Ijskast voor een ding dat op zijn hoogst tot 5 graden boven nul koelt is een tikkeltje onlogisch imho.
Toen mensen thuis nog geen electriciteit hadden koelden veel mensen hun etenswaren in een kast met -letterlijk- een klomp ijs erin (die 1 maal per week werd gebracht door een handelaar in ijs). Vandaar de naam ijskast.
(je moest natuurlijk wel regelmatig de lekbak onder de ijskast leeggooien)
quote:nou lang, lang geleden... Nee laat maar, dat weet ik eigenlijk ook niet.
Op dinsdag 20 januari 2004 16:06 schreef blieblie het volgende:
Waarom noem je een koelkast de "ijskast".
Kan je er ijs langere tijd in bewaren?Ijskast voor een ding dat op zijn hoogst tot 5 graden boven nul koelt is een tikkeltje onlogisch imho.
of vriesvak in de koelkast... wij hebben namelijk geen ijskast.
een diepvriezer dus hé...
dan heb je soms wel een ijskast in je koelkast.
zijspoor: ik noem de tv gids altijd radiobode (en zo oud ben ik niet)
quote:jahjah,
Op dinsdag 20 januari 2004 16:06 schreef Gijsch het volgende:
Is heel normaal.Toen mensen thuis nog geen electriciteit hadden koelden veel mensen hun etenswaren in een kast met -letterlijk- een klomp ijs erin (die 1 maal per week werd gebracht door een handelaar in ijs). Vandaar de naam ijskast.
quote:dat "probleem" hebben wij dus ook. Vooral omdat de heren zo opstandig zijn om standaard naar de diepvries te lopen als we zeggen dat iets in de ijskast ligt.
Op dinsdag 20 januari 2004 16:07 schreef Petra76 het volgende:
Ijskast is bij mij de vriezer , ik gebruik het niet voor de koelkast. Mijn vriend gebruikt ijskast steevast in dezelfde betekenis als jij, dus om de koelkast aan te duiden. In het begin gaf dat nog wel eens verwarrende toestanden
quote:of vaatwasser...
Op dinsdag 20 januari 2004 16:09 schreef AMF het volgende:
Natuurlijk is het een ijskast. En het is ook een afwasmachine!
quote:kelder
Op dinsdag 20 januari 2004 16:10 schreef Beathoven het volgende:
de kelderkast
is dat zoiets als de benedenverdieping?
quote:Ik word weer niet op mijn woord geloofd
Op dinsdag 20 januari 2004 16:09 schreef Evie het volgende:[..]
jahjah,
mooie avater..
koelkast klinkt me te verwaand hollands in de oren.
quote:Ik ook!! haha
Op dinsdag 20 januari 2004 16:05 schreef Gertsan het volgende:
lolik noem het ook een ijskast... en dat andere ding een vriezer...
Ijskast en vriezer
Radiobode en americain filet.
dás ook eentje die ik blijkbaar alleen zo zeg...
americain filet, wie doet dat nog meer?
Pagina's in het Nederlands doorzocht voor diepvries. Resultaten 1 - 10 van circa 20,100.
overduidelijk
quote:Iiiis the right answer!
Op dinsdag 20 januari 2004 16:06 schreef Gijsch het volgende:
Is heel normaal.Toen mensen thuis nog geen electriciteit hadden koelden veel mensen hun etenswaren in een kast met -letterlijk- een klomp ijs erin (die 1 maal per week werd gebracht door een handelaar in ijs). Vandaar de naam ijskast.
Alleen mensen met geld hadden zo'n ding. Mensen met minder geld hadden alleen een kast met een natte lap ervoor die op het balkon of in de tuin stond. Daar was de melk die 's ochtends geleverd was 's middags al bedorven.
Sommige mensen gebruiken 'ijskast' nu nog om zich te onderscheiden van mensen/families die pas na de oorlog een 'koelkast' kregen. Beetje elitair doen...
ijs·kast (de ~)
1 koelkast
koel·kast (de ~)
1 kast waarin levensmiddelen enz. bij een temperatuur van enkele graden boven nul een poos bewaard kunnen worden zonder te bederven => frigo, ijskast
2 [scheepv.] schacht van de machinekamer
diep·vrie·zer (de ~ (m.))
1 toestel voor diepvriezen => diepvries, diepvriesinstallatie, diepvrieskast, vrieskast, vriezer
quote:Of juist niet. Mijn ouders hebben gewoon nog steeds een ijskast en zijn niet overgeschakeld op de koelkast.
Op dinsdag 20 januari 2004 16:30 schreef Dante_A het volgende:
Sommige mensen gebruiken 'ijskast' nu nog om zich te onderscheiden van mensen/families die pas na de oorlog een 'koelkast' kregen. Beetje elitair doen...
quote:Ja ik ook.. gewoon ijskast en vriezer!!
Op dinsdag 20 januari 2004 16:05 schreef Gertsan het volgende:
lolik noem het ook een ijskast... en dat andere ding een vriezer...
quote:You probably mean refrigerator or fridge mate... Notice the subtle difference?
I'm sorry, I always refer to it as a refridgerator
quote:dat is voor in je haar..
Op dinsdag 20 januari 2004 17:09 schreef xqs het volgende:
Ik zeg ook gewoon koelkast, maar hier is een ander woord....schuimgel
gebruikt iemand dat woord?
quote:Koelkast is voor de armen die zich geen ijs kunnen veroorloven
Op dinsdag 20 januari 2004 16:06 schreef blieblie het volgende:
Waarom noem je een koelkast de "ijskast".
Kan je er ijs langere tijd in bewaren?
ijskast-zegger meldt zich.
quote:Heb jij geen vriesvak in je ijskast dan?
Op dinsdag 20 januari 2004 17:32 schreef Annastacia het volgende:
o hou op!!! wij zeggen thuis ook al jaaaaaren ijskast. Elke keer als ik tegen mij vriend zeg: dat ligt in de ijskast, dan zegt hij steevast: je hebt geen ijskast! Gestoord word ik ervan
quote:Dat doe ik dus ook en een koelkast noem ik ook ijskast
Op dinsdag 20 januari 2004 16:08 schreef IJskast het volgende:zijspoor: ik noem de tv gids altijd radiobode (en zo oud ben ik niet)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |