quote:Of dit een epifenomeen is of niet, maar de grens schijnt in europa ongeveer zo te lopen als het gebied waar je harde tarwe aan kan bouwen, zeggen weer anderen.
Op zondag 8 februari 2004 23:40 schreef Kaalhei het volgende:
Het is volgens mij ook niet geheel toevallig dat bijna alle koks op tv een zachte 'G" hebben. Uit een traditioneel katholiek gebied komen dus,
quote:Een wat?
Op zondag 8 februari 2004 23:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Of dit een epifenomeen is of niet,
quote:Ik denk dat de instellingen, normen en waarden van de intermediaire verbonden een sterkere invloed hadden op de eetcultuur.
maar de grens schijnt in europa ongeveer zo te lopen als het gebied waar je harde tarwe aan kan bouwen, zeggen weer anderen.
quote:een epifenomeen is iets waar een toevallig verband is en geen (direct) oorzakelijk.
Op zondag 8 februari 2004 23:47 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Een wat?
[..]Ik denk dat de instellingen, normen en waarden van de intermediaire verbonden een sterkere invloed hadden op de eetcultuur.
Volgens Johannis van Dam is de oorzaak van de teloorgang van de eetcultuur in Nederland de Huishoudschool. Zit wat in zijn argument.
quote:Misschien kloppen allebei onze stellingen en is Calvijn (indirect) een van de oorzaken van het ontstaan van de huishoudschool
Op zondag 8 februari 2004 23:57 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
een epifenomeen is iets waar een toevallig verband is en geen (direct) oorzakelijk.
Zo zijn er bepaalde modellen autos die veel minder schade rijden, dat ligt echter niet aan de auto, maar aan het soort mensen dat deze auto koopt.Volgens Johannis van Dam is de oorzaak van de teloorgang van de eetcultuur in Nederland de Huishoudschool. Zit wat in zijn argument.
quote:De vraag is dan of de Katholieke middenklassen ook hun dochters daarheen stuurden.
Op maandag 9 februari 2004 00:04 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Misschien kloppen allebei onze stellingen en is Calvijn (indirect) een van de oorzaken van het ontstaan van de huishoudschool
.
Overigens verklaart deze theorie niet de aanwezigheid van een Limburgse en Brabanstse eetcultuur, aangezien hier ook een huishoudschool was.
quote:Scherp.....ik zal (komende week) eens kijken of ik bij het CBS iets kan vinden hierover.
Op maandag 9 februari 2004 00:10 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
De vraag is dan of de Katholieke middenklassen ook hun dochters daarheen stuurden.
quote:Je geeft weer geen antwoord. Ik heb overigens absoluut niet de intentie je iets tegen te werpen, ik ben op zoek naar antwoord op mijn vraag.
Op zondag 8 februari 2004 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
so?
Ik zie weinig steekhoudende tegenwerpingen, Mensen die beweren dat we er geen een hebben, en nooit hebben gehad, en die zijn al terecht gewezen, of wil je nog meer voorbeelden?
Ga eens in Belgie kijken, daar zie je dat zij hun eigen eetcultuur wel in ere houden. Detail hierbij is dat tot aan de industrialisatie van Nederland de Belgische en de Nederlandse keuken nagenoeg de zelfde waren.
Die "terechtwijzing" waar je het over hebt is imo een lachertje, aangezien je, zoals ik helaas voor de zoveelste keer moet zeggen, "typisch Nederlandse" eetcultuur ziet als "vis, vlees, groente". Noem mij een (1) eetcultuur waar die ingredienten niet in gebruikt worden...
quote:Oostenrijk, Hongarije, Zwitserland, etc.
Op maandag 9 februari 2004 00:18 schreef elguapo het volgende:[..]
Je geeft weer geen antwoord. Ik heb overigens absoluut niet de intentie je iets tegen te werpen, ik ben op zoek naar antwoord op mijn vraag.
Die "terechtwijzing" waar je het over hebt is imo een lachertje, aangezien je, zoals ik helaas voor de zoveelste keer moet zeggen, "typisch Nederlandse" eetcultuur ziet als "vis, vlees, groente". Noem mij een (1) eetcultuur waar die ingredienten niet in gebruikt worden...
quote:Er is wel een Nederlandse keuken, maar dat weet bijna niemand meer, en dat vind ik dus jammer
Op maandag 9 februari 2004 00:38 schreef DAMH het volgende:
de nederlandse keuken is er gewoon niet dus kan je je er ook nie voor schamen...en boeie er zijn genoeg andere dingen waar nl trots op kan zijn...
quote:Volgens mij heeft het verdwijnen van de nederlandse eetcultuur sterk te maken met het ontbreken van een sterke nederlandse cultuur in het algemeen. Zaken/dingen uit het buitenland worden hoger gewaardeert, dan nederlandse
Op zondag 25 januari 2004 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:
- hartekreet -
Vraag aan een willekeurige buitenlander iets over zijn land en hij/zij wijst je direct trots op een aantal prachtige zaken in zijn land. Dit kan het eten zijn, het landschap, de mensen, kunst, architectuur wetenschap etc.
Vraag je daarentegen aan een nederlander iets over nederland, dan blijft het lang stil, en zegt zo iemand: "Eh ja Amsterdam is wel leuk en de afsluitdijk is de moeite waarde maar verder.....?"
De amerikaanse schrijver Paul Theroux vindt Nederland één van de meest veramerikaanste landen in de wereld: nergens wordt de amerikaanse cultuur zo algemeen omarmd als hier, als het gaat om eten, drinken, gewoonten, winkels etc.
Misschien een beetje gechargeerd, maar als je je eigen cultuur in het algemeen al niet omarmd, dan verdwijnt de eetcultuur automatisch.
quote:Ik heb de Boeken van meneer Theroux nooit gelezen maar deze observatie is al door verscheidene Amerikaanse vrienden van mij gemaakt. Vooral in de randstad is het, het meeste voortgeschreden. Waarschijnlijk een van de redenen waarom ik daar niet wil wonen.
Op maandag 9 februari 2004 11:28 schreef Litman het volgende:De amerikaanse schrijver Paul Theroux vindt Nederland één van de meest veramerikaanste landen in de wereld: nergens wordt de amerikaanse cultuur zo algemeen omarmd als hier, als het gaat om eten, drinken, gewoonten, winkels etc.
quote:Ga je schamen!
Op maandag 9 februari 2004 11:35 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ik heb de Boeken van meneer Theroux nooit gelezen
Moeders Mooiste
De Blonde Hollander
Haesje Claes
Oud Holland
Kop van Jut
Hardstikke lekker op zijn tijd
Daarin werd geschreven dat er tegenwoordig steeds minder echt Nederlands eten werd bereid omdat het van oudsher vrij goedkoop eten was en ook erg goed vulde. Dit was natuurlijk handig voor arme fabrieksarbeiders als die na een dag hard werken een goedkope, voedzame en vullende maaltijd voorgeschoteld kregen.
Tegenwoordig ligt onze welvaart vele malen hoger en verrichten de meeste Nederlanders geen zware lichamelijke arbeid meer, dus grijpen we naar de duurdere, luxere en lichtere maaltijden uit het buitenland. Zit ook wel wat in, vind ik.
En even wat anders: ik geloof dat Jonnie Boer van de Librije zijn derde ster mede te danken had aan het serveren van regionale gerechten. Hij zal wel geen bord hutspot serveren, maar er worden dus nog zeker wel Nederlandse gerechten geserveerd.
quote:En toch heeft de VS een prachtige keuken, maar ook die kent niemand.
Op maandag 9 februari 2004 11:59 schreef Chillmeister het volgende:
maar zeker niet van die amerikaanse dingen zoals applebees wat vroeger in scheveningen stond.
quote:zekers, vind VS keuken ook lekker, Popocatepetel (volgens mij spel je dat zo) is mexicaans eten maar echt a la amerikaans, super lekker, maar je wilt niet overall van die dingen zien.
Op maandag 9 februari 2004 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
En toch heeft de VS een prachtige keuken, maar ook die kent niemand.
Zeggen dat vis en groenten e.d. niet typisch Nederlands zijn is wel al te gemakkelijk. Het zijn natuurlijk niet de ingrediënten die typisch nederlands zijn, maar de bereidingswijze en het gebruik.
In Duitsland maken ze bijvoorbeeld ook een heerlijke pan erwtensoep, wil niet zeggen dat de erwtensoep die we in Nederland maken niet echt Nederlands is...
quote:En bijna niemand in Nederland weet, dat de "Dutch oven" in Amerika erg beroemd is!
quote:Mee eens!
Op maandag 9 februari 2004 14:16 schreef Chillmeister het volgende:
. ik houd het bij italiaans als een van de beste keukens
quote:wat is de amerikaanse keuken?? misschien kent niemand die omdat het niet bestaat ??
kwil je niet afzeiken maar probeer te begrijpen hoe je zoiets kunt denken
quote:Je wilt wel zeiken, en je lult naar je verstand hebt.
Op maandag 9 februari 2004 16:25 schreef DAMH het volgende:[..]
wat is de amerikaanse keuken?? misschien kent niemand die omdat het niet bestaat ??
of noem jij al die keukens die de buitenlanders meebrachten nu ineens de amerikaanse keuken? ofsow ..kwil je niet afzeiken maar probeer te begrijpen hoe je zoiets kunt denken
Vergeet verder niet dat veel eten uit de nieuwe wereld is gekomen, de groene boon, mais, capsicum, nachtschades, Vanille, en we heel veel dingen nooit hadden gegeten als die in de VS niet een enorm succes waren gebleken, zoals IJs en Pizza.
Pizza was nooit verder gekomen als een lokaal gerecht in Napels en (room) ijs is groot geworden in de states, net als (maaltijd)salades.
Kijk ik vind het prima als je commentaar hebt, maar wil je een punt maken, dan is het meestal handig als je weet waar je het over hebt.
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 09-02-2004 16:44]
quote:goh jij weet idd wel waar je het over hebt
Op maandag 9 februari 2004 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Je wilt wel zeiken, en je lult naar je verstand hebt.
Een paar prachtige voorbeelden van de Amerikaanse keuken, en alleen te vinden als Home Cooking zijn dingen als:
Cornbread
Pumpkinpie
Popovers
Kale
Steak & Lobster on a Skewer
Corn Soup
Hush Puppies
Pecan Pie
Jambalaya
GumboVergeet verder niet dat veel eten uit de nieuwe wereld is gekomen, de groene boon, mais, capsicum, nachtschades, Vanille, en we heel veel dingen nooit hadden gegeten als die in de VS niet een enorm succes waren gebleken, zoals IJs en Pizza.
Pizza was nooit verder gekomen als een lokaal gerecht in Napels en (room) ijs is groot geworden in de states, net als (maaltijd)salades.Kijk ik vind het prima als je commentaar hebt, maar wil je een punt maken, dan is het meestal handig als je weet waar je het over hebt.
en over de nederlandse keuken, damn kijk eens naar die gehaktbal? is dat iets waar je er 10 van zou willen eten?
je zegt nederlanders eten van zich zelf vis.
BULLSHIT, bijna alle nl'ers die ik ken vinden het ranzig en ik ken veeeel nederlanders, enigste wat ze eten is lekkerbek nou poehey! en een haring dan heb je het wel weer gehad ... (oke er zullen er ook best een paar zijn die alles lekker vinden)
De noordzee wordt leeggevist om de varkens hier mee te voeren, de kokkels en mossels die gaan naar het buitenland etc ...
btw noem eens een paar nederlandse gerechten waar we/jullie trots op kunnen zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |