Mijn vrouw is ontslagen vanwege een reorganisatie.
Ze moet dus een andere baan gaan zoeken.
Nu willen we ook aan kinderen beginnen.
We vragen ons nu af wat voor rechten ze heeft als ze zwanger wordt ?
Wat zijn haar rechten als ze een contract voor bepaalde tijd heeft. En ze wordt zwanger in die tijd. Dan wordt het heel moeilijk voor haar om daarna een andere baan te vinden. Krijg je dan een uitkering ?
En wat als ze in een proeftijd zit. Kunnen ze haar dan ontslaan ?? Ik weet dat zwangere vrouwen ontslagbescherming hebben maar ik denk dat sluwe werkgevers daar dan weer wel omheen kunnen. Hoe aannemelijk is dat ??
We hebben natuurlijk geen zin om ons hele leven in de pauzestand te zetten omdat ze nu een andere baan moet gaan zoeken. Maar vervelend is het wel.
Bedankt voor je antwoorden !
beter dat je niks zegt daarover dus!
quote:Ik geloof dat ze dat niet mogen vragen. En daar gaat ze dus ook niks over zeggen.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:14 schreef N3M0 het volgende:
Ik weet dat veel werkgevers aan, vrouwen die in de leeftijd zijn van zwanger kunnen/willen worden, vragen of ze die plannen hebben de eerst komende tijd en dat speelt dan weer mee in de sollicitatie!beter dat je niks zegt daarover dus!
Maar het is ook niet leuk voor haar als ze na haar zwangerschap weer helemaal moet gaan solliciteren. Eigenlijk moet ze nu een baan zoeken waar ze dus daarna weer naar terug kan.
Er zijn natuurlijk ook gewoon bedrijven die hier niet zo sneaky mee omgaan....
Zij mogen voor de kosten opdraaien.... ik zou ook geen zwangere vrouwen willen aannemen als ik personeelschef was. Waarom moet je verplicht iemand zwagerschapsverlof geven? Altans.. BETAALD
Een kind nemen is je eigen beslissing, niemand dringt het je op, dus moet je ook bereid zijn de concequenties te accepteren. Van tevoren plannen hoe je het beste je werkgever te slim af kunt zijn is IMHO een achterbakse bezigheid....
[Dit bericht is gewijzigd door Nitrogen op 30-01-2004 10:19]
quote:Echt waar? Het is mij anders nog nooit gevraagd hoor tijdens een sollicitatie, en ik zou echt verbluft (en kwaad) zijn als ze dat wel vroegen. (Niet dat ik plannen heb in die richting, integendeel zelf).
Ik weet dat veel werkgevers aan, vrouwen die in de leeftijd zijn van zwanger kunnen/willen worden, vragen of ze die plannen hebben de eerst komende tijd en dat speelt dan weer mee in de sollicitatie!beter dat je niks zegt daarover dus!
[Dit bericht is gewijzigd door Aventura op 30-01-2004 10:20]
quote:De kans dat ze nu gelijk een contract voor onbepaalde tijd met een proeftijd krijgt is best klein.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:16 schreef bop het volgende:
als ze eerst een jaarcontract krijgt, en tijdens dat jaar zwanger raakt, hoeven ze haar natuurlijk niet een nieuw contract aan te bieden. Ze komen wel met een reden dat ze de samenwerking niet zo goed vonden verlopen of wat dan ook.... je kan er wel een zaak tegen starten, maar probeer het maar eens te bewijzen.Er zijn natuurlijk ook gewoon bedrijven die hier niet zo sneaky mee omgaan....
quote:Je hoeft daar geen antwoord op te geven. Maar je kunt beter niet op dat punt op je strepen te gaan; trek een verbaasd gezicht en zeg: "Ik heb me op alle vragen voorbereid, maar hier heb ik nou net gisteren niet over nagedacht. Als u het nu wilt weten, moet ik even met mijn man bellen
quote:valt wat voor te zeggen tot je daadwerkelijk ook zelf kinderen wil hebben. Feit blijft dat als ik een klein bedrijfje had, ik liever ook geen mensen in dienst heb die na 7 maanden werken zwangerschapsverlof nemen...... maar goed, dat hoort er gewoon bij.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:17 schreef Nitrogen het volgende:
Vind je het gek dat werkgevers zwangere vrouwen liever zien gaan dan komen?Zij mogen voor de kosten opdraaien.... ik zou ook geen zwangere vrouwen willen aannemen als ik personeelschef was.
Een kind nemen is je eigen beslissing, niemand dringt het je op, dus moet je ook bereid zijn de concequenties te accepteren. Van tevoren plannen hoe je het beste je werkgever te slim af kunt zijn is IMHO een achterbakse bezigheid....
quote:Mee eens.
Vind je het gek dat werkgevers zwangere vrouwen liever zien gaan dan komen?Zij mogen voor de kosten opdraaien.... ik zou ook geen zwangere vrouwen willen aannemen als ik personeelschef was. Waarom moet je verplicht iemand zwagerschapsverlof geven? Altans.. BETAALD
Ik ben ook niet aan het plannen hoe we iemand een poot uit kunnen draaien. Maar we zijn meer aan het kijken hoeveel rechten ze heeft en of het verstandig is om verder te zoeken naar een vast contract of om nu al een bepaalde tijd contract te nemen.
quote:Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. In feite draaien we met z'n allen op voor alle kosten van ons nageslacht. Dat met 'onderbreking van de carriere' is een klein deeltje. Het is net zo goed het pakkie an van de mannen, maar de vrouwen zijn er veelal de dupe van.
Vind je het gek dat werkgevers zwangere vrouwen liever zien gaan dan komen?Zij mogen voor de kosten opdraaien.... ik zou ook geen zwangere vrouwen willen aannemen als ik personeelschef was. Waarom moet je verplicht iemand zwagerschapsverlof geven? Altans.. BETAALD
Begrijp me goed; als verstokte kinderloze heb ik er ook wel eens de balen van. Maar het is nou eenmaal niet anders.
quote:Een vast contract krijgen lukt lang niet meer iedereen. Sterker nog het is echt een uitzondering als je dat al meteen krijgt hoor!
Op vrijdag 30 januari 2004 10:20 schreef Pieter_Baan het volgende:[..]
Mee eens.
Ik ben ook niet aan het plannen hoe we iemand een poot uit kunnen draaien. Maar we zijn meer aan het kijken hoeveel rechten ze heeft en of het verstandig is om verder te zoeken naar een vast contract of om nu al een bepaalde tijd contract te nemen.
quote:Ach, als het goed gaat heeft de generatie van nu ook profijt van het nageslacht dat nu wordt gemaakt. De motor van de economie van de toekomst !
Op vrijdag 30 januari 2004 10:21 schreef ElisaB het volgende:[..]
Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. In feite draaien we met z'n allen op voor alle kosten van ons nageslacht. Dat met 'onderbreking van de carriere' is een klein deeltje. Het is net zo goed het pakkie an van de mannen, maar de vrouwen zijn er veelal de dupe van.
Begrijp me goed; als verstokte kinderloze heb ik er ook wel eens de balen van. Maar het is nou eenmaal niet anders.
quote:Dat is niet onze bedoeling.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:24 schreef Mirion het volgende:
Neem een vast contract, iemand bij ons uit het bedrijf is in 1998 begonnen met werpen, heeft er inmiddels 6 en heeft die 5 jaar geen seconde gewerkt maar wel aan het einde van elke maand hetzelde loon gekregen als toen ze nog werkte. Prachtige regeling.
Het is voor haar ook leuk als ze een groepje collega's heeft waar ze leuk mee op kan schieten. Kun je na de bevalling ook showen met foto's enzo. Ze wil beslist niet de hele tijd thuis gaan zitten.
quote:Ze heeft nu gesolliciteerd op een tijdelijke baan van 9 maanden om iemand te vervangen. De kans is groot dat ze dan zwanger is (in onze familie gaat dat vrij rap).
Op vrijdag 30 januari 2004 10:24 schreef Aventura het volgende:[..]
Een vast contract krijgen lukt lang niet meer iedereen. Sterker nog het is echt een uitzondering als je dat al meteen krijgt hoor!
Ik zou me niet laten tegenhouden door een bepaalde tijd contract.
En dan nog, je loopt wel erg vooruit op de zaken, het kan gelijk rraak zijn maar veel vrouwen doen er wel (een stuk) langer dan een half jaar over om zwanger te raken.
Dat zou betekenen dat haar contract dan gewoon afloopt en dat ze na de bevalling ook nog eens moet gaan solliciteren. Dat lijkt mij geen pretje.
Ik denk dat het het verstandigste is om een baan te zoeken waar ze er gewoon iemand bij willen, dus niet om iemand te vervangen.
quote:Oh je bedoelt echt een afgebakende periode? Nee, dan is het inderdaad zeker dat ze daarna weg moet. Ze heeft dan geen rechten verder, nee.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:28 schreef Pieter_Baan het volgende:[..]
Ze heeft nu gesolliciteerd op een tijdelijke baan van 9 maanden om iemand te vervangen. De kans is groot dat ze dan zwanger is (in onze familie gaat dat vrij rap).
Dat zou betekenen dat haar contract dan gewoon afloopt en dat ze na de bevalling ook nog eens moet gaan solliciteren. Dat lijkt mij geen pretje.
Ik denk dat het het verstandigste is om een baan te zoeken waar ze er gewoon iemand bij willen, dus niet om iemand te vervangen.
quote:Als ik zelf kinderen wil hebben, dan zorg ik ervoor dat ik de kosten kan dragen. Ik snap niet dat hier gelijk iedereen sluwe plannen zit te bedenken hoe de werkgever het best GENAAID kan worden. Ik vind het niet gek dat het slecht gaat met de economie. Een tijdje er tussenuit omdat je zwanger bent, alla, geen reden tot ontslag, maar als je nog geld wilt vangen van je werkgever terwijl jij zonodig een kind wilt......
Op vrijdag 30 januari 2004 10:19 schreef bop het volgende:[..]
valt wat voor te zeggen tot je daadwerkelijk ook zelf kinderen wil hebben. Feit blijft dat als ik een klein bedrijfje had, ik liever ook geen mensen in dienst heb die na 7 maanden werken zwangerschapsverlof nemen...... maar goed, dat hoort er gewoon bij.
Ik denk dat als je eerlijk bent met een werkgever dat je ook mee rplezier in je werk hebt en ook een betere verhouding hebt. Ik vind mijn baas een toffe peer. Lijkt me niets om heel de tijd achterbaks tegen hem te doen...
[Dit bericht is gewijzigd door Nitrogen op 30-01-2004 10:36]
quote:Ja, en daarom zijn bedrijven zo voorzichtig. Het komt dus ook recht in jouw gezicht terug hoor. Als je weet wat zoiets kost. Lekker collegiaal van die persoon. Een trap onder haar vette luie reet moet zo iemand krijgen.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:24 schreef Mirion het volgende:
Neem een vast contract, iemand bij ons uit het bedrijf is in 1998 begonnen met werpen, heeft er inmiddels 6 en heeft die 5 jaar geen seconde gewerkt maar wel aan het einde van elke maand hetzelde loon gekregen als toen ze nog werkte. Prachtige regeling.
quote:Dat bedoelde ik in elk geval niet.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:33 schreef Nitrogen het volgende:[..]
Als ik zelf kinderen wil hebben, dan zorg ik ervoor dat ik de kosten kan dragen. Ik snap niet dat hier gelijk iedereen sluwe plannen zit te bedenken hoe de werkgever het best GENAAID kan worden. Ik vind het niet gek dat het slecht gata met de economie. Een tijdje er tussenuit omdat je zwanger bent, alla, geen reden tot ontslag, maar als je nog geld wilt vangen van je werkgever terwijl jij zonodig een kind wilt......
quote:Nee, dat blijkt ook uit je schrijven, maar ik sta echt te kijken van de algemene tendens in deze topic....
Op vrijdag 30 januari 2004 10:35 schreef Pieter_Baan het volgende:[..]
Dat bedoelde ik in elk geval niet.
quote:Misschien dat zwangere vrouwen daarom moeite hebben om een baan te vinden. De goeden lijden onder de slechten.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:42 schreef Nitrogen het volgende:[..]
Nee, dat blijkt ook uit je schrijven, maar ik sta echt te kijken van de algemene tendens in deze topic....
ontopic: Jullie denken aan kinderen, dat zegt nog helemaal niets over de toekomst. Je denkt dat het rap gaat, maar geloof me, kijk eens in Ouders en ontdoe je van het geloof dat je in no time zwanger bent, het kan namelijk ook totaal anders. Dus het feit is je vrouw is nu werkeloos en wil net als ieder ander graag een baan met vastigheid, dus onbepaalde tijd! Tijdens een sollicitatie hoeft zij niets over eventuele kinderwensen te bespreken en zoals ElisaB al omschreef kan je dit soort vragen met flair omzeilen. Veel succes!
quote:Dank je
Op vrijdag 30 januari 2004 12:46 schreef danosa het volgende:
ontopic: Jullie denken aan kinderen, dat zegt nog helemaal niets over de toekomst. Je denkt dat het rap gaat, maar geloof me, kijk eens in Ouders en ontdoe je van het geloof dat je in no time zwanger bent, het kan namelijk ook totaal anders. Dus het feit is je vrouw is nu werkeloos en wil net als ieder ander graag een baan met vastigheid, dus onbepaalde tijd! Tijdens een sollicitatie hoeft zij niets over eventuele kinderwensen te bespreken en zoals ElisaB al omschreef kan je dit soort vragen met flair omzeilen. Veel succes!
Ik ben me er van bewust dat het misschien niet zo snel gaat, maar we willen wel graag weten wat er kan gaan gebeuren als het wel snel gaat.
Ik zie om me heen ook dat het soms wel snel kan gaan.
quote:Ze werkt ondertussen al 5 jaar. Het lijkt me alleen voor haar niet leuk als ze na de zwangerschap eerst moet gaan solliciteren.
Op vrijdag 30 januari 2004 12:53 schreef danosa het volgende:
Stel je vrouw krijgt een baan met een contract voor bepaalde tijd zal de werkgever deze gewoon rechtswege laten verlopen. Je vrouw komt dan in aanmerking voor een zwangerschapsuitkering van 16 weken. Deze gaat dus in 6 weken voor de uitgerekende datum en 10 weken daarna. Raakt je vrouw dus eerder haar baan kwijt zal ze een beroep moeten doen op een ww uitkering, indien ze hier voor in aanmerking komt. Voor een kortdurende uitkering is de eis dat je de afgelopen 39 weken 26 weken gewerkte hebt, voor een eventuele langlopende uitkering wordt er gekeken naar de 4 uit 5 regel, de laatste 5 jaar 4 jaar werkverlden te hebben, en dit kan je terug vinden op je statusoverzichten van het UWV.
En voor vrouwen die vragen krijgen van hun (toekomstige) werkgever over hun kinderwens:
Een werkgever MAG daar niet naar vragen. En als hij dat wel doen, mag je daar zelfs over LIEGEN! (het is wel het enigste waar je over mag liegen hoor!)
Je contract mag NIET beïndigd worden ivm zwangerschap, maar een werkgever zal inderdaad vaak een andere "onzinnige" reden opgeven. Bewijzen is natuurlijk bijna onmogelijk.
En als je zwanger bent en je hebt een contract voor bepaalde tijd dan moet je duidelijk aan je werkgever aangeven dat je na de bevalling gewoon weer aan het werk wil gaan. Of je een contractverlening krijgt hangt er dan natuurlijk vanaf of je te maken hebt met een goede werkgever.
Als je vrouw tijdens haar zwangerschap ontslagen wordt, kan de zwangerschaps en bevallingsuitkering overgenomen worden door het UWV.
quote:Zwangerschapsverlof is gewoon een vaste regel. Vrouwen die werken hebben daar recht op. Je gaat toch ook niet zeggen als je ontslagen wordt wegens bezuinigingen dat je geen WW wilt!
Op vrijdag 30 januari 2004 10:33 schreef Nitrogen het volgende:[..]
Als ik zelf kinderen wil hebben, dan zorg ik ervoor dat ik de kosten kan dragen. Ik snap niet dat hier gelijk iedereen sluwe plannen zit te bedenken hoe de werkgever het best GENAAID kan worden. Ik vind het niet gek dat het slecht gaat met de economie. Een tijdje er tussenuit omdat je zwanger bent, alla, geen reden tot ontslag, maar als je nog geld wilt vangen van je werkgever terwijl jij zonodig een kind wilt......
Ik denk dat als je eerlijk bent met een werkgever dat je ook mee rplezier in je werk hebt en ook een betere verhouding hebt. Ik vind mijn baas een toffe peer. Lijkt me niets om heel de tijd achterbaks tegen hem te doen...
En als jij later kinderen hebt zie je natuurlijk ook af van je recht op kinderbijslag?
quote:Je kunt toch ook zeggen dat je nog geen plannen in die richting hebt.
Op vrijdag 30 januari 2004 14:25 schreef Lisl het volgende:
En voor vrouwen die vragen krijgen van hun (toekomstige) werkgever over hun kinderwens:
Een werkgever MAG daar niet naar vragen. En als hij dat wel doen, mag je daar zelfs over LIEGEN! (het is wel het enigste waar je over mag liegen hoor!)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |