Wij bakken hier vanalles, wit, bruin, grijs... Zonnepitten, lijnzaad, chocoladebrood hou op hou op!
Iemand nog ideeen voor leuke variaties?
heerlijk.
En de chocoladebrood is natuurlijk ook om van te smullen.
quote:Ja, joehoeeee.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:44 schreef SDeath het volgende:
Ja wij hebben er ook eentje.
Wat wij wel regelmatig maken zijn tomatenbroden (voor bij de soep), en ook wel amerikaans kaneelbrood soort suikerbrood is dat.heerlijk.
En de chocoladebrood is natuurlijk ook om van te smullen.
quote:Volgens een der mensen die zich officieel voormalig-docent van Fixers mogen noemen (doorgaans aangesproken met Pierre Wind). Zijn het wereld dingen, 's avonds het hele spulletje erin kiepen (meel/water/gist/smaakje) tijd klokkie instellen en 's morgens waan je jezelf in een culi-hemel.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:38 schreef yvonne het volgende:
Nee, ik heb geen broodbakmachine.
Ik zie ze wel overal staan,
vertel eens wat meer?
Volgen Pierre is het allemaal prima, zolang je maar van de Jam-maak-functie afblijft. Dit schijnt zo plakkerig te worden dat je hem niet meer schoonkrijgt.
quote:Alle voor brood benodigde onderdelen in de machine, deksel dicht en een paar uur later kun je het brood eruit halen.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:45 schreef yvonne het volgende:[..]
Ja, joehoeeee.
Betekent dat dat ik tot mn oksels in het deeg sta ofzo?
Hoe moet ik me die werking in godsnaam voorstellen?
Niks kneden mengen e.d. gewoon erin en wachten maar
quote:Ingrediënten erin, instellen en +/- 3 uur later een vers brood
Op vrijdag 23 januari 2004 21:10 schreef yvonne het volgende:
Niet kneden niks??
[Dit bericht is gewijzigd door MillFreak op 23-01-2004 21:13]
quote:Yvonne... is wel iets voor jou (en voor mij!!) 's avonds klaar zetten en 's morgens vers brood
Op vrijdag 23 januari 2004 21:10 schreef yvonne het volgende:
Niet kneden niks??
quote:Ja, zat ik net aan te denken
Op vrijdag 23 januari 2004 21:13 schreef just me het volgende:[..]
Yvonne... is wel iets voor jou (en voor mij!!) 's avonds klaar zetten en 's morgens vers brood
quote:Goord point!
Op vrijdag 23 januari 2004 21:14 schreef just me het volgende:
Ik twijfel al een poosje over zo'n ding; ik hoor er enthousiaste verhalen over maar ik ben bang dat als zo'n machine moeilijk schoongemaakt moet worden mijn enthousiasme snel weg is..
quote:Als jij hem nou eerst koopt dan kan ik van jouw ervaringen leren
Op vrijdag 23 januari 2004 21:15 schreef yvonne het volgende:[..]
Goord point!
quote:Hmm ...alweer zon rare post ...? net ook al iemand bij een topique iover verkrachting ...
Op vrijdag 23 januari 2004 20:37 schreef Que-Pasa het volgende:
gefeliciteerd
Ik ben ook benieuwd hoeveel sneetjes je uit zo'n brood krijgt want Junior is toch goed voor minimaal 9 sneetjes brood per dag
quote:Wat een leuk grapje zeg
Op vrijdag 23 januari 2004 21:17 schreef rubinio het volgende:
JA! Wij hebben er ook 1, 2 straten verder om de hoek en het heet de warme bakker...
quote:uhhh, eerst at ik 6 boterhammen per dag, nu nog twee, dit is drie keer zo machtig
Op vrijdag 23 januari 2004 21:24 schreef just me het volgende:
Geen idee wat de ingredienten kosten.Ik ben ook benieuwd hoeveel sneetjes je uit zo'n brood krijgt want Junior is toch goed voor minimaal 9 sneetjes brood per dag
[Dit bericht is gewijzigd door Conflict op 23-01-2004 21:28]
quote:iemand nog andere brood-bak-machine-aanbiedingen?
Op vrijdag 23 januari 2004 21:19 schreef laffer het volgende:
zijn niet eens zo duur!
Schoonmaken is er niet echt bij. Omdat ik zo'n knoeikont met het meel ben, zuig ik hem wel eens uit met de stofzuiger Voor de rest hoef je alleen het bakblik maar schoon te houden. Tis iig niet zo'n takke klus als een keuken-snij-mix-hak-shake-machine schoon te maken.
quote:Yuck. Is dat een yoghurtbrood..
Op vrijdag 23 januari 2004 21:39 schreef Steve-O het volgende:
Mijn pa heeft der 1
die heikneuter bakt alleen brood wat ik niet lust .
Nee... Maar het is wel errug poteïnerijk
quote:Nee grof volkoren
Op vrijdag 23 januari 2004 21:40 schreef Poepoog het volgende:[..]
Yuck. Is dat een yoghurtbrood..
Nee... Maar het is wel errug poteïnerijk
1 sneetje is een maaltijd
tis net alsof je een baksteen naar binnen werkt.
En de gaten vallen enorm mee. Ligt er wel aan of je rechte kneedhaken (of 1) hebt of kromme. Met een kromme haak heb je een behoorlijk gat, met rechte haken heb je kleine sleufjes.
Misschien toch maar eens gaan sparen dan...
quote:hehe, is wel heel erg modern!
Op vrijdag 23 januari 2004 22:43 schreef shmoopy het volgende:
Ja shit, nu wil ik er ook 1.
Het is zelfs bijna cool om er geen te hebben
quote:Die van de aldi zijn erg goed, en zo rond de 40-45 euro hebben ze twee keer per jaar.
Op vrijdag 23 januari 2004 22:45 schreef Christine het volgende:
Ik wil er ook een, maar vind ze dus echt veel te duur... bovendien is "handgemaakt" brood natuurlijk nog altijd veel lekkerder
(Je moet er maar net tijd voor hebben, vroeger maakte ik ze redelijk vaak).Misschien toch maar eens gaan sparen dan...
quote:Cool is het om een Kitchen aid te hebben voor je eigenbakbrood, maar dan wel een grote
Op vrijdag 23 januari 2004 22:47 schreef Conflict het volgende:[..]
hehe, is wel heel erg modern!
Het is zelfs bijna cool om er geen te hebben
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:32 schreef Conflict het volgende:
lijnzaad
hier thuis doen ze 't altijd met heel veel pitten erin etc.. nu is dat ding ook bezig.. nog 8 uur en 3 minuutjes
quote:Ja maar het brood van de bakker is veel minder lekker.
Op zaterdag 24 januari 2004 00:31 schreef Erosjuhhh het volgende:
wij hebben het ook
en we wonen nog wel boven een bakkerij.. hoe lui kan je zijn ^^hier thuis doen ze 't altijd met heel veel pitten erin etc.. nu is dat ding ook bezig.. nog 8 uur en 3 minuutjes
Deze dus!
Heerlijk hoor!
En mensen die geen gaten willen in hun brood die kunnen een schoen in hun reet verwachten (er zitten meer gaten in bakkersbrood dan dat die hele kneedhaak kan creeëren)
quote:Ik zal het in de gaten houden
Op vrijdag 23 januari 2004 22:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Die van de aldi zijn erg goed, en zo rond de 40-45 euro hebben ze twee keer per jaar.
quote:Dit wil ik ook graag weten....
Op vrijdag 23 januari 2004 21:23 schreef Fixers het volgende:
Ik vraag me af, er zit zo'n rondraaiende schep/mes onderin die bak. Dan lijkt mij dat er ook een gat in je brood zit als het klaar is?
quote:Die princess hebben wij ook. Wij hebben de broodbakmachine vooral gekocht om brood te bakken maar deze ziet er ook gewoon nog eens gaaf uit. Niet zo een saaie witte doos.
Op zaterdag 24 januari 2004 08:00 schreef Flamey het volgende:
Ik ga er ook eentje halen. Bij de Makro is de Princess 1935 silver in de aanbieding voor ¤ 77,35 (bij de Kijkshop is diezelfde ¤ 89,99).
Water loopt me al in de mond als ik aan dat verse brood denk met zo'n lekkere knapperige korst...hmmmmDeze dus!
[afbeelding]
We hebben hem sinds september en bakken 1 tot 2 broden per week ermee. In 3,5 uur heb je vers brood. Verder ben ik lid geworden van de soezie club, van het merk soezie kun je de all-in-mixen kopen. Is alleen 500 gram mix en wat water, en bakken maar, lekker makkelijk. Zo kan mijn man ook zelf brood bakken. Verder hebben ze ook gewone mixen. Ik vind brood met pitten erg lekker. Staan ook veel recepten op de site. Ga morgen proberen een suikerbrood te maken.
[Dit bericht is gewijzigd door Randa_v op 24-01-2004 11:12]
quote:topic
Op vrijdag 23 januari 2004 21:16 schreef method21 het volgende:[..]
Hmm ...alweer zon rare post ...? net ook al iemand bij een topique iover verkrachting ...
Ik probeer nu ongeveer een week zelf brood te maken, met losse ingredienten dus, en het brood wil maar niet goed rijzen.
Ik gebruik 500 gr volkoren meel, 330 ml lauw water, 5 gr zout en 13 gr gist ( korrelgist van baukje) de gist los ik eerst op in een beetje lauw water voor het erbij gaat.
(Ivm een aangepast dieet kan ik geen kant en klaar pak gebruiken van koopmans oid)
edit machine is van tomado
Alle tips zijn welkom!!
quote:De gist juist niet in contact laten komen met water en zout. Misschien dat het helpt, zit er geen recepten bij de broodbakmachine?
Op zaterdag 24 januari 2004 11:12 schreef Lautie het volgende:
Wie heeft er ervaring met het bakken met allemaal losse ingredienten?Ik probeer nu ongeveer een week zelf brood te maken, met losse ingredienten dus, en het brood wil maar niet goed rijzen.
Ik gebruik 500 gr volkoren meel, 330 ml lauw water, 5 gr zout en 13 gr gist ( korrelgist van baukje) de gist los ik eerst op in een beetje lauw water voor het erbij gaat.
(Ivm een aangepast dieet kan ik geen kant en klaar pak gebruiken van koopmans oid)edit machine is van tomado
Alle tips zijn welkom!!
quote:Mag je ook geen suiker? Gist leeft van suiker namelijk. Er zorgen dat het gist niet in contact komt met het zout!
Op zaterdag 24 januari 2004 11:12 schreef Lautie het volgende:
(Ivm een aangepast dieet kan ik geen kant en klaar pak gebruiken van koopmans oid)
zal t zo even overtypen wat mijn boekje zegt...
heb nog voor een brood meel in huis dan probeer ik t zo eens zonder de gist op te lossen
Ik hoor hier van mijn man (bakker geweest) gebruik anders eens verse gist bij de bakker vandaan, misschien dat het dan beter gaat.
Eerst een papje maken zou niet uitmaken volgens hem, omdat je het ding meteen aanzet, of je moet hem op de timer stand zetten..
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:08 schreef Randa_v het volgende:[..]
Die princess hebben wij ook. Wij hebben de broodbakmachine vooral gekocht om brood te bakken maar deze ziet er ook gewoon nog eens gaaf uit. Niet zo een saaie witte doos.
We hebben hem sinds september en bakken 1 tot 2 broden per week ermee. In 3,5 uur heb je vers brood. Verder ben ik lid geworden van de soezie club, van het merk soezie kun je de all-in-mixen kopen. Is alleen 500 gram mix en wat water, en bakken maar, lekker makkelijk. Zo kan mijn man ook zelf brood bakken. Verder hebben ze ook gewone mixen. Ik vind brood met pitten erg lekker. Staan ook veel recepten op de site. Ga morgen proberen een suikerbrood te maken.
Bereiding; gist oplossen in een deel van het water en in een kuiltje gieten in het volkoren meel. Zout aan buitenkant over het meel strooien en niet in aanmerking laten komen met gist. De rest van het water al roerend in het kuiltje toevoegen. beslag 10 min kneden.
ik kieper de ingredienten er in deze volgorde in (volgens boekje)
- water
- zout
- meel
- gistpapje in kuiltje van het meel
probeer het zometeen zonder de gist op te lossen, wanneer doen jullie de gist er dan bij?
quote:Als ik hem niet op de timer zet mik ik gewoon alles klakkeloos in het bakblik.
Op zaterdag 24 januari 2004 11:39 schreef Lautie het volgende:
probeer het zometeen zonder de gist op te lossen, wanneer doen jullie de gist er dan bij?
De timer gebruiken wij trouwens niet zo vaak, omdat ik dan al een uur met een rommelende maag in mijn bed lig te wachten tot het brood klaar is
voorlopig mag ik ook even geen zoetstoffen
[Dit bericht is gewijzigd door Lautie op 24-01-2004 11:48]
quote:Nooit Natrena gebruiken bij het bakken van brood. Suiker dient om de gisten een handje te helpen, natrena smaakt alleen maar zoet, maar is een chemische verbinding. Je kan prima gist oplossen in water, als je dan te timer niet gebruikt. Maar moderne droge gist kan het prima zonder dat je het oplost (heb hier goedkope zakjes van Bela Bak) en als je brood niet voldoende rijst, dan warmer water gebruiken, en wat meer gist (water moet natuurlijk niet heet zijn)
Op zaterdag 24 januari 2004 11:29 schreef moussy het volgende:
Mag je ook niet van dat natrena of zo?
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 24-01-2004 11:52]
quote:Bij mij in het boekje, ik heb de princess zie boven, staat:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:39 schreef Lautie het volgende:
boekje zegt niets over wel of niet oplossen van gist, dit staat er achterop het pak meel:Bereiding; gist oplossen in een deel van het water en in een kuiltje gieten in het volkoren meel. Zout aan buitenkant over het meel strooien en niet in aanmerking laten komen met gist. De rest van het water al roerend in het kuiltje toevoegen. beslag 10 min kneden.
ik kieper de ingredienten er in deze volgorde in (volgens boekje)
- water
- zout
- meel
- gistpapje in kuiltje van het meelprobeer het zometeen zonder de gist op te lossen, wanneer doen jullie de gist er dan bij?
"Let op dat de gist niet in contactmet het zout of de vloeistof komt."
De volgorde volgens mijn gebruiksaanwijzing is:
- Water/melk
- bloem/meel
- boter/magarine
- zout
- gist
En de rest doet hij zelf en bij mij rijst het brood goed.
Succes.
ik blijf dit topic nog wel even volgen
timer heb ik nog niet gebruikt
quote:Wat voor een speciaal brood moet je eten?
Op zaterdag 24 januari 2004 11:52 schreef Lautie het volgende:
bedankt voor al jullie snelle reacties, ik ga het zo nog een keer proberen en laat jullie natuurlijk weten of het is gelukt. (Hoop t wel, want het brood wat ik nu moet eten is, is van speciale bakker)
ik blijf dit topic nog wel even volgen
timer heb ik nog niet gebruikt
quote:Owke, ik heb even met mamma-de-brood-expert gepraat;
Op zaterdag 24 januari 2004 11:23 schreef Lautie het volgende:
mag idd ook geen suiker en in t boekje staat juist dat ik de gist eerst op moet lossen in water, het komt niet in de buurt van het zoutzal t zo even overtypen wat mijn boekje zegt...
heb nog voor een brood meel in huis dan probeer ik t zo eens zonder de gist op te lossen
Verder moet je niet te veel water gebruiken (zo'n 60% van het meel/bloem).
Overigens vond ze 13 gr gist ontzettend veel. Wij gebruiken zeker de helft minder.
Verder staan er op www.bakkerswereld.org heel veel tips! Is een speciaale site voor brood bakken, niet zozeer alleen in de broodbakmachine.
weet je zeker dat je korrelgist gebruikt, volgens mij moeder bestaat dat al een behoorlijk tijdje niet meer?!
[Dit bericht is gewijzigd door Robert_Jensen op 24-01-2004 14:23]
Het bakblik van de machine is zeker twee keer zo hoog als het brood is, plek zat dus.
Ik moet op "natuurbrood" overstappen en/of zelfgemaakt brood.
(bij de gewone bakker word brood met te veel haast gemaakt zeg maar, natuurbrood krijgt meer tijd om te rijzen enzo. De machine doet er ong 3,5 uur over, dat is ook oke volgens de dietiste)
Ik mag wel gluten en dergelijke geen suiker, geen melk en melkprodukten, geen witbrood en ook geen witte rijst maar alles volkoren en geen E-nummers, dit in verband met een schimmelinfectie.
(Hopen dat dit aanslaat anders moeten ook alle gistprodukten het veld ruimen en helaas vind ik zuurdesembrood heel erg smerig)
Ik gebruik instant gist van baukje en dat zijn hele kleine korreltjes, vandaar misschien mijn typ-verwarring.
ter vergelijking de hand van mijn man ernaast
(zit nu onder zijn naam te typen, kreeg mezelf niet ingelogd)
Een echte baksteen is het niet, er zit wel wat lucht in. Het brood is iets gebold aan de bovenkant maar heeft geen mooie gladde korst.
Bij eerdere pogingen heb ik ong 6 gram gist gebruikt op 500 gram meel en werd het brood net zo hoog als dit brood op de foto.
Op advies van de verkoper van het meel heb ik de laatste 2 keer 13 gram gist gebruikt op 500 gram meel.
Ben net nog even snel nieuw meel gaan halen en heb nu speltmeel meegekregen, dat zou vanzichzelf al wat luchtiger zijn (en het gewone volkoren-tarwe was op. Moet toch een keertje lukken)
quote:dan is met de temperatuur weinig mis, lijkt me.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:48 schreef Lautie het volgende:
water is handwarm, warmer dan lauw
ik heb geen flauw idee hoe lang het rijst, dat doet de machine voor me. Morgen nog een dagje vrij dan ga ik t maar eens helemaal met de hand proberen en dan afbakken in de machine...
quote:Ja, of poeder kopen
Op zaterdag 24 januari 2004 17:50 schreef Lautie het volgende:
vitamine-c tablet dan eerst helemaal fijn maken zeker?
(blond)
quote:Klink mij erg esotheries zweverig, is het dat ook?
Op zaterdag 24 januari 2004 17:51 schreef Lautie het volgende:
ik loop sinds kort bij een orthomoleculair dietiste, op haar advies dus
pietverdriet heb jij nooit problemen met brood bakken?
(ik geef de hoop nog niet op, dit was pas brood nr 6 )
(en nog veel meer dingen maar ik kreeg zoveel info in 1,5 uur dat t me een beetje duizelde aan t eind)
quote:Brood bakken is niet makkelijk, das zeker waar, daarom is een broodbak machine erg handig als je kant en klaar mixen gebruikt, en als je zelff gaat mengen is het een kwestie van experimenteren.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:54 schreef Lautie het volgende:
heb een megapot pillen in huis, zonde van dat poeder dan.pietverdriet heb jij nooit problemen met brood bakken?
(ik geef de hoop nog niet op, dit was pas brood nr 6
)
quote:gebruik je kant en klaar bakmixen?
Op zaterdag 24 januari 2004 18:07 schreef Lautie het volgende:
ik experimenteer voorlopig nog wel even door. Ik zal al blij zijn als mijn brood nog te eten is als het een uurtje oud is, daarna gaan we wel verbeteren
quote:Jup, baksteen dus
Op zaterdag 24 januari 2004 17:42 schreef Lautie het volgende:
Ik heb net het brood uit de oven gehaald en meteen maar een paar foto's gemaakt voor de duidelijkheid. Na de foto's aangesneden en een sneetje gegeten. Het smaakt prima zolang het nog warm is, maar zodra het is afgekoeld is het niet meer weg te kauwen zo hard is het.Het bakblik van de machine is zeker twee keer zo hoog als het brood is, plek zat dus.
Ik moet op "natuurbrood" overstappen en/of zelfgemaakt brood.
(bij de gewone bakker word brood met te veel haast gemaakt zeg maar, natuurbrood krijgt meer tijd om te rijzen enzo. De machine doet er ong 3,5 uur over, dat is ook oke volgens de dietiste)Ik mag wel gluten en dergelijke geen suiker, geen melk en melkprodukten, geen witbrood en ook geen witte rijst maar alles volkoren en geen E-nummers, dit in verband met een schimmelinfectie.
(Hopen dat dit aanslaat anders moeten ook alle gistprodukten het veld ruimen en helaas vind ik zuurdesembrood heel erg smerig)
Ik gebruik instant gist van baukje en dat zijn hele kleine korreltjes, vandaar misschien mijn typ-verwarring.
ter vergelijking de hand van mijn man ernaast
(zit nu onder zijn naam te typen, kreeg mezelf niet ingelogd)
Een echte baksteen is het niet, er zit wel wat lucht in. Het brood is iets gebold aan de bovenkant maar heeft geen mooie gladde korst.Bij eerdere pogingen heb ik ong 6 gram gist gebruikt op 500 gram meel en werd het brood net zo hoog als dit brood op de foto.
Op advies van de verkoper van het meel heb ik de laatste 2 keer 13 gram gist gebruikt op 500 gram meel.
Ben net nog even snel nieuw meel gaan halen en heb nu speltmeel meegekregen, dat zou vanzichzelf al wat luchtiger zijn (en het gewone volkoren-tarwe was op. Moet toch een keertje lukken)
*roept mamma*
Owke, hou je vast
Fermipan (instant gist dus, typo onder voorbehoudt ) mag je NOOIT oplossen. Daar gaat het van kapot!
In een machine mag nooit lauwwarm water (gewoon koud houden dus)
Mijn moeder adviseert volgend recept (voor een "bakkers"volkorenbrood);
400 gr volkoren meel
100 gr bloem
330 gr koud water
10 gr zout
7 gr gist (niet oplossen dus!)
Verder zei ze dat Tomado machines lastige machines zijn die slecht tegen de tocht en de kou kunnen!
Ow en als je Vit.C gaat toevoegen, onthoudt dat die ook een E-nummer heeft! Ik neem aan dat dat niet zo'n probleem is, maar dat je het maar weet
Ik heb met mijn eerste bbm ook heel wat baksteentjes gebakken, tot ik dat ding in de woonkamer had gezet.
quote:Ja, daarom vond ik de opmerking over e-nummers ook zo raar, E nummers staan gewoon voor allerhand zaken als bakpoeders, vitamines, verdikkings middelen als Johannisbrood meel, agar agar, gelatine, doodgewone dingen. Er zijn daar slechts een paar van die zaken zijn als conserveermiddelen. Als je niet dringend allergisch bent voor bepaalde dingen, dan is daar niks mis mee.
Op zaterdag 24 januari 2004 19:08 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Jup, baksteen dus
*roept mamma*
Owke, hou je vast
Fermipan (instant gist dus, typo onder voorbehoudt
) mag je NOOIT oplossen. Daar gaat het van kapot!
In een machine mag nooit lauwwarm water (gewoon koud houden dus)
Mijn moeder adviseert volgend recept (voor een "bakkers"volkorenbrood);
400 gr volkoren meel
100 gr bloem
330 gr koud water
10 gr zout
7 gr gist (niet oplossen dus!)Verder zei ze dat Tomado machines lastige machines zijn die slecht tegen de tocht en de kou kunnen!
Ow en als je Vit.C gaat toevoegen, onthoudt dat die ook een E-nummer heeft! Ik neem aan dat dat niet zo'n probleem is, maar dat je het maar weet
geloof me, deze middelen zijn heel streng onderzocht, en hiervan is volstrekt duidelijk wat ze doen enzo, itt homeopatische middelen, waarvan we het maar moeten geloven.
quote:uuuuuh ja, er is ook een test geweest van die dingen en daar kwam deze Princess niet al te best uit geloof ik
Ik ga er ook eentje halen. Bij de Makro is de Princess 1935 silver in de aanbieding voor ¤ 77,35 (bij de Kijkshop is diezelfde ¤ 89,99).
Water loopt me al in de mond als ik aan dat verse brood denk met zo'n lekkere knapperige korst...hmmmmDeze dus!
[afbeelding]
quote:Hier staat dus ook een Princess momenteel broodlucht te verspreiden.
[afbeelding]
Een toepassing die ik hier nog niet heb gezien is glutenvrij brood, en sinds enige tijd is mijn wederhelft glutenvrij verklaard.
Haal je dat glutenvrije brood bij de bakker dan betaal je je scheel voor een minimaal broodje dat nergens naar smaakt .
De oplossing was de Princess waar we na enig experimenteren brood mee bakken uit boekweit, wheatex en rijstmeel. En dat brood wordt wel groot , en dat brood heeft nog wel structuur
en dat brood vertoont nog wel smaak
.
Meel halen we bij de Wageningse molen:
Zo her en der wordt er voor de rest van het gezin ook wel eens een broodje in gebakken
Het bakken duurt dus altijd 3.5 uur met zo'n ding?
En waar halen jullie de broodmixen vandaan? De supermarkt heeft er volgens mij maar 2 namelijk.
En is het nou ook écht lekkerder dan bakkersbrood?
Etc.
quote:Een test wil niet veel zeggen. Bij de consumenten bond hebben ze in oktober broodbakkers getest en dat waren die saaie witte dozen die ze testte. Bij ons werkt het prima. Het brood is heerlijk. Als je een nieuwe koopt maak je dan geen zorgen de eerste mislukt vrijwel altijd. Dat kreeg ik te horen bij de molen.
Op zondag 25 januari 2004 00:45 schreef rubinio het volgende:[..]
uuuuuh ja, er is ook een test geweest van die dingen en daar kwam deze Princess niet al te best uit geloof ik
Bij ons in het dorp staat een molen waar je allerhande mixen van soezie maar ok gewoon meel kan halen.
Hier staan ook recepten:
Lijkt precies op die van de aldi, het merk is AFK (waar ik nooit eerder van gehoord heb).
Niet kopen dus
quote:Bij de Lidl in Duitsland
Op zondag 25 januari 2004 09:51 schreef BlaatschaaP het volgende:En waar halen jullie de broodmixen vandaan? De supermarkt heeft er volgens mij maar 2 namelijk.
Maar da's misschien een beetje ver fietsen voor je
quote:Bij ons doet hij het perfect, geen problemen mee.
Op zondag 25 januari 2004 09:56 schreef Conflict het volgende:
Mijn zus heeft die princess en die doet het bar slecht. Zelfs zo slecht dat ze 'm hier ingeleverd heeft om te kijken of wij er een fatsoenlijk brood mee konden bakken, wat niet het geval is.Niet kopen dus
Zelf ga ik altijd naar de molen om meel te halen. Als ik mixen gebruik vind ik de broden niet lekkerder dan die van de bakker.
quote:Vreemd eigenlijk dat er bij de Consumentenbond altijd dingen slecht uit een test komen waarbij je tegelijk van gebruikers alleen maar positieve dingen hoort
Op zondag 25 januari 2004 00:45 schreef rubinio het volgende:
uuuuuh ja, er is ook een test geweest van die dingen en daar kwam deze Princess niet al te best uit geloof ik
Ik heb ook geen enkel probleem met de Princess.
Het beste gebruik je in broodbakmachines broodmixen die je in de molenwinkels kunt kopen, waar je alleen maar gist en water bij hoeft te doen. Door te spelen met de diverse instellingen leer je vanzelf binnen een aantal broden hoe je je bakmix samenstelt en met welk programma je het beste bakt.
Glutenvrij op een standaardprogramma wordt bijvoorbeeld een ramp, dat moet op een programma waarbij zo snel mogelijk het kneed- en rijswerk achter de rug is (gluten houden de struktuur in het brood vast, bij geen gluten en lange rijstijd stort je brood in)
Bij andere mixen moet er juist weer zo lang mogelijk gerezen en gekneed worden wil de boel luchtig worden.
Waar je even aan moet wennen ten opzichte van brood uit de winkel is dat eigengebakken brood veel meer massa heeft.
Als nadeel van eigengebakken brood geldt dat het minder houdbaar is dan 'winkelbrood' . Gelukkig zijn de broden korter en door de betere smaak krijgt het de tijd niet om oud te worden .
quote:De consumntenbond test op verschillende dingen: documentatie, gebruiksgemak, levensduur etc... Veel dingen zullen je niet meteen opvallen maar de tests zijn wel degelijk goed en uitgebreid. Ik lees wel vaker dat mensen het niet eens zijn met hun uitkomsten omdat ze zelf iets hebben dat slecht getest is.
Op zondag 25 januari 2004 11:55 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Vreemd eigenlijk dat er bij de Consumentenbond altijd dingen slecht uit een test komen waarbij je tegelijk van gebruikers alleen maar positieve dingen hoort
. Ervaring op ander gebied is dat men bij de consumentenbond op de verkeerde issues test, en vaak voorbij gaat aan de functionaliteit van het te testen apparaat, in dit geval kijkt men dus of je je handen aan het deksel kunt branden en vergeet te kijken of je met het apparaat ook brood kunt bakken.
Ik heb ook geen enkel probleem met de Princess.
En het feit is gewoon dat wij hier twee van die machines hebben. Met de ene lukt het bakken heel goed en krijg je altijd perfect brood, de anere (die van Princess) niet. Maar als jij tevreden bent met dat ding is dat natuurlijk alleen maar fijn!
Maar goed, daar gaat het niet topic over, iedereen mag bepalen wat hij/zij fijn graag koopt.
quote:Tsja, ook op Kieskeurig.nl zie ik mensen die met bepaalde producten erg tevreden zijn. Een voorbeeld:
Vreemd eigenlijk dat er bij de Consumentenbond altijd dingen slecht uit een test komen waarbij je tegelijk van gebruikers alleen maar positieve dingen hoort
ik wil graag zo'n digitale camcorder kopen. Als lid van de Consumentenbond en bezitter van Internet was ik er snel uit. Het moest een Sony worden. De Consumentenbond was erg positief over de Sony en de consumenten bij Kieskeurig.nl ook. Dus ik ging gewapend met die kennis naar een winkel waar ze die dingen verkopen. Ik wees de verkoper de Sony van mijn voorkeur aan en hij vroeg me of ik dat ding werkelijk wilde. Ik zei: Ja, goed getest. "Zeker de Consumentengids gelezen en op Kieskeurig.nl gekeken", vroeg hij. Enigzins beschaamd beaamde ik zijn opmerking (saillant detail, inmiddels was er een andere koper bij komen staan die ook dezelfde Sony wilde om dezelfde redenen). Hij liet vervolgens een aantal testen zien waardoor de Sony verbluffend snel door de mand viel. Ik ben vervolgens met een Sharp naar huis gegaan. Een merk dat nauwelijks wordt getest bij de Consumentenbond. De Sharp was nog goedkoper ook. Thuis aangekomen ben ik snel naar Kieskeurig.nl gesurft en zag dat de kopers van die Sharp allemaal een indentiek verhaal vertelde: naar de winkel voor een Sony en na een aantal tests met een Sharp naar huis.
Zijn de Consumentenbond en Kieskeurig.nl nu onbetrouwbaar? Ik denk het niet. Ik denk dat je veel informatie moet inwinnen en deze twee testsystemen als leidraad moet gebruiken. Bovendien zijn er ontzettend veel digitale camcorders en dus is niet alles te testen.
In het geval van broodbakmachines wordt de Princess erg matig getest. Zeker in verhouding tot de koploper, een Panasonic. Omdat er niet zo ontzettend veel broodbakmachines zijn en het testen ervan mij een stuk eenvoudiger lijkt dan van digitale camcorders heb ik de neiging om te zeggen dat deze test redelijk betrouwbaar is.
Hetgeen niet wil zeggen dat een gebruiker niet heel tevreden kan zijn met een Princess.
quote:misschien een idee voor een topic? Je legt het iig goed uit
Op zondag 25 januari 2004 13:22 schreef Tigertje het volgende:[..]
Tsja, ook op Kieskeurig.nl zie ik mensen die met bepaalde producten erg tevreden zijn. Een voorbeeld:
ik wil graag zo'n digitale camcorder kopen. Als lid van de Consumentenbond en bezitter van Internet was ik er snel uit. Het moest een Sony worden. De Consumentenbond was erg positief over de Sony en de consumenten bij Kieskeurig.nl ook. Dus ik ging gewapend met die kennis naar een winkel waar ze die dingen verkopen. Ik wees de verkoper de Sony van mijn voorkeur aan en hij vroeg me of ik dat ding werkelijk wilde. Ik zei: Ja, goed getest. "Zeker de Consumentengids gelezen en op Kieskeurig.nl gekeken", vroeg hij. Enigzins beschaamd beaamde ik zijn opmerking (saillant detail, inmiddels was er een andere koper bij komen staan die ook dezelfde Sony wilde om dezelfde redenen). Hij liet vervolgens een aantal testen zien waardoor de Sony verbluffend snel door de mand viel. Ik ben vervolgens met een Sharp naar huis gegaan. Een merk dat nauwelijks wordt getest bij de Consumentenbond. De Sharp was nog goedkoper ook. Thuis aangekomen ben ik snel naar Kieskeurig.nl gesurft en zag dat de kopers van die Sharp allemaal een indentiek verhaal vertelde: naar de winkel voor een Sony en na een aantal tests met een Sharp naar huis.
Zijn de Consumentenbond en Kieskeurig.nl nu onbetrouwbaar? Ik denk het niet. Ik denk dat je veel informatie moet inwinnen en deze twee testsystemen als leidraad moet gebruiken. Bovendien zijn er ontzettend veel digitale camcorders en dus is niet alles te testen.
In het geval van broodbakmachines wordt de Princess erg matig getest. Zeker in verhouding tot de koploper, een Panasonic. Omdat er niet zo ontzettend veel broodbakmachines zijn en het testen ervan mij een stuk eenvoudiger lijkt dan van digitale camcorders heb ik de neiging om te zeggen dat deze test redelijk betrouwbaar is.
Hetgeen niet wil zeggen dat een gebruiker niet heel tevreden kan zijn met een Princess.
Dan kunnen we het hier over brood bakken praten
Links die van de aldi, rechts die van Princess.
Brood is gebakken met dezelfde ingredienten als we het altijd doen. Het brood is zacht en ingezakt. Normaal hebben we lekkere knapperige korst.
Kijk, die princess kan wel bakken, alleen niet zo goed als die Aldi machine. Dit ding brengen we terug en we willen ons geld trug hebben
quote:Je ziet het op de foto. We hebben met die andere al honderden broden gebakken dus we hebben best ervaring
Op zondag 25 januari 2004 14:53 schreef Magneet het volgende:
das idd echt dezelfde als wij hebben maar wij hebben er wel goede resultaten mee, raar
quote:mijn vriendjuh heeft ook die van de aldi, hebben net een heerlijk Roggenmischbrot gegeten.
Op zondag 25 januari 2004 14:42 schreef Conflict het volgende:
[afbeelding]Links die van de aldi, rechts die van Princess.
Brood is gebakken met dezelfde ingredienten als we het altijd doen. Het brood is zacht en ingezakt. Normaal hebben we lekkere knapperige korst.
Kijk, die princess kan wel bakken, alleen niet zo goed als die Aldi machine. Dit ding brengen we terug en we willen ons geld trug hebben
quote:ik heb maar 1 keer ingezakt brood gehad, dat was de eerste keer en die schijnt wel vakjer mis te gaan
Op zondag 25 januari 2004 14:56 schreef Conflict het volgende:[..]
Je ziet het op de foto. We hebben met die andere al honderden broden gebakken dus we hebben best ervaring
quote:Fijn dat we beiden zo blij zijn met wat we hebben
Op zondag 25 januari 2004 15:04 schreef Magneet het volgende:[..]
ik heb maar 1 keer ingezakt brood gehad, dat was de eerste keer en die schijnt wel vakjer mis te gaan
Eet smakelijk
quote:kut voor je
Op zondag 25 januari 2004 15:24 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik heb nog nooit zelf brood gebakken
we halen altijd ingredienten bij een molen, dat is lekkerder dan die kant en klare pakjes.
quote:die van de aldi is erg goed, hebben hem hier, en ik hoor van alle kanten van andere mensen dat ie zo goed is.
Op zondag 25 januari 2004 18:53 schreef gelly het volgende:
Ik zit er zelf ook over te denken om zelf brood te bakken... Maar welke machine kun je nou het beste aanschaffen ?
http://www.consumentenbond.nl/files/pdf/2003/200309p54_test_broodbakmach.pdf?ticket=nietlid
Mijn schoonzusje heeft een broodbakker van inventum, en een anders schoonzusje heeft die van de aldi. Kijk op kieskeurig, of beste keus en vergelijk, hoe groot wil je het brood hebben etc.
En snijden jullie he brood met een gewoon broodmes of hebben jullie zo'n snijmachine?
Wat een hoop vragen hè
Met mijn vorige bbm had ik ook eerder kans op een ingezakt brood, het kijkvenster was van kunststof (later gesmolten) en die ik nu heb heeft een kijkvenster van glas, maar ik heb nu nog niet 1 ingezakt brood gehad.
quote:Brood van tarwe moet je gewoon vers eten
Op zondag 25 januari 2004 19:27 schreef Flamey het volgende:
Wat is nu de beste manier om het brood vers te houden? In een luchtdichte doos? broodtrommel? Theedoek eromheen? Wat doen jullie om het langer vers te houden?En snijden jullie he brood met een gewoon broodmes of hebben jullie zo'n snijmachine?
Wat een hoop vragen hè
quote:Mijn ouders hebben van die zakken waar ze bij de bakker ook het brood in doen. Van die plasticen. Daar bewaren ze het in.
Op zondag 25 januari 2004 19:27 schreef Flamey het volgende:
Wat is nu de beste manier om het brood vers te houden? In een luchtdichte doos? broodtrommel? Theedoek eromheen? Wat doen jullie om het langer vers te houden?
Ingezakt brood kan aan vele dingen liggen, dat staat zelfs beschreven in de handleiding van de Princess.
Volgens mij verschillen de machines onderling niet zo, dus als je er een zoekt, neem er gewoon eentje niet te duur (aanbieding).
(Deze Princess is momenteel in de aanbieding bij de Makro voor ¤ 77,35)
quote:Ik ben dus een suikerbrood aan het bakken. In die zilveren princess. Het ruikt op het moment zo lekker in de keuken en door de rest van het huis. Ik ben af en toe echt rond aan het kijken of er nog iets te eten is in huis omdat ik van die geur honger krijg. Brood is pas over 20 minuten klaar. mmmm. Het brood is voor een suikerbrood toch mooi gerezen.
Op zondag 25 januari 2004 19:27 schreef moussy het volgende:
Ik heb al eens van iemand begrepen dat die princess niet helemaal goed afsloot vergeleken bij andere broodbakmachine's. Tja met koude lucht krijg je een ingezakt brood.
quote:MMM, heerlijk, een echte aanrader suikerbrood.
Op zondag 25 januari 2004 21:13 schreef Randa_v het volgende:[..]
Ik ben dus een suikerbrood aan het bakken. In die zilveren princess. Het ruikt op het moment zo lekker in de keuken en door de rest van het huis. Ik ben af en toe echt rond aan het kijken of er nog iets te eten is in huis omdat ik van die geur honger krijg. Brood is pas over 20 minuten klaar. mmmm. Het brood is voor een suikerbrood toch mooi gerezen.
quote:Het deeg heb ik ook uit het blik hehaald om de suiker er onder te kneden. Daarna de deeghaken eruit en het deeg erin.
Op zondag 25 januari 2004 22:43 schreef moussy het volgende:
Pas wel op met grote brokken suiker. Die schrapen de teflonlaag uit je bakblik.
quote:Ik gebruik ook alleen maar mixen van soezie. Als er een molen bij julliein de buurt is kun je ook een de meelsoorten van de molen proberen. Dat doet mijn schoonzus in iedergeval.
Op woensdag 28 januari 2004 08:47 schreef Flamey het volgende:
Met welk meel halen jullie de beste resultaten? Ik heb nu de All-in mix van Soezie (Aveve) meergranen en die is wel lekker. Heb nog niet geprobeerd met alles los (boter, gist, zout suiker etc.) Iemand een goede tip?
quote:Zoekt eens in Goegel naar de nederlandse molens. Een aantal heeft een winkel waar naast de Soezie-spullen ook eigen mixen verkocht worden.
Op woensdag 28 januari 2004 12:51 schreef Randa_v het volgende:[..]
Ik gebruik ook alleen maar mixen van soezie. Als er een molen bij julliein de buurt is kun je ook een de meelsoorten van de molen proberen. Dat doet mijn schoonzus in iedergeval.
De beste ervaringen hebben wij met molen 'De Vlijt' in Wageningen. Talloze goede produkten, enthousiaste crew, wat wil je nog meer .
quote:*Onthoudt
Op woensdag 28 januari 2004 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de mensen in het oosten
Real in D verkoopt vele soorten meel, zelfs vloeibare zuurdesem
allerlei mixen, etc etc
Zelfs de Aldi Sud heeft een assortie broodmixen.
P
quote:zou je het recept en bereidingswijze willen posten?
Op zondag 25 januari 2004 21:37 schreef Randa_v het volgende:[..]
MMM, heerlijk, een echte aanrader suikerbrood.
Wordt die vorm na een tijdje niet saai?
quote:let wel
Op woensdag 28 januari 2004 14:04 schreef erikkll het volgende:[..]
*Onthoudt
quote:gebruik de BBM als rijs en kneedkast, en vorm dan je eigen brood.
Op woensdag 28 januari 2004 14:13 schreef Snorretje_de_Vries het volgende:
Ik heb laatst ook overwogen om zo'n princess te kopen, maar er toch van afgezien omdat de broden die eruit komen altijd dezelfde vorm hebben. Je kan bijvoorbeeld geen grote platte foccacia maken, wat ik het lekkerst vind.Wordt die vorm na een tijdje niet saai?
Er vroeg ook iemand hoe het brood vers te houden. Wij doen het als volgt: Na het bakken het brood even af laten koelen zodat het snijbaar is. Vervolgens snijden we er sneden van. Deze vriezen we in, en als we brood willen eten, halen we een paar sneetjes uit de vriezer. Als je die aan de lucht laat ontdooien, dan is het brood vers en knapperig.
quote:aah. wanneer worden ze geleverd? geen zin om voor niets naar bocholt te gaan, is toch al snel een kwartier weg....
Op woensdag 28 januari 2004 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
let wel
de broodmixen bij de aldi zijn erg geliefd, en vaak snel uitverkocht.
quote:Ga je naar REAL in bocholt, hebben ze ook veel meer keuze, toch?
Op woensdag 28 januari 2004 14:53 schreef erikkll het volgende:[..]
aah. wanneer worden ze geleverd? geen zin om voor niets naar bocholt te gaan, is toch al snel een kwartier weg....
quote:ja, dat lijkt me dan ook maar 't beste
Op woensdag 28 januari 2004 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ga je naar REAL in bocholt, hebben ze ook veel meer keuze, toch?
Weet niet of LIDL ze ook heeft, denk het wel.
(zit nu een lidl daar naast de aldi)
quote:Suikerbrood
Op woensdag 28 januari 2004 14:05 schreef pmponer het volgende:[..]
zou je het recept en bereidingswijze willen posten?
500 g Boerenluxe (mix van Soezie)
250 ml water
8 g verse gist of 4 g droge gist
40 g boter
2 g zout
of All-inn mix voor Luxebrood (dit heb ik gebruikt)
Toevoeging:
180 g parelsuiker
15 g gesmolten boter
Doe alle ingrediënten, behalve de parelsuiker en de gesmolten boter, in de broodmachine. Programma witbrood. Haal bij het toevoegsignaal het deeg en de kneedhaak uit de vorm. Weeg een deegstuk van ongeveer 200 g af. Rol het dun uit. Meng de parelsuiker vermengd met de gesmolten boter doorheen het overgebleven deeg. Maak er een mooie bol van. Wikkel het uitgerolde deegvel nu om de bol heen en maak het geheel weer bolvormig. Op deze manier kan de parelsuiker geen krassen maken op de bakvorm. Leg het deeg (zonder kneedhaak!) terug in de broodmachine met de sluiting naar beneden en laat het programma gewoon verder lopen. De machine zal niet meer kunnen kneden, omdat je de kneedhaak hebt weggenomen. Het deeg zal alleen nog een tijdje rijzen en daarna netjes gebakken worden.
Het recept heb ik van de Soezie recepten op www.soezie.nl, heb het een beetje aangepast.
Pas wel op, het deeg kan behoorlijk kleverig zijn.
Smakelijk!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Randa_v op 28-01-2004 18:40]
quote:tuurlijk, de mixen in ik in Duitsland koop staan altijd aanwijzingen op voor hand en machine bereiding. het enige verschil is in de hoeveelheid water die gebruikt wordt.
Op woensdag 28 januari 2004 22:31 schreef Flamey het volgende:
Kun je de melen van Soezie voor manuele verwerking ook gebruiken voor de broodmachine? Aangezien ze aparte mixen verkopen voor de broodmachine maar de gewone mixen iets goedkoper zijn. Als het resultaat hetzelfde is kun je natuurlijk beter de gewone mixen gebruiken denk ik dan...
Maar wat is parelsuiker en waar koop je die meel?
(Ik haal tot nog toe altijd mail van de warme bakker)
quote:Misschien wat meer brood gaan bakken en wat minder internetten
Op donderdag 29 januari 2004 14:58 schreef pmponer het volgende:
bedankt voor het receptMaar wat is parelsuiker en waar koop je die meel?
quote:Ik haal de meel bij de molen aan de rand van ons dorp, ik gebruik altijd soeziemixen, voor adressen kijk op:
Op donderdag 29 januari 2004 14:58 schreef pmponer het volgende:
bedankt voor het receptMaar wat is parelsuiker en waar koop je die meel?
http://www.aveve.be/soezie/ned/verkooppunten/
Dit zijn vooral molens en boerbonden. Je kunt bij de bakker ook vragen naar de meel die hun gebruiken voor het bakken van krentebrood (dit is dezelfde als het goed is).
Parelsuiker, zijn grote brokjes suiker, zoals er bijvoorbeeld in Luikse Wafels zitten, die kun je ook wel bij die adressen hierboven krijgen of vraag het aan de bakker.
Ik hoop dat ik je op weg geholpen heb?
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 16:48 schreef Coelho het volgende:[..]
Misschien wat meer brood gaan bakken en wat minder internetten
Flamey Ja volgens ons broodbak boek zou het aan het te veel aan water kunnen liggen.
Randa_v Zeker heb je geholpen, bedankt! Ik zal die bakker eens bij zijn kladden grijpen
1. Ipv een mixer een spiraalkneder kopen, die kneedt met een ander principe, maar dat is wel veel beter voor het deeg. Ik zie hier alleen maar planetaire mixers, die zijn niet geschikt voor brooddeeg maar voor beslag.
2. Gewoon rijzen met een vochtige theedoek eroverheen, deden de ambachtelijke bakkers vroeger ook. Geeft het beste resultaat.
3. Bakken in een goede getefloniseerde broodpan in een vloeroven. Door het bakken op de metalen vloer wordt de warmte veel beter van onder af verdeeld en barst het brood open, wat de lekker en karakteristieke korst geeft GEEN heteluchtoven (die droogt het brood te veel uit).
quote:We hebben het hier over broodbakmachines
Op vrijdag 30 januari 2004 07:59 schreef Robert_Jensen het volgende:
Als je echt lekker brood wilt, moet je een aantal dingen doen:1. Ipv een mixer een spiraalkneder kopen, die kneedt met een ander principe, maar dat is wel veel beter voor het deeg. Ik zie hier alleen maar planetaire mixers, die zijn niet geschikt voor brooddeeg maar voor beslag.
2. Gewoon rijzen met een vochtige theedoek eroverheen, deden de ambachtelijke bakkers vroeger ook. Geeft het beste resultaat.
3. Bakken in een goede getefloniseerde broodpan in een vloeroven. Door het bakken op de metalen vloer wordt de warmte veel beter van onder af verdeeld en barst het brood open, wat de lekker en karakteristieke korst geeft GEEN heteluchtoven (die droogt het brood te veel uit).
quote:Klopt!!! Maar niet iedereen heeft natuurlijk een broodbakker.
Op vrijdag 30 januari 2004 08:34 schreef Magneet het volgende:[..]
We hebben het hier over broodbakmachines
niet met een aparte oven enzo.
[Dit bericht is gewijzigd door Randa_v op 30-01-2004 09:06]
quote:Ik heb die mix ook, maar hij lukt bij mij wel met de hoeveelheid water in de gebruiksaanwijzing. 300ml. Ik doe eerst het water en dan het meel erin. Ik neem aan dat je dat ook doet. Maar je zou het kunnen proberen.
Op vrijdag 30 januari 2004 07:38 schreef Flamey het volgende:
Ik heb nu dat het brood na het rijzen in het midden een beetje inzakt, dus als het gebakken is zit in het midden een deuk zeg maar. Het rijst wel mooi, dit gebeurt dus pas tijdens het bakken. Zou het helpen als ik er wat minder water bij doe? Ik gebruik een all-in-mix van Soezie (meergranen)
Het jammere van de all-in-mexen vind ik dat je ze eigenlijk niet kunt gebruiken als je de timer wil gebruiken. Het kan dan namelijk van te voren al gaan rijzen zeiden ze bij de molen.
quote:Mja, je kan beter zelf een broodpannetje kopen, als je dan een normale oven hebt kan je veel lekkerder brood maken dan met die broodbakmachines. Die dingen kunnen niet eens kneden plus ze zijn niet geschikt voor goed rijzen.
Op vrijdag 30 januari 2004 08:34 schreef Magneet het volgende:[..]
We hebben het hier over broodbakmachines
niet met een aparte oven enzo.
quote:Ja, ik doe ook eerst het water erin en dan het meel. Hij is nu aan de gang met 500 gr mix en 280 ml water, ik heb er dus 20 ml minder ingedaan, kijken of dat helpt. Gisteren had ik een witbrood gemaakt met 500 gr. meel (soezie), 290 ml water (dus al 10 ml minder gebruikt), 4 gr. droog gist, 10 gr. suiker en 15 gr. boter. Tijdens het rijzen kwam het brood tegen het kijkvenster aan dus ik denk: mooi zo! Maar toen ie klaar was met bakken was het in het midden toch weer ingezakt... Misschien ligt het aan mijn machine? Ik heb de Princess 1935. Maar als het brood zo mooi rijst zou het toch eigenlijk goed moeten zijn...
Op vrijdag 30 januari 2004 09:05 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb die mix ook, maar hij lukt bij mij wel met de hoeveelheid water in de gebruiksaanwijzing. 300ml. Ik doe eerst het water en dan het meel erin. Ik neem aan dat je dat ook doet. Maar je zou het kunnen proberen.Het jammere van de all-in-mexen vind ik dat je ze eigenlijk niet kunt gebruiken als je de timer wil gebruiken. Het kan dan namelijk van te voren al gaan rijzen zeiden ze bij de molen.
quote:Toch is dit off-topic.
Op vrijdag 30 januari 2004 09:37 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Mja, je kan beter zelf een broodpannetje kopen, als je dan een normale oven hebt kan je veel lekkerder brood maken dan met die broodbakmachines. Die dingen kunnen niet eens kneden plus ze zijn niet geschikt voor goed rijzen.
quote:volgens mij kan het ook nog komen door te veel suiker.. maar dat weet ik niet zeker.. en ik vindt niet dat je te veel suiker gebruikt. Staat de machine toevallig op een tochtige plek? (deuren open en dicht?) Misschien dat ie niet helemaal goed afsluit en dat dat daar dan invloed op heeft
Op vrijdag 30 januari 2004 10:45 schreef Flamey het volgende:[..]
Ja, ik doe ook eerst het water erin en dan het meel. Hij is nu aan de gang met 500 gr mix en 280 ml water, ik heb er dus 20 ml minder ingedaan, kijken of dat helpt. Gisteren had ik een witbrood gemaakt met 500 gr. meel (soezie), 290 ml water (dus al 10 ml minder gebruikt), 4 gr. droog gist, 10 gr. suiker en 15 gr. boter. Tijdens het rijzen kwam het brood tegen het kijkvenster aan dus ik denk: mooi zo! Maar toen ie klaar was met bakken was het in het midden toch weer ingezakt... Misschien ligt het aan mijn machine? Ik heb de Princess 1935. Maar als het brood zo mooi rijst zou het toch eigenlijk goed moeten zijn...
quote:Raar, wij hebben ook die princess 1935. Maar bij ons rijst hij toch gelijkmatig. Waar het dan aan ligt?
Op vrijdag 30 januari 2004 10:45 schreef Flamey het volgende:[..]
Ja, ik doe ook eerst het water erin en dan het meel. Hij is nu aan de gang met 500 gr mix en 280 ml water, ik heb er dus 20 ml minder ingedaan, kijken of dat helpt. Gisteren had ik een witbrood gemaakt met 500 gr. meel (soezie), 290 ml water (dus al 10 ml minder gebruikt), 4 gr. droog gist, 10 gr. suiker en 15 gr. boter. Tijdens het rijzen kwam het brood tegen het kijkvenster aan dus ik denk: mooi zo! Maar toen ie klaar was met bakken was het in het midden toch weer ingezakt... Misschien ligt het aan mijn machine? Ik heb de Princess 1935. Maar als het brood zo mooi rijst zou het toch eigenlijk goed moeten zijn...
Ben net weer naar de molen geweest, ga morgen of misschien vanavond nog een chocolade brood maken. Zal dadelijk het recept even posten.
500 g Boerenluxe (soezie)
250 ml water
8 g verse gist of 4 g droge gist
40 g boter
5 g zout
of all-in-mix voor luxebrood
100 à 150 g bakvaste chocoladedruppels
Doe alle ingrediënten behalve de chocoladedruppels in de broodmachine. Selecteer het programma voor wit brood en bepaal
de hardheid van de korst. Start de broodmachine. Voeg de
chocoladedruppels toe bij de beeptoon.
Dit recept heb ik weer uit het soezie-receptenboek gehaald.
Ben benieuwd. Ik zou hem nu wel al willen maken, maar ik wil wachten tot mijn man ook thuis is. Warm brood is zo lekker!!
Ik moet nog even leren recht te zagen...
Vanmiddag na het slaapje van mijn dochter ga ik denk ik even naar zo'n soeziezaakje voor meel. Ik wil nu wel echt lekkere broodjes gaan bakken!!
quote:Het ziet er mooi uit.
Op vrijdag 30 januari 2004 14:46 schreef melonovy het volgende:
Mijn eerste broodje met de broodbkmachine is gelukt, het was het allersimpelste brood wat je kan verzinnen, maar daar moet je mee beginnen.Ik moet nog even leren recht te zagen...
![]()
Vanmiddag na het slaapje van mijn dochter ga ik denk ik even naar zo'n soeziezaakje voor meel. Ik wil nu wel echt lekkere broodjes gaan bakken!!
quote:En wéér ingezakt... ik weet het niet meer. Iemand nog tips? Ik heb de all-in mix van Soezie gebruikt en al 20 ml minder water gebruikt dan op de verpakking staat maar het resultaat is precies hetzelfde... Het brood is wel lekker maar alleen bovenop in het midden ingezakt en zacht terwijl de rest van de korst lekker knapperig is. Bij het volgende brood maak ik een foto, kunnen jullie zien wat ik precies bedoel.
Op vrijdag 30 januari 2004 11:49 schreef Flamey het volgende:
Klinkt lekker, moet ik zeker proberen! Nog een half uurtje en mijn laatste creatie is klaar, kijken of ie nu wel goed gelukt is met 20 ml minder water...
quote:Overrijs, minder gist gebruiken.
Op vrijdag 30 januari 2004 15:36 schreef Flamey het volgende:[..]
En wéér ingezakt... ik weet het niet meer. Iemand nog tips? Ik heb de all-in mix van Soezie gebruikt en al 20 ml minder water gebruikt dan op de verpakking staat maar het resultaat is precies hetzelfde... Het brood is wel lekker maar alleen bovenop in het midden ingezakt en zacht terwijl de rest van de korst lekker knapperig is. Bij het volgende brood maak ik een foto, kunnen jullie zien wat ik precies bedoel.
Ik kan geen exacter advies geven en ik ga niet weer mijn moeder uit d'r bed halen, want de vorige keer werd er ook niet geluisterd.
quote:Overrijs is mogelijk, maar ook wanneer je dingen extra toevoegd zoals eieren, moet je dat volume aftrekken van de hoeveelheid water die erbij gaat anders is het geheel te nat en krijg je inzakken van het deeg tijdens het bakken.
En wéér ingezakt... ik weet het niet meer. Iemand nog tips? Ik heb de all-in mix van Soezie gebruikt en al 20 ml minder water gebruikt dan op de verpakking staat maar het resultaat is precies hetzelfde... Het brood is wel lekker maar alleen bovenop in het midden ingezakt en zacht terwijl de rest van de korst lekker knapperig is. Bij het volgende brood maak ik een foto, kunnen jullie zien wat ik precies bedoel.
quote:wat bedoel je met een spiraalkneder, zoiets als een Hobart, panasonic of een Kitchenaid?
Op vrijdag 30 januari 2004 07:59 schreef Robert_Jensen het volgende:
Als je echt lekker brood wilt, moet je een aantal dingen doen:1. Ipv een mixer een spiraalkneder kopen, die kneedt met een ander principe, maar dat is wel veel beter voor het deeg. Ik zie hier alleen maar planetaire mixers, die zijn niet geschikt voor brooddeeg maar voor beslag.
quote:deeghaken??
Op vrijdag 30 januari 2004 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
wat bedoel je met een spiraalkneder, zoiets als een Hobart, panasonic of een Kitchenaid?
quote:De gist zit al in de mix verwerkt de enige toevoeging is water. Heb je hem al een andere plaats gegeven??
Op vrijdag 30 januari 2004 19:07 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Overrijs, minder gist gebruiken.
Ik kan geen exacter advies geven en ik ga niet weer mijn moeder uit d'r bed halen, want de vorige keer werd er ook niet geluisterd.
quote:Dat zou er aan de hand kunnen zijn, misschien te vochtig/te warm weggezet, waardoor de gist in kwaliteit is teruggelopen.
Op vrijdag 30 januari 2004 19:52 schreef Randa_v het volgende:[..]
De gist zit al in de mix verwerkt de enige toevoeging is water. Heb je hem al een andere plaats gegeven??
quote:Ik bewaa het meel in een afsluitbare box. Daar staat het donker, droog en kan het niet vochtig worden. Flamey, probeer dit eens. En heeft de broodbakmachine al een andere plaats gekregen om te bakken kan het ook zijn.
Op vrijdag 30 januari 2004 19:57 schreef _joepie_ het volgende:[..]
Dat zou er aan de hand kunnen zijn, misschien te vochtig/te warm weggezet, waardoor de gist in kwaliteit is teruggelopen.
Ik moet zeggen dat het brood bij ons ook niet altijd knapperig is maar ik zet hem ook nooit op de hoogste kleurstand ofzo. Verder heb ik het liever ook niet te knapperig. Daarom heb ik er geen moeite mee. Maar jij zegt dat hij inzakt??
Volgende keer ben ik benieuwd naar de foto's van wat je bedoeld.
quote:Ik heb ook een Princess en heb vandaag dan eindelijk m'n eerste witbrood gebakken, dus niet echt veel ervaring wat dat betreft. Ik vond het wel een redelijk goed gelukt exemplaar, maar de korst bovenop kon zeker wel beter. Ik had de machine ook verkeerd ingesteld, dus morgen weer een poging.
Heb je het venster al afgeplakt met alu folie? Zo kan er geen warmte ontsnappen, waardoor het rijzingsproces beter zou gaan. Verder staan hier http://www.bakkerswereld.org/forum/index.php?act=idx nog wat tips mbt de Princess.
quote:Inventums zijn ook gewoon goede broodbakmachines. Mijn schoonzusje heeft ook een inventum.
Op vrijdag 30 januari 2004 21:09 schreef Mjam het volgende:
Die broodbakmachine die nu bij de Albert Heijn in de aanbieding is, een Inventum, zou dat iets zijn? Iemand ervaring mee?
Bij Novy en Mediamarkt is een bbm in de aanbieding, beiden zijn van het merk AFK ............
(ze zijn ongeveer 49 Euro trouwens)
Zijn dit goede machines? Wie o wie heeft ervaring met deze machine?????
Van de Inventum-site:
BM65
broodmachine Style & Art
-maak zelf ovenvers brood van 900 gram
-koele wand
-extra groot kijkvenster
-instelbare korstkleur: licht, middel of donker
-mengen, kneden, rijzen en bakken
-voorzien van een 12-uurs programmeerbare timer
-volledig elektronische bediening
-9 programmastanden
-programmastand om binnen 2 uur een brood te bakken
-signaaltoon voor toevoeging van exta ingrediënten
-breed bakblik voorzien van non-sticklaag
-450 Watt
Richtprijs
¤ 89,99
quote:Ik zal de machine eens op een andere plek zetten dan, misschien dat het daar aan ligt. Verder heb ik vandaag 2 nieuwe zakken meel gehaald: Boerenbruin en Boerengraantje (Soezie) en dit zijn geen all-in mixen, kijken of dit misschien een ander resultaat geeft. Ook kan ik hier makkelijker spelen met de ingrediënten, bij de all-in mix kun je alleen de verhouding meel/water aanpassen. Morgen bak ik een brood en zal paar fotootjes maken dan!
Op vrijdag 30 januari 2004 20:08 schreef Randa_v het volgende:
Ik bewaar het meel in een afsluitbare box. Daar staat het donker, droog en kan het niet vochtig worden. Flamey, probeer dit eens. En heeft de broodbakmachine al een andere plaats gekregen om te bakken kan het ook zijn.Ik moet zeggen dat het brood bij ons ook niet altijd knapperig is maar ik zet hem ook nooit op de hoogste kleurstand ofzo. Verder heb ik het liever ook niet te knapperig. Daarom heb ik er geen moeite mee. Maar jij zegt dat hij inzakt??
Volgende keer ben ik benieuwd naar de foto's van wat je bedoeld.
Ik heb over het venster aluminiumfolie gelegd, dit zou ook moeten helpen. Maakt het iets uit dat ik het niet vast getaped heb?
quote:Ow, oeps
Op vrijdag 30 januari 2004 19:52 schreef Randa_v het volgende:[..]
De gist zit al in de mix verwerkt de enige toevoeging is water. Heb je hem al een andere plaats gegeven??
Dan weet ik het niet :s
quote:Ik weet alleen dat die erg goed uit de diverse tests komt. Is dan ook een van de duurdere machines en zeker geen miskoop.
Op zaterdag 31 januari 2004 09:37 schreef Knorretje het volgende:
iemand hier ervaring met de panasonic SD-253 ?
quote:heb je een linkje na een van die tests ?? kan alleen die van de consumentenbond inden en das de SD-207 Nou zouden deze veel op elkaar moeten lijken, maar mochten er daadwerkelijk ook al tests zijn waar deze bij betrokken is ben ik natuurlijk zeer benieuw
Op zaterdag 31 januari 2004 09:43 schreef Flamey het volgende:[..]
Ik weet alleen dat die erg goed uit de diverse tests komt. Is dan ook een van de duurdere machines en zeker geen miskoop.
http://www.ciao.co.uk/Panasonic_SD253_Breadmakers__5325461/TabId/2
http://uk.pricerunner.com/home-appliances/bread-makers/118531/reviews
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/tg/stores/detail/-/kitchen/B00008WFDI/customer-reviews/202-5763745-1299810
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Brood nr 9 is gemaakt met koopmans all-in-mix en was helemaal goed gelukt!!!!! (geen foto van, was te snel op) en gisteravond weer een brood met koopmans gemaakt die ook helemaal goed gelukt is
( ik heb t eerst nog maar een keer geprobeerd voor ik t hier vertelde of het geen toevalstreffer was).
Met het losse meel, water en gist ben ik flink aan het stoeien geweest qua hoeveelheden en ook wat de plaats betreft van de machine, maar dat heeft nog niet mogen baten helaas. Misschien dat het nu wel gaat lukken met het losse meel omdat het met de all-in-mix nu ook lukt. Misschien moest mijn machine warm draaien ofzo.
iig heel erg bedankt voor alle tips (ook van moeders-de-broodbak-expert, ik heb niet eerder kunnen reageren) en ik ga gewoon nog wat verder experimenteren. Ik hoop dat t lukt en anders kom ik t hier gewoon weer vragen (of melden met mooi gebakken brood)
groeten Saffier (ik typ ff onder mijn man's account)
Ik hoop maar dat het nu wél wil lukken. Gisteren kon ik door mijn gestuntel met die vastzittende kneedhaken een half brood wegmieteren
quote:Nee, Hobarts en KitchenAids zijn planeetmengers:
Op vrijdag 30 januari 2004 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
wat bedoel je met een spiraalkneder, zoiets als een Hobart, panasonic of een Kitchenaid?
De kuip staat stil en de mengbeweging staat gelijk aan die van een planeet om de zon.
Een spiraalkneder heeft een kuip die tegengesteld draait aan de mengarm, en die arm maakt een omgekeerde kurketrekkerbeweging. Dat is veel beter voor brooddeeg.
quote:Ah, zeg maar, niet echt passend in een keukenkastje.
Op zondag 1 februari 2004 18:42 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Nee, Hobarts en KitchenAids zijn planeetmengers:
De kuip staat stil en de mengbeweging staat gelijk aan die van een planeet om de zon.
Een spiraalkneder heeft een kuip die tegengesteld draait aan de mengarm, en die arm maakt een omgekeerde kurketrekkerbeweging. Dat is veel beter voor brooddeeg.
quote:Je hebt ze ook in kleiner formaat, net zoals een KitchenAid. Alleen die kneedt dan met een Frans-spiraalknederprincipe (vorkkneders) maar wel als een spiraalkneder. Het is merkbaar beter deeg, het is luchtiger, rijst beter en is smaakvoller door een betere menging.
Op zondag 1 februari 2004 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ah, zeg maar, niet echt passend in een keukenkastje.
quote:Ah
Op zondag 1 februari 2004 18:50 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Je hebt ze ook in kleiner formaat, net zoals een KitchenAid. Alleen die kneedt dan met een Frans-spiraalknederprincipe (vorkkneders) maar wel als een spiraalkneder. Het is merkbaar beter deeg, het is luchtiger, rijst beter en is smaakvoller door een betere menging.
Mediteraans brood:
meergranen meel / mix (bv Koopmans)
gedroogde basilicum, tijm e.a. "italiaanse" kruiden
pijboompitten
zongedroogde tomatenknoflookpoeder.
Alles naar inzicht in machine mikken, tomaatjes wel klein snijden.
Zoet appel-notenbrood
Wit brood mix
gedroogde appeltjes
studentenhaver
riet of basterd suiker
ongeveer 5 zakjes vanillesuiker
sinaasappel of appelsap ipv water
citroensap.
Alles naar inzicht in machine doen, studentenhaver wel fijnhakken.
Wat me wel opvalt, volgens mijn handleiding moet je extra ingredienten, zoals kruiden en noten pas na een tijdje (na de 1e piep) toevoegen. Maar dan is het deeg als zo'n egale, kleverige bol, daar meng je echt niets meer doorheen, tenzij je het met je handen doet. Ik gooi alles dus maar meteen in de machine, aan het begin...
quote:Wist wel dat je blij bent met je machinetje
Op zondag 1 februari 2004 20:05 schreef vrouw-hooivork het volgende:
Hier spreekt BroodbakmachineBezitter Zoveel.
Zijn er hier ook mensen die met Soezie bakmixxen bakken? Heb net vant weekend bij de boerderijwinkel wat ingeslagen.
Heb trouwens twee lekkere recepten:Mediteraans brood:
meergranen meel / mix (bv Koopmans)
gedroogde basilicum, tijm e.a. "italiaanse" kruiden
pijboompitten
zongedroogde tomatenknoflookpoeder.Alles naar inzicht in machine mikken, tomaatjes wel klein snijden.
Zoet appel-notenbroodWit brood mix
gedroogde appeltjes
studentenhaver
riet of basterd suiker
ongeveer 5 zakjes vanillesuiker
sinaasappel of appelsap ipv water
citroensap.Alles naar inzicht in machine doen, studentenhaver wel fijnhakken.
Wat me wel opvalt, volgens mijn handleiding moet je extra ingredienten, zoals kruiden en noten pas na een tijdje (na de 1e piep) toevoegen. Maar dan is het deeg als zo'n egale, kleverige bol, daar meng je echt niets meer doorheen, tenzij je het met je handen doet. Ik gooi alles dus maar meteen in de machine, aan het begin...
quote:Dat vroeg ik me nou ook al af. Maar wordt 't deeg dan niet meer gekneedt ofzo?
Op zondag 1 februari 2004 20:05 schreef vrouw-hooivork het volgende:Wat me wel opvalt, volgens mijn handleiding moet je extra ingredienten, zoals kruiden en noten pas na een tijdje (na de 1e piep) toevoegen. Maar dan is het deeg als zo'n egale, kleverige bol, daar meng je echt niets meer doorheen, tenzij je het met je handen doet. Ik gooi alles dus maar meteen in de machine, aan het begin...
quote:Het deeg wordt daarna ook nog wat doorgekneed hoor. Let er maar eens op. Het nadeel van noten er in het begin bijvoegen is dat ze zo wat kapot gaan.
Op maandag 2 februari 2004 12:41 schreef Powder het volgende:[..]
Dat vroeg ik me nou ook al af. Maar wordt 't deeg dan niet meer gekneedt ofzo?
quote:Ik heb mijn broodbakmachine nog niet heel vaak gebruikt, en ben tot nu toe eigenlijk nog bij het recht-toe-recht-aan brood gebleven.
Op maandag 2 februari 2004 12:48 schreef Randa_v het volgende:[..]
Het deeg wordt daarna ook nog wat doorgekneed hoor. Let er maar eens op. Het nadeel van noten er in het begin bijvoegen is dat ze zo wat kapot gaan.
Binnenkort toch maar eens wat anders uitproberen.
quote:Heb je dan geprobeerd om alles een keer bij de piep toe te voegen???
Op zondag 1 februari 2004 20:05 schreef vrouw-hooivork het volgende:Wat me wel opvalt, volgens mijn handleiding moet je extra ingredienten, zoals kruiden en noten pas na een tijdje (na de 1e piep) toevoegen. Maar dan is het deeg als zo'n egale, kleverige bol, daar meng je echt niets meer doorheen, tenzij je het met je handen doet. Ik gooi alles dus maar meteen in de machine, aan het begin...
Bij mij is resultaat goed. Ik doe het dan wel niet in een keer erbij. Steeds een beetje. Want je kunt een vrij lange periode toevoegen. Tijdens die periode kneedt de machine nog gewoon door. Zo heb ik noten ed. goed verdeeld in mijn brood. Ook bij het chocoladebrood dat ik gisteren heb gemaakt zit de chocolade goed verdeeld in het brood.
Heb een beetje meer vertrouwen in zo een machine.
quote:Ook bakker toevallig???
Op zondag 1 februari 2004 18:42 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Nee, Hobarts en KitchenAids zijn planeetmengers:
En dan nog iets voor de rest.. koop gewoon je brood bij de bakker. Deze machines zijn de ondergang voor veel bakkerijen. De bakkers moeten al opvechten tegen supermarkten en bakker barts enzo.. Dit zou de doodsteek kunnen betekenen voor kleine bakkerijen, en dat betekend voor jullie dat je niet meer even naar de bakker kunt gaan om een lekker vers, op ambachtelijke manier bereid product te halen. Sorry dat ik zo negatief lijk, maar hier in m'n omgeving zie ik verschillende bakkerijen failiet gaan en dat vind ik jammer..
En dan nog iets. Ik vind het kwaliteit van het brood uit de machine zeer slecht. Soms niet gaar en de structuur is gewoon veel te open. De korst is meestal veel te dik en hard en de smaak is gewoon niet wat je van een brood verwacht...
Greetz een bakker
quote:Komkom...het particulier autobezit is ook geen doodssteek geweest voor de taxibranche.
Op maandag 2 februari 2004 22:48 schreef Mr-Z het volgende:[..]
Ook bakker toevallig???
En dan nog iets voor de rest.. koop gewoon je brood bij de bakker. Deze machines zijn de ondergang voor veel bakkerijen. De bakkers moeten al opvechten tegen supermarkten en bakker barts enzo.. Dit zou de doodsteek kunnen betekenen voor kleine bakkerijen, en dat betekend voor jullie dat je niet meer even naar de bakker kunt gaan om een lekker vers, op ambachtelijke manier bereid product te halen. Sorry dat ik zo negatief lijk, maar hier in m'n omgeving zie ik verschillende bakkerijen failiet gaan en dat vind ik jammer..
En dan nog iets. Ik vind het kwaliteit van het brood uit de machine zeer slecht. Soms niet gaar en de structuur is gewoon veel te open. De korst is meestal veel te dik en hard en de smaak is gewoon niet wat je van een brood verwacht...
Greetz een bakker
Het brood uit een machine vind ik stukken lekkerder dan dat van welke winkel dan ook. Wil je echter voor een gemiddeld gezin bakken, dan moet je nog aardig aanpoten met die kleine broodjes.
Wij hebben hem ook niet gekocht om de bakker zo snel mogelijk in surseance te krijgen, maar omdat mijn lieve wederhelft op glutenvrij staat. Glutenvrij brood van de bakker is peperduur, smaakt naar niks en heeft geen afmetingen, en is bovendien alleen op speciale bestelling leverbaar. Door de broodbakmasjien hebben we in elk geval voor dat glutenvrij een goeie oplossing verzonnen, en qua smaken en stijlen hebben we nog keuze ook .
quote:Als de bakkers top brood zouden bakken zouden deze dingen niet zo een hit zijn. Met een goeie mix zijn deze broden lekkerder dan het gros van de broden van de bakker.
Ook bakker toevallig???
Greetz een bakker
quote:Omdat er niet duidelijk genoeg een verschil zit tussen brood van een bakker, en van een supermarkt.
Op dinsdag 3 februari 2004 11:11 schreef Powder het volgende:
Het lijkt me eerder dat de verkoop van broden in supermarktende doodssteek voor bakkers is.
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 03-02-2004 14:27]
quote:Maak maar een keertje lekker brood en zonder broodverbeteraar.
quote:Dan heb je ten eerste nog geen goed brood gebakken in een broodbakmachine en ten tweede vind ik 50% brood/50% lucht wat ook nog eens kan stuiteren EN waar je kramp van in je kaken krijgt ook geen brood.
quote:Waar gaat je broodje naar toe?
Op dinsdag 3 februari 2004 13:28 schreef BazP het volgende:
Wij hebben er vandaag eentje gekocht, het eerste broodje is reeds aan het reizen
is er ergens een verzameling met recepten?
kijk eens op www.soezie.com of www.broodrecepten.nl/
quote:LOL
Op dinsdag 3 februari 2004 21:12 schreef melonovy het volgende:[..]
Waar gaat je broodje naar toe?
![]()
Het is rijzen...kijk eens op www.soezie.com of www.broodrecepten.nl/
Dankje voor de links.
-edit- nog 2 foto's extra van het aangesneden brood:
En ik wil dus dat het zoiets wordt:
Nu kan dit plaatje niet echt want als de deksel op de machine zit is de rand van het bakblik misschien anderhalve centimeter verwijderd van de binnenzijde van de deksel. Het brood op dit plaatje is dus veel te hoog maar ik wil wel die vorm! Krijgen jullie wel zo'n mooie vorm of is het zoiets als bij mij? En misschien tips om het beter te krijgen? Ik heb al minder water geprobeerd, meer gist, i.p.v. boter margarine of olijfolie. Ook broodverbeteraar (ook van Soezie, 25 gram erbij doen en 20 ml water extra) helpt niet.
[Dit bericht is gewijzigd door Flamey op 04-02-2004 06:40]
quote:Mee eens. Dat is ook heel jammer. Maar het moet me van het hart: van veel bakkers is het ook hun eigen schuld. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom heel veel nog vasthouden aan de oude tijden en gewoontes. Vroeger was het idd zo dat je 's nachts moest werken zodat om 6:30 de winkel open kon met vers brood omdat moeder de vrouw om 7:00 voor het kinderen naar school brengen brood kan halen. Echter zo werkt het niet meer. Als ik om 15:00 een bakker binnenloop is het gewoon vaak zo dat er geen brood meer is. Bakkers moeten hun werktijden en wijze aanpassen. Dan kan je lullen over die gasten wat je wilt, maar die Turkse bakkers begrijpen dat beter. Die bakken gewoon de hele dag door, kleinbrood is met een kempertje en een verdeelopbollertje makkelijk ter plaatse te maken, of met een remrijkastje gewoon de hele dag brood afbakken. En later opengaan en later dichtgaan. Het heeft geen nut meer om om 7:00 open te gaan en dan om 15:00 uur uitverkocht te zijn. Gewoon om 8:30 opengooien en ga om 19:00 of 20:00 dicht. En bak de HELE dag door. Die lekkere lucht, dat trekt mensen en dat is toch tig keer beter dan dat fabrieksbrook van Bakkersland of zo. Maar de arbo- en hygienedienst moet wel eens kappen met selectief bezig zijn: als je bij een NLe bakker een houten werkblad hebt staan heb je gelijk 2.000 euro boete aan je reet, en bij die Turkse gasten staat gewoon vieze smerige troep uit de jaren '30 zonder dat daar wat van gezegd wordt (want volgende week is neef Hassan opeens weer de eigenaar etc....)
Ook bakker toevallig???
quote:Nou die broodbakmachines bakken gewoon kutbrood. Het is slecht gekneed, het is slecht gerezen en slecht gebakken.
Op dinsdag 3 februari 2004 00:35 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Als de bakkers top brood zouden bakken zouden deze dingen niet zo een hit zijn. Met een goeie mix zijn deze broden lekkerder dan het gros van de broden van de bakker.
Daar hoeft de bakker iig geen concurrentie van te hebben.
Ik heb hier zelf een tijdje aan mee gewerkt om de bakproblemen op te lossen. Maar door gezondheidsredenen gaat dat nu niet meer.
Nogmaals tis geen spam, maar naar mijn idee een waardevolle tip!
quote:Bij een hoop links op die site krijg ik dit:
Op woensdag 4 februari 2004 07:53 schreef IJzercookie het volgende:
Niet om te spammen, maar op www.bakkerswereld.org bij het forum is al heel veel uitgezocht over broodbakmachines. Er staan veel recepten en er is een bakproblemenforum.Ik heb hier zelf een tijdje aan mee gewerkt om de bakproblemen op te lossen. Maar door gezondheidsredenen gaat dat nu niet meer.
Nogmaals tis geen spam, maar naar mijn idee een waardevolle tip!
Waarom staat er eigenlijk maar zo weing op dat forum?
quote:Het is overrijs, dus al het extra gist en broodverbeteraar die je erin mikt zal dus niet helpen en zelfs tegengesteld werken
Op woensdag 4 februari 2004 05:54 schreef Flamey het volgende:
Ik heb al minder water geprobeerd, meer gist, i.p.v. boter margarine of olijfolie. Ook broodverbeteraar (ook van Soezie, 25 gram erbij doen en 20 ml water extra) helpt niet.
quote:En wat helpt dan wel?
Op woensdag 4 februari 2004 08:37 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Het is overrijs, dus al het extra gist en broodverbeteraar die je erin mikt zal dus niet helpen en zelfs tegengesteld werken
quote:Onder het motto: hoe kom ik snel aan een behoorlijk aantal leden?!
Op woensdag 4 februari 2004 07:54 schreef Flamey het volgende:[..]
Bij een hoop links op die site krijg ik dit:
"Sorry, dit ging fout. Als je er niet zeker van bent hoe je een functie moet gebruiken, of je weet niet waarom je deze fout krijgt, kijk dan in de help documentatie."Waarom staat er eigenlijk maar zo weing op dat forum?
Vanmiddag ga ik het nog maar een keer proberen. Het moet me gewoon lukken om een beetje redelijk brood uit die machine te toveren.
quote:Hmm.. jammer. daar had ik niet bij stil gestaan omdat ik daar automatisch inlog.
Op woensdag 4 februari 2004 07:54 schreef Flamey het volgende:[..]
Bij een hoop links op die site krijg ik dit:
"Sorry, dit ging fout. Als je er niet zeker van bent hoe je een functie moet gebruiken, of je weet niet waarom je deze fout krijgt, kijk dan in de help documentatie."Waarom staat er eigenlijk maar zo weing op dat forum?
quote:Gaaf, ik zou ook wel eens wat bij een molen willen halen
Op zondag 25 januari 2004 02:06 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Hier staat dus ook een Princess momenteel broodlucht te verspreiden.
Een toepassing die ik hier nog niet heb gezien is glutenvrij brood, en sinds enige tijd is mijn wederhelft glutenvrij verklaard.
Haal je dat glutenvrije brood bij de bakker dan betaal je je scheel voor een minimaal broodje dat nergens naar smaakt.
De oplossing was de Princess waar we na enig experimenteren brood mee bakken uit boekweit, wheatex en rijstmeel. En dat brood wordt wel groot
, en dat brood heeft nog wel structuur
en dat brood vertoont nog wel smaak
.
Meel halen we bij de Wageningse molen:
[afbeelding]Zo her en der wordt er voor de rest van het gezin ook wel eens een broodje in gebakken
quote:De prijzen staan er helaas niet bij maar hier is het begin van de assortimentslijst van molen 'De Vlijt' in Wageningen.
Op woensdag 4 februari 2004 22:57 schreef BazP het volgende:[..]
Gaaf, ik zou ook wel eens wat bij een molen willen halen
Wat betaal je nu voor een zak meel, en hoeveel kilo is dat?
Bij de Makro heb je 5 Kilo voor 4,19
quote:Langzaam de hoeveelheid gist afbouwen. Naarmate het brood meer inzakt doe je er iets minder gist in. De verschillen kunnen minimaal zijn.
Op woensdag 4 februari 2004 09:07 schreef Flamey het volgende:[..]
En wat helpt dan wel?
Wij hebben hetzelfde probleem gehad met de glutenvrije baksels van mijn lieve wederhelft. Daarbij hebben we ook geklooid met de samenstelling van de bakmix, in ons geval een mengsel van boekweitmeel, wheatex (=glutenvrij tarwemeel=afvalprodukt=aan de prijs), en rijstmeel.
Als de hoeveelheid rijstmeel in zo'n brood te groot is wil de boel sowieso niet echt lekker rijzen. Is de hoeveelheid gist te hoog, dan wordt het deeg gelanceerd, tikt tegen het ruitje en dondert vervolgens weer in elkaar. Bij een of twee gram minder gist werd het deeg tot bedaren gebracht.
Experimenteren dus
quote:En als ik dan de all-in-mix gebruik? Daar zit al gist in dus dat kan ik niet veranderen. Het enige wat je daar kan wijzigen is de verhouding mix/water...
Op woensdag 4 februari 2004 23:31 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Langzaam de hoeveelheid gist afbouwen. Naarmate het brood meer inzakt doe je er iets minder gist in. De verschillen kunnen minimaal zijn.
Experimenteren dus
Maakt het trouwens nog verschil als je melk i.p.v. water gebruikt?
quote:Nee hoor hoeft zeker niet te mislukken als je gokt. Wij hebben hier ook zo'n weegschaal die prima voldoet als je 50 of 200 gram ofzo moet hebben, maar voor 10 gram zout en 5 gram gist toch echt niet werkt. Ik gooi in bijna al mijn broden een theelepel gist en soms wanneer het heel veel meel is of ik een recept volg 1,5 theelepel. En zout gaat eveneens op de gok zo ongeveer 1,5 theelepel per brood. En nu is het misschien puur mazzel, maar mijn broden zakken zelden in. Koken gaat op gevoel en broodbakken dus ook.
Op woensdag 4 februari 2004 23:41 schreef BazP het volgende:
Die weegsschaal vanons met een standaart deviatie van 20 gram moet dus gerepareerd worden grrrr![]()
als je zout, suiker en gist moet gokken, zakt je brood altijd in
quote:Hier waren de resultaten duidelijk minder...
Op donderdag 5 februari 2004 17:24 schreef p_iglet het volgende:[..]
Nee hoor hoeft zeker niet te mislukken als je gokt. Wij hebben hier ook zo'n weegschaal die prima voldoet als je 50 of 200 gram ofzo moet hebben, maar voor 10 gram zout en 5 gram gist toch echt niet werkt. Ik gooi in bijna al mijn broden een theelepel gist en soms wanneer het heel veel meel is of ik een recept volg 1,5 theelepel. En zout gaat eveneens op de gok zo ongeveer 1,5 theelepel per brood. En nu is het misschien puur mazzel, maar mijn broden zakken zelden in. Koken gaat op gevoel en broodbakken dus ook.
quote:Ik heb bij de ikea een set van volgens mij 7 lepeltjes gekocht van 1gr tot 250 gr, is wel gemakkelijk.
Op donderdag 5 februari 2004 17:24 schreef p_iglet het volgende:[..]
Nee hoor hoeft zeker niet te mislukken als je gokt. Wij hebben hier ook zo'n weegschaal die prima voldoet als je 50 of 200 gram ofzo moet hebben, maar voor 10 gram zout en 5 gram gist toch echt niet werkt. Ik gooi in bijna al mijn broden een theelepel gist en soms wanneer het heel veel meel is of ik een recept volg 1,5 theelepel. En zout gaat eveneens op de gok zo ongeveer 1,5 theelepel per brood. En nu is het misschien puur mazzel, maar mijn broden zakken zelden in. Koken gaat op gevoel en broodbakken dus ook.
quote:je bedoelt cc neem ik aan?
Op vrijdag 6 februari 2004 09:02 schreef Randa_v het volgende:[..]
Ik heb bij de ikea een set van volgens mij 7 lepeltjes gekocht van 1gr tot 250 gr, is wel gemakkelijk.
quote:Anders zit je met de verschillende soortelijke massa's en heb je er alleen iets aan bij Water, en moet je omrekenen naar de verschillende stoffen pffff
Op vrijdag 6 februari 2004 09:09 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
je bedoelt cc neem ik aan?
quote:Oké heb ze er bijgepakt, ml. Het zijn 6 lepels, 1 ml, 5 ml = theelepel, 10 ml = eetlepel, 50 ml, 100 ml en 125 ml.
Op vrijdag 6 februari 2004 09:09 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
je bedoelt cc neem ik aan?
Het zijn hele fijn lepels om mee af te meten, bij ons de hele broodbakfamilie gebruikt ze.
Gisteren hadden we een verjaardag en daar zat ik samen met mijn schoonzus recepten uit te wisselen, zij heeft een heel fijn receptenboek waar ze regelmatig dingen uitmaakt. Ik zal de titel eens opzoeken. Want het is echt een aanrader.
Brood bakken met de broodbakmachine
De recepten die hierin staan worden met verschillende soorten meel bereid, mijn schoonzusje had van de week een gemberbrood gebakken, is blijkbaar ook een echt aanrader. Ga het binnenkort ook eens proberen. Eerst ga ik dit boek bestellen.
quote:doe eens de helft gebruiken?
Op zaterdag 7 februari 2004 16:13 schreef Coelho het volgende:
Weet iemand of er een verschil is in de werking tussen "gewoon" zout en zeezout? Ik heb nl. al m'n tweede brood weg kunnen gooien omdat het te zout is en bijna niet gerezen is. Voor een meergranenbrood van 800 gram gebruik ik 10 gram zout, zoals overal aangeduid staat. Omdat ik vandaag pas een digitale weegschaal gekocht heb, dacht ik dat ik de eerste keer niet nauwkeurig genoeg was met het aflezen van de wijzer, maar nu was het exact 10 gram. Wie kan me helpen?
quote:Ik zal het eens proberen. Het meergranenmeel komt van de bakker, er zou geen zout in moeten zitten. Ik neem aan dat het niet rijzen door het teveel aan zout komt, omdat zout de gistwerking remt (toch?). Ik laat nog wel weten of het gelukt is.
Op zaterdag 7 februari 2004 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
doe eens de helft gebruiken?
Zit er mischien zout in het broodmix dat je gebruikt?
Hoe smaakt brood zonder zout??
quote:Denk je echt dat bakkers geen mixen gebruiken?
Op zaterdag 7 februari 2004 18:29 schreef Coelho het volgende:[..]
Ik zal het eens proberen. Het meergranenmeel komt van de bakker, er zou geen zout in moeten zitten. Ik neem aan dat het niet rijzen door het teveel aan zout komt, omdat zout de gistwerking remt (toch?). Ik laat nog wel weten of het gelukt is.
Hoe smaakt brood zonder zout??
quote:Oeps, ik was er niet helemaal bij tijdens het typen. Ik wilde vertellen dat het van de MOLENAAR kwam.
Op zaterdag 7 februari 2004 22:42 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Denk je echt dat bakkers geen mixen gebruiken?
LOL
Die gebruiken zelfs pastas
Brood zonder zout smaakt sja, zoutloos, in de Toskane word het gegeten, die doen geen zout in het brood.
500 gr. Boerenluxe meel (van Soezie)
250 gr. water
2 gr. zout
5 gr. droge gist
40 gr. boter
150 gr. rozijnen (toevoegen na de piep)
Waarschijnlijk komt het resultaat door mijn onoplettendheid want toen ik na de piep de machine open deed bleek dat maar één deeghaak (de Princess 1935 heeft er twee) werkte en dus in een hoekje nog wat losse ingrediënten lagen (waaronder de boter). Bleek dat ik het bakblik niet goed in de machine had gedaan... Dus ik 'm weer gereset en opnieuw aangezet. Tweede poging had ik de piep gemist en was hij al met rijzen bezig. Ik toch maar de rozijnen erbij gegooid en weer gereset... Resultaat was een MEGA rozijnenbrood
Maar wel errug lekker!
quote:van die groene zakjes??
Op maandag 9 februari 2004 14:33 schreef Coelho het volgende:
Een 800 grams brood met 10 gram "gewoon" zout ipv 10 gram zeezout smaakt nog steeds zout, en wil nog steeds niet rijzen. Ik ga het maar eens met 5 gram proberen.
Ik gebruik van die 7grams zakjes gist uit de supermarkt. Volgens de diverse recepten hoef je die minder te gebruiken dan verse gist. Wat is jullie ervaring met supermarktgist? Meer of minder dan voorgeschreven (- 6 gram in mijn recepten).
Ik bak op zondag vaak 2 broden? Een wit en een bruin. En soms ook gewoon een lekker brood om te snoepen met iets er in als rozijnen, suiker of chocolade.
quote:Als het droge gist is moet je meestal wel minder gebruiken. Op de soezie verpakkingen staat bijv. 8 gram verse of 4 gram droge gist. Ik gebruik zelf droge. Zitten in 11 grams zakjes en hou de hoeveelheid van de recepten aan.
Op maandag 9 februari 2004 14:33 schreef Coelho het volgende:
Een 800 grams brood met 10 gram "gewoon" zout ipv 10 gram zeezout smaakt nog steeds zout, en wil nog steeds niet rijzen. Ik ga het maar eens met 5 gram proberen.
Ik gebruik van die 7grams zakjes gist uit de supermarkt. Volgens de diverse recepten hoef je die minder te gebruiken dan verse gist. Wat is jullie ervaring met supermarktgist? Meer of minder dan voorgeschreven (- 6 gram in mijn recepten).
Inmiddels heb ik bijna drie broden gemaakt, de heerlijke geur van vers gebakken brood vult mijn huisje nu. Ik vind het een wereld apparaat.
Simpel beginnen leek me het beste, dus Koopmans meergranen-mix aangeschaft. Prima eetbaar resultaat.
Vanavond wat aan het experimenteren geslagen met karweizaad (kummel). Komend weekend ga ik een zoet broodje bakken.
Apparaat is heel makkelijk schoon te maken en een echte aanwinst in de keuken.
Bij het bakken wel even het absurd grote kijkvenster afdekken met alu-folie ivm warmteverlies.
Aanrader!
quote:bron: http://www.denieuwemolen.nl/
Broodbakken met een machineDe opkomst van de broodbakmachine maakt het mogelijk dat iedereen op een gemakkelijke manier zelf een brood kan bakken. Gemakkelijk, mits u nauwgezet een goed recept volgt en u ook goede grondstoffen gebruikt. De korenmolenaars van het Ambachtelijk Korenmolenaars Gilde hebben die grondstoffen in huis. Indien u de volgende aanwijzingen opvolgt zult u zeker het gewenste resultaat bereiken.
Voor het kneden van deeg heeft u vier basisgrondstoffen nodig: meel, gist, zout en water.
Het meelHet meel kan een mengsel zijn van een volkorenmeel, bloem en andere meelsoorten. Welk meel of welke combinatie u verkiest is een kwestie van uitproberen. Uw ambachtelijke molenaar heeft mengsels die verschillende meelsoorten bevatten. Ook heeft hij soms kant en klare broodmixen te koop. Die zijn afgestemd op het gebruik van de broodbakmachine. Wanneer u eenmaal hebt geleerd een goed brood te bakken, kunt u veel soorten meel, zaden, noten en kruiden door elkaar mengen. Dat is het leuke van zelf brood bakken: dat je zelf de samenstelling kunt bepalen.
Het zoutZout zorgt ervoor dat het gluten-skelet in het brood steviger wordt (zie kneden). Het houdt ook de werking van de gist onder controle, zodat het deeg niet te snel rijst en inzakt.
Het waterGewoon leidingwater is prima geschikt. Gebruik in ieder niet te warm water, aangezien dan het rijzen te snel gaat. Verder kan men ook met melk en zelfs bier brood bakken.
HulpgrondstoffenNaast de vier hoofdgrondstoffen is er een aantal hulpgrondstoffen waarmee u uw brood luchtiger en lekkerder kunt maken. In de eerste plaats is er 'broodverbeteraar'. Die bestaat voor het grootste deel uit vitamine C. Door broodverbeteraar te gebruiken zakt het deeg minder snel in. Er zitten ook stoffen in die het glutenskelet versterken en zo bijdragen tot een luchtiger brood. Broodverbeteraar is een goed hulpgrondstof voor de broodbakmachine. Boter kan brood een rijkere smaak geven. Aan het bakproces draagt boter weinig bij. Margarine werkt enigszins als broodverbeteraar. Boter en margarine houden het brood iets langer vers en mals, tevens zorgen zij voor een groter volume. Plantaardig vet zowel als zachte reuzel of bakkersvet komen ook in aanmerking. Olie houdt brood langer vers. Olijfolie geeft een iets zachtere korst. Melk of melkpoeder heeft door het melkvet een positieve invloed op smaak en versheid. In de broodbakmachine is het raadzaam om melkpoeder te gebruiken wanneer u met de 'timer' werkt. (Bij gebruik van verse melk bestaat de kans dat deze zuur wordt). Vitamine C tabletten kunt u gebruiken als het brood inzakt. De tabletten (l of 2 van 200 mg) moeten verkruimeld aan het meel worden toegevoegd.
KnedenTijdens het kneden vermengt u meel met vocht. Het doel is om de gluten z.g. te ontwikkelen, waardoor het brood luchtig wordt. Het gluten is een eiwit dat in de tarwe aanwezig is als kleine bolletjes. Het lijkt op kauwgum. Door het te kneden wordt het elastisch. De bolletjes gluten worden langgerekt uitgerold en gaan aan elkaar kleven. Op deze manier ontstaat een vlechtwerk van gluten, het glutenskelet. Na het kneden rijst het deeg door het vrijgekomen koolzuurgas t.g.v. de gisting. Het koolzuurgas wil ontsnappen, maar wordt tegengehouden door het glutenskelet. Hoe meer en hoe beter het gluten, hoe meer koolzuurgas wordt vastgehouden en hoe meer het deeg rijst. Om het resultaat te verbeteren kunt u ong. 2% natuurlijke gluten toevoegen.
BakkenAls het deeg is uitgerezen kan het brood worden gebakken. Temperatuur en bakduur zijn daarbij belangrijk. Het kan zijn dat een ander programma van uw broodbakmachine een beter resultaat geeft. Op de meeste machines zit een instelling om de korst donkerder te laten worden. Dat is een kwestie van smaak. Na het bakken moet het brood binnen 20 minuten uit het blik worden gehaald. Als u daarmee te snel bent bestaat de kans dat het brood scheurt door de roerarm. Om dat te voorkomen kunt u beter de roerarm verwijderen als het laatste rijsproces begint. Als u te lang wacht wordt het brood te nat.
* Randa_v , helemaal blij
En meteen aan de slag natuurlijk. Heb vandaag een Gaststeiner speltbrood gebakken, het is een mooi licht tarwebrood met vanalles er onder.
Ik heb er Speltmeel voor gebruikt, is nieuw van Soezie, gist, zout, vloeibare honing, sesamolie, havermout, gemalen hazelnoten en water.
Het is een lekker hartig brood. Ben er zeer blij mee, was ook in een keer gelukt!! Ik denk dat ik zondag gemberbrood ga maken of toch honingbrood??? Nog even over nadenken.
* Randa_v denk denk
Oké toch een gemberbrood. Mijnn mannetje vindt gember zo lekker. Eigenlijk is het het normale recept met witte bloem als meel en gember eronder. Lekker makkelijk. Heb er nu al zin.
ik heb uitgerekend dat een brood bakken mij ongeveer 60ct kost (inclusief de feta en evt. noten die erin gaan)
quote:Ze verschillen nogal in prijs, als ik kijk in mijn kist met mixen. Dit betaal ik ervoor bij de molen.
Op zondag 15 februari 2004 12:04 schreef knuppelhout het volgende:
hoe duur is zo'n mix?ik heb uitgerekend dat een brood bakken mij ongeveer 60ct kost (inclusief de feta en evt. noten die erin gaan)
Een all-in-mix voor witbrood is 3,76 voor bruinbrood 3,52. Van deze verpakkingen kun 5x een brood bakken van 750 gram.
Als je gewoon meel koopt waar nog vanalles bij boet als gist, suiker, zout, boter dan betaal ik voor boerengraan ongeveer 2,52 ook hier kunnen 5 broden uit.
Ik heb laatst waldkorn gekocht, deze is niet speciaal voor de broodbakmachine maar het gaat wel. Het is alleen vrij duur 2,5 kg is 8,03. Heb je wel elke keer maar een 150 gram of 250 gram voor nodig. Dit moet je combineren met gewone witte meel. Ga ik binnen kort eens proberen.
quote:Hier iets van 5/6 basisbroden per week. Voor 3 mensen.
Op maandag 9 februari 2004 21:14 schreef Randa_v het volgende:
Hoeveel broden bakken jullie per week?
En we hebben twee broodbakmachines staan en we hebben er al een versleten
quote:*Nieuwsgierig is*
Op zondag 15 februari 2004 12:04 schreef knuppelhout het volgende:
ik heb uitgerekend dat een brood bakken mij ongeveer 60ct kost (inclusief de feta en evt. noten die erin gaan)
meel kost 19ct per kilo -> 10ct per keer
gist kost 10 a 15 cent per keer (zakje instant-gist)
melk kost 20ct per brood
klein beetje olie
wat noten, kaas of feta erdoor -> 20 ct
totaal: 60 cent
doen we 2 dagen mee met 2 personen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |