quote:Tot nu nog niemand die dit zware karwei op zich heeft genomen, dus waarom niet
Op donderdag 22 januari 2004 18:30 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Over deel 3 gesproken,
Wie wil het openen?
Linz en ik hebben er één geopend en ik wil hierbij het stokje doorgeven aan een ander.Dus, VAK, Bharaath,Asha, Lone_Gunman,Internationalist, of anderen voelen jullie je geroepen?
Meteen ook maar m'n avatartje veranderd, het blijft een tragisch gezicht
rish!
[Dit bericht is gewijzigd door rishi120 op 23-01-2004 12:09]
quote:DIT topic...
Op vrijdag 23 januari 2004 11:56 schreef Internationalist het volgende:
deze topic is trouwens óók voor niet-hindustanen maar dat spreekt voor zich heh [afbeelding]
En volgens mij is het ook Hindoestanen.
En elke aandacht voor de Intifada of andere zielige groepje uit de jezus-regio is teveel.
quote:Topic is geen Nederlands woord dus daar zijn geen precieze regels voor. Beide worden doorelkaar gebruikt en ik prefereer 'deze' dus pech voor jou
Op vrijdag 23 januari 2004 12:03 schreef eetomit het volgende:[..]
DIT topic...
quote:Kan allebei.
Wat ouwehoer je man.
-edit- er staat ook topique, over het hoofd gezien? Als je de betweter uit komt hangen moet je het meteen goed doen
quote:Aandacht voor rechtvaardigheid is nooit teveel
En elke aandacht voor de Intifada of andere zielige zielig groepje uit de jezus-regio is teveel.
[Dit bericht is gewijzigd door Internationalist op 23-01-2004 12:24]
quote:Alsjeblieft:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:03 schreef rishi120 het volgende:
Waar is deel 2?
Kan ik me ff inlezen....rish!
quote:Kwam er ook vrij laat achter, leuk idd
Op vrijdag 23 januari 2004 12:03 schreef rishi120 het volgende:
deel 2 aan het lezen, 'k wist niet dat er een hindustanen topicje was, best leuk...rish!
quote:Tsja 5 ofzo die actief op deze topic reageren, en natuurlijk mensen net als jij die het n(i)et ontdekt hebben
Op vrijdag 23 januari 2004 12:12 schreef rishi120 het volgende:
Zijn er veel hindustanen op Fok! dan?
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 12:17 schreef Kwietje het volgende:
Halve hindustaan meldt zich!
quote:Ik blijf het opmerkelijk vinden dat sommigen een Hindoestanentopic als een soort van bedreiging beschouwen en even hier hun gal gaan spuwen en er weer gelinkt wordt naar extremistische groeperingen.
Op vrijdag 23 januari 2004 12:03 schreef eetomit het volgende:[..]
DIT topic...
En elke aandacht voor de Intifada of andere zielige groepje uit de jezus-regio is teveel.
Ook altijd leuk: autochtonen die ons Nederlands gaan verbeteren en het vervolgens ook niet goed doen.
eetomit, let op:
En elke aandacht voor de Intifada of ander, zielig groepje uit de Jezus-regio is teveel.
Volgens mij hoort het zo geschreven te worden, maar jij zal het wel beter weten?
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 23-01-2004 15:49]
Misschien is het toeval maar het is wel overduidelijk.
quote:Ik denk dat hij het heeft over het icon van Internationalist.
Op vrijdag 23 januari 2004 15:34 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat sommigen een Hindoestanentopic als een soort van bedreiging beschouwen en even hier hun gal gaan spuwen en er weer gelinkt wordt naar extremistische groeperingen.
(...)
quote:Volgens het volgende topic zijn de meeste FOK!-ers ook IT-ers, dus da's niet zo heel gek dan:
Op vrijdag 23 januari 2004 15:47 schreef Lone_Gunman het volgende:
Nu we toch aan het bashen zijn; Met alle respect, maar het is me opgevallen dat het vooral de IT'ers zijn die negatief reageren. Niet alleen in dit topic maar met bijna alle topics met een multicultureel tintje.Misschien is het toeval maar het is wel overduidelijk.
quote:Wat bedoel je precies met vrijpostig eigenlijk?
Op vrijdag 23 januari 2004 13:00 schreef rishi120 het volgende:
(...)
Wie (suri/hindoes) hebben ook zo de pest aan vrijpostige familie?
quote:Met alle respect voor de autochtone IT-ers die bashen, maar als je de hele dag achter je computer zit en weinig meemaakt van het leven buiten je computer, pizza's en bier dan word je wereld nogal klein en komt alles wat "vreemd" is bedreigend over.
Op vrijdag 23 januari 2004 15:47 schreef Lone_Gunman het volgende:
Nu we toch aan het bashen zijn; Met alle respect, maar het is me opgevallen dat het vooral de IT'ers zijn die negatief reageren. Niet alleen in dit topic maar met bijna alle topics met een multicultureel tintje.Misschien is het toeval maar het is wel overduidelijk.
Verwacht straks trouwens een poster die het woordje huilie gaat gebruiken. Bij deze
quote:Nou nou nou, een beetje minder generaliseren over IT-ers mag wel!
Op vrijdag 23 januari 2004 15:55 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Met alle respect voor de autochtone IT-ers die bashen, maar als je de hele dag achter je computer zit en weinig meemaakt van het leven buiten je computer, pizza's en bier dan word je wereld nogal klein en komt alles wat "vreemd" is bedreigend over.
Verwacht straks trouwens een poster die het woordje huilie gaat gebruiken. Bij deze
quote:Aha, dat verklaart een hoop
Op vrijdag 23 januari 2004 15:52 schreef VAK het volgende:
Volgens het volgende topic zijn de meeste FOK!-ers ook IT-ers, dus da's niet zo heel gek dan:
[poll] Verhouding It-ers/andere beroepen op Fok!!
quote:Mmm, ik bedoelde eigenlijk meer een bepaalde groep IT-ers en natuurlijk generaliseer ik,maar wat heb ik aan zo'n posting van eetomit.Een beetje terugtrollen op zijn tijd kan geen kwaad
Op vrijdag 23 januari 2004 15:58 schreef VAK het volgende:[..]
Nou nou nou, een beetje minder generaliseren over IT-ers mag wel!
![]()
Trouwens, inmiddels ook al het nieuws gehoord over die Indiase bruiloft waar ongeveer 50 doden zijn gevallen? Erg tragisch.
quote:Zeg we hebben net 2 topics achter de rug, give us a break. We moeten ons klaar maken voor de ellenlange discussie die mogelijk volgen.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:05 schreef yvonne het volgende:
Zeg, dit is een gewone slowchat geworden hoor
Ok, mensen wat vinden jullie van de recente ontdekkingen van de door mensenhanden gemaakte brug tussen Sri Lanka en Zuid-India?
De foto's zijn gemaakt door NASA.
[Dit bericht is gewijzigd door Lone_Gunman op 23-01-2004 16:12]
quote:Daarbij komt ook dat we dit topic aanvankelijk in General Chat hadden gezet maar later door Yvonne in C&H zijn gezet.Niet dat we in General Chat wilden gaan slowchatten, maar ik wil me ook niet verplicht voelen om de Hindoestaanse cultuur te gaan etaleren nu we in C&H zitten. We zijn toch geen kermisattractie?
Op vrijdag 23 januari 2004 16:07 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Zeg we hebben net 2 topics achter de rug, give us a break. We moeten ons klaar maken voor de ellenlange discussie die mogelijk volgen.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 23-01-2004 16:18]
quote:Is het weer pais en vree tussen die twee gebieden?
Op vrijdag 23 januari 2004 16:07 schreef Lone_Gunman het volgende:Ok, mensen wat vinden jullie van de recente ontdekkingen van de door mensenhanden gemaakte brug tussen Sri Lanka en Zuid-India?
quote:Toen ik dat nieuws voor de eerste keer zag ben ik gaan zoeken op de NASA-site om te kijken of het echt waar was.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:07 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Zeg we hebben net 2 topics achter de rug, give us a break. We moeten ons klaar maken voor de ellenlange discussie die mogelijk volgen.
Ok, mensen wat vinden jullie van de recente ontdekkingen van de door mensenhanden gemaakte brug tussen Sri Lanka en Zuid-India?
De foto's zijn gemaakt door NASA.
- De foto's zijn echt, die stond ook op de NASA site
- er staat niet op de NASA-site dat het door mensenhanden is gemaakt
Ik weet niet veel van geologie af, maar volgens mij is het best mogelijk dat er door verschuiving van Sri Lanka van India af zo'n 'restantje' is overgebleven van de verbinding. In de Ramayana kan het dan best zijn dat men dit stuk heeft gebruikt om een brug te bouwen, die inmiddels wel vergaan is.
Het ziet er mij in ieder geval enigszins natuurlijk uit. Je ziet aan beide kanten eerst een verbreding die steeds smaller wordt.
[edit]
Even gezocht weer, dit zegt NASA erover (als je even dat HT-toontje negeert):
quote:
NASA debunks Rama bridge theoryNASA poured cold water on claims by Hindu news services that the US agency's spaceborne cameras had discovered the remains of the mythical bridge built by Rama across the Palk Strait.
"Remote sensing images or photographs from orbit cannot provide direct information about the origin or age of a chain of islands, and certainly cannot determine whether humans were involved in producing any of the patterns seen," said NASA official Mark Hess.
NRI websites like Indolink.com and the Vaishnava News Network had run a story earlier this week saying that "space images taken by NASA" had revealed "a mysterious ancient bridge in the Palk Strait." The story gained currency when it was picked up, unquestioningly, by the PTI.
NASA said the mysterious bridge was nothing more than a 30 km long, naturally-occuring chain of sandbanks called Adam's bridge. Hess said his agency had been taking pictures of these shoals for years. Its images had never resulted in any scientific discovery in the area.
The Internet story further claimed "archaeological studies reveal that the first signs of human inhabitants in Sri Lanka date back to…about 1.75 million years ago" as does the age of the bridge. This, in turn, matched the age when the events of the Ramayana took place.
Historian B.D. Chattopadhyay of Jawaharlal Nehru University says the archaeological record says nothing of the sort. There is no evidence of a human presence in the subcontinent, he says, before roughly 250,000 to 300,000 years ago. It is generally believed man's hominid ancestors did not leave their African home until about two million years ago.
At least three ship channels have been dug through Adam's Bridge without any evidence of manmade construction. The sandbanks are not at a greater depth, never being more than 3 or 4 feet at high tide. Geologists believe the sandbank did at one time rise above sealevel.
Temple records suggest it was submerged by a violent storm as recently as 1480.
Communication experts say that false, suspect news finds much greater circulation than normal because of the internet. NASA's Hess said, "The images reproduced on the websites may well be ours, but their interpretation is certainly not ours."
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 23-01-2004 16:36]
quote:Ik heb inderdaad ook beide kanten gelezen. Toen ik het voor het eerst zag twijfelde ik enorm aan de verhalen die bepaalde sites gaven. Want als men naar de normale kaarten kijkt is deze strook ook enigszins zichtbaar.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:26 schreef VAK het volgende:[..]
Toen ik dat nieuws voor de eerste keer zag ben ik gaan zoeken op de NASA-site om te kijken of het echt waar was.
- De foto's zijn echt, die stond ook op de NASA site
- er staat niet op de NASA-site dat het door mensenhanden is gemaaktIk weet niet veel van geologie af, maar volgens mij is het best mogelijk dat er door verschuiving van Sri Lanka van India af zo'n 'restantje' is overgebleven van de verbinding. In de Ramayana kan het dan best zijn dat men dit stuk heeft gebruikt om een brug te bouwen, die inmiddels wel vergaan is.
Het ziet er mij in ieder geval enigszins natuurlijk uit. Je ziet aan beide kanten eerst een verbreding die steeds smaller wordt.
[edit]
Even gezocht weer, dit zegt NASA erover:
[..]
Staat er trouwens hierover iets in de Veda's?
quote:Nou ja, een conflict dat zich dan 1,5 miljoen jaar geleden afspeelde.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:17 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Is het weer pais en vree tussen die twee gebieden?
Mijn kennis van de Indiase geschiedenis is nog niet optimaal, maar volgens was er lange tijd een conflict gaande tussen die twee gebieden.
Of moet dit worden gezien als een daad van verzoening?
Het gaat erom dat er op sommige Indiase websites en nieuwssites berichten verschenen dat op NASA-satellietfoto's 'Rama's brug' was gevonden. Rama (van de Ramayana) liet die brug bouwen om Sri Lanka binnen te vallen.
Over de recente geschiedenis:Tussen Sri Lanka en India was enige tijd spanning (jaren '80 geloof ik) omdat er in Sri Lanka gevechten waren tussen de Sinhalezen en de Tamil-minderheid. Omdat er in India veel Tamil's woonden was er veel sympathie voor hun. De Tamil Tigers werden soms ook met wapens gesteund vanuit India. Uiteindelijk stuurde India een vredesmissie met soldaten naar Sri Lanka. Uiteindelijk zouden de Tamil Tigers ontwapend worden, maar toen begon de LTTE (Tamil Tigers) zich tegen de Indiase troepen te keren. In die "oorlog" tussen de LTTE en het Indiaas leger vielen honderden(/duizenden?) Indiase doden.
India trok zich uiteindelijk terug. De LTTE heeft later ook nog Rajiv Gandhi opgeblazen. India heeft zich later zo min mogelijk bemoeid met de strijd daar alhoewel men nog steeds de leider van de LTTE wil berechten voor de moord op Rajiv Gandhi.
Dit is voor zover ik weet wat er zich in enigszins recente tijden heeft afgespeeld tussen India en Sri Lanka. Misschien kan iemand nog wat dingen verbeteren of aanvullen. Maar dit heeft dus niks met die brug van hierboven te maken.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 23-01-2004 16:52]
quote:Ok, dit was hetgene wat volgens mij zo begin jaren ' 90 veel in het nieuws was.Uit dat conflict kwamen ook weer Tamil-vluchtelingen naar Nederland meen ik me te herinneren.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:44 schreef VAK het volgende:<uitleg>
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 23-01-2004 17:54]
quote:Hmm, ik heb geen idee eigenlijk. Ik weet wel dat er iets staat over de grenzen van Aryavarta (van toen) in Manu Smriti, maar die reiken niet tot Sri Lanka.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:39 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Ik heb inderdaad ook beide kanten gelezen. Toen ik het voor het eerst zag twijfelde ik enorm aan de verhalen die bepaalde sites gaven. Want als men naar de normale kaarten kijkt is deze strook ook enigszins zichtbaar.
Staat er trouwens hierover iets in de Veda's?
quote:
Q. What are the boundaries of Aryavarta?A.~ "It is bounded on the North by the Himalayas, on the South by the Vindyachal mountains, on the East and West by the sea. It has also on its West the Sarasvati River (Sindh or Attock) and on the East the Dhrisvati river also called the Brahmaputra which rises from the mountain east of Nepal, and passing down to the east of Assam and the west of Burma, falls into the Bay of Bengal in the Southern Sea (Indian Ocean). All the countries included between the Himalaya on the North and Vindhyachal mountains on the south as far as Rameshwar are called Aryavarta, because they were colonized and inhabited by Devas (the learned) and Aryas - the good and the noble." Manu 2: 22, 17.
quote:He Bharaath
Op vrijdag 23 januari 2004 17:52 schreef Bhaarath het volgende:
Ik meld me weer.
Voor alle duidelijkheid. Iedereen is hier welkom. Wij zijn geen gesloten club. En of er een dreiging van ons uit gaat?????
Ik geloof dat wij overal in de wereld een bescheiden minderheid zijn.
Hindoes zijn nog nooit een ander land binnen gevallen.
Wij zijn echt geen clubje onder elkaar.
Misschien dat TS zijn openingspost nog kan aanpassen en hetgene wat jij al schreef (dat iedereen kan meepraten in dit topic) erin zet.Sommigen hebben zo'n instructie toch nodig, anders is het weer een reden om nonsense te schrijven. Maar goed, zoals al 2 delen eerder bleek, uiteindelijk kunnen we weer ontopic verder.
quote:Het uiterste zuiden van India is altijd al een beetje apart geweest, vooral de Tamil-gebieden. Tijdens de Maurya-dynastie verenigde Chandragupta in ong.200 v.Chr. al de verschillende staten bijelkaar. Maar in het uiterste zuiden bleven de Pandyan, Cheran, en Cholan koninkrijken apart. Mosliminvallers zijn wel diep in het zuiden doorgedrongen en hebben zelfs de tempels van Madurai kunnen vernietigen, maar ze zijn er nooit gebleven om er te blijven heersen.
Op vrijdag 23 januari 2004 17:08 schreef VAK het volgende:Hmm, ik heb geen idee eigenlijk. Ik weet wel dat er iets staat over de grenzen van Aryavarta (van toen) in Manu Smriti, maar die reiken niet tot Sri Lanka.
quote:Waarom hadden de Tamils een streepje voor op de Indïers? Was het voor de Britten niet één pot nat?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:22 schreef Bhaarath het volgende:Tijdens de Britten werden de Tamils duidelijk voor getrokken. Ze kregen de betere banen.
quote:Niet in India, maar in Srilanka. Dit wil niet zeggen dat de Engelsen de Tamils zo leuk vonden. Ze hadden een bepaalde strategie.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:25 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Waarom hadden de Tamils een streepje voor op de Indïers? Was het voor de Britten niet één pot nat?
In India deden de Engelsen hetzelfde. In de jaren twintig / dertig van de vorige eeuw werd het Indian National Congress, dat streef naar totale onafhanklijkheid steeds sterker. Als tegenwicht hebben de Britten de Moslim League opgericht. De moslimsleiders begonnen de Britten te steunen en het Congress tegen te werken. De Engelsen begonnen het Urdu als taal te propageren in plaats van Hindi in het noorden.
In het Hindi zegt men: "phuT Daalo, raaj karo".
quote:Die Shankaracharya had toch het boeddhisme en jainisme in India in India teruggebracht? Kom je trouwens ook van het platteland of uit de stad juist?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:13 schreef Bhaarath het volgende:
Ik weet niet zo veel van geschiedenis.
(...)
Daarbij heb ik de film "Adi Shankaracharya". besteld. De enigste film die geheel in het Sanskrit is gemaakt. Heel realistisch. De beelden van het platteland van Zuid-India maken me emotioneel. Totaal iets anders dan Bollywood, Kollywood of Sandalwood. Dit zijn echte bewaarDVD's.
quote:Maar vroeger was er toch wel sympathie voor de LTTE bij de Tamils?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:22 schreef Bhaarath het volgende:
Om even terug te komen op VAK over SriLanka.
Ja, zo is het gegaan. Ik wil eraan toevoegen dat de LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam) geen steun hebben bij de Tamils in India. (...)
quote:Weet jij hoe het komt dat er zoiezo veel meer christenen zijn in Tamil Nadu en Kerala dan in de wat noordelijke (muv het noord-oosten) gebieden? Komt het doordat de koloniale machten daar eerder actief worden, of wordt het Noord-Zuid verschil gebruikt? In Kerala waren we in Periyar bijvoorbeeld, bij de grens bij Tamil Nadu. Echt alles was christelijk daar, veel kerken, namen van personen etc., terwijl dat echt in het binnenland ligt.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:49 schreef Bhaarath het volgende:
(...)
Een ander feit is dat de missie en zending op Srilanka meer succes had bij de Tamils.
quote:"Maak 't kapot, regeer"?
(...)
quote:Heb al flink bijgeleerd middels deze topics !
Op vrijdag 23 januari 2004 20:17 schreef VAK het volgende:
"Maak 't kapot, regeer"?
Mijn Hindi is niet zo goed en SKMBeat's Hindi is nog minder goed, dus
quote:Het Boeddisme was al in verval. Shankaracharya bracht de Vedanta terug door commentaren op verschillende Upanishads te schrijven.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:17 schreef VAK het volgende:Die Shankaracharya had toch het boeddhisme en jainisme in India in India teruggebracht?
quote:Platteland. Kustgebied van Karnataka, onder Goa. Tropisch paradijs.
Kom je trouwens ook van het platteland of uit de stad juist?
quote:Nee, alleen bij enkele fanatieke DMK (Dravida munetra kazahagam)aanhangers. Die menen dat vroeger heel India Tamil is geweest.
Maar vroeger was er toch wel sympathie voor de LTTE bij de Tamils?
quote:Alleen in Kerala zijn veel christenen. De missionering en zending is actiever geweest in het zuiden. Waarom weet ik niet. In het Noorden en ook al in Mumbai zijn christenen halve Engelsen.
Weet jij hoe het komt dat er zoiezo veel meer christenen zijn in Tamil Nadu en Kerala dan in de wat noordelijke (muv het noord-oosten) gebieden? Komt het doordat de koloniale machten daar eerder actief worden, of wordt het Noord-Zuid verschil gebruikt? In Kerala waren we in Periyar bijvoorbeeld, bij de grens bij Tamil Nadu. Echt alles was christelijk daar, veel kerken, namen van personen etc., terwijl dat echt in het binnenland ligt.
quote:Verdeel en heers.Mijn Hindi is ook niet zo goed hoor.
"Maak 't kapot, regeer"?
Mijn Hindi is niet zo goed en SKMBeat's Hindi is nog minder goed, dus
Vak, ik merk aan heel veel dat je duidelijk Arya-samaaji bent. Dat vind ik ok hoor. In Delhi heb ik veel contact gehad met Arya-samaj. Ze zijn daar heel actief op Sanskrit gebied. In Zuid-India is de Arya Samaj zo goed als afwezig.
Trouwens de serie van Chanakya is ook "aarsha", om in Arya-Samaj termen te blijven.
quote:PhuT is zelfstandignaamwoord. PhoRna is doen breken, van een pot of zo. PhuTna is intransitief. Eigenlijk hadden de Britten het niet van zich zelf. Er is een spreuk in het Latijn "Divida et impera". De Romeinen kenden het al.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:42 schreef SKMbeat het volgende:
Heb al flink bijgeleerd middels deze topics !
quote:Zo fanatiek ben ik niet. Mijn aadja was wel pandit, maar die heb ik nooit gekend. M'n vader heeft zich nooit echt verdiept in de inhoud, maar ik heb wel veel meegekregen op die manier. Ik ben mij nu erin aan 't verdiepen dus misschien kom ik wat fanatieker over dan ik eigenlijk ben.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:40 schreef Bhaarath het volgende:
(...)
Vak, ik merk aan heel veel dat je duidelijk Arya-samaaji bent. Dat vind ik ok hoor. In Delhi heb ik veel contact gehad met Arya-samaj. Ze zijn daar heel actief op Sanskrit gebied. In Zuid-India is de Arya Samaj zo goed als afwezig.
Trouwens de serie van Chanakya is ook "aarsha", om in Arya-Samaj termen te blijven.
"Aarsha" ken ik niet, wat betekent dat?
[edit]Gegoogled, "afkomstig van de rishi's" blijkbaar, daar wordt inderdaad vrij veel nadruk op gelegd.
quote:Als je je ergens in verdiept hoef je niet fanatiek te zijn. Vaak is het het tegenovergestelde. Het zijn juist de fanatici die zich nergens in verdiepen en altijd al een oordeel klaar hebben.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:59 schreef VAK het volgende:[..]
Zo fanatiek ben ik niet. Mijn aadja was wel pandit, maar die heb ik nooit gekend. M'n vader heeft zich nooit echt verdiept in de inhoud, maar ik heb wel veel meegekregen op die manier. Ik ben mij nu erin aan 't verdiepen dus misschien kom ik wat fanatieker over dan ik eigenlijk ben.
"Aarsha" ken ik niet, wat betekent dat?
[edit]Gegoogled, "afkomstig van de rishi's" blijkbaar, daar wordt inderdaad vrij veel nadruk op gelegd.
aarSha / arsh is een bijvoegelijk naamwoord van Rishi. In de Arya Samaj wordt dat gebruikt om iets aan te duiden dat het aanvaardbaar is volgens de Arya Samaj. Hoewel ik het niet met alles eens ben van de Arya Samaj, moet ik erkennen dat de Arya Samaj heel veel goed werk heeft verricht.
quote:* Internationalist ook benieuwd is
Op vrijdag 23 januari 2004 22:23 schreef Asha het volgende:
Misschien hebben jullie het al eens eerder verteld. Maar was de preciese rede dat de Arya Samaj is opgericht? Ik heb 2 verschillende theorieen gehoord.
quote:Weet je zeker dat dit het is?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:49 schreef Bhaarath het volgende:.
Ik zou anders zeggen: "Alag karo, raaj karo"
Maar op den duur komt het allemaal op het zelfde neer.
ff nog een opmerking over Shankaracharya.
Hij heeft het hindoeisme weer vaste grond gegeven. In zijn tijd was het hindoeisme en boeddhisme aan het versplinteren en men vergat de ware filosofie van de Veda's. Veel mensen begrepen niets van die oude wijsheden en daarom besloot hij om dit voor hen ook begrijpbaar te maken.Om het land te verenigen heeft hij 4 spirituele plaatsen 'benoemd' om de vedanta te verspreiden.
[Dit bericht is gewijzigd door Lone_Gunman op 23-01-2004 23:47]
quote:Oke
Op vrijdag 23 januari 2004 22:30 schreef Bhaarath het volgende:
Hoi, Asha. Laat VAK maar eerst antwoorden.
quote:Bedoel je echt de oprichting van de Arya Samaj als organisatie of waarin de ideeën van Swami Dayanand verschillen met die van anderen?
Op vrijdag 23 januari 2004 22:23 schreef Asha het volgende:
Misschien hebben jullie het al eens eerder verteld. Maar was de preciese rede dat de Arya Samaj is opgericht? Ik heb 2 verschillende theorieen gehoord.
Voor zover ik weet had de oprichting van de Arya Samaj had als belangrijkste doel om de Vaidik Dharm (Vedische religie) weer verder te doen herleven. Swami Dayanand had ook niet het eeuwige leven en hij wilde niet dat na z'n dood iedereen weer naar de "orthodoxie" zou terugkeren.
De 10 principes van de Arya Samaj zijn:
quote:
1. God is de oorzaak van alle ware kennis en van de zaken die hierdoor gekend worden.
2. Het opperwezen is Waar, Intelligent, Heilig, Gelukkig, Almachtig, Rechtvaardig, Barmhartig, Zonder gelijke. Hij is de onderhouder van het heelal, de Albeheerser, de Aldoordringer, Alwetend, zonder vrees. Hij is zonder Begin, Ongeboren, Oneindig, Onveranderlijk, Eeuwig, Onverouderbaar, Onsterfelijk en Onlichamelijk. Hij is de Maker van het heelal. Slechts Hem komt aanbidding toe.
3. De veda’s zijn de boeken der ware kennis. Het is de voornaamste plicht van de Ariërs om te lezen, te onderwijzen, te horen en voor te dragen.
4. Ieder zal steeds bereid zijn de waarheid aan te nemen en onwaarheid te verwerpen.
5. Alle daden dienen deugdzaam te zijn, d.w.z. zij moeten gesteld worden na de overweging van hunne toelaatbaarheid of slechtheid.
6. Het hoofddoel van de Arya Samaj is het welzijn der wereld, d.i. de bevordering van alle lichamelijke, geestelijke en sociale belangen.
7. Ieder zal overeenkomstig zijn verdiensten met liefde en rechtvaardigheid behandeld worden.
8. Onkunde moet uitgeroeid en kennis verspreid worden.
9. Niemand zal tevreden zijn met eigen welzijn, maar ieder beschouwt zijn eigen welzijn als ondergeschikt aan dat van allen.
10. Allen dienen zich te onderwerpen aan de wetten, die heilzaam zijn voor de ganse gemeenschap. In persoonlijke aangelegenheden mag echter naar goedvinden gehandeld worden.
quote:Alag karo is apart zetten. "PhuT Daalo, raaj karo" is een vaste uitdrukking, een soort spreekwoord.
Op vrijdag 23 januari 2004 22:34 schreef Lone_Gunman het volgende:
Weet je zeker dat dit het is?
Ik zou anders zeggen: "Alag karo, raaj karo"
Maar op den duur komt het allemaal op het zelfde neer.
quote:Hier heb ik niets aan toe te voegen. Ja, Shankaracharya is bijna onbekend in het Noorden.Waarom weet ik niet.
ff nog een opmerking over Shankaracharya.
Hij heeft het hindoeisme weer vaste grond gegeven. In zijn tijd was het hindoeisme en boeddhisme aan het versplinteren en men vergat de ware filosofie van de Veda's. Veel mensen begrepen niets van die ouwde wijsheden en daarom besloot hij om dit voor hen ook begrijpbaar te maken.Om het land te verenigen heeft hij 4 spirituele plaatsen 'benoemd' om de vedanta te verspreiden.
quote:Ik zal ook maar wat vertellen over de andere vraag:
Op vrijdag 23 januari 2004 22:52 schreef VAK het volgende:[..]
Bedoel je echt de oprichting van de Arya Samaj als organisatie of waarin de ideeën van Swami Dayanand verschillen met die van anderen?
De Arya Samaj gelooft dat de 4 Veda's een openbaring aan de mens van God zijn, oa. omdat die geschriften intern consistent zijn en voldoen aan de natuurwetten/logica. Elk ander geschrift moet dus aan de Veda's en de natuurwetten getoetst worden om als gezaghebbend gezien te worden.
Daardoor beschouwt de A.S. de Purana's, Tantra's en een aantal andere geschriften die door anderen wel als gezaghebbend worden gezien, niet als gezaghebbend. Swami Dayanand beschouwde die boeken als het werk van egoïstische oplichters.
Doordat de A.S. die boeken niet als gezaghebbend beschouwt zitten er wat verschillen tussen de A.S. en de "Pauraniks" (mensen die wel in de Purana's geloven). Een aantal verschillen zijn o.a.:
Ik zal er één ding uithalen en mijn mening over geven.
Over één god of meer goden. Deze kwestie is niet relevant voor hindoes. Er zijn zoveel filosofieen, maar er is bij mij weten niet gefilosofeerd over het feit of er één god is of meerdere goden.
Dit is typisch een probleem van de zgn. Abrahamistische religies zoals islam en christendom.
God kun je beschouwen als een oerbron van bewustzijn, substratum van alles wat er is. Iets dat buiten het waarnemingsvermogen van de zintuigen ligt. Dus ook iets wat niet te tellen is. Je kunt je net zo goed afvragen hoeveel liefde er is, één of meer. Hoeveel lucht is er, één of meer. Manifestaties zijn er ontelbaar. Dan zit je met de vraag, wat versta je onder god. Elke voorstelling is onvolmaakt. Daarom zijn er zoveel voorstelling. Is god een vader? Zoals in het christendom wordt beweerd. Waarom dan geen moeder? God als moeder, en je hebt al twee goden. Ieder die in god gelooft maakt er een voorstelling van en daarom zijn er per definitie al meer goden.
Oke, je zegt er is één god. Maar het gevaar krijg je dat je denkt dat je de ware god heb en de andere goden zijn niet waar, want er is immers maar één god. Gevolg: godsdienstoorlogen.
Toch komt monotheisme bij hindoes veel voor, vooral bij Vaishnavas. Maar er is een verschil. Zij zeggen Vishnu is de ene god en de andere goden zijn manifestaties van Vishnu. Bij Shaivisme het zelfde.
"Shivasya hRidayam viShNur-viShNoscha hRidayam shivaH" (Het hart van Shiva is Vishnu en het hart van Vishnu is Shiva) is typisch hindoe.
De filosofen hebben zich druk gemaakt om te onderzoeken wat god is in plaats van te gaan tellen hoeveel goden er zijn. De coclusie is "neti neti (na+iti, na+iti) " = niet dit en niet dit. Je kunt dus wel zeggen wat god niet is, maar niet zeggen wat het wel is.
Heel iets anders dan het islamitische of christelijke idee dat god een vader is die de wereld heeft geschapen uit het niets en dan ergens is, buiten de wereld.
Scheppen, iets maken uit het niets kan gewoon niet. Schepping wordt in het Sanskrit / Kannada / Hindi vertaald met ShRiShTi. De stam van dit woord shRi betkent eruit gaan, uit zenden. Dat is nu wat hindoes beweren. Het universum is onstaan door een verdichting van geest naar stof. In een Upanishad wordt dat vergeleken, met de zijden draden uit een spin. "Eko'ham bahu shyaam" (= ik ben één, laat ik meer worden).
Om iets van het hindoeisme te begrijpen, moet je alle ideeen van god en godsdienst van het christendom of islam even vergeten.
Nu heb ik voorlopig genoeg gefilosofeerd.
quote:Het punt dat jij maakt, dat God moeilijk in een getal te vatten is kan ik me wel in vinden. Maar ik beschouw het toch als een probleem om te geloven in meerdere goden. Dan kun je namelijk ook geloven in conflicten tussen goden en kun je 1 god aanbidden en de rest laten zitten. Verder kan polytheïsme eveneens leiden tot godsdienstoorlogen aangezien men kan geloven dat de ene god inferieur is aan de andere. Shaivieten zeggen bijvoorbeeld dat Vishnu inferieur is aan Shiva en Vaishnavas juist andersom.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:13 schreef Bhaarath het volgende:
Voor een groot gedeelte ben ik met de stellingen van de Arya Samaj eens. Maar er zijn nog zoveel andere vormen van hindoeisme.Ik zal er één ding uithalen en mijn mening over geven.
Over één god of meer goden. Deze kwestie is niet relevant voor hindoes. Er zijn zoveel filosofieen, maar er is bij mij weten niet gefilosofeerd over het feit of er één god is of meerdere goden.
(...)
quote:Je zal waarschijnlijk wel eten wat de visie van Swami Dayanand hierover was, namelijk dat God, de ziel en de oermaterie alle 3 eeuwig bestaan hebben en God het universum uit de oermaterie heeft geschapen.
Scheppen, iets maken uit het niets kan gewoon niet. Schepping wordt in het Sanskrit / Kannada / Hindi vertaald met ShRiShTi. De stam van dit woord shRi betkent eruit gaan, uit zenden. Dat is nu wat hindoes beweren. Het universum is onstaan door een verdichting van geest naar stof. In een Upanishad wordt dat vergeleken, met de zijden draden uit een spin. "Eko'ham bahu shyaam" (= ik ben één, laat ik meer worden).(...)
Ik ben daar nog niet uit. Als ik probeer te bevatten hoe het allemaal begonnen is klinkt de theorie dat alles uit God voorkomt logischer. Maar als ik kijk naar wat het impliceert lijkt mij Swami Dayanand's interpretatie logischer.
quote:Het feit dat je god aanbidt wil al zeggen dat je er een voorstelling van maakt. Je hebt een naam en een vorm. Namen en vormen zijn oneindig.
Op zaterdag 24 januari 2004 23:03 schreef VAK het volgende:[..]
Het punt dat jij maakt, dat God moeilijk in een getal te vatten is kan ik me wel in vinden. Maar ik beschouw het toch als een probleem om te geloven in meerdere goden. Dan kun je namelijk ook geloven in conflicten tussen goden en kun je 1 god aanbidden en de rest laten zitten. Verder kan polytheïsme eveneens leiden tot godsdienstoorlogen aangezien men kan geloven dat de ene god inferieur is aan de andere. Shaivieten zeggen bijvoorbeeld dat Vishnu inferieur is aan Shiva en Vaishnavas juist andersom.
quote:Ik kende Swami Dayanands standpunt niet. Dit lijkt op de Sankhya-filosofie. Ik ken wel het Vedanta-standpunt. Het enigste wat bestaat is Brahma (met een korte a, brahm in het Hindi). Bestaan in letterlijke zin. Dus dat niet aan tijd of ruimte gebonden is. Dat wil dus zeggen, geen begin en geen einde en overal aanwezig. Al het andere is onstaan weliswaar uit Brahm(a), maar onder invloed van Maya. Maya wordt vaak vertaald met illusie, maar is het niet. De wortelstam van maya is ma, dat meten betkent. Alles wat meetbaar is, maya en dus niet absoluut waar. God in de betekenis van Ishvar is ook maya. (Brahma+maya=ishvar). De essentie van de menselijke ziel ook brahma. Atma en brahma zijn "scheikundig" hetzelfde. Beide zijn sac-chid-ananda. Maar men beseft dat niet. Dat wordt onwetendheid genoemd. Je gaat de wereld zien als waar, terwijl ze niet waar is. Niet waar in de zin van "mithyaa". Dat wil zeggen waar, maar onwaar in een andere toestand. Vergelijk het met een droom. Als je droomt denk je tijdens het dromen dat alles echt gebeurt. Maar als je wakker wordt besef je pas dat je gedroomd heb en dat de droom niet waar is. Er is een andere toestand buiten het waken. In die toestand die buiten de zintuigen ligt merk je dat de wereld ook maar als een droom is.
Je zal waarschijnlijk wel eten wat de visie van Swami Dayanand hierover was, namelijk dat God, de ziel en de oermaterie alle 3 eeuwig bestaan hebben en God het universum uit de oermaterie heeft geschapen.Ik ben daar nog niet uit. Als ik probeer te bevatten hoe het allemaal begonnen is klinkt de theorie dat alles uit God voorkomt logischer. Maar als ik kijk naar wat het impliceert lijkt mij Swami Dayanand's interpretatie logischer.
De eerste generatie heeft veel te kampen gehad met het nieuwe gezinsmodel (man en vrouw samen de baas, kinderen luisteren naar ouders maar mogen ook kritiek leveren) die men hier aantrof en heeft veel 'slachtoffers' opgeëist,maar uiteindelijk is men er zich bewust van geworden dat de traditionele Hindoestaanse gezinsstructuur niet haalbaar en gewenst was in Nederland, voor het gezin zelf en de maatschappij.
De problemen waar de 2e generatie Hindoestanen mee te maken zal krijgen of al heeft is de werkdruk. Zowel man als vrouw zijn opgeleid en hebben een baan en hoe combineer je dat binnen een Hindoestaans gezin dat toch gewend is veel tijd te besteden aan kinderen en familie.
quote:Swami Dayanand noemt dat (vertaald) het Neo-Vedantische geloof. Hij heeft daar ook een stuk over geschreven waarom dat volgens hem niet klopt:
Op zaterdag 24 januari 2004 23:48 schreef Bhaarath het volgende:
(...)Ik kende Swami Dayanands standpunt niet. Dit lijkt op de Sankhya-filosofie. Ik ken wel het Vedanta-standpunt. Het enigste wat bestaat is Brahma (met een korte a, brahm in het Hindi). (...)Dit is ongeveer de theorie van Advaita-Vedanta (adwait-vedaant).
De Vedische visie volgens Swami Dayanand is dat God, de ziel (Aatma) en de oermaterie (prakriti) alle 3 ongecreeërd en eeuwig zijn. In zijn hoofdstuk over creatie legt hij dat idee uit, ondersteund met citaties uit de geschriften: Creation. Dat citaat moet die spin haalt hij ook aan, maar vreemd genoeg zonder uitleg waardoor het juist het Advaita-Vedanta lijkt te ondersteunen, maar misschien ligt dat aan de Engelse vertaling.
quote:Je zou het natuurlijk ook kunnen zien dat de prakriti in God zit (want die is immers overal) en zo de wereld daaruit ontwikkelt. Dat ligt vrij nou met vertalen.
"Just as a spider does not take in anything from outside, but draws out filaments from its body with which it spins its web and sports about in it, so does God evolve the world out of His Own self, becomes metamorphosed into it, and enjoys Himself." MUNDAKA UPANISHAD, I:1, 7
[edit]
De volgende alinea behandelt hij dat citaat.
quote:
Moreover the illustration of a spider and its web does not prove your contention. Instead it disproves it, because the material body of the spider is the material cause of the filaments, whilst the soul within is the efficient cause.*
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 25-01-2004 16:31]
quote:Dit lijkt ook op wat ik in m'n omgeving gezien heb. Ik heb wel het idee dat de huwelijken van 2-3 jaar geleden het wat langer gaan volhouden dan die van 5-10 jaar geleden (algemeen gesproken natuurlijk, veel koppels houden het wel uit). Maar 't is natuurlijk nu nog te vroeg om daarover te oordelen.
Op zondag 25 januari 2004 13:48 schreef SKMbeat het volgende:
Zonet Chutney.nl op TV gezien.
Goed dat ze problemen binnen Hindoestaanse gezinnen ook bespreekbaar maken, dat het minder een taboe aan het worden is.De eerste generatie heeft veel te kampen gehad met het nieuwe gezinsmodel (man en vrouw samen de baas, kinderen luisteren naar ouders maar mogen ook kritiek leveren) die men hier aantrof en heeft veel 'slachtoffers' opgeëist,maar uiteindelijk is men er zich bewust van geworden dat de traditionele Hindoestaanse gezinsstructuur niet haalbaar en gewenst was in Nederland, voor het gezin zelf en de maatschappij.
De problemen waar de 2e generatie Hindoestanen mee te maken zal krijgen of al heeft is de werkdruk. Zowel man als vrouw zijn opgeleid en hebben een baan en hoe combineer je dat binnen een Hindoestaans gezin dat toch gewend is veel tijd te besteden aan kinderen en familie.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 25-01-2004 14:43]
quote:Ik heb er ook nog niet echt zicht op. Daarvoor heb ik te weinig contact met mijn familie en andere Hindoestanen.Ik ben benieuwd hoe het verlopen zal met het Hindoestaanse gezin en familiebanden. Het gaat toch redelijk de Westerse kant op.
Op zondag 25 januari 2004 14:36 schreef VAK het volgende:[..]
Dit lijkt ook op wat ik in m'n omgeving gezien heb. Ik heb wel het idee dat de huwelijken van 2-3 jaar geleden het wat langer gaan volhouden dan die van 5-10 jaar geleden (algemeen gesproken natuurlijk, veel koppels houden het wel uit). Maar 't is natuurlijk nu nog te vroeg om daarover te oordelen.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 25-01-2004 21:55]
quote:Sorry, ik bedoelde inderdaad de ideeen van Swami Dayanand.
Op vrijdag 23 januari 2004 22:52 schreef VAK het volgende:[..]
Bedoel je echt de oprichting van de Arya Samaj als organisatie of waarin de ideeën van Swami Dayanand verschillen met die van anderen?
Voor zover ik weet had de oprichting van de Arya Samaj had als belangrijkste doel om de Vaidik Dharm (Vedische religie) weer verder te doen herleven. Swami Dayanand had ook niet het eeuwige leven en hij wilde niet dat na z'n dood iedereen weer naar de "orthodoxie" zou terugkeren.
De 10 principes van de Arya Samaj zijn:
[..]
Over de incarnatie van God. Ik dacht dat juist wel de Gita en Ramayan voorkomt.
quote:Hier ben ik het helemaal mee eens. Als je kijkt naar andere relegieen, dan kun je niet afwijken. Want dan kun je je geen moslim of christen noemen. Bij het Hindoeisme ligt dat anders. Er is plaats voor een eigen interpretatie.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:13 schreef Bhaarath het volgende:
Voor een groot gedeelte ben ik met de stellingen van de Arya Samaj eens. Maar er zijn nog zoveel andere vormen van hindoeisme.Ik zal er één ding uithalen en mijn mening over geven.
Dit is typisch een probleem van de zgn. Abrahamistische religies zoals islam en christendom.
Oke, je zegt er is één god. Maar het gevaar krijg je dat je denkt dat je de ware god heb en de andere goden zijn niet waar, want er is immers maar één god. Gevolg: godsdienstoorlogen.
quote:Het wordt tijd dat uit die taboesfeer komt.
Op zondag 25 januari 2004 13:48 schreef SKMbeat het volgende:
Zonet Chutney.nl op TV gezien.
Goed dat ze problemen binnen Hindoestaanse gezinnen ook bespreekbaar maken, dat het minder een taboe aan het worden is.De eerste generatie heeft veel te kampen gehad met het nieuwe gezinsmodel (man en vrouw samen de baas, kinderen luisteren naar ouders maar mogen ook kritiek leveren) die men hier aantrof en heeft veel 'slachtoffers' opgeëist,maar uiteindelijk is men er zich bewust van geworden dat de traditionele Hindoestaanse gezinsstructuur niet haalbaar en gewenst was in Nederland, voor het gezin zelf en de maatschappij.
quote:Ik denk dat door de vaak nog sterke familiale banden de ouders gemotiveerd worden om zo min mogelijk contact met elkaar op te nemen. Het is al een schande dat het gebeurd en men beschuldigt elkaar met van alles en nog wat dus dan gaan men niet zo snel naar vreedzame pedagogische oplossingen zoeken denk ik.
Op zondag 25 januari 2004 22:03 schreef Asha het volgende:[..]
Het wordt tijd dat uit die taboesfeer komt.
Wat wel opmerkelijk was dat bij de Hindoestanen zeer weinig co-ouderschap voorkomt. Dus dat de man en vrouw het kind alsnog samen opvoeden. Bij een scheiding is er zoveel haat en nijd dat men niet eens in het belang van het kind de opvoeding samen willen doen. Wat wel jammer is.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 25-01-2004 22:36]
quote:Klopt. Schande is het eerste waar aan men denkt. En de mening van de familie. Wat zullen die wel zeggen. Om dat te voorkomen blijft men maar bij elkaar. Maar tegenwoordig zijn de meeste ouders beter geschoold en zouden beter moeten weten. Misschien dat het in de toekomst veranderd.
Op zondag 25 januari 2004 22:15 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik denk dat door de vaak nog sterke familiale banden de ouders gemotiveerd worden om zo min mogelijk contact met elkaar op te nemen. Het is al een schande dat het gebeurd en men beschuldigt elkaar met van alles en nog wat dus dan gaan men niet zo snel naar vreedzame pedagogische oplossingen zoeken denk ik.
Scheiding is toch nog een redelijk nieuw fenomeen voor Hindoestanen al vind zelf dat het al zo'n 50 jaar geleden in Suriname had mogen ontstaan. Als ik naar mijn eigen (verre) familie en Hindoestaanse kennissen in Nederland en Suriname kijk dan heb ik redelijk wat onacceptabele huwelijken gezien ( drank, mishandeling, geestelijke manipulatie,et..). Deze zaken komen ook in Nederland voor,maar hier was het al eerder mogelijk en sociaal-familiair acceptabel dat er een scheiding mogelijk werd gemaakt.
Ik heb een tante die na bijna 30 jaar getrouwd te zijn geweest, is gescheiden. Terwijl haar huwelijk alles behalve goed was. Ze werd vaak mishandeld door haar man, als hij gedronken had. Ze bleef zolang bij hem, vanwege de kinderen. Tenminste dat zei ze. Ik denk eerder dat ze het een schande vond om te scheiden.
quote:Ik ken mensen die werkelijk geloven dat hun beeldje leeft. Het enige waar godsdienst voor hun uit bestaat is het verzorgen van dat beeldje. Het elke dag wassen, het raam niet openlaten (want dan krijgt ie het koud), omhangen met mala's etc. Daar heb ik geen begrip voor.
Op zondag 25 januari 2004 21:49 schreef Asha het volgende:[..]
Sorry, ik bedoelde inderdaad de ideeen van Swami Dayanand.
Ik ben niet met alles eens, maar ik kan mij wel vinden in veel van zijn ideeen.
In de Veda´s worden de goden inderdaad niet beschreven, hoe ze uitgebeeld worden. Ik denk dat de gedachte daarachter is om God een vorm te kunnen geven. Dat men ergens een "gedaante" heeft om zich op te richten. We weten natuurlijk dat dit God niet is. Helaas wordt dit naar de buitenwereld toe niet altijd even handig gebracht.
Mij is nooit geleerd om me op een bepaalde gedaante te richten en heb daar ook nooit echt behoefte toe gehad.
quote:Ik weet (bijna) zeker dat er in de Valmiki (dus niet die van Tulsidas) Ramayana niks staat over Rama Chandra als God.
Over de incarnatie van God. Ik dacht dat juist wel de Gita en Ramayan voorkomt.
Over de Gita ben ik wat minder zeker, Swami Dayanand zei dit erover:
quote:Verder moet je er natuurlijk rekening mee houden dat de hele Mahabharat begon met iets van 8.000 (?) verzen en nu bestaat uit 100.000 (?) verzen. Dus alles is door flink wat verschillende personen uitgebreid.
Q. But Krishna says in the Gita, "Whenever there is decay of virtue, I take on a human form." GITA 4: 7. What is your answer to this?Being opposed to the Veda, it cannot be held to be an authority. Though it is possible that Krishna, being very virtuous and being extremely anxious to further the cause of righteousness, might have wished that he would like to be born again and again at different times to protect the good and punish the wicked. if such was the case, there is no harm in it; because 'whatever the good and the great possess - their wealth, their bodies, aye eve their hearts - is at the service of humanity? In spite of all this Krishna could never be God.
quote:Dit soort beleven van godsdienst kan ik mij ook niet in vinden. Ik hou mij meer bezig met het bestuderen ervan, lezen en begrijpen van geschriften. Ook ben ik niet zoveel bezig met rituelen, want dat is niet het belangrijkste. Ik heb wel beeldjes in huis, ben daarmee opgevoed. Maar ik doe het verder op mijn eigen manier.
Op zondag 25 januari 2004 22:43 schreef VAK het volgende:[..]
Ik ken mensen die werkelijk geloven dat hun beeldje leeft. Het enige waar godsdienst voor hun uit bestaat is het verzorgen van dat beeldje. Het elke dag wassen, het raam niet openlaten (want dan krijgt ie het koud), omhangen met mala's etc. Daar heb ik geen begrip voor.
quote:Er bestaan dus verschillende interpretaties hierover. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden in de Gita.
Ik weet (bijna) zeker dat er in de Valmiki (dus niet die van Tulsidas) Ramayana niks staat over Rama Chandra als God.Over de Gita ben ik wat minder zeker, Swami Dayanand zei dit erover:
[..]Verder moet je er natuurlijk rekening mee houden dat de hele Mahabharat begon met iets van 8.000 (?) verzen en nu bestaat uit 100.000 (?) verzen. Dus alles is door flink wat verschillende personen uitgebreid.
quote:Ik heb in het verleden weleens gesprekken gevoerd met niet-Hindoestanen over onze cultuur. Vaak werd ik overladen met complimenten: jullie zijn intelligent,mysterieus,kleurig, fleurig, rustig en sereen.Vaak kwamen dan ook beelden en verhalen in me op die ik Suriname en Nederland had gezien en toch een totaal andere kant lieten zien.
OK !
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 25-01-2004 23:03]
quote:Ik denk dat iedere cultuur dat heeft, mooie en minder mooie kanten. Vaak komen Hindoestanen naar voren als heel tolerant. Het kan natuurlijk ook met ons geloof te maken hebben. Het Hindoeisme staat, samen met het Bhoeddhisme bekend om zijn hoge mate van tolerantie. Maar net als andere culturen hebben wij ook onze sociaal-maatschappelijke problemen. Er wordt daarover lang niet altijd gesproken. Mijn vader heeft nog bepaalde ideeen van "dat gebeurd niet bij Hindoestanen". Niets is minder waar, ook wij hebben onze problemen.
Op zondag 25 januari 2004 22:58 schreef SKMbeat het volgende:
Op zondag 25 januari 2004 22:30 schreef Asha het volgende:
[..]Ik heb in het verleden weleens gesprekken gevoerd met niet-Hindoestanen over onze cultuur. Vaak werd ik overladen met complimenten: jullie zijn intelligent,mysterieus,kleurig, fleurig, rustig en sereen.Vaak kwamen dan ook beelden en verhalen in me op die ik Suriname en Nederland had gezien en toch een totaal andere kant lieten zien.
Ik vind de Hindoestaanse cultuur een erg mooie cultuur, maar het kent helaas ook haar schaduwzijden met name als de dragers daarvan in armoede moeten leven of een 'culture-clash' moeten ondervinden.
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 21:06 schreef Aishwarya het volgende:
Wist niet dat deze topic bestond!
Interessant...
quote:Welkom!
Op donderdag 29 januari 2004 21:06 schreef Aishwarya het volgende:
Wist niet dat deze topic bestond!
Interessant...
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 30-01-2004 05:39]
quote:Wat een tijd!
Op vrijdag 30 januari 2004 04:49 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Welkom!
quote:Ik ben een nachtbraker, ik kan vaak niet slapen 's nachts, vandaar.
Op vrijdag 30 januari 2004 10:31 schreef VAK het volgende:Wat een tijd!
"He Ram! Satya hi Ishvar hai." staat er op zijn monument.
Wat is jullie mening over hem?
Vroeger zag ik 'm zo ongeveer als heilige, maar nadat ik me meer verdiepte in de vrijheidsstrijd van die tijd heb ik m'n mening over hem wat moeten bijstellen richting het negatieve.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 30-01-2004 15:39]
quote:same here.
Op vrijdag 30 januari 2004 15:35 schreef VAK het volgende:
Vandaag is het trouwens 56 jaar geleden dat Gandhi werd vermoord.[afbeelding]
"He Ram! Satya hi Ishvar hai." staat er op zijn monument.Wat is jullie mening over hem?
Vroeger zag ik 'm zo ongeveer als heilige, maar nadat ik me meer verdiepte in de vrijheidsstrijd van die tijd heb ik m'n mening over hem wat moeten bijstellen richting het negatieve.
quote:Ik ken alleen mooie, positieve verhalen over hem via familie,TV . Ik heb natuurlijk zijn biopic gezien waarin die als held werd neergezet,dus ik weet niet beter.
Op vrijdag 30 januari 2004 15:35 schreef VAK het volgende:
Vandaag is het trouwens 56 jaar geleden dat Gandhi werd vermoord.[afbeelding]
"He Ram! Satya hi Ishvar hai." staat er op zijn monument.Wat is jullie mening over hem?
allereerst moet ik even zeggen dat het idd jammer is dat er redelijk snel 'bang' gereageerd wordt op topics die maar enigszins van het standaard autochtone afwijken.... maar goed, het is natuurlijk ook heel eng om nieuwe dingen te leren en waarderen.
Aniehoe, ik heb dus drie jaar bij Hindoestanen in de klas gezeten en moet zeggen dat ik het heel prettige mensen vond om mee om te gaan en tot nu toe heb ik nog niet veel mensen meegemaakt die mij zo gastvrij en vriendelijk hebben opgevangen.
Ik ben met een meisje toendertijd met haar en haar familie naar een Holy feest (schrijf je dat zo?) geweest.
Nu vraag ik me af, wat houd het holy feest nou precies in? En hoe belangrijk is familie voor jullie? Want ik kan me niet voorstellen dat ik met mijn ouders naar een grote feestzaal ga (Elsenburg Rijswijk voor de kenners) en daar dan een feest ga vieren.
quote:Ok. Waar ik me zeer over verwonderde hier op FOK! is dat er duizenden topics geopend zijn over de meest uiteenlopende onderwerpen, maar wordt er een topic geopend over de Hindoestaanse cultuur dan zijn er Fokkers die dat proberen te voorkomen. Alles en dan ook alles voor de autochtone Fokker,niks delen, straks nemen ze ook nog ons land over,hoor je ze denken.
Oke,allereerst moet ik even zeggen dat het idd jammer is dat er redelijk snel 'bang' gereageerd wordt op topics die maar enigszins van het standaard autochtone afwijken.... maar goed, het is natuurlijk ook heel eng om nieuwe dingen te leren en waarderen.
quote:Tja, de ene Hindoestaan is de ander niet, maar misschien dat je toch kan stellen dat het redelijk normaal is dat religieuze feesten of familiefeesten met familie gevierd wordt.
Nu vraag ik me af, wat houd het holy feest nou precies in? En hoe belangrijk is familie voor jullie? Want ik kan me niet voorstellen dat ik met mijn ouders naar een grote feestzaal ga (Elsenburg Rijswijk voor de kenners) en daar dan een feest ga vieren.
quote:Er zijn vele verhalen van de oorsprong van het Holi-festival. Men kan gerust aan nemen dat het een oogst-feest is. Men viert dat het land weer vruchtbaar wordt.
Op vrijdag 30 januari 2004 23:41 schreef LKP het volgende:
In de Indiase mythologie was er een gemene koning die zijn zoon verbiedde om Vishnu te eren. De pogingen om zijn zoon te vermoorden mislukten iedere keer, waarop de gemene zus van de koning genaamd Holika, die imuun zou zijn voor vuur, met de zoon in het vuur ging zitten. Het tegenovergestelde gebeurde en die bitch vatte vlam en de zoon bleef ongedeerd.
Men viert dus onder andere de overwinning tegen het kwaad.
Dit was pas 1 van de vele redenen voor de viering.
Een gebied waar dit feest uitbundig gevierd wordt is in het gebied waar Krisha opgegroeid is.
Tegenwoordig is Holi te vergelijken met het carnaval. Mensen hebben plezier en rennen de hele dag op straat. Ze gooien kleurstoffen en water (emmers vol) op elkaar. Verder bekogelen ze elkaar met waterballonnen en schieten ze opelkaar met waterpistolen. Het is ook een festival van verzoening, mensen komen tot nader tot elkaar. Te vergelijken met de activiteiten omtrent Valantijnsdag.
Wat heel bekend is met Holi is het nuttigen van 'Bhaang ke Ladu' . Een Ladu is een soort snoepgoed en met holi stoppen ze er volgens mij Marijuana of Hasj in. Ook drinkt men Thandai, een soort soft-drink waar men ook 'bhaang' in mixt.
Het wordt overal ter wereld gevierd, zie hier de VS:
Ladu is zoiets:
Overigens wordt het in bijna iedere deel van India op een andere manier gevierd.
Op de vraag of het belangrijk is voor onze familie: Nee
Ik heb 1 keer Holi echt meegemaakt in India , ik was toen 5 jaar oud maar ik herinner met nog veel. Ik weet nog dat ik helemaal groen en knalrood was.
Verder vieren wij het niet.
In Nederland heb ik eigenlijk alleen maar slechte ervaringen. Op de middelbare school werd ik een keer ondergegooid met wit poeder door 3 meisjes. Ik zag het al aankomen toen ik op school kwam dus ik slaagde er in om de zakjes af te pakken waarop een maat van me zogenaamd toezicht zou houden op de zakjes. Ik werd na school opgewacht en mijn vrienden (wat je vrienden noemt) hielpen hen mee. Ik werd dus vastgehouden en was de pineut. Ik was dus een fietsende attractie, want ik moest nou net toevallig een boek terug brengen
Toen kon ik er echt niet om lachen, maar nu wel een beetje
My 2 cents.
Edit: ff plaatjes bijgestopt
[Dit bericht is gewijzigd door Lone_Gunman op 31-01-2004 01:44]
quote:Weet je dat heel zeker?
Op zaterdag 31 januari 2004 01:27 schreef Lone_Gunman het volgende:Wat heel bekend is met Holi is het nuttigen van 'Bhaang ke Ladu' . Een Ladu is een soort snoepgoed en met holi stoppen ze er volgens mij Marijuana of Hasj in.
quote:Ik weet in ieder geval zeker dat het een verslavende stof is.
Op zaterdag 31 januari 2004 01:34 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Weet je dat heel zeker?
Deepak Chopra - Auteur,Arts,Guru / Ravi Shankar - Sitarvirtuoos / M. Night Shyamalan - Regisseur
Norah Jones - Zangeres,Pianiste / Indira Gandhi - Indiase Politica / Parminder K. Nagra - Actrice
Vijay Singh - ____Topgolfer____ / Osho - Guru,Limousineliefhebber / Salman Rushdie - Auteur
Als je als Hindoestaan in Nederland woont,dan kom je weinig prominente Hindoestanen/Indïers in Nederland tegen.
Kijk je echter over de Nederlandse grens dan kom je de meest interessante mensen tegen met India in hun genen.Sommigen weten je te inspireren,te vermaken, anderen moet ik nog leren kennen en wie weet wat ze voor me betekenen kunnen.
quote:Deepak Chopra ken ik niet zo goed, was een keer bij OHM. Kwam bij mij niet zo sympathiek over, leek er vooral op gericht om geld te verdienen.
Op zaterdag 31 januari 2004 15:10 schreef SKMbeat het volgende:
Wie kent de volgende prominenten met een Indiase achtergrond en heeft er een mening over?Deepak Chopra - Auteur,Arts,Guru / Ravi Shankar - Sitarvirtuoos / M. Night Shyamalan - Regisseur
Ravi Shankar heb ik wel wat muziek van gehoord, klinkt af en toe wel leuk, maar niet iets dat ik zelf op zou zetten.
Van Shyamalan heb ik Sixth Sense en Unbreakable gezien. Sixth Sense vond ik een sterke film, Unbreakable was wel aardig. Signs heb ik niet gezien. Verder weet ik niet zoveel over hem.
quote:Norah Jones is voortgekomen uit een affaire tussen Ravi Shankar en een Amerikaanse vrouw als ik me niet vergis. Ravi Shankar heeft zich verder nooit bemoeit met de opvoeding. Ik geloof niet dat ze verder iets hindoestaans heeft (behalve haar bloed).
Norah Jones - Zangeres,Pianiste / Indira Gandhi - Indiase Politica / Parminder K. Nagra - Actrice
Indira Gandhi heb ik wat dubbele gevoelens over. Aan de ene kant heeft ze goede dingen gedaan door onbevreesd voor de internationale opinie in te grijpen in Oost-Pakistan. Ze wordt ook wel de enige 'man' genoemd die India als premier gehad heeft. Aan de andere kant riep ze de noodtoestand uit en liet veel oppositieleiders oppakken (waaronder veel van de huidige regering).
Ook gebruikte ze haar macht om haar partij en zichzelf in het zadel te houden. (Voor zover ik weet:) Ze steunde bijvoorbeeld ook een seperatistische groepering in Punjab om zo de dominante anti-Congress partij tegen te werken. Die groepering ontaarde uiteindelijk in de Khalistan beweging die een onafhankelijk Punjab wilde. Ze beval de aanval op de Gouden Tempel (wat IMO op zich geen slechte beslissing was) maar gaf het leger te weinig tijd om voor te bereiden waardoor het een bloedbad werd.
Economie heb ik niet zoveel verstand van, maar volgens mij is zij ook verantwoordelijk voor het centraliseren van alles waardoor India nog bureaucratischer werd.
Ik heb Bend it like Beckham gezien, was best een aardige film. Ook leuk om te zien dat hij 't niet alleen onder Indiërs/hindoestanen goed doet. Verder heb ik weinig van haar gehoord, alleen dat ze in ER zou spelen.
quote:Vijay Singh hoorde ik van toen er een controverse was over het laten meedoen van een vrouw bij een bepaald golftoernooi. Men gaf gelijk zijn hindoestaanse achtergrond (hij komt uit Fiji geloof ik) de schuld terwijl veel andere blanke mannelijke golfers er ook tegen waren.
Vijay Singh - ____Topgolfer____ / Osho - Guru,Limousineliefhebber / Salman Rushdie - Auteur
Osho ken ik niet.
Salman Rushdie heb ik geen boeken van gelezen, maar ik ken 'm wel. Heeft veel moslims boos gemaakt met zijn 'Duivelsverzen,' maar is volgens mij een middelmatige schrijver. Ik heb een aantal artikelen van hem gelezen en hij kwam mij niet zo intelligent over. Hij was laatst in India en kreeg gelijk weer een prijs op z'n hoofd. 'Duivelsverzen' is in India trouwens ook verboden.
Ik vind 't best slecht dat men in India dat soort boeken verbiedt. Ook een boek van een vrouw uit Bangladesh is verboden omdat het moslims boos maakte. Doordat dat geweld beloond wordt proberen sommige hindoes ook boeken te laten verbieden dmv geweld zoals laatst ook gelukt is in Maharashta met een boek dat negatief was over de Maratha held Shivaji.
quote:Het boek is bijna over de hele wereld verboden. Vanwege dit boek werden vele mensen vermoord en er was een hele commotie hierover. Uitgevers van dit boek werden vermoord, boekhandels werden in de fik gestoken etc...
Op zaterdag 31 januari 2004 18:29 schreef VAK het volgende:
Salman Rushdie heb ik geen boeken van gelezen, maar ik ken 'm wel. Heeft veel moslims boos gemaakt met zijn 'Duivelsverzen,' maar is volgens mij een middelmatige schrijver. Ik heb een aantal artikelen van hem gelezen en hij kwam mij niet zo intelligent over. Hij was laatst in India en kreeg gelijk weer een prijs op z'n hoofd. 'Duivelsverzen' is in India trouwens ook verboden.
Ayatollah Khomeini had een fatwa uitgeroepen om zijn ogen lek te steken en er werd een beloning van miljoenen dollars uitgeloofd voor het liquideren van Salman Rushdie. Sindsdien leeft hij ondergedoken, alhoewel hij tegenwoordig weer als een 'normaal' mens leeft. Ik weet niet meer zeker of de doodstraf nog geldt voor hem want als ik me niet vergis had de Iraanse regering hem vrijuit laten gaan.
Die ouwe snoeperd heeft wel een leuke vriendin trouwens
Padma Lakshmi, model/actrice:
Nog een grappig weetje: Het schijnt dat Salman Rushdie een enthousiaste gamer is. Aangezien hij veel binnenshuis zat vanwege zijn veiligheid verveelde hij zich dus enorm. En vandaar dat hij dus de beschikking had over een console.
quote:Toen ik een paar jaar geleden op TV zag wie er naast hem liep tijdens een Nederlandse boekenbal vielen mijn ogen bijna uit mijn kop. Toen het ook nog zijn vriendin bleek te zijn viel mijn tong op de grond. Hoe kreeg ie dat voor elkaar? Dat heeft ie goed geregeld.
Op zaterdag 31 januari 2004 23:03 schreef Lone_Gunman het volgende:Die ouwe snoeperd heeft wel een leuke vriendin trouwens
Padma Lakshmi, model/actrice:
quote:Die mensen werden niet vermoord door dat boek, maar door de moordenaars. Als je alleen maar maar wat rotzooi hoeft te schoppen om een boek te laten verbieden is het erg makkelijk om elke kritiek op je de kop in te drukken. Het boek van Taslima Nasreen over eerwraak is bijvoorbeeld verboden omdat moslims vonden dat hun religieuze gevoelens gekwetst worden. Als niemand vrijuit over dat soort dingen kan praten, hoe kan er dan ooit iets veranderen?
Op zaterdag 31 januari 2004 23:03 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Het boek is bijna over de hele wereld verboden. Vanwege dit boek werden vele mensen vermoord en er was een hele commotie hierover. Uitgevers van dit boek werden vermoord, boekhandels werden in de fik gestoken etc...
(...)
quote:Dat soort dingen heb ik ook gelezen. Hij zou ook tegen de hindoes hebben gezegd die uit Pakistan waren gevlucht dat ze terug moesten gaan, want als ze daar zouden sterven zou dat tenminste door hun moslimbroeders gebeuren.
Op maandag 2 februari 2004 22:00 schreef Bhaarath het volgende:
Iets over Gandhi. Vroeger was ik een fervent aanhanger van Gandhi. Ik heb veel van en over hem gelezen en droeg zoveel mogelijk khadi.
Nu heb ik mijn mening over Gandhi wat bijgesteld.Er wordt van Gandhi een mythe gemaakt, net zo iets als moeder Teresa. Hoewel de laatste persoon echt een bedriegster is heeft Gandhi ook wel zijn gebreken.
Gandhi heeft dat zelf ook wel toegegeven.
Over de joden van de tweede wereldoorlog zei Gandhi dat ze zich vooral niet moeten verzetten en alvast in de treinen moesten gaan zitten naar de concentratiekampen. Dit om het de Nazis onnodig werk te besparen.
De tactiek is dat de harten van Hitler en zijn medewerkers vanzelf zullen smelten als ze het leed van de joden zullen zien. Goedbedoelde naieviteit?
Zie hier iets over Moeder Teresa. http://www.meteorbooks.com/index.html
Vooral nu ik wat meer over andere vrijheidsstrijders, zoals Subash Chandra Bose, Lala Lajpat Rai, Bhagat Singh etc. heb gelezen is mijn beeld van de 'belangrijkheid' van Gandhi ook bijgesteld. Veel mensen zeggen dat Gandhi de Britten geweldloos heeft verjaagd. Maar een veel belangrijkere reden voor de Britten leek de invloed van de INA te zijn en de Indiase soldaten die voor de Britten in WO2 hebben gevochten.
De Britten waren afhankelijk van de Indiase soldaten om India onder de duim te houden. De INA liet zien dat de Indiase soldaten van zijde konden veranderen en een bepaald proces van INA-leden liet zien dat zij veel steun genoten. Veel Indiërs hadden in WO2 gevochten en hadden dus Britse militaire training gehad. Verder was Engeland ook verzwakt door WO2. Die combinatie van factoren is volgens mij belangrijker dan Gandhi geweest.
Ook zijn er nog veel meer zaken, zoals het uitnodigen van de Amir van Afghanistan om India binnen te vallen, het forceren van Nehru als president (tegen de wil van de meerderheid van staten in), het vasten voor het geven van geld aan Pakistan, zijn reactie op bijv. de Moplah-rellen en nog een hele rij zaken waar je normaal gesproken nooit van hoort tot je ernaar gaat zoeken.
Ik dacht eerst ook dat het goedbedoelde naïviteit van Gandhi was. Maar nu ik steeds meer erover lees, zoals bijv. zijn reactie op de moord van Swami Shraddhand en de moord van Bhagat Singh en hoe hij vaak heeft gezegd dat hij het best vindt als moslims alle hindoes uitmoorden, dan begin ik toch wel te twijfelen of het wat minder leuk lag.
Negatieve verhalen over moeder Theresa ben ik ook af en toe tegengekomen, maar nog niet zo'n uitgebreid rapport erover gelezen. Zij is ook zo'n figuur waar ik hier alleen maar goeds over heb gehoord, maar als je je er wat meer in verdiept alleen maar tegen blijkt te vallen.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 02-02-2004 22:36]
quote:Ik heb vaak boeken van hem zien liggen bij vrienden en kennissen en was altijd geïntrigeerd wie deze persoon zou zijn. Ik moet alleen nog iemand vinden die mij een leestip kan geven.
Deepak Chopra ken ik niet zo goed, was een keer bij OHM. Kwam bij mij niet zo sympathiek over, leek er vooral op gericht om geld te verdienen.
quote:Ik weet nog goed dat ik 14 jaar was en tijdens tekenles mijn tekenleraar aan mijn vroeg of ik Ravi Shankar kende. Een vraag die veel muziekliefhebbers mij zouden vragen. Ik heb hem later in mijn pubertijd leren kennen en was zeer onder de indruk.Ook zijn samenwerkingen met popmuzikanten ( George Harrison) hebben hem veel credit gegeven. Hij was natuurlijk 100 X beter dan een popmuzikant, muziektechnisch gezien,maar dar wisten de Westerlingen nog niet, ze moesten het van een Beatle horen en dan pas geloven.
Ravi Shankar heb ik wel wat muziek van gehoord, klinkt af en toe wel leuk, maar niet iets dat ik zelf op zou zetten.
quote:Toen ik er achter kwam dat the Sixth Sense gemaakt was door een Hindoestaan,ging er een rilling door mijn rug. Ik vond deze film erg spannend en het bleef nog een tijdje in mijn kop zitten. Ik had na het zien van deze film vaak het gevoel dat het leek alsof de regisseur mijn angsten kende. Toen het een Hindoestaan bleek te zijn, ging er een golf van verwantschap door me heen.
Van Shyamalan heb ik Sixth Sense en Unbreakable gezien. Sixth Sense vond ik een sterke film, Unbreakable was wel aardig. Signs heb ik niet gezien. Verder weet ik niet zoveel over hem.
quote:Ik zag haar voor het eerst bij Barend en Van Dorp. Ik zag een mooie vrouw achter een piano en ze werd aangekondigd als de dochter van Ravi Shankar. Tja, erg interessant voor mij natuurlijk. Toen ze ook nog bleek te beschikken over de gaven om een mooi liedje te schrijven,te zingen en te begeleiden was ik verkocht.
Norah Jones is voortgekomen uit een affaire tussen Ravi Shankar en een Amerikaanse vrouw als ik me niet vergis. Ravi Shankar heeft zich verder nooit bemoeit met de opvoeding. Ik geloof niet dat ze verder iets hindoestaans heeft (behalve haar bloed).
quote:Begin jaren ' 80 hebben we haar crematie op TV gezien. Ik kende haar eigenlijk helemaal niet,maar ze was een vermoorde Indiase premier en dat ze ook Gandhi heette maakte het natuurlijk wel interessant. Ik vond de crematie-uitzending wel bezienswaardig, omdat ik naast de vele politici die waren overgekomen ook voor het eerst Amitabh Bachan IRL op TV zag en niet in een film. Hij leefde dus echt!
Indira Gandhi heb ik wat dubbele gevoelens over. Aan de ene kant heeft ze goede dingen gedaan door onbevreesd voor de internationale opinie in te grijpen in Oost-Pakistan. Ze wordt ook wel de enige 'man' genoemd die India als premier gehad heeft. Aan de andere kant riep ze de noodtoestand uit en liet veel oppositieleiders oppakken (waaronder veel van de huidige regering).
quote:Ik heb deze film afgelopen zomer gezien. Ik vond het verhaal wel leuk, wel erg voorspelbaar. Maar heb me d'r mee vermaakt. Het zou wel leuk zijn als er meer van dit soort films zouden komen, het stelt toch op een verteerbare manier bepaalde herkenbare problemen
k heb Bend it like Beckham gezien, was best een aardige film. Ook leuk om te zien dat hij 't niet alleen onder Indiërs/hindoestanen goed doet. Verder heb ik weinig van haar gehoord, alleen dat ze in ER zou spelen.
quote:Ove die controverse nooit iets gelezen,maar vond het wel interessant dat ik een Hindoestaan op een golfveld zag en dan schijnt ie ook nog tot de besten te horen. Jammer dat Hindoestanen niet zo sportief actief zijn buiten cricket of hockey.
Vijay Singh hoorde ik van toen er een controverse was over het laten meedoen van een vrouw bij een bepaald golftoernooi. Men gaf gelijk zijn hindoestaanse achtergrond (hij komt uit Fiji geloof ik) de schuld terwijl veel andere blanke mannelijke golfers er ook tegen waren.
quote:Jij is in de jaren '80 echt erg in the picture geweest,maar dan onder de naam Bhagwan (spreek op zijn Nederlands uit). Hij veel volgelingen in het Westen, liet ze rode,paarse kleding dragen, zijn volgelingen hun bezittingen verkopen en kocht van het gedoneerde geld limousines.
Osho ken ik niet.
Het is makkelijk om deze man belachelijk te maken,maar ik ken filosofiestudenten die zijn boeken lezen en er erg van onder de indruk zijn.
quote:Ik schrok wel van het feit dat als je een boek schrijft dat kwetsend kan zijn voor een bepaalde geloofsgroep dat bepaalde leiders uit die groep je vogelvrij kunnen verklaren. Eigenlijk te absurd voor woorden. Gelukkig leeft ie nog en moet nog steeds een keer een boek van hem lezen.
quote:En de Uberlurkers, zoals ik.
Op vrijdag 23 januari 2004 12:27 schreef Internationalist het volgende:[..]
Tsja 5 ofzo die actief op deze topic reageren, en natuurlijk mensen net als jij die het n(i)et ontdekt hebben
quote:Nou, ik hoop later wel prominent/bekend te zijn als die wetenschapper die graag wil dat heel Nederland en de rest van de wereld overstapt op Linux. Maar dan moet ik zelf nog wel even promoveren...
Op zaterdag 31 januari 2004 15:10 schreef SKMbeat het volgende:
Als je als Hindoestaan in Nederland woont,dan kom je weinig prominente Hindoestanen/Indïers in Nederland tegen.
quote:Veel succes, mogen wij, deze topicposters op je promotiefeestje komen?
Nou, ik hoop later wel prominent/bekend te zijn als die wetenschapper die graag wil dat heel Nederland en de rest van de wereld overstapt op Linux. Maar dan moet ik zelf nog wel even promoveren....
quote:Ook een goeienavond!
Op zaterdag 7 februari 2004 21:32 schreef fotoloog het volgende:
Namaste
quote:Alles goed met de Hindoestaanse medemensen?
Op zaterdag 7 februari 2004 21:47 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ook een goeienavond!
quote:Ja, ik heb een paar uur geleden gemediteerd, mijn koeien een knuffel gegeven en mezelf net uit ontknoopt uit een moeilijke yogahouding. Ben nu onder het genot van een aangestoken wierookstaafje en een roti-kip aan het "genieten" van Idols.
Op zaterdag 7 februari 2004 21:49 schreef fotoloog het volgende:[..]
Alles goed met de Hindoestaanse medemensen?
quote:Lekker met massala en chutney?
Op zaterdag 7 februari 2004 21:53 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ja, ik heb een paar uur geleden gemediteerd, mijn koeien een knuffel gegeven en mezelf net uit ontknoopt uit een moeilijke yogahouding. Ben nu onder het genot van een aangestoken wierookstaafje en een roti-kip aan het "genieten" van Idols.
quote:Now, we're talking !
Op zaterdag 7 februari 2004 22:01 schreef fotoloog het volgende:[..]
Lekker met massala en chutney?
quote:Vertel mij niets,ik ben met een Hindoestaanse getrouwd,dus ik weet er wel Iets van
Op zaterdag 7 februari 2004 22:03 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Now, we're talking !
quote:Ah, dat verklaart een hoop.Dus de hele kruidenrek al eens in je eten geproefd!
Op zaterdag 7 februari 2004 22:09 schreef fotoloog het volgende:[..]
Vertel mij niets,ik ben met een Hindoestaanse getrouwd,dus ik weet er wel Iets van
En bevalt de mix met de Hindoestaanse cultuur je of heeft je vrouw er zelf niet zoveel mee?
quote:Zeker! zij heeft me geleerd om peper te eten,(adjuma) en kerrie en noem maar op ,ben ook al 3x naar suriname geweest(Nickerie) het zijn hele fijne gastvrije mensen, en dat meen ik echt. daarom kwam ik er ff tussen
Op zaterdag 7 februari 2004 22:13 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ah, dat verklaart een hoop.Dus de hele kruidenrek al eens in je eten geproefd!
En bevalt de mix met de Hindoestaanse cultuur je of heeft je vrouw er zelf niet zoveel mee?
quote:No Spang ! Dan ben je vaker in Suriname geweest dan ik. Ben er 2 keer geweest, wie weet volgend jaar weer een keer. Maar India trekt me iets meer, ondanks het feit dat ik veel neefjes en nichtjes in Suriname heb wonen (die ik overigens al meer dan 15 jaar niet heb gezien!).
Op zaterdag 7 februari 2004 22:18 schreef fotoloog het volgende:[..]
Zeker! zij heeft me geleerd om peper te eten,(adjuma) en kerrie en noem maar op ,ben ook al 3x naar suriname geweest(Nickerie) het zijn hele fijne gastvrije mensen, en dat meen ik echt. daarom kwam ik er ff tussen
![]()
quote:SANG!!!
Op zaterdag 7 februari 2004 22:24 schreef SKMbeat het volgende:[..]
No Spang ! Dan ben je vaker in Suriname geweest dan ik. Ben er 2 keer geweest, wie weet volgend jaar weer een keer. Maar India trekt me iets meer, ondanks het feit dat ik veel neefjes en nichtjes in Suriname heb wonen (die ik overigens al meer dan 15 jaar niet heb gezien!).
quote:Ja, in Paramaribo, zoals zoveel Hindoestanen. Toen ik ruim een jaar oud was ben ik naar Nederland gegaan met mijn familie.
Op zaterdag 7 februari 2004 22:28 schreef fotoloog het volgende:[..]
SANG!!!
ben jezelf in Suriname geboren?
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 07-02-2004 22:51]
quote:Heel herkenbaar!, ik ben er voor het laatst geweest zo`n 3 jaar terug en wat de beesten betreft ,ik kan me herinneren dat er rode flamingo's waren en een soort bijen maar dan 2x zo groot als hier
Op zaterdag 7 februari 2004 22:36 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ja, in Paramaribo, zoals zoveel Hindoestanen. Toen ik ruim een jaar oud was ben ik naar Nederland gegaan met mijn familie.
Wat ik me nog kan herinneren is dat het een mooi land is, zeker als het gaat om de natuur. Ik vond mijn aanwezigheid daar erg spannend, ik maakte tijdens mijn vakanties steeds nieuwe dingen mee, elke dag weer iets anders.
Ik zag reuzengrote insecten, hagedisse en vleermuizen in huis, heb slangen en levensgrote spinnen gezien. Verse papaya's, kokosnoten, mango's vers van de boom gegeten, heerlijke frisse luchte opgesnoven (eindelijk eens geen lucht bevuild door autogassen). Culinair gezien de meest heerlijke gerechten geproefd, familieleden gezien die ik nooit eerder had gezien,maar wel erg op mij leken en andersom.
Ik ben benieuwd als ik als volwassen man daar naartoe ga, hoe ik het ervaren zal.
quote:Die wespen (?), horzels (?) ook gezien. Mijn opa had een heel nest van die vuurrode horzels onder een dak van zijn huis. Dat we er niet door gestoken zijn en er verlamd door zijn geraakt...
Op zaterdag 7 februari 2004 22:42 schreef fotoloog het volgende:Heel herkenbaar!, ik ben er voor het laatst geweest zo`n 3 jaar terug en wat de beesten betreft ,ik kan me herinneren dat er rode flamingo's waren en een soort bijen maar dan 2x zo groot als hier
Gevist heb ik er ook :Walapa`s,Krobja`s en Pireng heb ik er gevangen...jaja een mooie tijd
Ja dat vissen. Surinamers houden erg van vissen en natuurlijk het gevangene oppeuzelen met rijst en een smakelijk kruidig sausje.
Vooral kwi-kwi in massala is erg geliefd en gedroogde vis met pompoen.
Surinamers zijn ook dol op jagen, de meesten hebben ook een geweer. Misschien dat ik dat eens ga doen als ik daar over een tijdje ben voor vakantie.
quote:Ik ben een keer naar Bigi-Pan geweest,als dat je iets zegt!
Op zaterdag 7 februari 2004 22:49 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Die wespen (?), horzels (?) ook gezien. Mijn opa had een heel nest van die vuurrode horzels onder een dak van zijn huis. Dat we er niet door gestoken zijn en er verlamd door zijn geraakt...
Ja dat vissen. Surinamers houden erg van vissen en natuurlijk het gevangene oppeuzelen met rijst en een smakelijk kruidig sausje.
Vooral kwi-kwi in massala is erg geliefd en gedroogde vis met pompoen.
Surinamers zijn ook dol op jagen, de meesten hebben ook een geweer. Miischien dat ik dat eens ga doen als ik daar over een tijdje ben voor vakantie.
quote:Ja, dat soort dingen hoop ik dus mee te maken als ik als volwassene daar naartoe ga. Ik heb er nog veel familieden wonen die mij een heerlijke vaknatie kunnen bezorgen en ik hen als ze hier zijn.
Op zaterdag 7 februari 2004 22:57 schreef fotoloog het volgende:[..]
Ik ben een keer naar Bigi-Pan geweest,als dat je iets zegt!
Met een boot varen naar een hele grote plas ,en daar staan een stuk of 6,7 "huisjes"op palen op het water,s'Morgens er naar toe met de boot uitladen (drank en eten)en dan vissen, met een toilet daar moest je je billen buitenboord steken en persen maar
sávonds de gevangen vis drogen op een zelfgemaakt kampvuurtje en zuipen!Ik heb er nog foto's van!
Trouwens, Parbobier gedronken of volgens goede Hindoestaanse gewoonte dharu/ whiskey?
quote:Ha! dat wil je niet weten,ik heb daar "Palm"rum gedronken 90% alcohol
Op zaterdag 7 februari 2004 23:01 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ja, dat soort dingen hoop ik dus mee te maken als ik als volwassene daar naartoe ga. Ik heb er nog veel familieden wonen die mij een heerlijke vaknatie kunnen bezorgen en ik hen als ze hier zijn.
Ik was daar de laatste keer toen ik een knulletje was van 11 jaar, maar ben toen erg verwend door mijn familie als het ging om excursies en leuke ervaringen opdoen.Trouwens, Parbobier gedronken of volgens goede Hindoestaanse gewoonte dharu/ whiskey?
quote:Tropisch is Suriname zeker!
Op zaterdag 7 februari 2004 23:05 schreef Bhaarath het volgende:
Hoi, allemaal.
Ik vind het leuk om wat van Suriname te weten. Suriname is echt tropisch.
Ik heb vandaag een vrucht gezien en gegeten. Het is heel lekker en doet me geheel denken aan mijn jeugd in Karnataka. Wij noemen het "halsu" (de boom) en de vrucht heet "halsin-haNNu". In het Sanskrit "paanasam". Nu wil ik weten of er een Nederlandse naam voor is. Die vruchten worden heel groot en hangen aan de stam van de boom.De schil is lederachtig en met doornachtige uitsteeksels. Je kunt er stukjes met pit uithalen. Het vruchtvlees is oranjeachtig geel. Ik geloof dat deze vrucht in het Engels "Jackfruit" heet. Ik heb enkele verse stukjes in een Thaise winkel gekocht. De vrucht kwam uit Malaysia.
- Komt deze vrucht ook voor in Suriname?
-En hoe heet die vrucht daar?
-Is er een Nederlandse naam voor ?
[afbeelding]
Hoi, allemaal. He Bharaath
- Komt deze vrucht ook voor in Suriname? Ja,volgens mij wel.
-En hoe heet die vrucht daar? Volgens mij zuurzak. Ik heb het nooit gegeten,maar wel gegeten zien worden.
-Is er een Nederlandse naam voor ? Ook zuurzak?
zuurzak of probeer deze link Vruchten uit Suriname
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 07-02-2004 23:19]
quote:Ik heb ook verhalen van mijn vader gehoord dat sommigen die weinig geld hadden ook spiritus of iets anders met een hoog alcholpromillage dronken.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:09 schreef fotoloog het volgende:[..]
Ha! dat wil je niet weten,ik heb daar "Palm"rum gedronken 90% alcohol
ik wistbij god niet meer waar ik was![]()
Sorry dat ik het gesprek van SMKbeat en Fotoloog gestoord heb. Ga maar rustig verder. Ik "luister" mee.
quote:Palm kost bijna niets in Suriname,ik meen me te herinneren dat ik voor een fles met 0,25 liter Palm ongeveer omgerekend dan hè ,200 gulden betaald heb SF
Op zaterdag 7 februari 2004 23:16 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik heb ook verhalen van mijn vader gehoord dat sommigen die weinig geld hadden ook spiritus of iets anders met een hoog alcholpromillage dronken.
[Dit bericht is gewijzigd door fotoloog op 07-02-2004 23:23]
quote:Hé praat gewoon mee !
Op zaterdag 7 februari 2004 23:19 schreef Bhaarath het volgende:
Sorry dat ik het gesprek van SMKbeat en Fotoloog gestoord heb. Ga maar rustig verder. Ik "luister" mee.
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 23:14 schreef SKMbeat het volgende:
Op zaterdag 7 februari 2004 23:05 schreef Bhaarath het volgende:Hoi, allemaal. He Bharaath
- Komt deze vrucht ook voor in Suriname? Ja,volgens mij wel.
-En hoe heet die vrucht daar? Volgens mij zuurzak. Ik heb het nooit gegeten,maar wel gegeten zien worden.
-Is er een Nederlandse naam voor ? Ook zuurzak?
Bedankt SMK, maar volgens mij is het iets anders. De foto toont iets anders. En er zitten geen zwarte pitjes in. Ik ga wat googlen op zuurzak.zuurzak of probeer deze link Vruchten uit Suriname
quote:You're Welcome
Jullie hadden het over kruiden. Mijn streek is bekend om de "cardamom", in het Hindi "ilaichi" en in het Kannada "elakki" genoemd. Is daar een Nederlandse naam voor? En is ilaichi / cardamom in Suriname bekend? [afbeelding]
Er is een website met alle Indiase kruiden met achtergrondinformatie.
http://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/engl/index.htmlSorry dat ik het gesprek van SMKbeat en Fotoloog gestoord heb. Ga maar rustig verder. Ik "luister" mee.
quote:Het komt me niet bekend voor.
Jullie hadden het over kruiden. Mijn streek is bekend om de "cardamom", in het Hindi "ilaichi" en in het Kannada "elakki" genoemd. Is daar een Nederlandse naam voor? En is ilaichi / cardamom in Suriname bekend?
quote:Ja ,whiskey en inderdaad rum zijn daar erg geliefd. Alleen jammer dat veel Hindoestanen,die toch in het algemeen bekend staan als geciviliseerde mensen erg vervelend worden als ze gaan drinken en erg losse handjes krijgen en veel echtgenotes daar niet blij mee zijn.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:21 schreef fotoloog het volgende:[..]
Palm kost bijna niets in Suriname,ik meen me te herinneren dat ik voor een fles met 0,25 liter Palm ongeveer omgerekend dan hè ,200 gulden betaald heb SF
Gelukkig valt het in Nederland weer mee met het drankgedrag onder de Hindoestanen.
quote:Suriname is een heel mooi land! de vruchten groeien in het wild,je kan ze zo plukken en eten,de mensen spreken Nederlands,ze hebben geen haast,alles op een gemoedelijke sfeer,lekker eten &drinkenHeel belangrijk
Op zaterdag 7 februari 2004 23:23 schreef Bhaarath het volgende:
Ik weet niets van Suriname, maar lijkt wel een heel interessant land.
Daarom luister ik nog even verder.
quote:Nou, als ik zat ben dan ben ik vooral blij
Op zaterdag 7 februari 2004 23:29 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ja ,whiskey en inderdaad rum zijn daar erg geliefd. Alleen jammer dat veel Hindoestanen,die toch in het algemeen bekend staan als geciviliseerde mensen erg vervelend worden als ze gaan drinken en erg losse handjes krijgen en veel echtgenotes daar niet blij mee zijn.
quote:Wederom herkenbaar ,Hindoestanen in Suriname leven vaak op een bijstandsniveau en daarom grijpen ze wat eerder naar de fles,ik kan het ze niet kwalijk nemen ,ik denk dat ik misschien hetzelfde zou doen in zo`n situatie!,het is echt moeilijk om je staande te houden in de huidige Surinaamse malaise
Op zaterdag 7 februari 2004 23:29 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ja ,whiskey en inderdaad rum zijn daar erg geliefd. Alleen jammer dat veel Hindoestanen,die toch in het algemeen bekend staan als geciviliseerde mensen erg vervelend worden als ze gaan drinken en erg losse handjes krijgen en veel echtgenotes daar niet blij mee zijn.
Gelukkig valt het in Nederland weer mee met het drankgedrag onder de Hindoestanen.
quote:Volgens mij hoorde ik van mijn ouders die er 2 jaar geleden waren dat het nu verboden is om vruchten van de bomen te plukken of er uit slaan en dan op te eten. Het zou voor veel troep zorgen, maar ik kan het mis hebben.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:31 schreef fotoloog het volgende:
de vruchten groeien in het wild,je kan ze zo plukken en eten,
quote:Leuk die link van vruchten uit Suriname.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:24 schreef SKMbeat het volgende:
He Bharaath, ik keek eens even verder, maar ik denk dat je de Papaya bedoeld en dat het geen zuurzak is. De Papaya dus.
quote:On-Topic graag!
Op zaterdag 7 februari 2004 23:33 schreef klnvntrbyt het volgende:[..]
Nou, als ik zat ben dan ben ik vooral blij
Maar ik heb dan ook geen echtgenote om te spanken
quote:Hehehe, maar het drinkgedrag van Hindoestanen hier en in Suriname verschilt erg van elkaar en komt de Hindoestaanse huwelijken in Nederland zeker ten goede.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:33 schreef klnvntrbyt het volgende:Nou, als ik zat ben dan ben ik vooral blij
Maar ik heb dan ook geen echtgenote om te spanken
quote:Maar je hebt de vruchtennaam niet kunnen vinden?
Op zaterdag 7 februari 2004 23:37 schreef Bhaarath het volgende:[..]
Leuk die link van vruchten uit Suriname.
<Verder uitleg over namen fruit>
quote:Ik ga die link op mijn gemak eens bekijken. Jackfruit zit er niet bij. Volgens mij kan die best groeien in Suriname. In het Hindi wordt hij "kaThal" genoemd, in het Tamil "paLaapaLam"
Op zaterdag 7 februari 2004 23:41 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Maar je hebt de vruchtennaam niet kunnen vinden?
quote:In Suriname drinken veel Hindoestanen hun problemen weg. Ze hebben het in het algemeen wel goed, maar problemen drinkt men massaal weg i.p.v. dat men een potje gaat squashen, voetballen of iets anders. Tenminste dat is wat ik van mijn familie krijg te horen en ook in de jaren '80 heb meegemaakt in Suriname tijdens mijn vakantie daar. Het is jammer dat het gebeurt.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:43 schreef Bhaarath het volgende:
Dat drankgedrag is ook herkenbaar voor mij. In India drinkt bijna niemand. Maar mensen die drinken zijn bijna allemaal alcoholisten.
Men drinkt daar niet voor de gezelligheid, maar alleen voor de roes.
In drankgelegenheden kan men niet eens zitten. Men staat en werkt vlug wat glazen weg.
quote:Alcohol is geen probleem,maar het consumeren van De Koe wel!
Op zaterdag 7 februari 2004 23:46 schreef klnvntrbyt het volgende:
Mag het eigenlijk wel, alcohol drinken volgens het Hindoeisme?
Zoniet, heb ik nu een probleem? Wordt de pandit boos?
quote:De pandit heeft toch zeker in Nederland geen sociale controle over de Hindoestanen? Hij wordt toch meer als rituele geleerde ingezet bij de nodige Hindoestaanse vieringen of feesten?
Op zaterdag 7 februari 2004 23:46 schreef klnvntrbyt het volgende:
Mag het eigenlijk wel, alcohol drinken volgens het Hindoeisme?
Zoniet, heb ik nu een probleem? Wordt de pandit boos?
Je mag toch bij veel Hindoestaanse feestdagen geen vlees eten of alchohol drinken? Ik denk niet dat er een religieus schriftelijk verbod op staat buiten die dat verbiedt.
En als dat wel zo is dan moet ik die overheerlijke Hoegaardens maar eens uit de koelkast halen en leeg laten lopen in het toilet.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 07-02-2004 23:56]
quote:Ik heb tot mijn 16e of zo geen biefstuk of ander rundprodukt gegeten. Nu kan het me niet zo schelen. Ik schreef al in eerdere topics dat ik geen praktizerende Hindoe ben, maar meer geïnteresserd ben in de cultuur en filosofie. Dit geldt voor meerdere Hindoestanen van mijn leeftijd (30) of jonger denk ik.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:49 schreef fotoloog het volgende:[..]
Alcohol is geen probleem,maar het consumeren van De Koe wel!
Het hindoeisme is niet iets van geboden en verboden. Voor een spirituele ontwikkeling is dronkenschap niet goed. Het is net iets als vegetarisme. Verschillende groepering die strikt vegetarisch zijn, zoals brahmanen en jains, zullen nooit alcohol aanraken. Maar er is niet iets van een gebod: Gij zult niet drinken. Drinken wordt afkeuringswaardig gevonden. Het domste en beledigendste kado dat je iemand zou kunnen geven is een fles wijn of andere drank.
Gevonden!!!!!!!! Halsu of Jackfruit is Katahar of Nangka in Suriname.
De foto lijkt er heel veel op en de beschrijving klopt, misschien een ander varieteit. Katahar of Nangka zijn geen echte Nederlandse namen.
quote:Ik heb het ook even opgezocht op die site. De buitenkant/schil ziet er wel minder groen uit dan op de foto die jij poste, maar je zal het vruchtvlees wel herkennen. Lekker? Zoet, zoetzuuur of zuur?
Op zaterdag 7 februari 2004 23:56 schreef Bhaarath het volgende:Gevonden!!!!!!!! Halsu of Jackfruit is Katahar of Nangka in Suriname.
De foto lijkt er heel veel op en de beschrijving klopt, misschien een ander varieteit. Katahar of Nangka zijn geen echte Nederlandse namen.
quote:Heeeeeeeeel zoet. Als hij niet rijp is (halasin kaayi) kun je hem als groente koken. Als die vruchten rijp zijn is er een ware overvloed. Kinderen eten de hele dag door. Ook honden zijn er gek op. Deze vruchten zijn er maar één keer per jaar, net voor het regenseizoen.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:59 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik heb het ook even opgezocht op die site. De buitenkant/schil ziet er wel minder groen uit dan op de foto die jij poste, maar je zal het vruchtvlees wel herkennen. Lekker? Zoet, zoetzuuur of zuur?
quote:Ik ben benieuwd
Op zondag 8 februari 2004 00:08 schreef Bhaarath het volgende:[..]
Heeeeeeeeel zoet. Als hij niet rijp is (halasin kaayi) kun je hem als groente koken. Als die vruchten rijp zijn is er een ware overvloed. Kinderen eten de hele dag door. Ook honden zijn er gek op. Deze vruchten zijn er maar één keer per jaar, net voor het regenseizoen.
Vandaag voor het eerst in Nederland gegeten. Vier vijftig Euro voor een bakje. Voor een paar stukje die je gewoon voor een hond weg zou gooien. Maar nu ben ik er heel zuinig mee. Eigenlijk past die smaak niet in Nederland. Een heimwee-achtige smaak.
Over de prijzen van exotische vruchten. Als ik mango eet(en dat gebeurt zelden) dan moet ik denken aan mijn leuke vakanties in Suriname. Dan zie ik een mango/manje in de Nederlandse supermarkt en de bijbehorende prijs en ik loop dan maar weer teleurgesteld verder.
quote:Ik eet nog steeds geen rundvlees. Ik ben weliswaar geen 'die-hard' Hindoe, maar eerder een passieve Hindoe die alleen een Hindoe is met Divali, bruiloften, geboorten en dood, etc. Voor de rest boeit het (geloof) me eigenlijk helemaal niet.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:55 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik heb tot mijn 16e of zo geen biefstuk of ander rundprodukt gegeten. Nu kan het me niet zo schelen. Ik schreef al in eerdere topics dat ik geen praktizerende Hindoe ben, maar meer geïnteresserd ben in de cultuur en filosofie.
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 11:56 schreef Internationalist het volgende:
deze topic is trouwens óók voor niet-hindustanen maar dat spreekt voor zich heh [afbeelding]
quote:Ook al zegt 'iedereen' het/dat/dit topic, volgens Van Dale is het:
Op zondag 8 februari 2004 00:20 schreef Oversight het volgende:[..]
in dat geval is het dat topic
quote:dus de/die/deze topic is minstens zo goed.
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek
quote:Ik heb dat gevoel niet voor een rund/koe dat ik het zie als een heilig dier of een soort van huisdier.Voor mij is het gewoon vlees, iets duurder dan kip of varkensvlees en het ligt netjes verpakt in de koelschappen van mijn supermarkt.
Op zondag 8 februari 2004 00:17 schreef klnvntrbyt het volgende:[..]
Maar het eten van rundvlees is voor mij toch een stap te ver. In een ander topic over Roti maakte Bhaarath de vergelijking met een in China wonende Nederlander die geen hond eet. Zoiets dus.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 08-02-2004 00:27]
quote:Ik had het eens met mijn leerlingen uit een 2 Atheneum klas over dit onderwerp. Sommigen waren fel tegen het eten van honden en katten in sommige Oosterse landen en die mensen waren volgens sommige van mijn leerlingen niet goed snik.
Op zondag 8 februari 2004 00:27 schreef Bhaarath het volgende:
Het is vreemd dat een Nederlandse actiegroep het eten van honden in Korea wil verbieden, terwijl zij zelf van alles eten. Dit wordt cultuurcentrisch denken genoemd.
Toen ik uitlegde dat voor de Hindoes koeien heilige dieren zijn, dus zelfs meer waard dan een huisdier en of ze zich daarin konden verplaatsen en konden voorstellen hoe het voor Hindoes moet voelen dat in het Westen massaal rundvlees wordt gegeten of massaal worden afgemaakt,omdat men denkt dat ze BSE hebben, toen waren ze wel even stil.
Hmmm...ik zie nu dat Bhaarath het al zelf had gevonden!!
Ja, ik lurk nog steeds mee hoor!!
[Dit bericht is gewijzigd door Aarti op 08-02-2004 00:44]
quote:Pas op, straks komt Overzichie je afzeiken
Op zondag 8 februari 2004 00:41 schreef Aarti het volgende:
Dit vrucht
Ik denk soms ook dat dit soort gedragingen me op een gegeven moment zo tegenstonden dat ik ertegen ben gaan rebelleren en zoiets had van: ik eet nu vanaf nu wat ik wil. Geen boze gezichten meer, geen driedubbele controles, geen uitleg meer bij eetpartijtjes bij autochtone vrienden.etc..
quote:eh skot hem liever hoor
Op zondag 8 februari 2004 00:44 schreef klnvntrbyt het volgende:[..]
Pas op, straks komt Overzichie je afzeiken
ik schop die boy kapot alstie bijdehand doet wahahahah
quote:Hoe ontzettend herkenbaar...!
Op zondag 8 februari 2004 00:47 schreef SKMbeat het volgende:
Alles met vlees werd 2,3 keer gecontroleerd,[..] Kerstpakketen werden daarom ook nauwkeurig in de gaten gehouden en alle etikketen van vleesbevattende blikken uiterst zorgvuldig gelezen.
quote:Dat is het enige waar ik nog last van heb. Maar ach. Ik heb de guts niet om er iets aan te veranderen...
geen uitleg meer bij eetpartijtjes bij autochtone vrienden.etc..
quote:Hehehe, eindelijk eens een paar postings van je wordt je gelijk gepakt op je spelling!
Op zondag 8 februari 2004 00:46 schreef Aarti het volgende:
Ja, ik heb nou eenmaal een naam hoog te houden als allochtoon, dus ik zal maar voldoen aan het beeld van slecht spellende, luie hindoestaan-surinamer.
Schandalige fout trouwens
quote:Mwoah, ik wilde op een geven moment gewoon mijn eigen leven leiden zoals ik dacht dat het goed was. Precies hetzelfde gehad als het ging om roken (ben ik inmiddels een week vanaf) en alcohol, op een gegeven moment achtte ik mij volwassen genoeg om mijn ding te doen.
Op zondag 8 februari 2004 00:51 schreef klnvntrbyt het volgende:
Dat is het enige waar ik nog last van heb. Maar ach. Ik heb de guts niet om er iets aan te veranderen...
Suriname
Ik ben nog nooit naar Suriname geweest. Ik wil er wel een keertje heen, maar de veiligheidssituatie is nu zo slecht daar.
Jackfruit
Deze vrucht heet onder hindoestanen koa. De laatste vakantie waren we naar Kerala geweest en daar had je ook deze 'Jackfruits.' We hebben er zelfs eentje te eten gekregen toen we een kruidentuin bezochten. Het is best lekker, smaakt een beetje naar banaan. We hebben zelfs jackfruitchips gekocht, maar die was niet zo lekker. Katahar is volgens mij iets anders.
Cardamon
In Kerala hadden we dus ook een kruidentuin bezocht waar er allemaal verschillende kruiden groeiden. Cardamon zagen we daar ook. Volgens mij heet het ook gewoon zo in het Nederlands.Ik ben niet zo'n fan daarvan. Vooral in Kerala moest ik het steeds overal uitvissen.
Rund
Rund eten doe ik niet. Misschien ligt het bij mij ook aan de opvoeding, maar ik vind het ook geen fijn idee om zoveel met de melk van de koe te doen en 'm dan ook nog af te maken en op te eten. Ik let daar ook wel op. Ik eet bijvoorbeeld ook geen gelatine (runderbeenderen). Ik wil ook altijd weten wat ik eet. Ik zou bijvoorbeeld ook geen insecten of apenhersenen eten.
Ik ben ook altijd iemand die de etiketten controleert. Iedereen bij ons doet dat in principe. Dingen met rund erin geven we weg aan collega's ed. Gisteren nog een uitleg moeten geven aan autochtone vrienden. Ze dachten eindelijk eens een keertje rekening te hebben gehouden met mij en niks met rund genomen te hebben, zat er bijna in alles paardenvlees.
Vegetarisme
Vegetarisch ben ik overigens verder niet, maar er zijn veel andere dingen die ik ook niet eet zoals paardenvlees. Misschien word ik nog wel vegetariër.
Ik merk wel dat veel Nederlanders positiever tegenover vegatarisme staan dan vroeger. Was het vroeger: "Het is lekker dus eet ik het." Nu beweren ze meestal dat het ongezond is, iets dat IMO helemaal niet klopt.
Alcohol
Alcohol drink ik in principe ook niet. Dat heeft bij mij een aantal redenen. Ik lust het bijvoorbeeld niet. Sommigen zeggen dan dat je het moet leren drinken, maar dat vind ik onzin. Dan komen ze met drankjes waarin je de alcohol niet proeft, maar dan heb ik liever dat drankje zonder alcohol.
Dan zou alcohol gezellig zijn, maar dat vind ik best zielig om een bepaald middel nodig te hebben om het leuk te maken. Vaak heb je het met die mensen ook gezellig als ze niks gedronken hebben. Ik heb ook geen zin in dat soort gezelligheid.
Anderen vinden het dronken zijn geweldig, maar ik vind het wel fijn om te kunnen nadenken. Bij een bruiloft kan ik overigens best 1 glaasje champagne nemen (alhoewel ik 't niet te drinken vind) als er bijvoorbeeld een toast wordt uitgebracht. Mijn familie drinkt wel gewoon wijn en bier.
Roken
Roken kan ik niet eens tegen. Als ik dichter dan 10 meter in de buurt van een sigaret sta krijg ik al haast geen adem, daarom ook nooit zin gehad om het te proberen.
Uitleg
Daar sta ik soms een beetje dubbel tegenover. Soms heb ik gewoon op dat moment geen zin om daar een uitleg over te geven. Maar aan de andere kant is er vaak zo'n onzin hier te horen over hindoes dat ik het bijna als plicht zie om er uitleg over te geven.
Ik irriteer me er ook altijd erg aan als je onzin op het nieuws hoort over hindoes of India. Ik heb al een aantal keer mailtjes gestuurd maar meestal reageert men niet. Een keertje heb ik wel een uitgebreide reactie gehad van iemand met een documentaire over Kashmir. Hij vond wel dat ik op een aantal punten gelijk had en ging een aantal dingen in een nieuw licht zien.
Mensen laten zich ook erg beïnvloeden door National Geographic Channel en Discovery. Als ze daar hindoes aan haken zien hangen die ratten aanbidden denken ze gelijk dat dat voor alle hindoes geldt.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 08-02-2004 12:19]
Suriname.
Vroeger nooit van gehoord. Nu hoor ik er veel van en ben nieuwsgierig om er eens heen te gaan.
Jackfruit / Halasu.
Dus geen Nederlandse naam en waarschijnlijk niet in Suriname. Toch lijkt het Surinaamse woord katahar erg veel op het Hindi kathal. Maar de meeste Hindi-taligen (die wonen namelijk in Noord-India) kennen ook geen jackfruit. Ik ben benieuwd naar Indonesiers. Als die vrucht er is is er zo veel dat je niet weet wat je er mee moet doen. Chips maken is een oplossing. Bij die Thaise winkel van gisteren heb ik ze ook in blik gezien.
Cardamom / Elakki
Dit is alleen voor zoete gerechten, payasa (khir), barfi en soms voor in de thee.
Kruidentuin / toTTa
Leuk dat je een kruidentuin in Kerala gezien heb. In Karnataka hadden wij er ook een. ToTTa genoemd. Hoofdgewas is aDike (Hindi-supari, Engels Betel-nut Ned. betelnoot?). Daartussen veel bananen en cardamom. Verder allerlei andere probeergewassen zoals vanille, nootmuskaat (jaykaayi) en kruidnagel (lavanga). Verder waren er rijstvelden en droge akkers (hola) met van alles erop. Die kruidentuinen, (toTTa) komen alleen in de kustgebieden voor. Volgens mij in een rij vanaf Goa via Karnataka tot en met Kerala.
Rund en vegetarisme
Daar valt niet over te discussieren. Je hebt gelijk dat je ook op gelatine moet letten. Zelfs in drop dat onschuldig lijkt zit gelatine.
Paardenvlees, daar moet ik niet aan denken. Evenals vlees van apen of honden. Volgens mij ben je dan niet ver van kannibalisme.
Mensen in India die vlees eten, eten meestal geiten (Kann. aaDu, Hind.bakra)
Alcohol
vind ik eigenlijk ook vies. Een heb ik op mijn werk bij een function (receptie?) bier gedronken. Ik kon er niet van genieten, het is koud en onsmakelijk. Ik begrijp niet dat ze er zoveel achter elkaar kunnen drinken. Koffie hier kan ik zeer waarderen.
Roken
Hier heb ik geen last van. Antirookmaatregelen waren in India al veel eerder dan in Nederland. Maar in Nederland vind ik dat men nu iets te ver gaat.
Uitleg
Meestal omzeil ik dit. Alleen voor mensen die echt interesse tonen.Het beeld van India is hier heel erg scheef. Je had het over Kashmir. Kashmir is nooit een betwist gebied geweest. Het is wettelijk een deelstaat van India. Pakistan heeft er nooit iets mee te maken gehad.
Belgie kan toch ook geen aanspraken maken op Limburg omdat daar veel Katholieken wonen.
quote:Volgens mij heb je die wel in Suriname. We hebben ook videobeelden van Kerala en iedereen uit m'n familie herkende het als 'koa.'
Op zondag 8 februari 2004 16:04 schreef Bhaarath het volgende:
Vak en ik zitten op veel punten op één lijn.
(...)Jackfruit / Halasu.
Dus geen Nederlandse naam en waarschijnlijk niet in Suriname. Toch lijkt het Surinaamse woord katahar erg veel op het Hindi kathal. Maar de meeste Hindi-taligen (die wonen namelijk in Noord-India) kennen ook geen jackfruit. Ik ben benieuwd naar Indonesiers. Als die vrucht er is is er zo veel dat je niet weet wat je er mee moet doen. Chips maken is een oplossing. Bij die Thaise winkel van gisteren heb ik ze ook in blik gezien.
quote:Met 'betel-nut' bedoel je 'paan' ? Dat rode spul dat ze kauwen en midden op straat overal uitspugen waardoor de straten rood zien? Al die kruiden die jij noemde waren in die tuin ook te vinden. Op een gegeven moment liet de 'gids' zo'n kruidnagelplant zien en vertelde daar de Engelse term voor, maar die kenden we niet. Op een gegeven moment zei ze zelf 'kruidnagel.' Best indrukwekkend hoe ze zo al die talen kennen. Die kruidentuin was overigens in Periyar, op de grens met Tamil Nadu, dus in het binnenland.
(...)Kruidentuin / toTTa
Leuk dat je een kruidentuin in Kerala gezien heb. In Karnataka hadden wij er ook een. ToTTa genoemd. Hoofdgewas is aDike (Hindi-supari, Engels Betel-nut Ned. betelnoot?). Daartussen veel bananen en cardamom. Verder allerlei andere probeergewassen zoals vanille, nootmuskaat (jaykaayi) en kruidnagel (lavanga). Verder waren er rijstvelden en droge akkers (hola) met van alles erop. Die kruidentuinen, (toTTa) komen alleen in de kustgebieden voor. Volgens mij in een rij vanaf Goa via Karnataka tot en met Kerala.
quote:Toevallig kwamen we erachter dat gelatine van runderbeenderen gemaakt werd op het moment dat er BSE heerste dus aten we het alleen al daarom niet. Dat vond ik toen best lastig, want ik vond drop altijd heel lekker. Gelukkig heb ik nu een dropmerk gevonden dat geen gelatine bevat.
Rund en vegetarisme
Daar valt niet over te discussieren. Je hebt gelijk dat je ook op gelatine moet letten. Zelfs in drop dat onschuldig lijkt zit gelatine.
quote:Bij apenvlees denk ik ook al snel aan kannibalisme. In India zag ik dat men vooral kip en lamsvlees had. Geitenvlees heb ik niet gezien.
Paardenvlees, daar moet ik niet aan denken. Evenals vlees van apen of honden. Volgens mij ben je dan niet ver van kannibalisme.
Mensen in India die vlees eten, eten meestal geiten (Kann. aaDu, Hind.bakra)
quote:Ja, daar heb je ook gelijk in. Ik heb ook op dit forum vaak misverstanden onderbouwd met bronnen proberen weg te werken, maar vaak is men gewoon niet geïnteresseerd in feiten. Dan reageren ze niet meer en beweren volgende keer weer hetzelfde. Dam is het een beetje zonde om je energie te verspillen.
(...)Uitleg
Meestal omzeil ik dit. Alleen voor mensen die echt interesse tonen.Het beeld van India is hier heel erg scheef. Je had het over Kashmir. Kashmir is nooit een betwist gebied geweest. Het is wettelijk een deelstaat van India. Pakistan heeft er nooit iets mee te maken gehad.
Belgie kan toch ook geen aanspraken maken op Limburg omdat daar veel Katholieken wonen.
In de relatie tussen India en Pakistan was ik een tijdlang heel geïnteresseerd. Ik heb dus allerlei standpunten bekeken en las ook Pakistaanse kranten. Uiteindelijk ken ik nu dus wel de meeste argumenten die mensen over Kashmir geven tegen India en kan ik die ontkrachten. Ik lees nu nog soms kranten als Daily Excelsior even.
Ik dacht ook een tijdje dat India en Pakistan eigenlijk 1 volk waren en dat alles uiteindelijk wel goed zou komen. Na het lezen van Pakistaanse kranten en bronnen heb ik moeten concluderen dat het een compleet achterlijk land is dat, behalve raciaal en op taalgebied, niets meer met India te maken heeft.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 08-02-2004 17:27]
quote:Ik vind dat Indïers meesters zijn in het maken van vegetarische snacks!
Op zondag 8 februari 2004 07:49 schreef Bhaarath het volgende:
Dit zijn idli's. Dosais of idli's zijn typische Zuid-Indiase snackitems of ontbijtprodukten. [afbeelding]
Barra met tomatenchutney
quote:Barra heb ik gezien op die site van de Surinaamse keuken. Lijkt heel veel op wat wij vada, vade of vadai noemen.
Op zondag 8 februari 2004 17:31 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ik vind dat Indïers meesters zijn in het maken van vegetarische snacks!
Barra met tomatenchutney
quote:Yep, alleen wordt barra gemaakt van groene linzen en de vadai's zien er gelig uit terwijl de barra die ik ken bruin van de buitenkant zijn. Maar het zal allemaal wel even lekker zijn!
Op zondag 8 februari 2004 18:08 schreef Bhaarath het volgende:[..]
Barra heb ik gezien op die site van de Surinaamse keuken. Lijkt heel veel op wat wij vada, vade of vadai noemen.
http://www.chennaionline.com/specials/navarathiri2003/vadai.asp
quote:Ja dat bedoel ik. De noten in het paan-blad worden in het Engels betelnut en in Hindi supari genoemd. Die groeien aan hoge palmbomen.
Met 'betel-nut' bedoel je 'paan' ? Dat rode spul dat ze kauwen en midden op straat overal uitspugen waardoor de straten rood zien? Al die kruiden die jij noemde waren in die tuin ook te vinden. Op een gegeven moment liet de 'gids' zo'n kruidnagelplant zien en vertelde daar de Engelse term voor, maar die kenden we niet. Op een gegeven moment zei ze zelf 'kruidnagel.' Best indrukwekkend hoe ze zo al die talen kennen. Die kruidentuin was overigens in Periyar, op de grens met Tamil Nadu, dus in het binnenland.
quote:Vada's worden gemaakt van een daalsoort dat van de buitenkant een zwart velletje heeft. Hetzelfde als die van de idli's.
Op zondag 8 februari 2004 18:21 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Yep, alleen wordt barra gemaakt van groene linzen en de vadai's zien er gelig uit terwijl de barra die ik ken bruin van de buitenkant zijn. Maar het zal allemaal wel even lekker zijn!
quote:een goedenavond
Op zondag 8 februari 2004 18:28 schreef fotoloog het volgende:
Goedenavond![]()
quote:Alles naar wens?
Op zondag 8 februari 2004 18:58 schreef SKMbeat het volgende:[..]
een goedenavond
quote:Mwoah, ik ben in andere topics een beetje heftig tekeer gegaan, maar kan gelukkig in muziektopics of in dit topic weer een beetje tot rust komen.
Op zondag 8 februari 2004 19:11 schreef fotoloog het volgende:[..]
Alles naar wens?
quote:Waarom zou je tekeer gaan? Voel je je aangevallen?
Op zondag 8 februari 2004 19:18 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Mwoah, ik ben in andere topics een beetje heftig tekeer gegaan, maar kan gelukkig in muziektopics of in dit topic weer een beetje tot rust komen.
quote:Je mag hier ook wel wat van je heftigheid laten blijken.
Op zondag 8 februari 2004 19:18 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Mwoah, ik ben in andere topics een beetje heftig tekeer gegaan, maar kan gelukkig in muziektopics of in dit topic weer een beetje tot rust komen.
quote:Dat spul werd vooral veel gebruikt in Varanasi. Dat was best vies hoe die mensen dat deden. Echt gewoon midden op straat, voor je neus, spuugden ze dat spul uit. Die straten waren ook echt half-rood van dat spul. Het schijnt ook mondkanker te bevorderen.
Op zondag 8 februari 2004 18:24 schreef Bhaarath het volgende:[..]
Ja dat bedoel ik. De noten in het paan-blad worden in het Engels betelnut en in Hindi supari genoemd. Die groeien aan hoge palmbomen.
Die bomen komen alleen voor in de kustgebieden van van Karnataka, Kerala en waarschijnlijk in Assam.Tegenwoordig komen ze ook uit Malaysia. Daarom gaat het niet zo goed meer met de betelnootteelt.
quote:Die peperklimplanten hebben we ook gezien in die tuin. We kregen gelijk een uitleg erbij over wanneer het zwarte peper wordt en wanneer het groene peper(bolletjes) of ? wordt. Dat hangt van de tijd van het jaar af wanneer je het plukt. Ook stonden die peperplanten soms tussen de theevelden.
Verder is dit het oorspronkelijke gebied van de zwarte peper. Daar is het jaren lang heel slecht mee gegaan vanwege een soort ziekte. De peper is een klimplant. De pepers die je gewoon ziet, de groene en de gedroogde rode schijnen oorspronkelijk uit Amerika te komen.
Die bolletjes zijn wel inheems en voor de Nederlanders de reden om de VOI op te richten. Peper was in de Europese tijd even veel waard als goud in gewicht.
Kruidnagel is clove in het Engels. (Laung in het Hindi, Lavanga in Sanskrit en Kannada en Kraambu in Tamil). Al die kruiden zoals kruidnagel, kaneel, nootmuskaat worden nooit gebruikt in de Indiase keuken. In Noord-India wordt er veel van dat spul in de daal gedaan. Maakt erg zwaar. Kruidnagel is goed voor kiespijn.
quote:Dat zou kunnen, maar die tuin was speciaal aangelegd om te 'showen.' Dus misschien groeiden daar dingen die daar normaal niet groeien.
Ik denk dat je tuin die je in Kerala gezien hebt iets anders was dan wat wij hebben. Sommige dingen groeien alleen in de kuststreken.
Hoewel wij wel over de bergen woonden. Dus niet echt aan zee. Er zit toch een paar uur reizen tussen.
quote:Nee,ik voel me niet aangevallen,maar ik kan het niet laten het achterste van mijn tong te laten zien en dat valt niet altijd goed, hehehehe.
Op zondag 8 februari 2004 19:21 schreef fotoloog het volgende:[..]
Waarom zou je tekeer gaan? Voel je je aangevallen?
Tell me!
Sommige Fokkers! menen zelf wel ironische opmerkingen te mogen maken,maar schijnen niet tegen mijn ironie te kunnen. Ik moet meer werken met PI's denk ik.
quote:
Op zondag 8 februari 2004 19:58 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Nee,ik voel me niet aangevallen,maar ik kan het niet laten het achterste van mijn tong te laten zien en dat valt niet altijd goed, hehehehe.
Sommige Fokkers! menen zelf wel ironische opmerkingen te mogen maken,maar schijnen niet tegen mijn ironie te kunnen. Ik moet meer werken met PI's denk ik.
quote:Ik heb wat gekeken bij andere topics. Best grappig.
Op zondag 8 februari 2004 19:58 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Nee,ik voel me niet aangevallen,maar ik kan het niet laten het achterste van mijn tong te laten zien en dat valt niet altijd goed, hehehehe.
Dit is het eerste wat men in India 's morgens, meestal nog in bed doet:
Komt uit China, door de Engelsen ingevoerd.
Wordt in Hindi "Sabji ka raja" Koning van de groenten genoemd. Ontbreekt in geen enkel Noord-Indiaas gerecht:
Komt uit Zuid-Amerika.
Ondenkbaar in de Indiase keuken:
Komt ook uit Zuid-Amerika.
Ik ben met mijn ouders hier naartoe gegaan als baby en ben hier of ik het wilde of niet getogen.Ik heb weinig te klagen hoor,maar de laatste tijd heb ik zo'n behoefte om wat puntjes op de i te zetten als het gaat om autochtone-allochtone kwesties.Het Nederland waar ik hoopte in op te groeien en te leven als volwassen man strookt niet niet met het Nederland zoals ik het nu aantref.
Misschien komt het nog...
quote:Nee, eigenlijk niet. Ik was geen baby, maar toch...
Op zondag 8 februari 2004 20:51 schreef SKMbeat het volgende:
Bharaat, toen jij in Nederland kwam, was dit land ook hetgene wat jij in je gedachten had?Ik ben met mijn ouders hier naartoe gegaan als baby en ben hier of ik het wilde of niet getogen.Ik heb weinig te klagen hoor,maar de laatste tijd heb ik zo'n behoefte om wat puntjes op de i te zetten als het gaat om autochtone-allochtone kwesties.Het Nederland waar ik hoopte in op te groeien en te leven als volwassen man strookt niet niet met het Nederland zoals ik het nu aantref.
Misschien komt het nog...
quote:Klopt helemaal. Je kan ook gewoon paan zonder tabak namen. Er zijn vele soorten. De lichtste versie is 'meetha paan' oftewel zoete paan. Die is wel lekker en er zit niets schadelijks in, afgezien van het water waar de paan-blaadjes in drijven.
Op zondag 8 februari 2004 20:56 schreef Bhaarath het volgende:
Voor Vak.
De betelnoten maken de paan niet rood. Dat is iets anders wat er bij gedaan wordt. De streek waar jullie voorouders vandaan komen is het paan-gebied bij uitstek. De tabak die er in zit is schadelijk.Dat is andere tabak dan die gerookt wordt.Deze tabak wordt "khaini" of "surti" genoemd. In oost U.P. en Bihar (ook Varanasi en omstreken) wordt heel veel tabak gepruimd.
Bij ons worden de betelnoten (adike / supari) zonder paan geconsumeerd. Is ook verslavend. Er staat altijd een bakje met een tang klaar voor gasten. Is niet verwonderlijk voor een gebied waar dat spul geteeld wordt. In de hal liggen meestal nog stapels zakken betelnoten om naar de veiling gebracht te worden. In Sirsi, stadje in Uttarakannada, is zo'n veiling. Een hele wijk met aan en afvoer. Daar wordt te prijs bepaald.
Weet je wat echt vies is en kankerverwekkend? Die kleine zakjes met betelnoot en chemicalien die overal verkocht worden. Dit gebruik neemt steeds toe en overal. Er zijn campagnes om te waarschuwen.
Hier de echte betelnoten:
[afbeelding]
En hier die zakje met kankerverwekkende rotzooi.
[afbeelding]
Meetha paan ligt meestal ook in dure restaurants op een schaaltje om na het eten te consumeren. Het schijnt goed te zijn voor de spijsvertering.
Die zakjes, pan masala zijn inderdaad schadelijk. Op de achterzijde staat ook een waarschuwing "Chewing of pan masala may be injurious to health"
Toen ik een jaar of 12 was, vond ik een van die zakjes genaamd 'Chutki' echt lekker. Toen ik er achter kwam dat die zooi niet echt gezond is was het wel ff schrikken. Ik maakte trouwens geen overmatig gebruik hiervan. Af en toe een zakje ging er best in, nu af en toe ook trouwens. Heb ergens nog wel een paar zakjes liggen. in Chutki zit trouwens geen tabak en is niet verslavend. Enkele zware versies zijn Rajniganda en Pan Parag. Deze kunnen problemen in de mond veroorzaken. Ik zag 1 keer op tv een kerel die zijn mond amper kon openen vanwege zijn verslaving aan Pan Masala. Hij moest door een rietje drinken en dun voedsel eten.
*Gaat ff een zakje pakken
Verder wil ik even benadrukken dat er qua veiligheid in Suriname net zoveel aan de hand is als in elk ander land. In Amsterdam lopen toeristen ook angstvallig met hun hand op de tas, terwijl geboren en getogen amsterdammers (ja ik ja!) nergens last van hebben, en gewoon vrijelijk rondlopen.
In Suriname is absoluut criminaliteit, maar niet veel meer dan elders.
Ik ben in India geweest, en Suriname, maar vind Suriname toch een prettiger land dan India, ik voel me er echt thuis. Dit zal natuurlijk ook komen doordat ik in Suriname veel familie heb, en in India geen.
quote:Ok, hoe vaak per jaar ga je dan?
Op maandag 9 februari 2004 00:37 schreef Aarti het volgende:
Nog even over die Koa/Katahar.
Ik ben zelf frequent Surinamebezoeker, en ik weet dat sommigen in Suriname (vooral in nickerie) het koa noemen, en anderen katahar.
quote:Ik dacht dat het 2 verschillende dingen waren. Katahar hebben we volgens mij ook wel thuis soms en dat is dan kleiner dan jackfruit en is een groente.
Op maandag 9 februari 2004 00:37 schreef Aarti het volgende:
Nog even over die Koa/Katahar.
Ik ben zelf frequent Surinamebezoeker, en ik weet dat sommigen in Suriname (vooral in nickerie) het koa noemen, en anderen katahar. Uiteindelijk hetzelfde dus.
[edit]Nog even nagevraagd bij m'n ouders en die zeggen hetzelfde. Katahar is een groente, ook zo van buiten, maar is even groot als een gewone vrucht. Jackfruit is daarentegen veel groter en is een fruit en wordt 'koa' genoemd. M'n familie komt niet uit Nickerie.[/edit]
quote:Als ik mijn familie uit Suriname hoor praten lijkt het erop alsof er geen enkele hindoestaan veilig op straat kan lopen (en ook thuis niet veilig is). Dan krijg je een stortvloed verhalen over je heen van extreem-gewelddadige en gerichte overvallen op hindoestanen door negers. Ik heb weinig familie meer in Suriname trouwens.
Verder wil ik even benadrukken dat er qua veiligheid in Suriname net zoveel aan de hand is als in elk ander land. In Amsterdam lopen toeristen ook angstvallig met hun hand op de tas, terwijl geboren en getogen amsterdammers (ja ik ja!) nergens last van hebben, en gewoon vrijelijk rondlopen.
In Suriname is absoluut criminaliteit, maar niet veel meer dan elders.
Ik ben in India geweest, en Suriname, maar vind Suriname toch een prettiger land dan India, ik voel me er echt thuis. Dit zal natuurlijk ook komen doordat ik in Suriname veel familie heb, en in India geen.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 09-02-2004 19:12]
quote:Ach, de vete tussen de creolen en Hindoestanen zal nog wel een tijdje blijven. Hindoestanen blijven creolen lui,ongemanierd en crimineel vinden, creolen de Hindoestanen krentrig, te serieus en arrogant.
Op maandag 9 februari 2004 19:01 schreef VAK het volgende:Als ik mijn familie uit Suriname hoor praten lijkt het erop alsof er geen enkele hindoestaan veilig op straat kan lopen (en ook thuis niet veilig is). Dan krijg je een stortvloed verhalen over je heen van extreem-gewelddadige en gerichte overvallen op hindoestanen door negers.
Elk land zo z'n multicultureel drama...
quote:Dit is waar. In Bangalore, de hoofdstad van Karnataka, klaagt men over de grote toevloed van Tamils die arrogant en crimineel zouden zijn. In Calcutta, de hoofdstad van Bengalen, klaagt men over de grote toevloed van Bihari's (Hindi-sprekers).
Op maandag 9 februari 2004 22:19 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ach, de vete tussen de creolen en Hindoestanen zal nog wel een tijdje blijven. Hindoestanen blijven creolen lui,ongemanierd en crimineel vinden, creolen de Hindoestanen krentrig, te serieus en arrogant.
Elk land zo z'n multicultureel drama...
quote:In Delhi geldt het zelfde verhaal. Daar is 'Bihari' zelfs een scheldwoord
Op dinsdag 10 februari 2004 15:31 schreef Bhaarath het volgende:[..]
In Calcutta, de hoofdstad van Bengalen, klaagt men over de grote toevloed van Bihari's (Hindi-sprekers).
Maar het zijn wel goeie arbeidskrachten. Vooral in de wegenbouw zijn ze veel actief. Dankzij deze lui is de infrastructuur in het Himalaya-gebied sterk verbeterd.
De krottenwijken in de grote steden van India (Mumbai, Delhi, Kolkata) worden bijna uitsluitend door arbeiders uit Bihar bewoond (of door illegale immigranten uit Bangladesh). Er blijft niets anders over dan weg te gaan. Risksjarijders in Delhi hebben allemaal een Bihari accent, ook in Mumbai. De oogst in het vruchtbare Punjab wordt van het land gehaald door Bihari dagarbeiders. Ik was eens een eind buiten Bangalore, Karnataka, 3000 km van Bihar. Ook daar waren de arbeiders aan de weg afkomstig uit Bihar.
Ik heb een kennis die een goede baan bij het ministerie van spoorwegen heeft. Hij moest onderzoeken hoe het komt dat er zo weing inkomsten van de IR (Indiase NS) binnen kwamen. De meeste reizigers in Bihar kopen geen kaartje maar geven de conducteur wat geld. Dat kost minder dan een kaartje en de conducteurs hebben een mooie bijverdienste.
Eens moest ik ergens in een klein plaatsje in Bihar zijn. Ik overnachtte in een klein staatshotelletje. Ze wilden niet dat ik me registreerde, maar moest wel betalen. Dat geld werd dan niet afgestaan.
Ik weet niet wat er aan de hand is in Bihar.
Ik heb nog nergens een duidelijke oorzaak gevonden van de huidige toestand van Bihar. Voor zover ik het begrijp, wordt de RJD (van Laloo) geholpen door de Congress-partij. Wat ik dan niet begrijp is waarom mensen dan nog op de RJD en Congress-partij stemmen in Bihar.
Ik las wel dat Laloo enigszins 'goede' dingen gedaan heeft. Hij schijnt de 'lagere' kasten een gevoel van 'trots' gegeven te hebben. Ook zou de landbouw enigszins goed ontwikkeld te zijn. Er was ook een bepaald systeem van belastingheffing dat door de VN aangemoedigd werd.
Als je verder terug gaat om naar de oorzaak te zoeken kom je op wat andere dingen uit. Zo zou het 'zamindar'-systeem in Bihar het ergst zijn geweest. Een andere bewering was dat eerst de moslims alle geleerden in Bihar hadden vermoord (Nalanda) en dat later de Britten de infrastructuur hadden vernield.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 10-02-2004 21:15]
Ik heb pas het boek Raj van Gita mehta gelezen, het gaat over de Maradjana ( goed geschreven? ) van het staatje Balmer, heeft iemand daar meer info over?
quote:Ik heb er niet meer informatie over, maar het is 'Maharaja' (koning) of 'Maharani' (koningin).
Op dinsdag 10 februari 2004 21:15 schreef _The_General_ het volgende:
even een vraagje aan alle mensen in dit topic,Ik heb pas het boek Raj van Gita mehta gelezen, het gaat over de Maradjana ( goed geschreven? ) van het staatje Balmer, heeft iemand daar meer info over?
Volgens mij moet je nu met Google wat verder kunnen komen. Die Maharani heette 'Jaya Singh' zie ik.
Hmm, met Google kom ik alleen uit op info over dat boek.
quote:Hmm zijn ze ook...kijk maar naar hoe de districten Coronie, Marowijne en Sipaliwini erbij liggen
Op maandag 9 februari 2004 22:19 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ach, de vete tussen de creolen en Hindoestanen zal nog wel een tijdje blijven. Hindoestanen blijven creolen lui,ongemanierd en crimineel vinden
Ach ik heb ook goede creoolse vrienden hoor...maar zij zelf geven of toe dat het niet zo goed met ze gaat, of ze vinden Coronie het middelpunt van de wereld
Altijd lachen met ze
[Dit bericht is gewijzigd door Iceflake op 10-02-2004 21:30]
quote:Ach ik heb ook goede creoolse vrienden hoor...maar zij zelf geven of toe dat het niet zo goed met ze gaat, of ze vinden Coronie het middelpunt van de wereld
Op dinsdag 10 februari 2004 21:24 schreef Iceflake het volgende:[..]
Hmm zijn ze ook...kijk maar naar hoe de districten Coronie, Marowijne en Sipaliwini erbij liggen
...en daarna naar Wanica, Nickerie en Commewijne
quote:Hmmzz.... ik weet niet hoe de situatie nu is maar 3 jaar geleden was het district Nickerie nog steeds een puinhoop qua infrastructuur!
Hmm zijn ze ook...kijk maar naar hoe de districten Coronie, Marowijne en Sipaliwini erbij liggen
...en daarna naar Wanica, Nickerie en Commewijne
quote:Mijn dorpje!!!
Commewijne
bij deze wil ik aan al degenen die aan dit topic deelnam de afscheidsgroeten overbrengen van onze waarde SKMbeat. Ik ontving namelijk een e-mail vam hem waarin hij vertelt dat ie gebanned is van Fok (permban) en dus niet meer zal kunnen deelnemen aan waardevolle bijdragen en discussies binnen dit topic.
Het ga je goed, SKMbeat.
quote:Permban? Volgens Ban meldtopic.:
Op woensdag 11 februari 2004 22:15 schreef Linz het volgende:
Beste mensen,bij deze wil ik aan al degenen die aan dit topic deelnam de afscheidsgroeten overbrengen van onze waarde SKMbeat. Ik ontving namelijk een e-mail vam hem waarin hij vertelt dat ie gebanned is van Fok (permban) en dus niet meer zal kunnen deelnemen aan waardevolle bijdragen en discussies binnen dit topic.
Het ga je goed, SKMbeat.
quote:Zou wel heel jammer zijn als hij niet meer kon meedoen.
Op maandag 9 februari 2004 22:59 schreef yvonne het volgende:
SKMbeat blijft user te pas en onpas voor racist uitmaken, mag eens na gaan denken 48 uur.
quote:Ja is misschien jammer,maar de policy ,daar moet je je aan houden! die is er niet voor niets!
Op woensdag 11 februari 2004 22:24 schreef VAK het volgende:[..]
Permban? Volgens Ban meldtopic.:
[..]Zou wel heel jammer zijn als hij niet meer kon meedoen.
quote:Die heeft hij zelf aangevraagd, de frustatie t.o.v. menig moderator werd hem teveel, dus wil hij op die manier zichzelf in bescherming nemen.
Op woensdag 11 februari 2004 22:24 schreef VAK het volgende:
Permban?
quote:Hij komt toch wel terug?
Op woensdag 11 februari 2004 22:15 schreef Linz het volgende:
Beste mensen,bij deze wil ik aan al degenen die aan dit topic deelnam de afscheidsgroeten overbrengen van onze waarde SKMbeat. Ik ontving namelijk een e-mail vam hem waarin hij vertelt dat ie gebanned is van Fok (permban) en dus niet meer zal kunnen deelnemen aan waardevolle bijdragen en discussies binnen dit topic.
Het ga je goed, SKMbeat.
quote:Door jezelf te laten bannen? :\
Op woensdag 11 februari 2004 22:53 schreef Linz het volgende:[..]
Die heeft hij zelf aangevraagd, de frustatie t.o.v. menig moderator werd hem teveel, dus wil hij op die manier zichzelf in bescherming nemen.
quote:Ik denk dat het met deze thread te maken heeft:
Op donderdag 12 februari 2004 17:02 schreef Bhaarath het volgende:
Wat heeft SMKBeat dan voor vreselijks gedaan dat hij geband is?
Wij zullen hem heel erg missen. In die melding staat voor 48 uur.
Hij komt toch wel terug, of niet soms?![]()
Maar goed, als hij zelf om een permban heeft gevraagd kan ik moeilijk over Fok! gaan klagen...
quote:Acha!
Op vrijdag 13 februari 2004 21:49 schreef narwal het volgende:
Kaise Fok! people ?
quote:yo a boeng swa.
Op vrijdag 13 februari 2004 21:49 schreef narwal het volgende:
Kaise Fok! people ?
quote:Maar 't wordt wel stil in deze thread...
Op zondag 15 februari 2004 18:32 schreef Asha het volgende:
Ik zie steeds "nieuwe" mensen.
quote:Klopt.
Op zondag 15 februari 2004 18:55 schreef VAK het volgende:[..]
Maar 't wordt wel stil in deze thread...
quote:Zeker, heel uiteenlopende onderwerpen ook.
Op zondag 15 februari 2004 19:12 schreef Asha het volgende:[..]
Klopt.
Ik heb weleens willen reageren, maar ik had zoveel werk liggen dat ik aan reageren niet toekwam. In ieder geval niet inhoudelijk. Heel vaak zijn er toch interessante dingen die hier besproken.
quote:Bhang is one of the Indian preparations of Indian hemp (Cannabis sativa). It is prepared by the wet grinding of the leaves of the plant. The bolus is then consumed in various ways. Water is used as a vehicle. In the present case a bolus of about 1 to 2 gm was mixed in a glass of water. ShivRatri is a Hindu festival. On this day prayers are offered to Lord Shiva, who is the god of all evils and poisons. Bhang is a special article, which is offered to Lord Shiva on this auspicious day. Then, the devotees consume it as the God. Gujrat is a dry state (possession, consumption, sale, etc. of alcohol, Bhang, opium and other psychotropic substance, etc. is governed by particular laws), but on the holy occasion of ShivRati, for a day, the law is relaxed for the use of Bhang. In most other parts of the country, particularly, in northern India, it is a common practice to consume various preparations of Indian hemp like Bhang, Charas, Ganja, sweetmeat, etc. The bolus mentioned above is probably the minimum single dose.
quote:BHANG, an East Indian name for the hemp plant, Cannabis sativa (see HEMP), but applied specially to the leaves dried and prepared for use as a narcotic drug. In India the products of the plant for use as a narcotic and intoxicant are recognized under the three names and forms of Bhang, Gunja or Ganja, and Churrus or Charas. Bhang consists of the larger leaves and capsules of the plant on which an efflorescence of resinous matter has occurred. The leaves are in broken and -partly agglutinated pieces, having a dark-green color and a heavy but not unpleasant smell. Bhang is used in India for smoking, with or without tobacco; it is prepared in the form of a cake or manjan, and it is made into an intoxicating beverage by infusing in cold water and straining. Gunja is the flowering or fruit-bearing tops of the female plants. It is gathered in stalks of several inches in length, the tops of which form a matted mass, from the agglutination of flowers, seeds and leaflets by the abundant resinous exudation which coats them. Churrus is the crude resinous substance separated from the plant. The use of preparations of hemp among the Mussulman and Hindu population of India is very general; and the habit also obtains among the population of central Asia, the Arabs and Egyptians, extending even to the negroes of the valley of the Zambezi and the Hottentots of South Africa. The habit appears to date from very remote times, for Herodotus says of the Scythians, that they creep inside huts and throw hemp seeds on hot stones.
Subh holi inderdaad nog!quote:Op maandag 8 maart 2004 23:07 schreef Lone_Gunman het volgende:
Beetje laat maar toch: Shub Holi allemaal.
(...)
Jah das waar maar kvind et tog leukquote:Ik hoor ook nooit goede verhalen over de organisatie van deze evenementen.
Dat mag, gelukkig treden er geen veroordeelde terroristen op deze keer.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:51 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Jah das waar maar kvind et tog leuk![]()
Ik kom helaas nu pas. Subh Holi.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:44 schreef Crazykill het volgende:
Subh Holi Allemaal (jah jah beetje laatmaja)
Wie gaan er allemaal naar Craze 2004 ??
ik ga wel
Waarom d8 je dan dat Rani en Aishwarya zo populair om warenquote:Op vrijdag 12 maart 2004 13:21 schreef Asha het volgende:
[..]
Maar meer om zijn uiterlijk dan zijn acteerprestaties.![]()
Deze 2 kunnen nog acteren.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 16:54 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Waarom d8 je dan dat Rani en Aishwarya zo populair om waren![]()
![]()
![]()
Ik was het niet van plan eigenlijk, jij wel?quote:Op zondag 18 april 2004 11:58 schreef Internationalist het volgende:
Nog Hindoe Hangama-gangers vandaag?
http://www.hindoehangama.nl [afbeelding]
Ik niet , maar vertel.....quote:Op maandag 19 april 2004 15:11 schreef Crazykill het volgende:
Wie waren er allemaal naar Craze 2004 geweest ?
Je hebt niks gemist man. Milan maar dan overdekt en in het klein. 'Beurs op niveau' weinig van gemerktquote:Op zondag 18 april 2004 18:05 schreef VAK het volgende:
[..]
Ik was het niet van plan eigenlijk, jij wel?
Heb die gekte rond Bollywood nooit begrepen..quote:Op dinsdag 20 april 2004 23:37 schreef Iceflake het volgende:
Craze 2004 was echt![]()
Eerst werd het Indiaas volkslied gespeeld, toen het Wilhelmusecht kewl jammer dat het Surinaamse er niet achteraankwam!
De choreografie was heel goed, het zingen zuiver, de sterren![]()
Volgende keer ga ik weer![]()
Wheheheh jahquote:Op dinsdag 20 april 2004 23:37 schreef Iceflake het volgende:
Craze 2004 was echt![]()
Eerst werd het Indiaas volkslied gespeeld, toen het Wilhelmusecht kewl jammer dat het Surinaamse er niet achteraankwam!
De choreografie was heel goed, het zingen zuiver, de sterren![]()
Volgende keer ga ik weer![]()
Dit allemaal uiteraard op de Fok!Frontpage (waar anders?)quote:- De hindoes zijn wel degenen die een weduwe opdezelfde brandstapel als haar overleden man zetten om levend verbrand te worden.
- Dezelfde hindoes die fatale "ongelukjes" laten veroorzaken als de bruidschat niet goed of hoog genoeg is.
- Degenen die streng het kasten principe volgen ... geloof me, voor een Hindoe in een hoge kaste ben je nog lager dan de laagste rat
- enz.
De frontpage heb ik al een tijdje opgegeven. In het begin verdedigde ik het Hindoeïsme en India nog wel, alhoewel veel mensen niet verder kijken na hun reactie, maar op een gegeven moment kreeg ik van een moderator -5 omdat ik m'n kritiek op het nieuwsbericht daar niet mocht plaatsen. Toen ben ik er maar mee gekapt.quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:27 schreef klnvntrbyt het volgende:
En ja hoor. Als het niet de moslims zijn dan zijn het wel de hindoes die afgezeken worden met domme vooroordelen:
[..]
Dit allemaal uiteraard op de Fok!Frontpage (waar anders?)
Vorige week donderdag heb ik hun al gemaild daarover, maar geen reactie.quote:Kortom, alles wat niet beantwoord aan het Hindoeïstische (lees: Brahmaanse) ideaal, of het nu gaat om lagere sociale klassen of religieus-andersdenkenden als Moslims, is onderhevig aan achterstelling en/of vervolging. Vrouwen zijn in het Hindoeïsme vrijwel rechteloos, zoals schrijnend duidelijk wordt bij gedwongen huwelijken en weduweverbrandingen.
Dat is dus een Arya Samaj-visie volgens de Veda's. Ik wil 'm ook wel onderbouwen.quote:Op vrijdag 23 april 2004 19:39 schreef Linz het volgende:
[..]
Waarom niet?
Dat mag natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 april 2004 20:39 schreef Linz het volgende:
Ach ja, natuurlijk, ik was even vergeten dat je arya samaji ben.Ik ken alleen de globale verschillen tussen arya samaj en sanatan dharma, maar van wat ik heb gelezen spreekt de arya samaj visie mij meer aan. Zelf ben ik van huize opgevoed met de sanatan dharm.
Goed idee.quote:edit: is het een idee om voor de volgende topic een andere titel te gebruiken, zoals bv. hindoestaanse cultuur en achtergronden of zo?![]()
Ach jah , ze pakken iedere kans die ze pakken kunnen op de FP om allochtonen op de een of andere manier te "pakken"quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:27 schreef klnvntrbyt het volgende:
En ja hoor. Als het niet de moslims zijn dan zijn het wel de hindoes die afgezeken worden met domme vooroordelen:
[..]
quote:Beste Hindostaanse internetter,
Mijn naam is Ruben Gowricharn. Ik ben professor aan de Universiteit van Tilburg op een leergebied dat ze “Sociale cohesie en transnationale vraagstukken” noemen. Momenteel ben ik bezig met een onderzoekje naar de sterk toegenomen belangstelling voor de Hindostaanse cultuur in Nederland. Met name de banden met India en Engeland en andere landen waar Hindostanen wonen, en de filmcultuur (Bollywood) vormen het hart van dit onderzoek. Eén wijze om een onderzoek te verrichten is door een vragenlijst op te stellen die ik nu aan u voorleg. U zou me een plezier doen door die in te vullen. Het kost u 10 tot 15 minuten.
Leest eerst de vraag aandachtig voordat u een antwoord aanvinkt.
Sommige antwoorden kennen maar één antwoord, maar bij andere vragen zijn er meer antwoorden mogelijk. Dat is zoveel mogelijk aangeven.
Tenslotte: na verwerking van deze vragenlijsten is het mogelijk – ik weet het dus nog niet zeker – dat ik enkele gesprekken moet voeren met enkele van jullie. De vraag is dus: wie is bereid mee te werken aan de gesprekken? U kunt zich opgeven via het emailadres rgow@xs4all.nl
Bij voorbaat dank voor de genomen tijd en moeite.
Ruben Gowricharn
Daarmee geef je aan dat hij een doctorandus is, en dat is niet het geval. Een professor heeft als titulatuur: hooggeleerde heer/vrouwequote:Op zaterdag 24 april 2004 20:16 schreef Linz het volgende:
De weledelgeleerde
Veelal kennen ze ook helemaal geen geschiedenis. Het enige wat ze weten is de geschiedenis die hier in de schoolbanken wordt gegeven. Die lang niet altijd even correct is. En info halen van anti-Hindoeistische sites.quote:Op vrijdag 23 april 2004 16:27 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Bij geschiedenis krijg je erg weinig over het hindoeïsme en India. Verder dan Gandhi zijn we nooit gekomen.quote:Op maandag 26 april 2004 12:37 schreef Asha het volgende:
[..]
Veelal kennen ze ook helemaal geen geschiedenis. Het enige wat ze weten is de geschiedenis die hier in de schoolbanken wordt gegeven. Die lang niet altijd even correct is. En info halen van anti-Hindoeistische sites.
Dat klopt. En lang niet iedereen voelt zich geroepen om verder feiten uit te zoeken. Ik denk dat het wel een hele hoop zou schelen.quote:Op maandag 26 april 2004 18:04 schreef VAK het volgende:
[..]
Bij geschiedenis krijg je erg weinig over het hindoeïsme en India. Verder dan Gandhi zijn we nooit gekomen.
Ook dit klopt. Het beeld dat men vaak heeft over het Hindoeisme is vaak minder positief. Men begint altijd met het kastenstelsel. Uitzonderingen daarbij gelaten, weet men heel weinig over het Hindoeisme. Dat het westen ook nu profijt heeft van de kennis die er is in de Hindoe-geschriften weet men vaak niet eens.quote:Bij godsdienst op de middelbare school kreeg ik wel wat over het hindoeïsme, maar dat was inderdaad ook erg belabberd. Zeer veel over kasten. En om het dan nog een beetje pro-hindoeïsme te maken wordt het kastestelsel maar wat goedgepraat (geeft toch enige rust, weet waar je aan toe bent enz.). Het was niet met slechte bedoelingen geschreven, maar door allerlei misverstanden komt het hindoeïsme er toch niet goed vanaf. De docent gaf me dan nog een paar minuutjes om mijn standpunt uit te leggen, maar op de middelbare school heb je natuurlijk nog niet zoveel verweer.
Sommige hindoestanen maken er gewoon een potje van. Ze halen het maatschappelijke en religieuze door elkaar. Vaak zijn bepaalde dingen door de maatschappij bedacht en wordt het onterecht gedacht dat het zijn oorsprong in de religie vindt. Zo creeer je ook misverstanden. Er bestaat toch al een Hindoeraad?quote:Er stond ook nog een stukje mening van een hindoestaans meisje bij over het hindoeïsme. Ze legde haarfijn uit dat meisjes niet zoveel rechten hebben in het hindoeïsme en dat ze liever 'moderner' leefde. 't Zou eigenlijk het werk moeten zijn van de Hindoeraad om op dat soort dingen te letten. Ik weet niet of ze daar mee bezig zijn.
Ja, dat klopt. Daarom vroeg ik me af of zij zich met dit soort dingen bezighouden.quote:Op dinsdag 27 april 2004 12:17 schreef Asha het volgende:
(...) Er bestaat toch al een Hindoeraad?
Daar ga ik eigenlijk ook van uit. Eigenlijk hoor je er zo weinig van.quote:Op dinsdag 27 april 2004 12:35 schreef VAK het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Daarom vroeg ik me af of zij zich met dit soort dingen bezighouden.
Volgens mij is het hun taak om contact te houden met de overheid en ook informatie te geven over het hindoeïsme.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |