Met de 350Z blaast Nissan hun supersportwagen-legende nieuw leven in. De coupé is vanaf nu leverbaar, met een vanafprijs van 48.695 euro. Een dikke V6, met een inhoud van 3,5 liter, zorgt voor de benodigde pks. 280 om precies te zijn. Meer dan voldoende voor aansprekende prestaties.
Over legende gesproken: de 350Z heeft het DNA van vier generaties Z Car. Het is te zien aan elementen in de styling. Toch zijn het design en de dynamiek helemaal 21ste eeuw. Daarvoor is dankbaar gebruikgemaakt van de ervaringen met de R390 Le Mans-racer en de competitieversies van de Skyline GT-R.
Met het oog op een perfecte balans is de 3,5-liter V6 voorin net achter de vooras geplaatst. Hij drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde zesversnellingsbak met dichtbij elkaar liggende overbrengingsverhoudingen (close ratio). De motor levert 280 pk. De V6 staat verder borg voor 363 Nm aan koppel, waarvan een groot deel al voor handen is bij lage toerentallen. De auto bereikt hierdoor een topsnelheid van 250 km/uur en accelereert in 5,9 seconden van nul naar 100 km/uur.
Door de uitgekiende plaats van het motorblok is een optimale gewichtsverdeling tussen voor- en achterwielen bereikt. Bovendien is het zwaartepunt zo laag mogelijk. Het wat hogere gewicht vóór draagt bij aan de directe stuurreactie bij het insturen van een bocht. Bij het uit de bocht accelereren treedt een verschuiving in de gewichtsbalans op naar de perfecte verhouding 50/50.
Het onderstel met zijn opmerkelijk forse spoorbreedte bestaat uit een onafhankelijke wielophanging rondom (multi-link) en is gemaakt van gesmede lichtmetalen delen. Voor en achter zijn aan raceautos gelijkende subframes toegepast. Grote 18-inch wielen sluiten strak aan op de wielkastranden. De Bridgestone Potenza RE040-banden voor hebben de maat 225/45 R18 en achter hebben ze de maat 245/45 R18.
In de auto is de sportsfeer doorgetrokken. Dit blijkt uit de centraal geplaatste toerenteller die recht voor de bestuurder het instrumentarium domineert. Het instrumentarium is trouwens niet in het dashboard geplaatst, maar aan de stuurkolom bevestigt. De meters zitten daardoor altijd perfect in het zicht ongeacht de stand van het in hoogte verstelbare stuurwiel. Centraal in het dashboard herinneren drie kleine meters aan de vroegere 240Z. Ze zijn naar de bestuurder toegedraaid en dienen voor respectievelijk voltage, oliedruk en voor de gegevens van de tripcomputer.
De 350Z is te koop vanaf 48.695 euro en dat is inclusief een zeer luxe uitrusting: lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, airbags voor bestuurder en passagier, zijairbags, curtain airbags, een boordcomputer, xenonkoplampen, lichtmetalen 18-inchwielen, verwarmbare buitenspiegels, een Bose-audiosysteem van 240 Watt, climate control, cruise control en een geïntegreerde telefoon met stemactivering.
quote:ja ik was al aan het tijfelen... ik zag hem gister voorbij komen op tv, en had hem op het forum nog niet gezien.
Op maandag 19 januari 2004 11:04 schreef Jipje het volgende:
die is er toch ondertussen alweer een tijdje?
tis wel een hele mooie auto
quote:3e topic
Op maandag 19 januari 2004 11:05 schreef Jaydeem het volgende:[..]
ja ik was al aan het tijfelen... ik zag hem gister voorbij komen op tv, en had hem op het forum nog niet gezien.
quote:in de topiclist: ctrl+f
Op maandag 19 januari 2004 11:05 schreef Jaydeem het volgende:[..]
ja ik was al aan het tijfelen... ik zag hem gister voorbij komen op tv, en had hem op het forum nog niet gezien.
viola.
en iedereen maar zeuren dat de search het niet doet
quote:En omdat de mod hier toyota fan is leest ze dit topic niet natuurlijk
Op maandag 19 januari 2004 11:16 schreef Tjabbo het volgende:[..]
in de topiclist: ctrl+f
typ in "350", gevolgd door enter.viola.
en iedereen maar zeuren dat de search het niet doet
quote:klopt!
Op maandag 19 januari 2004 11:20 schreef slashme het volgende:[..]
En omdat de mod hier toyota fan is leest ze dit topic niet natuurlijk
quote:
Op maandag 19 januari 2004 11:08 schreef Xtreem het volgende:
Heel leuk autootjes enzo, maar:[pics] Nissan 350Z
[pics] Adrey's 2003 Nissan 350Z
quote:Tja, en ik zie em dagelijks?
Op maandag 19 januari 2004 13:35 schreef idiotforaliving het volgende:ik zag er gister 2 voorbij komen en ze zijn zooo mooi en die motor, wat een geluid der trok er een vol op
ongelooflijk vette bak
en nog een:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |