abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16655384
Ik vindt moeilijk en een onmogelijke taak want het is allemaal niet zo zwart wit en er zijn zoveel rationeel argumenten voor het een en het ander maar toch heb ik het geprobeerd en een beetje te argumenteren en zo dicht mogelijk bij de stelling te blijven van welk volk het meest invloed heeft gehad op de historie en geschiedenis van zoveel mogenlijk mensen.

1. De Britten - de eerste globale supermacht in combinatie met de industreele revolutie, kijk naar de wereld om je heen ook in het nu en zelfs letterlijk als je in een atlas kijkt is er geen land dat zoveel invloed op de wereld heeft gehad.

2. De VS samen met de Russen - de hele koude oorlog periode, in 30 jaar hebben beide landen beleid gevoerd dat bijna het eind van de wereld bracht, vele oorlogen zijn gevochten dicktators geinstaleerd regeringen afgezet en ga zo maar door tot de dag van vandaag voelen we de nasleep en de gevolgen.

3. De Romeinen - niet de eerst beschaving maar wel de eerste die zo'n invloed had op zo'n groot gebied het hele middenlands zee gebied tot noord Europa net als de Britten vele eeuwen later was hun rijk van grote invloed voor een versnelde verspreiding van techniek wetenschap en ideeen.

4. Oud Europa - Spanje, Portugal, Frankrijk en Nederland. Oorlogen, handel, wetenschap, kolonisatie, politiek cultuur, allemaal hebben ze over de hele wereld en tot de dag van vandaag veel invloed gehad en veranderingen gebracht.

5. Toch Duitsland, twee wereld oorlogen met schrijnende gevolgen voor de hele wereld tijdens en na de oorlogen, na beiden oorlogen zijn landsgrensen veranderd er is een wereld politiek gekomen en het luiden het begin in van de koude oorlog.

6. De oude beschavingen Grieken, Chinesen, Persen, Egyptenaren Ottomanen, Pruisenen nog veel meer allemaal kwamen ze tot grootse prestaties wetenschappelijk en fillosofies of militair waar we tot de dag van vandaag de vruchten van plukkken of de gevolgen van ervaren voor goed en kwaad.

7. de veroveraars - Alexander de grote, Ghengis Khan, Noormannen, Vikings ga zo maar door er zijn vele over de hele planeet die allemaal invloed op andere hebben gehad maar vaak voor een relatief korte duur.

donderdag 29 januari 2004 @ 11:18:44 #52
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_16680619
1. Romeinen
2. Fransen
3. Perzen
4. Chinezen
5. Verenigde staten
6. Engeland
7. Babylonïe
8. Japan
9. Grieken
10. Russen
11. Spanje
12. Duitsland
13. Mongolen
14. Indïe
15. Belgen
pi_16695630
1. Mesapotamiers
2. Chinezen
3. Perzen
4. Egypte
5. Grieken
6.Fransen (Napoleon)
7. Mayas
8. Babyloniërs
9. Italianen (Renaissance)
10. Ottomanen
11. Portugezen (zeevaart)
12. Engelsen (kolonisten)
13. Amerikanen (20ste eeuw)
14. Inca's
15. Nederlanders (gouden eeuw)
pi_16706625
Alhoewel mijn kennis hierover ietwat gering is toch maar een poging:

1.Engelsen (uitvinders voetbal )
2.Portugezen
3.Spanjaarden (De bovenste 3 zijn allen kolonisten die de wereld gevormd hebben zoals die vandaag de dag is. Heel Amerika (noord&zuid), Afrika en Australie danken hun hedendaagse gezicht immers aan die kolonisatie.)
4.Mesopotamiers (Zij waren toch ongeveer de 1e met een beschaving?)
5.Mongolen (hebben niet bepaald stil gezeten in 's werelds grootste continent.)
6.Arabieren (hebben de meest roerige regio aller tijden zijn huidige vorm gegeven.)
7.Chinezen (waren al heel vroeg erg ver met hun beschaving en doen het nu net ook weer goed)
8.Grieken (nou vind ik het wat lastiger worden. Hebben de Grieken geen invloed gehad op bepaalde hedendaagse denkwijzen en wetenschappen?)
9.Romeinen (hebben de Europese barbaren eens wat beschaving bijgebracht en hebben veel dingen opgeschreven voor het nageslacht, het rijmt ook nog)
10.Egyptenaren (de enige met hun wereldwonder nog intact, ze winnen daarmee de 9e plaats in mijn top-15)
11.Macedoniers (zijn gaan touren door het Midden-Oosten)
12.Perzen (zou bij god niet weten wat die allemaal uitgevoerd hebben, maar het is een bekende naam en ik moet mijn ranglijst toch vol krijgen)
13.Babyloniers (zie perzen)
14.Phoeniciers (zie babyloniers)
15.Saksen Voor het verzetten tegen de Friese meerderheid in Noord-Nederland namens de stad Groningen )

pi_16831261
Sommigen hier beweren dat de Arabieren de nul ontdekt hebben en dat we de cijfers van de Arabieren hebben. Dat is niet waar. De nul is in India uitgevonden, ook onze cijfers komen daar vandaan. Als je de Arabische en de Indiase cijfers met elkaar vergelijkt zie je meteen dat onze cijfers veel meer op de Indiase lijken.
http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Indian_numerals.html
Eigenlijk is er hier te weinig bekend over de Indiase wetenschappen. Aryabhatta heeft al 50 voor Christus beschreven dat de aarde een bol is en om de zon draait.
"Als je nooit twijfelt leer je niets"
  dinsdag 3 februari 2004 @ 06:12:32 #56
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_16839376
quote:
Op maandag 2 februari 2004 22:18 schreef Bhaarath het volgende:
Sommigen hier beweren dat de Arabieren de nul ontdekt hebben en dat we de cijfers van de Arabieren hebben. Dat is niet waar. De nul is in India uitgevonden, ook onze cijfers komen daar vandaan. Als je de Arabische en de Indiase cijfers met elkaar vergelijkt zie je meteen dat onze cijfers veel meer op de Indiase lijken.
http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Indian_numerals.html
Eigenlijk is er hier te weinig bekend over de Indiase wetenschappen. Aryabhatta heeft al 50 voor Christus beschreven dat de aarde een bol is en om de zon draait.
Ten eerste: deze discussie hoort niet hier, maar in het discussie topic plaats te vinden. Ten tweede: volgens mij waren de Maya's ook al aan het klooien met het cijfer nul.
Think of how stupid the average person is...and then realise that half of them is even more stupid than that!
pi_16841000
1. Engelsen
2. Fransen
3. Joden
4. Arabieren
5. Mesopotamiers
6. Chinezen
7. Romeinen
8. Grieken
9. Indiers
10. Egyptenaren
11. Perzen
12. Spanjaarden
13. Turken/Ottomanen
14. sub-Sahara Afrikaanse volkeren
15. Amerikanen

[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 03-02-2004 16:52]

pi_16843839
1. Romeinen
2. Grieken
3. Engelsen
4. Spanjaarden
5. Amerikanen
6. Duitsers
7. Nederlanders
8. Chinezen
9. Noormannen
10. Arabieren
11. Joden
12. Fransen
13. Japanners
14. Boeren (uit zuid-afrika)
15. Indianen
pi_16861674
1.Indiers (uitvinders van getallen en de nul, uitvinders van geweven kleding, grammatica (Panini 400v.Chr.), uitvinders psychologie, filosofie, politicologie (Chanakya 250 v.Chr) schrijfkunst, bakermat van half Azie,beschaving terug te voeren tot voor 5000 v,Chr., wereldhandel ook met de Romeinen)
2.Chinezen (uitvinders van boekdrukkunst, bakermat van ander helft van Azie)
3.Babyloniers / Mesopotamie. (Eerste beschaving in Midden-Oosten en dus dichtbij Europa)
4.Grieken. (Bakermat van Europa)
5.Romeinen (opvolgers van de Grieken, Romeins schrift)
5. Engelsen (kolonisatie, Engelse taal)
6.Egyptenaren (eerste beschaving in Afrika)
7.Perzen
8.Amerikanen
9.Nederlanders (bakermat van Nederlandse beschaving)
10. Spanjaarden en Portugezen (veroveringen)
11.Russen
12. Fransen
13.Japaners
14.Italianen (renaissance)
15.Indianen (dus ook Inca's en Azteken)
"Als je nooit twijfelt leer je niets"
pi_16884307
India heeft veel meer bijgedragen dan men denkt. Beginnende met het Sanskriet, die vele wereldtalen heeft beinvloed. Zelfs in het Nederlands komen dit soort afgeleide woorden voor. Ook de astrologie is erg beinvloed.
Geen handtekening op dit moment
pi_16884892
In willekeurige volgorde:
- Grieken
- Romeinen
- Egyptenaren
- Mesopotamiers
- Perzen
- Macedoniers
- Ottomanen
- Chinezen
- Feniciers
- Arabieren
- Joden
- Spanjaarden
- Britten
- Amerikanen
- Russen
Ik ben altijd atheist geweest, totdat ik erachter kwam dat ik zelf God was
  donderdag 5 februari 2004 @ 13:14:16 #62
82944 landmark_tower
Portal do Vale Tudo Brasileiro
pi_16909378
erg moeilijk..
Het valt op dat weinig mensen bv de Hunnen hebben genoemd..
Volgens mij ook een volk die veel "sporen" heeft achtergelaten.(uiteindelijk einde van het romeinse rijk veroorzaakt??)
Dan heb ik het niet een over het feit dat het van origine een west chinese stam was, hun nazaten het de Byzantijnen lastig maakte, waardoor de ottomanen etc..etc..etc...
Een volk doet dit, (vermengd zich),ander volk doet daarom dat met als gevolg....etc..etc..etc..
maw een erg moeilijke topic, die je niet zomaar kan rangschikken naar plaats 1t/m15.
Dat is wel erg kort door de bocht.
Não julgues as pessoas pela aparência!
  donderdag 5 februari 2004 @ 13:27:44 #63
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_16909777
Dat is ook niet mogelijk.

Je kunt alleen je mening geven ( gebaseerd op de kennis die je er zelf van hebt ) , daarom zijn de lijstjes ook zo verschillend.

Het leuke is dat je gaande weg er zelf ook weer wat meer over komt te weten en de mening van anderen hierover eens leest.

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
  donderdag 5 februari 2004 @ 14:03:19 #64
82944 landmark_tower
pi_16910944
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 13:27 schreef Dian-Wei het volgende:
Dat is ook niet mogelijk.

Je kunt alleen je mening geven ( gebaseerd op de kennis die je er zelf van hebt ) , daarom zijn de lijstjes ook zo verschillend.

Het leuke is dat je gaande weg er zelf ook weer wat meer over komt te weten en de mening van anderen hierover eens leest.

Da's waar!
Wil ook zeker niet zeggen dat deze topic niet boeiend is, integendeel..
  donderdag 5 februari 2004 @ 20:07:29 #65
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_16922473
* Abbadon heeft de Hunnen wel genoemd
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_16928190
Discussies graag in het daarvoor bestemde topic. Zie openingspost voor de link.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 08:36:01 #67
82944 landmark_tower
pi_16935294
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 20:07 schreef Abbadon het volgende:
* Abbadon heeft de Hunnen wel genoemd
sorry, niet gelezen
pi_16998146
Na veel wikken en wegen:

1 - De Mesopotamiers.
2 - De Grieken.
3 - De Egyptenaren.
4 - De Romeinen.
5 - De Chinezen.
6 - De Perzen.
7 - De Indiers.
8 - De Britten. (Belangrijker voor de Verlichting dan wie ook.)
9 - De Nederlanders. (Belangrijker voor de Verlichting dan wie ook.)
10 - De Pruisen.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_17046186
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 03:24 schreef Cruoninga het volgende:
Alhoewel mijn kennis hierover ietwat gering is toch maar een poging:

1.Engelsen (uitvinders voetbal )
2.Portugezen
3.Spanjaarden (De bovenste 3 zijn allen kolonisten die de wereld gevormd hebben zoals die vandaag de dag is. Heel Amerika (noord&zuid), Afrika en Australie danken hun hedendaagse gezicht immers aan die kolonisatie.)
4.Mesopotamiers (Zij waren toch ongeveer de 1e met een beschaving?)
5.Mongolen (hebben niet bepaald stil gezeten in 's werelds grootste continent.)
6.Arabieren (hebben de meest roerige regio aller tijden zijn huidige vorm gegeven.)
7.Chinezen (waren al heel vroeg erg ver met hun beschaving en doen het nu net ook weer goed)
8.Grieken (nou vind ik het wat lastiger worden. Hebben de Grieken geen invloed gehad op bepaalde hedendaagse denkwijzen en wetenschappen?)
9.Romeinen (hebben de Europese barbaren eens wat beschaving bijgebracht en hebben veel dingen opgeschreven voor het nageslacht, het rijmt ook nog)
10.Egyptenaren (de enige met hun wereldwonder nog intact, ze winnen daarmee de 9e plaats in mijn top-15)
11.Macedoniers (zijn gaan touren door het Midden-Oosten)
12.Perzen (zou bij god niet weten wat die allemaal uitgevoerd hebben, maar het is een bekende naam en ik moet mijn ranglijst toch vol krijgen)
13.Babyloniers (zie perzen)
14.Phoeniciers (zie babyloniers)
15.Saksen Voor het verzetten tegen de Friese meerderheid in Noord-Nederland namens de stad Groningen )

Toch even een kleine correctie bij no. 3: de invloed van Spanje en Portugal op de verdeling van Afrika en Australië is niet echt heel groot geweest. Engeland en Frankrijk hadden het leeuwendeel...
pi_17106803
quote:
Op zondag 8 februari 2004 14:07 schreef SportsIllustrated het volgende:
8 - De Britten. (Belangrijker voor de Verlichting dan wie ook.)
9 - De Nederlanders. (Belangrijker voor de Verlichting dan wie ook.)
Hmm okee... welke van deze twee is nou werkelijk het belangrijkst? And what about the French?
pi_17114507
Willekeurige volgorde:

1. Indiers
2. Chinezen
3. Egyptenaren
4. Oude Grieken
5. Indianen
6. Romeinen
7. Engelsen
8. Arabieren
9. Joden
10. Russen
11, Fransen
12. Amerikanen
13. Mongolen
14. Perzen
15. Mesopotamiers

Voor uitleg: zie bovenstaande posts

pi_17186547
edit.
pi_17216272
Er kan niet meer gestemd worden. Alle nominaties tel ik bij elkaar op in een Excelbestand en binnen 2 weken zal ik voor de uitslag zorgen.
pi_17293138
Ik weet dat ik niet meer mag stemmen, maar toch wil ik even een reactie geven. Het eerste wat mij stoort is dat iedereen gewoon een lijstje in elkaar gooit, zonder enige be-argumentatie. Ten tweede wordt er hier veel te vaak één enkele uitvinding genoemd die moet aantonen dat het volk c.q. beschaving zo invloedrijk zou moeten zijn. Ook zijn er nogal wat minder-bedeelden onder ons die "Mesopotamiërs" als volk zien.

Maar goed mijn lijstje voor de lol:
1. De Atlanticiërs Nee dit is geen grapje en ik meen dit zeer serieus. Er zijn genoeg bewijzen van een pre-zondvloed beschaving op het land dat nu onder het ijs van antarctica ligt. Met hulp van de goden en half-goden heeft deze pyramide-bouwende beschaving als startpunt voor alle andere gediend.

2. De Grieken Niet een met kop en schouder boven de voor-de-grieken-bestaande voor-aziatische beschavingen maar wel een volk die veel heeft overgelaten voor latere generatires en die zeer vaak tot de verbeelding heeft geleid voor andere volkeren.

3. De Babyloniërs Eén van de meest gerespecteerde volken aller tijden. De volken die tegelijkertijd met de Babyloniërs leefden (Feniciërs, Amorieten, Oudhethieten, Choerrieten(Hurrieten)) hadden veel ontzag voor de Babyloniërs. (Zou hetzelfde zijn als we nu allemaal opkeken naar de grote USA-beschaving ofzo). Alleen de Kassieten hadden geen ontzag; zij vernietigde het rijk van de (Oud)Babyloniërs. Toch maakte Babylonië een sterke come-back aan het begin van het 1e millenium v. Christus; de Nieuw-Babyloniërs (Chaldezen) werden verslagen door de Assyriërs, maar uit respect voor de grote babylonische beschaving, werd het land niet bezet, noch een provincie. De Assyrische koning wilde gewoonweg Babylonisch koning worden in de bestaande gebruiksvormen.

4. De Fransen Zeer onderschat door velen hier, want zonder de Franse revolutie was de huidige westerse beschaving onmogelijk geweest.

5. De Franken Charlemagne heeft zeer veel nuttige maatregelen doorgevoerd, en deed de aanzet tot de herleving van het geheel verzwakte West-Europa (De grootmachten rond 800 waren de Arabieren en de Byzantijnen(die zichzelf Romeinen noemde))

Historicus en Moraalridder tegen de geesteszieke fokkertjes (m/v).
pi_17293524
- Grieken (Handel, Kunst, Verkenning van wereld, En het verspreiden van verschillende Culturen, vooral onder Alexander De Grote
- Etrusken (samen met Grieken vanwege het te bloei brengen van handel van griekenland tot Rhone vallei
- Romeinen (Fusseren min of meer met de Etrusken en bouwen hun invloed uit)
- Franken (Karel de Grote)
- Germanen/Goten (ondergang Romeinse Rijk)
- Chinezen (Buskruid e.d.)
- Arabieren (niet mijn favo volk, veel kapot gemaakt, maar hadden toch veel invloed, nu nog)
- Engelsen (industrie, imperialisme)
- Afrikaanse west kust (slaven)
- Duisters/Oostenrijk (Kunst, muziek, Einstein, Planck)
- Italie (Renaisance)
- Persia (Landbouw, Cultuur, Veroveringen, Invoering van Munten, Wegennet)
- Babeloniers (Wetenschap)
- Egyptenaren (Wisten veel dingen die we nu nog niet weten
- De volkeren die Stone Henge en Paaseiland e.d. hebben gebouwd (Dit kunnen we tegenwoordig nog steeds niet verklaren)

Zo breid het misschien later nog uit

Ow mag al niet meer stemmen Jammer laat het toch lopen...

Meeste stemmen hebben namelijk niks van argumentatie...

En hoe voelt u zich nu?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')