 9,000 produced from the 1950s to the present, the Huey is flown today by about 40 countries.
quote:Ik hoop voor je dat je dit niet serieus bedoeld.....
Op zondag 1 februari 2004 19:40 schreef FLipKick het volgende:
heheh vanessa calrton - paint it black
Ik was trouwens ook op zoek naar foto's van een Amerikaanse leger helicopter. Van de Navy volgens mij. Hij is nog een stukje groter dan de SeaKing. 2 van die gigantsche turbine inklaten links en rechts boven de cockpit. Hij zit geloof ik ook op die Nimitz-vliegdekschepen. Iemand een idee? Ik dacht een Sikorsky, maar daar kon ik em niet tussen vinden.
quote:Nog groter? De Seaking is zelf al een stuk groter als de Seahawk...
Op zondag 1 februari 2004 19:44 schreef Eric82 het volgende:[..]
Ik hoop voor je dat je dit niet serieus bedoeld.....
Ik was trouwens ook op zoek naar foto's van een Amerikaanse leger helicopter. Van de Navy volgens mij. Hij is nog een stukje groter dan de SeaKing. 2 van die gigantsche turbine inklaten links en rechts boven de cockpit. Hij zit geloof ik ook op die Nimitz-vliegdekschepen. Iemand een idee? Ik dacht een Sikorsky, maar daar kon ik em niet tussen vinden.
quote:Zonde he dat ze hem gewoon weer normaal hebben gemaakt
Op zondag 1 februari 2004 19:34 schreef MaartenGrendel het volgende:
In dit topic mag Airwolf niet ontbreken natuurlijk!Natuurlijk is dit gewoon een Bell 222A met wat gadgets...
Trouwens; het tragische verhaal van Airwolf nadat de serie afgelopen was:
[..]
quote:Wat een ding
Op zondag 1 februari 2004 19:55 schreef ToXiCitY het volgende:
Volgens mij bedoel je de Sikorsky CH53 Sea Stallion
Bewapening:
Technische gegevens
Naam : AH-64 Apache
Land van herkomst : Amerika
Operatief in : o.a Amerika, Nederland
Fabrikant : Hughes Aircraft, McDonnell Douglas en Boeing
Hoogte : 464 centimeter
Breedte (breedste punt) : 522 centimeter
Lengte : 1773 centimeter
Rotordiameter : centimeter
Gewicht (leeg) : 6838 kilo
Bemanning : 2
Bewapening Dit verschilt per missie : Multi-Role
4 ATAM
8 Hellfire
38 FFAR
30mm kanon / 1200 kogels Close-Support
4 ATAM
16 Hellfire
30mm kanon / 1200 kogels Ground-Support
4 ATAM
76 FFAR
30mm kanon / 1200 kogels
Maximale snelheid : 279 km/u
Maximale stijgheid : 889 m/m
Kruisheid : 279 km/u
Actieradius : 400 kilometer (1900 km met reservetanken)
Laadvermogen : n.v.t
Motor : 2x T700-GE-701Cs
En nog een foto van een BlackHawk:
quote:Juist, de Sea Stallion, wat een ongelofelijk bruut monster
Op zondag 1 februari 2004 19:55 schreef ToXiCitY het volgende:
Volgens mij bedoel je de Sikorsky CH53 Sea Stallion
en laat ik dan de layout ook nog ff verneuken
quote:
CH-53D Sea StallionService: Marine Corps
Description: The CH-53D is a medium lift helicopter designed to transport personnel, supplies and equipment in support of amphibious and shore operations.
Background: The CH-53D was ordered in the early 1960s to satisfy a Marine Corps requirement for a heavy lift helicopter. It has since been replaced in the heavy lift mission by the CH-53E Super Stallion. All Marine Corps CH-53D helicopters are currently assigned to Marine Corps Base Hawaii, Kaneohe Bay. The CH-53D, along with the CH-46E, is slated for replacement by the MV-22 Osprey.
General Characteristics
Contractor: Sikorsky Aircraft Division of United Technologies Corp.
Propulsion: Two General Electric T64-GE-413 turboshaft engines (3,925 shaft horsepower each)
Length:Fuselage: 67.5 feet (20.3 meters)
Rotors turning: 88 feet 3 inches (26.5 meters)
Height: 24 feet 11 inches (7.2 meters)
Weight: 21 tons (max gross) (18.9 metric tons)
Main Rotor Diameter: 72 feet 3 inches (21.7 meters)
Range: 578 nautical miles (665 statute miles, 1064 km); 886 nautical miles ferry range
Ceiling: 12,450 feet
Speed: 160 knots (184 miles, 294 km per hour)
Load: 37 troops or 24 litter patients plus four attendants or 8,000 pounds (3,600 kg) cargo
Crew: Two pilots, one aircrewman
Armament: None
Date deployed: First flight: Oct 14, 1964
Operational: November 1966
Aerospatiale Dauphin :
Sikorsky S76 :
Sikorsky S61 :
Zo dat waren in mijn opinie de betere jongens die we nog niet (helemaal) gehad hadden...
quote:Jezus, wat een big ass motherf*cker!
Op zondag 1 februari 2004 20:48 schreef KGBBeria het volgende:
Mi-26 (Grootste ter wereld) :
Of 40 japanners en een:
quote:Jammer dat heli's makkelijk uit de lucht te schieten zijn. Het is niet moeilijk een heli neer te halen. Ben je wel in 1 keer 70 mensen kwijt. (of 40 en een kraanwagen
Op zondag 1 februari 2004 22:17 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:
In de Mi-26 kunnen 70 mensen. Dat zijn dus 80 japanners of 60 nederlandersOf 40 japanners en een:
Two AH-1W Super Cobra helicopters
Okinawa, Japan, 01 September 2000 Two AH-1W Super Cobra helicopters from Marine Medium Light Attack Helicopter Squadron-367 make history as they proceed along the coastline of Okinawa, Japan, to complete 40,000 mishap-free flight hours September 1.
"Scarface," as the unit is called, is based at Camp Pendleton, California, and is on Okinawa for a six-month deployment as part of the Unit Deployment Program. The program allows units based in the United States to rotate through Okinawa to further their training here and with other nations in the region.
AH-1 Cobra
Mogadishu, Somalia, 07 January 1993 An AH-1 Cobra gunship helicopter fires two 2.75 inch FFAR`s (Folding Fin Aerial Rockets) at the weapons cantonment area held by Somali Warlord General Aideed.
U.S. Marines AH-1W
Twentynine Palms, California, USA, 23 August 2001 An AH-1W Cobra with HML/A-269 prepares to leave the expeditionary airfield here to conduct a close air support mission. The squadron mechanics work hard to make sure the helos are ready to support the numerous CAX training evolutions.
U.S. Marines AH-1W Super Cobra
El Paso, Texas, 30 March 2002 A Cobra from Marine Light Attack Helicopter Squadron 773, Detachment A, from Belle Chasse, Louisiana, takes off to provide aerial reconnaissance in support of United States Border Patrol counter drug operations near El Paso, Texas.
A TOW missile fired from an AH-1F Cobra helicopter reduces its intended target to a ball of flames.
quote:Tja, krijg je wel gezeiks met Boels dat je hun graafmachine uit de lucht hebt geschoten
Op maandag 2 februari 2004 15:30 schreef HPoi het volgende:[..]
Jammer dat heli's makkelijk uit de lucht te schieten zijn. Het is niet moeilijk een heli neer te halen. Ben je wel in 1 keer 70 mensen kwijt. (of 40 en een kraanwagen
)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |