quote:Prachtig!
Buschauffeurs moeten Fries verstaan
GRONINGEN - Buschauffeurs op de lijn Groningen-Heerenveen-Lelystad moeten binnen een half jaar de Friese taal kunnen verstaan. Dat staat in het programma van eisen dat de provincies Groningen, Friesland en Flevoland voor de buslijn hebben opgesteld.Busbedrijven mogen zich inschrijven voor de exploitatie van de lijn, maar moeten dan wel aan een groot aantal voorwaarden voldoen. Een van de eisen is dat de buschauffeurs 'de Friese taal binnen zes maanden passief machtig zijn'.
Conducteurs van NoordNed die in Friesland werkzaam zijn, moeten sinds kort ook de Friese taal beheersen. Dat moet gebeuren op een niveau dat ze Friessprekende reizigers goed kunnen helpen.
quote:Precies, en strax nog verplicht op alle scholen in Nederland!
Op donderdag 22 januari 2004 14:33 schreef Monidique het volgende:
Fries is toch een officiele taal in Nederland?
quote:Oh?
Op donderdag 22 januari 2004 14:34 schreef Loedertje het volgende:[..]
Precies, en strax nog verplicht op alle scholen in Nederland!
quote:Ken jij Achterhoekers die de Friese taal beheersen in woord en geschrift dan?
Op donderdag 22 januari 2004 14:34 schreef Monidique het volgende:
Oh?
quote:Nee, dat hoeft ook niet.
Op donderdag 22 januari 2004 14:35 schreef Loedertje het volgende:[..]
Ken jij Achterhoekers die de Friese taal beheersen in woord en geschrift dan?
quote:Nog niet..dit was de eerste overwinning voor de Friezen!
Op donderdag 22 januari 2004 14:35 schreef Monidique het volgende:Nee, dat hoeft ook niet.
Binnenkort een cursus Marokaans voor de buschauffeurs in Mokum-West?
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:39 schreef Mondo_Generator het volgende:
Een Fries ken toch wel gewoon Nederlands praten?
quote:vrij domme opmerking...ze rijden nl. een heel stuk door Friesland, dus technisch gezien zijn die friezen dan in hun eigen land, dus verwachten ze daar dat ze Fries kunnen spreken. Op zich vrij logisch, gezien het feit dat Fries een officieel erkende taal binnen nederland is...niet dat ik daar een voorstander van ben, maar jouw verhaal slaat echt nergens op....
Op donderdag 22 januari 2004 14:33 schreef robh het volgende:
Integreren of terugschoppen naar het eigen land
my 2 € cts
quote:"Land"????
Op donderdag 22 januari 2004 14:47 schreef kamstra het volgende:[..]
vrij domme opmerking...ze rijden nl. een heel stuk door Friesland, dus technisch gezien zijn die friezen dan in hun eigen land, dus verwachten ze daar dat ze Fries kunnen spreken. Op zich vrij logisch, gezien het feit dat Fries een officieel erkende taal binnen nederland is...niet dat ik daar een voorstander van ben, maar jouw verhaal slaat echt nergens op....
my 2 € cts
Sukkels.
quote:Ik ken geen Fries die geen Nederlands ken praten, jij wel?
Op donderdag 22 januari 2004 14:43 schreef Loedertje het volgende:[..]
quote:Zo'n domme opmerking was dat niet Kamstra..
Op donderdag 22 januari 2004 14:47 schreef kamstra het volgende:[..]
vrij domme opmerking...ze rijden nl. een heel stuk door Friesland, dus technisch gezien zijn die friezen dan in hun eigen land, dus verwachten ze daar dat ze Fries kunnen spreken. Op zich vrij logisch, gezien het feit dat Fries een officieel erkende taal binnen nederland is...niet dat ik daar een voorstander van ben, maar jouw verhaal slaat echt nergens op....
my 2 € cts
quote:Verbaast het je als ik ja zeg?
Op donderdag 22 januari 2004 14:51 schreef Mondo_Generator het volgende:Ik ken geen Fries die geen Nederlands ken praten, jij wel?
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:44 schreef Tarantino het volgende:
Kutfriezen!! Chauvinistisch volk! Ik zeg altijd: het kan dooien, het kan vriezen, maar geef mij maar dooie Friezen!!
quote:Niet waar dus, aangezien het Fries een officieel binnen Nederland erkende taal is gaat je verhaal niet op. Stukken van de overheid moeten in Friesland zelfs tweetalig aangeboden worden. Vanuit die gedachte is het dus ook niet raar dat buschauffeurs Fries moeten kunnen verstaan als ze in Friesland werken/er doorheen rijden....
Op donderdag 22 januari 2004 14:51 schreef Loedertje het volgende:[..]
Zo'n domme opmerking was dat niet Kamstra..
Het land waarin de Friezen wonen heet nu eenmaal Nederland alwaar de voertaal toch echt Nederlands is .
quote:Ik ook niet. Terwijl ik toch een paar jaar in the middle of nowhere gewoond heb daar. Maar aan de andere kant, ik kan ook geen Fries, dus misschien wilden ze daarom niet met me praten.
Op donderdag 22 januari 2004 14:51 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Ik ken geen Fries die geen Nederlands ken praten, jij wel?
quote:Je bent zeker vergeten dat er zelfs gemeentes waren die in den beginne gewoon heerlijk ascociaal de gemeentelijke stukken alleen in het Fries aanboden en dat je moest betalen voor de Nederlandse versies en verslagen van vergaderingen alsmede de Nederlandse Notulen van raadsvergaderingen?
Op donderdag 22 januari 2004 14:54 schreef kamstra het volgende:[..]
Niet waar dus, aangezien het Fries een officieel binnen Nederland erkende taal is gaat je verhaal niet op. Stukken van de overheid moeten in Friesland zelfs tweetalig aangeboden worden. Vanuit die gedachte is het dus ook niet raar dat buschauffeurs Fries moeten kunnen verstaan als ze in Friesland werken/er doorheen rijden....
Hoe zit het eigenlijk met de gemeentes waar men het aan de telefoon vertikt om Nederlands te spreken?
Heb je daar ook een mening over?
En..omdat het een erkende taal is, zou je ook voorstander zijn van verplicht Fries op elke Nederlandse school?
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:57 schreef tong80 het volgende:
Brandweermannen schijnen ook alleen maar te mogen blussen als de melding in het Fries was.
Ten eerste is het al te triest dat ze hun eigen taal op die borden hebben staan
Sneek
Snits
Dat soort Bullshit. Dan blijf je ook bezig.
Ik vind ze over het algemeen ook dom klinken als ze fries praten.
Ik kan in alle eerlijkheid zeggen:" Ik haat friezen"
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:51 schreef daNpy het volgende:[..]
"Land"????
Friesland is een provincie hoor.
En in Nederland spreek je gewoon Nederlands.
Zeker elke provincie hun eigen taal
En dan 1 Europa proberen te makenSukkels.
quote:Mwa niet echt maar je zult dan wel praten over 80jarige opa's en omaatjes?
Op donderdag 22 januari 2004 14:52 schreef Loedertje het volgende:[..]
Verbaast het je als ik ja zeg?
quote:idd.
Op donderdag 22 januari 2004 15:02 schreef Mondo_Generator het volgende:Mwa niet echt maar je zult dan wel praten over 80jarige opa's en omaatjes?
quote:Dat probleem lost zich dus binnen 15 jaar wel op
Op donderdag 22 januari 2004 15:03 schreef Loedertje het volgende:
idd.
quote:Geen nederlands willen spreken aan de telefoon slaat nergens op natuurlijk. In ieder geval niet als degene die belt van buiten Friesland belt
Op donderdag 22 januari 2004 14:58 schreef Loedertje het volgende:[..]
Hoe zit het eigenlijk met de gemeentes waar men het aan de telefoon vertikt om Nederlands te spreken?
Heb je daar ook een mening over?En..omdat het een erkende taal is, zou je ook voorstander zijn van verplicht Fries op elke Nederlandse school?
En fries hoeft ook zeker niet op elke school gegeven te worden, in Friesland daarentegen zou het wel consequent zijn om het daar wel standaard te doen...
Nogmaals, ik ben ook absoluut geen voorstander van Fries/Friezen/Friesland, maar gezien de status van het Fries in Nederland vind ik het niet raar dat een dergelijk besluit wordt genomen.
Ik ben daarentegen wel een tegenstander van het hele idee dat Fries een status aparte moet hebben t.o.v. andere dialecten in NL, als je fries zonodig wilt erkennen, waarom dan niet limburgs en gronings en weet ik wat nog meer. Maar dat is veel te ingewikkeld, dus zou men er veel beter aan doen om die hele Friese taal als officiele taal af te schaffen, maar eer men doorheeft dat dat een goed idee is zijn we wel een aantal decennia verder vrees ik....
Die Hollanders moeten maar eens leren integreren.
J.
quote:Waarom zou je als gemeente wel alles in het turks, marokkaans en weet ik welke talen verspreiden maar mogen Friezen dat niet in hun gebrabbel
Op donderdag 22 januari 2004 16:19 schreef freud het volgende:
Je bent in nederland, praat ABN.
quote:hey daar woon ik!
Op donderdag 22 januari 2004 15:00 schreef TeazNutz het volgende:Sneek
Snits
btw niet alleen het accent maar ook de vriendelijkheid is meestal onder de "oost"-friezen beter dan onder de "west"-friezen.
quote:Omdat de Frieze taal een heel andere geschiedenis heeft, en btw ooit was heel Nederland Fries en lag de hoofdstad van Friesland "dorestad" n waar nu Wijk bij duurstede ligt.
Op donderdag 22 januari 2004 15:11 schreef kamstra het volgende:[..]
Geen nederlands willen spreken aan de telefoon slaat nergens op natuurlijk. In ieder geval niet als degene die belt van buiten Friesland belt
En fries hoeft ook zeker niet op elke school gegeven te worden, in Friesland daarentegen zou het wel consequent zijn om het daar wel standaard te doen...
Nogmaals, ik ben ook absoluut geen voorstander van Fries/Friezen/Friesland, maar gezien de status van het Fries in Nederland vind ik het niet raar dat een dergelijk besluit wordt genomen.
Ik ben daarentegen wel een tegenstander van het hele idee dat Fries een status aparte moet hebben t.o.v. andere dialecten in NL, als je fries zonodig wilt erkennen, waarom dan niet limburgs en gronings en weet ik wat nog meer. Maar dat is veel te ingewikkeld, dus zou men er veel beter aan doen om die hele Friese taal als officiele taal af te schaffen, maar eer men doorheeft dat dat een goed idee is zijn we wel een aantal decennia verder vrees ik....
Wow hbo geschiedenis does pay off.
quote:Ten eerste zijn veel mensen die tegen deze eis zijn, hoogstwaarschijnlijk ook daartegen.
Op donderdag 22 januari 2004 17:07 schreef Furby het volgende:[..]
Waarom zou je als gemeente wel alles in het turks, marokkaans en weet ik welke talen verspreiden maar mogen Friezen dat niet in hun gebrabbel
Ten tweede is er een verschil tussen het in meerdere talen verspreiden van folders (volgens iemand in dit topic In Friesland zelfs verplicht) en het dwingen van derden, in dit geval buschauffeurs die een route rijden die deels door Friesland gaat, om Fries te leren spreken.
Jouw vergelijking gaat dus totaal niet op. Een vergelijking die wel op zou gaan (op het officiele taal aspect na), is het vergelijken van deze eis met een eis dat buschauffeurs die door bepaalde buurten van Amsterdam rijden, Turks of Marokkaans zouden moeten leren spreken. Iets wat natuurlijk een belachelijke eis zou zijn.
quote:bullshit
Op donderdag 22 januari 2004 17:16 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Ten tweede is er een verschil tussen het in meerdere talen verspreiden van folders (volgens iemand in dit topic In Friesland zelfs verplicht)
quote:Zoals sommigen wel eens zeggen wanneer bepaalde groepen allochtonen over het koloniale verleden van Nederland beginnen: "je kan niet altijd in het verleden blijven hangen..."
Op donderdag 22 januari 2004 17:15 schreef vdo28 het volgende:[..]
Omdat de Frieze taal een heel andere geschiedenis heeft, en btw ooit was heel Nederland Fries en lag de hoofdstad van Friesland "dorestad" n waar nu Wijk bij duurstede ligt.
Maar Dorestad is een keer belegerd en helemaal verbrand.Wow hbo geschiedenis does pay off.
quote:Doe eens een steekproef en bel eens met de kleine gemeentes in Friesland
Op donderdag 22 januari 2004 15:11 schreef kamstra het volgende:[..]
Geen nederlands willen spreken aan de telefoon slaat nergens op natuurlijk. In ieder geval niet als degene die belt van buiten Friesland belt
quote:Daar heb je gelijk in maar ik beantwoorde alleen maar de "vraag" waarom de Frieze taal anders wordt bekeken dan de andere dialecten in Nederland.
Op donderdag 22 januari 2004 17:20 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Zoals sommigen wel eens zeggen wanneer bepaalde groepen allochtonen over het koloniale verleden van Nederland beginnen: "je kan niet altijd in het verleden blijven hangen..."
Maar goed ik snap niet waarom mensen zich altijd zo druk maken om het feit dat de friezen fries praten en dergelijke.
Laat ze toch lekker, het heeft zo zijn charme. En dat geldt niet alleen voor Friesland maar voor alle provincies. Het is toch ook leuk dat Amsterdammers met zo'n mooi accent praten???
Wie van jullie spreekt dat ook?
Wie is er dan achtergesteld qua taal?
quote:Mijn vriendin komt uit Friesland, en die spreekt vloeiend nederlands... ligt er gwoon aan uit welk deel van Friesland ze komen... de grote stad of zo'n boerendorp...
Op donderdag 22 januari 2004 14:51 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Ik ken geen Fries die geen Nederlands ken praten, jij wel?
quote:Zelfs dat hoeft niet uit te maken, een neef van me komt uit een erg klein boerendorp maar praat zelf ook vloeiend Nederlands. Maar hij kan ook weer vloeiend Fries praten als hij dat wil.
Op donderdag 22 januari 2004 19:19 schreef SirWacko het volgende:[..]
Mijn vriendin komt uit Friesland, en die spreekt vloeiend nederlands... ligt er gwoon aan uit welk deel van Friesland ze komen... de grote stad of zo'n boerendorp...
Binnenkort weer en prijsverhoging in het openbaar vervoer? Tenslotte moet de rekening voor deze hobby op gemeenschapskosten toch ergens gedeponeerd worden...
quote:170 jaar geleden dacht men in België: "La Belgique sera latine ou elle ne sera pas.". In de praktijk kwam dit neer op het ontkennen van het recht van een deel van de bevolking om zich in hun landsdeel van hun taal* te bedienen wanneer ze spraken met iemand van de dominante taalgroep.
Op donderdag 22 januari 2004 14:39 schreef borro het volgende:
Gewoon onzin. je moet friezen verplichten in het openbaar Nederlands te praten. Zijn er geen misverstanden
Je weet wat er in België gebeurt is, en ik zie niet in waarom de Friezen er geen recht op hebben (ok, de Vlamingen zijn talrijker dan de Walen en Vlaanderen is economisch het zwaartepunt van België, maar van dat soort factoren mag het recht om in je eigen taalgebied en in de hoofdstad van je land in je eigen taal bediend te worden niet afhangen).
(*: Het Nederlands, niet het Vlaams. "Vlaams" geen taal maar een benaming die de bourgeoisie gaf aan het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken werd, aangezien Vlaanderen een economische dwerg was en "flamand" dus nóg lager was dan "néerlandais".)
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 24-01-2004 04:08]
En dat geldt ook voor friezen.
quote:Die vergelijking gaat dus niet op, juist vanwege het feit dat Frysk een officiele taal is binnen Nederland (en dan met name Fryslan).
Op donderdag 22 januari 2004 17:16 schreef KreKkeR het volgende:Jouw vergelijking gaat dus totaal niet op. Een vergelijking die wel op zou gaan (op het officiele taal aspect na), is het vergelijken van deze eis met een eis dat buschauffeurs die door bepaalde buurten van Amsterdam rijden, Turks of Marokkaans zouden moeten leren spreken. Iets wat natuurlijk een belachelijke eis zou zijn.
quote:Deze gizmo ook
Op donderdag 22 januari 2004 19:09 schreef GizartFRL het volgende:
* GizartFRL spreek Frysk en Nederlands.Wie van jullie spreekt dat ook?
Wie is er dan achtergesteld qua taal?
Imho een belachelijk actie om die maatregel in te voeren .
Maar ook zeer trieste reacties in dit topic. Er zijn een tig debiele beleidsmakers hier die tot over de oren fries zijn en dan meteen de hele provincie over 1 kam scheren .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |