abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1156884
Momenteel zijn in de grote steden duizenden jonge allochtonen werkzaam in de kleding-branche, bij supermarkten,horeca,warenhuizen etc.
Het is bekend dat dergelijke bedrijven het liefst jonge en dus goedkopen krachten in dienst hebben.
Ik vraag mij dan ook af of dat in de toekomst voor deze groep geen probleem gaat opleveren, immers als 19 jarige allochtoon ben je welkom bij de Hema, Albert Heijn of in de Horeca.
Ik weet niet of deze mensen voorlopige contracten hebben, maar ik weet wel dat je als 29-jarige Nederlander of allochtoon te duur bent/wordt.
In deze branche zijn er maar weinig kansen om hogerop te komen en daarom vraag ik me af, zal er over 10 jaar of van mijn part 20 jaar voor de duizenden jonge allochtonen nu werkzaam bij dergelijke bedrijven niet een groot probleem ontstaan?
Ik denk zelf namelijk van wel, en vraag me af of het niet noodzakelijk is om daar nu alvast bij stil te staan om te voorkomen dat dergelijke jongeren in de toekomst in de WW-terecht komen, of het gevoel hebben "afgedankt" te zijn.
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:08:17 #2
9167 reddie
is bang voor de waarheid...
pi_1156935
Daar zit inderdaad wat in, maar hoew is het dan nu met de generatie die in begin jaren 90 in deze branche werkte? Over het algemeen zijn veel vrouwelijke werknemers moeder geworden, en gaan misschien op latere leeftijd als de koters grote zijn weer parttime werken, administratief werk. De mannelijke jongeren nu werkzaam in deze branche, daar zoun ik niet bij weten wat er gaat gebeuren.Over het algemeen gingen mannen toch sneller administratief werk doen, dus de telefoonverkopers die zullen denk ik hun best moeten doen om te blijven en/of hogerop te komen of een andere functie te krijgen...
Poor is the man whose pleasures depend on permission of another...
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:14:47 #3
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1156951
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 16:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Momenteel zijn in de grote steden duizenden jonge allochtonen werkzaam in de kleding-branche, bij supermarkten,horeca,warenhuizen etc.
Het is bekend dat dergelijke bedrijven het liefst jonge en dus goedkopen krachten in dienst hebben.
Ik vraag mij dan ook af of dat in de toekomst voor deze groep geen probleem gaat opleveren, immers als 19 jarige allochtoon ben je welkom bij de Hema, Albert Heijn of in de Horeca.
Ik weet niet of deze mensen voorlopige contracten hebben, maar ik weet wel dat je als 29-jarige Nederlander of allochtoon te duur bent/wordt.
In deze branche zijn er maar weinig kansen om hogerop te komen en daarom vraag ik me af, zal er over 10 jaar of van mijn part 20 jaar voor de duizenden jonge allochtonen nu werkzaam bij dergelijke bedrijven niet een groot probleem ontstaan?
Ik denk zelf namelijk van wel, en vraag me af of het niet noodzakelijk is om daar nu alvast bij stil te staan om te voorkomen dat dergelijke jongeren in de toekomst in de WW-terecht komen, of het gevoel hebben "afgedankt" te zijn.
Sorry hoor, maar als je op je 35ste nog vakkenvult bij de AH heb je hoe dan ook een probleem.
Ik vind het maar een vaag topic.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1156956
Reddie, ik kan je vertellen dat in het begin van de jaren 90 die verhouding heel anders lag.
Wanneer ik als voorbeeld het Albert-Heijn filiaal in Amsterdam-Buitenveldert neem, daar werkten toen op de ongeveer 60 werknemers slechts 3 van allochtone afkomst, momenteel is bijna het omgekeerde het geval.
Ik weet dat een bepaalde groep van de jonge allochtonen in die sector studenten zijn, net zoals in het begin van de jaren 90 de groep autochtonen grotendeels uit studenten bestond.
Maar wat ik mij dus afvraag is of deze mensen die dit werk niet als tijdelijk zien, op de wat langere termijn niet een probleem hebben.
pi_1156962
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 17:14 schreef links234 het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar als je op je 35ste nog vakkenvult bij de AH heb je hoe dan ook een probleem.
Ik vind het maar een vaag topic.

Niet iedereen heeft daarin een keuze Links234.
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:23:53 #6
10188 links234
pi_1156981
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 17:18 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft daarin een keuze Links234.

Het is geen probleem: Als je te duur wordt voor een bedrijf kan dat bedrijf je niet zomaar ontslaan.
Je zult dus hooguit voor weinig geld per maand een kutbaan zonder toekomst hebben. En geen kans op een andere baan. Maar is dat een probleem? Bel de LOI en ga een vak leren.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:23:57 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1156982
Ja goed punt, daar had ik eigenlijk zelf nog niet eens aan gedacht. Het is inderdaad redelijk stuitend hoe ik van een zwarte middelbare school ineens terecht kwam op een zo goed als blanke universiteit. Ik ken een paar Marokkanen van zo rond de 25/26 die nog steeds bij de Albert Heyn werken en dan ook daar verder studeren om iets hogerop te komen. Maar veel zal het niet opschieten, want je wordt geen rayonmanager zonder beroeps -of academische opleiding. Zij hebben er vrede mee, maar hoeveel blijven tot hun veertigste in zulke sectoren kleine baantjes met magere loontjes werken? Als nu al zoveel afglijden in de criminaliteit? Hmm maar ik zou ook niet echt weten hoe het anders moet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1157008
Speknek, dat is nu precies het gevoel dat ik ook heb, en zelfs als zij zelf wel bereid zijn die baantjes te blijven doen is het nog maar de vraag of die werkgevers hen middels reorganisaties etc. eruit werken omdat ze gewoonweg te duur zijn (jongeren van 19 zijn stukken goedkoper).
Misschien is dit wel een vaag topic, maar dit is toch een forum, en aangezien ik vaak heb geroepen hoeveel jonge allochtonen in Amsterdam werkzaam zijn, en hoe gunstig dat is omdat men elkaar hierdoor een beetje beter leert "kennen", er zou weleens een keerzijde aan kunnen zitten op langere termijn.
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:34:43 #9
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1157016
M'n broertje werkt full-time bij Albert Heijn, maar hij volgt een interne opleiding waardoor hij (als 't goed is) wel degelijk promotie kan maken en hogerop kan komen. Verder wordt de opleiding geloof ik door AH betaald, dus is 't niet waarschijnlijk dat hij op korte termijn weer ontslagen wordt.

Ik weet niet in hoeverre 'simpele' baantjes (excuses...) verder de mogelijkheid bieden om door te leren, maar het is net wat links234 zegt: als je een betere / andere baan wilt, kun je altijd nog externe cursussen of opleidingen volgen. De meeste mensen hebben hun toekomst dus min of meer zelf in de hand, naar mijn mening.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2001 @ 17:37:50 #10
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_1157024
De meesten zullen vast wel één of andere cursus of opleiding kunnen volgen, maar moeten dus wel zorgen daarmee weg te zijn vóór hun 30e. Ik kan me niet voorstellen dat álle vakkenvullers uiteindelijk filiaalchef zullen worden, dus het probleem blijft bestaan.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:43:21 #11
10188 links234
pi_1157036
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 17:23 schreef speknek het volgende:
maar hoeveel blijven tot hun veertigste in zulke sectoren kleine baantjes met magere loontjes werken? Als nu al zoveel afglijden in de criminaliteit?
Eh? Als je werkloos raakt wordt je crimineel?
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:44:38 #12
10188 links234
pi_1157040
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 17:37 schreef Cynix ® het volgende:
De meesten zullen vast wel één of andere cursus of opleiding kunnen volgen, maar moeten dus wel zorgen daarmee weg te zijn vóór hun 30e. Ik kan me niet voorstellen dat álle vakkenvullers uiteindelijk filiaalchef zullen worden, dus het probleem blijft bestaan.
Welk probleem? Je gaat werken in een winkel. en misschien zou het wellicht kunnen dat je na tien jaar overbodig bent? Dat kan je bij elke werkgever overkomen. Zorg zelf maar voor een opleiding als je geen zin hebt om in die situatie te komen.
pi_1157041
dubbel-gepost.

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 06-07-2001 17:46]

pi_1157047
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 17:43 schreef links234 het volgende:

[..]

Eh? Als je werkloos raakt wordt je crimineel?

Nee, maar wel teleurgesteld indien je jarenlang het "gezicht" bent geweest van een bepaald bedrijf.
  vrijdag 6 juli 2001 @ 17:48:36 #15
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1157053
Tja, maar vrijwel niemand in Nederland werkt meer z'n hele leven voor dezelfde baas, dus het is ook wel érg naief om te verwachten dat je tot je 65e bij AH of V&D kan blijven werken.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_1157090
Ik weet helemaal niet of men dit "verwacht" maar ik denk dat er zeker een groep is die in dat opzicht niet zoveel keuze hebben.
Vanmiddag had ik een gesprek met een Italiaanse vriendin, zij werkt al 20 jaar in de horeca en is nu 40.
Het bedrijf waar ze nu werkt gaat sluiten, dat weet ze al langere tijd, al maanden is ze druk met sollicitaties, maar wordt gewoonweg te oud bevonden, haar Nederlands is in die mate goed dat ze het spreekt met een leuk accent, maar niet goed schrijft, dat heeft ze in al die jaren niet nodig gehad.
Net zoals velen van haar leeftijd heeft ze een huis gekocht, maar aangezien kans op een baan met hetzelfde salaris erg klein is (ze heeft een heel goed salaris) vreest ze dat ze haar huis zal moeten verkopen, kortom een hoop problemen, en dat terwijl zij, indien ze bv 24 was geweest nog makkelijk aan de slag had gekund.
Overigens had ze een leidinggevende functie en heeft dus wel degelijk carriere gemaakt, maar desondanks heeft ze nu een groot probleem, en ik ben bang dat dit over een aantal jaren voor een grote groep mensen gaat spelen, ik was gewoon benieuwd hoe men daar hier over dacht.
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2001 @ 18:25:41 #17
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_1157141
Het niet hebben of niet afmaken van een opleiding en dan maar een 'simpel' baantje pakken en daar 10 jaar later de tol voor betalen door overbodig te zijn, komt waarschijnlijk ook wel onder autochtonen voor.

De tijd is inderdaad voorbij dat je levenslang voor dezelfde baas kon blijven werken en dat die er wel voor zorgde dat je op z'n tijd promotie maakte. Maar het zal wel meer spelen in de sectoren waar arbeid niks mag kosten en er weinig carrieremogelijkheden zijn, zoals in supermarkten en horeca.

Toch maar goed je best doen op school, dus.

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 7 juli 2001 @ 15:18:48 #18
10188 links234
pi_1161352
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 18:25 schreef Cynix ® het volgende:
Het niet hebben of niet afmaken van een opleiding en dan maar een 'simpel' baantje pakken en daar 10 jaar later de tol voor betalen door overbodig te zijn, komt waarschijnlijk ook wel onder autochtonen voor.

De tijd is inderdaad voorbij dat je levenslang voor dezelfde baas kon blijven werken en dat die er wel voor zorgde dat je op z'n tijd promotie maakte. Maar het zal wel meer spelen in de sectoren waar arbeid niks mag kosten en er weinig carrieremogelijkheden zijn, zoals in supermarkten en horeca.

Toch maar goed je best doen op school, dus.

Inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')