abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17765294
ahhhhhhh ik heb vandaag mijn eerste filmpje ontwikkeld en je ziet plaatjes. COOOOOL.
Hij hangt nu te drogen.
Dat wilde ik even meedelen. !!!!!!!!!!
pi_17770304
Geweldig gevoel he?
pi_17770517
he he he...
en weer iemand verkocht aan het natte proces...

En tevreden??
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_17777083
ja ik was echt ongelooflijk blij toen ik de rol uit het tankje haalde en beeld zag. GEWELDIG!!
IK dacht gelijk. AHH dit ga ik vaker doen. En nu hoef ik niet meer een week te wachten op de fotoboer voor mijn zwart wit films.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 maart 2004 @ 20:48:20 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17785677
Het leukste aan dit alles is dat je na x-honderden films nog steeds even die rilling krijgt op het moment dat je een film van de spoel trekt, hoe zeker je ook van je proces bent. En steeds ben je weer net zo blij dat het allemaal goed ging .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_17864926
OKeej, het kleurenproces lukt me nu aardig
alleen om het af te maken, zou ik nu ook zelf mijn kleurenfilms moeten gaan ontwikkelen
ik begreep dat er van die chemie sets waren, van Amaloco enzo
ik begreep ook dat het tegenwoordig ook al niet veel meer voorsteld, en dat het nieteens zo HEEEL tempratuurafhankelijk is
heeft iemand advies in wat voor chemie ik het beste mijn C-51 films kan laten badderen?

ps: iemand nog intresse in een omgebouwde RCP-40???
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 maart 2004 @ 15:05:30 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17865737
quote:
Op zondag 21 maart 2004 14:32 schreef plasma_tv het volgende:
heeft iemand advies in wat voor chemie ik het beste mijn C-51 films kan laten badderen?
C41

Hiervoor kun je ook bij Amaloco terecht. De temperatuur is nog steeds een redelijk heikel punt, de beste investering in dat opzicht is een electronische thermometer.

Het proces is verder strakker gedefiniëerd als zwartwit, het kan eigenlijk alleen maar op één manier, en wel de goeie.

Heel handig is een Jobo-processor met lift, waarmee je een griezelige herhalingsnauwkeurigheid kunt halen
pi_17866191
quote:
Op zondag 21 maart 2004 15:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

C41

Hiervoor kun je ook bij Amaloco terecht. De temperatuur is nog steeds een redelijk heikel punt, de beste investering in dat opzicht is een electronische thermometer.

Het proces is verder strakker gedefiniëerd als zwartwit, het kan eigenlijk alleen maar op één manier, en wel de goeie.

Heel handig is een Jobo-processor met lift, waarmee je een griezelige herhalingsnauwkeurigheid kunt halen
ja, C41, dat bedoel ik ( niet helemaal wakker vandaag)
ik heb hier een Agfa Rondinax 35U staan, zo eentje met een ingebouwde thermometer, en filmsnijder, en die je ook gewoon bij volledig daglicht kan inspoelen
zou het daar ook mogelijk mee zijn?
is dit bijvoorbeeld wat?
Amaloco K 54 Mono-Negacolor C-41 ( komt bij Wolt vandaan)
en moet ik daar verder nog wat bij bestellen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 21 maart 2004 @ 15:24:10 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17866267
quote:
Op zondag 21 maart 2004 15:20 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

ja, C41, dat bedoel ik ( niet helemaal wakker vandaag)
ik heb hier een Agfa Rondinax 35U staan, zo eentje met een ingebouwde thermometer, en filmsnijder, en die je ook gewoon bij volledig daglicht kan inspoelen
zou het daar ook mogelijk mee zijn?
is dit bijvoorbeeld wat?
Amaloco K 54 Mono-Negacolor C-41 ( komt bij Wolt vandaan)
en moet ik daar verder nog wat bij bestellen?
Als er ontwikkelaar en bleekfixeer (of bleek en fixeer) bij zitten niet. Eventueel kun je een stopbadje (niet te sterk azijnzuur) tussenvoegen om je bleekfixeer wat minder te stressen, maar dat kan je ook vervangen door een waterbadje
pi_18212070
Dit topic maar weer eens een schopje geven.

Gisteren 'split grade printing' geprobeerd. De theorie was dat je eerst met een 00 filter een proefstrookje maakt en dan kijkt wanneer je witjes het mooist zijn. Dan belicht je een nieuwe strook met de gevonden tijd. Vervolgens belicht je dezelfde strook nog een keer maar dan met een filter 5 en weer in stapjes. Met deze stap kom je aan een waarde voor je zwartjes. Je afdruk maak je dan met de twee gevonden waardes.

Ik was bijzonder tevereden met het resultaat. Je hebt meer contrast controle. Nadelen zijn dat het meer proefstrookjes en meer tijd kost.

Iemand vergelijkbare / andere ervaringen met 'split grade printing'?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 april 2004 @ 00:19:22 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_18237005
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 08:11 schreef WinterNight het volgende:
Dit topic maar weer eens een schopje geven.

Gisteren 'split grade printing' geprobeerd. De theorie was dat je eerst met een 00 filter een proefstrookje maakt en dan kijkt wanneer je witjes het mooist zijn. Dan belicht je een nieuwe strook met de gevonden tijd. Vervolgens belicht je dezelfde strook nog een keer maar dan met een filter 5 en weer in stapjes. Met deze stap kom je aan een waarde voor je zwartjes. Je afdruk maak je dan met de twee gevonden waardes.

Ik was bijzonder tevereden met het resultaat. Je hebt meer contrast controle. Nadelen zijn dat het meer proefstrookjes en meer tijd kost.

Iemand vergelijkbare / andere ervaringen met 'split grade printing'?
Dit is eigenlijk de manier waarop die Multigradekoppen werken. Daar zit een filter in dat vergelijkbaar is met de 5 en eentje die vergellijkbaar is met de 0. Met het keuzewieltje draai je die filters meer of minder in de stralengang.

De dubbele belichting is een prima oplossing wanneer je in het zachtere bereik terechtkomt. Wanneer je dan een deel van de belichting door de 5 geeft krijg je in elk geval diepe zwarten in je plaatje.

Overigens kun je ook doordrukacties uitvoeren met een ander filter om de doorgedrukte partij een tikkie contrast aan te jagen.
De stuurmogelijkheden van Multigrade zijn vrijwel onbeperkt .
pi_18242239
Ik heb van een vriend van mijn vader een doka gekregen (of iig de apartuur daarvoor )omdat hij hem na verhuizing niet meer kwijt kan. Ik ben bezig met een cursus fotografie en ben dus nog behoorlijk aan het leren

Nu zitten er ook allemaal gradatiefilters bij, maar die zijn verschillend van kleur. Ik heb rozige (M), blauwige (C) en geel (Y). Wat is het verschil daar tussen? Op die cursus gebruiken we namelijk alleen de rozige filters.

Dan nog een vraag over de filters:
Op die cursus hebben ze allemaal filters 1; 1,5; 2; 2,5 enzo. Ik heb nu van die drie kleuren de volgende getallen: .05 .10 .20 .30 .40 .50 Kun je de .05 op bijvoorbeeld de .10 leggen zodat je in feite .15 krijgt? Of werkt dat niet zo?

Er zat ook een 16UV filter bij. Wat doe je daar precies mee? IK dacht dat je alleen uv-filters kon gebruiken tijdens het fotograferen.

MOrgen ga ik eens wat chemicalien kopen en dan a.s. weekend eens proberen of ik het voor elkaar krijg met mijn eigen spullen een afdruk te maken
pi_18246839
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:39 schreef Tedda het volgende:
Ik heb van een vriend van mijn vader een doka gekregen (of iig de apartuur daarvoor )omdat hij hem na verhuizing niet meer kwijt kan. Ik ben bezig met een cursus fotografie en ben dus nog behoorlijk aan het leren

Nu zitten er ook allemaal gradatiefilters bij, maar die zijn verschillend van kleur. Ik heb rozige (M), blauwige (C) en geel (Y). Wat is het verschil daar tussen? Op die cursus gebruiken we namelijk alleen de rozige filters.

Dan nog een vraag over de filters:
Op die cursus hebben ze allemaal filters 1; 1,5; 2; 2,5 enzo. Ik heb nu van die drie kleuren de volgende getallen: .05 .10 .20 .30 .40 .50 Kun je de .05 op bijvoorbeeld de .10 leggen zodat je in feite .15 krijgt? Of werkt dat niet zo?

Er zat ook een 16UV filter bij. Wat doe je daar precies mee? IK dacht dat je alleen uv-filters kon gebruiken tijdens het fotograferen.

MOrgen ga ik eens wat chemicalien kopen en dan a.s. weekend eens proberen of ik het voor elkaar krijg met mijn eigen spullen een afdruk te maken
ik moet je teleur stellen, het zijn geen echte multigrade filters, maar kleurencorrectie filters, voor kleur afdrukken
om de zwemen er uit te filteren
je kan ze op zich wel als multigrade fikter gebruiken, maar daarvoor moet je verhoudingen van rood en geel maken, maar dat is opzich wel te doen
ik heb ook geen multigrade filters hier, maar gebruik daar mij kleurenkop voor
bij een pak papier ( Ilford) zit een papiertje, met daarop de waardes waar je je kleurenkop op moet afstellen, voor een bepaalde gradatie
pi_18247004
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:51 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

ik moet je teleur stellen, het zijn geen echte multigrade filters, maar kleurencorrectie filters, voor kleur afdrukken
om de zwemen er uit te filteren
je kan ze op zich wel als multigrade fikter gebruiken, maar daarvoor moet je verhoudingen van rood en geel maken, maar dat is opzich wel te doen
ik heb ook geen multigrade filters hier, maar gebruik daar mij kleurenkop voor
bij een pak papier ( Ilford) zit een papiertje, met daarop de waardes waar je je kleurenkop op moet afstellen, voor een bepaalde gradatie
Ik snap er geloof ik niks meer van... ik dacht dat het een apparaat was voor zwart/wit foto's maar is dat dan niet zo? (Het is een Durst M605, als ik het goed onthouden heb.)
Er zit overigens geen handleiding bij, maar misschien moet ik die man even bellen
pi_18384952
Afgelopen weekend voor het eerst mijn vergroter enzo gebruikt. Echt stoer om foto's te ontwikkelen met je eigen spullen ALleen een beetje jammer dat alles bij mijn ouders staat omdat ik er thuis nog geen plek voor heb.
Het duurde alleen de halve dag voor we door hadden hoe het precies allemaal werkte. We kregen de foto niet uitvergroot en als we dan een groter formaat hadden kregen we hem niet scherp gesteld; bleek dat we een verkeerde combi hadden gemaakt van lens en het ringetje waar je de lens indraait Maar uiteindelijk is het gelukt en heb ik een paar foto's afgedrukt.
pi_18410016
Een slowchat met mezelf
Maar even een vraagje, mocht er ooit nog iemand hier lezen.

Om voor het eerst te kunnen afdrukken heb ik een pakje Illford multigrade papier gekocht. Ik vond het alleen duur (12,80 voor 25 vel, glanzend, 13x18). Moet ik daar maar aan gaan wennen? Of zijn er goedkopere merken waarmee je prima foto's kunt afdrukken? Of ben ik gewoon afgezet en moet ik eens echt gaan shoppen voor fotopapier?
pi_18410769
Tja Duur...?

Ilford is niet de goedkoopste maar heeft wel een hele goede prijs/kwaliteitverhouding.
Je kunt op internet wel shoppen voor andere papiersoorten en merken maar hou er dan wel rekeing mee dat de ontwikkelvloeistoffen en tijden wellicht ook iets aangepast moeten worden.
Wat je beter kunt doen (imho) is zoeken naar een goedkopere aanbieder voor het Ilfordpapier (shop en vergelijk maar let wel op dat papier wel errug zwaar is om te versturen)
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 april 2004 @ 21:04:17 #68
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_18426300
Ik heb het al eerder gezegd: Ga nooit zelf vergroten met als argument dat het goedkoper is dan een print uit de winkel.(ten opzichte van een vakprint kun je heel veel winnen en dan is dat Ilfordpapier zo duur nog niet)

Zelf vergroten doe je voor:
- de fun
- de kwaliteit
- de combinatie van beide faktoren

Om de fun nog groter te krijgen kun je inderdaad gaan shoppen voor het voordeligste adres voor Ilford (of welk merk dan ook). Koop daarbij vooral grote verpakkingen, dat scheelt behoorlijk. Met Multigrade loop je in elk geval niet het risico dat wij ouwe dokahazen vroeger liepen, namelijk dat je met gradaties 0 en 5 blijft zitten .
pi_18426899
quote:
Op woensdag 14 april 2004 08:36 schreef Tedda het volgende:
Om voor het eerst te kunnen afdrukken heb ik een pakje Illford multigrade papier gekocht. Ik vond het alleen duur (12,80 voor 25 vel, glanzend, 13x18).
Hebben we het hier over Ilford Multigrade IV RC Deluxe (MGD.1M)? Of hebben we het over Multigrade FB?

Als het over de RC variant gaat dan ben je zwaar afgezet. Ik betaal voor een doosje van 100 stuks 13x18 (12,7x17,8 but who's counting ) 22.20 euro.
pi_18436044
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:04 schreef Ouwesok het volgende:
Ik heb het al eerder gezegd: Ga nooit zelf vergroten met als argument dat het goedkoper is dan een print uit de winkel.(ten opzichte van een vakprint kun je heel veel winnen en dan is dat Ilfordpapier zo duur nog niet)
Maar dat is ook zeker niet de reden om zelf af te drukken, ik vind het gewoon echt errug leuk. Bovendien kan ik nu zelf bepalen wat ik wil en kijken wat er mogelijk is. Maar in deze zware tijden, van economische crisis was ik benieuwd of ik ben afgezet en of het papier iets goedkoper kan. Bovendien ben ik net hiermee begonnen en wilde ik gewoon weten of dat dit de prijs is die je betaald. Ze kunnen me wat dat betreft op het moment alles wijsmaken
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:27 schreef WinterNight het volgende:

Hebben we het hier over Ilford Multigrade IV RC Deluxe (MGD.1M)? Of hebben we het over Multigrade FB?

Als het over de RC variant gaat dan ben je zwaar afgezet. Ik betaal voor een doosje van 100 stuks 13x18 (12,7x17,8 but who's counting ) 22.20 euro.
Ik weet niet precies wat het is en de spullen liggen helaas bij mijn ouders, daar zal ik iig de volgende keer wel op letten.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 15 april 2004 @ 21:32:14 #71
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_18453025
Als het papier makkelijk droogde was het de RC-variant. De FB(=fibre-base) zuigt zich namelijk vol water en droogt bepaald niet snel.

Wanneer je er echt pret in hebt zou ik voor het vervolg de grote verpakkingen kopen (250 vel voor 13/18 bijvoorbeeld). Scheelt echt een slok op een borrel en je zit ook niet zo snel zonder papier.

We hebben er weer eentje bij
pi_18453271
Dan ben ik denk ik zwaar afgezet want het droogde maar mijn mening wel snel. Ik ga in het vervolg zeker een grotere verpakking kopen maar wilde in eerste instantie een niet al te grote buil vallen mocht de vergroter niet werken
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 15 april 2004 @ 22:39:07 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_18454854
quote:
Op donderdag 15 april 2004 21:43 schreef Tedda het volgende:
Dan ben ik denk ik zwaar afgezet want het droogde maar mijn mening wel snel. Ik ga in het vervolg zeker een grotere verpakking kopen maar wilde in eerste instantie een niet al te grote buil vallen mocht de vergroter niet werken
Als je toch afgezet bent moet je blij zijn dat het maar om een kleine verpakking ging
pi_18461200
quote:
Op donderdag 15 april 2004 22:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als je toch afgezet bent moet je blij zijn dat het maar om een kleine verpakking ging
Ja maar ik weet het niet 100% zeker welke het is. Ik moet gewoon even kijken, maar ze droogden wel snel. En ik heb voor het eerste pakje ook werkelijk geen moeite gedaan om te zoeken naar goedkopere aanbieders. En tja.... weer een leermoment

[ Bericht 0% gewijzigd door Tedda op 16-04-2004 08:27:02 ]
pi_18653279
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:27 schreef WinterNight het volgende:

[..]

Ok ik was vandaag op de plek waar mijn doka zich bevind (helaas heb ik geen plekje thuis... ) en kon ik kijken wat voor papier ik heb. Ik ben dus heeeeeeeeel erg afgezet.
Waar koop jij jouw fotopapier, want dat van jou is vele malen goekoper helaas.

Wat ik trouwens ook jammer vind: ik ben nog maar net begonnen en wil dus heel erg graag afdrukken maar heb nog niet zo veel materiaal. Ik moet natuurlijk wel opdrachten doen voor de cursus maar het is leuker om foto's af te drukken die ook nog voor jezelf erg leuk en interessant zijn. Maar ik ben druk bezig met fotograferen dus het komt vanzelf!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')