De powershot A-serie heeft in fora altijd de negatieve roddel meegekregen dat de foto's niet ragscherp zijn. Ik geef toe dat ik sommige foto's achteraf wat verscherp maar over het algemeen vind ik het loze kritiek.quote:Op woensdag 31 maart 2004 16:26 schreef Monkeylover het volgende:
'k had ook een vraagje. Ik heb nu net een powershot a80 en een beetje mee aan het hobby'en gegaan. Ik heb foto's gezien hier op de site die er vele malen scherper uitzien dan deze. Ik heb em gewoon op auto staan. Is dit dan een beetje wat ik kan verwachten kwa kwaliteit?
[afbeelding]
Het lijkt wel een beetje wazig.. Genomen met resolutie op 1600x1200 @ finest
Croppen en uitvergroten leidt onherroepelijk tot kwaliteitsverlies. Het hangt van je toepassing af in hoeverre dat verlies erg is. Als je nu al twijfelt over het zoombereik zou ik niet voor de A-serie van Canon kiezen. Je kan de camera wel uitbreiden met een converter maar dat is ook niet alles. Waarom kijk je niet naar een Fuji S5000? 10x optische zoom, handmatige instellingen en supercompact!quote:Op donderdag 1 april 2004 10:46 schreef Hukkie het volgende:
Weet iemand in hoeverre het mogelijk is om het kleine zoombereik van de A80 op te vangen door bijvoorbeeld in Photoshop te croppen en uit te vergroten en ook nog een goede, scherpe, foto over te houden?
Wil namelijk binnenkort een A80 gaan kopen, maar ik zit een (klein) beetje met het zoombereik, zou lliever meer zoom hebben. Alleen het voordeel van de A80 is voor mij -naast het draaibare schermpje, en de handmatige instelbaarheid- dat ie nog vrij compact is, zodat ik hem altijd mee kan nemen.
Goh DAT probleem heb ik nou nietquote:Op donderdag 1 april 2004 11:12 schreef rique het volgende:
[..]
Croppen en uitvergroten leidt onherroepelijk tot kwaliteitsverlies. Het hangt van je toepassing af in hoeverre dat verlies erg is. Als je nu al twijfelt over het zoombereik zou ik niet voor de A-serie van Canon kiezen. Je kan de camera wel uitbreiden met een converter maar dat is ook niet alles. Waarom kijk je niet naar een Fuji S5000? 10x optische zoom, handmatige instellingen en supercompact!
Als Canon-freak zie ik dit als vloeken in de kerk maar ik denk toch dat je spijt gaat krijgen van de A80 als je nu al twijfels over de zoom hebt. En digitale zoom is wat mij betreft geen oplossing.
Effe serieus...je hebt een programma van Visual Inifinity (www.visinf.com) dat heeft "genuine fractals"...die kan van een 2 megapixel foto nog een mooie scherpe vergroting maken die je op a3 formaat nog goed kan printen/afdrukken.quote:Op donderdag 1 april 2004 10:46 schreef Hukkie het volgende:
Weet iemand in hoeverre het mogelijk is om het kleine zoombereik van de A80 op te vangen door bijvoorbeeld in Photoshop te croppen en uit te vergroten en ook nog een goede, scherpe, foto over te houden?
Wil namelijk binnenkort een A80 gaan kopen, maar ik zit een (klein) beetje met het zoombereik, zou lliever meer zoom hebben. Alleen het voordeel van de A80 is voor mij -naast het draaibare schermpje, en de handmatige instelbaarheid- dat ie nog vrij compact is, zodat ik hem altijd mee kan nemen.
Heheh, op deze reactie kon ik natuurlijk wachtenquote:Op donderdag 1 april 2004 11:53 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Goh DAT probleem heb ik nou niet![]()
dat is toch gewoon interpolatie lijkt me?quote:Op donderdag 1 april 2004 11:57 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Effe serieus...je hebt een programma van Visual Inifinity (www.visinf.com) dat heeft "genuine fractals"...die kan van een 2 megapixel foto nog een mooie scherpe vergroting maken die je op a3 formaat nog goed kan printen/afdrukken.
Probleempje is alleen dat die software $ 150 ofzo kost.
Een goedkoper oplossing, maar ik weet niet of dat ECHT werkt, is van databecker en die kost maar ¤ 25
kijk er es naar zou ik zeggen....
Ja kut he..dat stof..daarom wilde ik perse die 4870....het is zoeits als een airco in de auto...je hebt het niet nodig, maar als het 30 graden buiten is, is het toch wel erg lekker. En tja ik wil best wat meer betalen voor een beetje luxe. Kijk overigens in het topic De ideale scanner.... voor de ervaringen met dat ding.quote:Op donderdag 1 april 2004 12:41 schreef rique het volgende:
[..]
Heheh, op deze reactie kon ik natuurlijk wachten![]()
gefeliciteerd trouwens met je nieuwe speeltje, ik ga zaterdag weer met de 3200 aan de slag, lekker stofjes wegklonen![]()
Van de site:quote:Op donderdag 1 april 2004 12:51 schreef bugeye het volgende:
[..]
dat is toch gewoon interpolatie lijkt me?
euh ik de exif van je foto zie ik een sluitertijd van 1/400 staan en een f van 5?? enneuh in P zet ie 'm ook altijd in f/2.8 .. volledig uitgezoomd dan he. Handmatig kun je 'm in f/8 zetten(er komt dan minder licht door.. kleiner diafragma). Bij f/8 kun je zelfs een sluitertijd van 1/2000 gebruiken. Bij f/2.8 een sluitertijd van 1/1250 hoogstens.quote:Op zaterdag 3 april 2004 20:35 schreef JeOma het volgende:
Oke, hier 'n keer een waarschuwing. Ik heb op wintersport wat pics gemaakt met m'n A60, ik heb nog nooit "moeilijk" lopen instellen aan m'n cam en altijd op de P-stand gefotografeerd. Maar als het dan te zonnig/helder is, krijg je dus AL je foto's overbelicht!
Zoals deze dus:
[afbeelding]
(ik neem aan dat ik handmatig de sluitertijd nog kleiner (kleinder dan 1/1250 die de P-stand pakte) moet zetten?)
Euh, het is niet zo verwonderlijk dat je foto's allemaal overbelicht zijn. Je camera doet het zelfs helemaal perfect !!quote:Op zaterdag 3 april 2004 20:35 schreef JeOma het volgende:
Oke, hier 'n keer een waarschuwing. Ik heb op wintersport wat pics gemaakt met m'n A60, ik heb nog nooit "moeilijk" lopen instellen aan m'n cam en altijd op de P-stand gefotografeerd. Maar als het dan te zonnig/helder is, krijg je dus AL je foto's overbelicht!
Zoals deze dus:
[afbeelding]
(ik neem aan dat ik handmatig de sluitertijd nog kleiner (kleinder dan 1/1250 die de P-stand pakte) moet zetten?)
en hoe bevalt iequote:Op maandag 5 april 2004 18:54 schreef golfer het volgende:
* pascalheister heeft vanmiddag zijn bestelde A80 binnengekregen.
Zit volop te experimenteren met alle mogelijkheden.
Zal nog wel een paar dagen duren voordat ik alle zaken heb uitgeprobeerd.
Eerste indruk: topcameraatje.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |