Ja, weet ik, Sai.quote:Op woensdag 25 februari 2004 13:19 schreef Sai het volgende:
Je weet dat die twee films deel uitmaken van een trilogie, met tussen Glass en Silence nog Winter Light?
Ik vind Nattvardgasterna juist na Persona de beste film van Ingmar Bergman die ik gezien heb tot nu toe (met als kanttekening dat ik Det Sjunde Inseglet en Smultronstrället eigenlijk nog eens moet herzien om daar een goed oordeel over te kunnen geven, omdat mijn smaakt toen ik die voor het eerst zag nogal anders was).quote:Op woensdag 25 februari 2004 13:54 schreef Sanvean het volgende:
[..]
Maar omdat juist die film net iets minder werd besproken op sommige sites waar ik regelmatig eens een kijkje neem, heb ik besloten om met die andere 2 te beginnen.
Ik ben uiterst nauwkeurig met mijn "eerste indruk" van topregisseurs, het liefst orkestreer ik alles zo goed mogelijk.
Ik bedoel, het zou zonde zijn als de eerste film van Bergman me iets minder zou bevallen. Daarom Sasom i en Spegel en Tystnaden gehuurd. Nattvardsgasterna (eerste keer in het Zweeds voor mij, vergeef me de foutjes) komt volgende weke aan de beurt.
Lijkt me ook een typisch kenmerk van een echte meester, dat iedereen een andere favoriet heeft/ kan hebben.quote:Op woensdag 25 februari 2004 15:19 schreef Gorro het volgende:
Ik vind Nattvardgasterna juist na Persona de beste film van Ingmar Bergman die ik gezien heb tot nu toe
Hmmm...ik hoor wel vaker dat Det sjunde inseglet helemaal niet zo heel zwaar is. Of althans niet in vergelijking met andere films van hem.quote:Op donderdag 26 februari 2004 15:17 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
Toch denk ik dat Det Sjunde Inseglet en Jungfrukallan (The Virgin Spring) stukken toegankelijker zijn dan die trilogie (3 zware films hoor, erg zwaar).
Via de link mijn signature kun je er ook komen, maar : Andrei Tarkovsky - De Visuele Poëetquote:Op dinsdag 23 maart 2004 20:06 schreef spacemangraig het volgende:
Ik kan je topic over Tarkovsky niet meer vinden, link? (heb namelijk Stalker gehuurd)
Hier kijk ik egt naar uitquote:The Criterion Collection is currently working on two separate editions of the Ingmar Bergman masterpiece Fanny and Alexander. The theatrical edition ($29.95) presents the Academy Award-winning 188-minute version of the film in a two-disc set with audio commentary by film scholar Peter Cowie, a collection of introductions by Bergman to eleven of his films, and an assortment of trailers. The special-edition five-disc boxed set ($59.95) includes the complete contents of the theatrical edition as well as the five-hour director’s cut of the film, Bergman’s own feature-length documentary The Making of Fanny and Alexander, a new 40-minute video of exclusive interviews with cast and crew, and Ingmar Bergman Bids Farewell to Film—a one-hour filmed interview with the famed director. Look for both editions of Fanny and Alexander in November!
Zijn films zijn over het algemeen emotionele beschouwingen van de verschillende facetten van de mens, zoals liefde, haat, identiteit, ouderdom, de zin van het leven etc. Hij filosofeert daarover door middel van z'n films. Ook komt de geloofkwestie regelmatig aan bod en die benadert hij ook vanuit een humanistische insteek; hij heeft er z'n sterke twijfels over.quote:Op donderdag 19 augustus 2004 11:51 schreef FremantleDockers het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk met 'menselijke filosoof'? Ik snap dat ie mens is, maar bedoel je emotioneel, of down-to-earth, of wat?
Dus als ik het goed begrijp is dit de vijf uur durende versie:quote:Op woensdag 18 augustus 2004 23:57 schreef Gorro het volgende:
[..]
Hier kijk ik egt naar uit
ben je inmiddels geweestquote:Op vrijdag 27 februari 2004 11:08 schreef California het volgende:
Ik heb ook nog nooit iets van Bergman gezien, en ik denk dat ik ga beginnen met Herfstsonate; die draait in het Filmmuseum op 7 en 17 maart.
Sowieso verwacht ik dat ik het een erg mooie film zal vinden, maar ik heb daar ook nog niet vaak een klassieker gezien waar ik niets aan vond, ik zit er gewoon heerlijk.
Ik heb hem inmiddels herzien en het is meteen één van m'n favoriete films van hem geworden. De gesprekken tussen de Dood en Antonius Block zijn erg boeiend en mooi in beeld gebracht. De film is ook vitaal en zakt nooit in, op momenten spannend, grappig, tragisch, alles zit erin. Prachtig. *****quote:Op zaterdag 24 januari 2004 23:27 schreef Gorro het volgende:
* Det Sjunde Inseglet (The Seventh Seal) (1957)
[...]
Deze film is duidelijk toe aan een herziening.
Ik zou Persona later kijken dan Det sjunde inseglet, want die is wel iets "lastiger" om te waarderen volgens mij. Det sjunde inseglet was één van de eerste foreign language films en ook één van de eerste arthouse films die ik zag, vandaar dat ik niet meteen op waarde kon schatten. In vergelijking met de rest van Bergman's werk is Det sjunde inseglet zelfs één van z'n eenvoudigste films in mijn ogen. Jungfrukällan is een uitstekende film om Bergman door te leren kennen. Heb je eigenlijk al wat van hem gezien?quote:Op maandag 27 september 2004 15:00 schreef Eluc het volgende:
[..]
Ik ben nu toch echt wel benieuwd naar deze film, al denk ik dat ik er nog niet egt klaar voor ben. Eerst maar eens Jungfrukällan en Persona kijken (heb ik hier liggen).
Oke bedankt! Dan kijk ik Det Sjunde Inseglet wel eerst (na Jungfrukällan dan). En nee, ik heb nog nooit wat van m gezien, maar ben wel erg benieuwd. Toen ik in dit topic las dat Jungfrukällan een goede introductie was in Bergman's films, had ik me maar voorgenomen om die eerst te gaan kijken.quote:Op maandag 27 september 2004 15:17 schreef Gorro het volgende:
Quote uit: Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LI
[..]
Ik zou Persona later kijken dan Det sjunde inseglet, want die is wel iets "lastiger" om te waarderen volgens mij. Det sjunde inseglet was één van de eerste foreign language films en ook één van de eerste arthouse films die ik zag, vandaar dat ik niet meteen op waarde kon schatten. In vergelijking met de rest van Bergman's werk is Det sjunde inseglet zelfs één van z'n eenvoudigste films in mijn ogen. Jungfrukällan is een uitstekende film om Bergman door te leren kennen. Heb je eigenlijk al wat van hem gezien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |