abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 januari 2004 @ 00:07:58 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16414474
We zijn de zwartwitdoka begonnen in z/w doka beginnen en we zijn het nog lang niet zat.

Verder in dit topic met alles wat je over je duistere praktijken te melden of te vragen hebt.

Licht uit, en gaan

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_16432984
Kijk eens aan het deeltje twee is al aanwezig...

Meteen maar een vraagje:

Ik heb al een tijdje geen foto's meer af kunnen drukken en wil voordat ik verder ga mijn materiaal onderwerpen aan een goede schoonmaakbeurt.

Gewoon een sopje afwaswater? of moeten er zwaardere middelen aan te pas komen.

Wat gebruiken jullie en wat niet (en waarom niet natuurlijk)

Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 januari 2004 @ 17:15:08 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16433350
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 17:03 schreef Kermit77 het volgende:
Gewoon een sopje afwaswater? of moeten er zwaardere middelen aan te pas komen.
Zou ik voor de vergroter niet doen .

Je bakken kun je inderdaad even met een gewoon afwasmiddel te lijf. Wat lastig verwijderen is is eventuele teeraanslag uit ontwikkelaar(Kodaks Dektol en Amaloco AM6006 kunnen behoorlijk aanslag produceren). Daar zijn speciale reinigingsmiddelen voor maar die zijn behoorlijk agressief en vaak krijg je daar ook niet alles mee weg.

Beter dan af en toe een reinigingsbeurt is het goed schoonmaken van je schalen na iedere donkerekamersessie en voor de volgende sessie. Je schalen worden op die manier nauwelijks smerig.

Om nog even op de vergroter terug te komen, na een tijdje staan kan die behoorlijk stoffig worden. Hier dus geen afwasmiddel maar wel even openmaken en een blaaskwastje doorheenhalen.

Wanneer je met glas in je negatiefhouder werkt kan het zinvol zijn om je glasdelen even met wat alcohol schoon te maken. Wel goed laten drogen voor je er weer negatieven tussen klemt.

pi_16450645
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 17:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zou ik voor de vergroter niet doen .

Was ik ook niet van plan, die doe ik met een stofzuiger en een blaaskwastje.
quote:
Je bakken kun je inderdaad even met een gewoon afwasmiddel te lijf. Wat lastig verwijderen is is eventuele teeraanslag uit ontwikkelaar
...
Daar zijn speciale reinigingsmiddelen voor maar die zijn behoorlijk agressief en vaak krijg je daar ook niet alles mee weg.
Met name de ontwikkelaar laat witte vlekken in de schalen achter en die kan ik niet verwijderen. Nu weet ik wel dat de schalen schoon zijn maar optisch valt dat tegen.
quote:
Beter dan af en toe een reinigingsbeurt is het goed schoonmaken van je schalen na iedere donkerekamersessie en voor de volgende sessie. Je schalen worden op die manier nauwelijks smerig.
Dit gebeurt natuurlijk wel maar voorkomt niet dat de bakken na verloop aanslaan. deze aanslag kom ik dus moeilijk van af dus ik zal eens in het assortiment van amaloco kijken naar een reiniger.

i.i.g. Thanx

Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_16545585
Nou, ik heb weer een nieuwe aanwinst
vandaag een Durst RCP-40 opgehaald, voor 150 euro
koopje, toch?
ding werkt perfect, alleen is hij wel wat langzaam
totaal 7 minuten voordat hij eruit is
volgens die man waar ik hem van kocht, klopte dat wel, want hij blijft 1,5 minuut in het ontwikkelbad
of moet deze nog omgebouwd worden?

de foto's die er uit komen, die zijn verder wel goed, ik weet het dus ook niet

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 januari 2004 @ 15:45:40 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16545781
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 15:37 schreef plasma_tv het volgende:
Nou, ik heb weer een nieuwe aanwinst
vandaag een Durst RCP-40 opgehaald, voor 150 euro
koopje, toch?
ding werkt perfect, alleen is hij wel wat langzaam
totaal 7 minuten voordat hij eruit is
volgens die man waar ik hem van kocht, klopte dat wel, want hij blijft 1,5 minuut in het ontwikkelbad
of moet deze nog omgebouwd worden?

de foto's die er uit komen, die zijn verder wel goed, ik weet het dus ook niet

Hartelijk gefeliciteerd.

Anderhalve minuut is voor RA4 rijkelijk lang. Voor zwartwit zou het prima bruikbaar zijn wanneer je de temperatuur van de ontwikkelaar lekker terugschroeft. Flexibeler was een RCP40 variospeed geweest waarbij je de transportsnelheid kan instellen.

De prijs is een lacher, die machientjes waren destijds behoorlijk aan de prijs.

Zijn alle rollen nog goed ?

pi_16545942
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 15:45 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hartelijk gefeliciteerd.

Anderhalve minuut is voor RA4 rijkelijk lang. Voor zwartwit zou het prima bruikbaar zijn wanneer je de temperatuur van de ontwikkelaar lekker terugschroeft. Flexibeler was een RCP40 variospeed geweest waarbij je de transportsnelheid kan instellen.

De prijs is een lacher, die machientjes waren destijds behoorlijk aan de prijs.

Zijn alle rollen nog goed ?

Ja, de rollen zijn nog goed
alleen de pomp van fixeer wil niet aanzuigen, dus haal hem wel weer een keer open is alweer gemaakt
is het zinvol om hem om te bouwen?
hij had er wel een tandwielset voor, alleen die lag nog ergens op zolder, en die krijg ik binnenkort nog
dat was om hem te versnellen

[Dit bericht is gewijzigd door plasma_tv op 24-01-2004 18:24]

zaterdag 24 januari 2004 @ 16:14:11 #8
63591 Salvor
spastische avatar
pi_16546467
Ik heb op school tijdes "Practische Activiteit" fotografie gedaan, daarmee heb ik ook een beetje leren ontwikkelen in de doka op school. De leraar was daar best enthousiast over, we leerden het snel.

Mijn coördinator gaat verhuizen en vroeg aan Mr. v.d. Gun (fotografie leraar) of hij iemand wist die haar kleurendoka wilde hebben. ja dus!

Nou gaat mijn vriend morgen gratis en voor niks een compleet kleurendoka ophalen, en bij hem op zolder stallen!
Dan moeten we waarschijnlijk wel elke keer de wasmachine loskoppelen om stromend water te verkrijgen, maar dat nemen maar voor lief

Ik zal hier dus nog wel langskomen, als ik eerst zelf een beetje heb uitgezocht hoe het allemaal werkt, want kleur heb ik dus nog nooit gedaan.

Maareh, dat wilde ik ff zeggen

en hoeveel geluk heb ik nou gehad? uitgedrukt in Euro's ...

Ik heb een saaie signature,
.
.
Met 3 loze regels.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 januari 2004 @ 18:34:56 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16549656
Wederom een bosje felicitaties . Alweer een lid erbij
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 16:14 schreef Salvor het volgende:
en hoeveel geluk heb ik nou gehad? uitgedrukt in Euro's ...
Daar is nou net geen zinnig woord over te zeggen. Hangt in de eerste plaats af van de apparatuur die je te pakken hebt en wat dat in 'de markt' nog waard is. Overigens geldt daarbij nog geen vaste waarde, sommige spullen staan in advertenties gratis af te halen, voor andere moet je nog steeds aardig in de buidel tasten.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 20:42:03 #10
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_16552998
Precies,kreeg laatst een Durst M605 Color van een klant van me(zolderopruiming heet dat dan)kijk ik een week later op Marktplaats,staat er "gezocht Durst M605 Color" bied 150 euro
dat zijn toch wel leuke dingen!
Iemand nog interesse in een film droger?

Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 januari 2004 @ 20:52:33 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16553263
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 20:42 schreef fotoloog het volgende:
Precies,kreeg laatst een Durst M605 Color van een klant van me(zolderopruiming heet dat dan)kijk ik een week later op Marktplaats,staat er "gezocht Durst M605 Color" bied 150 euro
Wat nog niet veel is voor een M605, die dingen zijn nog steeds erg gewild .
quote:
Iemand nog interesse in een film droger?
[afbeelding]
Ideaal dingetje voor de haastige zwartwitter .

Maar ook wanneer je heel beperkt bent qua ruimte om films te drogen zijn dit leuke dingetjes.
[/quote]

[Dit bericht is gewijzigd door Ouwesok op 24-01-2004 21:03]

pi_16648486
Ik heb HP5 rolfilm in DD-X (voorheen Rodinal) ontwikkeld en nu voor het eerst beetje redelijke, stevige negatieven. Wat me opviel was dat de filmbase met Rodinal roze / lichtpaars werd en met DD-X grijzig. Wat is de "normale" kleur?

Ik heb nog niks proberen af te drukken maar de negatieven zagen er lekker stevig uit en de contactafdrukken zagen er hoopvol uit....

Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 januari 2004 @ 14:33:34 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16656681
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 08:56 schreef WinterNight het volgende:
Ik heb HP5 rolfilm in DD-X (voorheen Rodinal) ontwikkeld en nu voor het eerst beetje redelijke, stevige negatieven. Wat me opviel was dat de filmbase met Rodinal roze / lichtpaars werd en met DD-X grijzig. Wat is de "normale" kleur?

Ik heb nog niks proberen af te drukken maar de negatieven zagen er lekker stevig uit en de contactafdrukken zagen er hoopvol uit....

De filmbasis kan per film iets van tint verschillen, maar doorgaans hoort een drager er neutraal uit te zien.
Bij T-Max-films wil het voorkomen dat de drager rood wordt, er is dan te kort gespoeld (je kunt dan eventueel de film nóg een keer spoelen)

Bij Rodinal wil de tint van de film nogal eens afhangen van de verdunning die je gebruikt. Vanaf 1:50 en verdere verdunningen kan het gebeuren dat een eventueel aanwezige antihalolaag niet oplost(daar werd Rodinal zo fraai paars van vroegâh na het ontwikkelen van Agfapan100)

pi_16660593
zoow, net even mijn RCP-40 omgebouwd
de slangen lijkten wat porreus, is het aan te raden deze te vervangen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 januari 2004 @ 17:03:28 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16661250
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 16:41 schreef plasma_tv het volgende:
zoow, net even mijn RCP-40 omgebouwd
de slangen lijkten wat porreus, is het aan te raden deze te vervangen?
Ik neem aan dat je de slangen bedoelt die buiten de machine bungelen. Die gebruik je alleen voor de afvoer van chemie, dus dat hoeft in principe geen oorlogskwaliteit te zijn. Je merkt snel genoeg wanneer je je machien een keer met water vult en weer leeg laat lopen of je last hebt van de poreuzigheid .

Laat 'm wanneer ie echt stil heeft gestaan eerst een keer of wat met water lopen. Steeds even opwarmen, lekker doorpompen en vervolgens weer aftappen. Luister daarbij goed naar het geluid dat zowel de aandrijftrein als de pompen maken, dan weet je gelijk of ie goed functioneert. Kijk steeds tijdens het draaien of er ongerechtigheden naar boven komen, en kijk na het draaien alle aan en afzuigpunten na.

Ouwesok heeft in het verleden met een RCP40 variospeed mogen werken en heeft zelf een Thermaphot ACP304 die sterke familietrekjes met de Durst vertoont

pi_16661415
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 17:03 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de slangen bedoelt die buiten de machine bungelen. Die gebruik je alleen voor de afvoer van chemie, dus dat hoeft in principe geen oorlogskwaliteit te zijn. Je merkt snel genoeg wanneer je je machien een keer met water vult en weer leeg laat lopen of je last hebt van de poreuzigheid .

Laat 'm wanneer ie echt stil heeft gestaan eerst een keer of wat met water lopen. Steeds even opwarmen, lekker doorpompen en vervolgens weer aftappen. Luister daarbij goed naar het geluid dat zowel de aandrijftrein als de pompen maken, dan weet je gelijk of ie goed functioneert. Kijk steeds tijdens het draaien of er ongerechtigheden naar boven komen, en kijk na het draaien alle aan en afzuigpunten na.

Ouwesok heeft in het verleden met een RCP40 variospeed mogen werken en heeft zelf een Thermaphot ACP304 die sterke familietrekjes met de Durst vertoont

neej, ik bedoel alle slangen in het apparaat
ik heb hem net open gehad ( om hem om te bouwen, die 9 minuten waren veel te lang)
en vooral de slang van de ontwikkelaar begind plakkerig te worden
hij is aan het verweren ofzo
voor de rest heb ik alles gelijk even in gevet, dus hij loopt weer als een trein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 januari 2004 @ 20:09:50 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16666576
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 17:08 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

neej, ik bedoel alle slangen in het apparaat
ik heb hem net open gehad ( om hem om te bouwen, die 9 minuten waren veel te lang)
en vooral de slang van de ontwikkelaar begind plakkerig te worden
hij is aan het verweren ofzo
voor de rest heb ik alles gelijk even in gevet, dus hij loopt weer als een trein

Dat verschijnsel met die slang is waarschijnlijk het gevolg van het EP2-verleden van de masjien. De ontwikkelaar van dat proces tastte kunststof aan, vandaar dat er ook heel wat RCP's zijn waarvan de transportrollen beschadigd zijn.

RA4 is wat dat betreft een stuk liever voor een ontwikkelmachine , en het aanzetten van de chemie is een stuk eenvoudiger, bij EP2 stond je je werkelijk het snot voor de ogen te roeren.

pi_16885060
Zo, eindelijk mijn eerste film zelf ontwikkeld
viel nog best mee allemaal. en nu word het pas echt leuk allemaal
en heb er een nieuw lensje bij gekocht
Nikkor 50mm 1.8
niet voor een vergroter ofzo, maar wel even het vermelden waard
mijn dag kan niet meer stuk
pi_16893064
Voor de doka-er zonder warm water:
http://www.fotomateriaal.be/adv/opzoeken_detail.asp?i=4756&u=1187

Boiler 100 liter voor 20 euro.. klinkt niet slecht...

Fotografie, lekker eten & reizen (easy combo ;) )
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 februari 2004 @ 21:46:01 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16894450
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 21:17 schreef kwaakeend het volgende:
Voor de doka-er zonder warm water:
http://www.fotomateriaal.be/adv/opzoeken_detail.asp?i=4756&u=1187

Boiler 100 liter voor 20 euro.. klinkt niet slecht...

Hou er wel rekening mee dat die dingen gigantische stroomrekeningen veroorzaken, en nogal wat ruimte in beslag nemen.

Er is ook ooit een heel klein warmwaterapparaatje in de handel geweest speciaal voor donkerekamergebruik. Helaas wilde dit op een of andere manier niet echt een succes worden.

pi_17487813
Okeej, hij staat een beetje illegaal in Zwart/wit doka, maar ga het lekker toch hier vragen!
ik heb voor weinig geld een Agfa Pro 50cm ontwikkelmachine kunnen overnemen, en het afdrukken lukt al aardig
alleen die kleurzwemen krijg ik er gewoon niet uit
of naja, niet helemaal
is daar een trukje voor, of is het net zo lang aan de filterknoppen draaien, tot hij zweem vrij is?
pi_17487827
Okeej, hij staat een beetje illegaal in Zwart/wit doka, maar ga het lekker toch hier vragen!
ik heb voor weinig geld een Agfa Pro 50cm ontwikkelmachine kunnen overnemen, en het afdrukken lukt al aardig
dit is dus een machine om kleurafdrukken te maken
of naja, niet helemaal
is daar een trukje voor, of is het net zo lang aan de filterknoppen draaien, tot hij zweem vrij is?
pi_17491144
Over het zelf ontwikkellen van films, hoe makkelijk gaat dat zelf voor de verschillende typen (z/w, kleur, dia)? Is het proces in handelingen hetzelfde en gebruikt men andere chemicalien? Of is er meer verschil, en waar kan je dan het beste mee beginnen?

Vooralsnog: drukken ze via de kruidvat ook z/w 120 film af (6*45 formaat)?

* Fixers is de trotse eigenaar van een m645 en wil deze meer gebruiken dan de vorige eigenaar.

Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 maart 2004 @ 19:35:56 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17500563
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 21:01 schreef plasma_tv het volgende:
dit is dus een machine om kleurafdrukken te maken
of naja, niet helemaal
Die kleurcorrectie is iets wat je alleen door veel doen kunt aanleren. In het begin is dat best een beetje klieren.
Nodig: Een correctietabel waarin de verlengingsfaktoren voor jouw kleurenkop staan. Een lichtbron van 5500K (speciale daglicht-tlbuis)
Handig: Een kleurzweemkaart waarop in een grote stervorm de diverse kleurenzwemen staan en waarop aangegeven staat hoe de verhoudingen in elementaire kleuren liggen

Je begint met alle filterknoppen op nul en bepaalt de goeie dekking, gewoon net als een proefstrook bij zwartwit.
Als je eenmaal de juiste dekking te pakken hebt ga je een inschatten hoe de kleurenzweem in elkaar zit. Meestal zal dit een mengsel van Magenta en Geel zijn. De verhouding die je inschat draai je in de kleurenkop en maakt opnieuw een proef. De filterdekking verreken je volgens de tabel op je belichtingstijd.
Voor de eenvoud nemen we even aan dat je een oranjezweem ziet, je maakt nu een aantal proeven met oplopende filterdekking maar steeds in de verhouding Y20, en M10. Het beste is om voor de eerste proeven flink grof te filteren zodat je ook een keer door de ideale waarde heen schiet en de complentaire zweem te pakken krijgt.
Die tracht je weer te ontleden in de drie kleuren van je mengkop, en gaat weer proefdraaien tot je er weer doorheen zit.
Op die manier kom je uiteindelijk op het juiste filterpakket .

Moet je dit nou in de toekomst voor elke kleurvergroting doen want dat wil je niet

Neen zucht

Na flink wat oefenen leer je je pappenheimers kennen en werk je steeds vanuit een basisfilterpakket. Bovendien leer je op deze manier vrij snel om bij het fotograferen een gestandaardiseerde werkwijze te gebruiken waardoor je negatieven veeeeeel makkelijker vergroten dan wanneer je maar wat aanklooit.

De bovengenoemde methode met een nulkopie en filterproeven is echter onontbeerlijk om te leren corrigeren, en je hebt er op de lange termijn heel veel voordeel bij .
pi_17500964
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die kleurcorrectie is iets wat je alleen door veel doen kunt aanleren. In het begin is dat best een beetje klieren.
Nodig: Een correctietabel waarin de verlengingsfaktoren voor jouw kleurenkop staan. Een lichtbron van 5500K (speciale daglicht-tlbuis)
Handig: Een kleurzweemkaart waarop in een grote stervorm de diverse kleurenzwemen staan en waarop aangegeven staat hoe de verhoudingen in elementaire kleuren liggen

Je begint met alle filterknoppen op nul en bepaalt de goeie dekking, gewoon net als een proefstrook bij zwartwit.
Als je eenmaal de juiste dekking te pakken hebt ga je een inschatten hoe de kleurenzweem in elkaar zit. Meestal zal dit een mengsel van Magenta en Geel zijn. De verhouding die je inschat draai je in de kleurenkop en maakt opnieuw een proef. De filterdekking verreken je volgens de tabel op je belichtingstijd.
Voor de eenvoud nemen we even aan dat je een oranjezweem ziet, je maakt nu een aantal proeven met oplopende filterdekking maar steeds in de verhouding Y20, en M10. Het beste is om voor de eerste proeven flink grof te filteren zodat je ook een keer door de ideale waarde heen schiet en de complentaire zweem te pakken krijgt.
Die tracht je weer te ontleden in de drie kleuren van je mengkop, en gaat weer proefdraaien tot je er weer doorheen zit.
Op die manier kom je uiteindelijk op het juiste filterpakket .

Moet je dit nou in de toekomst voor elke kleurvergroting doen want dat wil je niet

Neen zucht

Na flink wat oefenen leer je je pappenheimers kennen en werk je steeds vanuit een basisfilterpakket. Bovendien leer je op deze manier vrij snel om bij het fotograferen een gestandaardiseerde werkwijze te gebruiken waardoor je negatieven veeeeeel makkelijker vergroten dan wanneer je maar wat aanklooit.

De bovengenoemde methode met een nulkopie en filterproeven is echter onontbeerlijk om te leren corrigeren, en je hebt er op de lange termijn heel veel voordeel bij .
hmm, waar kan ik zo'n correcie tabel van mijn vergoter vinden?
en verder gaat er CPRA-Pro van Fhuji-hunt in die machine(ontwikkelaar)
heb je enig idee waar dat te krijgen is ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')