Ja idd. Er staat in het recept met een staafmixer, maar ik heb het in de blender gegooitquote:Op zondag 25 juni 2006 20:21 schreef brrrrrrt het volgende:
bluezz, hoe heb je dat nou gedaan? Het grootste deel van de krabsoep gepureerd en een gedeelte achtergehouden?
quote:Op donderdag 29 juni 2006 18:58 schreef eL. het volgende:
Is zoiets ook zelf te maken ? Ik zit -voor de zoveelste keer - weer uit blik te eten, maar da's toch anders dan zoals ik het van moeders kende. En ja die kan ik bellen, maar Ossenstaartsoep verdiend een eigen topic.
Ik had laatst de Ossenstaartsoep uit zak en die was best lekker, maar ik wil bepaalde ingrediënten extra toevoegen, zoals het vlees. Dus, wie oh wie heeft er ervaring met het maken van Ossenstaartsoep en gaat hier alle tips en tricks delen ?
Recept van Vanyel aangepast en vervangen met eigen dingen, het was heeeeeerlijk!quote:Op maandag 20 maart 2006 15:46 schreef Vanyel het volgende:
Oeh ik heb vrijdag/zaterdag hele lekkere Thaise kippensoep met kokos (tom kha kai) gemaakt.
blikje kokosmelk
ong. 500 ml. kippebouillon van een blokje
1 à 2 stengels citroengras
1 theelepel laos
1 rood gedroogd pepertje
ruim 4 eetlepels vissaus (zelfgemaakt van visfond met boter en scheutje room, verse dille)
sap van 1 limoen
Oesterzwammen (of champignons)
Bosje bosui
kipreepjes
Theelepeltje Sereh uit een potje
Pepertje stukjes snijden
Limoenen uitpersen
Oesterzwammen scheuren en bakken met de kipreepjes
Bosje bos ui in ringetjes snijden
Kokosmelk met bouillon aan de kook brengen.
Citroengras (sereh), laos, pepertjes, vissaus en limoensap toevoegen.
Tijd laten pruttelen. Liefst minstens een half uur, langer is altijd goed natuurlijk.
De bosuitjes, kipreepjes en oesterzwammen in een bord scheppen, soep erover heen en smullen maar!!!
Je begrijpt niet hoe blij wij zijn met je post! Soep is geen R&P NEEEEE het gaat veel verder dan dat! We organiseren binnenkort een CUL meeting bij Jomanda voor ingestraalde waterzooi! (belse groentesoep)quote:Op zondag 25 juni 2006 14:56 schreef brrrrrrt het volgende:
Even los van alle recepten.
Soep is voor mij iets heel belangrijks.
Soep klaarmaken vind ik heel rustgevend, bouillon maken (traditioneel en langdurig), groente/kruiden/vlees/vis snijden en koken, het is voor mij echt ontspanning en (om niet al te zwaar op de hand te klinken) haast meditatie.
Ook is soep maken voor mij iets heel verzorgends.
Soep maken voor iemand vind ik 1 van de zorgzaamste dingen die ik kan doen.
Als een moeder soep uit blik of uit een pakje maakt voor haar kinderen dat vind ik dan ook helemaal niks!
Moeders moeten echt soep maken. En ik maak ook echt soep voor de mensen waar ik om geef.
Je moet ook niet het bord opeten lieve Furbquote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:19 schreef Furby het volgende:
Oh, ik heb ook een afrader : Bananensoep. Was in Venezuela het lokale/nationale hoogstandje ... Het is niet vies maar als je een bord opeet zit je al vol. Met niets.
Klinkt goed, lijkt een beetje op de aardappelsoep die mijn oma altijd maakte, erg simpel maar erg lekker.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:45 schreef Kimske het volgende:
Vichysoise
Ingrediënten (voor 4 personen)
3 preien
250 gram aardappelen
30 gram boter
0,5 liter melk
0,5 liter kruidenbouillon
zout, witte peper
takje tijm en 1 blaadje laurier
2 dl room
enkele sprietjes bieslook
Bereiding
Het groene gedeelte van de prei verwijderen, het witte gedeelte goed wassen en in kleine stukken snijden.
Aardappelen schillen, wassen en in blokjes snijden.
Boter smelten en hierin de stukjes prei licht aanstoven.
Aardappelblokjes toevoegen, zout, peper, tijm, laurier en kippenbouillon toevoegen.
Aan de kook brengen en 30 minuten zachtjes laten koken.
Tijm en laurier verwijderen, de soep fijnmaken met een staafmixer.
Melk en de helft van de room toevoegen en opnieuw aan de kook brengen.
Direct na het kookpunt de soep van het vuur nemen, op smaak brengen en laten afkoelen.
Ik eet em altijd warm...
Ik zou het lekker zelf trekken hoor! De bouillon uit zo'n potje is op zich nog wel te doen, maar als ik zo'n glibberig stuk kip (is het dat?? Het lijkt niet op kip) uiteindelijk op mijn lepel krijg dan is het soepfeest voor mij echt over hoor!quote:Op maandag 1 januari 2007 19:05 schreef Underdoggy het volgende:
Zijn die potjes kippenboilllon (met stukken kip erin etc) lekker? Of komt het niet in de buurt van zelf trekken?
Ik vind het zout en vet, maar voor razendsnelle soep is het een mogelijkheid.quote:Op maandag 1 januari 2007 19:05 schreef Underdoggy het volgende:
Zijn die potjes kippenboilllon (met stukken kip erin etc) lekker? Of komt het niet in de buurt van zelf trekken?
Oh ja, dat is superlekker! En dan niet te zuinig met de mosterd... toch wel mosterd met hele pitjes erin, he...?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 10:59 schreef Koningin het volgende:
Met oudejaarsavond hadden we bij het diner (iedereen een aparte gang koken) een mosterdsoep gegeten met spekjes. Die was echt heeeeeerlijk. Recept gaan we navragen en uitproberen.
jazeker!!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 13:50 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Oh ja, dat is superlekker! En dan niet te zuinig met de mosterd... toch wel mosterd met hele pitjes erin, he...?![]()
Struik zou met onmiddelijke ingang van de markt gehaald moeten worden!!!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:13 schreef K-mail het volgende:
Ik lees nu dit topic voor het eerst door, en het fenomeen bouillonblokje wordt hier behoorlijk afgekraakt, wat ik door de puristen wel begrijp. Maar what about krachtbouillon en fond, bijv. van Struik? Ik heb ook wel zelf bouillon getrokken daar niet van, maar ik wil t wel gaag weten, soms is een kant en klare bouillon wel makkelijk.
Ja die is inderdaad lekker.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:46 schreef Underdoggy het volgende:
Net de pindasoep van de AH geproeft. Errrug lekker, enige nadeel is het vlees wat taai en tussen je tanden gaat zitten. Verder erg goede uitgebalanceerde smaak!
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:18 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Struik zou met onmiddelijke ingang van de markt gehaald moeten worden!!!
Er gaat natuurlijk niks boven zelfgetrokken bouillon
Maar ik heb niks tegen bouillonblokjes, ze behoren tot mijn standaardvoorraad.
Potten bouillon vind ik iets minder, maar ook dat kan handig zijn.
Maar Struik...? Ik heb werkelijk nog nooit 1 product van ze gevonden dat ik lustte...
Zelfgetrokken kipbouillon, wat kruiden/specerijen, snufje zout...quote:Op dinsdag 2 januari 2007 18:39 schreef K-mail het volgende:
[..]
Ik heb alleen die krachtbouillon van struik wel eens geprobeerd, maar neem net zo lief die van de AH, vandaag weer genomen, kippenbouillon is zelfgetrokken tamelijk smakeloos inderdaad...
Ze hebben van die blikjes kant en klare maaltijden... geen woorden voor.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:18 schreef dutch-mamma het volgende:
Maar Struik...? Ik heb werkelijk nog nooit 1 product van ze gevonden dat ik lustte...
Alleen maar scheten? Dat valt dan nog mee...quote:Op dinsdag 2 januari 2007 19:32 schreef brrrrrrt het volgende:
[..]
Ze hebben van die blikjes kant en klare maaltijden... geen woorden voor.
We gingen een keer op survival in de ardennen toen hadden we vele kilo's van die zooi mee.
Daar ga je echt ontzettend intense scheten van laten, zodat ons motto al gauw werd "'t Is Struik wat ik ruik!"
Bronquote:Groene varkenssoep
Bouillon:
500 gram procureur of schouderkarbonade
150 gram wortel
1 ui
1 prei
paar takjes tijm
scheut witte wijn
2 liter water
Soep:
150 gram fijngehakte ui
100 gram fijngesneden pancetta
1 liter bouillon
300 gram geschilde en klein gesneden topinamboer (aardpeer)
450 gram doperwten
2 takjes mint
2 takjes tijm
125 cl crème fraîche
Ter garnering:
4 middelgrote kastanjechampignons
bakje rodekoolscheuten (cress)
verkruimelde gebakken pancetta
Spekbrood:
300 gram kleingesneden spekblokjes (buikspek)
500 gram Soezie all-in-mix voor brood met pitten
Bouillon:
Het vlees aanbraden en de overige ingrediënten toevoegen en even mee braden.
Afblussen met de wijn en aanvullen met 2 liter koud water.
Met deksel een dagdeel later trekken.
Zeven en snel terugkoelen.
Na het vormen van een vetlaagje deze eraf scheppen.
Soep:
De ui en de pancetta aanfruiten in wat boter.
De bouillon en de overige ingrediënten toevoegen.
De mint en tijm in een groot theebuiltje erbij.
Ruim een half uur laten koken tot alles pureerbaar gaar is.
Kruidenbuil verwijderen en het geheel pureren en door zeef wrijven.
Al roerend de crème fraîche toevoegen.
Op smaak maken met zout en peper.
Garnering:
Per soepbord een kastanjechampignon uithollen en 10 minuutjes wat laten garen in de warme soep.
Schoonspoelen en vullen met de gebakken en verkruimelde pancetta.
In de soep een eilandje maken met wat rode kool scheuten (cress) en daarop de gevulde champignon leggen.
Spekbrood:
De klein gesneden spekblokjes (van buikspek) uitbakken.
Vrijgekomen vet verwijderen.
De uitgebakken spekjes crushen.
Toevoegen bij Soezie all-in-mix en in de broodmachine in ongeveer 4 uur lang tot een smakelijk brood laten worden.
Volg vooral de aanwijzingen op het Soeziepak.
Een diagonaal doorgesneden plak serveren bij de soep.
quote:Op donderdag 28 december 2006 14:45 schreef Oblivion het volgende:
Even nieuw leven in blazen.![]()
Rode linzen soep:
Zo lekker, zoooooooooooooooo lekker!![]()
Boter in de pan, uitje erbij, fruiten.
2 kleine aardappeltjes of 1 grote in stukken snijden
3 handjes rode linzen.
knoflookje.
liter water
2-3 tl tomatenpuree.
en 1 tablet rundeboullion, kan ook groente bouillon.
Laten garen en sudderen.
Totdat alles gaar is, dan met de staafmixer goed glad maken.
Daarna doe ik er altijd nog een beetje koksroom of culinesse spul in.
Op smaak maken met peper en zout.
Dan heb je een heerlijke basis soep.
Die je kan op-pimpen met gehaktballetjes, stukken brie, fijngehakte peterselie, etc etc...![]()
Gewoon kapot koken..quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:30 schreef zoalshetis het volgende:
![]()
hoelang voordat linzen goed gekookt zijn op een pruttelstand?
maar na hoeveel uur pruttelen zijn ze kapot?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:34 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Gewoon kapot koken..![]()
Oh, nu moet ik 'm morgen weer maken...![]()
Kreng sipt zo lekker weg...![]()
Hmm, een half uurtje? Duurt niet zo lang.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:34 schreef zoalshetis het volgende:
maar na hoeveel uur pruttelen zijn ze kapot?
mmm lekker mmmquote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:38 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Hmm, een half uurtje? Duurt niet zo lang.
Alles erin gooien, lekker fokken...
Daarna slurpen tijdens fokken!![]()
Zie je nou wel? Zo kom je nog eens ergens!quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
hoelang voordat linzen goed gekookt zijn op een pruttelstand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |