abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2004 @ 14:04:23 #51
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16426852
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 14:01 schreef Monidique het volgende:
Kan men zeggen dat Kerry de kandidaat wordt?
Nog niet. Eind februari/begin maart zal het wel bekend zijn denk ik.
pi_16427014
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 14:01 schreef Monidique het volgende:
Kan men zeggen dat Kerry de kandidaat wordt?
Nog niet. NH zal heel belangrijk zijn. Vooral om te kijken wat de Clark en Lieberman doen (die niet in Iowa meededen).
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_16441544
Voor Lieberman is New Hampshire zelfs cruciaal. Doet hij het daar net zo slecht als Gephardt in Iowa, dan kan het uitwuifcomité in stelling worden gebracht.
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
  woensdag 21 januari 2004 @ 09:52:43 #54
73633 Het_Vijfde_Wiel
Mining Once & 4ever
pi_16450548
Is het niet zo dat Kerry alle gedelegeerden uit Iowa krijgt? Volgens mij werkt het Amerikaanse kiesstelsel zo. Al zou het kunnen dat dat in de primaries van staat tot staat verschilt.
Soms is het beter iets moois te verliezen, Beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad.
pi_16450599
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 09:52 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Is het niet zo dat Kerry alle gedelegeerden uit Iowa krijgt? Volgens mij werkt het Amerikaanse kiesstelsel zo. Al zou het kunnen dat dat in de primaries van staat tot staat verschilt.
Nee, zo werkt het alleen bij de presidentsverkiezingen zelf. Niet bij deze voorverkiezingen.

Zie http://www.cnn.com/ELECTION/2004/primaries/pages/scorecard/index.html.

De definitieve uitslag voor Iowa is 20 kiesmannen voor Kerry, 18 voor Edwards en 7 voor Dean.

woensdag 21 januari 2004 @ 11:32:00 #56
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_16452749
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 09:56 schreef Kozzmic het volgende:

Nee, zo werkt het alleen bij de presidentsverkiezingen zelf. Niet bij deze voorverkiezingen.

De definitieve uitslag voor Iowa is 20 kiesmannen voor Kerry, 18 voor Edwards en 7 voor Dean.

Dus de partijbaronnen hebben ook gekozen. Okay. Mooie uitslag

Donderwolken komen uit NH:

quote:
NEW NUMBERS FROM NEW HAMPSHIRE. Even before the caucus results were in, it was clear that NH primary voters also sensed the new energy coming from the John Kerry campaign. However, it is hard to tell whether Dean is in virtual tie with Kerry or whether he still has a decent lead. Just check out the latest WHDH-TV poll numbers: Dean-23%, Kerry-20%, Clark-15%. Edwards and Lieberman were in the single digits, while 26% said they were still undecided. Then compare that with the new WMUR-TV tracking poll: Dean-33%, Kerry-24%, Clark-18%, Edwards-8%, Lieberman-5%, and Kucinich-3%. Both polls were completed on the eve of the Iowa caucuses, so expect some upward movement for Kerry and Edwards in the next tracks.
"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
  woensdag 21 januari 2004 @ 12:34:36 #57
73633 Het_Vijfde_Wiel
Mining Once & 4ever
pi_16454628
Ah, dat is goed om te weten. Dan is de overwinning van Kerry dus van kleinere betekenis dan ik dacht.
Soms is het beter iets moois te verliezen, Beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad.
  woensdag 21 januari 2004 @ 12:37:18 #58
73633 Het_Vijfde_Wiel
Mining Once & 4ever
pi_16454696
Ik snap trouwens nog steeds niet exact hoe het werkt, want Gephardt heeft toch ook kiesmannen behaald? Worden die nu onder de rest verdeeld omdat hij zich teruggetrokken heeft?

En hoe gaat het dan als bijvoorbeeld edwards zich over een maand zou terugtrekken? Worden de door hem behaalde kiesmannen dan onder de anderen verdeeld?

[Dit bericht is gewijzigd door Het_Vijfde_Wiel op 21-01-2004 12:38]

woensdag 21 januari 2004 @ 12:42:30 #59
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16454792
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 12:37 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Ik snap trouwens nog steeds niet exact hoe het werkt, want Gephardt heeft toch ook kiesmannen behaald? Worden die nu onder de rest verdeeld omdat hij zich teruggetrokken heeft?
Gephardt stond tot nu toe op 0, dat blijft dus zo. .
quote:
En hoe gaat het dan als bijvoorbeeld edwards zich over een maand zou terugtrekken? Worden de door hem behaalde kiesmannen dan onder de anderen verdeeld?
Dat kan. Meestal bepaalt de kandidaat die zich terugtrekt wie hij nu steunt als kandidaat:
quote:
Further complicating the process, candidates may drop out of the race before the convention or even before all of the pledged at-large delegates are chosen. In those cases, the state party and the withdrawn candidate may have some influence on how those delegates vote on the convention ballot.

[Dit bericht is gewijzigd door freako op 21-01-2004 12:43]

pi_16455050
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 12:42 schreef freako het volgende:
Dat kan. Meestal bepaalt de kandidaat die zich terugtrekt wie hij nu steunt als kandidaat:
[some influence]
Die kanidaat heeft invloed om zijn kiesmannen te sturen. Hij kan ze echter niet verplichten om op de kanidaat naar zijn keuze te stemmen. Dit geldt voor alle kiesmannen:
quote:
Other primaries are called "mandatory primaries" or "binding primaries" as the views of the voters with regards to the presidential candidate are binding on the delegates and the delegates at the national convention cast their votes accordingly.

However, this was successfully challenged in 1982 when the Supreme Court declared that a state could not force a delegate to a national convention to support the winner of his/her state’s presidential primary (Democratic Party v La Follette).

bron
  woensdag 21 januari 2004 @ 12:58:37 #61
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16455190
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 11:32 schreef JB80 het volgende:

[..]

Dus de partijbaronnen hebben ook gekozen. Okay. Mooie uitslag

Als ik het goed lees, zou het ook wel eens andersom kunnen zijn. Dat er partijbaronnen a.g.v. hun voorkeur naar het congres gaan, niet andersom.
pi_16461760
Ik weet weinig van die Kerry, maar toen ik hem deze week zag was het eerste wat ik dacht: "wat een onbetrouwbaren onsympathieke kop heeft die gast"
Of hij onbetrouwbaar is moet natuurlijk nog blijken maar die kop vind ik maar niks.
Een anti-charisma zoals Melkert dat heeft.
  woensdag 21 januari 2004 @ 18:27:12 #63
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16465504
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 09:56 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Dan is het raar dat Clark en Lieberman niet meedoen. Natuurlijk kan je een slecht ebgin daar hebben, maar de kiesmannen zijn altijd meegenomen.

Overigens viel Dean tegen. Flink verloren de afgelopen week. Jammer. Kerry heeft een goed aanzien, maar inhoudelijk viel hij mij tegen tijdens een interview die ik zag van hem bij CNN. Vragen ontwijken of beantwoorden met zijn eigen standaard riedeltje.

Dean gebruikt heel vaak opsommigen in zijn speeches. Zal dat helpen?

Maar Kerry zit duidelijk in de race. Samen met Clark en Dean zijn ze de kanshebbers.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_16466147
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 18:27 schreef Sidekick het volgende:

[..]
Dean gebruikt heel vaak opsommigen in zijn speeches. Zal dat helpen?

Je bedoelt de opsomming welke staten hij allemaal gaat winnen? Inclusief de home-staten van zijn opponenten
quote:
Maar Kerry zit duidelijk in de race. Samen met Clark en Dean zijn ze de kanshebbers.
Als Dean in NH weer afgaat is hij out. Dan red hij het nooit meer.
  woensdag 21 januari 2004 @ 18:57:30 #65
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16466385
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 18:50 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Je bedoelt de opsomming welke staten hij allemaal gaat winnen? Inclusief de home-staten van zijn opponenten

Ja, maar ook de landen waar iedere burger een ziekenfondsverzekring kan veroorloven (Nederland werd ook genoemd).

En daarnaast nog 3 voorbeelden gezien waarin hij dat gebruikt.

quote:
[..]

Als Dean in NH weer afgaat is hij out. Dan red hij het nooit meer.

Mhaw. Het is moeilijk te zeggen.Hij moet wel goed bijblijven.
Wanneer is Super Tuesday eigenlijk?
pi_16466658
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 18:57 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ja, maar ook de landen waar iedere burger een ziekenfondsverzekring kan veroorloven (Nederland werd ook genoemd).

En daarnaast nog 3 voorbeelden gezien waarin hij dat gebruikt.

Dat mensen daar geen ziekenfonds kunnen veroorloven komt gewoon door de claimcultuur. Misschien moeten ze daar eerst eens naar kijken ipv te roepen: 'iedereen een ziekenfonds verzekering op kosten van de staat'.
quote:
[..]

Mhaw. Het is moeilijk te zeggen.Hij moet wel goed bijblijven.
Wanneer is Super Tuesday eigenlijk?

Volgens mij is er nog nooit een president geweest die in IA en NH slechte resultaten heeft behaald.
  woensdag 21 januari 2004 @ 19:10:04 #67
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16466748
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 19:07 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dat mensen daar geen ziekenfonds kunnen veroorloven komt gewoon door de claimcultuur. Misschien moeten ze daar eerst eens naar kijken ipv te roepen: 'iedereen een ziekenfonds verzekering op kosten van de staat'.

De claimcultuur? Wat voor invloed heeft dat op de lage en middeninkomens?
quote:
[..]

Volgens mij is er nog nooit een president geweest die in IA en NH slechte resultaten heeft behaald.

Dean is derde geworden in Iowa, dat is op zich niet zo slecht. Dean had wel meer in zijn mars natuurlijk, het is een tegenvaller.

Ik las in het AD dat de presidentskandidaat in Iowa altijd wel bij de eerste 3 is ge-eindigd, dus Dean voldoet nog aan de statistieken.

pi_16467042
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 19:10 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De claimcultuur? Wat voor invloed heeft dat op de lage en middeninkomens?

Patienten claimen geld van doktoren --> de verzekeringskosten van de doktoren gaan omhoog omdat er zoveel geclaimed wordt --> de doktoren rekenen het door aan de patienten --> de verzekeringskosten van de burgers gaan sterk omhoog.
quote:
[..]

Dean is derde geworden in Iowa, dat is op zich niet zo slecht. Dean had wel meer in zijn mars natuurlijk, het is een tegenvaller.

Ik las in het AD dat de presidentskandidaat in Iowa altijd wel bij de eerste 3 is ge-eindigd, dus Dean voldoet nog aan de statistieken.

Hij is keihard afgegaan Sidekick, doe je ogen open. Hij stond ruim bovenaan in elke peiling. Daarvan is haast niks meer overgebleven.
pi_16467497
Dean is going down:
quote:
Tracking the tracking polls
by kos
Wed Jan 21st, 2004 at 15:10:32 GMT

We've got four tracking polls for NH, so get ready for a barrage of polling fromt the Granite State. Here's the first of that polling. Note that most of this polling was conducted pre-Iowa results, but takes into consideration Kerry's "pre-Iowa bounce".

Still, it's clear Iowa has been huge for Kerry, and not so good for Dean and Clark.

code:
American Research Group

1/20-18  1/19-17    
Dean     26      28
Kerry    24      20
Clark    19      18
Edwards   9       8
Lieb      7       7

Zogby

1/18-20
Dean     25
Kerry    23
Clark    16
Edwards   7
Lieb      7

Suffolk Univ (2-day rolling sample)

1/18-19  1/17-18    
Dean     23      25
Kerry    20      19
Clark    15      19
Edwards   6       5
Lieb      6       6

Univ. of New Hampshire

1/17-19
Dean     33
Kerry    24
Clark    18
Edwards   8
Lieb      5

Most of these are pretty consistent, with the UNH poll seemingly an outlier, or more apt to measure Dean's "soft support" (which abandoned him in Iowa).

So the questions are 1) Can Dean "reinvent" himself and hold on to his support, while beating back the surging Kerry? 2) Can Kerry take advantage of the bump over the next week in a state that already knows him well, passing Dean and beating back Clark's challenge, and 3) can Clark challenge for a top-two slot, or at the very least, counter an Edwards surge?

Lieberman will be the next candidate to drop out.

http://www.dailykos.com/story/2004/1/21/151032/305
pi_16468007
Hmz...in die peilingen staat Edwards niet bijzonder hoog. Hopen dat hij desondanks weer voor een verrassing kan zorgen, dan weten de Amerikanen dat hij ook een serieuze kandidaat is...
pi_16468632
Even een vraagje hebben de conservatieven ook primaries? Of staat Bush al helemaal vast als kandidaat (lijkt me wel eigenlijk).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_16468903
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 20:09 schreef du_ke het volgende:
Even een vraagje hebben de conservatieven ook primaries? Of staat Bush al helemaal vast als kandidaat (lijkt me wel eigenlijk).
Hij is de enige die zich kanidaat heeft gesteld voor de GOP. Daarom is het niet nodig om Primaries voor de republikeinen te houden.
pi_16468941
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 20:16 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Hij is de enige die zich kanidaat heeft gesteld voor de GOP. Daarom is het niet nodig om Primaries voor de republikeinen te houden.

Maar ze houden officieel nog wel in 46 van de 50 staten voorverkiezingen, dacht ik ergens te lezen.
pi_16468983
Even een vraagje. In de Volkskrant stond een tekening met daarin aangegeven dat de eerste "verkiezing" niet in Iowa was maar in DC.

Hoe en wat?

pi_16469021
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 20:16 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Ook nog raar eigenlijk. Niemand die het oneens is met hem in de Partij? Of iemand die ook maar een gok wil nemen? Het zij iemand aan de uiterst rechtse kant, of iemand die wat centraler staat dan W.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')