abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14695119
Ik ben van plan om een scanner te kopen zodat ik mijn analoge foto's ook hier kan plaatsen. Wat is op dit moment de beste keus volgens jullie in prijs/kwaliteit?

Het lijkt me ook wel wat om eentje te kopen waarmee ik ook negatieven kan inscannen. Is daarvan al iets goeds op de markt, wat ook redelijk betaalbaar is?

FOK!fotograaf maandag 17 november 2003 @ 11:46:16 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14695210
ik ga meelezen, mag dat?
ik wil namelijk ook nog iets aanschaffen.
of een gewone scanner, of een negatieven scanner.

kan iemand voornadelen noemen? (en pro's en con's t.o.v. gewoon vs. negatief)

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 17 november 2003 @ 11:48:47 #3
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_14695261
Ik heb zelf de Epson 1260 met negatief scanner. optisch 1200dpi. Foto's scannen doet ie top! Negatieven scannen gaat soms wat minder. Dan scant ie maar de helft van het negatief... waarom? Geen idee. Paar keer aan en uit zetten en dan doet ie weer normaal.
  maandag 17 november 2003 @ 11:56:12 #4
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_14695470
Ik ben in het bezit van de PrimeFilm 1800i dia/negatiefscanner.
Destijds aangeschaft voor een bedrag van EUR 125,--

Dit is voor dat geld een leuke scanner. De scans zijn goed genoeg om de foto te beoordelen. Echter voor hoogwaardige afdrukken (vooral op groot formaat) moet je toch een betere scanner hebben.

Ikzelf gebruik deze scanner om de foto's te beoordelen alvorens deze te laten afdrukken, tevens heb ik zo alle negatieven/dia's digitaal. Alleen de betere foto's LAAT ik dus afdrukken.

Om foto's te publiceren op internet is de kwaliteit van deze scanner meer dan voldoende, ook voor redelijke afdrukken op normaal formaat is deze scanner goed te gebruiken.

mvg
Jereon

Ik besta, of dacht ik dat maar?
pi_14698899
als je het geld ervoor overhebt een nikon cool scan ls 4000

staat er 1 aangeboden op marktplaats is super 4000 dpi

maandag 17 november 2003 @ 15:46:14 #6
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_14702130
quote:
Op maandag 17 november 2003 11:46 schreef Xilantof het volgende:
of een gewone scanner, of een negatieven scanner.
Een gewone scanner wil je niet hoor . Kwaliteit gaat meteen keihard achteruit en je moet nog een 10 minuten nabewerken ofzo.
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
pi_14704899
De enige realistische flatbed scanners die prima met negatieven schijnen om te gaan: Epson 3200 en een Canon..

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm
en
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Canon%209900F/page_1.htm

Prijzen: rond de 350 euro. Goedkoper kan, maar dan is het of of ipv en en..

Anders zit je toch echt aan een negatiefscanner...

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
  dinsdag 18 november 2003 @ 00:19:23 #8
21737 Angora
Quid agis, medice?
pi_14718862
Begrijp ik het goed dat er dus scanners zijn die naast foto's ook tevens dia's/negatieven kunnen scannen? Dus in alles in één.
Ik ga/ging ervan uit dat ik 2 apparaten nodig zou hebben.
Komt dan wel goed uit aangezien ik mijn (foto)scanner heb laten vallen, ja stom, maar dan ga ik hem wel upgraden.
*kan het niet meer bijbenen, geloof ik, ondanks al dat lezen, lurken en bladeren vwb comp/fotografie*
Wie helpt mij uit de droom?
pi_14719132
De hierboven genoemde scanners hebben een hoge resolutie (3200 dpi) die het mogelijk maakt om negatieven te scannen. Icm software (Silverfast) is ook stofreductie mogelijk. Ik heb scans gezien en dat ziet er goed uit.
Of je daarmee in de praktijk echt je negatiefscanner kunt vervangen, weet ik dus niet, maar testresultaten op de diverse sites zijn veelbelovend. Ikzelf ben een beetje sceptisch: vooral het stofverhaal wil ik eerst zelf zien voordat ik het geloof. Daarnaast gaat invoer via een houder ipv automatische invoer (Nikon Coolscan apparaten) => gebruiksgemak.
  dinsdag 18 november 2003 @ 09:33:48 #10
35485 rique
with Canon, I can
pi_14721623
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 00:48 schreef kwaakeend het volgende:
De hierboven genoemde scanners hebben een hoge resolutie (3200 dpi) die het mogelijk maakt om negatieven te scannen. Icm software (Silverfast) is ook stofreductie mogelijk. Ik heb scans gezien en dat ziet er goed uit.
Of je daarmee in de praktijk echt je negatiefscanner kunt vervangen, weet ik dus niet, maar testresultaten op de diverse sites zijn veelbelovend. Ikzelf ben een beetje sceptisch: vooral het stofverhaal wil ik eerst zelf zien voordat ik het geloof. Daarnaast gaat invoer via een houder ipv automatische invoer (Nikon Coolscan apparaten) => gebruiksgemak.
De Nikon coolscans zijn qua gebruikersgemak inderdaad heel fijn om negatieven te scannen, heb zelf de 4000 en de kwaliteit is om te kwijlen, de prijs is trouwens om te huilen.
Ik heb ook de Epson 3200 staan en een tijdje geleden werd mij hier de vraag gesteld hoe die met 6x6 omging. Ik heb deze week een setje gedaan en ik moet zeggen: boven verwachting. Ik heb ze op 600 dpi ingescand om af te drukken op 13/13 en had minimale last van stof. Wel had ik op twee negatieven last van een hele kleine paarse flare, waarschijnlijk door oneffenheden in het grote negatief (bolling, holling, oid). Het is nog steeds erg bewerkelijk om 6x6 te verwerken op deze manier omdat je toch per beeld nog even bezig bent met de stofjes en de eventuele flares. De opvolger van de 3200 schijnt ingebouwde digital ICE te hebben, hier verwacht ik veel van en dit zou dus een eind moeten maken aan de arbeidsintensieve verwerking van 6x6.

Over het scannen van foto's niets dan lof voor de 3200 trouwens. Wat een beest, lekker robuust, lekker snel, ideaal!

verslaafd aan de cirkelkwadratuur
pi_14734323
quote:
Op dinsdag 18 november 2003 09:33 schreef rique het volgende:

[..]

Verhaal over Epson 3200

Jammer dat ze niet 2e hands te krijgen zijn anders had ik hem zeker gekocht.

Zie http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_1.htm voor een review en kijk hoe hij een Nikon LS-1000 dia scanner zelfs overklast.

"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_14749341
Terugvindpost...
pi_14753348
Over de Epson 3200: binnenkort komt de 4870, *met* Digital ICE. Sparen...

http://www.photo-i.co.uk/News/Nov03/Epson4870.htm

the world is ours
  woensdag 19 november 2003 @ 12:19:31 #14
35485 rique
with Canon, I can
pi_14753828
quote:
Op woensdag 19 november 2003 12:02 schreef boozeroony het volgende:
Over de Epson 3200: binnenkort komt de 4870, *met* Digital ICE. Sparen...

http://www.photo-i.co.uk/News/Nov03/Epson4870.htm

Ja die bedoel ik dus

Vooral bij 6x6 is digital ICE echt een noodzaak.

Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 november 2003 @ 12:49:54 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14754776
Al iemand een idee wat die Epson zo ongeveer in je portemonnee aanricht qua dat je zegt van aanschafprijs

Het ziet er qua specs in elk geval zeer uit.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_14754788
Is er al enig idee in welke prijscategorie die nwe Epson valt? En hoe gaat de prijs vd Epson 3200 zich ontwikkelen?
  woensdag 19 november 2003 @ 13:01:18 #17
35485 rique
with Canon, I can
pi_14755141
quote:
Op woensdag 19 november 2003 12:49 schreef Ouwesok het volgende:
Al iemand een idee wat die Epson zo ongeveer in je portemonnee aanricht qua dat je zegt van aanschafprijs

Het ziet er qua specs in elk geval zeer uit.

Volgens mij gaat deze ongeveer in de buurt van de lanceerprijs van de 3200 liggen, ik weet het niet zeker maar een schatting tussen de 350 en de 450 euro lijkt me redelijk.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 november 2003 @ 13:05:59 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14755297
quote:
Op woensdag 19 november 2003 13:01 schreef rique het volgende:

[..]

Volgens mij gaat deze ongeveer in de buurt van de lanceerprijs van de 3200 liggen, ik weet het niet zeker maar een schatting tussen de 350 en de 450 euro lijkt me redelijk.

Voor een scanner die met 4800 dpi mijn zeszes-dia's te lijf kan, en met 4*5" ook geen moeite heeft is het inderdaad bijzonder redelijk .

* Vast een spaarpotje aanlegt, en een plekje in de kast vrijmaakt

woensdag 19 november 2003 @ 13:15:01 #19
35485 rique
with Canon, I can
pi_14755609
quote:
Op woensdag 19 november 2003 13:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

* Vast een spaarpotje aanlegt, en een plekje in de kast vrijmaakt

Als je op die resolutie je 6x6 negatieven wil scannen zou ik behalve geld en ruimte ook maar even zorgen voor een paar uurtjes vrije tijd
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 19 november 2003 @ 13:25:27 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14755984
quote:
Op woensdag 19 november 2003 13:15 schreef rique het volgende:

[..]

Als je op die resolutie je 6x6 negatieven wil scannen zou ik behalve geld en ruimte ook maar even zorgen voor een paar uurtjes vrije tijd

Scantijd is nu ook al aanzienlijk voor alleen het kleinbeeldgedeelte(met een ouwe HP Photosmart en Vuescan). Daardoor is al vrij snel in een tweede PC geïnvesteerd waardoor ik de wachttijden kan vullen met zinvolle dingen.
Overigens kost het scannen niet de meeste tijd, maar het nabewerken van de scans. Door goeie tooling (Intellihance voor kleur/contrast, Irfanview voor snelle conversies) kan het allemaal nog redelijk rap ook.

Overigens zit ik niet met lange verwerkingstijden wanneer daarna een goed produkt mijn deel is . Kan me echter voorstellen dat je wanneer je voor je brood scant iedere seconde versnelling welkom is.

woensdag 19 november 2003 @ 13:32:16 #21
35485 rique
with Canon, I can
pi_14756209
quote:
Op woensdag 19 november 2003 13:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Overigens zit ik niet met lange verwerkingstijden wanneer daarna een goed produkt mijn deel is . Kan me echter voorstellen dat je wanneer je voor je brood scant iedere seconde versnelling welkom is.
Voor je brood scannen is inderdaad op een gegeven moment erg saai maar de reacties van (vooral de oudere) klanten zijn wel heel erg mooi. Het is toch prachtig als je een antieke foto die bijna helemaal vervaagd is weer in nieuwstaat kan brengen. Dat is die tijd zeker wel waard. Bovendien kost het meeste tijd het aanhoren van de verhalen achter de foto en dat is dan wel weer leuk, dat is ook één van de charmes van het zijn van de fotograaf op de hoek. (Ik zit trouwens ook écht op een hoek, maargoed )

Nu ga ik niet meer offtopic hoor

pi_14757514
quote:
Op woensdag 19 november 2003 13:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Overigens zit ik niet met lange verwerkingstijden wanneer daarna een goed produkt mijn deel is .

Hier dito. Bovendien, er zit vast wel een functie op waarmee je al je negatieven in één keer kunt scannen en na een kwartiertje terugkomt en goede scans in je Photoshop vindt...?
the world is ours
pi_14757771
* Kwaakeend kijkt verschrikt om zich heen.. en bankroet en geen ruimte

* kwaakeend zint op methoden (legaal!) om beide problemen op te lossen

Vooral digital ICE

En ja, mensen blijmaken met foto's is erg leuk.. heb hier nog 2 afdrukken op 30x30 voor bruidspaar liggen.. gemaakt met een Rolleicord (ca. 1960) .. ben d'r zelf zeer content mee.. damn, mooi spul

pi_14777949
Zijn er buiten Intellihance, Irfanview en Vuescan nog meer nuttige programma's of plugins voor het scannen van negatieven/dia's?
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
  donderdag 20 november 2003 @ 09:31:25 #25
35485 rique
with Canon, I can
pi_14780573
quote:
Op donderdag 20 november 2003 01:07 schreef Lortnoc het volgende:
Zijn er buiten Intellihance, Irfanview en Vuescan nog meer nuttige programma's of plugins voor het scannen van negatieven/dia's?
Die epson 3200 heeft standaard een hele mooie plugin meegeleverd die ik gebruik icm photoshop. Met een beetje freubelen kan je die plugin zo instellen dat je photoshop eigenlijk nauwelijks nodig hebt. (naja behalve voor het stof dan)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')