abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 juli 2006 @ 21:17:03 #126
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_40113311
overigens ben ik benieuwd wat een fulltimer in de horeca, van, let's say, 24 verdient.
ikzelf word ook echt niet rijk van mijn werk hoor, en het enige wat ik toe krijg is pies over me heen.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  † In Memoriam † zondag 23 juli 2006 @ 21:19:18 #127
43556 miss_dynastie
pi_40113386
quote:
Op zondag 23 juli 2006 19:49 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ach, man, als ik 5 euro zou krijgen voor iedere keer dat ik poepbillen moet schoonpoetsen.. dat zou t wel wat fijner maken denk ik.
Da's dus ook wat ik bedoelde te vragen ja, er zijn zoveel andere beroepsgroepen waarbij service invloed heeft op de geleverde dienst... maar goed, ieder voor zich hoor, als anderen dik willen tippen prima, maar ik wens niet met krent aangesproken te worden als ik het niet doe
  † In Memoriam † zondag 23 juli 2006 @ 21:20:50 #128
43556 miss_dynastie
pi_40113426
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:54 schreef snopprinses het volgende:
en als ik denk dat mensen wel fooi zullen geven, doe ik extra mn best door bijvoorbeeld bonnetje te printen en bordje te maken met pepermuntjes enzo
Maar da's toch sowieso doodnormaal, een bonnetje Dat verwacht ik nog voor er een eventuele fooi is gegeven, anders betaal ik sowieso niet
pi_40113477
quote:
Op zondag 23 juli 2006 21:20 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar da's toch sowieso doodnormaal, een bonnetje Dat verwacht ik nog voor er een eventuele fooi is gegeven, anders betaal ik sowieso niet
Nja in een restaurant misschien wel ja. Maar ik werk in een eetcafé, waar overdag bijna alleen maar gedronken wordt (op de lunchuren na, dan ook eten) En dan voor een paar pilsjes of 3 cola ga ik geen bonnetje uitdraaien, dat hoeven de klanten niet eens.
pi_40114037
quote:
Op zondag 23 juli 2006 20:47 schreef snopprinses het volgende:
als het erg druk is, kan dat wel eens voorkomen. Maar mensen moeten wel begrijpen dat we niet iedereen tegelijk kunnen helpen. Je maakt een ronde, gaat naar binnen voor de drankjes en eten, en als je weer buiten bent breng je alles en neem je nieuwe bestellingen op. Sneller kan het nou eenmaal niet gaan.
Dan zeg je tegen iemand: "Ik kom zo bij u." Ik heb nergens uit op kunnen maken dat de bediening ons gezien had. Bij het andere terras werden we vlot geholpen, terwijl het ook daar druk was.

En ik ga geen moeite doen om naar binnen te lopen. Ik hoefde ten slotte niet per se bij die tent wat te drinken.
pi_40114265
quote:
Op zondag 23 juli 2006 21:39 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dan zeg je tegen iemand: "Ik kom zo bij u." Ik heb nergens uit op kunnen maken dat de bediening ons gezien had. Bij het andere terras werden we vlot geholpen, terwijl het ook daar druk was.

En ik ga geen moeite doen om naar binnen te lopen. Ik hoefde ten slotte niet per se bij die tent wat te drinken.
ja oke, maar dat is bij mij automatisme om tegen klanten te zeggen die nieuw zijn komen zitten.
Ikzelf zou ook nooit naar binnen lopen als ik op een terras ga zitten..ga daar niet voor niets zitten
pi_40117085
quote:
Op zondag 23 juli 2006 21:17 schreef MissyMirjaM het volgende:

ikzelf word ook echt niet rijk van mijn werk hoor, en het enige wat ik toe krijg is pies over me heen.
Het enige waar ik rijk van werd in die 20 jaar zorg was de ORT

Als wij toch eens fooien zouden krijgen in ons werk... maar ach voor alle mondelinge waardering/ dankbetuigingen etc doe ik het graag hoor, ik zou niet graag willen ruilen met werken in de horeca.
pi_40117364
Vroeger gaf ik eigenlijk altijd een procent of 5 fooi (in nederland) maar tegenwoordig doe ik het nog maar zelden. Allereerst is de horeca met de invoering van de euro zo absurd duur geworden (3-4 euro voor een eenvoudig broodje, 2 euro voor een biertje, fris of koffie....) dat ik er echt niet nog eens een aantal procenten erop ga gooien en ten tweede krijgen die mensen toch gewoon een salaris betaald om werk te doen? Dat werk bestaat uit het opnemen van jouw bestelling en het naar je toebrengen. Geef je de bakker ook fooi als ze een brood voor je snijden, of de slager voor het inpakken van je vlees, of een kassiere voor het afrekenen?
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_40117702
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:11 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Ja en? Wat nou gierig. Wees blij dat ze komen eten bij je, geld uitgeven aan eten. Noem ik niet gierig. Gierig is als je een blik knakworsten koopt en ze niet deelt met een vriend.
Dan bedoel ik niet gierig als in het feit dat ze zélden fooi geven, maar over het feit dat ze nog d'r over zeiken dat dingen te duur zijn terwijl we al hartstikke goedkoop zijn en dat van ander volk ook allemaal horen, ze zeiken altijd superveel over alles, altijd aparte dingen willen bestellen die niet op de kaart staan, enz. Dus ondanks het feit dat het de vervelendste klanten zijn die je als bediende je water lauw maken, zeiken ze ook nog eens over hoe duur het wel niet allemaal is.

Belgische klanten zijn gewoon kut. Klaar.
pi_40117770
maar als je een paar uurtjes door een persoon bediend wordt, vind ik het toch anders als je fooi krijgt dan iemand die even vlees voor je inpakt, de boodschappen met je afrekent enz.

Mensen in de bediening proberen klanten op een zo'n vriendelijk, goede en snelle manier alles voor de klant te doen. Toch altijd fijn als je dan daarna een kleine beloning krijgt.
pi_40117818
vandaag hadden we een belg die kwam beweren dat de spa blauw die in een flesje geserveerd was, kraanwater was
pi_40117830
Overigens beschrijft snopprinses een hoop situaties die ik ook vaker meemaakt. Zoals ik al eerder zei werk in in een ijssalon, paar dagen in de bediening en een paar dagen in de keuken. Needless to say, is het met did weer super, nee, hectisch druk en dan loop je je als bediende echt wel de benen onder je lijf uit om alle mensen op tijd te helpen. Dan zitten d'r wel eens van die aso's tussen die nog niet op hun kont zitten, je al met een lang gezicht liggen te roepen waar je al niet blijft want ze moeten de bus halen/zitten al een hálf uur/waren eerder dan de mensen die daarnet geholpen werden/enz (again, meestal weer de Belgen die dit bij mij doen).
  † In Memoriam † zondag 23 juli 2006 @ 23:44:27 #138
43556 miss_dynastie
pi_40118124
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:31 schreef snopprinses het volgende:
maar als je een paar uurtjes door een persoon bediend wordt, vind ik het toch anders als je fooi krijgt dan iemand die even vlees voor je inpakt, de boodschappen met je afrekent enz.

Mensen in de bediening proberen klanten op een zo'n vriendelijk, goede en snelle manier alles voor de klant te doen. Toch altijd fijn als je dan daarna een kleine beloning krijgt.
Mja, maar alle 'evens' maken ook een paar uurtjes hoor. En ook ik werkte op een vriendelijke, goede en snelle manier. Mijn kleine beloning was mijn salaris en dat was echt schandalig laag, maar daar gaat het nu niet om en mijn 'beloning' voor niet vriendelijk, goed en snel werken zou ontslag zijn (mij dus niet overkomen, collega's wel).
pi_40118270
Ik vind de vergelijking bedieningspersoneel met baliemedewerker of iets dergelijks verkeerd. In de bediening moet je maar snel kijken dat je iedereen op tijd geholpen hebt en iedereen, afhankelijk van de tafeltjes die je bediend, het naar z'n zin heeft. Als baliemedewerker, telefonist bij een of andere klantenservice, enz kun je wat dat betreft bij wijze van spreken een rij van duizenden mensen in de wacht hebben staan, die kun je fijn om de beurt helpen. Op echt drukke dagen zoals ik er veel heb gehad afgelopen paar weken, is het zo hectisch druk bij de ijssalon waar ik werk dat ik af en toe gewoon een hele rij tafels tegenlijk moet opnemen omdat ineens veel tegenlijk binnenkomt. De bestellingen doe ik allemaal uit m'n hoofd, want als ik ook nog eens alles op moet gaan pennen is er geen bijhouden aan.
  † In Memoriam † zondag 23 juli 2006 @ 23:54:01 #140
43556 miss_dynastie
pi_40118415
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:49 schreef Tuvai.net het volgende:
Als baliemedewerker, telefonist bij een of andere klantenservice, enz kun je wat dat betreft bij wijze van spreken een rij van duizenden mensen in de wacht hebben staan, die kun je fijn om de beurt helpen.
Telefoniste ben ik ook geweest, en ik liet echt geen duizenden mensen in de wacht staan. Bovendien komt het op een terras vrij vaak voor (zie de ervaringen hier) dat mensen moeten wachten. Doe dus niet alsof anderen een lekker makkelijk baantje hebben terwijl jij heel hard werkt, want zo werkt het niet. Als ik iedereen met bosjes zou laten wachten zou mijn baas zijn klanten ook kwijt zijn geweest hoor, net als de jouwe.
pi_40118647
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:54 schreef miss_dynastie het volgende: Doe dus niet alsof anderen een lekker makkelijk baantje hebben terwijl jij heel hard werkt, want zo werkt het niet.
Tja, ik vind nu eenmaal van wel, vooral in vergelijking met een telefonist(e). Zoals ik al eerder zei moet ik dus echt vaker een hele hoop onthouden/uit m'n koppie knallen en gewoon met een behoorlijk tempo de mensen zo snel mogelijk bedienen om het bij te houden. En natuurlijk ook nog alles eens goed op de tafels krijgen en vriendelijk blijven, met af en toe ook nog eens erg asociale klanten d'r tussen.

Nu heb je bij een telefonistenbaantje ook asociale mensen d'r bij zitten, en drukkere periodes, maar je kan en hoeft ook maar één persoon tegenlijk te helpen. Dat is in een drukke tent in de bediening niet zo. Als je niet iedereen na een x aantal minuten helpt zijn d'r allemaal kwaaie gezichten op je gericht; niet prettig. Dat betekend vaak een behoorlijk aantal tafels tegenlijk bedienen als het ook maar een beetje druk is. Rennen hoeft een telefonist niet, ik wel.

En om maar ontopic te blijven, dan is de beloning ook wel erg gewaardeerd. Vaak zien mensen ook dat ik het erg druk heb en veel moeite moet doen, en geven me daarom juist fooi.
pi_40118941
En om nog maar een voorbeeldje te noemen... Paar weken terug heb ik eens het ongenoegen gehad om telefoontjes te plegen met de klantenservices van NS en @Home. Allebei de keren werd ik eerst, op een 0900 nummer overigens, maar liefst een kwartier in de wacht gezet alvorens ik iemand aan de lijn kreeg, om vervolgens na een lang gesprek doorgewezen te worden naar een andere afdeling. Dat kan bij een telefonistenbaantje allemaal zo makkelijk, maar daar kom je in de bediening niet mee weg hoor. Ja moet en je zal je tafeltjes op tijd moeten helpen, daar kom je gewoon niet onderuit.
pi_40118990
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:02 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Tja, ik vind nu eenmaal van wel, vooral in vergelijking met een telefonist(e). Zoals ik al eerder zei moet ik dus echt vaker een hele hoop onthouden/uit m'n koppie knallen en gewoon met een behoorlijk tempo de mensen zo snel mogelijk bedienen om het bij te houden. En natuurlijk ook nog alles eens goed op de tafels krijgen en vriendelijk blijven, met af en toe ook nog eens erg asociale klanten d'r tussen.

Nu heb je bij een telefonistenbaantje ook asociale mensen d'r bij zitten, en drukkere periodes, maar je kan en hoeft ook maar één persoon tegenlijk te helpen. Dat is in een drukke tent in de bediening niet zo. Als je niet iedereen na een x aantal minuten helpt zijn d'r allemaal kwaaie gezichten op je gericht; niet prettig. Dat betekend vaak een behoorlijk aantal tafels tegenlijk bedienen als het ook maar een beetje druk is. Rennen hoeft een telefonist niet, ik wel.

En om maar ontopic te blijven, dan is de beloning ook wel erg gewaardeerd. Vaak zien mensen ook dat ik het erg druk heb en veel moeite moet doen, en geven me daarom juist fooi.
en vergeet volle dienbladen niet en gestapelde borden vol voedsel die je ook nog mee moet slepen
pi_40119210
Ik geef altijd fooi. Ik rond het af naar een mooi bedrag, de ene keer is dat ruimer dan de andere keer.
En ja, ook als ik alleen twee of drie drankjes op een terras bestel. Het bedienende personeel zorgt ervoor dat ik heerlijk relaxed, al dan niet onderuit gezakt, mijn versnaperingen aan mijn tafel krijg.
Als ik aan een bar tien minuten moet wachten dan is de fooi minder en ook afhankelijk van de persoon die mij bedient; Is hij/zij vrolijk, vriendelijk enz. Is het een chagrijn die de drukte niet aankan en mij daarom niet aan wil kijken dan krijgt deze wat mij betreft niets.

Overigens doe ik ook nog steeds bij de kapper. Zelfs als ik pin wurm ik nog wat losse euro's uit mijn portemonnee.
Please don't sit on my imaginary friend
pi_40119267
quote:
Op zondag 23 juli 2006 23:32 schreef snopprinses het volgende:
vandaag hadden we een belg die kwam beweren dat de spa blauw die in een flesje geserveerd was, kraanwater was
hoe typisch

waar werk je trouwens?
pi_40119474
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:22 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

hoe typisch

waar werk je trouwens?
Jeh wat moet je daar nou op zeggen die meneer bleef volhouden

onze lieve vrouwenplein in maastricht
pi_40119498
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:28 schreef snopprinses het volgende:

[..]

onze lieve vrouwenplein in maastricht
Da's dicht in de buurt waar ik werk. Ik werk bij Venezia in de Nieuwstraat.
  maandag 24 juli 2006 @ 00:33:00 #148
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_40119636
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 04:39:42 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_40119644
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:29 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Da's dicht in de buurt waar ik werk. Ik werk bij Venezia in de Nieuwstraat.
hehe toevallig Vrijdag zeker ook last gehad van de vele belgen?
pi_40119655
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:33 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Zo'n discussie moet je op een gegeven moment afkappen. Dat kun je niet winnen en dat gaat ten koste van je andere gasten. Om zo'n man tevreden te houden kun je aanbieden dat 'ie mee naar binnen loopt en ter plekke kijkt hoe je het flesje open maakt. Als 'ie dat niet wil of je dan nog niet gelooft, houdt het wat mij betreft op. Meneer kan dan bij de baas gaan klagen en dat flesje in z'n kont stoppen; als ik wéét dat ik gelijk heb en ik heb iemand de kans gegeven om het bewijs te zien, maar iemand is te halsstarrig, dan zoekt 'ie 't maar uit.
wij gaan niet eens in discussie met de klanten omzoiets
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')