quote:
Tsja, het is altijd moeilijk om te zeggen wanneer iets kunst is. Is Mondriaan kunst? Veel mensen vinden van wel, maarmisschien evenveel mensen vinden zijn vlakverdelingen niet onder kunst vallen.
Straatartiesten in het algemeen zoals ze zich zelf graag noemen spelen toch op een bepaalde manier met de openbare ruimte. als je steeds overal rare nietszeggende vliegenstickers tegenkomt ga je je toch dingen afvragen en proberen er een verhaal bij te zien. Vaak zijn de afbeeldingen op een bepaalde manier toch goed overdacht of zijn sommige stickers maar in 1malige oplage en een echt kunstwerk. Anderen vertrouwen weer op de massaliteit en plakken hun eenvoudige herkenbare sticker op elk paaltje en electriciteitskastje.
Het is soms een beetje vaag waar de lijn tussen leuk stickerplakken en echt vandalisme ligt. Taggers worden meestal niet als artiesten gezien, maar als mensne die een lelijke krabbel ergens neerzetten, terwijl grafittiespuiters vaak nog wel enige vorm van kunstzinnigheid in zich hebben. Stickerplakkers zijn misschien iets laffer omdat je een sticker snel plakt, als voordeel heeft dat dat het plaatje veel mooier kan zijn en dat het allemaal wat esthetischer is. Als je overigens rondkijkt op internet en de grootte van sommige stickers ziet dan is dat toch niet secondenwerk denk ik.
Volgens mij vinden veel stickeraars dat ze op een enigzinskunstzinnige manier spelen met de openbare ruimte, en er zijn ook regels en afspraken voor. (En battles) Zoals ik al zei is de vraag waar ligt de grens tussen vandalisme, kunst, vrijheid etc.