Dat wat wordt uitgezonden op tv heeft vaak niks meer met muziek te maken. Mooie (althans) vrouwen en grote lompe stuiterende auto's hebben het overwicht in de beelden die bij die computergeluiden horen.
Meestal als ik naar een van de muziekzenders zap zie ik aan de eerste beelden al of het kut muziek is of niet.
Laatst schrok ik me helemaal dood. Er werd vals gezongen... ik heb werkelijk geen idee hoe die artiest heet, maar het was zoiets als o-oh o-oh -oooh en veel handgeklap... ik wist niet wat me overkwam.
Deze valszingende dame stond hoog op de MUZIEK?! lijsten en neem bijvoorbeeld een incubus, die hun instrumenten goed beheersen, staat er niet in en daar hebben de meeste mensen nog nooit van gehoord. Dat vind ik raar.
Owkee zelfs de meest simpele muziek kan aanslaan, maar is valszingen niet het toppunt? Waar gaat het heen?
Volgens mij kan je tegenwoordig al beroemd worden als je een beat onder het geluid van een draaiende wasmachine zet en vervolgens een clip van drie minuten maakt, waar je ook daadwerkelijk 3 minuten naar een draaiende wasmachine zit te kijken.
Verbeter me maar als ik ergens fout zit... ik zal kijken wat ik er verder over te zeggen heb... maar ik moest dit even kwijt...
De simpele mens neemt maar aan wat er op tv komt en gaat niet zelf op zoek naar muziek die men waardeert.
Owkee... nu jullie
Weinig aan toe te voegen eigenlijk....
quote:"MUSIC IS EVERYWHERE" zegt MTV dan toch?
Op zondag 25 januari 2004 13:14 schreef Drumkruk het volgende:
Volgens mij kan je tegenwoordig al beroemd worden als je een beat onder het geluid van een draaiende wasmachine zet en vervolgens een clip van drie minuten maakt, waar je ook daadwerkelijk 3 minuten naar een draaiende wasmachine zit te kijken.
[Dit bericht is gewijzigd door Lelyzee op 25-01-2004 13:21]
mtv: gaat nog wel: rocktober was een goed thema.
maar die valszingende dame met dat oh oh ohhh ofzow die vond iedereen goed
quote:Ja idd, die had eigenlijk genomineerd kunnen worden als Teletubbie
Op zondag 25 januari 2004 13:21 schreef iDex het volgende:
tmf is niets meer eigenlijk, alleen maar sms-chat/games enzo en de muziek is om temtv: gaat nog wel: rocktober was een goed thema.
quote:Maar het is zo zonde voor de mensen die echte muziek maken... ik speel zelf ook in een band en het is tegenwoordig makkelijker om in een kwartiertje een nummer met 3 verschillende geluiden in elkaar te flansen en vervolgens door te breken dan helemaal vanuit de underground met je band doorbreken en in mijn geval met funkyjazz nog vele malen moeilijker...
Op zondag 25 januari 2004 13:20 schreef Zander het volgende:
Ik kijk en luister zelden naar die clipzenders: als ik een kwartiertje per week kijk, dan is het veel. Radio luister ik ook zelden, behalve Internet-radio. Verder zoek ik voor mezelf wel uit wat leuke muziek is, en ik stoor me dan ook niet echt aan die populaire muziek (een paar uitzonderingen daargelaten, dan). Verder boeit het me niet dat half Nederland er wel mee wegloopt, ieder z'n eigen smaak. Er zijn ergere dingen op de wereld om je druk over te maken...
quote:Ja, maar de vraag is of je wel DAT publiek WIL hebben?
Op zondag 25 januari 2004 13:24 schreef Drumkruk het volgende:[..]
Maar het is zo zonde voor de mensen die echte muziek maken... ik speel zelf ook in een band en het is tegenwoordig makkelijker om in een kwartiertje een nummer met 3 verschillende geluiden in elkaar te flansen en vervolgens door te breken dan helemaal vanuit de underground met je band doorbreken en in mijn geval met funkyjazz nog vele malen moeilijker...
quote:De mensen weten niet meer beter...
Op zondag 25 januari 2004 13:21 schreef iDex het volgende:
tmf is niets meer eigenlijk, alleen maar sms-chat/games enzo en de muziek is om temtv: gaat nog wel: rocktober was een goed thema.
ik ga volgend jaar meedoen met idols en dat nummer doen... vervolgens net zo vals zingen als zij en dan zeggen, "maar dat hoord, dat is de muziek van tegenwoordig... vals zingen kan ook mooi zijn"
quote:Dat weet je niet... die mensen weten niet beter dan dat ze die over het algemeen klote muziek van de zenders kennen. Veel mensen die van de TMF muziek houden zijn dol enthousiast over de muziek van mijn band... Misschien zit dat wel achter veel meer mensen...
Op zondag 25 januari 2004 13:25 schreef Lelyzee het volgende:[..]
Ja, maar de vraag is of je wel DAT publiek WIL hebben?
Ik zou daar niet echt op staan te wachten of zo
quote:In ieder geval stukken origineler dan de gemiddelde cliché r en b-track
Op zondag 25 januari 2004 13:14 schreef Drumkruk het volgende:
quote:Was dat niet Lumidee ofzo?
Op zondag 25 januari 2004 13:21 schreef iDex het volgende:maar die valszingende dame met dat oh oh ohhh ofzow die vond iedereen goed
quote:Nee precies, kun je voortaan elke week 3x in een of andere boerenschuur in 'de provincie' optreden met biergooiend "hey-hooo" publiek.
Op zondag 25 januari 2004 13:25 schreef Lelyzee het volgende:
Ja, maar de vraag is of je wel DAT publiek WIL hebben?
Ik zou daar niet echt op staan te wachten of zo
quote:idd lumidee
Op zondag 25 januari 2004 13:32 schreef The_Voice_Within het volgende:[..]
Was dat niet Lumidee ofzo?
Als ik dat hoorde kreeg ik echt de neiging om m'n ogen eruit te krabben van ellende
weet je wat ook n intelectueel nummer is
dat nummer waar je de hele tijd hoort "it's my birthday i'ts my birthday van ene 50 cent niet veel aan
quote:daar ben ik het wel mee eens... maar ga het eens uit de mensen bekijken die het maken... de meesten van de muzikanten willen graag doorbreken en doen daar hun best voor, maar die klote computer geluiden zijn blijkbaar meer in trek dan GOEDE muziek?!
Op zondag 25 januari 2004 19:22 schreef kiw het volgende:
ik denk dat je als intellectueel individu boven de tmf/mtv(en in mindere mate)box- schapen uit moet steken, en gewoon luisteren wat je zelf tof vindt.
quote:Guttegut, waar maak jij je zo druk om, grote platenmaatschappijen denken alleen in geld. Muziek boeit ze in het geheel niet, er lopen meer juristen en accountants rond dan mensen die verstand hebben van muziek. Bepaalde leeftijdsgroepen kun je door middel van 538/TMF/MTV bepaalde muziek aansmeren en dan zijn zij weer tevreden.
Op maandag 26 januari 2004 15:28 schreef Drumkruk het volgende:[..]
daar ben ik het wel mee eens... maar ga het eens uit de mensen bekijken die het maken... de meesten van de muzikanten willen graag doorbreken en doen daar hun best voor, maar die klote computer geluiden zijn blijkbaar meer in trek dan GOEDE muziek?!platenmaatschappijen verzieken het... en als die het niet doen, doen de grote tv zenders het wel..
MTV duitsland, die is goed!
Op zich was het vroeger niet anders, maar kennelijk zijn "oudere" mensen iets te lastig te manipuleren tegenwoordig en lijkt het erop dat er alleen nog maar op de <25 doelgroep wordt gemikt.
Goede muziek? Dat soort waardeoordelen zijn eerder een kenmerk van een bekrompen geest van degene die ze gebruikt. Met behulp van electronica wordt heel veel boeiende muziek gemaakt, alleen daar hoor je natuurlijk ook nauwelijks iets van. Mijn indruk is trouwens dat er van desbetreffende muziek een betere invloed uitgaat dan van het top40 werk, ik pak tegenwoordig zelfs jazz platen mee.
En MTV Duitsland? Dat is net zo erg als de MTV hier, wat mij betreft mogen ze allemaal opzouten, het is alleen maar meer van hetzelfde (SMS terreur en niggerschlager).
Dat is het enige waar ik me heel erg aan kan irriteren; in de media is vrijwel geen ruimte meer voor iets wat niet in het mainstream plaatje past.
quote:En waarom willen al die mensen doorbreken, of waarom wil jij doorbreken? Omdat je de mensen zo graag een goed gevoel wil geven met jou muziek?
Op maandag 26 januari 2004 15:28 schreef Drumkruk het volgende:[..]
daar ben ik het wel mee eens... maar ga het eens uit de mensen bekijken die het maken... de meesten van de muzikanten willen graag doorbreken en doen daar hun best voor, maar die klote computer geluiden zijn blijkbaar meer in trek dan GOEDE muziek?!
platenmaatschappijen verzieken het... en als die het niet doen, doen de grote tv zenders het wel..
MTV duitsland, die is goed!
Jij (en al die anderen die het niet lukt) doen het net zo goed voor de money en de fame, want als je dat niet deed zou je je niet zo druk maken over de "anderen" die volgens jou geen recht hebben op zendtijd etc. Het feit dat jij iets goed vindt houd niet in dat iedereen het goed vind.
Zo'n track met een vals zingende dame is blijkbaar in trek. Het heeft een vibe die veel mensen aanspreekt en daar is niets mis mee. Dat jij te arrogant bent om in te zien dat er ook mensen zijn die er wel plezier aan beleven, geeft jou niet het recht hen als minderwaardig te zien.
Weet je wat ik irritant vindt? Al die mensen die zogenaamd weten wat "goed" is, en wel denken te weten hoe het wel zou moeten. Je hoeft geen tv te kijken en je hoeft geen radio te luisteren. En als je het echt zo erg vindt dan begin je je eigen station/label/maatschappij en laat je zien hoe het wel moet!
Of wil je eigenlijk toch liever ook met je kop op MTV en in de magazine's?
En "vroegah" was het helemaal niet anders. Denk je dat de Beatles alleen bekend zijn geworden omdat hun muziek zo onwijs goed was? Marketing heeft er ook een (behoorlijk grote) rol in gespeeld. Zo is het altijd al geweest, de massa houdt nou eenmaal van makkelijk vermaak.
De arrenbee en hip-hop waar jij zo over klaagt heeft ook gewoon een lange weg gehad voor het zo groot werd. Decennia in de underground en pas de laatste 5-10 jaar echt huge. Je moet er wel wat voor doen voordat je zo ver komt.....
Ik ben over het algemeen tevreden met MTV, TMF en The Box wat popmuziek betreft; voor andere genres kan je gewoon op internet terecht (of eventueel On The Roxx of zo op the Box).
quote:Wat een domme opmerking.
ik denk dat je als intellectueel individu boven de tmf/mtv(en in mindere mate)box- schapen uit moet steken, en gewoon luisteren wat je zelf tof vindt.
Ik ben dus minder intellectueel omdat ik ook muziek uit de charts heb?
quote:"ik ben elitair want ik luister niet naar de popmuziek van mtv/tmf" ?
Braak! Mensen! Kijk om je heen! Allemaal leuke bands, mensen die er hard voor werken, en die zijn veel beter te bereiken dan de bandjes uit de top 40!
quote:Ik denk dat het ook een verschillend publiek is. Er zijn ook een heleboel mensen die geen zin hebben om elke tent af te struinen op zoek naar nieuwe muziek. Ik persoonlijk ga ook zo goed als nooit nieuwe bands kijken. Het is vaak toch weinig bijzonders (hiermee zeg ik niet dat top-40 wel bijzonder is).
Op dinsdag 27 januari 2004 12:25 schreef CryptoKnight het volgende:
Ik fotografeer bands tijdens hun optredens. Hardstikke leuk en we doen het ook meer de NL muziek te steunen op onze manier.
Als mensen dan aan me vragen wat voor bandjes ik doe, en niemand kent die namen, schrik ik toch best wel. Zalen vol trekken de meeste bandjes, maar de meesten kennen ze niet.
Als ik dan vraag; waar hou je dan van? Krijg ik altijd te horen; "top 40 enzo".Braak! Mensen! Kijk om je heen! Allemaal leuke bands, mensen die er hard voor werken, en die zijn veel beter te bereiken dan de bandjes uit de top 40!
En veel bands die in de kroeg best leuk zijn, zijn op cd niet te pruimen. En die krijgen dus ook geen "deal" waardoor het top-40 publiek ze ook nooit te horen krijgt.
Ik denk dat er voor elke band een eigen publiek is....en juist de onbereikbaarheid van "grote" artiesten maakt de "magie"....denk ik.
Er komt een bepaald soort publiek op concerten etc. af en er is een bepaald soort publiek dat het via de media vindt/zoekt. Ieder op z'n eigen manier.
En vaak is het zo dat wanneer een bandje underground heel groot is, het daarna door alle "muziekkenners" wordt uitgekotst omdat ze op TMF/MTV etc zijn. Beetje hypocriet, eerst moet iedereen ze kennen want ze zijn zo goed, dan kent iedereen ze en dan zij ze weer sell-outs...
Maar muziek is erg persoonlijk, ik hoop alleen dat meer mensen hun eigen stijl achter nagaan en niet opgaan in alles wat ze commecieel voorgeschoteld wordt. Er is nog zo ontzettend veel meer. De top 40 is slechts een topje van de geweldige ijsberg die muziek heet.
quote:Ik denk zelf dat iedereen zijn eigen weg wel vindt in de muziek. Er worden ook een heleboel commercieele dingen gemaakt die gewoonweg niet aanslaan. Dus de massa slikt echt niet zomaar alles. Het is wel zo dat veel mensen trendgevoelig zijn en iets dus sneller leuk zullen vinden omdat er een fancy video bij zit.
Op dinsdag 27 januari 2004 13:04 schreef CryptoKnight het volgende:
Eén van de bands die ik fotografeer is bezig een videoclip op de Box te krijgen. Ik steun dat JUIST van harte! Ze werken hier hard voor en ik gun ze alle succes van de wereld, wie weet maakt die clip het Box kijken wat leuker.
Ikzelf heb ook wel top 40 muziek staan hoor, maar ik maak wel duidelijk een onderscheid in wat ik wel en niet leuk vind. Sommige mensen vinden per definitie alles leuk wat in de top 40 staat.
Wel lachen trouwens als dat soort menen per ongeluk eens op een fesitval belanden "ik vind dit ook best wel leuk" hoor je danMaar muziek is erg persoonlijk, ik hoop alleen dat meer mensen hun eigen stijl achter nagaan en niet opgaan in alles wat ze commecieel voorgeschoteld wordt. Er is nog zo ontzettend veel meer. De top 40 is slechts een topje van de geweldige ijsberg die muziek heet.
Maar (massa) mensen zoeken toch wel verder als ze iets leuk vinden. Dus dan komen ze vanzelf wel bij "echte" muziek. En degene die niet verder zoeken en er dus niet bij komen hebben er blijkbaar geen behoefte aan.
Mensen als de TS moeten anderen in hun waarde laten. Niet iedereen houdt van underground of aparte muziek. Er zijn ook een heleboel mensen die van top-40 houden. En het is nog steeds geen stroming maar een verzameling van veel verschillende stijlen.
Want Nirvana heeft een nummer 1 hit gehad en Jody Bernal ook.
quote:Zo'n opmerking had dit topic nodig!
Op dinsdag 27 januari 2004 12:25 schreef CryptoKnight het volgende:
Ik fotografeer bands tijdens hun optredens. Hardstikke leuk en we doen het ook meer de NL muziek te steunen op onze manier.
Als mensen dan aan me vragen wat voor bandjes ik doe, en niemand kent die namen, schrik ik toch best wel. Zalen vol trekken de meeste bandjes, maar de meesten kennen ze niet.
Als ik dan vraag; waar hou je dan van? Krijg ik altijd te horen; "top 40 enzo".Braak! Mensen! Kijk om je heen! Allemaal leuke bands, mensen die er hard voor werken, en die zijn veel beter te bereiken dan de bandjes uit de top 40!
zin op een keer bij ons te komen fotograferen?
quote:ho ho pas op wat je zegt... je hebt hier niet zoveel in te kiezen als je denkt, want niet alle clips zijn beschikbaar op elk moment van de dag
Op dinsdag 27 januari 2004 13:21 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Eigenlijk zou je ook kunnen stellen dat TMF mensen aanzet na te denken over muziek. Al enkele jaren zenden ze clips uit en kunnen mensen via sms/bellen/mailen whatever laten weten wat ze ervan vinden. Dus heeft men ook invloed op de zenders zelf. En als daarnaar geluisterd wordt is het ook logisch dat mensen blijven kijken. Ze kunnen immers, in bepaalde mate, zelf bepalen wat wel en niet uitgezonden wordt.
quote:Omdat je dan gestreeld wordt in je ego? Waarom ga je niet in op de suggestie's die ik opperde?
Op dinsdag 27 januari 2004 17:35 schreef Drumkruk het volgende:[..]
Zo'n opmerking had dit topic nodig!
zin op een keer bij ons te komen fotograferen?
![]()
quote:Pas op wat je zegt, vooral als je het bericht waarop je reageert klaarblijkelijk niet begrepen hebt.
Op dinsdag 27 januari 2004 17:39 schreef Drumkruk het volgende:[..]
ho ho pas op wat je zegt... je hebt hier niet zoveel in te kiezen als je denkt, want niet alle clips zijn beschikbaar op elk moment van de dag
quote:Inmiddels is de TV niet meer de enige manier om clips te zien. Veel mensen downloaden hun favoriete clips van hun favo bands. In NL is het nog niet alles maar in de USA en UK heb je dus inmiddels al verschillende MTV's waaronder MTV2 en MTV base, VH1 en MTVrock etc.
Op dinsdag 27 januari 2004 18:42 schreef CryptoKnight het volgende:
Bij the Box/TMF etc zijn niet alle clips 24/7 te bestellen. Zoek overdag maar eens een goed rocknummer. Deze vindt je dan wel, maar de commercielere nummers.
De rcok/metal weet ik veel wat, kun je maar op 1 avond ofzo bestellen. Als ze nu eens beginnen met ALLES 24/7, pas dan krijg je een goede weerspiegeling van wat voor soort muziek er in de samenlevening speelt.
Een zender als TMF vind ik helemaal waardeloos. Die zijn gewoon totaal niet meer bezig met muziek, maar met geld en seks. Ik zit bijna altijd smsjes en weet ik veel wat voor onzin. Beetje jammer want het concept van TMF was opzich wel ok.
Of, ook heel handig, launch.yahoo.com voor al je clips! Incl. charts etc van meest gedownloade muziek.
quote:Mocht dit een reactie zijn op mijn bericht, dan heb ook jij niet goed gelezen.
Op dinsdag 27 januari 2004 18:42 schreef CryptoKnight het volgende:
Bij the Box/TMF etc zijn niet alle clips 24/7 te bestellen.
Maar ik blijft bij mijn standpunt, muziek is ontzettend persoonlijk en qua muziek moet je niemand van zijn standpunt af proberen te halen want kraak je iemands muziek af, kom je aan zijn eigen persoontje. En das wel het laatste wat ik wil.
Het enige wat ik graag zou zien, is een muziekzender die niet voor het geld gaat en breed georienteerd is. Het aanbod op de radio en tv, is in mijn ogen veel te beperkt.
quote:Nee, dat is het niet. Je kunt niet een nummer 'wegstemmen'. Want als een nummer bij TMF 'not' is, dan wordt dat nummer niet, of veel minder gedraaid.
Op dinsdag 27 januari 2004 23:06 schreef CryptoKnight het volgende:
Nee, maar op de Box zie je wel steeds hetzelfde langskomen. Daaruit blijkt dus ook dat mensen het numer goed vinden. Tis een indirecte hot or not.
Producers gebruiken deze strategie om bestaande trends zoveel mogelijk uit te melken. Als er nu bijvoorbeeld veel R&B platen verkocht worden, (hoe goed of hoe slecht die platen ook zijn) dan kan je er van uit gaan dat er meer van hetzelfde verkocht zal kunnen worden. Dus: hetzelfde concept gebruiken, klein beetje aanpassen zodat het lijkt alsof je iets nieuws doet, en uitmelken maar!!!
Tja... vrolijk wordt ik er niet van, maar zo zit de platen-industrie nou eenmaal in elkaar... Het gaat om het geld.....
Ik ga trouwens graag naar optredens van goede bands, en support de bands door bij een optreden een CD te kopen. Opbrengsten van de CD gaan 100% naar de artiest zelf, en niet naar suffe producers of tussenhandelaren. Als iedereen op deze manier te werk zou gaan, zou de muziekindustrie er heel anders uit zien...
quote:
Op zondag 25 januari 2004 13:20 schreef Zander het volgende:
Ik kijk en luister zelden naar die clipzenders: als ik een kwartiertje per week kijk, dan is het veel. Radio luister ik ook zelden, behalve Internet-radio. Verder zoek ik voor mezelf wel uit wat leuke muziek is, en ik stoor me dan ook niet echt aan die populaire muziek (een paar uitzonderingen daargelaten, dan). Verder boeit het me niet dat half Nederland er wel mee wegloopt, ieder z'n eigen smaak. Er zijn ergere dingen op de wereld om je druk over te maken...
Gezien er mensen gelukkig zjin met deze gang van zaken mag dat van mji best bljiven bestaan. Wie niet weet wat hij mist, mist immers niets.
ben bang dat doordat de clipcultuur en -zenders steeds meer als medium voor de commercie wordt gebruikt, mensen zich steeds meer verplicht voelen zich te conformeren aan het vertoonde materialisme (ja, dit geldt ook voor de 'alternatieve' subculturen).
Dit even los van de bagger die er te horen is...
deze zenders bepalen voor veel mensen de trend. Veel mensen zullen dan ook snel alleen deze muziek luisteren. Het is immers populair. Soort van sociale zekerhied...ergens bij horen. Veel (te veel) mensen zullen niet zelf op zoek gaan naar andere muzieksoorten. Dit is te anders, te onveilig. Daarom zijn veel steengoeie bands ook nauwelijks bekend. De muziekzenders hebben iets, dat duwen ze door de mainstream strotten, en dat werkt. Dus waarom zouden zij andere muziek gaan uitzenden, nieuwe en experimentele muziek. Dit zou de kijkcijfers omlaag halen.
Wisselwerking dus tussen en mainstream en de muziekzenders. En zo komen veel mensen niet in contact met andere muziek, en omdat het minder populair is is er voor muziekzenders ook geen reden om het uit te zenden...
Jammergenoeg....
quote:made in nl heete dat toch
Op dinsdag 27 januari 2004 23:06 schreef CryptoKnight het volgende:
Ik kan me herinneren, dat TMF een jaar of 8 geleden een programma had dat puur hollands heette. Daar kwam je nog wel eens wat leuke nummer tegen.
het irritantste van mtv en tmf is dat (hou het "zelfde bedrijf" in je gedachte) als je bv dj huppelepup op mtv heb en je zapt door naar tmf dan zie je zeer vaak: he........ dj huppelepup met de zelfde clip alleen dan paar seconden eerder
dat schiet ook niet op he
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 23:21 schreef obel het volgende:
, en support de bands door bij een optreden een CD te kopen. Opbrengsten van de CD gaan 100% naar de artiest zelf, en niet naar suffe producers of tussenhandelaren. Als iedereen op deze manier te werk zou gaan, zou de muziekindustrie er heel anders uit zien...
(grote reden dat ik nooit meer 1 stap bij free record shop zet
de profiteurs
)
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 09:11 schreef sjun het volgende:[..]
Wie niet weet wat hij mist, mist immers niets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |