Het lijkt me ook wel wat om eentje te kopen waarmee ik ook negatieven kan inscannen. Is daarvan al iets goeds op de markt, wat ook redelijk betaalbaar is?
kan iemand voornadelen noemen? (en pro's en con's t.o.v. gewoon vs. negatief)
Dit is voor dat geld een leuke scanner. De scans zijn goed genoeg om de foto te beoordelen. Echter voor hoogwaardige afdrukken (vooral op groot formaat) moet je toch een betere scanner hebben.
Ikzelf gebruik deze scanner om de foto's te beoordelen alvorens deze te laten afdrukken, tevens heb ik zo alle negatieven/dia's digitaal. Alleen de betere foto's LAAT ik dus afdrukken.
Om foto's te publiceren op internet is de kwaliteit van deze scanner meer dan voldoende, ook voor redelijke afdrukken op normaal formaat is deze scanner goed te gebruiken.
mvg
Jereon
staat er 1 aangeboden op marktplaats is super 4000 dpi
quote:Een gewone scanner wil je niet hoor
Op maandag 17 november 2003 11:46 schreef Xilantof het volgende:
of een gewone scanner, of een negatieven scanner.
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm
en
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Canon%209900F/page_1.htm
Prijzen: rond de 350 euro. Goedkoper kan, maar dan is het of of ipv en en..
Anders zit je toch echt aan een negatiefscanner...
quote:De Nikon coolscans zijn qua gebruikersgemak inderdaad heel fijn om negatieven te scannen, heb zelf de 4000 en de kwaliteit is om te kwijlen, de prijs is trouwens om te huilen.
Op dinsdag 18 november 2003 00:48 schreef kwaakeend het volgende:
De hierboven genoemde scanners hebben een hoge resolutie (3200 dpi) die het mogelijk maakt om negatieven te scannen. Icm software (Silverfast) is ook stofreductie mogelijk. Ik heb scans gezien en dat ziet er goed uit.
Of je daarmee in de praktijk echt je negatiefscanner kunt vervangen, weet ik dus niet, maar testresultaten op de diverse sites zijn veelbelovend. Ikzelf ben een beetje sceptisch: vooral het stofverhaal wil ik eerst zelf zien voordat ik het geloof. Daarnaast gaat invoer via een houder ipv automatische invoer (Nikon Coolscan apparaten) => gebruiksgemak.
Over het scannen van foto's niets dan lof voor de 3200 trouwens. Wat een beest, lekker robuust, lekker snel, ideaal!
quote:Jammer dat ze niet 2e hands te krijgen zijn anders had ik hem zeker gekocht.
Op dinsdag 18 november 2003 09:33 schreef rique het volgende:[..]
Verhaal over Epson 3200
Zie http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm voor een review en kijk hoe hij een Nikon LS-1000 dia scanner zelfs overklast.
quote:Ja die bedoel ik dus
Op woensdag 19 november 2003 12:02 schreef boozeroony het volgende:
Over de Epson 3200: binnenkort komt de 4870, *met* Digital ICE. Sparen...http://www.photo-i.co.uk/News/Nov03/Epson4870.htm
Vooral bij 6x6 is digital ICE echt een noodzaak.
Het ziet er qua specs in elk geval zeer uit.
quote:Volgens mij gaat deze ongeveer in de buurt van de lanceerprijs van de 3200 liggen, ik weet het niet zeker maar een schatting tussen de 350 en de 450 euro lijkt me redelijk.
Op woensdag 19 november 2003 12:49 schreef Ouwesok het volgende:
Al iemand een idee wat die Epson zo ongeveer in je portemonnee aanricht qua dat je zegt van aanschafprijsHet ziet er qua specs in elk geval zeer
uit.
quote:Voor een scanner die met 4800 dpi mijn zeszes-dia's te lijf kan, en met 4*5" ook geen moeite heeft is het inderdaad bijzonder redelijk
Op woensdag 19 november 2003 13:01 schreef rique het volgende:[..]
Volgens mij gaat deze ongeveer in de buurt van de lanceerprijs van de 3200 liggen, ik weet het niet zeker maar een schatting tussen de 350 en de 450 euro lijkt me redelijk.
* Vast een spaarpotje aanlegt, en een plekje in de kast vrijmaakt
quote:Als je op die resolutie je 6x6 negatieven wil scannen zou ik behalve geld en ruimte ook maar even zorgen voor een paar uurtjes vrije tijd
Op woensdag 19 november 2003 13:05 schreef Ouwesok het volgende:[..]
* Vast een spaarpotje aanlegt, en een plekje in de kast vrijmaakt
quote:Scantijd is nu ook al aanzienlijk voor alleen het kleinbeeldgedeelte(met een ouwe HP Photosmart en Vuescan). Daardoor is al vrij snel in een tweede PC geïnvesteerd waardoor ik de wachttijden kan vullen met zinvolle dingen.
Op woensdag 19 november 2003 13:15 schreef rique het volgende:[..]
Als je op die resolutie je 6x6 negatieven wil scannen zou ik behalve geld en ruimte ook maar even zorgen voor een paar uurtjes vrije tijd
Overigens zit ik niet met lange verwerkingstijden wanneer daarna een goed produkt mijn deel is . Kan me echter voorstellen dat je wanneer je voor je brood scant iedere seconde versnelling welkom is.
quote:Voor je brood scannen is inderdaad op een gegeven moment erg saai maar de reacties van (vooral de oudere) klanten zijn wel heel erg mooi. Het is toch prachtig als je een antieke foto die bijna helemaal vervaagd is weer in nieuwstaat kan brengen. Dat is die tijd zeker wel waard. Bovendien kost het meeste tijd het aanhoren van de verhalen achter de foto
Op woensdag 19 november 2003 13:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Overigens zit ik niet met lange verwerkingstijden wanneer daarna een goed produkt mijn deel is. Kan me echter voorstellen dat je wanneer je voor je brood scant iedere seconde versnelling welkom is.
Nu ga ik niet meer offtopic hoor
quote:Hier dito. Bovendien, er zit vast wel een functie op waarmee je al je negatieven in één keer kunt scannen en na een kwartiertje terugkomt en goede scans in je Photoshop vindt...?
Op woensdag 19 november 2003 13:25 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Overigens zit ik niet met lange verwerkingstijden wanneer daarna een goed produkt mijn deel is
.
* kwaakeend zint op methoden (legaal!) om beide problemen op te lossen
Vooral digital ICE
En ja, mensen blijmaken met foto's is erg leuk.. heb hier nog 2 afdrukken op 30x30 voor bruidspaar liggen.. gemaakt met een Rolleicord (ca. 1960) .. ben d'r zelf zeer content mee.. damn, mooi spul
quote:Die epson 3200 heeft standaard een hele mooie plugin meegeleverd die ik gebruik icm photoshop. Met een beetje freubelen kan je die plugin zo instellen dat je photoshop eigenlijk nauwelijks nodig hebt. (naja behalve voor het stof dan)
Op donderdag 20 november 2003 01:07 schreef Lortnoc het volgende:
Zijn er buiten Intellihance, Irfanview en Vuescan nog meer nuttige programma's of plugins voor het scannen van negatieven/dia's?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |