quote:Welkom! Je bent nooit te jong om te koken.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:18 schreef drelletje het volgende:
Hee piet, ik wil nu wel es wat gaan koken en dan vooral gerechtjes die leuk zijn maar niet al te moeilijk en toch lekker. Want ik ben nog 16 en koken lijkt me eigenlijk best wel okee. Heb je meschien wat tips voor mij?Okee BVD
Leuk, lekker en niet moeilijk. Ik zou zeggen koop een boek van Jamie Oliver (ik geef toe ben er best wel fan van). Die zijn helder, duidelijk en staan vol heerlijke recepten en goede tips.
quote:Ja hijs wel cool! altijd leuk bezig enzow...
Op vrijdag 23 januari 2004 21:21 schreef Fixers het volgende:[..]
Welkom! Je bent nooit te jong om te koken.
Leuk, lekker en niet moeilijk. Ik zou zeggen koop een boek van Jamie Oliver (ik geef toe ben er best wel fan van). Die zijn helder, duidelijk en staan vol heerlijke recepten en goede tips.
quote:Volgens mij is dat op basis van pijlwortel meel (of: Arrowroot) Inderdaad geheel plantaardig en vergelijkbaar met Gelatine.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:29 schreef Esk het volgende:
Om nog even terug te komen op bindmiddelen voor o.a. sauzen. bij de reformzaken verkoopt men ook "Bio-bin" van het merk "Tartex". Ik gebruik het zelf meestal om te binden. Het heeft geen bijsmaak, hoewel de saus er enigszins gelei-achtig van wordt.
Het is een plantaardig poeder, ik ben er niet helemaal zeker van wat het exact is. Het is dus wel geschikt voor vegetariers (kan ook worden gebruikt i.p.v. gelatine).
quote:Euh, je hebt ook een plantaardige gelei op basis van Zeewier, naam is me ff ontschoten.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:37 schreef Fixers het volgende:[..]
Volgens mij is dat op basis van pijlwortel meel (of: Arrowroot) Inderdaad geheel plantaardig en vergelijkbaar met Gelatine.
quote:Koken, voor beginners
Op vrijdag 23 januari 2004 21:26 schreef drelletje het volgende:[..]
Ja hijs wel cool! altijd leuk bezig enzow...
Maarja ik kijk wel, ff wachten of piet nog dingen heeft
quote:kee thnx! zal ik doen.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:50 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Koken, voor beginners
Mmmm
Intressant,
makkelijk recept voor een ovenschotel met vis, 4 personen.
Pakje room
pakje diepvries koolvis
pakje gerookte zalm
teentje knoflook
als je het bij de aldi koopt kost het bijzonder weinig.
Je ontdooit de blokjes koolvis en haalt de moten uit elkaar, zodat je stukjes krijgt, je vemengt het met de helft van de gerookte zalm (de rest van de zalm is heerlijk op de boterham) en je doet dit in een ingeboterde ovenvorm.
Knoflook teen erover fijn knijpen, of 2,
pakje room (200 ML) er over gieten, en in de oven ermee, totdat het lekker borrelt en er goudbruin uitziet.
Heerlijk met wat rijst en sla.
quote:Dat spulletje wat ik bedoel is op basis van johannesbroodpitmeel (leuk scrabblewoord btw).
Op vrijdag 23 januari 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Euh, je hebt ook een plantaardige gelei op basis van Zeewier, naam is me ff ontschoten.
Edit
Agar Agar, bij iedere toko te koop, en wordt uit zeewier gemaakt, dus biologisch dynamisch is het ook
quote:Je neemt een pond hertengoulash, die kruid je met speculaas kruiden en peper (niet overdrijven) en laat je ff marineren.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:22 schreef mazaru het volgende:
Beste Piet,
Geef jij eens een lekker recept voor jachtschotel!(op zijn Piets!)
Serveren met Aardappel puree, rode kool met appeltjes, stoofpeertje, spruitjes...
Jummie
quote:Ja kan ook, wordt ook in de levensmiddelen industrie gebruikt, vooral in roomijs. Je ziet johannisbroodbomen wel eens in parken, zijn bomen waar in het najaar van die peulen aan hangen, lijken hele grote bruine snijbonen. In kroatie worden die ook zo gegeten, de kinderen van mijn zus vinden dat lekker, ik echter niet zo
Op vrijdag 23 januari 2004 21:55 schreef Esk het volgende:[..]
Dat spulletje wat ik bedoel is op basis van johannesbroodpitmeel (leuk scrabblewoord btw).
Ik heb geen idee hoe ik dat moet maken, en wat daar lekker bij is, ik ken het als een stamppot.
Heb jij tips?
quote:Ik zet wat spekjes aan in een pan en doe er de gewassen en drooggeslingerde postelein bij, ff kort stoven en dan als warme groenten, of door een kruimelig aardappeltje prakken.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:57 schreef shmoopy het volgende:
Piet, ik kwam ineens weer op postelein, wat ik als kind erg lekker vond.Ik heb geen idee hoe ik dat moet maken, en wat daar lekker bij is, ik ken het als een stamppot.
Heb jij tips?
Ik vind het een heerlijke voorjaarsgroente, net als raapstelen, en een van de weinige groenten die nog smaak hebben.
#
Ken je raapstelen? Bij de esotherische supermarkt noemen ze het heel chique zilverstelen, maar het zijn gewoon de eerste uitlopers van de knolraap. Kan je net zo maken als postelein.
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 24-01-2004 23:12]
quote:We doen hier missie werk op het fokforum geloof ik
Op zaterdag 24 januari 2004 23:11 schreef shmoopy het volgende:
Tnx Piet.
quote:Ik vind het een supertopic, echt waar.
Op zaterdag 24 januari 2004 23:12 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
We doen hier missie werk op het fokforum geloof ik
Jawel, allemaal geprobeerd...
Maar ja, ik woon niet alleen. Enne ik heb geen huishouding van wat ik lekker vind komt op tafel.
De tradionele manier om deze groentes klaar te maken weet ik wel, weet jij de on-tradionele manieren?
quote:Dit is de klaagbank niet.
Op zondag 25 januari 2004 15:05 schreef Oblivion het volgende:
Ik vind spruiten, andijvie, spinazie misschien wel het smerigste op aarde...Daarom eet ik het ook gewoon niet.
Jawel, allemaal geprobeerd...
![]()
Maar ja, ik woon niet alleen.
Enne ik heb geen huishouding van wat ik lekker vind komt op tafel.
De tradionele manier om deze groentes klaar te maken weet ik wel, weet jij de on-tradionele manieren?
Maar goed, wat is voor jouw traditioneel?
Kijk eens hoe italiaanen spinazie klaarmaken, die maken er een saus van waar zeg maar de spinazie de tomaten vervangt.
Spekjes bakken, room, spinazie en blauwschimmerkaas erdoor en dan mischien nog wat binden en het als saus over de pasta serveren.
Spruiten zijn alleen maar vies als ze te lang koken, en als je ze gaat camoufleren met dingen als kerrie en ze dus niet meer proeft waarom zou je ze dan überhaupt eten?
Ik eet spruiten omdat ik de smaak lekker vind. Kort koken, dat ze nog stevig zijn, afgieten en dan een klont boter erover en een paar druppels citroensap.
quote:
Op zondag 25 januari 2004 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit is de klaagbank niet.
Maar toch bedankt hoor, ga wel verder met de kookboeken!
Als studente-op-kamers kook ik natuurlijk zelf en dat gaat gepaard met het nodige experimenteren. Over het algemeen weet ik best leuke dingen op tafel te toveren maar mijn pasta-saus wordt het steeds 'net niet'.
Meestal gebruik ik zo'n pakje gezeefde tomaten (gemak dient de haastige mens) en gooi daar wat ui, oregano, rode wijn en evt. gehakt doorheen.
En toch, wat ik ook doe, die 'gezeefde tomatensaus' blijft overheersen (bleh )
Wat is jou suggestie voor het snel en makkelijk maken van een pastasaus?
(en andere: "weinig ingredienten, snel klaar gerechten zijn natuurlijk ook welkom)
quote:verse tomaten gebruiken
Op zondag 25 januari 2004 17:25 schreef Keroppi het volgende:
Hallo,Als studente-op-kamers kook ik natuurlijk zelf en dat gaat gepaard met het nodige experimenteren. Over het algemeen weet ik best leuke dingen op tafel te toveren maar mijn pasta-saus wordt het steeds 'net niet'.
Meestal gebruik ik zo'n pakje gezeefde tomaten (gemak dient de haastige mens) en gooi daar wat ui, oregano, rode wijn en evt. gehakt doorheen.
En toch, wat ik ook doe, die 'gezeefde tomatensaus' blijft overheersen (bleh
)
(en andere: "weinig ingredienten, snel klaar gerechten zijn natuurlijk ook welkom)
quote:Mijn eigen variant voor een (basis pasta saus):
Op zondag 25 januari 2004 17:25 schreef Keroppi het volgende:
Hallo,Als studente-op-kamers kook ik natuurlijk zelf en dat gaat gepaard met het nodige experimenteren. Over het algemeen weet ik best leuke dingen op tafel te toveren maar mijn pasta-saus wordt het steeds 'net niet'.
En toch, wat ik ook doe, die 'gezeefde tomatensaus' blijft overheersen (bleh
)
Gehakt rulbakken, gesnipperde ui en knoflook er doorheen. Even lekker door laten sudderen tot de uien zacht glazig zijn. Tomatenprut en kruiden er door heen. Aan de kook laten komen, en wanneer nodig binden met zetmeel of maizena.
Prima basis, op zichzelf al prima, en heel goed uit te breiden met wat je maar wilt: paprika, champignon enz. enz.
Lekker over Volkoren spaghetti
quote:Hey Piet, wat zijn nou eigenlijk speculaaskruiden? Ik heb ze nodig voor een speculaas-meatloaf-experiment
Op vrijdag 23 januari 2004 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Je neemt een pond hertengoulash, die kruid je met speculaas kruiden en peper (niet overdrijven) en laat je ff marineren.
twee koeken gehakt met speculaaskruiden met daartussen een aardappel-amandelvulling, net als een gevulde speculaas...
quote:mengsel van Peper, Kaneel, gember en kruidnagel, en nog wat andere dingen, kan je gewoon kant en klaar kopen bij de kruidenwinkel (Dille tussen je Billen of hoe die ook heten)
Op zondag 25 januari 2004 18:28 schreef Kwark het volgende:[..]
Hey Piet, wat zijn nou eigenlijk speculaaskruiden? Ik heb ze nodig voor een speculaas-meatloaf-experiment
twee koeken gehakt met speculaaskruiden met daartussen een aardappel-amandelvulling, net als een gevulde speculaas...
quote:En Kamille
Op zondag 25 januari 2004 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
mengsel van Peper, Kaneel, gember en kruidnagel, en nog wat andere dingen, kan je gewoon kant en klaar kopen bij de kruidenwinkel (Dille tussen je Billen of hoe die ook heten)
Kan. Het leukste lijkt me echter om, als ik de juiste verhoudingen weet, het mengsel zèlf te maken. Het lijkt me een stuk lekker om kleine snippertjes gember mee te bakken dan gewoon een zakje kruiden leeg te strooien.
quote:Benodigdheden
Op zondag 25 januari 2004 18:43 schreef Kwark het volgende:[..]
En Kamille
Kan. Het leukste lijkt me echter om, als ik de juiste verhoudingen weet, het mengsel zèlf te maken. Het lijkt me een stuk lekker om kleine snippertjes gember mee te bakken dan gewoon een zakje kruiden leeg te strooien.
Mild
20 gram kaneel
5 gram gemalen kruidnagel
5 gram gemalen foelie
2 gram gemberpoeder
1 gram kardemom
Scherp
15 gram kaneel
2 gram gemalen kruidnagelen
2 gram gemalen nootmuskaat
1 gram witte peper
1 gram gemberpoeder
1/2 gram kardemom Bereiding
De ingrediënten zeer goed mengen.
quote:Te gek, dank je wel
Op zondag 25 januari 2004 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Benodigdheden
Mild
20 gram kaneel
5 gram gemalen kruidnagel
5 gram gemalen foelie
2 gram gemberpoeder
1 gram kardemomScherp
15 gram kaneel
2 gram gemalen kruidnagelen
2 gram gemalen nootmuskaat
1 gram witte peper
1 gram gemberpoeder
1/2 gram kardemom Bereiding
De ingrediënten zeer goed mengen.
quote:Dat klinkt goed!
Op vrijdag 23 januari 2004 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Je neemt een pond hertengoulash, die kruid je met speculaas kruiden en peper (niet overdrijven) en laat je ff marineren.
Je bakt 100 gram ontbijtspek in een braadpan goudbruin met wat stukken ui en haalt ze er uit, het hertevlees in de pan braden, tot bruin, spek en uien erbij, Fles rooie wijn erbij en lekker laten sudderen met wat knoflook.
Als het hert gaar is dan bind je de saus met wat ontbijtkoek (verkruimelen en erdoor mengen, lost vanzelf op)Serveren met Aardappel puree, rode kool met appeltjes, stoofpeertje, spruitjes...
Jummie
quote:recept voor stoofperen vind je in het hoe maak je iets langzaam klaar topic
Op zondag 25 januari 2004 20:39 schreef mazaru het volgende:[..]
Dat klinkt goed!
Ik ga het uitproberen, en dan noem ik het jachtschotel ala Piet!
Bedankt voor het recept!
Ik heb op dit forum (en ook daarbuiten) al veel recepten gelezen voor ovenschotels.
Helaas is mijn bescheiden studentenkeuken niet uitgerust met een oven. Wel beschik ik over een combimagnetron. Is het mogelijk daar ook lekkere ovenschotels in te maken? Of zullen ze nooit echt lukken?
Alvast bedankt en ga zo door met dit topic.
quote:Geen idee, heb nog nooit met een combi magnuketron gewerkt
Op zondag 25 januari 2004 21:30 schreef SuperSiem het volgende:
Beste Piet,Ik heb op dit forum (en ook daarbuiten) al veel recepten gelezen voor ovenschotels.
Helaas is mijn bescheiden studentenkeuken niet uitgerust met een oven. Wel beschik ik over een combimagnetron. Is het mogelijk daar ook lekkere ovenschotels in te maken? Of zullen ze nooit echt lukken?
quote:Jazeker!
Beste Piet,Ik heb op dit forum (en ook daarbuiten) al veel recepten gelezen voor ovenschotels.
Tip: Blijven kijken!! En meestal staat er op een verpakking de standen van hete lucht, of gewone oven etc etc.
quote:Ja klopt. Maar ik wilde er dus gerechten mee maken waarvan het recept hier op Fok stond, dus daar stonden geen standen bij.
Op zondag 25 januari 2004 22:03 schreef Oblivion het volgende:[..]
Jazeker!
Niks mis mee.
Tip: Blijven kijken!! En meestal staat er op een verpakking de standen van hete lucht, of gewone oven etc etc.
quote:Zogauw ik ergens een goede schaal heb gevonden, zal ik eens wat dingen gaan uitproberen. Het resultaat zal ik wel melden.
Op zondag 25 januari 2004 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Geen idee, heb nog nooit met een combi magnuketron gewerkt
Kan er wel een slag naar, slaan, maar zou zeggen, experimenteer ze.
alvast bedankt
quote:Ik wok eigenlijk nooit thuis want ik heb geen geschikte gasbrander.
Op maandag 26 januari 2004 11:34 schreef wilma19 het volgende:
Hoi Piet ,
mijn vriend en ik houden van wokken maar hebben hier weinig tijd voor,
we houden erg van variatie . Weet je een lekker wokgerecht dat ook redelijk snel is en dan bedoel ik bv. een 20minuutjes max.
Biefstuk zijn we beide gek op heb je een wokgerecht met biefstuk ? hoeft niet een heel simpel gerecht..alvast bedankt
Kruid een biefstuk (op kamertemperatuur) met Shecuan peper en Gember en snijd er stukjes van ter grote van een duim. Snij chineese kool aan dunne reepjes (niet te veel)
Snij oesterzwammen aan reepjes (of die japanse dingen, hoe heten die ook al weer)
Aragide olie of Soya olie in de wok, tot ie walmt.
Roerbak de paddestoelen, bliksemsnel,
en ff apart leggen, Olie weer heet laten worden
Roerbak de biefstuk bliksemsnel
af ff apart leggen, olie weer heet laten worden.
Roerbak de chineese kool bliksemsnel, met een scheutje Pearl River Mushroom soy, wat oestersaus en gember,
Het beste is als je dit tegelijkertijd doet in 3 woks, en dit is slechts een compromis.
Serveren met rijst.
Het hele geheim van wokken is kleine beetjes, handje vol tegelijk wokken, en in bloedhete walmende olie, heel kort. Je eten moet er door gaan als een druppen water op een gloeiende plaat, waar je dan een stoomfilm eromheen krijgt, je kent dat wel van een dansende druppel op een heel heet oppervlak.
Veel nederlanders wokken eerder stoofgerechten, gebruiken de wok als een grote pan, dit is echter niet hoe het bedoelt is. Wokken is bedacht om snel iets klaar te maken met zo min mogelijk brandstof.
Kleine porties, alles gesneden klaar hebben staan, en dan "zack zack" bakken. eigenlijk voor iedere persoon snel een bord in elkaar draaien.
Je hebt dus, met snijden erbij, nooit meer dan 10 minuten nodig. Rijst kan je in een rijstkoker klaar maken.
Heb jij ervaring met het maken van Chicken Marsala? Ik heb het vaak gegeten in Engeland, maar het zelf klaarmaken was geen succes.
Heb jij een recept en/of tip?
quote:geen idee, ken de indiaase keuken niet, sorry
Op maandag 26 januari 2004 11:57 schreef Litman het volgende:
Piet,Heb jij ervaring met het maken van Chicken Marsala? Ik heb het vaak gegeten in Engeland, maar het zelf klaarmaken was geen succes.
Heb jij een recept en/of tip?
groetjes wilma
groetjes wilma
quote:Er zijn verschillende satesaus topics, maar mijn satesaus maak ik zo:
Op maandag 26 januari 2004 12:06 schreef wilma19 het volgende:
Heb jij een recept voor een lekkere satesaus .. uit een zakje is zo makkelijk en in een eigen variatie kan je zelfde smaak bepalen . ben benieuwd..groetjes wilma
quote:Een combimagentron? Wat wil je nog meer! Op elk pakje en bij elk recept staat de temperatuur waarop iets in de oven moet. Je combimagnetron is een heteluchtoven, dus als daarvoor een aparte stand staat vermeld moet je die nemen. Als je een beetje een goede combimagnetron hebt, staan die temperaturen er ook wel ergens op.
De combi heeft als het goed is minstens drie standen:
* magnetron: gebruik je voor opwarmen etc.
* oven: gewoon te gebruiken als heteluchtoven voor alle ovenrecepten
* combinatiestand: krachtig wapen als je weet hoe het te gebruiken. hetelucht en magnetron zijn tegelijk aan voor zowel een knapperig korstje als een snelle verhitting. nauwelijks vermeld in recepten, maar soms kom je het wel eens tegen. ga er eens me experimenteren als je je de oven en de magnetron allebei hebt eigen gemaakt (en doe er geen metalen springvorm in).
(Sorry, Piet. Ik dacht, ik heb zo'n ding en ik help even...Zal niet weer gebeuren .)
quote:Ik weet zeker dat Piet er blij mee is dat er meer gelijkgestemden zijn, die ook nog eens meehelpen.
Op maandag 26 januari 2004 14:07 schreef Unihoc_ACE het volgende:[..]
(Sorry, Piet. Ik dacht, ik heb zo'n ding en ik help even...Zal niet weer gebeuren.)
quote:Die laatste stand heb ik geloof ik niet. De magnetron van mijn ouders heeft het wel: de zogenaamde Crispstand. Werkt geweldig voor o.a. pizza's. Ik heb wel een stand dat ik eerst kan 'magnetronnen' en dan de hetelucht kan starten.
Op maandag 26 januari 2004 14:07 schreef Unihoc_ACE het volgende:[..]
Een combimagentron? Wat wil je nog meer! Op elk pakje en bij elk recept staat de temperatuur waarop iets in de oven moet. Je combimagnetron is een heteluchtoven, dus als daarvoor een aparte stand staat vermeld moet je die nemen. Als je een beetje een goede combimagnetron hebt, staan die temperaturen er ook wel ergens op.
De combi heeft als het goed is minstens drie standen:
* magnetron: gebruik je voor opwarmen etc.
* oven: gewoon te gebruiken als heteluchtoven voor alle ovenrecepten
* combinatiestand: krachtig wapen als je weet hoe het te gebruiken. hetelucht en magnetron zijn tegelijk aan voor zowel een knapperig korstje als een snelle verhitting. nauwelijks vermeld in recepten, maar soms kom je het wel eens tegen. ga er eens me experimenteren als je je de oven en de magnetron allebei hebt eigen gemaakt (en doe er geen metalen springvorm in).
(Sorry, Piet. Ik dacht, ik heb zo'n ding en ik help even...Zal niet weer gebeuren
.)
En de reden dat ik het vroeg, was dat ik wel een klein (maar wel merkbaar) verschil ondervond als ik bijv. een afbakbrood in mijn magnetron maakte of ergens anders in een echte oven. Het brood werd net iets mooier bruin en knapperiger. Ik weet overigens niet zeker of dat verschil aan de magnetron lag, kan ook aan het brood, de bakstand of de temperatuur oid liggen. Maar vroegme toch af of ovenschotels wel lekker werden in de combimagnetron.
quote:geen problemen mee, en als er ergens onzin wordt verteld, dan geef ik sowieso vaak mijn ongezouten mening.
Op maandag 26 januari 2004 14:20 schreef El_Bassie het volgende:[..]
Ik weet zeker dat Piet er blij mee is dat er meer gelijkgestemden zijn, die ook nog eens meehelpen.
ik zou heel graag het recept hebben van een romige mosterdsoep, kan jij met helpen?
en alvast bedankt natuurlijk!
[Dit bericht is gewijzigd door Fratz op 26-01-2004 19:24]
quote:Heel makkelijk.
Op maandag 26 januari 2004 19:23 schreef Fratz het volgende:
Beste Piet!ik zou heel graag het recept hebben van een romige mosterdsoep, kan jij met helpen?
en alvast bedankt natuurlijk!
Edit, je laat de soep ZONDER DE ROOM een dag staan, om de smaak van de mosterd te onwikkelen en de ´zaadjes de kans te geven op te zwellen, die geven een leuk knapperig mondgevoel.
Garneren met iets groens, verse kruiden, kappertjes, spinazie, whatever, ziet er leuk uit..
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 26-01-2004 19:41]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |