FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [Hoe zit dat met...] Afkortingen & jargon
jaccodonderdag 15 januari 2004 @ 18:22


Eigenlijk niet veel uitleg. Want de topctitel zegt het al. Heb hier een lijstje met afkortingen van Nissan voor voornamelijk de Skyline. Maar er zijn natuurlijk honderden afkortingen en dingen over Planes, Trains & Automobiles te vertellen.

Maar wil het hier centraal over de afkortingen hebben.

  • RB: Nissan; Race Bred (voortgekomen uit de racerij)
  • GT: Nissan; Grand Touring (E = Economy, S = Sports, X = Extra, R = Racing)
  • 4WD: Four Wheel Drive
  • 2WD: Two Wheel Drive
  • EFI: Electronic (multiport) Fuel Injection
  • OHC: Over Head Camshaft
  • DOHC: Double Over Head Camshaft
  • kW: KiloWatts; 1 kW is 1,36 pk
  • RPM: Revolutions Per Minute
  • PS: Japanse/Europese metrische paardekracht (Pferdestärke); 1 PS = 0,986 BHP
  • BHP: Brake Horse Power; 1 BHP = 1,015 PS
  • Man: Manuele transmissie
  • Auto: Automatische transmissie
  • 4WS: Four Wheel Steering
  • HICAS: Nissan; HIgh Capacity Active Steering
  • ATTESA E-TS: Nissan; Advanced Total Traction Engineering System for All wheels, Electronic Torque Split
  • S-spec: Nissan; S-spec = Sport specification
  • V-spec: Nissan; V-spec = Victory specification (opgevolgd door V-spec II)
  • M-specNür: Nissan; M-specNür = jubileumserie vanaf eind 2001
  • FTO: Mitsubishi; Fresh Touring Origination
  • MIVEC: Mitsubishi's Intelligent Valve timing and lift Electronic Control system

    Dus plaats hier al de afkortingen die je weet en/of wilt weten

    [ Bericht 3% gewijzigd door Tjabbo op 25-05-2005 13:51:48 ]
  • ZX9Rdonderdag 15 januari 2004 @ 18:37
    Tis idd wel heel veel Nissan.

    Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo
    MPI is multipoint injection en dat is een soort EFI

    ABS = Antiblokkeer remsysteem
    ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma
    Twin-Cam = DOHC
    TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern)
    JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern)
    CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern)
    GDI = Gasoline Direct Injection
    Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas)
    LPG = Liquified Petrol Gas

    etcetera

    [Dit bericht is gewijzigd door ZX9R op 15-01-2004 18:39]

    maduniondonderdag 15 januari 2004 @ 18:37
    EDIT: reageer dan niet

    [Dit bericht is gewijzigd door jacco op 15-01-2004 18:42]

    Pirodonderdag 15 januari 2004 @ 19:10
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 18:37 schreef ZX9R het volgende:
    Tis idd wel heel veel Nissan.

    Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo
    MPI is multipoint injection en dat is een soort EFI

    ABS = Antiblokkeer remsysteem
    ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma
    Twin-Cam = DOHC
    TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern)
    JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern)
    CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern)
    GDI = Gasoline Direct Injection (NEC-Mitsubishi)
    Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas)
    LPG = Liquified Petroleum Gas

    etcetera


    Wat is VTEC overigens?
    jaccodonderdag 15 januari 2004 @ 19:18
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 19:10 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Wat is VTEC overigens?


  • Vtec: Variable Valve Timing and Lift Electronic Control
  • Dus eigenlijk een mengeling van verschillende termen

    j22flyingdownwinddonderdag 15 januari 2004 @ 19:39
    Pferdestränge is het ipv stärke
    En is het niet rotations per minute ipv revolutions (staat zo in mijn monteurshandboek

    APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.

    Youpdonderdag 15 januari 2004 @ 19:56
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 18:22 schreef jacco het volgende:
    [afbeelding]

    Eigenlijk niet veel uitleg. Want de topctitel zegt het al. Heb hier een lijstje met afkortingen van Nissan voor voornamelijk de Skyline. Maar er zijn natuurlijk honderden afkortingen en dingen over Planes, Trains & Automobiles te vertellen.

    Maar wil het hier centraal over de afkortingen hebben.

  • RB: Nissan; Race Bred (voortgekomen uit de racerij)
  • GT: Nissan; Grand Touring (E = Economy, S = Sports, X = Extra, R = Racing)
  • 4WD: Four Wheel Drive
  • 2WD: Two Wheel Drive
  • EFI: Electronic (multiport) Fuel Injection
  • OHC: Over Head Cams
  • DOHC: Double Over Head Cams
  • kW: KiloWatts; 1 kW is 1,36 pk
  • RPM: Revolutions Per Minute
  • PS: Japanse/Europese metrische paardekracht (Pferdestärke); 1 PS = 0,986 BHP
  • BHP: Brake Horse Power; 1 BHP = 1,015 PS
  • Man: Manuele transmissie
  • Auto: Automatische transmissie
  • 4WS: Four Wheel Steering
  • HICAS: Nissan; HIgh Capacity Active Steering
  • ATTESA E-TS: Nissan; Advanced Total Traction Engineering System for All wheels, Electronic Torque Split
  • S-spec: Nissan; S-spec = Sport specification
  • V-spec: Nissan; V-spec = Victory specification (opgevolgd door V-spec II)
  • M-specNür: Nissan; M-specNür = jubileumserie vanaf eind 2001
  • FTO: Mitsubishi; Fresh Touring Origination
  • MIVEC: Mitsubishi's Intelligent Valve timing and lift Electronic Control system
  • Dus plaats hier al de afkortingen die je weet en/of wilt weten


    deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven

    -edit-

    VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk )

    jaccodonderdag 15 januari 2004 @ 19:59
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:

    [..]

    deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven


    Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS
    Pirodonderdag 15 januari 2004 @ 20:01
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende:
    Pferdestränge is het ipv stärke
    En is het niet rotations per minute ipv revolutions (staat zo in mijn monteurshandboek

    APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.


    Uuh, wow.
    Kan je dat APC ook in een andere auto zetten?
    En wat is die turbodruk.
    Youpdonderdag 15 januari 2004 @ 20:04
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 19:59 schreef jacco het volgende:

    [..]

    Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS


    ja, maar gewoon HP ofwel PS ofwel PK is op de motor.... de kracht die je in de overbrenging verliest is per auto verschillend dus er is geen vaste verhouding voor...

    een auto van het merk X heeft 100pk aan de motor en 90pk (90BHP) aan de achterwielen en een auto van het merk Z heeft 100pk aan de motor en 87pk aan de achterwielen (87BHP)

    verder is er geen verschil tussen PS en PK en HP
    en ook geen verschil tussen PK op de achterwielen en BHP

    -edit-

    wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit... (dat weet ik zelf niet)

    [Dit bericht is gewijzigd door Youp op 15-01-2004 20:06]

    jaccodonderdag 15 januari 2004 @ 20:04
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 20:01 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Uuh, wow.
    Kan je dat APC ook in een andere auto zetten?
    En wat is die turbodruk.


    Dat is de druk waarop de turbo draait
    yupdonderdag 15 januari 2004 @ 20:10
    TorSen 4wd: Torque Sensing 4x4. Full-time, volledig mechanische 4x4 dmv wormwielen.

    Haldex: naam van een 4x4 systeem dat de aandrijf-verdeling met een computer aanpast, bijv. als je in een rechte lijn rijd, word de aandrijving naar de achterwielen uitgeschakeld.

    Pirodonderdag 15 januari 2004 @ 21:15
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 20:04 schreef jacco het volgende:

    [..]

    Dat is de druk waarop de turbo draait


    Hoe hoger hoe meer 'turbo'?
    jaccodonderdag 15 januari 2004 @ 21:21
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 21:15 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Hoe hoger hoe meer 'turbo'?


    je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers
    Pirodonderdag 15 januari 2004 @ 21:24
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 21:21 schreef jacco het volgende:

    [..]

    je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers


    Al gelezen, ga ik daar effe de spemmert uithangen
    Xtreemzaterdag 17 januari 2004 @ 19:51
    SIPS - Side Impact Protection System
    WIPS - Whiplash Impact Protection System
    jp84zaterdag 17 januari 2004 @ 20:00
    AE86 - toyota levin/corolla met achterwiel aandrijving
    Avonzaterdag 17 januari 2004 @ 20:06
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 19:18 schreef jacco het volgende:

    [..]

  • Vtec: Variable Valve Timing and Lift Electronic Control
  • Dus eigenlijk een mengeling van verschillende termen


    Vtec >> VTEC

    /heb ik een 4x4 is mn garage 2 bij 2

    Youpzaterdag 17 januari 2004 @ 21:53
    Hummer >> Hummvee >> HMMWV >> High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle
    Metro2005maandag 19 januari 2004 @ 10:14
    [flauw] suzuki = sjees uzelf uw kist in [/flauw]

    dankzij dit topic weet ik eindelijk waar VTS voor staat

    Tjabbomaandag 19 januari 2004 @ 11:02
    Nog een paar.
  • SOHC : Single overhead cam
  • AWD : All Wheel Drive
  • J-spec : Japanese Specifications (dus: volgens japanse standaarden)
  • AT : Automatic transmission
  • MT : Manual transmission
  • AFM : Air-Fuel Mixture
  • MAP : Manifold Absolute Pressure
  • A/C : Air Conditioning
  • ECU : Engine Control Unit
  • Toyota specific:

  • T-Vis : Toyota Variable intake system
  • VVTI : Variable Valve Timing & Intelligence
  • VVTLI : Variable Valve Timing, Lift & Intelligence
  • johancliomaandag 19 januari 2004 @ 15:43
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende:
    APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
    ff offtopic: die apc is denk ik een soort pingelsensor. een pingelsensor zit ook op een renault 5 gtt ph 2 (88'-90') . bij een gtt zit dit in / bij de ontstekings module.
    Tr0ublegummaandag 19 januari 2004 @ 16:16
    Ik dacht altijd dat bij Citroëns de afkortingen zo waren:

    VTS: Vehicle Trés Sportive
    en
    VTR: Vehicle Trés Rapide

    yupmaandag 19 januari 2004 @ 16:18
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:

    [..]

    deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven

    -edit-

    VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk )


    VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide

    -edit-

    Spuit 11

    Youpmaandag 19 januari 2004 @ 17:01
    quote:
    Op maandag 19 januari 2004 16:18 schreef yup het volgende:

    [..]

    VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide

    -edit-

    Spuit 11


    kan idd best kloppen ik ben echt niet goed in frans enzo
    Weurstmaandag 19 januari 2004 @ 17:13
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 20:04 schreef Youp het volgende:
    wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit... (dat weet ik zelf niet)
    Dat is er inderdaad, 100 HP = 101.39 PS (de metrische standaard).
    Blijkbaar waren Engelse paardjes wat sterker dan die van het vaste land toen ze de waarden bepaald hebben.
    Youpmaandag 19 januari 2004 @ 17:16
    quote:
    Op maandag 19 januari 2004 17:13 schreef Weurst het volgende:

    [..]

    Dat is er inderdaad, 100 HP = 101.39 PS (de metrische standaard).
    Blijkbaar waren Engelse paardjes wat sterker dan die van het vaste land toen ze de waarden bepaald hebben.


    jup maar er zit absoluut geen verschil in de HP uit BHP en 'gewoon' HP...
    daar is geen vaste formule ofzo voor omdat bij iedere auto het verschil tussen hp aan de motor en hp aan de achterwielen anders is...
    -edit-

    vandaar ook dat je BHP niet pet PS moet gaan vergelijken dat is zo krom als het maar kan dan moet je ook HP en PS nemen...

    daNpymaandag 19 januari 2004 @ 17:18
    Je hebt wel PK's in DIN en in SAE.

    Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast).

    Weurstmaandag 19 januari 2004 @ 17:37
    quote:
    Op maandag 19 januari 2004 17:16 schreef Youp het volgende:

    jup maar er zit absoluut geen verschil in de HP uit BHP en 'gewoon' HP...
    daar is geen vaste formule ofzo voor omdat bij iedere auto het verschil tussen hp aan de motor en hp aan de achterwielen anders is...
    -edit-

    vandaar ook dat je BHP niet pet PS moet gaan vergelijken dat is zo krom als het maar kan dan moet je ook HP en PS nemen...


    En dat is helemaal juist ja enige verschil tussen HP en BHP is de definitie van de grootheid, de eenheid is hetzelfde. Tussen HP/BHP aan de ene kant van het kaneel en PS aan de andere kant verschilt die eenheid dus wel een beetje.
    Ik gaf ook alleen antwoord op je vraag: "wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit..."
    MewBiemaandag 19 januari 2004 @ 17:52
    quote:
    Op donderdag 15 januari 2004 18:37 schreef ZX9R het volgende:
    ABS = Antiblokkeer remsysteem
    ABS is toch Antiblock Braking System?? of Antiblock Brake Sytem
    ThaFreakmaandag 19 januari 2004 @ 18:42
    quote:
    Op maandag 19 januari 2004 17:52 schreef MewBie het volgende:

    [..]

    ABS is toch Antiblock Braking System?? of Antiblock Brake Sytem


    Antiblock Braking System is de goede!
    Remizonzaterdag 7 februari 2004 @ 00:47
    ik gooi der nog 2 bij
    wat bedoelen ze hier precies mee?
    JDM
    OEM

    [Dit bericht is gewijzigd door Remizon op 07-02-2004 01:07]

    Scalle--zaterdag 7 februari 2004 @ 01:51
    LSD: limited slip differential -> kan iemand me eens zeggen wat dit nu eigelijk doet want ik raak er echt niet wijs uit
    STi: Subaru Tecnica international
    HID: high intensity discharge lighting
    BOV: blow off valve -> laat de overdruk in de turbo weg
    DV: diversion valve -> zelfde als BOV maar stuurt de overdruk terug naar de voorkant van de turbo waardoor de druk niet wegzakt maar dan heb je wel dat leuke blaasgeluidje niet van een normale BOV
    DAB: digital audio broadcast
    LM: lichtmetaal
    ABC: Active Brake Control

    Denk dat ik daarmee zowat aan het eind van m'n Latijn zit...

    OrganicIronzaterdag 7 februari 2004 @ 03:58
    quote:
    DOHC: Double Over Head Cams
    wat zijn de "cams" dan in dit geval?
    PeuRaczaterdag 7 februari 2004 @ 06:32
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 03:58 schreef OrganicIron het volgende:

    [..]

    wat zijn de "cams" dan in dit geval?


    De cams zijn de nokkenassen
    DeFlipzaterdag 7 februari 2004 @ 09:41
    wat is nou de verschil tussen BHP en PK/HP? dus bruto horsepower en paardekracht/horsepower. en volgens mij hebben ze in japan ook nog een andere.
    Scalle--zaterdag 7 februari 2004 @ 12:11
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 09:41 schreef DeFlip het volgende:
    wat is nou de verschil tussen BHP en PK/HP? dus bruto horsepower en paardekracht/horsepower. en volgens mij hebben ze in japan ook nog een andere.
    Dat is al verteld, lezen...
    jaccozaterdag 7 februari 2004 @ 12:16
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 00:47 schreef Remizon het volgende:
    ik gooi der nog 2 bij
    wat bedoelen ze hier precies mee?
    JDM
    OEM
    JDM staat voor Japan Domestic Market
    OEM staat eigenlijk voor de originele onderdelen, de precieze aanduiding moet iemand anders even beantwoorden
    DeFlipzaterdag 7 februari 2004 @ 12:31
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 12:16 schreef jacco het volgende:

    [..]

    JDM staat voor Japan Domestic Market
    OEM staat eigenlijk voor de originele onderdelen, de precieze aanduiding moet iemand anders even beantwoorden


    oem = original equipment manufacture ofzo, dit is de betekenis van computer onderdelen maar het zal ongetwijfeld ook wel zo zijn bij autos
    BoJozaterdag 7 februari 2004 @ 12:35
    TS - Twin Spark
    Pirozaterdag 7 februari 2004 @ 13:49
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 12:31 schreef DeFlip het volgende:

    [..]

    oem = original equipment manufacture ofzo, dit is de betekenis van computer onderdelen maar het zal ongetwijfeld ook wel zo zijn bij autos


    Original Equipment Manufacturer.
    Pirozaterdag 7 februari 2004 @ 13:51
    Voor vliegtuigen

    A/C Air-Conditioning
    AD's Airworthiness Directives
    ADF Automatic Direction Finder
    AFTT Airframe Total Time
    AH Artificial Horizon
    A&P Airframe & Powerplant
    AP Audio Panel
    AP Autopilot

    CDI Course Deviation Indicator
    CHT Cylinder Head Temperature
    Com Communications
    C/R Counter Rotating
    CT Carburetor Temperature
    DF Direction Finder
    DG Directional Gyro
    DME Distance Measuring Equip.
    EFIS Electronic Flight Instrument System
    EGT Exhaust Gas Temperature
    ELT Emergency Locator Transmitter
    F/D Flight Director
    FGP Full Gyro Panel
    FWF Firewall Forward

    GNS Global Navigation System
    G/S Glide Slope
    GSP Ground Service Plug
    HC Heavy Case
    HF High Frequency
    HP Heated Pilot
    HP Horsepower
    HSI Horizontal Situation Indicator
    HSI Hot Section Inspection

    IFR Instrument Flight Rating
    ILS Instrument Landing System
    IRAN Inspect Repair As Necessary
    ITC Investment Tax Credit
    LE Left Engine
    LMB Light Marker Beacon
    LOC Localizer
    LR Long Range
    LRT Long Range Tanks
    MB Marker Beacon
    MDH Major Damage History
    MP Manifold Pressure
    MSP Maintenance Service Plan
    NDH No Damage History
    NM Nautical Miles
    Nav Navigation Radio Receiver

    OAT Outside Air Temperature
    OH Overhaul
    PET Piper Electric Trim
    PC Positive Control
    PBH Power by the hour
    RB Rotating Beacon
    RC Rate of Climb
    RDF Radio Direction Finder
    RE Right Engine
    RG Retractable Gear
    RMI Radio Magnetic Indicator
    RNAV Area Navigation
    SB's Service Bulletins
    SCMOH Since Chrome Remanufacture
    SHS Since Hot Section
    SMOH Since Major Overhaul
    SOH Since Overhaul
    S/N Serial Number
    SPOH Since Prop Overhaul
    STOH Since Top Overhaul
    STOL Short Take-Off

    TBO Time Between Overhaul
    TT Total Time
    TTAE Total Time Aircraft & Engine
    TTSN Total Time Since New
    XPDR Transponder
    VLF Very Low Frequency
    VOR VHF Omni Range

    StephanLzaterdag 7 februari 2004 @ 19:45
    Zeg je heb AWD en 4WD wat is het verschil

    Ik zie er geen verschil in, behalve dat AWD alle wielen worden aangedreven, maar aangezien zo'n beetje alle auto's 4 wielen hebben tegenwoordig hebben, zie ik geen verschil met een 4WD.

    ThaFreakzaterdag 7 februari 2004 @ 20:10
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 19:45 schreef StephanL het volgende:
    Zeg je heb AWD en 4WD wat is het verschil

    Ik zie er geen verschil in, behalve dat AWD alle wielen worden aangedreven, maar aangezien zo'n beetje alle auto's 4 wielen hebben tegenwoordig hebben, zie ik geen verschil met een 4WD.


    6wd of awd
    StephanLzaterdag 7 februari 2004 @ 20:28
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 20:10 schreef ThaFreak het volgende:

    [..]

    6wd of awd
    [afbeelding]


    Ja ok, die bestaan ook. Maar bij RTL autowereld wereld zeiden ze dat Subaru altijd AWD was aangedreven, en volgens mij zijn de meeste auto's bij Subaru nog altijd met 4 wielen. Dan gaat het toch niet op, ze zijn dan wel AWD maar ook 4WD. En van de meeste auto's die 4WD zijn, bestaan geen speciale versies met 6 wielen ofzo, dus mijn punt is: De term 4wd is een beetje overbodig als je alleen van dat type auto maar 1 versie uitbrengt, namelijk diegene met 4 wielen.

    Dan is die ook automatisch AWD, begrijp je.

    Dus wanneer wordt er nou soms 4WD gebruikt bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven, en soms AWD bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven

    Als jij dat kan verklaren ben je goed Want ik zie er geen verschil in.

    ThaFreakzaterdag 7 februari 2004 @ 20:31
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 20:28 schreef StephanL het volgende:

    [..]

    Ja ok, die bestaan ook. Maar bij RTL autowereld wereld zeiden ze dat Subaru altijd AWD was aangedreven, en volgens mij zijn de meeste auto's bij Subaru nog altijd met 4 wielen. Dan gaat het toch niet op, ze zijn dan wel AWD maar ook 4WD. En van de meeste auto's die 4WD zijn, bestaan geen speciale versies met 6 wielen ofzo, dus mijn punt is: De term 4wd is een beetje overbodig als je alleen van dat type auto maar 1 versie uitbrengt, namelijk diegene met 4 wielen.

    Dan is die ook automatisch AWD, begrijp je.

    Dus wanneer wordt er nou soms 4WD gebruikt bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven, en soms AWD bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven

    Als jij dat kan verklaren ben je goed Want ik zie er geen verschil in.


    hoeveel krijg ik ervoor, want er staat ergens op internet een verklaring
    StephanLzaterdag 7 februari 2004 @ 20:36
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 20:31 schreef ThaFreak het volgende:

    [..]

    hoeveel krijg ik ervoor, want er staat ergens op internet een verklaring


    De eer
    ThaFreakzaterdag 7 februari 2004 @ 20:36
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 20:36 schreef StephanL het volgende:

    [..]

    De eer


    De officiele verklaring:
    As it turns out, "all-wheel drive" refers to vehicles that have permanently engaged or automatically engaging four-wheel-drive capability. "Four-wheel drive" implies the vehicle has manually engaging, temporary four-wheel drive. Your confusion is justified -- the auto industry, in their infinite wisdom, created these seemingly interchangeable terms.
    StephanLzaterdag 7 februari 2004 @ 20:38
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 20:36 schreef ThaFreak het volgende:

    [..]

    De officiele verklaring:
    As it turns out, "all-wheel drive" refers to vehicles that have permanently engaged or automatically engaging four-wheel-drive capability. "Four-wheel drive" implies the vehicle has manually engaging, temporary four-wheel drive. Your confusion is justified -- the auto industry, in their infinite wisdom, created these seemingly interchangeable terms.


    Op die fiets
    Pirozaterdag 7 februari 2004 @ 21:49
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 20:38 schreef StephanL het volgende:

    [..]

    Op die fiets


    Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro.
    En een Willys overland is dus AWD.
    yupzaterdag 7 februari 2004 @ 23:18
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 21:49 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro.
    En een Willys overland is dus AWD.


    Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.

    De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.

    Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.

    Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).

    StephanLzondag 8 februari 2004 @ 09:50
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:

    [..]

    Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.

    De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.

    Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.

    Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).


    Dat begreep ik al idd, weer een hoop duidelijkheid gekregen hier.

    PTA

    Pirozondag 8 februari 2004 @ 11:26
    quote:
    Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:

    [..]

    Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.


    Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
    quote:
    De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
    Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
    quote:
    Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
    En wat zijn wormwielen?
    quote:
    Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
    Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.
    yupzondag 8 februari 2004 @ 11:46
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 11:26 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
    [..]

    Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
    [..]

    En wat zijn wormwielen?
    [..]

    Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.


    Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.

    Eerst, meer info over Torsen:
    http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
    http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htm

    Dwarsgeplaatste en motor in lengterichting:

    In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.

    In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.

    Voorbeeld van een wormwiel:

    En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.

    Pirozondag 8 februari 2004 @ 12:01
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 11:46 schreef yup het volgende:

    [..]

    Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.


    Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?
    quote:
    Eerst, meer info over Torsen:
    http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
    http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htm

    Dwarsgeplaatste en motor in lengterichting:

    [afbeelding]

    In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.

    In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.


    I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg .
    quote:
    Voorbeeld van een wormwiel:

    [afbeelding]


    En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?
    quote:
    En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.
    Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.
    Googolplexianzondag 8 februari 2004 @ 12:10
    oeioeioei...

    Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)

    "BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.

    mijn toevoegingen:
    ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)

    cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)

    PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.

    FWD = Front Wheel Drive
    RWD = Rear Wheel Drive
    4WD = Four Wheel Drive
    AWD = All Wheel DRive

    [Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 12:16]

    yupzondag 8 februari 2004 @ 12:12
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 12:01 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?

    Nee volgens mij niet, Torsen kan 90/10 en 10/90 dacht ik, dus nooit helemaal FWD of RWD. Een Haldex kan zijn achteras (of soms vooras) helemaal uitschakelen, maar nooit is het zo, dat hij soms vooras en soms achteras kan uitschakelen, het is het een of de ander.
    [..]

    I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg .

    NP
    [..]

    En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?

    Uhhh... , ik weet dat het helemaal met wormwielen werkt, ik zou niet weten hij precies inmekaar zit, dus op dit heb ik geen antwoord.
    [..]

    Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.


    Googolplexianzondag 8 februari 2004 @ 12:20
    quote:
    In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
    Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.

    Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn.

    yupzondag 8 februari 2004 @ 12:23
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 12:20 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.

    Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en juist niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn, toch?


    Juist ja.

    En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.

    Googolplexianzondag 8 februari 2004 @ 12:24
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 12:23 schreef yup het volgende:

    [..]

    Juist ja.

    En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.


    Idd... lol en slijtage

    b.o.t. = back on topic

    Pirozondag 8 februari 2004 @ 12:29
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 12:10 schreef Googolplexian het volgende:
    oeioeioei...

    Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)

    "BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.

    mijn toevoegingen:
    ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)

    cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)

    PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.


    Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
    En wat is een velgflens
    Googolplexianzondag 8 februari 2004 @ 13:04
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 12:29 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
    En wat is een velgflens


    lol!

    [physics mode off]

    De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)

    ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).

    ET waarde : ook wel Offset in het Engels

    [Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 13:09]

    Pirozondag 8 februari 2004 @ 13:11
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 13:04 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    lol!

    [physics mode off]

    De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)

    ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).

    ET waarde : ook wel Offset in het Engels

    [afbeelding]


    Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?
    Googolplexianmaandag 9 februari 2004 @ 00:16
    quote:
    Op zondag 8 februari 2004 13:11 schreef Piro het volgende:

    [..]

    Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?


    Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.

    Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.

    Zefod_Buisterbuilmaandag 9 februari 2004 @ 16:35
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2004 19:51 schreef Xtreem het volgende:
    SIPS - Side Impact Protection System
    WIPS - Whiplash Impact Protection System
    SIPS eigenlijk betekent dit:
    Saab
    Invented
    Passive
    Safety
    Zefod_Buisterbuilmaandag 9 februari 2004 @ 16:41
    ff offtopic: die apc is denk ik een soort pingelsensor. een pingelsensor zit ook op een renault 5 gtt ph 2 (88'-90') . bij een gtt zit dit in / bij de ontstekings module.
    [/quote]

    APC gaat verder:
    Bij de introductie ervan hebben ze een SAAB in een luchtdichte tent gezet en de uitlaat van een 92 tweetakt de tent ingevoerd. De slang had een klep (?) om om te schakelen van buitenlucht naar uitlaat. De APC zorgde ervoor dat bij het omschakelen van buitenlucht naar uitlaat de motor even sidderde en daarna vrolijk verder liep. Natuurlijk niet met normaal vermogen/koppel, maar hij liep. Dit lukt dus niet bij welke auto dan ook. De praktijk? Heb je APC en tank je rommel RON92 in Hongarije bijvoorbeeld, dan kom je nog thuis met je eigen auto.

    Zefod_Buisterbuilmaandag 9 februari 2004 @ 16:44
    quote:
    Op maandag 19 januari 2004 17:18 schreef daNpy het volgende:
    Je hebt wel PK's in DIN en in SAE.

    Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast).


    SAE is irrelevant: Standard American Enginering. De motor wordt volledig kaalgeplukt, dus geen waterpomp, stuurbekrachtiging, airco etc. Alleen de motor, computer en uitlaat. Iedereen snapt nu wel dat je dan 15% meer vermogen hebt. Alleen rijdt je auto dan niet meer...
    Mike4583498057430965zondag 15 februari 2004 @ 11:30
    Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties.
    yupzondag 15 februari 2004 @ 11:49
    quote:
    Op zondag 15 februari 2004 11:30 schreef Mike4583498057430965 het volgende:
    Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties.
    Lees in dit topic vanaf pagina 2 eens, ik zit dat de hele dag uit te leggen

    En een A2 heeft geen Quattro, dat is de enige model zonder 4x4 als optie.

    Pirozondag 15 februari 2004 @ 14:54
    quote:
    Op maandag 9 februari 2004 00:16 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.

    Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.


    Ik snap het meeste wel, maar bij sommige dingen gaat het bovenstaande plaatje op.
    Over gaten: ik zie ook wel eens velgen met 8 gaten, welke auto heeft in hemelsnaam 8 bouten om dat ding erop te schroeven?

    Tjabbodinsdag 24 mei 2005 @ 16:59
    Piro: [Hoe zit dat met...] banden en velgen
    Dat gaat allemaal over wielen, banden en velgen.
    man_in_lovedinsdag 24 mei 2005 @ 18:45
    Nog eentje dan:

    (E)CVT
    [Electronical] Continue Variable Transmission (of [Electronische] Continue Variabele Transmissie

    De CVT is de duwband of jarretel-aangedreven versnellingsbak-techniek van de gebroeders Van Doorne, waardoor het dafje groot is geworden.
    In de afgelopen jaren is deze techniek door DAF in licentie verkocht aan diverse fabrikanten (volvo, subaru, ford/mazda, etc) die de techniek verder verbeterd hebben (meer of bredere duwbanden en verbeterde poelies) zodat de versnellingsbakken meer vermogen aan kunnen.
    De E staat voor de regelunit die zorgt voor het "ontkoppelen" van de bak, vroeger gebeurde dit door een centrifugaalkoppeling zoals die ook op brommers zit, tegenwoordig wordt wanneer het toerental onder een bepaalde waarde is vanzelf ontkoppeld. Gevolg: Minder schokken en geen kruipneiging. Doordat de motor constant op het ideale toerental met maximaal koppel kan draaien en de twee poelies vanzelf van omtrek veranderen en zo voor de versnelling zorgen, kan met een cvt-versnellingsbak sneller worden opgetrokken dan met welke andere versnellingsbak dan ook.

    Sinds een aantal jaar heeft o.a. Audi een CVT met metalen extra brede banden/kettingen ontwikkeld waarmee vermogens van boven de (grofweg) 100 pk overgebracht kunnen worden.
    Andere fabrikanten hebben het systeem electronisch verder uitgebreid en hebben een aantal "vaste toerentallen" ingebouwd zodat het net lijkt alsof je wel door een aantal versnellingen heen kunt schakelen. Het enige dat gebeurt is dat de poelies op een vaste stand worden vastgezet.

    In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden.
    Tommy_Kuklinskidinsdag 24 mei 2005 @ 18:52
    quote:
    [b]Op dinsdag 24 mei 2005 18:45
    In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden.
    fout
    In 1993 heeft David Coulthard voor Williams het in de FW15C getest.
    In 1994 heeft de FIA het verboden.




    b.t.w heeft DAF (Tecno) zelf in 1967 en 1968 in de F3 geraced met CVT..
    ChrisM55woensdag 25 mei 2005 @ 12:52
    Ja, die met die bak liep de moter in die auto altijd op het max aantal toeren dat mogelijk was en men had dus de hele tijd de beschikking over het max. vermogen van de moter. Zowel op rechte stukken als in bochten.

    Maarja, dat ding reed alle records aan flarden en werd verboden...

    Ik heb er welleens een filmpje van gezien en het is echt apart om die moter constant zulke hoge toeren te horen maken.
    LangeJanwoensdag 25 mei 2005 @ 12:53
    Er staat een typo in de OP.

    tis Double Over Head CamSHAFT
    Tjabbowoensdag 25 mei 2005 @ 13:52
    gebijgewerkert.
    man_in_lovedonderdag 26 mei 2005 @ 15:38
    quote:
    Op dinsdag 24 mei 2005 18:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

    [..]

    fout
    In 1993 heeft David Coulthard voor Williams het in de FW15C getest.
    In 1994 heeft de FIA het verboden.




    b.t.w heeft DAF (Tecno) zelf in 1967 en 1968 in de F3 geraced met CVT..
    I bow to thy knowledge
    MewBiedonderdag 26 mei 2005 @ 17:19
    quote:
    Op donderdag 26 mei 2005 15:38 schreef man_in_love het volgende:

    [..]

    I bow to thy knowledge
    Dat heet google