quote:Hier is ie dan deel 2
Nav een discussie in de feedback, was er uitgekomen dat C&H wel een nieuwe impuls kan gebruiken. Ik heb toen bedacht dat het leuk zou zijn om met een THEMA te komen. Een tijdsvak of periode in de gesschiedenis, waar je gebeurtenissen beschrijft vanuit verschillende partijen en perpectief. Ieder kan z'n aanvulling doen, je kunt over dingen discussieren, plaatjes etc etc. Het lijkt me geschikt om een THEMA is te beperken tot 255 reacties en dan door te gaan naar een nieuw THEMA en bij succes een vervolg te doen op het bestaande THEMA en bij wat minder succes al eerder een nieuw THEMA te openen en ze beide laten lopen. Je mag uiteraard het ook wijden aan een periode en dat koppelen aan een persoon.Dit is slechts een kick off en weet ook niet of dit een blijvend iets iets is. Maar dit is mijn bijdrage om C&H een nieuw impuls te geven en de C&H liefhebbers hier te houden.
De victoriaanse tijd (era) wordt vaak omschrijven als de tijd in Engeland tussen 1837 to 1901. Dit is de tijd dat Victoria 1 van het Verenigd Koninkrijk regeerde. Het is best een veel omvattende tijd, waarin veel is gedaan en veel is gebeurd. Dingen die we nog steeds kennen, zien of lezen.
Wat te denken van de boeken van Charles Dickens, Sir Arthur Conan Doyle en Mary Shelley. Operettes van William S. Gilbert en Arthur S. Sullivan of de Gothic revival in de architectuur.
De tijd van het nieuwe imperialisme en het Ierse vraagstuk.
Kortom een heel boeiende tijd en dus het nieuwe THEMA.
Arthur Sullivan
Neo-Gotiek in Engeland, ook wel de Gothic Revival is erg geliefd. Een aantal bekende architecten zijn August Pugin, Sir Charles Barry en Sir George Gilbert Scott. Deze namen zegt niet iedereen iets, maar toch zijn ze bekender dan je denkt. Zo is meneer Pugin het bekendst om zijn aandeel in The Houses of Parliament, jullie allen bekend Zo niet, het is de verzamelnaam voor House of Lords en House of Commons die samen komen in the Palace of Westminster.
Charles Barry verbouwde het onderdeel genaamd Palace of Westminster en Sir Scott bijvoorbeeld voor zijn Albert Memorial tegenover The Royal Albert Hall, ongetwijfeld ook bekend
Maar ook de universiteit van Glasgow behoord tot deze stijl. Deze hele rival kwam door de hernieuwde interesse in de middeleeuwen. Eerst was dit alleen voor de Kerken, maar later in het Victoriaanse Tijdperk ook voor seculiere gebouwen.
Ook de schilderkunst bleef niet "achter" en manifisteerde zich middels de Pre-Raphaelite Brotherhood. Een hele interessante groep die zich afzette tegen de kunststroming/periode bekend als Mannerisme.
De Brotherhood werd opgericht door 3 kunststudenten genaamd John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti en William Holman Hunt. Dit alles gebeurde in 1848 in Londen. De groep kan gezien worden als de eerste Avant-Gardistische in kunst. Hieronder een paar sprekende voorbeelden.
The Bridesmaid ( John Everett Millais )
.
The Lady of Shalott ( William Holman Hunt )
.
Waarom die naam?
Ik quote hiervoor John Ruskin, ook een belangrijke naam als het om deze groep gaat:
quote:Om deze kunstgroep hing een hoop controverse, mede doordat ze er een eigen doctrine op na hielden, die afweek van wat the Royal Academy in die tijd deed. Rossetti schilderde bijvoorbeeld De Heilige Maagd Maria als onderdrukte teenager, hetgeen ook niet door iedereen werd gewaardeerd.
"We begin by telling the youth of fifteen or sixteen that Nature is full of faults, and that he is to improve her; but that Raphael is perfection, and that the more he copies Raphael the better; that after much copying of Raphael, he is to try what he can do himself in a Raphaelesque, but yet original manner: that is to say, he is to try to do something very clever, all out of his own head, but yet this clever something is to be properly subjected to Raphaelesque rules, is to have a principal light occupying one seventh of its space, and a principal shadow occupying one third of the same; that no two people's heads in the picture are to be turned the same way, and that all the personages represented are to have ideal beauty of the highest order..."
De Victoriaanse tijd wordt ook veel gebruikt in de horror, men noemt het in die films/ boeken het ook Victoriaanse Thriller, Horror etc
Ook in diezelfde horor verhalen wordt er gesproken over Victoriaanse schijnheiligheid (Victoriaanse Erotiek), hetgeen wat goed tot uiting komt in Bram Stoker's Dracula. Dit levert een interessante contraditie op. Dit omdat de Victoriaanse Tijd ook bekend staat als de tijd van de uitbuiting van Kolonies, kinderarbeid, prostitutie en de gewone arbeiders. Een tijd waar niets schijnheiligs aan was.
De mode uit het Victoriaanse Tijdperk (Victorian Fashion). De kleding uit die tijd moest uitdragen, dat daar de hoogste vorm van bekende beschaving was superieur aan alle anderen. Het moest kleding zijn die het hele lichaam bedekte, behalve handen en hoofd. Uiteraard droegen de vrouwen handschoenen, dus feitelijk alleen het hoofd onbedekt. Aan de hoeden, kon je bij een man zien van welke stand hij was!!
Het preutse ging nog veel verder, zo werd er voor het zwemmen gebruik gemaakt van de zogenoemde Bathing machine. Het was een karretje waarmee je de zee in reed om zo te gaan zwemmen. Zo zag niemand je, echt waar ik verzin het niet. Het behoorde gewoon tot het zwem etiquette voor aan het strand. De man kon zo niets zien van een andere vrouw in een badpak.
Tot zo ver dit nieuwe THEMA, hopelijk hebben jullie leuke toevoegingen, ik ga weer verder om nieuwe toevoegingen te schrijven voor dit topic.
Hopelijk plaatst Natalie hem weer in de FAQ
Prinses Alice, de dochter van Koningin Victoria, in een typische Victoriaanse japon. Hoogesloten, voorzien van kant en natuurlijk een corset eronder.
Reken maar niet dat deze japon erg comfortabel heeft gezeten
Letterlijk insnoeren... arghhh.
[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 04-12-2003 17:19]
Dames, zo zag dat er uit, cool hè?
quote:hoewel het soms weer in de mode zijn kop op steekt
Op donderdag 4 december 2003 17:56 schreef Natalie het volgende:
Ben blij dat 't hele 'corset-gebeuren' tot het verleden behoort
kwaliteitstopic pro_jeex
quote:Dat is ook het doel van de THEMA topics, misschien heb je een leuke toevoeging.
Op donderdag 4 december 2003 17:58 schreef _The_General_ het volgende:[..]
hoewel het soms weer in de mode zijn kop op steekt
kwaliteitstopic pro_jeex
quote:ik heb pas nog ergens een intressant stuk gelezen over de victoriaanse tijd, ben er alleen naar opzoek
Op donderdag 4 december 2003 18:00 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Dat is ook het doel van de THEMA topics, misschien heb je een leuke toevoeging.
quote:Ik vind het wel mooi, je zou spook eens moeten zien, dat is een corset pin up..
Op donderdag 4 december 2003 17:56 schreef Natalie het volgende:
Verschrikkelijk... Al loop je wel rechtop naar adem te happen
Maar 't lijkt me niet erg goed voor je lichaam.
Ben blij dat 't hele 'corset-gebeuren' tot het verleden behoort
voor de rest is dit ff offtopic, maar sluit wel aan op je opmerking
ff ter illustratie
Zo is stromendwater pas later toegevoegd. Voor die tijd moest de roomservice door het hele hotel waswater rondbrengen. Ook de vele grote trappen daar. Ook na het bouwen van een lift zit het hotel zo in elkaar dat het grootste deel alleen via een trap bereikbaar is. Wanneer je van het ene naar het andere deel moest dan was het een deel per lift en altijd die #@%$ trap. De architect zal wel gedacht hebben staat mooi zo'n grote trap, dat arbeidersvolk werkt wel wat harder voor en paar miezerige rotcenten.
Overigens staat er ook nog een eigen oude 'Bathing Machine' Waarmee de dames van stand naar het strand werden gebracht. Ben er alleen nooit uitgekomen of dat ding door een paard of door een mens werd voortgetrokken, daar werden vrschillende dingen over verteld.
quote:Dat is wel heel extreem wat je daar laat zien. Spook heeft een middel van 14" dat is ongeveer 35 cm. Je kan nauurlijk ook wat minder extreem aan de slag gaan, of een corset alleen af en toe dragen (zoals ik). Er is nog genoeg animo voor kijk maar eens rond op het web.
Op donderdag 4 december 2003 18:02 schreef pro_jeex het volgende:[..]
Ik vind het wel mooi, je zou spook eens moeten zien, dat is een corset pin up..
http://www.staylace.com/pinups/spook/
http://www.staylace.com/pinups/spook/pu_spook_2.htmvoor de rest is dit ff offtopic, maar sluit wel aan op je opmerking
ff ter illustratie
Even twee springplankjes:
Vollers & Axfords
Als ik het goed heb zijn beide merken ook te krijgen via Absolute Danny's (A'dam) en Skintight (R'dam)
In deze periode was Groot Britannie de machtigste van de hele wereld. Ze hadden een rijk waar de zon nooit onder ging. 1/3 van alle landmassa's in de wereld waren verbonden aan GB. Ze waren de onbetwiste nummer 1 tot WOI.
quote:Ach de britten houden volgens mij wel van soldaatje spelen. Getuige de Falkland oorlog en nu de twee golfoorlogen. Maar inderdaad voor de onafhankelijkheid van de VS viel een groot deel van noord amerika onder het gemenbest. Eigenlijk alleen Canada (want frans) en Nieuw Amsterdam (het huidige new york) niet. Oké en het nog onbekende of door de spanjaarden bezette zuiden (Californië en Mexico). En dan hadden ze natuurlijk ook nog India en Australië.
Op woensdag 31 december 2003 14:04 schreef Frits het volgende:
Stond Victoria ook niet bekend als "the war queen"? Vrijwel altijd had Groot Bitannie ergens oorlog mee, dan weer een opstandje hier dan weer wat veroveren daar. Afrika werd toen druk gekoloniseerd met de nodige oorlogen. In India wat opstandjes.In deze periode was Groot Britannie de machtigste van de hele wereld. Ze hadden een rijk waar de zon nooit onder ging. 1/3 van alle landmassa's in de wereld waren verbonden aan GB. Ze waren de onbetwiste nummer 1 tot WOI.
In een gesprek met een brit had ik het eens over alle coloniën van NL en UK. En toen moest 'ie toch even de incidenten Australië en Nieuw Amsterdam / New York noemen.
Allereers Australië. Een gangbare britse grap is dat alleen een hollander australie had voor bij had kunnen varen om Tasmanië te ontdekken. Omdat Tasman te stoned was: "Australië? Een gigantisch eiland ten noorden van Tasmanië? Nee man nooit gezien, was zeker even aan het chillen, bendendeks met een wat zwarte afghaan."
En dan het geval Peter Stuyvesant. Wat een eikel was dat zeg een beetje Nieuw Amsterdam ruilen tegen Suriname. Die had echt geen commercieel inzicht op de lange termijn. Een stuk rimboe, waar je hooguit wat koffie en cacao kan verbouwen voor het financiele centrum van de westerse wereld. Nou ja, achteraf gezien kan je hem die keuze moeilijk kwalijknemen.
quote:Geweldig topic. Vooral Victorian fashion ziet er mooi uit.
Op zondag 28 december 2003 20:23 schreef Fixers het volgende:[..]
Dat is wel heel extreem wat je daar laat zien. Spook heeft een middel van 14" dat is ongeveer 35 cm. Je kan nauurlijk ook wat minder extreem aan de slag gaan, of een corset alleen af en toe dragen (zoals ik). Er is nog genoeg animo voor kijk maar eens rond op het web.
Even twee springplankjes:
Vollers & Axfords
Als ik het goed heb zijn beide merken ook te krijgen via Absolute Danny's (A'dam) en Skintight (R'dam)
Nog andere link gevonden. Een hele echte Nederlandse korsetmaker.
Dus wie nog op maat gemaakt victoriaans korset wil.
www.jc-creations.com
quote:Inderdaad, de mode spreekt zeer tot de verbeelding.
Op dinsdag 6 januari 2004 11:35 schreef Mitch2 het volgende:[..]
Geweldig topic. Vooral Victorian fashion ziet er mooi uit.
Helaas is die elegantie iets teveel uit de mode verdwenen.
Die korsetten waren zo gek nog niet. Natuurlijk niet zo extreem als Spook.. dat lijkt me erg ongezond. Maar gewoon normaal.Nog andere link gevonden. Een hele echte Nederlandse korsetmaker.
Dus wie nog op maat gemaakt victoriaans korset wil.
www.jc-creations.com
Ik vraag me af of er nog begoefte is aan een nieuw THEMA topic over een andere tijd
Heb jij misschien nog enkele titels van boeken die jij zou aanraden om daar mee te beginnen ?
Mitch
Alhoewel Pro_jeex, ik zie dat jij een Chador of zoiets op hebt (plaatje). Doet me gelijk denken, ook in nederland gaan soms moslimvrouwen geheel gekleed te water om te baden. Heeft al bijna verdrinkigen opgeleverd.
Wel fascinerend alleen die 2 ogen..... dan wil je toch weten wie er onderzit en of ze knap is
de Arts & Crafts Movement van William Morris is ook essentieel voor de latere ontwikkeling van instituten als de Wiener Werkstatt of Bauhaus.
Morris liet zich sterk door Japanse, maar ook traditioneel engelse thema's beinvloeden, de meubelontwerper Charles Rennie Mackintosh ontwiepr juist strakkere en bijna functionalistisch opgezette meubels.
Ook als architect was deze van grote kwaliteit (in Glasgow, the School of Fine Arts)
Onder Morris ontstond special aandacht voor het industriele aspect van ontwerpen, decoratie werd gezien als lostaand en styleerbaar onderdeel van een object, terwijl de structuur van het object zelf ook onderwerp werd.
Morris ontwikkelde een sociaal-voelende kunst-ideologie, binnen industriele gemeenschap bood hij hiermee de 'werkman' juist een mogelijkheid om respect te verkrijgen.
Overigens is Oscar Wilde een groot promoter van de Arts & Crafts beweging geweest toen hij een rondreis door Amerika maakte was dit zijn hoofdonderwerp, warover hij sprak.
Foto's en prente uit die periode
http://digital.nypl.org/mmpco/browse.cfm
Victorian dictonary
http://www.victorianlondon.org/
Bladen/kranten die in de 19de eeuw uitkwamen.
http://cdl.library.cornell.edu/moa/moa_browse.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |