Bedankt voor de uitleg wat betreft de route naar Cascaís en Estorílquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:06 schreef kahlie het volgende:
[..]
Estoril/Cascais is rode lijn tot Alameda, overstappen op de groene lijn en uitstappen bij Cais de Sodre, daar ligt een lijn waar je naar Cascais kan, is een vorm van metro/trein dacht ik, langs de kust. Is al tijdje geleden en laatste keer ging ik met de auto, dus weet niet precies welke het is, maar wel dat je zo kan.
Op de rode lijn bij Oriente ligt ook een treinstation, maar dat is volgens mij vooral als je de rest van Portugal wil zien, dus ik weet niet zeker of je daar de trein naar Estoril kan nemen. Daarnaast ligt aan de groene lijn bij Rossio een treinstation (5 mins lopen) en daar kan je de trein nemen naar Sintra.
Er is qua cultuur, eten, musea etc. van alles te zien, zie topic, staat al helemaal vol met tips.
Metro is goedkoop. Alle OV is goedkoop. Makkelijkste is een 10 ritten kaart te kopen en dan gewoon lekker heen en weer te gaan.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:12 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg wat betreft de route naar Cascaís en Estorílik zie op google maps nu inderdaad ook dat je met de metro naar Cais de Sodre kan komen, ik kan alleen niet echt vinden of zo'n metroritje duur is.
Wat wil je? Je zit in het "nieuwe" gedeelte van Lissabon. Daar zitten leuke bars/restaurants, een winkelcentrum, het aquarium (dat is tof!) en de kabelbaan. Wil je cultuur, wil je shoppen, wil je musea? Roept u maarquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:12 schreef Toto69 het volgende:
Topic heb ik al helemaal doorgelezen eigenlijk maar sommige tips zijn behoorlijk gedateerd, vandaar dat ik me afvroeg of er nog nieuwe tips o.i.d. zijn aangezien ik er de tijd voor heb.
Das mooi om te horen dat OV goedkoop is daar ik daar veel gebruik van ga makenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:14 schreef kahlie het volgende:
[..]
Metro is goedkoop. Alle OV is goedkoop. Makkelijkste is een 10 ritten kaart te kopen en dan gewoon lekker heen en weer te gaan.
[..]
Wat wil je? Je zit in het "nieuwe" gedeelte van Lissabon. Daar zitten leuke bars/restaurants, een winkelcentrum, het aquarium (dat is tof!) en de kabelbaan. Wil je cultuur, wil je shoppen, wil je musea? Roept u maar
Heb er een jaar gewoondquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:18 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Das mooi om te horen dat OV goedkoop is daar ik daar veel gebruik van ga maken
Ik weet dat het een nieuwbouwwijk is en heb al gezien dat er o.a. het Vasco da Gama centre zit met oneindig veel restaurants, winkels etc. Aquarium ga ik zéker bezoeken en als mijn 'hoogtevrees' het toelaat ga ik ook in de kabelbaan.
Ik was vergeten te zeggen dat ik er een half jaar ga wonen, dus wat dat betreft wil ik eigenlijk gewoon een zo leuk mogelijke tijd hebben. Cultuur interesseert me zeker, maar ook de mooie stranden in Cascaís bijvoorbeeld of het uitgaansleven. Het lijkt me namelijk ook best eens leuk om daar dan met collega's/nieuwe vrienden eens op stap te gaan of zo.
Thanks voor je reactiequote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:27 schreef kahlie het volgende:
[..]
Heb er een jaar gewoondGa z.s.m. een Lisboa Viva kaart halen. Pasfoto en ID meenemen. Duurt minimaal 10 dagen of anders urgent (en duurder) via Santo Amaro station. Dan kun je een maandpas halen en dat is handig als je langer verblijft
Ik zie wel dat de prijzen wat omhoog zijn gegaan, vroeger was het ¤25 p/maand, nu is het ¤35 zo te zien.
Er is genoeg leuks te doen in Lissabon, maar als je langer verblijft is het leuk om Estoril/Cascais en Sintra te doen. Daarnaast is het leuk om met de bus over de brug heen te gaan.
Een andere goede tip is om veel kleding e.d. te winkelen in gewone winkelcentra, want het is beduidend goedkoper dan in NL, zeker de Outlet. Let erop dat de supermarkten duur zijn en dat je niet overal met je buitenlandse pas kunt pinnen. SIM kaart halen is verstandig, maar zij hebben geen opwaardeer kaarten, je kunt alleen opwaarderen in de telefoon winkel (lange rij!) of via je Pinpas (maar alleen als je dus een portuguese bankrekening hebt. Eten is in verhouding duur, maar uit eten is weer goedkoop.
SIM Kaart voor het bellen is handig als je langer verblijft. Een aantal jaren geleden was het zo dat het uitmaakt welke provider je hebt, omdat er geen tarief was mobiel-mobiel, maar meer vodafon-ben, ben-t-mobile etc. Dus als je allemaal zelfde provider had, was je goedkoper uitquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:30 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Thanks voor je reactie
Sintra en Estoril/Cascais wil ik zeker bezoeken en naar zo'n kaart zal ik gaan kijken.
Waarom moet ik precies een SIM kaart halen als ik vragen mag? En ik heb een Rabobank wereld (of euro)pas, dus dan kan ik over 't algemeen wel gewoon overal pinnen/geld opnemen bij automaten toch? Daarnaast moet ik sowieso een Portugese bankrekening openen vanwege het werk, maar daar word ik bij geholpen als 't goed is.
Uit eten goedkoop is wel ideaal, koken kan ik namelijk toch niet bepaald
Ah, bedankt voor je uitleg wederom!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:34 schreef kahlie het volgende:
[..]
SIM Kaart voor het bellen is handig als je langer verblijft. Een aantal jaren geleden was het zo dat het uitmaakt welke provider je hebt, omdat er geen tarief was mobiel-mobiel, maar meer vodafon-ben, ben-t-mobile etc. Dus als je allemaal zelfde provider had, was je goedkoper uitIk weet niet of ze dat nog hanteren, ik vond het maar onhandig! Wel kon je gratis 'pingen', waarbij de ander een bericht kreeg dat je beltegoed op was en of je ff terug wilde bellen. Dat was dan wel weer sjiek.
In Portugal kan je erg veel met je bankrekening. Het lijkt een beetje op internetbankieren bij het automaat. Je kunt: je telefoon opwaarderen, geld overmaken, je ov chip opwaarderen etc. etc. Heel grappig is datWel moet je vaak een minimum op je bankrekening hebben staan (bijv. ¤50) anders moet je kosten betalen voor je rekening. Kies dus ook een bank waarbij je veel automaten in de buurt hebt.
Je kunt altijd geld halen bij alle automaten, maar niet alle winkels hebben afspraken voor internationaal betalen. Dus wil je bij de supermarkt pinnen, dan kan dat niet altijd. Stond ik daar met m'n mandje... gelukkig stond er *in* de supermarkt wel een automaat, dus daar geld pinnen en dan terug naar de kassa.
Geen probleem. Geniet ervan. Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd PMen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:36 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Ah, bedankt voor je uitleg wederom!
SIM kaart zal ik daar ter plekke ook even naar kijken evt.
En dat je erg veel met je bankrekening kan is wel handig.
Ik las dat in de grotere supermarkten internationaal betalen over 't algemeen wel kan, maar goed, als ik dan een Portugese bankrekening heb maakt het toch amper nog iets uit denk ik.
Bedankt voor alle uitleg!
Bedankt voor je aanbod, ik houd het zeker in gedachtenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:44 schreef kahlie het volgende:
[..]
Geen probleem. Geniet ervan. Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd PMen.
Portugese bureaucratie is vaak langzaam en verwarrend. Ik ben sinds ik er gewoond heb nog vele malen terug geweest want het blijft een heerlijk land.
sintraquote:Op zaterdag 14 september 2013 16:12 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Ik ben volgende week een paar uur in Lissabon. Kom 's'morgens aan en heb tegen de avond een bus richting het binnenland. Heeft iemand tips voor een aantal dingen die ik in dit korte tijdsbestek kan doen/zien? Moet eerlijk bekennen dat mijn kennis van Lissabon niet al te groot is.
Chill! een Local, is het op straat echt zo erg met drugs verkopende jochies?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:50 schreef Toto69 het volgende:
Mensen die naar Lissabon gaan zijn altijd welkom voor een meet
Valt wel mee. Afhankelijk van de wijk waar je bent. Chelas is de slechtste van Lisboa. Bela Vista en Benfica zijn ook niet geweldig. Verder is het over het algemeen een veilige stad. Metrokaartje kost eenmalig 1.90, daarna kan je steeds voor 1.40 opladen en een rit maken totdat je uitcheckt. Bus is 1.80 voor een enkeltje. Lopen is hier prima te doen, veel omhoog en omlaag maar dat heeft wel wat. Rond Bairro Alto zit je tegen een van de zeven heuvels van Lisboa aan en daar kan je in de tram naar boven of beneden (echt ver klimmen) maar je kan het ook lopen, heb ik laatst nog gedaan. Check ook zeker Parque das Nacoes even. Vasco da Gama shopping mall zit daar ook, is wel leuk -voor een uurtje- maar vooral heel druk. Mijn werk zit in Parque das Nacoes dus mocht je daar heengaan, geef een gil. Wie weet kunnen we even kort meeten oid. Of ik kan je een beetje de stad laten zien. Laat maar wat horen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:53 schreef JustAsEasy het volgende:
[..]
Chill! een Local, is het op straat echt zo erg met drugs verkopende jochies?
Tevens ben ik nog aan het twijfelen of ik voor een Lisboa Card moet gaan, of gewoon een ov kaartje. Meestal loop ik wel veel in een stad, dan zie ik er nog wat van!
In Baixa heb ik elke avond meerdere malen drugs aangeboden gekregen. Je zegt gewoon nee en dan loop je verder, maar ik vond het wel irritant. Gelukkig is de politie een stuk strenger dan hier(Nouja, zo zien ze er tenminste uit..) en is Baixa 's avonds nog best druk, dus er zal je niet zo snel iets gebeuren. Verder geen problemen gehad, al hoor je wel dat het er best gevaarlijk kan zijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:53 schreef JustAsEasy het volgende:
[..]
Chill! een Local, is het op straat echt zo erg met drugs verkopende jochies?
Tevens ben ik nog aan het twijfelen of ik voor een Lisboa Card moet gaan, of gewoon een ov kaartje. Meestal loop ik wel veel in een stad, dan zie ik er nog wat van!
Het toeval wil dat ik zaterdagnacht in baixa was. En inderdaad; Mij werd minstens vijftien keer drugs aangeboden. Een aantal keer pakken ze je zelfs vast, daar ben ik al helemaal niet van gediend maar doorlopen is het slimste.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 00:19 schreef Invincibles2004 het volgende:
[..]
In Baixa heb ik elke avond meerdere malen drugs aangeboden gekregen. Je zegt gewoon nee en dan loop je verder, maar ik vond het wel irritant. Gelukkig is de politie een stuk strenger dan hier(Nouja, zo zien ze er tenminste uit..) en is Baixa 's avonds nog best druk, dus er zal je niet zo snel iets gebeuren. Verder geen problemen gehad, al hoor je wel dat het er best gevaarlijk kan zijn.
Ik heb elke dag een 24-uurs pas gekocht, en de metro is perfect. Verder is met die pas de lift in het centrum gratis, zijn trams geloof ik ook gratis en wellicht is zelfs de treinreis naar Sintra gratis. Dit weet ik allemaal niet meer zo goed.
Sintra moet je trouwens heen, dat is een verplichting. Verder vond ik het aquarium schitterend en alles in de binnenstad. Torre de Belem ben ik helaas niet geweest, maar hier baal ik nog steeds van.
Volgende week wordt het minder, wel 20+ met bewolking en zon. Het is deze week 30 graden met volop zon. Aquarium is niet zo duur, ik weet alleen niet of het het geld waard is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:36 schreef JustAsEasy het volgende:
Wij willen op de eerste hele dag ook de ochtend doorbrengen in Baixa, en dan vandaar uit met de trein naar Sintra, aangezien dit toch niet veel kost met de trein. Bij terugkomst in Lissabon lekker een hapje eten in Baixa. Hoe staat het weer ervoor voor volgende week?
Aquarium lijkt mij ook erg leuk! En 15 euro is niet veel, als je bedenkt dat je in Scheveningen 16 euro betaalt.
Goede restaurants zat... betaalbare ook wel. Weet zo geen namenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:38 schreef MaJo het volgende:
Ik ga over twee weken naar Portugal en ook twee dagen naar Lissabon. Iemand een tip voor een goed maar betaalbaar restaurant? Tips voor porto, coimbra en Fatima zijn ook welkom trouwens
Ik ben al eens eerder in Lissabon geweest, tijdens de Expo destijds. Wil wel weer naar het terrein om te kijken of ik er nog dingen van herinner
zeker waardquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 12:13 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Volgende week wordt het minder, wel 20+ met bewolking en zon. Het is deze week 30 graden met volop zon. Aquarium is niet zo duur, ik weet alleen niet of het het geld waard is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |