quote:Sorry hoor, maar als je op je 35ste nog vakkenvult bij de AH heb je hoe dan ook een probleem.
Op vrijdag 06 juli 2001 16:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Momenteel zijn in de grote steden duizenden jonge allochtonen werkzaam in de kleding-branche, bij supermarkten,horeca,warenhuizen etc.
Het is bekend dat dergelijke bedrijven het liefst jonge en dus goedkopen krachten in dienst hebben.
Ik vraag mij dan ook af of dat in de toekomst voor deze groep geen probleem gaat opleveren, immers als 19 jarige allochtoon ben je welkom bij de Hema, Albert Heijn of in de Horeca.
Ik weet niet of deze mensen voorlopige contracten hebben, maar ik weet wel dat je als 29-jarige Nederlander of allochtoon te duur bent/wordt.
In deze branche zijn er maar weinig kansen om hogerop te komen en daarom vraag ik me af, zal er over 10 jaar of van mijn part 20 jaar voor de duizenden jonge allochtonen nu werkzaam bij dergelijke bedrijven niet een groot probleem ontstaan?
Ik denk zelf namelijk van wel, en vraag me af of het niet noodzakelijk is om daar nu alvast bij stil te staan om te voorkomen dat dergelijke jongeren in de toekomst in de WW-terecht komen, of het gevoel hebben "afgedankt" te zijn.
quote:Niet iedereen heeft daarin een keuze Links234.
Op vrijdag 06 juli 2001 17:14 schreef links234 het volgende:[..]
Sorry hoor, maar als je op je 35ste nog vakkenvult bij de AH heb je hoe dan ook een probleem.
Ik vind het maar een vaag topic.
quote:Het is geen probleem: Als je te duur wordt voor een bedrijf kan dat bedrijf je niet zomaar ontslaan.
Op vrijdag 06 juli 2001 17:18 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Niet iedereen heeft daarin een keuze Links234.
Ik weet niet in hoeverre 'simpele' baantjes (excuses...) verder de mogelijkheid bieden om door te leren, maar het is net wat links234 zegt: als je een betere / andere baan wilt, kun je altijd nog externe cursussen of opleidingen volgen. De meeste mensen hebben hun toekomst dus min of meer zelf in de hand, naar mijn mening.
quote:Eh? Als je werkloos raakt wordt je crimineel?
Op vrijdag 06 juli 2001 17:23 schreef speknek het volgende:
maar hoeveel blijven tot hun veertigste in zulke sectoren kleine baantjes met magere loontjes werken? Als nu al zoveel afglijden in de criminaliteit?
quote:Welk probleem? Je gaat werken in een winkel. en misschien zou het wellicht kunnen dat je na tien jaar overbodig bent? Dat kan je bij elke werkgever overkomen. Zorg zelf maar voor een opleiding als je geen zin hebt om in die situatie te komen.
Op vrijdag 06 juli 2001 17:37 schreef Cynix ® het volgende:
De meesten zullen vast wel één of andere cursus of opleiding kunnen volgen, maar moeten dus wel zorgen daarmee weg te zijn vóór hun 30e. Ik kan me niet voorstellen dat álle vakkenvullers uiteindelijk filiaalchef zullen worden, dus het probleem blijft bestaan.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 06-07-2001 17:46]
quote:Nee, maar wel teleurgesteld indien je jarenlang het "gezicht" bent geweest van een bepaald bedrijf.
Op vrijdag 06 juli 2001 17:43 schreef links234 het volgende:[..]
Eh? Als je werkloos raakt wordt je crimineel?
De tijd is inderdaad voorbij dat je levenslang voor dezelfde baas kon blijven werken en dat die er wel voor zorgde dat je op z'n tijd promotie maakte. Maar het zal wel meer spelen in de sectoren waar arbeid niks mag kosten en er weinig carrieremogelijkheden zijn, zoals in supermarkten en horeca.
Toch maar goed je best doen op school, dus.
quote:Inderdaad.
Op vrijdag 06 juli 2001 18:25 schreef Cynix ® het volgende:
Het niet hebben of niet afmaken van een opleiding en dan maar een 'simpel' baantje pakken en daar 10 jaar later de tol voor betalen door overbodig te zijn, komt waarschijnlijk ook wel onder autochtonen voor.De tijd is inderdaad voorbij dat je levenslang voor dezelfde baas kon blijven werken en dat die er wel voor zorgde dat je op z'n tijd promotie maakte. Maar het zal wel meer spelen in de sectoren waar arbeid niks mag kosten en er weinig carrieremogelijkheden zijn, zoals in supermarkten en horeca.
Toch maar goed je best doen op school, dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |