Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo
MPI is multipoint injection en dat is een soort EFI
ABS = Antiblokkeer remsysteem
ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma
Twin-Cam = DOHC
TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern)
JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern)
CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern)
GDI = Gasoline Direct Injection
Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas)
LPG = Liquified Petrol Gas
etcetera
[Dit bericht is gewijzigd door ZX9R op 15-01-2004 18:39]
quote:Wat is VTEC overigens?
Op donderdag 15 januari 2004 18:37 schreef ZX9R het volgende:
Tis idd wel heel veel Nissan.Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo
MPI is multipoint injection en dat is een soort EFIABS = Antiblokkeer remsysteem
ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma
Twin-Cam = DOHC
TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern)
JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern)
CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern)
GDI = Gasoline Direct Injection (NEC-Mitsubishi)
Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas)
LPG = Liquified Petroleum Gasetcetera
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 19:10 schreef Piro het volgende:[..]
Wat is VTEC overigens?
Dus eigenlijk een mengeling van verschillende termen
APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
quote:deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven
Op donderdag 15 januari 2004 18:22 schreef jacco het volgende:
[afbeelding]Eigenlijk niet veel uitleg. Want de topctitel zegt het al. Heb hier een lijstje met afkortingen van Nissan voor voornamelijk de Skyline. Maar er zijn natuurlijk honderden afkortingen en dingen over Planes, Trains & Automobiles te vertellen.
Maar wil het hier centraal over de afkortingen hebben.
RB: Nissan; Race Bred (voortgekomen uit de racerij) GT: Nissan; Grand Touring (E = Economy, S = Sports, X = Extra, R = Racing) 4WD: Four Wheel Drive 2WD: Two Wheel Drive EFI: Electronic (multiport) Fuel Injection OHC: Over Head Cams DOHC: Double Over Head Cams kW: KiloWatts; 1 kW is 1,36 pk RPM: Revolutions Per Minute PS: Japanse/Europese metrische paardekracht (Pferdestärke); 1 PS = 0,986 BHP BHP: Brake Horse Power; 1 BHP = 1,015 PS Man: Manuele transmissie Auto: Automatische transmissie 4WS: Four Wheel Steering HICAS: Nissan; HIgh Capacity Active Steering ATTESA E-TS: Nissan; Advanced Total Traction Engineering System for All wheels, Electronic Torque Split S-spec: Nissan; S-spec = Sport specification V-spec: Nissan; V-spec = Victory specification (opgevolgd door V-spec II) M-specNür: Nissan; M-specNür = jubileumserie vanaf eind 2001 FTO: Mitsubishi; Fresh Touring Origination MIVEC: Mitsubishi's Intelligent Valve timing and lift Electronic Control system Dus plaats hier al de afkortingen die je weet en/of wilt weten
-edit-
VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk )
quote:Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS
Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:[..]
deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven
quote:Uuh, wow.
Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende:
Pferdestränge is het ipv stärke![]()
En is het niet rotations per minute ipv revolutions (staat zo in mijn monteurshandboek![]()
APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
quote:ja, maar gewoon HP ofwel PS ofwel PK is op de motor.... de kracht die je in de overbrenging verliest is per auto verschillend dus er is geen vaste verhouding voor...
Op donderdag 15 januari 2004 19:59 schreef jacco het volgende:[..]
Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS
een auto van het merk X heeft 100pk aan de motor en 90pk (90BHP) aan de achterwielen en een auto van het merk Z heeft 100pk aan de motor en 87pk aan de achterwielen (87BHP)
verder is er geen verschil tussen PS en PK en HP
en ook geen verschil tussen PK op de achterwielen en BHP
-edit-
wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit... (dat weet ik zelf niet)
[Dit bericht is gewijzigd door Youp op 15-01-2004 20:06]
quote:Dat is de druk waarop de turbo draait
Op donderdag 15 januari 2004 20:01 schreef Piro het volgende:[..]
Uuh, wow.
Kan je dat APC ook in een andere auto zetten?
En wat is die turbodruk.
Haldex: naam van een 4x4 systeem dat de aandrijf-verdeling met een computer aanpast, bijv. als je in een rechte lijn rijd, word de aandrijving naar de achterwielen uitgeschakeld.
quote:Hoe hoger hoe meer 'turbo'?
Op donderdag 15 januari 2004 20:04 schreef jacco het volgende:[..]
Dat is de druk waarop de turbo draait
quote:je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers
Op donderdag 15 januari 2004 21:15 schreef Piro het volgende:[..]
Hoe hoger hoe meer 'turbo'?
quote:Al gelezen, ga ik daar effe de spemmert uithangen
Op donderdag 15 januari 2004 21:21 schreef jacco het volgende:[..]
je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers
quote:Vtec >> VTEC
Op donderdag 15 januari 2004 19:18 schreef jacco het volgende:[..]
Vtec: Variable Valve Timing and Lift Electronic Control Dus eigenlijk een mengeling van verschillende termen
/heb ik een 4x4 is mn garage 2 bij 2
dankzij dit topic weet ik eindelijk waar VTS voor staat
Toyota specific:
quote:ff offtopic: die apc is denk ik een soort pingelsensor. een pingelsensor zit ook op een renault 5 gtt ph 2 (88'-90') . bij een gtt zit dit in / bij de ontstekings module.
Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende:
APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
VTS: Vehicle Trés Sportive
en
VTR: Vehicle Trés Rapide
quote:VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide
Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:[..]
deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven
-edit-
VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk
)
-edit-
Spuit 11
quote:kan idd best kloppen
Op maandag 19 januari 2004 16:18 schreef yup het volgende:[..]
VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide
-edit-
Spuit 11
![]()
quote:Dat is er inderdaad, 100 HP = 101.39 PS (de metrische standaard).
Op donderdag 15 januari 2004 20:04 schreef Youp het volgende:
wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit... (dat weet ik zelf niet)
quote:jup maar er zit absoluut geen verschil in de HP uit BHP en 'gewoon' HP...
Op maandag 19 januari 2004 17:13 schreef Weurst het volgende:[..]
Dat is er inderdaad, 100 HP = 101.39 PS (de metrische standaard).
Blijkbaar waren Engelse paardjes wat sterker dan die van het vaste land toen ze de waarden bepaald hebben.
vandaar ook dat je BHP niet pet PS moet gaan vergelijken dat is zo krom als het maar kan dan moet je ook HP en PS nemen...
Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast).
quote:En dat is helemaal juist ja
Op maandag 19 januari 2004 17:16 schreef Youp het volgende:jup maar er zit absoluut geen verschil in de HP uit BHP en 'gewoon' HP...
daar is geen vaste formule ofzo voor omdat bij iedere auto het verschil tussen hp aan de motor en hp aan de achterwielen anders is...
-edit-vandaar ook dat je BHP niet pet PS moet gaan vergelijken dat is zo krom als het maar kan
dan moet je ook HP en PS nemen...
quote:ABS is toch Antiblock Braking System?? of Antiblock Brake Sytem
Op donderdag 15 januari 2004 18:37 schreef ZX9R het volgende:
ABS = Antiblokkeer remsysteem
quote:Antiblock Braking System is de goede!
Op maandag 19 januari 2004 17:52 schreef MewBie het volgende:[..]
ABS is toch Antiblock Braking System?? of Antiblock Brake Sytem
[Dit bericht is gewijzigd door Remizon op 07-02-2004 01:07]
Denk dat ik daarmee zowat aan het eind van m'n Latijn zit...
quote:De cams zijn de nokkenassen
Op zaterdag 7 februari 2004 03:58 schreef OrganicIron het volgende:[..]
wat zijn de "cams" dan in dit geval?
quote:Dat is al verteld, lezen...
Op zaterdag 7 februari 2004 09:41 schreef DeFlip het volgende:
wat is nou de verschil tussen BHP en PK/HP? dus bruto horsepower en paardekracht/horsepower. en volgens mij hebben ze in japan ook nog een andere.
quote:JDM staat voor Japan Domestic Market
Op zaterdag 7 februari 2004 00:47 schreef Remizon het volgende:
ik gooi der nog 2 bij
wat bedoelen ze hier precies mee?
JDM
OEM
quote:oem = original equipment manufacture ofzo, dit is de betekenis van computer onderdelen maar het zal ongetwijfeld ook wel zo zijn bij autos
Op zaterdag 7 februari 2004 12:16 schreef jacco het volgende:[..]
JDM staat voor Japan Domestic Market
OEM staat eigenlijk voor de originele onderdelen, de precieze aanduiding moet iemand anders even beantwoorden
quote:Original Equipment Manufacturer.
Op zaterdag 7 februari 2004 12:31 schreef DeFlip het volgende:[..]
oem = original equipment manufacture ofzo, dit is de betekenis van computer onderdelen maar het zal ongetwijfeld ook wel zo zijn bij autos
A/C Air-Conditioning
AD's Airworthiness Directives
ADF Automatic Direction Finder
AFTT Airframe Total Time
AH Artificial Horizon
A&P Airframe & Powerplant
AP Audio Panel
AP Autopilot
CDI Course Deviation Indicator
CHT Cylinder Head Temperature
Com Communications
C/R Counter Rotating
CT Carburetor Temperature
DF Direction Finder
DG Directional Gyro
DME Distance Measuring Equip.
EFIS Electronic Flight Instrument System
EGT Exhaust Gas Temperature
ELT Emergency Locator Transmitter
F/D Flight Director
FGP Full Gyro Panel
FWF Firewall Forward
GNS Global Navigation System
G/S Glide Slope
GSP Ground Service Plug
HC Heavy Case
HF High Frequency
HP Heated Pilot
HP Horsepower
HSI Horizontal Situation Indicator
HSI Hot Section Inspection
IFR Instrument Flight Rating
ILS Instrument Landing System
IRAN Inspect Repair As Necessary
ITC Investment Tax Credit
LE Left Engine
LMB Light Marker Beacon
LOC Localizer
LR Long Range
LRT Long Range Tanks
MB Marker Beacon
MDH Major Damage History
MP Manifold Pressure
MSP Maintenance Service Plan
NDH No Damage History
NM Nautical Miles
Nav Navigation Radio Receiver
OAT Outside Air Temperature
OH Overhaul
PET Piper Electric Trim
PC Positive Control
PBH Power by the hour
RB Rotating Beacon
RC Rate of Climb
RDF Radio Direction Finder
RE Right Engine
RG Retractable Gear
RMI Radio Magnetic Indicator
RNAV Area Navigation
SB's Service Bulletins
SCMOH Since Chrome Remanufacture
SHS Since Hot Section
SMOH Since Major Overhaul
SOH Since Overhaul
S/N Serial Number
SPOH Since Prop Overhaul
STOH Since Top Overhaul
STOL Short Take-Off
TBO Time Between Overhaul
TT Total Time
TTAE Total Time Aircraft & Engine
TTSN Total Time Since New
XPDR Transponder
VLF Very Low Frequency
VOR VHF Omni Range
Ik zie er geen verschil in, behalve dat AWD alle wielen worden aangedreven, maar aangezien zo'n beetje alle auto's 4 wielen hebben tegenwoordig hebben, zie ik geen verschil met een 4WD.
quote:6wd of awd
Op zaterdag 7 februari 2004 19:45 schreef StephanL het volgende:
Zeg je heb AWD en 4WD wat is het verschilIk zie er geen verschil in, behalve dat AWD alle wielen worden aangedreven, maar aangezien zo'n beetje alle auto's 4 wielen hebben tegenwoordig hebben, zie ik geen verschil met een 4WD.
quote:Ja ok, die bestaan ook. Maar bij RTL autowereld wereld zeiden ze dat Subaru altijd AWD was aangedreven, en volgens mij zijn de meeste auto's bij Subaru nog altijd met 4 wielen. Dan gaat het toch niet op, ze zijn dan wel AWD maar ook 4WD. En van de meeste auto's die 4WD zijn, bestaan geen speciale versies met 6 wielen ofzo, dus mijn punt is: De term 4wd is een beetje overbodig als je alleen van dat type auto maar 1 versie uitbrengt, namelijk diegene met 4 wielen.
Op zaterdag 7 februari 2004 20:10 schreef ThaFreak het volgende:[..]
6wd of awd
[afbeelding]
Dan is die ook automatisch AWD, begrijp je.
Dus wanneer wordt er nou soms 4WD gebruikt bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven, en soms AWD bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven
Als jij dat kan verklaren ben je goed Want ik zie er geen verschil in.
quote:hoeveel krijg ik ervoor, want er staat ergens op internet een verklaring
Op zaterdag 7 februari 2004 20:28 schreef StephanL het volgende:[..]
Ja ok, die bestaan ook. Maar bij RTL autowereld wereld zeiden ze dat Subaru altijd AWD was aangedreven, en volgens mij zijn de meeste auto's bij Subaru nog altijd met 4 wielen. Dan gaat het toch niet op, ze zijn dan wel AWD maar ook 4WD. En van de meeste auto's die 4WD zijn, bestaan geen speciale versies met 6 wielen ofzo, dus mijn punt is: De term 4wd is een beetje overbodig als je alleen van dat type auto maar 1 versie uitbrengt, namelijk diegene met 4 wielen.
Dan is die ook automatisch AWD, begrijp je.
Dus wanneer wordt er nou soms 4WD gebruikt bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven, en soms AWD bij een auto waar 4 wielen worden aangedreven
Als jij dat kan verklaren ben je goed
Want ik zie er geen verschil in.
quote:De eer
Op zaterdag 7 februari 2004 20:31 schreef ThaFreak het volgende:[..]
hoeveel krijg ik ervoor, want er staat ergens op internet een verklaring
quote:De officiele verklaring:
Op zaterdag 7 februari 2004 20:36 schreef StephanL het volgende:[..]
De eer
quote:Op die fiets
Op zaterdag 7 februari 2004 20:36 schreef ThaFreak het volgende:[..]
De officiele verklaring:
As it turns out, "all-wheel drive" refers to vehicles that have permanently engaged or automatically engaging four-wheel-drive capability. "Four-wheel drive" implies the vehicle has manually engaging, temporary four-wheel drive. Your confusion is justified -- the auto industry, in their infinite wisdom, created these seemingly interchangeable terms.
quote:Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro.
Op zaterdag 7 februari 2004 20:38 schreef StephanL het volgende:[..]
Op die fiets
quote:Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.
Op zaterdag 7 februari 2004 21:49 schreef Piro het volgende:[..]
Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro.
En een Willys overland is dus AWD.
De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
quote:Dat begreep ik al idd, weer een hoop duidelijkheid gekregen hier.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:[..]
Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.
De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
PTA
quote:Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:[..]
Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.
quote:Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
quote:En wat zijn wormwielen?
Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
quote:Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.
Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
quote:Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.
Op zondag 8 februari 2004 11:26 schreef Piro het volgende:[..]
Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
[..]Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
[..]En wat zijn wormwielen?
[..]Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.
Eerst, meer info over Torsen:
http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htm
Dwarsgeplaatste en motor in lengterichting:
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.
Voorbeeld van een wormwiel:
En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.
quote:Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?
Op zondag 8 februari 2004 11:46 schreef yup het volgende:[..]
Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.
quote:I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg
Eerst, meer info over Torsen:
http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htmDwarsgeplaatste en motor in lengterichting:
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.
quote:En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?
Voorbeeld van een wormwiel:
quote:Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.
En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.
Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)
"BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.
mijn toevoegingen:
ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)
cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)
PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.
FWD = Front Wheel Drive
RWD = Rear Wheel Drive
4WD = Four Wheel Drive
AWD = All Wheel DRive
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 12:16]
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:01 schreef Piro het volgende:[..]
Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?
Nee volgens mij niet, Torsen kan 90/10 en 10/90 dacht ik, dus nooit helemaal FWD of RWD. Een Haldex kan zijn achteras (of soms vooras) helemaal uitschakelen, maar nooit is het zo, dat hij soms vooras en soms achteras kan uitschakelen, het is het een of de ander.
[..]I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg
.
NP
[..]En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?
Uhhh...
, ik weet dat het helemaal met wormwielen werkt, ik zou niet weten hij precies inmekaar zit, dus op dit heb ik geen antwoord.
[..]Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.
quote:Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn.
quote:Juist ja.
Op zondag 8 februari 2004 12:20 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.
Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en juist niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn, toch?
En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.
quote:Idd... lol en slijtage
Op zondag 8 februari 2004 12:23 schreef yup het volgende:[..]
Juist ja.
En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.
b.o.t. = back on topic
quote:Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
Op zondag 8 februari 2004 12:10 schreef Googolplexian het volgende:
oeioeioei...Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)
"BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok
Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.
mijn toevoegingen:
ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)
PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.
quote:lol!
Op zondag 8 februari 2004 12:29 schreef Piro het volgende:[..]
Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
En wat is een velgflens
[physics mode off]
De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)
ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).
ET waarde : ook wel Offset in het Engels
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 13:09]
quote:Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?
Op zondag 8 februari 2004 13:04 schreef Googolplexian het volgende:[..]
lol!
[physics mode off]
De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)
ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).
ET waarde : ook wel Offset in het Engels
quote:Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.
Op zondag 8 februari 2004 13:11 schreef Piro het volgende:[..]
Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?
Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.
quote:SIPS eigenlijk betekent dit:
Op zaterdag 17 januari 2004 19:51 schreef Xtreem het volgende:
SIPS - Side Impact Protection System
WIPS - Whiplash Impact Protection System
APC gaat verder:
Bij de introductie ervan hebben ze een SAAB in een luchtdichte tent gezet en de uitlaat van een 92 tweetakt de tent ingevoerd. De slang had een klep (?) om om te schakelen van buitenlucht naar uitlaat. De APC zorgde ervoor dat bij het omschakelen van buitenlucht naar uitlaat de motor even sidderde en daarna vrolijk verder liep. Natuurlijk niet met normaal vermogen/koppel, maar hij liep. Dit lukt dus niet bij welke auto dan ook. De praktijk? Heb je APC en tank je rommel RON92 in Hongarije bijvoorbeeld, dan kom je nog thuis met je eigen auto.
quote:SAE is irrelevant: Standard American Enginering. De motor wordt volledig kaalgeplukt, dus geen waterpomp, stuurbekrachtiging, airco etc. Alleen de motor, computer en uitlaat. Iedereen snapt nu wel dat je dan 15% meer vermogen hebt. Alleen rijdt je auto dan niet meer...
Op maandag 19 januari 2004 17:18 schreef daNpy het volgende:
Je hebt wel PK's in DIN en in SAE.Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast).
quote:Lees in dit topic vanaf pagina 2 eens, ik zit dat de hele dag uit te leggen
Op zondag 15 februari 2004 11:30 schreef Mike4583498057430965 het volgende:
Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties.
En een A2 heeft geen Quattro, dat is de enige model zonder 4x4 als optie.
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:16 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.
Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.
Ik snap het meeste wel, maar bij sommige dingen gaat het bovenstaande plaatje op.
Over gaten: ik zie ook wel eens velgen met 8 gaten, welke auto heeft in hemelsnaam 8 bouten om dat ding erop te schroeven?
foutquote:[b]Op dinsdag 24 mei 2005 18:45
In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
fout
In 1993 heeft David Coulthard voor Williams het in de FW15C getest.
In 1994 heeft de FIA het verboden.
b.t.w heeft DAF (Tecno) zelf in 1967 en 1968 in de F3 geraced met CVT..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |