abonnement Unibet Coolblue
pi_16611648
Op de basisschool werd ik wel eens gepest. Waarom? Omdat ik een bril had misschien, of omdat nooit Nikes of levi's droeg. Wie zal het zeggen. Ik zal zo'n jaar of tien geweest zijn dat ik er 's nachts wakker van lag. Waarom? Waarom ik? Wat had ik verkeerd gedaan?

En terwijl ik in mijn bed lag, zoekend naar vertroosting en begrip, begon het mij te dagen. Ik was niet in een hokje te plaatsen, ik hoorde nergens bij. Ik had, en heb, een bloedhekel aan kliekjesvorming. En op school hoorde ik ook nergens bij, noch bij de populairste en stoerste gasten, nog bij de stille en vergelegen klasgenoten. Toen heb ik mezelf maar in mijn eigen hokje geplaatst door de pesters een grote bek terug te geven en sinds die dag werd ik met rust gelaten. Waarschijnlijk werd ik gedoogd, maar ik had geen last meer van pesten.

Maar wat als iemand nu niet een grote bek durft terug te geven? Wat als die persoon ten onrechte aan zichzelf gaat twijfelen, zich afvraagt wat er mis is met hem?

De overheid steekt miljoenen in campagnes om pesten tegen te gaan. Kindsterretje Olivier Tuinier werd jaren terug van stal gehaald om een jongen te spelen die het doelwit was van pestkoppen. Maar of het iets heeft uitgehaald, nee, dat niet. Want pesters voelen zich niet aangesproken door campagnes met belerende slogans. De ouders weten al helemaal niet wat er in hun kind omgaat, dus daar hoef je ook niet veel van te verwachten. En de leerkrachten? Die zijn al blij als ze zelf niet gepest worden.

Volgens www.pesten.net is de definitie van pesten het systematisch uitoefenen van geestelijk en lichamelijk geweld. Dit is naar mijn smaak nogal mild uitgedrukt. Pesten is het moedwillig iemand vernederen en kapotmaken van een persoon of groep. Het opmerkelijke is dat pesten over het algemeen gebeurt in groepsverband. Haal de groep uit elkaar en de pestkoppen hebben ineens niet meer zo'n grote smoel.
Oja, voordat je denkt, pesten is kinderspel.Ook in onze grotemensenwereld worden mensen totaal verwoest door pesten.

Telefoontjes in de nacht, bloemenkransen sturen, banden lekprikken, of op kantoor iemands c-schijf wissen. Waarschijnlijk kun jij zelf ook nog wel een paar van die geweldige grappen verzinnen. Ik wel, en met een grap is ook niets mis. Maar wat als het niet eenmaal is, maar week in week uit, jarenlang.

En intussen wordt pesten op school, werk of thuis doodgezwegen, al die dure campagnes ten spijt. Want als we het er niet over hebben, is er ook geen probleem, nietwaar? Want al die kinderen die zich op maandag ziekmelden omdat ze niet naar school willen, al die werknemers die met een vermeende burnout thuiszitten omdat ze collega's niet meer onder ogen durven komen en al die mensen die thuis geïsoleerd zijn omdat ze de buurt niet meer vertrouwen. Dat ligt toch alleen aan hen? Het zit toch tussen hun oren? Je moet hard zijn, het recht van de sterkste geldt toch nog steeds?

Als jij gelooft wat ik zojuist zei, dan ben je niet goed bij je hoofd. Sterker nog, dan ben je net zo slecht als diegenen die pesten. Want is het niet jouw taak om op te komen voor een medemens die dat misschien niet zo goed kan? Waarschijnlijk vind je dat ik gelijk heb, maar ik denk niet dat jij de volgende keer iemand helpt. Stel je voor dat de groep zich ineens tegen jou keert.

Het gevaarlijke aan iemand pesten is dat je nooit weet waar iemands breekpunt ligt. Je kunt nooit inschatten wanneer je over een grens gaat. Het zelfmoordgehalte van mensen die gepest worden is hoger dan jij misschien denkt. En ik vind het eigenlijk niet eens zo vreemd als er zo nu en dan iemand met een geweer zijn collega's of klasgenoten overhoopschiet. Het is te makkelijk om te beweren dat iemand niet in het systeem past. Want als dat zo is, ligt dat eerder aan het systeem.
Kijk eens om je heen, kijk eens thuis of op je werk, kijk eens hier rond op Fok! voor mijn part. Wie wordt er gepest. En wat kan jij er aan doen?
Blijft de vraag over of pesten nu altijd zo verkeerd is? Nee, er is ook een leuke manier. Dat is als je je vriend of vriendin pest, gewoon met iets onschuldigs, maar iets waardoor de ander toch denkt: wat gebeurt er. Maar als zij dan 's nachts weer naast je ligt, waar het warm is en vertrouwd, dan hou je haar in je armen, tot ze slaapt. Want niemand zou wakker moeten liggen van pesten.

  maandag 26 januari 2004 @ 22:33:13 #2
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_16611709
Mooie column wel.
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
pi_16611756
zeer mooi weer, SC
  maandag 26 januari 2004 @ 22:44:27 #4
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_16612105
Is idd een mooie


maare... waarom is ie niet gepost door SunChaser zelf??

"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_16612125
zeer herkenbaar ook
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
  Milf maandag 26 januari 2004 @ 23:02:57 #6
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_16612643
hoe herkenbaar
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 26 januari 2004 @ 23:05:43 #7
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16612731
Integendeel.

Ik heb het opgenomen, en ik weet zeker dat Suns monotome voorlees-stem me straks heerlijk vredig in slaap zal sussen.

Ik ga naar huis.
pi_16612802
Jullie zien het niet hè, die krakkemikkige schrijfstijl, die congruëntie en de slechte zinsbouw. De inhoud is redelijk tot okay.

[Dit bericht is gewijzigd door El_Bassie op 26-01-2004 23:24]

pi_16613193
voor mensen die veel gepest worden of gewoon langdurig buitengesloten zijn is het ook moeilijk zelf in te schatten hoe alles zit... voor hun is het zo goed als onmogelijk om gewoon te beseffen dat zij zelf de wereld net zo goed/beter aankunnen als andere mensen

op de basisschool werd er al gepest... nu zit ik in het examenjaar van de havo, en nogsteeds is er iemand in mn klas die gepest wordt... hij lijkt het zelf niet door te hebben, of hij wil het gewoon niet doorhebben...

maar het feit blijft wel dat, nu dat ie nergens toegelaten wordt, hij amper vrienden heeft, dus ook niet uitgaat oid... en hij heeft dus ook geen vriendin, maar op zich zit ie dus wel vast in een spiraal waar die zo niet uitkomt...

het is moeilijk uit te leggen, maar zal me niks verbazen als we hem over een paar jaar in de krant terugvinden...

btw... ookal is de persoon in kwestie nog zon dork, ik heb heel mn leven - uit principe - nooit iemand gepest en zal het niet doen ook

pi_16613503
fake-eend is sunchaser?
Als hier al eens iets nieuws te lezen is, is het gelukkig nooit echt veel en meestal ook nog totaal onbelangrijk. Voor mijn soort mensen een hele toffe site dus
  maandag 26 januari 2004 @ 23:37:08 #11
18188 Unknown_Drunk
We doppen er nog 1
pi_16613533
Ik niet.
The most serious case of alcohol abuse is leaving some remains in your glass !!.....**LuvYa if i lose you , I lose myself** .......
pi_16613557
quote:
Op maandag 26 januari 2004 23:23 schreef LoggedIn het volgende:

btw... ookal is de persoon in kwestie nog zon dork, ik heb heel mn leven - uit principe - nooit iemand gepest en zal het niet doen ook


Jaja en Elvis leeft ook nog.
Als hier al eens iets nieuws te lezen is, is het gelukkig nooit echt veel en meestal ook nog totaal onbelangrijk. Voor mijn soort mensen een hele toffe site dus
pi_16613560
Mooie column hoor
  maandag 26 januari 2004 @ 23:58:21 #14
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16614186
Ik ben zelf vroeger ook altijd gepest...

Bij mij is het volgende vastgesteld, als gevolg van de chronische spanningen waaraan ik tijdens mijn belangrijkste ontwikkelingsjaren heb blootgestaan door toedoen van pesterijen:

Mijn gewetens-functie is ergens in mijn kindertijd gestopt met ontwikkelen. Ik weet wat goed of fout is, omdat ik het ooit gehoord heb, maar een schuldgevoel is er niet snel...

De behoefte aan contact met anderen bestaat niet meer. Ik kan weken/maanden in een kamertje gaan zitten, zonder dat ik iemand mis, met uitzondering van eerstegraads familie-leden. Toch sta ik adequaat in contact met anderen: het kost me geen moeite contacten te leggen/onderhouden.

Tevens heb ik in de loop der jaren dat ik gepest werd, een nog tamelijk onbekend ''mechanisme'' ontwikkeld, dat ervoor zorgt dat ik de moeilijkst denkbare situaties te boven kom.. Zo kan ik in de meest ellendige situaties lachen, omdat ik de negatieve emoties simpelweg niet voel... Meestal komt dat pas maanden later, in heel kleine stukjes...

Van een stoornis, of een persoonlijkheidsstoornis is echter geen sprake...

De pesterijen zijn gestopt nadat ik besloot mijn oude school in brand te steken...

Denk niet dat ik last heb van boven staande, want dat is absoluut niet zo. Immers: een behoefte die niet bestaat, hoeft ook niet bevredigd te worden. Ik voel me goed
Het enige waar ik soms last van heb is herinneringen van vroeger.

Er zijn nog een paar punten extra als gevolg van pesterijen, maar daarover ga ik hier op FOK! niet vertellen, omdat ik sommige dingen nou eenmaal net wat te persoonlijk vindt...

  dinsdag 27 januari 2004 @ 00:08:59 #15
32422 engessa
Who's dirty?
pi_16614462
quote:
Op maandag 26 januari 2004 23:58 schreef TheDon18 het volgende:
Ik ben zelf vroeger ook altijd gepest...

Bij mij is het volgende vastgesteld, als gevolg van de chronische spanningen waaraan ik tijdens mijn belangrijkste ontwikkelingsjaren heb blootgestaan door toedoen van pesterijen:

Mijn gewetens-functie is ergens in mijn kindertijd gestopt met ontwikkelen. Ik weet wat goed of fout is, omdat ik het ooit gehoord heb, maar een schuldgevoel is er niet snel...

De behoefte aan contact met anderen bestaat niet meer. Ik kan weken/maanden in een kamertje gaan zitten, zonder dat ik iemand mis, met uitzondering van eerstegraads familie-leden. Toch sta ik adequaat in contact met anderen: het kost me geen moeite contacten te leggen/onderhouden.

Tevens heb ik in de loop der jaren dat ik gepest werd, een nog tamelijk onbekend ''mechanisme'' ontwikkeld, dat ervoor zorgt dat ik de moeilijkst denkbare situaties te boven kom.. Zo kan ik in de meest ellendige situaties lachen, omdat ik de negatieve emoties simpelweg niet voel... Meestal komt dat pas maanden later, in heel kleine stukjes...

Van een stoornis, of een persoonlijkheidsstoornis is echter geen sprake...

De pesterijen zijn gestopt nadat ik besloot mijn oude school in brand te steken...

Denk niet dat ik last heb van boven staande, want dat is absoluut niet zo. Immers: een behoefte die niet bestaat, hoeft ook niet bevredigd te worden. Ik voel me goed
Het enige waar ik soms last van heb is herinneringen van vroeger.


Heb je daar wat meer info over? Ik word nl. ietwat nieuwsgierig, vind het wel herkenbaar..
pi_16614548
quote:
Op maandag 26 januari 2004 23:58 schreef TheDon18 het volgende:
Ik ben zelf vroeger ook altijd gepest...

Bij mij is het volgende vastgesteld, als gevolg van de chronische spanningen waaraan ik tijdens mijn belangrijkste ontwikkelingsjaren heb blootgestaan door toedoen van pesterijen:

Mijn gewetens-functie is ergens in mijn kindertijd gestopt met ontwikkelen. Ik weet wat goed of fout is, omdat ik het ooit gehoord heb, maar een schuldgevoel is er niet snel...

De behoefte aan contact met anderen bestaat niet meer. Ik kan weken/maanden in een kamertje gaan zitten, zonder dat ik iemand mis, met uitzondering van eerstegraads familie-leden. Toch sta ik adequaat in contact met anderen: het kost me geen moeite contacten te leggen/onderhouden.

Tevens heb ik in de loop der jaren dat ik gepest werd, een nog tamelijk onbekend ''mechanisme'' ontwikkeld, dat ervoor zorgt dat ik de moeilijkst denkbare situaties te boven kom.. Zo kan ik in de meest ellendige situaties lachen, omdat ik de negatieve emoties simpelweg niet voel... Meestal komt dat pas maanden later, in heel kleine stukjes...

Van een stoornis, of een persoonlijkheidsstoornis is echter geen sprake...

De pesterijen zijn gestopt nadat ik besloot mijn oude school in brand te steken...

Denk niet dat ik last heb van boven staande, want dat is absoluut niet zo. Immers: een behoefte die niet bestaat, hoeft ook niet bevredigd te worden. Ik voel me goed
Het enige waar ik soms last van heb is herinneringen van vroeger.

Er zijn nog een paar punten extra als gevolg van pesterijen, maar daarover ga ik hier op FOK! niet vertellen, omdat ik sommige dingen nou eenmaal net wat te persoonlijk vindt...


FOTO FOTO FOTO!!
Als hier al eens iets nieuws te lezen is, is het gelukkig nooit echt veel en meestal ook nog totaal onbelangrijk. Voor mijn soort mensen een hele toffe site dus
  Redactie Frontpage dinsdag 27 januari 2004 @ 07:54:36 #17
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_16617450
quote:
Op maandag 26 januari 2004 22:44 schreef dabadbass het volgende:
maare... waarom is ie niet gepost door SunChaser zelf??
Veekeend doet dat elke week voor me, omdat ik dan in de uitzending zit.
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2004 @ 07:58:13 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_16617468
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 00:12 schreef Priscella het volgende:

[..]

FOTO FOTO FOTO!!


  dinsdag 27 januari 2004 @ 08:04:27 #19
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_16617499
mjah, ik ben ook gepest, probleem is dat mensen die gepest worden er niets aan doen om het beter te maken. Leer grappen maken, vindt een identiteit, draag dan gewoon merkkleding...

zo moeilijk is het niet om van het pesten af te komen...

Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2004 @ 08:11:07 #20
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_16617536
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 08:04 schreef MikeyMo het volgende:
mjah, ik ben ook gepest, probleem is dat mensen die gepest worden er niets aan doen om het beter te maken. Leer grappen maken, vindt een identiteit, draag dan gewoon merkkleding...

zo moeilijk is het niet om van het pesten af te komen...


M.a.w je bent een meeloper geworden?
Massakonijn?
pi_16617544
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 08:04 schreef MikeyMo het volgende:
mjah, ik ben ook gepest, probleem is dat mensen die gepest worden er niets aan doen om het beter te maken. Leer grappen maken, vindt een identiteit, draag dan gewoon merkkleding...

zo moeilijk is het niet om van het pesten af te komen...


idd, uiteindelijk is het niet moeilijk om van ze af te komen.

Ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat negeren, je met een grapje ervanaf maken of wat dan ook voor liefs en aardigs om ze voor je te winnen niet hielp. Geweld, daar werd wel naar geluisterd. En hoe. Op het moment dat ik het zat was, uithaalde en (per ongeluk) iemand letterlijk door een schoolruit heen sloeg (ik stond te kijken van mezelf) was het zo over met pesten.


Mijn advies: terrorise the living shit out of them. Succes gegarandeerd.

als liegen zeer deed, lag jij nu te creperen
  dinsdag 27 januari 2004 @ 08:12:45 #22
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_16617551
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 08:11 schreef Loedertje het volgende:

[..]

M.a.w je bent een meeloper geworden?
Massakonijn?


Ik geef het alleen even aan als evt oplossing tegen het pesten.

Niet meer het slachtoffer zijn van kauwgom in je, punaises op je stoel, lekgestoken banden e.d. maakt die aanschaf toch wel meer dan waard?

Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  Redactie Frontpage dinsdag 27 januari 2004 @ 08:14:26 #23
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_16617555
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 08:12 schreef MikeyMo het volgende:

Niet meer het slachtoffer zijn van kauwgom in je, punaises op je stoel, lekgestoken banden e.d. maakt die aanschaf toch wel meer dan waard?


Daar trappen ze niet in meestal, als je gaat faken een ander te zijn.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 08:14:26 #24
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_16617556
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 08:11 schreef mackensen het volgende:

[..]

idd, uiteindelijk is het niet moeilijk om van ze af te komen.

Ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat negeren, je met een grapje ervanaf maken of wat dan ook voor liefs en aardigs om ze voor je te winnen niet hielp. Geweld, daar werd wel naar geluisterd. En hoe. Op het moment dat ik het zat was, uithaalde en (per ongeluk) iemand letterlijk door een schoolruit heen sloeg (ik stond te kijken van mezelf) was het zo over met pesten.


Mijn advies: terrorise the living shit out of them. Succes gegarandeerd.


idd, een uitbarsting van geweld of mijn eerdergenoemde oplossing is vaak het enige.

Zeiken bij de schoolleiding of bij je ouders (die dan vervolgens of zelf er op af stappen of gaan klagen bij de schoolleiding) heeft vaak enkel tot gevolg dat het juist verergerd.

Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2004 @ 08:14:37 #25
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_16617557
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 08:12 schreef MikeyMo het volgende:

Ik geef het alleen even aan als evt oplossing tegen het pesten.

Niet meer het slachtoffer zijn van kauwgom in je, punaises op je stoel, lekgestoken banden e.d. maakt die aanschaf toch wel meer dan waard?


En waar is dan die eigen identiteit waar je het in die andere posting over had?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')