abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32868614
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?

Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.

Ik moet ook de keuze maken namelijk.
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:04:37 #77
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_32871020
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 18:32 schreef VSGdotcom het volgende:
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?

Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.

Ik moet ook de keuze maken namelijk.
absoluut onwaar. je achterbanden zijn evenzo belangrijk.
gewoon niet bezuinigen op je veiligheid en die van anderen, en er netjes 4 omheen leggen.

En voor je bovenstaande vraag, daar bedoelde je man inches ja. Dat de remklauw in de weg zit heeft meestal te maken met de grootte van de klauw en dus moet je velg groot genoeg zijn.
pi_32882046
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 10 december 2005 @ 18:13:22 #79
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_32974512
quote:
Op woensdag 7 december 2005 04:07 schreef StefanP het volgende:
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
ja ook bij sneeuw
  woensdag 18 januari 2006 @ 01:57:20 #80
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_34187422
Misschien een domme vraag, maar ik ben dan ook een volledige auto-noob. Ik heb sinds kort een andere auto, en daarvan kan ik met enige zekerheid zeggen dat er niet de originele velgen onder zitten. Kan ik nu gewoon de bandenspanning aanhouden die in het tabelletje in het instructieboekje staan?
De zin van het leven, is het leven zin geven.
pi_34188159
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.

Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.

Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 18 januari 2006 @ 08:13:47 #82
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_34190052
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 02:48 schreef StefanP het volgende:
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.

Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.

Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
OK! Dan ga ik maar even navraag doen. Bedankt in ieder geval.
De zin van het leven, is het leven zin geven.
  woensdag 18 januari 2006 @ 15:08:37 #83
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_34202012
26 PSI is nog geen 2 bar, lijkt me sowieso aan de lage kant voor een auto van 1600 KG.

Volgens mij is dat ook niet in 1 klap te zeggen omdat je ook nog te maken hebt met de gewichtsv erdeling van de auto, bij een oudere porsche met 43:57 zullen die drukken wel anders uitvallen als bijvoorbeeld een BMW met 50:50

Wijder gaan kan betekenen dat je de druk iets moet laten zakken om te zorgen dat de auto niet al te zoekerig word, vooral met de voorwielen. Maar het hangt nogal af van de constructie enz of dat wel kan. Daarom is overdreven wijd op een auto zetten ook niet goed.

En het ligt ook aan de rijstijl waar je het voertuig voor gebruikt. Bij mij is 2,1 voor en 2,4 achter standaard, maar met een beetje expirimenteren kom ik op ongeveer 2,5 rondom uit. Op die manier word het door BMW natuurlijk ingebouwde ondestuur verminderd en ligt de auto neutraler op de weg.

Interressante link btw:
http://chris-longhurst.com/carbibles/tyre_bible.html
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_34343903
Op verzoek krijgt dit topic van mij een >kick<

ontopic:
Banden Bijbel

offtopic:
Ophanging Bijbel
Motorolie Bijbel
Remmen Bijbel

Zeer uitgebreid
Calm down, please!
pi_34375112
Ik ben aan het denken over binnenbanden voor mijn Suzuki Alto. Dit omdat ik denk dat er lucht langs de velg ontsnapt (Poreuze velg ofzo). Ik heb er namelijk al 2 keer nieuwe banden opgelegd maar toch moet ik nog steeds bij iedere tankbeurt de banden pompen. Nu was dus mijn idee om er binnenanden op te (laten) leggen. Nu lees ik dat dit niet mag (startpost). Is dit zo? En ten tweede, als het wel mag wat gaat dat me kosten? (Banden maat 145/70 R12)
pi_34402944
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.

Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_34403537
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 03:48 schreef StefanP het volgende:
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.

Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
Het is de trekkracht die het geweld loslaat op de banden, niet de PK's.
Bij Dragraces (TopFuel) zie je vaak genoeg dat de band (meerdere) malen om de vleg draaid/tordeert, dat is heel normaal bij 6000 Nm
  zondag 26 februari 2006 @ 17:12:27 #88
80382 manny
30 is best veel
pi_35515477
Noobvraag:

Heb een setje winterbanden liggen, inclusief velgen, waar kan ik snel checken of het gaat passen ?

winterbanden afkomstig van Toyota Avensis vorige model, wil ze graag onder Audi A3 huidige model schroeven. Allebei in ieder geval 5 bouten.

Iemand die dit weet / een site kent waar je dit kan opzoeken ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_35521797
OP lezen De steek moet identiek zijn en de ET moet ongeveer hetzelfde zijn zodat de banden niet aanlopen. Steek en ET kun je met google eenvoudig vinden.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_36467342
Hoi Stefan

ik zie dat jij er verstand van hebt

ik ben bezig met een vertaling waarin ze het hebben over tyre radial force variation (R.F.V.)
ik kan de juiste NL term daar niet voor vinden

het punt van de maximale RFV wordt met een rode stip aangegeven op de flank van een band

weet jij hoe ik dit moet noemen?

reactie ook graag naar mijn e-mailadres, zie profiel

bvd
pi_37122779
ff een topic kick

Ik heb een nieuw setje velgen op kop getikt, die een beetje smerig zijn. Mijn vraag is nu, hoe maak ik deze het veiligst / makkelijkst / mooist schoon?
En mijn tweede vraag is ook: welke spullen mag ik niet op mijn velgen kwakken, qua aggressiviteit?
pi_38025419
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...

Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..

Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe

Alvast bedankt
You are NOT a unique and beautiful snowflake !
pi_38025952
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 20:11 schreef Bad_Mother_Fucker het volgende:
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...

Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..

Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe

Alvast bedankt
hejje hier wat aan?

http://fznederland.com/Downloads/Pagina1&2.pdf

Weet niet of ze voor auto's doorgaans dezelfde waarden aanhouden door de jaren heen.
Calm down, please!
pi_38395450
Ehm.. nee niet echt eigenlijk. Maar toch bedankt.
De hele vraag is inmiddels toch ook triviaal geworden aangezien ik dit weekend mijn swift total loss heb gereden Heb nu een Kia Sephia 1.5 GTX uit '98 Misschien passen ze daar wel op
You are NOT a unique and beautiful snowflake !
  woensdag 12 december 2007 @ 20:32:36 #95
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_55226853
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...

Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..

Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)

Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Here I Am !!!
pi_55227316
Ja, dat past niet
pi_55227479
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:32 schreef MikeGSM het volgende:
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...

Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..

Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)

Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.

Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten

Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).

Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
Calm down, please!
  vrijdag 14 december 2007 @ 16:42:31 #98
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_55272896
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:52 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.

Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten

Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).

Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
Dat is nog eens een duidelijk uitleg.....
Als ik fok niet had

Mike
Here I Am !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')