basilicum-room-tomatensoepquote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:27 schreef karoltje het volgende:
Zla ik vanavond pindasoep of basilicum-room-tomatensoep maken...?.
Ik heb maar gewoon weer eens een blik bij de Xenos gekocht, die smaakte ook best okee. Wel aan te raden om er zelf nog een boel groenten en meuk bij te flikkeren - Ja, zo kook ik ook en ik heb geen klachtenquote:Op maandag 20 maart 2006 15:46 schreef Vanyel het volgende:
Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.
Vrijdag een kip gekookt met meiraap (bij vergeten groente gevonden hoe het heette), knoflook, een ui en een gepekelde citroen. Na een paar uur het vlees van de botjes geplukt en dat na het zeven van het vocht weer erbij gegooid.
Zaterdag met die bouillon als basis soep gemaakt, zo:
blik kokosmelk
ong. 750 ml. bouillon
4 à 5 blaadjes djeruk purut (limoenblad)
1 à 2 stengels citroengras
2 theelepels laos
1 à 2 groene pepertjes
ruim 4 eetlepels vissaus
sap van 1 à 2 limoenen
Oesterzwammen (of champignons)
2 bossen lenteui
Ik heb zelf van alles het meeste erin gedaan, maar met de mindere variant smaakt het ook.
Citroengras in beide richtingen halveren (als je grote hebt) en kneuzen
Pepertjes in ringen of stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren
Lenteui in ringen snijden
Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen. Djeruk purut, citroengras, laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen. Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
Minuut of vijf voor het opdienen zwammen en lenteui toevoegen en jippie, lekkere soep.
Serveren met (jasmijn) rijst. Beetje soep bij de rijst gieten of rijst op je lepel aanvullen met soep geeft het lekkerste resultaat.
Eigenlijk hoort er ook nog verse koriander bij (helemaal aan het eind erbij doen), maar dat vind ik zonde van de soep dus laat ik altijd fijn achterwege.
De basis met kokos en wat groenvoer is gewoon in blikvorm kant en klaar bij de xenos te krijgen. Maar daar zit uiteraard niet zo heel veen groen in.quote:Op dinsdag 11 april 2006 16:40 schreef Oblivion het volgende:
Turkse peterselie!
Maar snap niet helemaal wat je bedoeld, gr8w8...
Is het voor in de thaise kippensoep?
Want het recept wat je hebt gequote ziet er heerlijk uit! Zou daar niet veel aan veranderen.
Oh, misschien een hard gekookt eitje erin.![]()
quote:Op vrijdag 5 mei 2006 11:50 schreef brrrrrrt het volgende:
Gisteren voor het eerst gemaakt... was een hit jongen!
goeie soep voor deze tijd van het jaar.
(4 pers.)
onder voortdurend roeren en omscheppen:
Maak 6 dl. groentebouillon bijvoorbeeld met bouillonblokjes of poeder ofzo
schil 2 avocado's en snij ze in blokjes
leg een kwart van de blokjes apart om er los door te doen
bak de rest van de avocadoblokjes 5 min op laag vuur in 25g boter en doe er een theelepel kerriepoeder bij
plet dit mengsel daarna in een zeef boven de pan bouillon en doe al het avocadomoes in de bouillon
breng de soep aan de kook
doe 50g in kleine stukjes gesneden plakjes gerookte zalm erdoor
laat nog een minuutje ofzo koken en doe dan het vuur uit
als het ietsje afgekoeld is, doe er een handje bieslook door, een theelepel citroensap en twee eetlepels creme fraiche erdoor (pas op dat de soep echt niet meer te heet is want dan gaat het schiften)
doe er ook de apart gehouden avocadoblokjes door
goed roeren en klaar
zonder zalm is het trouwens ook een prima vegetarische soep... maar ja, wie wil er nou de zalm missen.
quote:Op vrijdag 5 mei 2006 12:30 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
je eet het wel gewoon warm/heet, dat van het iets laten afkoelen is alleen maar omdat de creme fraiche dan niet gaat schiften wat geen aantrekkelijk gezicht is. Maar dat gebeurt alleen maar als de soep boven de 80 graden ofzo (?) is
Donequote:Op vrijdag 5 mei 2006 20:34 schreef brrrrrrt het volgende:
Kan hier boven even gezet worden dat het gaat om AVOCADOSOEP!?
Is wel leuk uit het eigen topic geknipt en geplakt maar zo weet niemand waar het om gaat...
Heb je een goed recept voor aspergesoep?quote:Op vrijdag 5 mei 2006 23:52 schreef Salsagirl het volgende:
Erwtensoep: en aspergerssoep
Gember vervangen door Thaise curry en Peultjes vervangen door aspergetips ivm onze smaakquote:Op zaterdag 17 juni 2006 02:35 schreef Bluezz het volgende:
Zondag ga ik de thaise groentesoep uit de wok maken uit www.boodschappen.nl
Knip.
Ziet er erg smakelijk uit.quote:Op zondag 18 juni 2006 20:06 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Gember vervangen door Thaise curry en Peultjes vervangen door aspergetips ivm onze smaak
Het is een aanrader! En lekker pittig, dus pas op met de curry en de sambal als het je al snel te scherp is.
Voorbereiden :
[afbeelding]
Eten!!
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |