abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16346897
Het is me opgevallen dat er een heleboel topic zijn over dit onderwerp, het leek me handiger om gewoon 1 groot topic te hebben waar iedereen zijn reacties kwijt kan over de boeken, de fims en de computerspelletjes.

Ik heb eigenlijk 3 vragen in welke volgorde hebben de meeste Dune fans Dune leren kennen, eerst het boek, toen de film en toen het spel of precies anderom (zoals ik).

Weet iemand inmiddels of de Dune Encyclopedie ergens te bemachtigen is.

Beschouwen de diehard Dune fans, de prequels van zoon en co als volwaardige Dune-boeken?

Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 18:54:22 #2
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_16347057
ben er niet zo in thuis, ik ken de film enzo, maar daar houdt het ver mee op...

Viel me trouwens wel op dat the chronicals of Riddick (vin diesel filmpje) erg veel op Dune leek...

I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_16347060
Al die topics centraliseren lijkt me geen goed plan... laat het maar zoals het is. .
Maar je kunt natuurlijk wel deze vraag hier stellen.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16347174
1. Eerst de spellen Dune en Dune 2. Toen was ik ook nog wel te jong voor de boeken. Toen ik eenmaal fantasy en sf ging lezen heb ik dune al gauw verslonden . De film en de twee miniseries heb ik als laatste gezien. De boeken lees ik ook nog wel eens.

2. Weet niet welke encyclopedie je bedoeld.

3. De prequels zijn wel cool vind ik. Het kan niet tippen aan de echte shit natuurlijk maar ik beschouw het wel als een deel van de serie hoor. Prima leesvoer i.i.g..

"Yeah, when I think of Maureen, I think of two things... asphalt ... and trouble."
pi_16347213
Zoals u wilt, leek mij wel een handig aangezien het vaak gigantisch irritant zoeken is om bij het juiste topic te komen,

waarom heb jij eigenlijk liever van niet?

Een heer met stijl
pi_16347254
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 18:58 schreef Nazzgul het volgende:
1. Eerst de spellen Dune en Dune 2. Toen was ik ook nog wel te jong voor de boeken. Toen ik eenmaal fantasy en sf ging lezen heb ik dune al gauw verslonden . De film en de twee miniseries heb ik als laatste gezien. De boeken lees ik ook nog wel eens.

2. Weet niet welke encyclopedie je bedoeld.

3. De prequels zijn wel cool vind ik. Het kan niet tippen aan de echte shit natuurlijk maar ik beschouw het wel als een deel van de serie hoor. Prima leesvoer i.i.g..

De Dune Encyclopedia geschreven door Dr Willis Nelly, even kijken of ik een link kan vinden

edit: http://home.golden.net/~csp/cd/reviews/duneencycl.htm

[Dit bericht is gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 17-01-2004 19:07]

Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 19:44:49 #8
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_16348345
* wijsneus == hardcore

Ik ben begonnen met deeltje 1 tm 6 toen ik een jaartje of 13 was. Het nieuwe spul heb ik nog niet gelezen en hoeft voor mij ook niet zo. Kan alleen maar een teleurstelling zijn na de briljante schrijfstijl van Frank Herbert.

Dune 1 en 2 gespeeld (dune 2 - eerste echte rts ooit!) en heb de film hier op vhs (ook al is het een beetje een rommelig ding en kan het nooit op tegen de briljantie van de boeken)

Siamo Tutti Antifascisti!
pi_16348579
Million Miles is natuurlijk een WERELDnummer

Los daarvan heb ik ook eens een literatuurscriptie mogen schrijven over eolische geomorfologie (waaronder diverse vormen van Duinen).

Maar waar gaat dit over?

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_16348784
Over Dune!
Het beroemde boek van Frank Herbert later verfilmd en nog later bewerkt tot een beroemd computerspel, en Dune 2 was inderdaad de eerste rts game, Dune 1 had ook wel een leuk mystiek sfeertje maar je moest er geduld voor hebben.

Trouwens de film David Lynch, daar bestaat een niet-ingekorte versie van, weet iemand of die nog te koop is of heeft iemand hem ergens liggen?

Een heer met stijl
pi_16348880
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 20:01 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Over Dune!
Het beroemde boek van Frank Herbert later verfilmd en nog later bewerkt tot een beroemd computerspel, en Dune 2 was inderdaad de eerste rts game, Dune 1 had ook wel een leuk mystiek sfeertje maar je moest er geduld voor hebben.
yeah!
quote:
Whoever controls the spice controls dune!
Uit de intro van dune1
pi_16348933
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 20:06 schreef Slasher het volgende:

[..]

yeah!
[..]

Uit de intro van dune1

Was toch uit Dune 2: "the spice controls the empire, whoever controls the spice controls" en dan "the emperor has proposed a challenge to each of the houses" enz
Een heer met stijl
pi_16349060
De Dune boeken serie is gewoon super. Ook de boeken van zijn zo'n zijn een aardige vertelling van die prachtige wereld.

Van de games krijgt Dune 1 gewoon een speciaal plekje in mijn favo lijstje, super game.

pi_16349093
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 20:08 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Was toch uit Dune 2: "the spice controls the empire, whoever controls the spice controls" en dan "the emperor has proposed a challenge to each of the houses" enz

ik weet het niet meer maar die quote die ik gaf zo ging hij wel ongeveer
pi_16349962
Wie is jullie favoriete Dune personage?

Ik denk dat de mijne Duke Leto Atreides is, zeker na alles wat hij in de prequels heeft meegemaakt.

Op de tweede plaats komt Baron Vladimir Harkonnen, een tegenstelling op het eerste gezicht, echt een door en door slecht persoon met een verduiveld slimme geest wat hem zo gevaarlijk maakt.
In de film van Lynch is het een losgeslagen gek, in het boek minder daar weet hij toch wel dat nadenken en sluwheid ook belangrijk is.

Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 20:56:35 #16
14283 shift
New & Improved
pi_16350025
Eerst de boeken, toen het spel (1&2) en toen de film.
Ik heb ook een exemplaar van de Dune Encyclopedia! Ooit eens tweedehands gekocht in Engeland.
In girum imus nocte et consumimur igni
  zaterdag 17 januari 2004 @ 20:56:56 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16350038
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 20:01 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Over Dune!
Het beroemde boek van Frank Herbert later verfilmd en nog later bewerkt tot een beroemd computerspel, en Dune 2 was inderdaad de eerste rts game,
Warcraft I is net iets ouder, Dune II is beter.
quote:
Trouwens de film David Lynch, daar bestaat een niet-ingekorte versie van, weet iemand of die nog te koop is of heeft iemand hem ergens liggen?
Probeer het eens op www.play.com.

De prequels vind ik eigenlijk geen zak aan, ze missen de diepere lagen van de originele serie en zijn eigenlijk niets meer dan middelmatige SF boeken terend op een goede naam.

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_16350235
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 20:56 schreef shift het volgende:
Eerst de boeken, toen het spel (1&2) en toen de film.
Ik heb ook een exemplaar van de Dune Encyclopedia! Ooit eens tweedehands gekocht in Engeland.
Zijn de prequels echt zo in strijd met de encyclopedia?
Wat zie jij als het echte de prequels of de encyclopedie?

Zou je als ik je alles vergoed dat boek niet voor me kunnen kopieren?

Een heer met stijl
pi_16350362
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 19:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Million Miles is natuurlijk een WERELDnummer

Los daarvan heb ik ook eens een literatuurscriptie mogen schrijven over eolische geomorfologie (waaronder diverse vormen van Duinen).

Maar waar gaat dit over?

Ben ik dan ZO zwaar off-topic?
  zaterdag 17 januari 2004 @ 21:12:36 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16350410
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ben ik dan ZO zwaar off-topic?

Ja.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_16350450
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:12 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja.

Sowwy
pi_16350513
Geeft niks als we nu dan maar allemaal ontopic verder gaan

Nog een vraag, ik heb gehoord dat Brian Herbert en Kevin Anderson nog een serie gaan uitbrengen dat de tijd na de laatste prequel en het eerste Dune boek moet omvatten, een soort 'apocrieve boek' zeg maar, weet iemand of dit waar is?

Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 21:17:51 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16350523
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sowwy

Boek (in totaal een stuk of 11 nu) gelezen? Spel (één van de 4) gespeeld? Film gezien? Mini-serie gezien?

ontopic:
Ik moet zeggen dat ik Kyle mcLachlan erg ongeloofwaardig vond in de film van Lynch.

pi_16350698
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:17 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Boek (in totaal een stuk of 11 nu) gelezen? Spel (één van de 4) gespeeld? Film gezien? Mini-serie gezien?

ontopic:
Ik moet zeggen dat ik Kyle mcLachlan erg ongeloofwaardig vond in de film van Lynch.

Hij speelde Paul Atreides toch?
Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 21:27:14 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16350726
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:26 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Hij speelde Paul Atreides toch?

Ja, diegene die in het boek 15 is.
pi_16350959
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ja, diegene die in het boek 15 is.

Klopt, in de film leek hij zeker ouder, maar volgens het boek was hij ook een kind die handelde en sprak als een man!
Wat vond je dan van Baron Harkonnen in de film? Hij gedroeg zich zoals Rabban dat deed in de Prequels.
Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 21:39:18 #27
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16351020
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:36 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Klopt, in de film leek hij zeker ouder, maar volgens het boek was hij ook een kind die handelde en sprak als een man!
Wat vond je dan van Baron Harkonnen in de film? Hij gedroeg zich zoals Rabban dat deed in de Prequels.

De film was ook een heel stuk aangedikt, of liever gezegd, het boek ging niet zo erg in op de Harkonnens.
In het boek werd Paul heel snel volwassen omdat hij al van vroege leeftijd een Mentat training achter de rug had, de samensmelting van de genetische lijnen en de noodzaak die hij zag dankzij de melange.
pi_16351185
Wat me meer ergerde is dat in het boeken complete personen en scenes ontbraken: waar was Fenring?
En Harah en Jamis?
Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 22:43:54 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16352896
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:45 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Wat me meer ergerde is dat in het boeken complete personen en scenes ontbraken: waar was Fenring?
En Harah en Jamis?
ehm, even checken:

In het boek miste je scenes die je in de film zag?

pi_16353289
Dat ook ja!
Zoals Baron Harkonnen die naar een ontblote Feyd-Rautha keek, maar ik bedoelde inderdaad het omgekeerde, scenes die je in de boeken las maar die niet verfilmd zijn.
Een heer met stijl
  zaterdag 17 januari 2004 @ 22:58:28 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16353337
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 22:56 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Dat ook ja!
Zoals Baron Harkonnen die naar een ontblote Feyd-Rautha keek, maar ik bedoelde inderdaad het omgekeerde, scenes die je in de boeken las maar die niet verfilmd zijn.
Dat laatste is normaal, geen enkel boek wordt compleet verfilmd en in elke verfilming zijn ook een paar scenes die niet in het boek voorkomen.

De ornithopthers hebben ook geen bewegende, vogelachtige vleugels zoals in het boek.

pi_16373365
Ja okee maar ik moet zeggen dat Dune wel heel slecht verfilmd is, ze hadden bepaalde dingen toch wat uitgebreider kunnen doen.
Verdeel het desnoods over 2 delen, dit is een uitgebreide film waar zo lang in geknipt en gelast is dat je het enigzins kunt volgen als je het boek kent maar als dat niet zo is toch snel de draad kwijt raakt.
Een heer met stijl
  zondag 18 januari 2004 @ 23:21:11 #33
14283 shift
New & Improved
pi_16382252
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 21:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Zijn de prequels echt zo in strijd met de encyclopedia?
Wat zie jij als het echte de prequels of de encyclopedie?

Zou je als ik je alles vergoed dat boek niet voor me kunnen kopieren?

Er zwerven wel PDF'jes van de encyclopedie op internet. Het hele boek kopieren is wel erg veel werk. Toch wel 300 bladzijden, denk ik.
Het is overigens niet een origineel Herbert boek, maar toch meer het werk van een toegewijde fan.

Ik 2 prequels gelezen (Atreides, en Harkonnen), ik was er niet enthousiast over. Kevin J Andersen was tot dan toe nog voornamelijk bekend als schrijver van de boeken van de Star Wars films.Ook niet echt kwaliteitsboeken.

En er zijn wel uitspraken gedaan dat ze op de zolder van Herbert nog een koffer met geschriften hebben gevonden van Frank, maar daar heb ik zelf zo mijn twijfels over. Ik verbaas me ook over het tempo waarin die boeken geschreven worden.

Nog even een leuke link om het af te maken: http://home.wxs.nl/~faase009/D7main.html

pi_16468036
Hmmm okee,

staat er een ISBN nummer op dat boek of niet?

Een heer met stijl
pi_16469363
Dune!
Ik heb de boeken net ontdekt. Echt geweldig, dat ik ze niet eerder heb gelezen. Ik heb net de tweede uit. Zodra de stufi binnen is, ga ik de derde halen. Dat doordachte in het handelen van die mensen, erg mooi om te lezen.

Wat ik me afvraag, wordt het een afgerond verhaal na het zesde boek? Is de geschiedenis verteld? Of blijf ik met het idee zitten dat er meer over Dune te weten is?

niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_16469746
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 20:29 schreef LostFormat het volgende:
Dune!
Ik heb de boeken net ontdekt. Echt geweldig, dat ik ze niet eerder heb gelezen. Ik heb net de tweede uit. Zodra de stufi binnen is, ga ik de derde halen. Dat doordachte in het handelen van die mensen, erg mooi om te lezen.

Wat ik me afvraag, wordt het een afgerond verhaal na het zesde boek? Is de geschiedenis verteld? Of blijf ik met het idee zitten dat er meer over Dune te weten is?

Na het 6e en laatste Dune boek van Frank Herbert is het verhaal zeker nog niet ten einde, maar Frank Herberts leven helaas wel, volgens zijn zoon Brian was hij bezig met een zevende boek die alsnog door Herbert junior geschreven zal worden (als pasen en pinksteren op 1 dag valt).

Brian heeft ook de welbekende of beruchte prequels geschreven(van ongeveer 40 jaar voor het eerste boe tot 15 jaar voor het eerste boek), leuk om te lezen maar helaas niet zo als van Frank en helaas een beetje als een zoetsappige soap geschreven.

Een heer met stijl
  donderdag 22 januari 2004 @ 23:25:29 #37
14283 shift
New & Improved
pi_16503385
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 19:51 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
staat er een ISBN nummer op dat boek of niet?
ISBN 0-552-99131-7
  donderdag 22 januari 2004 @ 23:35:38 #38
14283 shift
New & Improved
pi_16503758
Overigens, probeer Google eens, zoek op "dune encyclopedia" en filetype:pdf
pi_16503920
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 20:56 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Warcraft I is net iets ouder, Dune II is beter.

Ik denk dat je in de war bent met Command & Conquer, Warcraft is net iets ouder dan C&C. C&C komt uit '95, Warcraft uit '94 en Dune II uit '92.
.
  donderdag 22 januari 2004 @ 23:46:28 #40
14283 shift
New & Improved
pi_16504096
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 20:41 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

Na het 6e en laatste Dune boek van Frank Herbert is het verhaal zeker nog niet ten einde, maar Frank Herberts leven helaas wel, volgens zijn zoon Brian was hij bezig met een zevende boek die alsnog door Herbert junior geschreven zal worden (als pasen en pinksteren op 1 dag valt).

Brian heeft ook de welbekende of beruchte prequels geschreven(van ongeveer 40 jaar voor het eerste boe tot 15 jaar voor het eerste boek), leuk om te lezen maar helaas niet zo als van Frank en helaas een beetje als een zoetsappige soap geschreven.

Uit een interview met Brian Herbert:
(http://www.dunenovels.com/news/BrianHerbertInterview.pdf)

15. Have you conclusively decided to continue the Dune series with Dune 7? If so, have you decided
on how many books this continuation will come as?
Brian: In August 2004, we will publish the third book in our Jihad series, entitled THE BATTLE OF
CORRIN. Approximately one year later, we expect to publish the first of two “Dune 7" novels. The first,
in 2005, has the working title HUNTERS OF DUNE. The second, in 2006, has the working title
SANDWORMS OF DUNE. Both are Frank Herbert titles, for various stories he was writing in his Dune
universe - and should give the fans some clue about the direction we intend to take with each novel. Since
there are twelve Dune novels preceding “Dune 7,” we could not tell the climactic story in one novel, and
needed to do it in two books. We also hope to publish THE ROAD TO DUNE in the spring of 2006,
which will be a collection of unpublished chapters and scenes written by Frank Herbert, along with essays
and other commentary.

donderdag 22 januari 2004 @ 23:49:28 #41
17061 mvt
blame Canada
pi_16504177
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 20:41 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

Je vergeet de nieuwste prequel trilogie waar ze nu het laatste deel van schrijven : Legends of Dune. o.a. Legends of Dune 2 The Machine Crusade

Dit gaat vanaf een jaar of 200 voor de jaartelling van het Keizerrijk totaan ongeveer het begin ervan (derde deel is er nog niet, dus weet niet wanneer die eindigdt)

We were to understand there would be pie and punch?
pi_16508569
Ik heb eerst de boeken gelezen toen pas de film die ik echt waardeloos vind.
Alleen het laatste deel Duin kappitel is ook niet echt een boek die ik nog eens over zou willen lezen...te langdraderig.

gr ¤°¨ÅñЮê㨰¤

Lead, Follow or get Out of my Way !!!
  vrijdag 23 januari 2004 @ 15:17:37 #43
81816 Nemesiah
Courage and Consistency
pi_16518703
Nou het begon allemaal met Dune 2 , prachtig spel .
Daarna was het een hele tijd stil tot ik 2 jaar geleden bij de bieb wat boeken zocht ( Asimov ) en ineens de Dune boeken zag staan.
Kheb er 2 meegenomen , khad ze in een week uit.

Wat een heerlijke schrijfstijl , de karakterontwikkeling, het diplomatisch, biologische.
Hij heeft het echt allemaal zo perfect uitgedacht.

Ik heb overigens de Engelstalige boeken gelezen, ik vind het leuker om in het engels te lezen , en zo lees je de echte woorden van de auteur.

Zijn er nog meer mensen die Dune liever in het engels lezen dan de nederlandse vertaling ?

De beloning voor tolerantie is bedrog en verraad.
pi_16521148
Ik heb de boeken in het Nederlands en Engels gelezen.. de engelse versie heeft mijn voorkeur:)..

Gr ¤°¨ÅñЮê㨰¤

Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_16533238
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 23:49 schreef mvt het volgende:

[..]

Je vergeet de nieuwste prequel trilogie waar ze nu het laatste deel van schrijven : Legends of Dune. o.a. Legends of Dune 2 The Machine Crusade

Dit gaat vanaf een jaar of 200 voor de jaartelling van het Keizerrijk totaan ongeveer het begin ervan (derde deel is er nog niet, dus weet niet wanneer die eindigdt)

Ik ken die boeken wel, maar ik vind ze wel heel ver van Dune afstaan, de planeet Dune speelt er bijna geen rol maarja.
Hoe heet the machine Crusade in het nederlands eigenlijk?
Een heer met stijl
pi_16751642
Ik heb de eerste 3 boeken van Frank Herbert gelezen en vond de 2 delen erna een stuk lastiger en vooral vager.
Ik wilde ook aan het 4e boek beginnen, maar daar raakte ik de draad echt helemaal kwijt.
Kan iemand me misschien uitleggen hoe het verder ging? Waar zijn de Atreides gebleven, wie is de keizer, wat is terechtgekomen van de Landsraad, zijn er nog verre afstammelingen van Harkonnen in leven?

In die latere boeken kwam volgens mij alleen de Bene Gessererit aan bod en de honderdste Duncan Idaho, waar gaat het dan over?

Een heer met stijl
pi_16752190
Ik ben al een tijd opzoek naar de muziek die in het spel Dune1 zat.. Werkelijk prachtige muziek, met veel sfeer erin als je het mij vraagt

Alleen was het midi, maarja toch mooi

zaterdag 31 januari 2004 @ 22:53:19 #48
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16753350
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 22:15 schreef Wilde het volgende:
Ik ben al een tijd opzoek naar de muziek die in het spel Dune1 zat.. Werkelijk prachtige muziek, met veel sfeer erin als je het mij vraagt

Alleen was het midi, maarja toch mooi

Google: dune midi 38200 resultaten in 0.08 seconden.
5e link
http://www.terravista.pt/Nazare/4347/midis/midis.html
Dat wat je zoekt toevallig?

zaterdag 31 januari 2004 @ 23:04:02 #49
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16753786
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 21:58 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Ik heb de eerste 3 boeken van Frank Herbert gelezen en vond de 2 delen erna een stuk lastiger en vooral vager.
Ik wilde ook aan het 4e boek beginnen, maar daar raakte ik de draad echt helemaal kwijt.
Kan iemand me misschien uitleggen hoe het verder ging? Waar zijn de Atreides gebleven, wie is de keizer, wat is terechtgekomen van de Landsraad, zijn er nog verre afstammelingen van Harkonnen in leven?

In die latere boeken kwam volgens mij alleen de Bene Gessererit aan bod en de honderdste Duncan Idaho, waar gaat het dan over?

In Kinderen van Duin wordt al gesproken over het falen van Paul en wat Leto II ziet als het gouden pad om de toekomst van de mensheid veilig te stellen.
De eenvormigheid van cultuur wordt gezien als een grote bedreiging van de mensheid (Herbert is hierin trouwens niet de enige, er zijn legio verhalen waarin instant communicatie gezien wordt als één van de grootste bedreigingen, Asimov's Foundation bijv.).
Hij (Leto II) wordt keizer en deel 4 speelt zich 5000 jaar later af tegen het einde van zijn leven. Het Gouden Pad nadert zijn einde, is het hem gelukt? De laatste drie delen gaan over het Gouden Pad en hoe het met de mensheid zal vergaan. De Bene Gesserit, Bene Tleilax en het Gilde zijn de enige groeperingen die een lange termijn visie aanhingen (tientallen zoniet honderden generaties) en komen daarom nog terug, de Harkonnens wordt nog even aan gerefereerd (zijn ooit eens allemaal doodgegaan) de Atreides spelen als familie geen rol van betekenis meer aangezien Leto II de enige is die nog leeft, tenminste, niet op de voorgrond...

Waar het in deel 1 t/m 3 nog om duidelijk herkenbare hoofdpersonen gaat, gaan de laatste drie delen veel meer over ideën en ideologiën. Bijt je er doorheen, lees dan de 1e drie nog eens en pik de verwijzingen op die erin zitten naar de grote lijn, dan zijn de laatste drie delen weer iets beter te begrijpen.

zaterdag 31 januari 2004 @ 23:13:07 #50
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16754419
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 15:17 schreef Nemesiah het volgende:
Zijn er nog meer mensen die Dune liever in het engels lezen dan de nederlandse vertaling ?
Ik lees alléén maar boeken in het Engels tenzij ze officieel in het Nederlands geschreven zijn, dat scheelt me per jaar namelijk een paar honderd euro .
  donderdag 25 november 2004 @ 20:32:23 #51
17061 mvt
blame Canada
pi_23574254
Voor iedereen die het nog niet wist
Battle of Corrin is uit in het engels. Heb hem nu al bijna een week liggen, maar nog niet aan toe gekomen.
pi_23575337
GC >> TTK bij nader inzien
pi_23589827
Het einde van boek 6 berijp ik tot op heden van vandaag nog steeds niet. En een ex-collega van me ook niet.

Geen touw aan vast te knopen. De duncan die ontsnapt en dan twee wezens die praten alsof ze vlinders aan het vangen zijn, refererend aan het schip waarmee Duncan ontsnapt. Ik weet dit niet helemaal meer zeker want het is een jaar of 6 terug toen ik ze las.

Wel in één adem uitgelezen.
  vrijdag 26 november 2004 @ 16:50:42 #54
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23589961
Deel 6 was als ik het me goed herinner een opzet voor het nooit verschenen deel 7, ik zal hem van het weekend weer even doorbladeren.
  vrijdag 26 november 2004 @ 17:24:32 #55
17061 mvt
blame Canada
pi_23590719
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 16:50 schreef Dagonet het volgende:
Deel 6 was als ik het me goed herinner een opzet voor het nooit verschenen deel 7, ik zal hem van het weekend weer even doorbladeren.
Welke op de planning staat om geschreven te worden daar Brain en kevin, waarschijnlijk weer uitgesmeerd over 3 delen
  vrijdag 26 november 2004 @ 17:37:17 #56
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_23591013
Brian moet voor eeuwig branden, vastgeketend aan de wanden van een berg terwijl eens in de zoveel tijd een adelaar langskomt om zijn gebakken lever uit zijn lijf te pikken. Met barbecuesaus.
  vrijdag 26 november 2004 @ 17:41:10 #57
17061 mvt
blame Canada
pi_23591093
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 17:37 schreef Dagonet het volgende:
Brian moet voor eeuwig branden, vastgeketend aan de wanden van een berg terwijl eens in de zoveel tijd een adelaar langskomt om zijn gebakken lever uit zijn lijf te pikken. Met barbecuesaus.
Ach, pappie heeft al geschreven waarover het moet gaan (in 100 bladzijdes.
Dus het verhaal zal dan uiteindelijk wel kloppen, maar de details niet.

Je vergeet trouwens de de constante waterdruppels die op zijn hoofd vallen en zo dus uiteindeljk een gat in zijn schedel druppelen.
pi_23656560
Deel 1 is laatst door mij verslonden, nu zit de rest in spanning wanneer zij aan de beurt komen.
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_23664121
Ga ze binnekort ook maar (voor een deel weer) lezen.
pi_23664275
quote:
[b]Ik heb eigenlijk 3 vragen in welke volgorde hebben de meeste Dune fans Dune leren kennen, eerst het boek, toen de film en toen het spel of precies anderom (zoals ik).
Eerst kreeg ik Dune 1, helemaal rondgespeeld. Mijn interesse was gewekt.
Daarna heb ik de zes boeken uit de bieb geleend, helemaal uitgelezen.
Toen kwam superdune , dune 2 , etc.
Later de originele film gekeken (die met de muziek van Toto), dikke bagger
Dit jaar nog de miniseries Dune en Children of Dune gehaald, deze waren in ieder geval een stuk beter.
quote:
Beschouwen de diehard Dune fans, de prequels van zoon en co als volwaardige Dune-boeken?
Eerlijk gezegd heb ik wel de prequel "House Harkonnen' van zoon Herbert liggen, maar nog geen zin gehad om die te lezen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  zondag 12 juni 2005 @ 22:29:56 #61
40091 Meiske78
lang niet gezien
pi_27870460
Gisteravond was de film op tv, en vooral omdat ik een beetje David Lynch - fan ben, wilde ik m graag zien. Filmtechnisch viel ie echter erg tegen (blijkbaar ben ik meer een fan van zijn latere werk ), maar het verhaal en alle verwijzingen en metaforen die erin zitten hebben me wel gegrepen. Dune komt dus zeker op mijn 'nog te lezen' lijstje te staan. Wat ik me alleen afvroeg.... Is de film een verfilming van alleen het eerste boek, of van meerdere delen?
Nee jij trekt volle zalen!
Mijn reviews op de FOK! Frontpage
C'est le ton qui fait la musique
  maandag 13 juni 2005 @ 07:45:14 #62
75135 omnius
TACTICAL OFFICER
pi_27876655
Alleen een verfilming van het eerste deel.
Althans gebaseerd op het eertse deel.
Euch zum Spott und Hohn, Hole ich nun meinen Lohn
  maandag 13 juni 2005 @ 13:50:40 #63
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_27885936
mijn topic is 5 jaar ouder

Duin
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  dinsdag 14 juni 2005 @ 20:59:53 #64
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27930406
Het spel was mijn eerste kennismaking.

Zaterdag de film gezien en ik wil zeker ook nog eens de boeken gaan lezen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')