jacco | donderdag 15 januari 2004 @ 18:22 |

Eigenlijk niet veel uitleg. Want de topctitel zegt het al. Heb hier een lijstje met afkortingen van Nissan voor voornamelijk de Skyline. Maar er zijn natuurlijk honderden afkortingen en dingen over Planes, Trains & Automobiles te vertellen.
Maar wil het hier centraal over de afkortingen hebben.
RB: Nissan; Race Bred (voortgekomen uit de racerij) GT: Nissan; Grand Touring (E = Economy, S = Sports, X = Extra, R = Racing) 4WD: Four Wheel Drive 2WD: Two Wheel Drive EFI: Electronic (multiport) Fuel Injection OHC: Over Head Camshaft DOHC: Double Over Head Camshaft kW: KiloWatts; 1 kW is 1,36 pk RPM: Revolutions Per Minute PS: Japanse/Europese metrische paardekracht (Pferdestärke); 1 PS = 0,986 BHP BHP: Brake Horse Power; 1 BHP = 1,015 PS Man: Manuele transmissie Auto: Automatische transmissie 4WS: Four Wheel Steering HICAS: Nissan; HIgh Capacity Active Steering ATTESA E-TS: Nissan; Advanced Total Traction Engineering System for All wheels, Electronic Torque Split S-spec: Nissan; S-spec = Sport specification V-spec: Nissan; V-spec = Victory specification (opgevolgd door V-spec II) M-specNür: Nissan; M-specNür = jubileumserie vanaf eind 2001 FTO: Mitsubishi; Fresh Touring Origination MIVEC: Mitsubishi's Intelligent Valve timing and lift Electronic Control system
Dus plaats hier al de afkortingen die je weet en/of wilt weten 
[ Bericht 3% gewijzigd door Tjabbo op 25-05-2005 13:51:48 ] |
ZX9R | donderdag 15 januari 2004 @ 18:37 |
Tis idd wel heel veel Nissan. Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo MPI is multipoint injection en dat is een soort EFI ABS = Antiblokkeer remsysteem ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma Twin-Cam = DOHC TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern) JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern) CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern) GDI = Gasoline Direct Injection Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas) LPG = Liquified Petrol Gas etcetera [Dit bericht is gewijzigd door ZX9R op 15-01-2004 18:39] |
madunion | donderdag 15 januari 2004 @ 18:37 |
EDIT: reageer dan niet  [Dit bericht is gewijzigd door jacco op 15-01-2004 18:42] |
Piro | donderdag 15 januari 2004 @ 19:10 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 18:37 schreef ZX9R het volgende: Tis idd wel heel veel Nissan.Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo MPI is multipoint injection en dat is een soort EFI ABS = Antiblokkeer remsysteem ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma Twin-Cam = DOHC TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern) JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern) CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern) GDI = Gasoline Direct Injection (NEC-Mitsubishi) Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas) LPG = Liquified Petroleum Gas etcetera
Wat is VTEC overigens? |
jacco | donderdag 15 januari 2004 @ 19:18 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 19:10 schreef Piro het volgende:[..] Wat is VTEC overigens?
Vtec: Variable Valve Timing and Lift Electronic ControlDus eigenlijk een mengeling van verschillende termen  |
j22flyingdownwind | donderdag 15 januari 2004 @ 19:39 |
Pferdestränge is het ipv stärke En is het niet rotations per minute ipv revolutions (staat zo in mijn monteurshandboek APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen. |
Youp | donderdag 15 januari 2004 @ 19:56 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 18:22 schreef jacco het volgende: [afbeelding]Eigenlijk niet veel uitleg. Want de topctitel zegt het al. Heb hier een lijstje met afkortingen van Nissan voor voornamelijk de Skyline. Maar er zijn natuurlijk honderden afkortingen en dingen over Planes, Trains & Automobiles te vertellen. Maar wil het hier centraal over de afkortingen hebben.
RB: Nissan; Race Bred (voortgekomen uit de racerij)GT: Nissan; Grand Touring (E = Economy, S = Sports, X = Extra, R = Racing)4WD: Four Wheel Drive2WD: Two Wheel DriveEFI: Electronic (multiport) Fuel InjectionOHC: Over Head CamsDOHC: Double Over Head CamskW: KiloWatts; 1 kW is 1,36 pkRPM: Revolutions Per MinutePS: Japanse/Europese metrische paardekracht (Pferdestärke); 1 PS = 0,986 BHPBHP: Brake Horse Power; 1 BHP = 1,015 PSMan: Manuele transmissieAuto: Automatische transmissie4WS: Four Wheel SteeringHICAS: Nissan; HIgh Capacity Active SteeringATTESA E-TS: Nissan; Advanced Total Traction Engineering System for All wheels, Electronic Torque SplitS-spec: Nissan; S-spec = Sport specificationV-spec: Nissan; V-spec = Victory specification (opgevolgd door V-spec II)M-specNür: Nissan; M-specNür = jubileumserie vanaf eind 2001FTO: Mitsubishi; Fresh Touring OriginationMIVEC: Mitsubishi's Intelligent Valve timing and lift Electronic Control systemDus plaats hier al de afkortingen die je weet en/of wilt weten 
deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven-edit- VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk ) |
jacco | donderdag 15 januari 2004 @ 19:59 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:[..] deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven
Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS |
Piro | donderdag 15 januari 2004 @ 20:01 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende: Pferdestränge is het ipv stärke En is het niet rotations per minute ipv revolutions (staat zo in mijn monteurshandboek APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
Uuh, wow. Kan je dat APC ook in een andere auto zetten?  En wat is die turbodruk.  |
Youp | donderdag 15 januari 2004 @ 20:04 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 19:59 schreef jacco het volgende:[..] Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS
ja, maar gewoon HP ofwel PS ofwel PK is op de motor.... de kracht die je in de overbrenging verliest is per auto verschillend dus er is geen vaste verhouding voor...een auto van het merk X heeft 100pk aan de motor en 90pk (90BHP) aan de achterwielen en een auto van het merk Z heeft 100pk aan de motor en 87pk aan de achterwielen (87BHP) verder is er geen verschil tussen PS en PK en HP en ook geen verschil tussen PK op de achterwielen en BHP -edit- wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit... (dat weet ik zelf niet) [Dit bericht is gewijzigd door Youp op 15-01-2004 20:06] |
jacco | donderdag 15 januari 2004 @ 20:04 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 20:01 schreef Piro het volgende:[..] Uuh, wow. Kan je dat APC ook in een andere auto zetten?  En wat is die turbodruk. 
Dat is de druk waarop de turbo draait  |
yup | donderdag 15 januari 2004 @ 20:10 |
TorSen 4wd: Torque Sensing 4x4. Full-time, volledig mechanische 4x4 dmv wormwielen. Haldex: naam van een 4x4 systeem dat de aandrijf-verdeling met een computer aanpast, bijv. als je in een rechte lijn rijd, word de aandrijving naar de achterwielen uitgeschakeld. |
Piro | donderdag 15 januari 2004 @ 21:15 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 20:04 schreef jacco het volgende:[..] Dat is de druk waarop de turbo draait 
Hoe hoger hoe meer 'turbo'? |
jacco | donderdag 15 januari 2004 @ 21:21 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 21:15 schreef Piro het volgende:[..] Hoe hoger hoe meer 'turbo'?
je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers  |
Piro | donderdag 15 januari 2004 @ 21:24 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 21:21 schreef jacco het volgende:[..] je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers 
Al gelezen, ga ik daar effe de spemmert uithangen  |
Xtreem | zaterdag 17 januari 2004 @ 19:51 |
SIPS - Side Impact Protection System WIPS - Whiplash Impact Protection System |
jp84 | zaterdag 17 januari 2004 @ 20:00 |
AE86 - toyota levin/corolla met achterwiel aandrijving |
Avon | zaterdag 17 januari 2004 @ 20:06 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 19:18 schreef jacco het volgende:[..]
Vtec: Variable Valve Timing and Lift Electronic ControlDus eigenlijk een mengeling van verschillende termen 
Vtec >> VTEC  /heb ik een 4x4 is mn garage 2 bij 2  |
Youp | zaterdag 17 januari 2004 @ 21:53 |
Hummer >> Hummvee >> HMMWV >> High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle |
Metro2005 | maandag 19 januari 2004 @ 10:14 |
[flauw] suzuki = sjees uzelf uw kist in [/flauw] dankzij dit topic weet ik eindelijk waar VTS voor staat  |
Tjabbo | maandag 19 januari 2004 @ 11:02 |
Nog een paar. SOHC : Single overhead cam AWD : All Wheel Drive J-spec : Japanese Specifications (dus: volgens japanse standaarden) AT : Automatic transmission MT : Manual transmission AFM : Air-Fuel Mixture MAP : Manifold Absolute Pressure A/C : Air Conditioning ECU : Engine Control UnitToyota specific: T-Vis : Toyota Variable intake system VVTI : Variable Valve Timing & Intelligence VVTLI : Variable Valve Timing, Lift & Intelligence |
johanclio | maandag 19 januari 2004 @ 15:43 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende: APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
ff offtopic: die apc is denk ik een soort pingelsensor. een pingelsensor zit ook op een renault 5 gtt ph 2 (88'-90') . bij een gtt zit dit in / bij de ontstekings module. |
Tr0ublegum | maandag 19 januari 2004 @ 16:16 |
Ik dacht altijd dat bij Citroëns de afkortingen zo waren: VTS: Vehicle Trés Sportive en VTR: Vehicle Trés Rapide |
yup | maandag 19 januari 2004 @ 16:18 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:[..] deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven -edit- VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk )
VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide  -edit- Spuit 11  |
Youp | maandag 19 januari 2004 @ 17:01 |
quote: Op maandag 19 januari 2004 16:18 schreef yup het volgende:[..] VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide  -edit- Spuit 11 
kan idd best kloppen ik ben echt niet goed in frans enzo  |
Weurst | maandag 19 januari 2004 @ 17:13 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 20:04 schreef Youp het volgende: wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit... (dat weet ik zelf niet)
Dat is er inderdaad, 100 HP = 101.39 PS (de metrische standaard). Blijkbaar waren Engelse paardjes wat sterker dan die van het vaste land toen ze de waarden bepaald hebben. |
Youp | maandag 19 januari 2004 @ 17:16 |
quote: Op maandag 19 januari 2004 17:13 schreef Weurst het volgende:[..] Dat is er inderdaad, 100 HP = 101.39 PS (de metrische standaard). Blijkbaar waren Engelse paardjes wat sterker dan die van het vaste land toen ze de waarden bepaald hebben.
jup maar er zit absoluut geen verschil in de HP uit BHP en 'gewoon' HP... daar is geen vaste formule ofzo voor omdat bij iedere auto het verschil tussen hp aan de motor en hp aan de achterwielen anders is... -edit-vandaar ook dat je BHP niet pet PS moet gaan vergelijken dat is zo krom als het maar kan dan moet je ook HP en PS nemen... |
daNpy | maandag 19 januari 2004 @ 17:18 |
Je hebt wel PK's in DIN en in SAE. Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast). |
Weurst | maandag 19 januari 2004 @ 17:37 |
quote: Op maandag 19 januari 2004 17:16 schreef Youp het volgende:jup maar er zit absoluut geen verschil in de HP uit BHP en 'gewoon' HP... daar is geen vaste formule ofzo voor omdat bij iedere auto het verschil tussen hp aan de motor en hp aan de achterwielen anders is... -edit- vandaar ook dat je BHP niet pet PS moet gaan vergelijken dat is zo krom als het maar kan dan moet je ook HP en PS nemen...
En dat is helemaal juist ja enige verschil tussen HP en BHP is de definitie van de grootheid, de eenheid is hetzelfde. Tussen HP/BHP aan de ene kant van het kaneel en PS aan de andere kant verschilt die eenheid dus wel een beetje.  Ik gaf ook alleen antwoord op je vraag: "wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit..." |
MewBie | maandag 19 januari 2004 @ 17:52 |
quote: Op donderdag 15 januari 2004 18:37 schreef ZX9R het volgende: ABS = Antiblokkeer remsysteem
ABS is toch Antiblock Braking System?? of Antiblock Brake Sytem |
ThaFreak | maandag 19 januari 2004 @ 18:42 |
quote: Op maandag 19 januari 2004 17:52 schreef MewBie het volgende:[..] ABS is toch Antiblock Braking System?? of Antiblock Brake Sytem
Antiblock Braking System is de goede! |
Remizon | zaterdag 7 februari 2004 @ 00:47 |
ik gooi der nog 2 bij wat bedoelen ze hier precies mee? JDM OEM[Dit bericht is gewijzigd door Remizon op 07-02-2004 01:07] |
Scalle-- | zaterdag 7 februari 2004 @ 01:51 |
LSD: limited slip differential -> kan iemand me eens zeggen wat dit nu eigelijk doet want ik raak er echt niet wijs uit  STi: Subaru Tecnica international HID: high intensity discharge lighting BOV: blow off valve -> laat de overdruk in de turbo weg DV: diversion valve -> zelfde als BOV maar stuurt de overdruk terug naar de voorkant van de turbo waardoor de druk niet wegzakt maar dan heb je wel dat leuke blaasgeluidje niet van een normale BOV  DAB: digital audio broadcast LM: lichtmetaal ABC: Active Brake ControlDenk dat ik daarmee zowat aan het eind van m'n Latijn zit... |
OrganicIron | zaterdag 7 februari 2004 @ 03:58 |
quote: DOHC: Double Over Head Cams
wat zijn de "cams" dan in dit geval? |
PeuRac | zaterdag 7 februari 2004 @ 06:32 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 03:58 schreef OrganicIron het volgende:[..] wat zijn de "cams" dan in dit geval?
De cams zijn de nokkenassen |
DeFlip | zaterdag 7 februari 2004 @ 09:41 |
wat is nou de verschil tussen BHP en PK/HP? dus bruto horsepower en paardekracht/horsepower. en volgens mij hebben ze in japan ook nog een andere. |
Scalle-- | zaterdag 7 februari 2004 @ 12:11 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 09:41 schreef DeFlip het volgende: wat is nou de verschil tussen BHP en PK/HP? dus bruto horsepower en paardekracht/horsepower. en volgens mij hebben ze in japan ook nog een andere.
Dat is al verteld, lezen... |
jacco | zaterdag 7 februari 2004 @ 12:16 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 00:47 schreef Remizon het volgende: ik gooi der nog 2 bij wat bedoelen ze hier precies mee? JDM OEM
JDM staat voor Japan Domestic Market OEM staat eigenlijk voor de originele onderdelen, de precieze aanduiding moet iemand anders even beantwoorden |
DeFlip | zaterdag 7 februari 2004 @ 12:31 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 12:16 schreef jacco het volgende:[..] JDM staat voor Japan Domestic Market OEM staat eigenlijk voor de originele onderdelen, de precieze aanduiding moet iemand anders even beantwoorden
oem = original equipment manufacture ofzo, dit is de betekenis van computer onderdelen maar het zal ongetwijfeld ook wel zo zijn bij autos |
BoJo | zaterdag 7 februari 2004 @ 12:35 |
TS - Twin Spark  |
Piro | zaterdag 7 februari 2004 @ 13:49 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 12:31 schreef DeFlip het volgende:[..] oem = original equipment manufacture ofzo, dit is de betekenis van computer onderdelen maar het zal ongetwijfeld ook wel zo zijn bij autos
Original Equipment Manufacturer.  |
Piro | zaterdag 7 februari 2004 @ 13:51 |
Voor vliegtuigen A/C Air-Conditioning AD's Airworthiness Directives ADF Automatic Direction Finder AFTT Airframe Total Time AH Artificial Horizon A&P Airframe & Powerplant AP Audio Panel AP Autopilot CDI Course Deviation Indicator CHT Cylinder Head Temperature Com Communications C/R Counter Rotating CT Carburetor Temperature DF Direction Finder DG Directional Gyro DME Distance Measuring Equip. EFIS Electronic Flight Instrument System EGT Exhaust Gas Temperature ELT Emergency Locator Transmitter F/D Flight Director FGP Full Gyro Panel FWF Firewall Forward GNS Global Navigation System G/S Glide Slope GSP Ground Service Plug HC Heavy Case HF High Frequency HP Heated Pilot HP Horsepower HSI Horizontal Situation Indicator HSI Hot Section Inspection IFR Instrument Flight Rating ILS Instrument Landing System IRAN Inspect Repair As Necessary ITC Investment Tax Credit LE Left Engine LMB Light Marker Beacon LOC Localizer LR Long Range LRT Long Range Tanks MB Marker Beacon MDH Major Damage History MP Manifold Pressure MSP Maintenance Service Plan NDH No Damage History NM Nautical Miles Nav Navigation Radio Receiver OAT Outside Air Temperature OH Overhaul PET Piper Electric Trim PC Positive Control PBH Power by the hour RB Rotating Beacon RC Rate of Climb RDF Radio Direction Finder RE Right Engine RG Retractable Gear RMI Radio Magnetic Indicator RNAV Area Navigation SB's Service Bulletins SCMOH Since Chrome Remanufacture SHS Since Hot Section SMOH Since Major Overhaul SOH Since Overhaul S/N Serial Number SPOH Since Prop Overhaul STOH Since Top Overhaul STOL Short Take-Off TBO Time Between Overhaul TT Total Time TTAE Total Time Aircraft & Engine TTSN Total Time Since New XPDR Transponder VLF Very Low Frequency VOR VHF Omni Range |
StephanL | zaterdag 7 februari 2004 @ 19:45 |
Zeg je heb AWD en 4WD wat is het verschil  Ik zie er geen verschil in, behalve dat AWD alle wielen worden aangedreven, maar aangezien zo'n beetje alle auto's 4 wielen hebben tegenwoordig hebben, zie ik geen verschil met een 4WD. |
ThaFreak | zaterdag 7 februari 2004 @ 20:10 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 19:45 schreef StephanL het volgende: Zeg je heb AWD en 4WD wat is het verschil  Ik zie er geen verschil in, behalve dat AWD alle wielen worden aangedreven, maar aangezien zo'n beetje alle auto's 4 wielen hebben tegenwoordig hebben, zie ik geen verschil met een 4WD.
6wd of awd
 |
StephanL | zaterdag 7 februari 2004 @ 20:28 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 20:10 schreef ThaFreak het volgende:[..] 6wd of awd [afbeelding]
Ja ok, die bestaan ook. Maar bij RTL autowereld wereld zeiden ze dat Subaru altijd AWD was aangedreven, en volgens mij zijn de meeste auto's bij Subaru nog altijd met 4 wielen. Dan gaat het toch niet op, ze zijn dan wel AWD maar ook 4WD. En van de meeste auto's die 4WD zijn, bestaan geen speciale versies met 6 wielen ofzo, dus mijn punt is: De term 4wd is een beetje overbodig als je alleen van dat type auto maar 1 versie uitbrengt, namelijk diegene met 4 wielen.Dan is die ook automatisch AWD, begrijp je. Dus wanneer wordt er nou soms 4WD gebruikt bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven, en soms AWD bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven  Als jij dat kan verklaren ben je goed Want ik zie er geen verschil in. |
ThaFreak | zaterdag 7 februari 2004 @ 20:31 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 20:28 schreef StephanL het volgende:[..] Ja ok, die bestaan ook. Maar bij RTL autowereld wereld zeiden ze dat Subaru altijd AWD was aangedreven, en volgens mij zijn de meeste auto's bij Subaru nog altijd met 4 wielen. Dan gaat het toch niet op, ze zijn dan wel AWD maar ook 4WD. En van de meeste auto's die 4WD zijn, bestaan geen speciale versies met 6 wielen ofzo, dus mijn punt is: De term 4wd is een beetje overbodig als je alleen van dat type auto maar 1 versie uitbrengt, namelijk diegene met 4 wielen. Dan is die ook automatisch AWD, begrijp je. Dus wanneer wordt er nou soms 4WD gebruikt bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven, en soms AWD bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven  Als jij dat kan verklaren ben je goed Want ik zie er geen verschil in.
hoeveel krijg ik ervoor, want er staat ergens op internet een verklaring  |
StephanL | zaterdag 7 februari 2004 @ 20:36 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 20:31 schreef ThaFreak het volgende:[..] hoeveel krijg ik ervoor, want er staat ergens op internet een verklaring 
De eer  |
ThaFreak | zaterdag 7 februari 2004 @ 20:36 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 20:36 schreef StephanL het volgende:[..] De eer 
De officiele verklaring: As it turns out, "all-wheel drive" refers to vehicles that have permanently engaged or automatically engaging four-wheel-drive capability. "Four-wheel drive" implies the vehicle has manually engaging, temporary four-wheel drive. Your confusion is justified -- the auto industry, in their infinite wisdom, created these seemingly interchangeable terms. |
StephanL | zaterdag 7 februari 2004 @ 20:38 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 20:36 schreef ThaFreak het volgende:[..] De officiele verklaring: As it turns out, "all-wheel drive" refers to vehicles that have permanently engaged or automatically engaging four-wheel-drive capability. "Four-wheel drive" implies the vehicle has manually engaging, temporary four-wheel drive. Your confusion is justified -- the auto industry, in their infinite wisdom, created these seemingly interchangeable terms.
Op die fiets  |
Piro | zaterdag 7 februari 2004 @ 21:49 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 20:38 schreef StephanL het volgende:[..] Op die fiets 
Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro. En een Willys overland is dus AWD.  |
yup | zaterdag 7 februari 2004 @ 23:18 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 21:49 schreef Piro het volgende:[..] Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro. En een Willys overland is dus AWD. 
Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus. Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert. Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem). |
StephanL | zondag 8 februari 2004 @ 09:50 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:[..] Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4. De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus. Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert. Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
Dat begreep ik al idd, weer een hoop duidelijkheid gekregen hier.PTA  |
Piro | zondag 8 februari 2004 @ 11:26 |
quote: Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:[..] Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.
Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...quote: De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?quote: Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
En wat zijn wormwielen?  quote: Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'. |
yup | zondag 8 februari 2004 @ 11:46 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 11:26 schreef Piro het volgende:[..] Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift... [..] Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo? [..] En wat zijn wormwielen?  [..] Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.
Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.Eerst, meer info over Torsen: http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htm Dwarsgeplaatste en motor in lengterichting: 
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt. In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor. Voorbeeld van een wormwiel: 
En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert. |
Piro | zondag 8 februari 2004 @ 12:01 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 11:46 schreef yup het volgende:[..] Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.
Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?quote: Eerst, meer info over Torsen: http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htmDwarsgeplaatste en motor in lengterichting: [afbeelding] In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt. In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.
I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg .quote: Voorbeeld van een wormwiel:[afbeelding]
En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?  quote: En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.
Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad. |
Googolplexian | zondag 8 februari 2004 @ 12:10 |
oeioeioei... Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van) "BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand. mijn toevoegingen: ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens) cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak) PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection. FWD = Front Wheel Drive RWD = Rear Wheel Drive 4WD = Four Wheel Drive AWD = All Wheel DRive [Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 12:16] |
yup | zondag 8 februari 2004 @ 12:12 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 12:01 schreef Piro het volgende:[..] Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd? Nee volgens mij niet, Torsen kan 90/10 en 10/90 dacht ik, dus nooit helemaal FWD of RWD. Een Haldex kan zijn achteras (of soms vooras) helemaal uitschakelen, maar nooit is het zo, dat hij soms vooras en soms achteras kan uitschakelen, het is het een of de ander. [..] I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg . NP [..] En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?  Uhhh... , ik weet dat het helemaal met wormwielen werkt, ik zou niet weten hij precies inmekaar zit, dus op dit heb ik geen antwoord. [..] Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad. 
|
Googolplexian | zondag 8 februari 2004 @ 12:20 |
quote: In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn. |
yup | zondag 8 februari 2004 @ 12:23 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 12:20 schreef Googolplexian het volgende:[..] Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter. Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en juist niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn, toch?
Juist ja.En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook. |
Googolplexian | zondag 8 februari 2004 @ 12:24 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 12:23 schreef yup het volgende:[..] Juist ja. En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.
Idd... lol en slijtage  b.o.t. = back on topic  |
Piro | zondag 8 februari 2004 @ 12:29 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 12:10 schreef Googolplexian het volgende: oeioeioei...Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van) "BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand. mijn toevoegingen: ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens) cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak) PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.
Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in  En wat is een velgflens  |
Googolplexian | zondag 8 februari 2004 @ 13:04 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 12:29 schreef Piro het volgende:[..] Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in  En wat is een velgflens 
lol![physics mode off] De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan) ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde). ET waarde : ook wel Offset in het Engels 
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 13:09] |
Piro | zondag 8 februari 2004 @ 13:11 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 13:04 schreef Googolplexian het volgende:[..] lol! [physics mode off] De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan) ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde). ET waarde : ook wel Offset in het Engels [afbeelding]
Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto? |
Googolplexian | maandag 9 februari 2004 @ 00:16 |
quote: Op zondag 8 februari 2004 13:11 schreef Piro het volgende:[..] Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?
Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar. |
Zefod_Buisterbuil | maandag 9 februari 2004 @ 16:35 |
quote: Op zaterdag 17 januari 2004 19:51 schreef Xtreem het volgende: SIPS - Side Impact Protection System WIPS - Whiplash Impact Protection System
SIPS eigenlijk betekent dit: Saab Invented Passive Safety |
Zefod_Buisterbuil | maandag 9 februari 2004 @ 16:41 |
ff offtopic: die apc is denk ik een soort pingelsensor. een pingelsensor zit ook op een renault 5 gtt ph 2 (88'-90') . bij een gtt zit dit in / bij de ontstekings module. [/quote]APC gaat verder: Bij de introductie ervan hebben ze een SAAB in een luchtdichte tent gezet en de uitlaat van een 92 tweetakt de tent ingevoerd. De slang had een klep (?) om om te schakelen van buitenlucht naar uitlaat. De APC zorgde ervoor dat bij het omschakelen van buitenlucht naar uitlaat de motor even sidderde en daarna vrolijk verder liep. Natuurlijk niet met normaal vermogen/koppel, maar hij liep. Dit lukt dus niet bij welke auto dan ook. De praktijk? Heb je APC en tank je rommel RON92 in Hongarije bijvoorbeeld, dan kom je nog thuis met je eigen auto. |
Zefod_Buisterbuil | maandag 9 februari 2004 @ 16:44 |
quote: Op maandag 19 januari 2004 17:18 schreef daNpy het volgende: Je hebt wel PK's in DIN en in SAE.Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast).
SAE is irrelevant: Standard American Enginering. De motor wordt volledig kaalgeplukt, dus geen waterpomp, stuurbekrachtiging, airco etc. Alleen de motor, computer en uitlaat. Iedereen snapt nu wel dat je dan 15% meer vermogen hebt. Alleen rijdt je auto dan niet meer... |
Mike4583498057430965 | zondag 15 februari 2004 @ 11:30 |
Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties. |
yup | zondag 15 februari 2004 @ 11:49 |
quote: Op zondag 15 februari 2004 11:30 schreef Mike4583498057430965 het volgende: Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties.
Lees in dit topic vanaf pagina 2 eens, ik zit dat de hele dag uit te leggen  En een A2 heeft geen Quattro, dat is de enige model zonder 4x4 als optie. |
Piro | zondag 15 februari 2004 @ 14:54 |
quote: Op maandag 9 februari 2004 00:16 schreef Googolplexian het volgende:[..] Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde. Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.
 Ik snap het meeste wel, maar bij sommige dingen gaat het bovenstaande plaatje op. Over gaten: ik zie ook wel eens velgen met 8 gaten, welke auto heeft in hemelsnaam 8 bouten om dat ding erop te schroeven? |
Tjabbo | dinsdag 24 mei 2005 @ 16:59 |
Piro: [Hoe zit dat met...] banden en velgen Dat gaat allemaal over wielen, banden en velgen.  |
man_in_love | dinsdag 24 mei 2005 @ 18:45 |
Nog eentje dan:
(E)CVT [Electronical] Continue Variable Transmission (of [Electronische] Continue Variabele Transmissie
De CVT is de duwband of jarretel-aangedreven versnellingsbak-techniek van de gebroeders Van Doorne, waardoor het dafje groot is geworden. In de afgelopen jaren is deze techniek door DAF in licentie verkocht aan diverse fabrikanten (volvo, subaru, ford/mazda, etc) die de techniek verder verbeterd hebben (meer of bredere duwbanden en verbeterde poelies) zodat de versnellingsbakken meer vermogen aan kunnen. De E staat voor de regelunit die zorgt voor het "ontkoppelen" van de bak, vroeger gebeurde dit door een centrifugaalkoppeling zoals die ook op brommers zit, tegenwoordig wordt wanneer het toerental onder een bepaalde waarde is vanzelf ontkoppeld. Gevolg: Minder schokken en geen kruipneiging. Doordat de motor constant op het ideale toerental met maximaal koppel kan draaien en de twee poelies vanzelf van omtrek veranderen en zo voor de versnelling zorgen, kan met een cvt-versnellingsbak sneller worden opgetrokken dan met welke andere versnellingsbak dan ook.
Sinds een aantal jaar heeft o.a. Audi een CVT met metalen extra brede banden/kettingen ontwikkeld waarmee vermogens van boven de (grofweg) 100 pk overgebracht kunnen worden. Andere fabrikanten hebben het systeem electronisch verder uitgebreid en hebben een aantal "vaste toerentallen" ingebouwd zodat het net lijkt alsof je wel door een aantal versnellingen heen kunt schakelen. Het enige dat gebeurt is dat de poelies op een vaste stand worden vastgezet.
In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden. |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 24 mei 2005 @ 18:52 |
quote:[b]Op dinsdag 24 mei 2005 18:45 In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden. fout  In 1993 heeft David Coulthard voor Williams het in de FW15C getest. In 1994 heeft de FIA het verboden.

b.t.w heeft DAF (Tecno) zelf in 1967 en 1968 in de F3 geraced met CVT.. |
ChrisM55 | woensdag 25 mei 2005 @ 12:52 |
Ja, die met die bak liep de moter in die auto altijd op het max aantal toeren dat mogelijk was en men had dus de hele tijd de beschikking over het max. vermogen van de moter. Zowel op rechte stukken als in bochten.
Maarja, dat ding reed alle records aan flarden en werd verboden...
Ik heb er welleens een filmpje van gezien en het is echt apart om die moter constant zulke hoge toeren te horen maken. |
LangeJan | woensdag 25 mei 2005 @ 12:53 |
Er staat een typo in de OP.
tis Double Over Head CamSHAFT |
Tjabbo | woensdag 25 mei 2005 @ 13:52 |
gebijgewerkert.  |
man_in_love | donderdag 26 mei 2005 @ 15:38 |
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:[..] fout  In 1993 heeft David Coulthard voor Williams het in de FW15C getest. In 1994 heeft de FIA het verboden.  b.t.w heeft DAF (Tecno) zelf in 1967 en 1968 in de F3 geraced met CVT.. I bow to thy knowledge |
MewBie | donderdag 26 mei 2005 @ 17:19 |
quote: Dat heet google  |