absoluut onwaar. je achterbanden zijn evenzo belangrijk.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:32 schreef VSGdotcom het volgende:
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?
Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.
Ik moet ook de keuze maken namelijk.
ja ook bij sneeuwquote:Op woensdag 7 december 2005 04:07 schreef StefanP het volgende:
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
quote:Op woensdag 18 januari 2006 02:48 schreef StefanP het volgende:
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.
Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.
Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
Het is de trekkracht die het geweld loslaat op de banden, niet de PK's.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 03:48 schreef StefanP het volgende:
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.
Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
hejje hier wat aan?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 20:11 schreef Bad_Mother_Fucker het volgende:
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...
Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..![]()
Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe![]()
Alvast bedankt![]()
Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.quote:Op woensdag 12 december 2007 20:32 schreef MikeGSM het volgende:
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...
Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..
Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)
Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Dat is nog eens een duidelijk uitleg.....quote:Op woensdag 12 december 2007 20:52 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.
Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten
Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).
Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |