- edit: link verwijderd -
[Dit bericht is gewijzigd door ElisaB op 28-01-2004 09:45]
quote:Zucht...
Op woensdag 28 januari 2004 07:29 schreef jeroenpost17 het volgende:
Ze gaan heus neit bij je weg hoor als ze zijn overleden. Ze doen alleen maar afstand van hun aardse lichaam...
- edit: link verwijderd -
Anyway, dat is behoorlijk klote, als je het in zo'n erge mate hebt.
Heb je dit wel eens met je ouders besproken?
Misschien een goed plan.
Ook een goed idee zou zijn dat je gewoon professionele hulp zoekt van een psycholoog.
Wat je namelijk nu beschrijft klinkt redelijk levensbeheersend.
[Dit bericht is gewijzigd door ElisaB op 28-01-2004 09:45]
Overigens raakt je openingspost wel een gevoelige snaar: een maand geleden is bij mijn schoonvader (waar ik echt heel erg veel van hou) een buitengewoon aggressieve vorm van kanker geconstateerd. Op dit moment, een maand later dus, is de verwachting dat hij nog slechts 1 á 2 weken te leven heeft. Hij is overigens 72, te jong dus nog (nouja, als het iemand is waar je van houdt is het altijd te jong).
Als je mij 4 maanden geleden had gevraagd hoe mijn man en ik met zoiets om zouden gaan, dan had ik gezegd: niet, want dat kan niet. Wonderlijk genoeg hebben je geest en lichaam vaak een hoger incasseringvermogen dan je zelf denkt: we houden ons staande, we kunnen zelfs af en toe lachen om de onbedoelde grappige dingen die Pa zegt omdat hij de kluts een beetje kwijt begint te raken, terwijl hij dood ligt te gaan.
Waarom vertel ik je dit? Omdat ik in deze trieste situatie een belangrijk ding besef: ook mijn eigen ouders (65 en 63) zullen op een bepaald moment 'aan de beurt zijn' en ook mijn man en ik zullen eens afscheid moeten nemen van dit leven, en waarschijnlijk ook van elkaar. Wat waarde geeft aan het leven is nier de lengte ervan, maar de invulling die je er aan geeft. Het verdriet om het besef dat Pa slechts 72 mag worden wordt overtroffen door de vreugde om het feit dat het 72 schitterende jaren zijn geweest.
Dus: je enige "wapen" tegen de angst voor de dood is om zin te geven aan het leven. Koester de relatie met je ouders en wees er dankbaar voor, en probeer ondertussen rationeel te wezen in je angst. Je mag best angst hebben voor de dood maar probeer het terug te dringen tot een gezond ontzag, in plaats van een radeloze paniek.
Heel veel succes en sterkte ermee
Als je thuis woont zou je hun allebei een kus of een knuffel kunnen geven als je naar bed gaat.is ook een voorm van afscheid nemen.
Zelf heb ik me vader op mijn 10de gevonden(dood),en heb toen der tijd ook een hele angst gehad dat me moeder dood zou gaan... helemaal toen ze kanker kreeg.toen was ik heel erg bang dat ik ook haar zou verliezen.
Maar heb wel geleerd dat als je je er teveel mee bezig houd, dat je jezelf helemaal gek piekerd en zo erg dat je psychisch helemaal door de war raakt.
Ik zou met je ouders praten hierover en als ze dood gaan, kan je het helaas toch niet tegenhouden.
Praat met ze en geef ze een knuffel of kus elke avond als je dit wilt. of iedere keer als je bij ze weggaat.
mja ben bang
quote:Daar heb ik het op dit moment net met iemand over op MSN.
Op woensdag 28 januari 2004 06:22 schreef justagirl19 het volgende:
Vroeger dacht ik er wel eens over na dat mijn ouders er op een dag niet meer zouden zijn.Tegenwoordig is dit bijna elke avond als ik naar bed ga, waardoor ik soms uren wakker lig. De vreselijke gedachte dat ze dood zouden kunnen gaan, en je niet eens afscheid kunt nemen kan me nu al verdrietig maken. Ik wordt niet echt vrolijk van deze gedachte en vind ook niet dat ik me er nu al zo veel mee bezig moet houden aangezien ze allebei nog helemaal niet oud zijn en ik blij moet zijn dat ik tenminste nog ouders heb, maar toch doe ik het! :S Iemand die dit herkent?
Suc7!
[Dit bericht is gewijzigd door scorpion69 op 30-01-2004 19:31]
Ik weet niet waardoor het bij mij komt, misschien doordat ik steeds meer begrafenissen mee maak en steeds bewuster ook. Ik heb het al een behoorlijke tijd en eens in de zoveel tijd verandert het van sluimeren door mijn achterhoofd tot echt ermee zitten.
Vooral na meningsverschillen of ruzies ben ik heel bang dat ik het niet goed zou kunnen maken en voel ik me schuldig, vind ik dat ik gewoon geen ruzie had moeten maken en gewoon eens toe had moeten geven.
Misschien komt het ook doordat mijn ouders steeds ouder worden en ik het vreselijk vind om te zien hoe ze steeds meer kwaaltjes krijgen, daardoor ben ik me steeds bewuster van hun ouder worden (ze waren allebei altijd zo sterk en gezond en het is schrikken als dat afneemt, hoe klein iets ook is). Ze waren -vergeleken met andere ouders- relatief oud toen ze mij kregen (heb nog een 6 jaar oudere zus) en daar baal ik dan soms ook wel weer eens van. Puur omdat ik ze nu minder lang mee kan maken, minder van ze kan genieten. Klinkt misschien stom, maar zo voelt het wel.
Wat ook meespeelt is dat ik bang ben om de kleine dingen te vergeten, de dingen waar het om draait (het liedje van Spinvis - Voor ik vergeet is dan ook een lijflied voor mij).
Maar goed, echt advies kan ik je niet geven, want ik heb zelf ook nog geen oplossing gevonden, maar je weet nu in ieder geval dat je niet de enige bent
(Helaas is het gevoel nu toch weer terug nu ik hier over nadenk en zit ik te janken als een klein kind...Irritant gedoe..)
quote:Het is inderdaad kut, en ik weet helaas hoe het is om mee te maken
Vroeger dacht ik er wel eens over na dat mijn ouders er op een dag niet meer zouden zijn.Tegenwoordig is dit bijna elke avond als ik naar bed ga, waardoor ik soms uren wakker lig. De vreselijke gedachte dat ze dood zouden kunnen gaan, en je niet eens afscheid kunt nemen kan me nu al verdrietig maken. Ik wordt niet echt vrolijk van deze gedachte en vind ook niet dat ik me er nu al zo veel mee bezig moet houden aangezien ze allebei nog helemaal niet oud zijn en ik blij moet zijn dat ik tenminste nog ouders heb, maar toch doe ik het! :S Iemand die dit herkent?
Het ergste vind ik nog niet eens het idee om ze te veriezen, maar het idee dat ik ze misschien wel verdriet doe ofzo.
We hebben eerst het advies van de dokter afgewacht en die zei dat het alleen maar slechter met der ging. Dus hebben we gekozen voor laten rusten en een paar uur later was ze overleden. Ze was pas 46 jaartjes jong (veelste jong), maar goed die dingen gebeuren en het is niet goed als je er te lang bij stilstaat.
Maar doordat het allemaal zo plotseling ging heb ik ook nooit afscheid kunnen nemen.
Dus geniet ervan zolang ze nog onder je zijn!!!!!!
Mensen die bang zijn voor het verlies van hun ouder(s).
Tja. Als je tijd er is dan is hij er.
In zon geval opletten dat je niet in het zwarte gat valt als mensen op een gegeven moment niet meer vaak op bezoek komen enzo...
En blijven denken
alles komt goed
quote:eigelijk niet.. mijn ouders zijn ver in de 60 en half 70, en doen het nog steeds, ondanks kwaaltjes
Het gevoel is er weer even...op een bewuster niveau dan normaal...weer opgewekt door een nare gebeurtenis...Hoe krijg ik dat irritante gevoel in hemelsnaam weg, inclusief het schuldig voelen en hoe zorg ik ervoor dat het nooit meer terugkomt...?quote:Op vrijdag 30 januari 2004 19:29 schreef myxomatosekonijn het volgende:
*knip*
Eigenlijk niet. Ik zou het erger (lees: verschrikkelijk) vinden om zonder wederhelft te 'moeten' leven (moet ik helaas, maar dat is een ander verhaal). Ergens weet je dat je ooit eens zonder je ouders zal zijn, door het overlijden van één of meerdere grootouders die op hun beurt weer de ouders van jouw ouders waren. Om je vrouw (of man voor de dames) en/of je kind(eren) te verliezen, lijkt mij erger. Misschien dat het mee te maken heeft dat de relatie tussen mij en m'n ouders niet zo jofel is. Het hangt natuurlijk ook van een groot deel af van hoe je relatie tussen jou en hun is.quote:Op woensdag 28 januari 2004 06:22 schreef justagirl19 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |