Nederlandse Helikopters:
Chinook CH 47D, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
AH-64 Apache, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Cougar MK II, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Allouette III, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Westland Lynx SH-14D, Krijgsmachtdeel: Marine
Agusta 109, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
AB 412, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
Bo 105, Krijgsmachtdeel: Luchtmacht
UH-1D, Krijgsmachtdeel:
Andere:
Sikorsky UH-60 Blackhawk
Eurocopter FC-130-B4
Sikorsky S64E Skycrane
Agusta A-109E Power
Westland HC-MK1 Puma
Mil-24 Hind
Agusta Bell 412 HP
WS-61 Seaking HU-5
Mil Mi-17
Westland Seaking
Mil Mi-24V Hind
Wel even genoeg voor nu
Wie vult aan?
[Dit bericht is gewijzigd door R-AdIoAcTiVe op 01-02-2004 14:32]
http://home-3.tiscali.nl/~mwdeba20/lynx.htm
edit:
En eentje van de Chinook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/CH-47_Chinook
En eentje van de Black Hawk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/UH-60_Black_Hawk
En eentje van de Apache:
http://nl.wikipedia.org/wiki/AH-64_Apache
MAA Bölkow
Fabrikant:
Eurocopter
Type:
Bölkow BO-105 CBS-4
Registraties:
- PH-KHD (Amsterdam)
- PH-KHE (Rotterdam)
- D-HHBG (Reserve toestel in samenwerking met ADAC)
Maximaal startgewicht:
2400 kg
Ledig gewicht:
1662 kg (inclusief medische uitrusting).
Laadvermogen:
738 kg
Maximale brandstof:
456 kg
Maximum snelheid:
242 km/uur
Kruissnelheid:
210 km/uur
Maximumvermogen:
2 x 420 SHP
Maximum bereik:
570 km
Diameter hoofdrotor:
9,84 m
Diameter staartrotor:
1,90 m
Grootste lengte:
11,86 m
Minimale hoogte:
3,00 m
[Dit bericht is gewijzigd door HPoi op 01-02-2004 14:55]
quote:Hoeveel zijn hiervan nog in nederland eigenlijk?
Op zondag 1 februari 2004 14:50 schreef HPoi het volgende:
MAA Bölkow van Medical Air Assistance; dochter v/d ANWB.[afbeelding]
[afbeelding]
[url=
http://www.anwb-medical-air.nl/images/download/KHD%20dashboard%20I.jpg][afbeelding][/url]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]MAA Bölkow
Fabrikant:
EurocopterType:
Bölkow BO-105 CBS-4Registraties:
- PH-KHD (Amsterdam)
- PH-KHE (Rotterdam)
- D-HHBG (Reserve toestel in samenwerking met ADAC)Maximaal startgewicht:
2400 kgLedig gewicht:
1662 kg (inclusief medische uitrusting).Laadvermogen:
738 kgMaximale brandstof:
456 kgMaximum snelheid:
242 km/uurKruissnelheid:
210 km/uurMaximumvermogen:
2 x 420 SHPMaximum bereik:
570 kmDiameter hoofdrotor:
9,84 mDiameter staartrotor:
1,90 mGrootste lengte:
11,86 mMinimale hoogte:
3,00 m
quote:Registraties:
Op zondag 1 februari 2004 14:52 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Hoeveel zijn hiervan nog in nederland eigenlijk?
3?
Heb zelf eens met de linkse (ADAC) meegevlogen.
quote:Was je verzopen?
Op zondag 1 februari 2004 15:35 schreef ToXiCitY het volgende:
Heb zelf een keer meegevlogen met de Westland Lynx
Express in het water gedonderd?
Je een nacht aan dat ding vast geketend omdat je niet mee mocht?
Hoe heb jij het gedaan? Ik wil het weten
quote:ik werk bij de Marine
Op zondag 1 februari 2004 15:42 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Was je verzopen?
Express in het water gedonderd?
Je een nacht aan dat ding vast geketend omdat je niet mee mocht?
Hoe heb jij het gedaan? Ik wil het weten
quote:Kun je niet wat regelen
Op zondag 1 februari 2004 15:43 schreef ToXiCitY het volgende:[..]
ik werk bij de Marine
Ik spring er zelfs voor in het water
quote:Helaas, tenzij je met deze temperaturen een tiental mijl uit de kust in het water wilt donderen, en dan hopen dat ze je nog kunnen vinden
Op zondag 1 februari 2004 15:46 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Kun je niet wat regelen
Ik spring er zelfs voor in het water
Ik had ook gewoon mazzel dat er die dag niets te doen was en de vliegploeg een beetje ging stuntvliegen .
en natuurlijk de reden waarom windkracht 10 zo goed werd bekeken
quote:Offtopic: Windkracht 10
Op zondag 1 februari 2004 17:28 schreef jozef444 het volgende:
de mooiste striping ooit op een seaking:en natuurlijk de reden waarom windkracht 10 zo goed werd bekeken
quote:Zo uit m´n hoofd gezegd vliegen er nog 6 Bölkow´s rond in NL.
Hoeveel zijn hiervan nog in nederland eigenlijk?
2 bij de HEMS (Helicopter EMergency Service, beter bekend als traumahelicopters). Dat zijn inderdaad de KHD en de KHE. Verder vliegen er nog 4 bij de Politie Luchtvaart Dienst (PLD), en dat zijn de RPR, RPS, RPV en de RPW.
En eigenlijk vind ik een Bö dé heli. Het is mijn favo type of aircraft. Als er een kist in een straal van 5 km is, hoor je hem al!
quote:* R-AdIoAcTiVe vind hem zow klein
Op zondag 1 februari 2004 17:55 schreef Divel het volgende:[..]
Zo uit m´n hoofd gezegd vliegen er nog 6 Bölkow´s rond in NL.
2 bij de HEMS (Helicopter EMergency Service, beter bekend als traumahelicopters). Dat zijn inderdaad de KHD en de KHE. Verder vliegen er nog 4 bij de Politie Luchtvaart Dienst (PLD), en dat zijn de RPR, RPS, RPV en de RPW.
En eigenlijk vind ik een Bö dé heli. Het is mijn favo type of aircraft. Als er een kist in een straal van 5 km is, hoor je hem al!
Fabrikant:
MD Helicopters
Type:
MD Explorer 902
Registratie:
PH-SHF (Nijmegen)
Maximaal gewicht:
2841 kg
Ledig gewicht:
+/- 1364 kg
Laadvermogen:
+/- 1477 kg
Maximale brandstof:
477 kg
Maximale snelheid:
140 KIAS (knopen indicated airspeed)
Kruissnelheid:
120 KIAS
Maximumvermogen:
Rond de 700 SHP per motor
Maximum bereik:
no wind 280 NM
Diameter hoofdrotor:
10,34 meter
Grootste lengte:
11,84 meter
Minimale hoogte:
3,33 meter
quote:nog meer offtopic ik heb de dvd box van seizoen 1 en alst goed is komt seizoen 2 over een paar maanden op 4 dvd box uit
Op zondag 1 februari 2004 17:50 schreef MutZ het volgende:[..]
Offtopic: Windkracht 10
Ik kwam hem pas nog tegen op tv... Ik ga denk maar eens op zoek naar dvd's/video's daarvan...
Deze schoonheid wordt vanaf 2007 de opvolger van de Westland Lynx bij de Koninklijke Marine. Dat gaat nog wat voeten in de aarde hebben, want ook al zijn de M-fregatten (in de OP te zien) berekend op de NH90, het schijnt dus dat het helidek niet sterk genoeg is .
quote:Boeie, je moet er wat voor over hebben he
Op zondag 1 februari 2004 19:05 schreef ToXiCitY het volgende:
Om maar weer terug te komen bij de helikopters, de Eurocopter NH90![]()
diameter + rotorbladen: 16,3 m maximaal gewicht: 9100 kg hoogte: 5,3 m lengte: 19,6 m capaciteit: 20 personen of 2500 kg vracht maximale snelheid: 161 kts / 298 km/u Deze schoonheid wordt vanaf 2007 de opvolger van de Westland Lynx bij de Koninklijke Marine. Dat gaat nog wat voeten in de aarde hebben, want ook al zijn de M-fregatten (in de OP te zien) berekend op de NH90, het schijnt dus dat het helidek niet sterk genoeg is
.
quote:Nouja de 4 nieuwe LCF`s zijn een tikkie groter, die hebben geen moeite met een NH90. Maar ik heb wel raardere combinaties gezien, een SeaKing achterop een Duits schip, die mocht ook blij zijn dat ie niets raakte
Op zondag 1 februari 2004 19:07 schreef R-AdIoAcTiVe het volgende:[..]
Boeie, je moet er wat voor over hebben he
Doe dan maar meteen nieuwe fregatten
Een extra groot helipad, zodat de chinook er ook op kan landen
quote:Geweldig toch? Zo zie je dat helikopters bijna overal kunnen landen
Op zondag 1 februari 2004 19:13 schreef ToXiCitY het volgende:[..]
Nouja de 4 nieuwe LCF`s zijn een tikkie groter, die hebben geen moeite met een NH90. Maar ik heb wel raardere combinaties gezien, een SeaKing achterop een Duits schip, die mocht ook blij zijn dat ie niets raakte
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |