abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16650093
Uit de vorige twee [THEMA] topics:

[THEMA] Het Romeinse Keizerrijk
[THEMA] Victoriaanse Tijdperk

quote:
Nav een discussie in de feedback, was er uitgekomen dat C&H wel een nieuwe impuls kan gebruiken. Ik heb toen bedacht dat het leuk zou zijn om met een THEMA te komen. Een tijdsvak of periode in de gesschiedenis, waar je gebeurtenissen beschrijft vanuit verschillende partijen en perpectief. Ieder kan z'n aanvulling doen, je kunt over dingen discussieren, plaatjes etc etc. Het lijkt me geschikt om een THEMA is te beperken tot 255 reacties en dan door te gaan naar een nieuw THEMA en bij succes een vervolg te doen op het bestaande THEMA en bij wat minder succes al eerder een nieuw THEMA te openen en ze beide laten lopen. Je mag uiteraard het ook wijden aan een periode en dat koppelen aan een persoon.
Dit is slechts een kick off en weet ook niet of dit een blijvend iets iets is. Maar dit is mijn bijdrage om C&H een nieuw impuls te geven en de C&H liefhebbers hier te houden.
Hier dan deel 3: De Drie Koninkrijken

De periode van De Drie Koninkrijken is van 220 - 265 na Christus.
Het is de tijd na de val van de Han Dynastie. In deze tijd vochten Drie Koninkrijken tegen elkaar. Dit waren het Koninkrijk Wei , Koninkrijk Shu en Koninkrijk Wu.

De Drie Koninkrijken

Het Wei Koninkrijk

Dit was één van de drie koninkrijken die de macht wou in China. Dit koninkrijk lag in het noorden van China en stond onder controle van Cao Cao. Cao Coa had 25 kinderen (!!!). Hij was briljant strateeg en dichter. In 213 werd hij benoemd tot Wei Gong, dit betekend dat hij generaal van de staat Wei was. Uiteindelijk werd hij in 216 Wei Wang, hetgeen betekent hij Koning van wij was geworden.
Cao Pi, werd zijn oppvolger. Dit was de zoon die in 220 de troon besteeg, na overlijden van Cao Cao. Cao Pi was de eerste keizer van Wei en wordt door vele gezien als de echte stichter van Wei.
Cao Zi was de 3e zoon van Cao Cao en is de meest gerespecteerde dichter van z'n tijd. Cao Pi was echt de zoon die zich bezig hield met politiek, daarentegen was Cao Zi de zoon van de literatuur. Door verschillende conflicten tussen de familieleden, stierf hij op z'n 40e levensjaar en geruchten gaan dat hij vergiftigd is, alhoewel dat nooit officieel is vastgesteld.

Cao Pi

Het Koninkrijk Shu

Dit koninkrijk bestond van 221-263 na Christus. Shu stond onder leiding van Liu Bei en was een ver familielid van de Han Keizer. Hij verklaarde dat hij de volgende Han Keizer was en daarom kennen we dit koninkrijk ook wel als het Koninkrijk Shu-Han. Hij was de stichter van dit koninkrijk, alhoewel hij dat zelf nooit heeft beweerd. Hij besteeg de troon in de stad Cheng-du. Onder leiding van Liu Bei vielen ze het koninkrijk Wu aan om gebieden rond Jing-Zhou terug te winnen.
Die liep uit op een totale nederlaag en kort daarop stierf Liu Bei, dit was in 223.

De Slag om Yiling (Yi Ling)
Guan Yu, de broer van Liu Bei werd vermoord tijdens een slag tegen, toen nog, staat Wu. Liu Bei wilde wraak en viel toen het koninkrijk Wuen was redelijk succesvol tot de Slag om Yiling! Lu Xun (Lu Yi) was aangesteld om voor Wu de strijd te leiden. Vanuit Cheng-du vertrok het leger van Liu Bei. Een kolossaal leger, die vele malen groter was dan dat van Wu. Door een slimme vuuraanval versloeg en verjoeg Lu Xun het leger van Liu Bei.

Na het overlijden van Liu Bei volgde Liu Chan. Liu Chan was tevens de laatste keizer van Shu. Nadat Shu was veroverd door het koninkrijk Wei was hij gevangen genomen, maar omdat hij geen biet om politiek gaf, kreeg hij de titel, de Hertog van het gemak (Comfort).

Liu Bei

Het Koninkrijk Wu

Dit koninkrijk heeft het langst bestaan en wel van 222-280. Het begon als de staat Wu ten tijde van de Han Dynastie. Het was een regio in het zuiden van Chang Jiang en dit gebied stond onder leiding van de "warlord" Sun Quan, die later Wu Wang en uiteindelijk Keizer van Wang werd. Sun Quan had als enige niet de ambities om keizer van geheel China te worden. In 208 viel Cao Cao, Wu aan en door een slimme alliantie met Liu Bei van het koninkrijk Shu werd Cao Cao verslaan bij de Slag om Chi Bi. Alhoewel ze samen 50000 manschappen hadden tegenover 300000 van Cao Cao wisten ze te winnen door een reeks van gebeurtenissen waaronder het feit dat de vloot van Cao Cao bijna volledig afbrand.

In 222 werd daadwerkelijk het koninkrijk Wu uitgeroepen na mislukte onderhandelingen met Cao Pi om onder zijn rijk te dienen. Sun Liang was de opvolger van Sun Quan. In 280 wordt het Wu koninkrijk veroverd door de eerste Jin keizer Sima Yan.

De Slag of Chi Bi (Chi Bi betekent Red Cliff of Rode Rots)

Zo tot zover De Drie Koninkrijken, ik hoop dat jullie het leuk vonden en dat jullie leuke toevoegingen hebben.

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_16650987
Ik weet maar erg weinig van dit onderwerp maar het is zeker interessant.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_16651066
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 11:09 schreef du_ke het volgende:
Ik weet maar erg weinig van dit onderwerp maar het is zeker interessant.
Het is een heel boeiende tijd, waarin een hoop gebeurde en een hoop veranderde in China.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_16659636
vriendelijke sgopje
  donderdag 29 januari 2004 @ 13:13:43 #5
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_16683585
Een mooie gelegenheid, om wat achtergrond informatie te geven over Dian Wei

Zoals de naam al doet vermoeden was Dian Wei een "lid" van het Wei kingdom. Dian Wei was de belangrijkste bodyguard van Coa Cao ( deze had vele bodyguards ). Zijn taak was zo'n beetje dag en nacht waken over Cao Cao's leven.

Op een nacht was er een verassingsaanval onder leiding van Zhang Xiu op een van de kastelen van Cao Cao ( Wan Cheng ). Dian Wei snelde zich die nacht naar de poorten van het kasteel om zo veel mogelijk vijanden buiten te houden. Dian Wei vermoorde volgens de legende tientallen mensen voor de poorten van Wan Cheng, om zijn meester Cao Cao te beschermen. Dian Wei is omgekomen bij Wan Cheng, maar Cao Cao kon dankzij Dian Wei ontsnappen.

Het vermoorden van tientallen mensen voor de poorten zal waarschijnlijk een beetje overdreven zijn Maar een erg sterk man was hij wel: Hij stond zijn mannetje tijdens zijn vele veldslagen en zijn wapens bestonden uit twee onzettend grote en zware speren.

Zoals de mensen die o.a. Romance of the Three Kingdoms gelezen hebben wel weten, is het het hele verhaal rondom deze 3 kingdoms ( Wei, Wu, Shu ) wel wat geromantiseerd.

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
pi_16683625
Klopt er zijn ook tal van games over, bedankt voor deze goede bijdrage
  donderdag 29 januari 2004 @ 13:57:50 #7
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_16684752
Ik heb nog wel een overzicht van alle oorlogen / veldslagen die tijdens de periode van Wu / Shu / Wei zijn gevoerd.

Het overzicht is alleen wel erg lang , dus weet niet of ik hem hier wel kan posten

pi_16684789
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:57 schreef Dian-Wei het volgende:
Ik heb nog wel een overzicht van alle oorlogen / veldslagen die tijdens de periode van Wu / Shu / Wei zijn gevoerd.

Het overzicht is alleen wel erg lang , dus weet niet of ik hem hier wel kan posten

Haal er de meest boeiende en meest tot de verbeelding sprekende voorbeelden uit en plaats ze

Ik ga ook ff weer info verzamelen.

donderdag 29 januari 2004 @ 15:12:50 #9
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_16687088
Slag bij Hu Lao Gate : Dong Zhuo was een dictator die een aantal delen van china beheerde, hij had een groot leger dat hij financieerde door de bevolking zo veel mogelijk af te nemen. In 191 AD besloot een alliantie onder leiding van Yuan Shao met de toekomstige leiders van Wu /Shu / Wei ( opdat moment betekenden ze nog niet zoveel ) om Dong Zhuo aan te vallen. Dong Zhuo werd verslagen en vermoord.

Slag bij Guan Du : vond plaats in 200 AD , Cao Cao was een van de leiders deze opstand die een veldslag werd. De veldslag vond plaats bij the Yellow River en had als doel Yuan Shao af te zetten. Het lukte Yuan Shao's troepen werden vernietigd en Yuan Shao werd vermoord. Het winnen van deze veldslag was van grote invloed op het verdere verloop van de geschiedenis: Cao Cao werd door het winnen van deze veldslag namelijk de grootste militaire leider in het noordelijke deel van china: tevens het begin van de onderlingen stijd tuseen Wu / Shu en Wei.

Slag bij Chang Ban : Cao Cao ( Wei kingdom ) leide zijn troepen zuidwaarts daar kwam hij Liu Bei ( Shu kingdom ) tegen. Liu Bei probeerde te vluchten met heel zijn leger. Dit lukt niet en het kwam tot een confrontatie. Shu werd compleet afgestraft in deze veldslag. Na deze veldslag was Shu ernstig verzwakt en zocht toenadering tot het Wu kingdom, samen begonnen deze een aliantie tegen Wei ( zie de slag bij Chi Bi in de openings post )

Slag bij Yi Ling : In 222 AD nam Liu Bei ( Shu ) wraak op het Wu kingdom omdat Wu zijn broer ( Guan Yu ) had veraden. Liu Bei besloot om Wu aan te vallen op de vlaktes van Yi Ling, het leger van Shu was veel omvangrijker dan dat van Wu. Liu Bei besloot om niet direct aan te vallen maar eerst een kamp te bouwen, een ernstige vergissing. Lu Xun, een generaal van Wu besloot om het kamp van Shu in brand te zetten. Dit is gelukt, waardoor Shu ernstig verzwakt raakte. Liu Bei besloot zich terug te trekken.

maandag 2 februari 2004 @ 13:43:33 #10
80732 Xternal
Say Hé! Say Ho!
pi_16813722
Hee wat grappig ... al deze namen komen mij erg bekend voor. Ik heb ooit eens een DOS-spelletje gehad, waar je in de rol van deze personen kon kruipen en China moest verenigen! Dat was een erg leuk spelletje, ook erg uitgebreid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')