abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16985518
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 21:49 schreef Piro het volgende:

[..]

Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro.
En een Willys overland is dus AWD.


Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.

De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.

Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.

Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).

pi_16992985
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:

[..]

Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.

De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.

Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.

Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).


Dat begreep ik al idd, weer een hoop duidelijkheid gekregen hier.

PTA

  zondag 8 februari 2004 @ 11:26:18 #53
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_16993893
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:

[..]

Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.


Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
quote:
De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
quote:
Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
En wat zijn wormwielen?
quote:
Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_16994183
quote:
Op zondag 8 februari 2004 11:26 schreef Piro het volgende:

[..]

Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
[..]

Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
[..]

En wat zijn wormwielen?
[..]

Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.


Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.

Eerst, meer info over Torsen:
http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htm

Dwarsgeplaatste en motor in lengterichting:

In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.

In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.

Voorbeeld van een wormwiel:

En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.

  zondag 8 februari 2004 @ 12:01:13 #55
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_16994443
quote:
Op zondag 8 februari 2004 11:46 schreef yup het volgende:

[..]

Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.


Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?
quote:
Eerst, meer info over Torsen:
http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htm

Dwarsgeplaatste en motor in lengterichting:

[afbeelding]

In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.

In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.


I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg .
quote:
Voorbeeld van een wormwiel:

[afbeelding]


En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?
quote:
En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.
Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_16994651
oeioeioei...

Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)

"BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.

mijn toevoegingen:
ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)

cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)

PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.

FWD = Front Wheel Drive
RWD = Rear Wheel Drive
4WD = Four Wheel Drive
AWD = All Wheel DRive

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 12:16]

Calm down, please!
pi_16994683
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:01 schreef Piro het volgende:

[..]

Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?

Nee volgens mij niet, Torsen kan 90/10 en 10/90 dacht ik, dus nooit helemaal FWD of RWD. Een Haldex kan zijn achteras (of soms vooras) helemaal uitschakelen, maar nooit is het zo, dat hij soms vooras en soms achteras kan uitschakelen, het is het een of de ander.
[..]

I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg .

NP
[..]

En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?

Uhhh... , ik weet dat het helemaal met wormwielen werkt, ik zou niet weten hij precies inmekaar zit, dus op dit heb ik geen antwoord.
[..]

Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.


pi_16994815
quote:
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.

Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn.

Calm down, please!
pi_16994882
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:20 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.

Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en juist niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn, toch?


Juist ja.

En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.

pi_16994922
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:23 schreef yup het volgende:

[..]

Juist ja.

En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.


Idd... lol en slijtage

b.o.t. = back on topic

Calm down, please!
  zondag 8 februari 2004 @ 12:29:56 #61
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_16995045
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:10 schreef Googolplexian het volgende:
oeioeioei...

Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)

"BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.

mijn toevoegingen:
ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)

cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)

PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.


Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
En wat is een velgflens
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_16996030
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:29 schreef Piro het volgende:

[..]

Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
En wat is een velgflens


lol!

[physics mode off]

De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)

ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).

ET waarde : ook wel Offset in het Engels

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 13:09]

Calm down, please!
  zondag 8 februari 2004 @ 13:11:45 #63
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_16996256
quote:
Op zondag 8 februari 2004 13:04 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

lol!

[physics mode off]

De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)

ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).

ET waarde : ook wel Offset in het Engels

[afbeelding]


Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_17017348
quote:
Op zondag 8 februari 2004 13:11 schreef Piro het volgende:

[..]

Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?


Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.

Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.

Calm down, please!
pi_17031460
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 19:51 schreef Xtreem het volgende:
SIPS - Side Impact Protection System
WIPS - Whiplash Impact Protection System
SIPS eigenlijk betekent dit:
Saab
Invented
Passive
Safety
Greetings to you, Earthling!
pi_17031615
ff offtopic: die apc is denk ik een soort pingelsensor. een pingelsensor zit ook op een renault 5 gtt ph 2 (88'-90') . bij een gtt zit dit in / bij de ontstekings module.
[/quote]

APC gaat verder:
Bij de introductie ervan hebben ze een SAAB in een luchtdichte tent gezet en de uitlaat van een 92 tweetakt de tent ingevoerd. De slang had een klep (?) om om te schakelen van buitenlucht naar uitlaat. De APC zorgde ervoor dat bij het omschakelen van buitenlucht naar uitlaat de motor even sidderde en daarna vrolijk verder liep. Natuurlijk niet met normaal vermogen/koppel, maar hij liep. Dit lukt dus niet bij welke auto dan ook. De praktijk? Heb je APC en tank je rommel RON92 in Hongarije bijvoorbeeld, dan kom je nog thuis met je eigen auto.

Greetings to you, Earthling!
pi_17031722
quote:
Op maandag 19 januari 2004 17:18 schreef daNpy het volgende:
Je hebt wel PK's in DIN en in SAE.

Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast).


SAE is irrelevant: Standard American Enginering. De motor wordt volledig kaalgeplukt, dus geen waterpomp, stuurbekrachtiging, airco etc. Alleen de motor, computer en uitlaat. Iedereen snapt nu wel dat je dan 15% meer vermogen hebt. Alleen rijdt je auto dan niet meer...
Greetings to you, Earthling!
pi_17191062
Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties.
pi_17191324
quote:
Op zondag 15 februari 2004 11:30 schreef Mike4583498057430965 het volgende:
Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties.
Lees in dit topic vanaf pagina 2 eens, ik zit dat de hele dag uit te leggen

En een A2 heeft geen Quattro, dat is de enige model zonder 4x4 als optie.

  zondag 15 februari 2004 @ 14:54:35 #70
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_17195407
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:16 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.

Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.


Ik snap het meeste wel, maar bij sommige dingen gaat het bovenstaande plaatje op.
Over gaten: ik zie ook wel eens velgen met 8 gaten, welke auto heeft in hemelsnaam 8 bouten om dat ding erop te schroeven?

Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  dinsdag 24 mei 2005 @ 16:59:19 #71
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_27313694
Piro: [Hoe zit dat met...] banden en velgen
Dat gaat allemaal over wielen, banden en velgen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:45:00 #72
114263 man_in_love
Wisdom of age
pi_27316879
Nog eentje dan:

(E)CVT
[Electronical] Continue Variable Transmission (of [Electronische] Continue Variabele Transmissie

De CVT is de duwband of jarretel-aangedreven versnellingsbak-techniek van de gebroeders Van Doorne, waardoor het dafje groot is geworden.
In de afgelopen jaren is deze techniek door DAF in licentie verkocht aan diverse fabrikanten (volvo, subaru, ford/mazda, etc) die de techniek verder verbeterd hebben (meer of bredere duwbanden en verbeterde poelies) zodat de versnellingsbakken meer vermogen aan kunnen.
De E staat voor de regelunit die zorgt voor het "ontkoppelen" van de bak, vroeger gebeurde dit door een centrifugaalkoppeling zoals die ook op brommers zit, tegenwoordig wordt wanneer het toerental onder een bepaalde waarde is vanzelf ontkoppeld. Gevolg: Minder schokken en geen kruipneiging. Doordat de motor constant op het ideale toerental met maximaal koppel kan draaien en de twee poelies vanzelf van omtrek veranderen en zo voor de versnelling zorgen, kan met een cvt-versnellingsbak sneller worden opgetrokken dan met welke andere versnellingsbak dan ook.

Sinds een aantal jaar heeft o.a. Audi een CVT met metalen extra brede banden/kettingen ontwikkeld waarmee vermogens van boven de (grofweg) 100 pk overgebracht kunnen worden.
Andere fabrikanten hebben het systeem electronisch verder uitgebreid en hebben een aantal "vaste toerentallen" ingebouwd zodat het net lijkt alsof je wel door een aantal versnellingen heen kunt schakelen. Het enige dat gebeurt is dat de poelies op een vaste stand worden vastgezet.

In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden.
Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
pi_27317128
quote:
[b]Op dinsdag 24 mei 2005 18:45
In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden.
fout
In 1993 heeft David Coulthard voor Williams het in de FW15C getest.
In 1994 heeft de FIA het verboden.




b.t.w heeft DAF (Tecno) zelf in 1967 en 1968 in de F3 geraced met CVT..
pi_27336406
Ja, die met die bak liep de moter in die auto altijd op het max aantal toeren dat mogelijk was en men had dus de hele tijd de beschikking over het max. vermogen van de moter. Zowel op rechte stukken als in bochten.

Maarja, dat ding reed alle records aan flarden en werd verboden...

Ik heb er welleens een filmpje van gezien en het is echt apart om die moter constant zulke hoge toeren te horen maken.
...I never think of the future...it comes soon enough.
pi_27336476
Er staat een typo in de OP.

tis Double Over Head CamSHAFT
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')