vb.
zijn hier nog meer voorbeelden van
cynic stelde mij voor om eens muziek te gaan maken met laboratorium apparatuur ... zou dit al eens gedaan zijn ?
Hmmz, voor de rest vind ik de Theremin wel een bijzonder instrument, maar die hoor je redelijk vaak terug.
gebruiken olievaten + breekijzers als drum, en wieldoppen als tamboerein en het klinkt geweldig
quote:Die ene gast in The Muppet Show die met een hamer op die beestjes slaat is ook wel cool
Op woensdag 28 januari 2004 10:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat zijn hier goede voorbeelden van, en dan wel dingen die echt in de muziek verwerkt zijn niet er aan het einde aangeplakt oidvb.
De moterzaag van jackyl in het nummer Lumberjack Tom waits heeft een zingende zaag in een nummer Ik heb een hele jonge frank zappa ooit een fiets zien bespelen in een documentaire zijn hier nog meer voorbeelden van
cynic stelde mij voor om eens muziek te gaan maken met laboratorium apparatuur ... zou dit al eens gedaan zijn ?
quote:Dat is vaak het probleem idd
Op woensdag 28 januari 2004 11:03 schreef Zander het volgende:
Zoals bij veel van dit soort gare experimenten was het idee leuker dan de muziek die het opleverde.
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 12:09 schreef Bergamot het volgende:
Paul McCartney schijnt een winterwortel te eten in een van de nummers van de Super Furry Animals. Het hoe en wat weet ik verder niet.
zoiets heb ik ook gehoord
quote:John Zorn en Mike Patton hebben ook een berg rare geluiden op verschillende cd's. Onder andere op John Zorn - Songs from The Hermetic Theatre van Zorn en Patton's Pranzo Oltranzista. Zo zijn er nog wel vele te noemen die iets soortgelijks hebben gedaan...
Op woensdag 28 januari 2004 11:03 schreef Zander het volgende:
Hoorde laatst bij iemand een of andere wazige IDM-plaat waarbij alle sounds gemaakt waren door geluiden van het eten van groente en fruit te samplen. Zoals bij veel van dit soort gare experimenten was het idee leuker dan de muziek die het opleverde.
Ook wel noemsnwaardig is dan zeker Pool van Zorn met daarop een berg stukjes voor claxons. Micha Hamel (een Nederlands componist die de komende 30 jaar z'n reet niet meer hoeft te vegen, omdat die al buitensporig veel gelikt is door de critici) heeft hetzelfde 20 jaar later ook eens gedaan. Hoezo vernieuwend?
Bijzonder vind ik wel de zingende zaag in een uitvoering van het pianoconcert van Khachaturian. De muziek wordt er nog ijzingwekkender door dan het al is. Enige uitvoering die ik ken met die zaag erin.
Muziek voor bewerkte piano is ook erg leuk. Het geluid van de piano wordt hier volkomen veranderd, waardoor je er haast geen piano meer in kunt herkennen. Het is wel jammer dat het vaak nogal eens vervalt in stukken die het van het ritme moeten hebben waar de melodie bij achter blijft. Het wordt hierdoor weleens wat eentonig. Als iemand geïnteresseerd is in muziek voor bewerkte piano, raad ik de werken van John Cage hiervoor aan.
Hm, er zijn nog wel meer instrumenten die nu misschien bijzonder zijn, maar vroeger juist erg gewoon waren... bijvoorbeeld de Middeleeuwse instrumenten waar gelukkig de laatste jaren weer erg veel aandacht voor is.
quote:Koel!
Op woensdag 28 januari 2004 20:10 schreef fripper het volgende:
Een paar plaatjes van de instrumenten-pagina van Einstürzende Neubauten
quote:Ik heb ze ook nog wel eens met winkelwagentjes zien gooien, maar daar kon ik even geen foto van vinden.
Op woensdag 28 januari 2004 20:12 schreef Z het volgende:[..]
Koel!
quote:The Typewriter van Leroy Anderson
Op woensdag 28 januari 2004 20:21 schreef Furby het volgende:
Typmachine (een of ander klassiek stuk)
heb laatst zelf een nummer gemaakt uit de error-toon van Windows XP, en een nummer uit de geluiden die bij MSN zitten.
quote:Dat is niet echt uitzonderlijk... gebeurt wel enigzins redelijk af en toe
Op woensdag 28 januari 2004 10:53 schreef GazGas het volgende:
Heb een keer een aambeeld zien gebruiken tijdens een klassiek concert.
Concert voor tuinslang is natuurlijk ook een beetje typisch
En volgens mij bestaat er ook een een of ander klassiek stuk met stofzuigers, maar van wie dat is weet ik niet.
quote:typemachine zit ook aan het begin van working 9 to 5 van dolly parton
Op woensdag 28 januari 2004 20:21 schreef Furby het volgende:
Kassa's (Money - Pink Floyd)
Typmachine (een of ander klassiek stuk)
quote:The Amazing Marvin Suggs and his Muppaphone! "Lady of Spain" klonk nog nooit zo goed!
Op woensdag 28 januari 2004 11:11 schreef Smots het volgende:
Die ene gast in The Muppet Show die met een hamer op die beestjes slaat is ook wel cool
Is o.a. door de Moody Blues gebruikt (Nights in white satin) en op de vroege werken van Genesis.
quote:Ik zag laats iemand met een Melletron T-Shirt lopen, erg stoer shirt en erg stoer instrument idd!
Op donderdag 29 januari 2004 09:47 schreef NT-T.BartMan het volgende:
De Theremin staat al in een eerdere reactie, maar ik wil ook nog even de Mellotron noemen: een soort mechanische sampler.Is o.a. door de Moody Blues gebruikt (Nights in white satin) en op de vroege werken van Genesis.
quote:Ze worden nog steeds nieuw gemaakt, zie de website
Op donderdag 29 januari 2004 09:48 schreef Z het volgende:[..]
Ik zag laats iemand met een Melletron T-Shirt lopen, erg stoer shirt en erg stoer instrument idd!
Als je veel synths tegelijk wilt bespelen is dit misschien iets voor jou
quote:Die wil ik! Die wil ik!
Op donderdag 29 januari 2004 13:58 schreef search64 het volgende:
[afbeelding]Als je veel synths tegelijk wilt bespelen is dit misschien iets voor jou
Het zou ook 4.30 kunnen zijn, dat herinner ik me even niet.
quote:4'33'' zelfs
Op donderdag 29 januari 2004 14:50 schreef Bergamot het volgende:
Ik moet bij het lezen van dit topic denken aan het stuk 4.13 van Cage, dat bestaat uit * jawel * precies 4.13 minuten stilte.Het zou ook 4.30 kunnen zijn, dat herinner ik me even niet.
quote:Het is 4'33". De gedachte erachter is dat 4 minuten en 33 seconden samen 273 seconden zijn. En -273 graden Celcius (oftewel 0 Kelvin) is het absolute nulpunt
Op donderdag 29 januari 2004 14:50 schreef Bergamot het volgende:
Ik moet bij het lezen van dit topic denken aan het stuk 4.13 van Cage, dat bestaat uit * jawel * precies 4.13 minuten stilte.Het zou ook 4.30 kunnen zijn, dat herinner ik me even niet.
quote:Ja, de radio-edit.
Op donderdag 29 januari 2004 14:55 schreef fripper het volgende:[..]
(4:13 was de verkorte single-uitvoering waarschijnlijk)
quote:Whehehe. En nu maar wachten op de trance-remix.
Op donderdag 29 januari 2004 14:58 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, de radio-edit.
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 15:13 schreef Bergamot het volgende:[..]
Whehehe. En nu maar wachten op de trance-remix.
met een clip met lekkere wijven
quote:De schaduw van lekkere wijven.
Op donderdag 29 januari 2004 16:09 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
met een clip met lekkere wijven
quote:idd nog beter
Op donderdag 29 januari 2004 16:11 schreef Bergamot het volgende:[..]
De schaduw van lekkere wijven.
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 16:46 schreef Cynic het volgende:
De Flaterfoon is natuurlijk ook erg apart...
[afbeelding]
De Gizmo !
Uitgevonden door Godley & Cream, gebruikt door 10cc ( I'm not in love ) , en later op hun album Consequences.
quote:
The Gizmo was Godley and Creme's invention, and it helps give Consequences such a distinctive sound. Paul Gambaccini explains more in his sleeve notes for the album:Unable to afford an orchestra for early 10cc albums, Lol Creme and Kevin Godley conceived a guitar able to play violin sounds. The bowing motion was activated by keys located at the bridge of the guitar. Pressing one key would bow one string, pressing three would bow three, leaving the other hand free to roam the rest of the guitar.
quote:Nice... zou ik zoiets nog ergens op de kop kunnen tikken? En een mellotron, als we dan toch uit aan het geven zijn
Op donderdag 29 januari 2004 17:01 schreef fripper het volgende:
[afbeelding]De Gizmo !
Uitgevonden door Godley & Cream, gebruikt door 10cc ( I'm not in love ) , en later op hun album Consequences.
[..]
Niet zo heel vreemd, maar een triple-neck basgitaar zie je ook niet elke dag.
quote:Volgens mij is die bovenste nek een gitaar....
Op vrijdag 30 januari 2004 19:32 schreef MuadDib het volgende:
[afbeelding]Niet zo heel vreemd, maar een triple-neck basgitaar zie je ook niet elke dag.
quote:Inderdaad. Ik hoop trouwens wel dat die bovenste ook een aparte uitgang heeft. Ik ken iemand met een gitaar/basgitaar-combo-instrument en die stuurt alles naar 1 output en daardoor heb je er dus eigenlijk helemaal niks aan, tenzij je er een slim filter ofzo tussen kunt zetten die geluiden uit het gitaargedeelte naar een ander apparaat kan sturen dan geluiden uit het basgitaargedeelte.
Op vrijdag 30 januari 2004 23:44 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:[..]
Volgens mij is die bovenste nek een gitaar....
Ik weet het niet hoor. Ik zie hier dikke snaren. Is toch de zelfde ?
Custom triple neck bass (tuned top neck to bottom neck: AADDGG; EADG (fretted); EADG (fretless))
[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 30-01-2004 23:58]
quote:Ja zou je zeggen maar op die bovenste foto lijken het toch echt dunne snaren! En die kerels zijn ook verschillend toch?
Op vrijdag 30 januari 2004 23:51 schreef fripper het volgende:
[afbeelding]Ik weet het niet hoor. Ik zie hier dikke snaren. Is toch de zelfde ?
Custom triple neck bass (tuned top neck to bottom neck: AADDGG; EADG (fretted); EADG (fretless))
Dit is ook wel een apart instrument, Pat Metheny gebruikt 'm:
En deze vind ik er ook wel aardig uitzien, geen idee welke bekende muzikant er op speelt:
quote:
This amazing instrument often referred to as a phono violin or phonofiddle was designed in 1899 by the Austrian John Matthias Augustus Stroh, and was manufactured by his son Charles in 1901 in London.In the early part of this century, you could order them in stores in Vienna. The Stroh violin was used in the recording industry from the late 19th century to the start of electronic amplification due to the fact that standard violins were not powerful enough to record on the wax cylinders used in the early days of recording. Vibrations from the strings are passed to the center of an aluminum disc acting as a diaphragm which amplifies the sound, producing an effect similar to that of a conventional fiddle only louder and with a slight phonographic overtone. The Stroh Violin was also widely used in early phonographic recording and is still used in certain folk styles today.
... en z'n broertje , de trompet-viool.
[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 01-02-2004 11:30]
(jaren geleden al iets over gehoord)
quote:de ebow wordt veel gebruikt door gordian knot, klinkt erg gaaf daar.
Op donderdag 29 januari 2004 18:50 schreef Zander het volgende:
Maar een E-bow geeft ongeveer een vergelijkbaar effect, dat zijn leuke apparaatjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |