Welnu, in Chatham hebben ze een museum geopend op de Historic Dockyard waar meer dan 4 eeuwen schepen voor de marine zijn gebouwd.
Wat is er nog meer te zien?
Historische oorlogsschepen, een model van de Victory etc, etc etc,
kijk ook op deze link
www.chdt.org.uk
Ik ben trouwens wel benieuwd wat er met de Royal Charles gebeurd is.
quote:Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.
Op maandag 02 juli 2001 15:23 schreef yvonne het volgende:Een 14 ton zware ketting, gespannen over de rivier, kon de zeeheld niet stoppen.
Maar ik wil het topic verder niet verpesten hoor.
quote:Dat doe je niet, ik was eik helemaal niet op de hoogte hoe ze die ketting nu hadden ontweken,
Op maandag 02 juli 2001 23:29 schreef Guus het volgende:[..]
Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.
quote:Cornelis Tromp wilde hem als buit meenemen, maar De Ruyter vond het een last en wilde geen schepen uit de eskaders laten vertrekken, dus liet hij de Royal Charles in de brand steken. Tromp is hier erg boos over geweest en heeft bij de admiraliteit zelfs een klacht over De Ruyter ingediend, omdat hij meende dat De Ruyter jaloers op hem was en dat soort dingen. Omdat De Ruyter de grote held was en daarnaast nog eens persoonlijke vriend van Johan de Witt en Tromp Oranjegezind was, werd Tromp ontslagen. De verbittering tussen De Ruyter en Tromp heeft hevig. Pas in 1673 werd Tromp na een groeiende schaarste aan admiraals (ze gingen dood
Op maandag 02 juli 2001 15:23 schreef yvonne het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd wat er met de Royal Charles gebeurd is.
Een stukje van de Royale Charles hangt trouwens in een museum. Kweenie hoe dat stuk van een schip heet...het naambordje zogezegd dat deel van de spiegel was.
Genoeg achtergrond info zo?
quote:De actie werd geleid door Van Brakel, die eerder nog een flinke opdonder van De Ruyter had gekregen omdat de bemanning van Van Brakel's schip "De Vreede" zich aan plundering schuldig had gemaakt. Het was echter de brander "Pro Patria" onder Jan Daniëlz van den Rijn die als eerste door ketting kwam. Die Schot zal dan wel onder hem gediend hebben
Op maandag 02 juli 2001 23:29 schreef Guus het volgende:[..]
Een Schotse matroos in dienst van De Ruyter ontkoppelde de ketting zodat ze konden doorvaren.
"ketting" moeten jullie trouwens niet te letterlijk zien. Het was een versperring van trossen, palen, vlotten enz. die aan elkaar gebonden over de Medway gespannen waren.
Dit was trouwens niet het eerste incident rond De Ruyter's persoon. Eerder had een boze menigte zich rond De Ruyter's huis verzamelt met de bedoeling het pand te plunderen. De Ruyter was er zelf niet, maar zijn gezin wel. Gelukkig voor De Ruyter's vrouw Anna woonde verderop in de straat een kapitein van de stadswacht die gealarmeerd kon worden en vervolgens zijn peleton en extra hulp kon inschakelen. Binnen de kortste tijd was de menigte omsingelt door tientallen musketiers en piekeniers. De burgemeesters van Amsterdam, inmiddels op de hoogte, hadden een aantal ruiters gestuurd en een wachtschip dat toevallig voorbij voer richtte zijn 6 kanonnen, geladen met schroot, op de meningte. Needless to say bedaarde deze wel
De Ruyter zei hier later over: "Ick en weet nyet waer de valsche menschen soodanych connen versynnen daer alles te contrary de vloodt noch in goeden staet bijeen is. Het is mij leedt dat daer sulcke menschen in ons lyeve vaderlant sijn dye sulken quaden vertrouwen op mijn hebben, daer ick het nochtans met goet en bloedt anders betoone" (toch is dat Nederlands van toen mooi )
Kort na dit incident heeft Willem III een persoon biljet van bescherming aan De Ruyter's huis laten nagelen, waardoor geflipt Orangisten ook intoomden. Het biljet kwam echter pas na 3 weken aan, daar de postmaatschappij toen al kut was.
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 03-07-2001 12:49]
quote:Er zijn 2 mensen waar je me zelfs midden in de nacht voor wakker kan maken om te bespreken en dat zijn Michiel de Ruyter en prins Maurits
Op dinsdag 03 juli 2001 12:42 schreef yvonne het volgende:
*deeply impressed*
Het leuke is dat De Ruyter nog in zijn jonge jaren onder prins Maurits gediend heeft in het Staatse Leger. Dit was zo rond 1621, 1623
quote:Da's waarschijnlijk gewoon fictie. Er is geen bewijs gevonden dat De Ruyter in z'n leven ooit een blauw geruite kiel heeft gedragen. Waarschijnlijk is dat gewoon creatieve vrijheid van de dichter geweest, wat een beetje uit de hand gelopen is.
Op dinsdag 03 juli 2001 14:15 schreef bixister het volgende:
en hoe zit 't met die Blauw Geruite Kiel?
De Britze wolven, uitgelaten
In breidelooze razerny,
Verbranden Neêrlands koopvaardy,
En blakren Holland in zijn gaten,
En zetten, tegen krijgsverbant,
't Onnoosle Schelling in een brant.
Helt Michael, van edlen toren
Ontstoken, blaekt van ongedult
Om tierannie, zonder schult,
Den armen dorpeling beschoren,
En wenscht, door heldenmoet met lof,
Haer trotsheit neêr te treên in 't stof.
Zoo rukt hy, met een bosch van kielen
Den Teemsstroom op, in 't ingewant
En aengezicht van 's vijands land,
Maer niet ten plaag van arme zielen:
Dat voegt geen oorlogsleeu vol moet,
Maer winterwolven heet na bloet.
Hy sluit den stroommond zelfs van buiten.
En hout den Watergod in toom.
Daer Gent, die zeemard, sonder schroom,
En van geen driest gewelt te stuiten,
Het ondier, met ons bloet gemest,
Verworgt en foltert in zijn nest.
*sniff*, mooi he?
Spekkie voor Witchfynder's bekkie!!!
btw is jouw werkstuk over 17e-eeuwse militaire revolutie al af?
quote:Nee nog niet
Op dinsdag 03 juli 2001 20:27 schreef Vahlto_II het volgende:Spekkie voor Witchfynder's bekkie!!!
btw is jouw werkstuk over 17e-eeuwse militaire revolutie al af?
quote:Nationalist!
Op dinsdag 03 juli 2001 12:46 schreef Witchfynder het volgende:
Er zijn 2 mensen waar je me zelfs midden in de nacht voor wakker kan maken om te bespreken en dat zijn Michiel de Ruyter en prins Maurits![]()
quote:Exsquuueeeeese me
Op dinsdag 03 juli 2001 20:27 schreef Vahlto_II het volgende:Spekkie voor Witchfynder's bekkie!!!
quote:Leuk topic. Leuk verhaal ook.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:44 schreef Witchfynder het volgende:
Wat veel mensen trouwens niet weten...
quote:Mooi gesproken. Michiel zag er ook best goed uit voor die tijd:
De Ruyter zei hier later over: "Ick en weet nyet waer de valsche menschen soodanych connen versynnen daer alles te contrary de vloodt noch in goeden staet bijeen is. Het is mij leedt dat daer sulcke menschen in ons lyeve vaderlant sijn dye sulken quaden vertrouwen op mijn hebben, daer ick het nochtans met goet en bloedt anders betoone"
En nu waakt hij over Vlissingen, Zeeland en de rest van ons lieve vaderland.
quote:Leve 't lieve vaderland!
Op dinsdag 03 juli 2001 22:36 schreef speknek het volgende:[..]
Nationalist!
quote:Ik doe mijn best
Op dinsdag 03 juli 2001 23:01 schreef PingPong het volgende:[..]
Leuk topic. Leuk verhaal ook.
[..]
quote:Je hebt alleen wel een van de lelijkste prenten van em gepost. Deze is uit de jaren 1650, laten zouden er veel mooie schilderijen van hem gemaakt worden. Typisch was trouwens dat toen hij en Engel na dat Chatham gebeuren schilderijen van zich lieten maken die van Engel groter waren. Bewijst wel hoe bescheiden Michiel was en dat zijn zoon niet op alle vlakken op zijn vader leek
Mooi gesproken. Michiel zag er ook best goed uit voor die tijd:
quote:Yep, samen met Maarten Tromp, Piet Heyn, Witte de With, Aert van Nes en alle andere helden die ons vaderland ooit voortgebracht heeft. Joh, soms denk ik dat Julius Civillis er nog rondhangt
En nu waakt hij over Vlissingen, Zeeland en de rest van ons lieve vaderland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |