quote:
One of the most original guitarists from the '80s onward (he is instantly recognizable), Pat Metheny is a chance-taking player who has gained great popularity but also taken some wild left turns. His records with the Pat Metheny Group are difficult to describe (folk-jazz? mood music?) but managed to be both accessible and original, stretching the boundaries of jazz and making Metheny famous enough so he could perform whatever type of music he wants without losing his audience.
Hij doet vooral jazz-achtige dingen, in combinatie met stijlen zoals folk. Vrij toegankelijk, en bovenal ook een goede gitarist, en muziek waarin veel te ontdekken valt.
Wie is er nog meer bekend met zijn muziek? Ikzelf vind het debuutalbum van Pat Metheny Group erg goed, maar ik heb er slechts een paar.
Is die ouwe Koot en Bie leader muziek niet van hem? Die met die saxofoon.
quote:Pat Metheny is m.i. één van de weinige jazz gitaristen die hun instrument kunnen laten spreken (te veel maken goedbedoelde muziek die als foute elevator music klinkt). Ik las eens een domme kritiek dat de muziek van de Pat Metheny Group 'te mooi' zou zijn; dat dat soort werelden die geschilderd worden niet bestaan (arme journalist). Ik ervaar het echter niet als glad, of 'smooth jazz'. Daar val je van verveling van in slaap. Bij Metheny kun je ook in slaap vallen maar da's prettig in slaap vallen; niet van verveling.
Ik ken zijn eigen werk niet zo goed, is dat niet heel erg gladjes?
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 24-01-2004 18:48]
quote:Ben ik met je eens. Het hangt een beetje tussen "smooth jazz" en levendig in. Ik val er in ieder geval niet van in slaap
Pat Metheny is m.i. één van de weinige jazz gitaristen die hun instrument kunnen laten spreken (te veel klinken als foute elevator music). Ik las eens een domme kritiek dat de muziek van de Pat Metheny Group 'te mooi' zou zijn; dat dat soort werelden die geschilderd worden niet bestaan (arme journalist). Ik ervaar het echter niet als glad, of 'smooth jazz'. Daar val je van verveling van in slaap. Bij Metheny kun je ook in slaap vallen maar da's prettig in slaap vallen; niet van verveling.
Ik heb oa Song X, die hij maakte met Ornette Coleman. Dit valt niet in de categorie "vrij toegankelijk" , en ook het risico van in slaap vallen lijkt mij minimaal.
quote:Ik heb 7 cd,s .En wel deze.
Op zaterdag 24 januari 2004 20:10 schreef fripper het volgende:
[afbeelding]Ik heb oa Song X, die hij maakte met Ornette Coleman. Dit valt niet in de categorie "vrij toegankelijk" , en ook het risico van in slaap vallen lijkt mij minimaal.[afbeelding]
Pat Methany group (ECM 1978)
American garage (ECM 1979)
Offramp (ECM 1982)
Travels (ECM 1983) Live album
First circle (ECM 1984)
Song X (Geffen 1986)
Still life talking (Geffen 1987)
Dan vind ik het furieuze gitaarwerk van Allan Holdsworth toch iets beter.
quote:Hij heeft in nederland nog een nummer 1 hit gehad samen met David Bowie : This is not America
Op zaterdag 24 januari 2004 18:31 schreef mvingerhoets het volgende:
"k heb eerlijk gezegd nog nooit van hem gehoord.
quote:Hij heeft in ontzettend veel verschillende stijlen gespeeld. Ik ken niet zo veel van z'n platen , en wat ik ken zit niet echt in die hoek. Maar het zou me niet verbazen als hij ook platen in deze richting heeft gemaakt.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:19 schreef nozem het volgende:
Zijn er vergelijkingen te trekken met Jazz-gitaristen zoals Wes Montgomery en Kenny Burrell? Op die twee ben ik namelijk helemaal verzot..
ps : misschien eens luisteren naar Idle Moments van Grant Green
Je kan het rustige werk zeker vergelijken met WES MONYGOMERY, die trouwens een groot voorbeeld voor hem is geweest.quote:Op zaterdag 24 januari 2004 22:19 schreef nozem het volgende:
Zijn er vergelijkingen te trekken met Jazz-gitaristen zoals Wes Montgomery en Kenny Burrell? Op die twee ben ik namelijk helemaal verzot..
Zero Tolerance for Silencequote:When this album was released in 1994, it shocked casual, and even some hardcore, Metheny fans. Recorded in one day, Zero Tolerance for Silence can best be described as semi-organized noise. In fact, it is often compared with Lou Reed's racket-fest, Metal Machine Music. The recording is five tracks of Metheny's improvised riffing on electric guitar with no other accompaniment, and few, if any, overdubs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |