Het moet mogelijk zijn een veel simpeler kalendersysteem te implementeren. Dat zou allicht veel kosten kunnen bespraken. Bijvoorbeeld door maanden en weken af te schaffen in de trant van: "Hey, ik heb op de 157e een afspraak om 11:00".
Daarnaast heeft het huidige Westerse systeem de geboortedag van Christus als uitgangspunt wat in principe in een multireligieuse samenleving niet moet kunnen. Neem dan bijvoorbeeld de geboortedag van de UN ofzo.
quote:Ik vind het wel goed hoor.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:08 schreef teknomist het volgende:
Zou dat mogelijk zijn? Ik bedoel onze huidige kalendersysteem zit er wel erg inlogisch in elkaar. Maanden die niet even lang zijn en het bestaan van schrikkeljaren.Het moet mogelijk zijn een veel simpeler kalendersysteem te implementeren. Dat zou allicht veel kosten kunnen bespraken. Bijvoorbeeld door maanden en weken af te schaffen in de trant van: "Hey, ik heb op de 157e een afspraak om 11:00".
Daarnaast heeft het huidige Westerse systeem de geboortedag van Christus als uitgangspunt wat in principe in een multireligieuse samenleving niet moet kunnen. Neem dan bijvoorbeeld de geboortedag van de UN ofzo.
quote:Dat weegt vast niet op tegen de efficiëntievoordelen op langer termijn.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:10 schreef Kluupkluup het volgende:
En alle computers aanpassen?
Ik garandeer je een chaos
Nu kun je natuurlijk wel zeggen dat je die tijd die de aarde om de zon draait deelt door zeg 1000 eenheden, maar dat zo betekenen dat je iedere eenheid op een steeds ander natuurmoment wakker moet worden.
Bijvoorbeeld op de eerste eenheid bij zonsopgang en een tijd later moet je opstaan bij zonsondergang.
Denk niet echt dat dat logisch leven is...
En dan iets aan het kalendersysteem willen veranderen? Dat gaat nooit goed!
quote:Kwestie van een generatie wachten
Op zaterdag 31 januari 2004 02:24 schreef Allan24 het volgende:
'Eenvoudige efficiënte omzettingen' in het recente verleden:de netnummerwijzigingen van KPN in oktober 1995, nu hebben mensen soms nog moeite met hun eigen telefoonnummer ("Ja, het is nu 0162 hè, het was vroeger altijd 01620, ik moet nog steeds wennen!") guldens <--> euro's, need I say more? En dan iets aan het kalendersysteem willen veranderen? Dat gaat nooit goed!
quote:Wel de dagen handhaven; maar de weken en maanden afschaffen.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:23 schreef nodisch18 het volgende:
kansloos, het is nu eenmaal dat de aarde niet in een precies aantal dagen om de zon draait.Nu kun je natuurlijk wel zeggen dat je die tijd die de aarde om de zon draait deelt door zeg 1000 eenheden, maar dat zo betekenen dat je iedere eenheid op een steeds ander natuurmoment wakker moet worden.
Bijvoorbeeld op de eerste eenheid bij zonsopgang en een tijd later moet je opstaan bij zonsondergang.
Denk niet echt dat dat logisch leven is...
quote:Ook al iemand die in oude structuren denkt
Op zaterdag 31 januari 2004 02:29 schreef navvy het volgende:
Je hebt een erg goed punt, en dat zeg ik niet snel op dit tijdstip, alleen je bent 2004 jaar te laat.
quote:I'm sorry, Dave, I'm afraid I can't do that
Op zaterdag 31 januari 2004 02:25 schreef HAL9000S het volgende:
Overschat het aanpassingsniveau van de mens niet idd...
quote:Je hebt me nog niet overtuigd dussssss.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:31 schreef teknomist het volgende:[..]
Ook al iemand die in oude structuren denkt
quote:Ik ga er een nachtje overslapen.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:35 schreef navvy het volgende:[..]
Je hebt me nog niet overtuigd dussssss.
quote:Ik vind een week wel een handige eenheid. En ik zou het weekend wel missen. En 'Volgende week zondag' is makkelijker te onthouden dan 'dag 624'
teknomist:
Wel de dagen handhaven; maar de weken en maanden afschaffen.
Verder ben ik ervoor om de aardrotatie wat af te remmen, zodat de dag een paar uur langer duurt. Maar dat heeft meer met mijn bioritme te maken.
quote:Ach ja trusten dan maar en tot morgen(als dat in jouw tijdschema past)
Op zaterdag 31 januari 2004 02:36 schreef teknomist het volgende:[..]
Ik ga er een nachtje overslapen.
quote:Hoe moet het dan met mijn maandstonde
Op zaterdag 31 januari 2004 02:25 schreef teknomist het volgende:[..]
Wel de dagen handhaven; maar de weken en maanden afschaffen.
quote:Een jaar heeft maar 365 dagen?
Op zaterdag 31 januari 2004 02:40 schreef PeterM het volgende:[..]
Ik vind een week wel een handige eenheid. En ik zou het weekend wel missen. En 'Volgende week zondag' is makkelijker te onthouden dan 'dag 624'
quote:En hoewel je dat implementeren?
Verder ben ik ervoor om de aardrotatie wat af te remmen, zodat de dag een paar uur langer duurt. Maar dat heeft meer met mijn bioritme te maken.
quote:Kwestie van nieuwe agenda aanschaffen.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:43 schreef Kluupkluup het volgende:
Velen hebben al moeite met de euro, laat staan het omrekenen wanneer ze nou jarig zijn en wanneer anderen jarig zijn.. en wanneer men naar de tandarts moet..
quote:schrikkeljaren blijven nodig dan, ook al laat je de maanden weg
Op zaterdag 31 januari 2004 02:44 schreef teknomist het volgende:[..]
Kwestie van nieuwe agenda aanschaffen.
quote:Is dat zo?
Op zaterdag 31 januari 2004 02:46 schreef milagro het volgende:[..]
schrikkeljaren blijven nodig dan, ook al laat je de maanden weg
quote:De aarde draait in 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45,1814 seconden om de zon. Dus niet precies in 365 dagen! Als we ons niks van het verschil aantrekken en een jaar op 365 dagen afronden, dan komen we na vier jaar bijna een dag te kort.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:48 schreef teknomist het volgende:[..]
Is dat zo?
quote:Maar dan reken je in het oude systeem.
Op zaterdag 31 januari 2004 02:49 schreef milagro het volgende:[..]
De aarde draait in 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45,1814 seconden om de zon. Dus niet precies in 365 dagen! Als we ons niks van het verschil aantrekken en een jaar op 365 dagen afronden, dan komen we na vier jaar bijna een dag te kort.
quote:hoe wou jij de dagen nummeren dan?
Op zaterdag 31 januari 2004 02:52 schreef teknomist het volgende:[..]
Maar dan reken je in het oude systeem.
jij houdt toch ook die 365 dagen aan?
doornummeren is geen optie en de zon is een mooi uitgangspunt en dan heb je dus een schrikkeldag nodig
quote:Oh ja shit natuurlijk
Op zaterdag 31 januari 2004 02:54 schreef milagro het volgende:[..]
hoe wou jij de dagen nummeren dan?
doornummeren is geen optie en de zon is een mooi uitgangspunt en dan heb je dus een schrikkeldag nodig
quote:Zo.
Opgelost?
quote:Je kunt een keer in de vier jaar het jaar 366 dagen laten tellen. Dus jaren en dagen handhaven.... alleen de weken en maanden afschaffen.
quote:dus heb je een schrikkeljaar nodig
Op zaterdag 31 januari 2004 19:59 schreef teknomist het volgende:[..]
Je kunt een keer in de vier jaar het jaar 366 dagen laten tellen. Dus jaren en dagen handhaven.... alleen de weken en maanden afschaffen.
quote:Schrikkeljaar is wel okay. Het onlogische van maanden en weken moet weg.
Op zaterdag 31 januari 2004 20:01 schreef milagro het volgende:[..]
dus heb je een schrikkeljaar nodig
en daar wou jij ook van af, en dat gaat dus niet
quote:13de maand als bonus
Op zaterdag 31 januari 2004 20:04 schreef teknomist het volgende:
En wist je dat al veel bedrijven met een ander kalendersysteem werken. Daar komt volgens mij de dertiende maand vandaan.
[Dit bericht is gewijzigd door -Beestje- op 31-01-2004 20:34]
quote:Dat vind ik niet echt simpel, hoor.
Het moet mogelijk zijn een veel simpeler kalendersysteem te implementeren. Dat zou allicht veel kosten kunnen bespraken. Bijvoorbeeld door maanden en weken af te schaffen in de trant van: "Hey, ik heb op de 157e een afspraak om 11:00".
quote:Waarom zou het niet vanaf Christus gerekend kunnen worden? Maanden bestonden trouwens al voor Christus.
quote:weken zijn er niet meer dan!
Op zaterdag 31 januari 2004 20:29 schreef -Beestje- het volgende:[..]
13de maand als bonus
of dat er gewoon om de 4 dagen weken op bijvoorbeeld dinsdag uitbetaald wordt 52/4=13
ipv een bedrijf dat steeds op de 24 uitbeltaald
quote:Kwestie van gewenning. Nu moet je onthouden welke dag het is en welke week het is en daarbij de datum.
Op zaterdag 31 januari 2004 20:32 schreef Monidique het volgende:[..]
Dat vind ik niet echt simpel, hoor.
quote:Niet iedereen vind het even leuk dat er "God zij met ons" op het muntgeld staat ter vergelijking.
Waarom zou het niet vanaf Christus gerekend kunnen worden? Maanden bestonden trouwens al voor Christus.
quote:volgens teknomist
Op zaterdag 31 januari 2004 20:40 schreef milagro het volgende:[..]
weken zijn er niet meer dan!
Hotter than day xxx till day xxx
Neh, ik vind het niks..
quote:Ik kan niet begrijpen dat mensen daar aanstoot aan kunnen nemen, maar het is sowieso een ander geval.
Op zaterdag 31 januari 2004 20:43 schreef teknomist het volgende:
Niet iedereen vind het even leuk dat er "God zij met ons" op het muntgeld staat ter vergelijking.
quote:de datum zit er waarschijnlijk tog een paar jaar naast en dat is heel goed op te lossen door voor of na christus weg te laten
Op zaterdag 31 januari 2004 20:43 schreef teknomist het volgende:[..]
Kwestie van gewenning. Nu moet je onthouden welke dag het is en welke week het is en daarbij de datum.
[..]
[..]Niet iedereen vind het even leuk dat er "God zij met ons" op het muntgeld staat ter vergelijking.
quote:Hoe langer ik er over nadenk hoe mooier ik dit begin te vinden. De symbolische eenheid van 'alle' landen/volkeren als begin van een nieuwe jaartelling.
Neem dan bijvoorbeeld de geboortedag van de UN ofzo.
quote:I can
Op zaterdag 31 januari 2004 02:34 schreef milagro het volgende:
I'm sorry, Dave, I'm afraid I can't do that
Ja, ik stem voor een universele tijdsindex, niet op de zon maar op het middelpunt van het universum, ofzo
En het lijkt mij gewoon onmogelijk om ineens alles om te gaan zetten.
quote:en hoe bepaal je dan wat een jaar, dag, uur os zelfs een seconde is
Op zondag 1 februari 2004 03:31 schreef The_Shining het volgende:[..]
I can
Ja, ik stem voor een universele tijdsindex, niet op de zon maar op het middelpunt van het universum, ofzo [afbeelding]
Van mij mogen iig wel de weken worden afgeschaft. Zeven is een oneven aantal en daardoor een ramp voor de planning in bedrijven. Ook vind ik het heel onhandig dat ik niet nu even naar de supermarkt kan om even een pizzaatje te halen.
Mijn voorstel:
* drie periodes van 90 dagen + 1 van 95 of 96
* de laatste periode op het eind (ipv zoals nu de tweede maand als schrikkelmaand)
* de periodes onderverdelen in 15 groepen van 6 dagen, de zesde dag vrij
quote:Ehh nou ik wilde met dagen zo beginnen:
Op zondag 1 februari 2004 05:24 schreef -Beestje- het volgende:
en hoe bepaal je dan wat een jaar, dag, uur os zelfs een seconde is
aangezien God de wereld in 7 dagen schiep en wij daarmee leven veranderen we dat naar 9 ofzo
of misschien een extra dag 0 ?
123456789 0 987654321 0 123456789
Alleen nog ff verzinnen wat er na zondag komt dan
moeten we trouwens ook weer de het jaar verzetten naar 0
Owja kunnen we niet iets met die maya kalender anders?
a 0.0.0.0 b ofzo
n 0.0.0.0 b
quote:Hoe anders dan?
Op zondag 1 februari 2004 15:08 schreef pfaf het volgende:
De klok veranderen is nog beter, waarom werken met 24 uur en 60 minuten en seconden. Is toch zo onlogisch als de pest
quote:met een week van 9 dagen kom je trouwens nog. niet mooi uit met een zon jaar en dat was nou net het hele punt van ts
Op zondag 1 februari 2004 14:45 schreef The_Shining het volgende:[..]
Ehh nou ik wilde met dagen zo beginnen:
aangezien God de wereld in 7 dagen schiep en wij daarmee leven veranderen we dat naar 9 ofzo
quote:en wat heb je aan een dag 0?
of misschien een extra dag 0 ?
123456789 0 987654321 0 123456789
quote:De Maya kalender loopt nu juist over een paar jaar af.
Alleen nog ff verzinnen wat er na zondag komt dan
moeten we trouwens ook weer de het jaar verzetten naar 0
Owja kunnen we niet iets met die maya kalender anders?a 0.0.0.0 b ofzo
n 0.0.0.0 b
quote:precies, er zijn wel meer zonnen in het heelal en er moet een middelpunt, een startpunt zijn van het heelal. Is die afstand nog niet berekend dan? Vandaar 0.
Op zondag 1 februari 2004 15:18 schreef -Beestje- het volgende:met een week van 9 dagen kom je trouwens nog. niet mooi uit met een zon jaar en dat was nou net het hele punt van ts
Misschien met letters of symbolen erbij? kruisje, vierkantje driehoek cirkel ofzo
quote:vroeger was het nog erger toen een dag 12 uur had en een nacht ook 12 uur en dag van zonsopkomst tot zonsondergang was
Op zondag 1 februari 2004 15:08 schreef pfaf het volgende:
De klok veranderen is nog beter, waarom werken met 24 uur en 60 minuten en seconden. Is toch zo onlogisch als de pest
quote:Dan heb je dus maar 1 dag weekend. Het is maar wat je leuk vindt, maar ik vind een weekend van 2 dagen ook wel lekker
Op zondag 1 februari 2004 13:42 schreef BabeWatcher het volgende:Mijn voorstel:
* drie periodes van 90 dagen + 1 van 95 of 96
* de laatste periode op het eind (ipv zoals nu de tweede maand als schrikkelmaand)
* de periodes onderverdelen in 15 groepen van 6 dagen, de zesde dag vrij
quote:en hoe komt gij aan de 5 ?
Op zondag 1 februari 2004 15:32 schreef -Beestje- het volgende:[..]
vroeger was het nog erger toen een dag 12 uur had en een nacht ook 12 uur en dag van zonsopkomst tot zonsondergang was
maar waarom er waarschijnlijk 12 uur is is omdat er ook 12 maanden zijn en 5 * 12 is 60
De dagen is gekomen door het aantal bewegende objecten aan de hemel
Maan, Mars, Mercurius, Jupiter, Venus, Saturnus en de Zon (deze volgorde begrijp je wel als je de franse vertaling van de dagen neemt)
Later zijn hier Uranus, Neptunus en Pluto bijgekomen (ontdekt)
Dan zouden er dus 10 dagen moeten zijn.
Pluto blijkt nu geen planeet, maar een KBO te zijn dus moeten we naar 9 dagen per week.
Ik heb ook geen idee hoe ze aan 24 uur en 60 minuten zijn gekomen.
quote:of de nederlandse in sommige gevallen woensdag wodan donderdag donar en frijdag frija
Op zondag 1 februari 2004 20:21 schreef BabeWatcher het volgende:[..]
en hoe komt gij aan de 5 ?
De dagen is gekomen door het aantal bewegende objecten aan de hemel
Maan, Mars, Mercurius, Jupiter, Venus, Saturnus en de Zon (deze volgorde begrijp je wel als je de franse vertaling van de dagen neemt)
quote:een dag van zons op tot zons ondergang had broeger 12 uur.
Later zijn hier Uranus, Neptunus en Pluto bijgekomen (ontdekt)
Dan zouden er dus 10 dagen moeten zijn.
Pluto blijkt nu geen planeet, maar een KBO te zijn dus moeten we naar 9 dagen per week.Ik heb ook geen idee hoe ze aan 24 uur en 60 minuten zijn gekomen.
quote:100 seconden, 100 of 10 uren? bijvoorbeeld?
Op zondag 1 februari 2004 15:16 schreef teknomist het volgende:[..]
Hoe anders dan?
quote:Dat zou inderdaad logischer zijn. We werken immers ook al met honderdsten seconden.
Op maandag 2 februari 2004 13:27 schreef pfaf het volgende:[..]
100 seconden, 100 of 10 uren? bijvoorbeeld?
Verder zijn er allemaal kleine effecten die van invloed zijn op de dag.
quote:eigenlijk is 365,24 dagen preciezer
Op zaterdag 7 februari 2004 00:56 schreef whosvegas het volgende:
Geen goed idee, de omlooptijd van de aarde om de zon is niet precies 1 jaar (365,25 dagen).Verder zijn er allemaal kleine effecten die van invloed zijn op de dag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |