quote:Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.
Op zaterdag 7 februari 2004 21:49 schreef Piro het volgende:[..]
Een skyline is dus 4wd, net als de duurdere audi's met quattro.
En een Willys overland is dus AWD.
De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
quote:Dat begreep ik al idd, weer een hoop duidelijkheid gekregen hier.
Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:[..]
Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.
De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
PTA
quote:Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
Op zaterdag 7 februari 2004 23:18 schreef yup het volgende:[..]
Audi A4, A6, A8 Quattro, alle 4,6,8 (R)S series, en volgens mij alle VW Passat's na een bepaald jaar (1999 ofzo) zijn AWD Torsen permanente 4x4.
quote:Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
De A3, Golf, Leon, Skoda Octavia enz, hebben dwars geplaatste motoren en zijn Haldex 4WD, part-time 4x4 dus.
quote:En wat zijn wormwielen?
Torsen permanente 4x4 werkt altijd, dus ook als je rechtuit zit te branden. Torsen is 100% mechanisch en werkt met wormwielen, dus er bestaat geen "lag" dus het percentage fwd en rwd word direct verandert.
quote:Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.
Haldex half-time 4x4 werkt alleen als de aangedreven (voorste wielen dus) hun grip verliezen, en schakeld dus de achterwielen bij als je voorwielen grip verliezen. Haldex werkt met een computer die de achter as bijschakeld, dus er is "lag" tussen fwd en 4wd schakeling (ook al is die "lag" zeer miniem).
quote:Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.
Op zondag 8 februari 2004 11:26 schreef Piro het volgende:[..]
Ik kan me op audi een filmpje herinneren waar hun quattro aandrijving uitgelegd wordt, en dat hun autootje door een regenplas rijdt waar ie de torsie op de wielen zet die niet in het water ligt, en daarna alles naar voren schuift...
[..]Wat houdt dwars geplaatst in? Boxermotor ofzo?
[..]En wat zijn wormwielen?
[..]Zoiets als de ATESSA ETS van de Nissan dus, maar dan iets anders, ATESSA schuift gewoon torsie naar onafhankelijke wielen die het nodig hebben, afaik dus niet noodzakelijk 'de achteras' of 'de vooras'.
Eerst, meer info over Torsen:
http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htm
Dwarsgeplaatste en motor in lengterichting:
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.
Voorbeeld van een wormwiel:
En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.
quote:Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?
Op zondag 8 februari 2004 11:46 schreef yup het volgende:[..]
Die filmpje die jij gezien hebt is ook waar, maar Torsen blijft permanent, want stel je hebt een jeep, en die is permanent 4x4, maar hij kan zijn power naar voren of naar achteren schakelen, is dat dan half-time 4x4? Nee, dat blijft dus full-time 4x4 en dat is de Torsen ook. Voorbeeldje: Een Audi S3 met Haldex (duh), die in een rechte lijn rijd heeft uitgeschakelde rwd, want je hebt er niks aan als je rechtdoor rijd, vandaar dat het ook half-time 4x4 is, want het blijft niet altijd alle 4 de wielen kracht geven, itt tot een Audi RS6, die Torsen heeft, en alle 4 de wielen worden in een rechte lijn altijd aangedreven.
quote:I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg
Eerst, meer info over Torsen:
http://auto.howstuffworks.com/differential8.htm
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive5.htmDwarsgeplaatste en motor in lengterichting:
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
In het tweede plaatje zie je dat de motor in lengterichting is geplaatst ten opzichte van het onderstel. Dit is vrijwel altijd zo bij RWD, alhoewel de grote Audi modellen die ik je eerst zei, allemaal motoren in lengterichting hebben, en ze zijn FWD! Dit word bij Audi zo gedaan omdat dan Torsen Quattro makkelijker is in te bouwen in zo een auto. Motoren in lengterichting hebben het nadeel dat je vaak minder interieur ruimte hebt als een dwarsgeplaatste motor.
quote:En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?
Voorbeeld van een wormwiel:
quote:Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.
En Haldex kan niet alle meer dan 50% (zoeits dacht ik) van de power naar de achterwielen schakelen, dus het is in feite een FWD, die soms in 4WD verandert.
Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)
"BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.
mijn toevoegingen:
ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)
cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)
PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.
FWD = Front Wheel Drive
RWD = Rear Wheel Drive
4WD = Four Wheel Drive
AWD = All Wheel DRive
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 12:16]
quote:
Op zondag 8 februari 2004 12:01 schreef Piro het volgende:[..]
Juist wel toch, want als hij bijvoorbeeld alle power naar de achterkant smijt om iets te trekken ofzo, dan doen zijn voorwielen niets anders dan rollen, of zie ik het verkeerd?
Nee volgens mij niet, Torsen kan 90/10 en 10/90 dacht ik, dus nooit helemaal FWD of RWD. Een Haldex kan zijn achteras (of soms vooras) helemaal uitschakelen, maar nooit is het zo, dat hij soms vooras en soms achteras kan uitschakelen, het is het een of de ander.
[..]I see, dank voor dit verhelderende stukje uitleg
.
NP
[..]En dit ding gaat draaien op het moment dat ie torsie wil gaan verdelen?
Uhhh...
, ik weet dat het helemaal met wormwielen werkt, ik zou niet weten hij precies inmekaar zit, dus op dit heb ik geen antwoord.
[..]Yep, 50/50 torsie kan ie bereiken inderdaad.
quote:Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.
In het eerste plaatje zie je dat de motor "dwars" is geplaatst ten opzichte van de onderstel, hij staat "dwars". Vaak is dit zo bij FWD auto's. Dwarsgeplaatste motoren hebben vaak het voordeel dat je meer interieur ruimte hebt.
Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn.
quote:Juist ja.
Op zondag 8 februari 2004 12:20 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Grootste voordeel is natuurlijk dat de aandrijfassen bij dwarsgeplaatste blokken direct vanuit de bak richting wielen gaan. Hetzelfde met in de lengte geplaatste blokken en de cardanas richting de aandrijfas achter.
Dwars staat hierbij t.o.v. de lengte van de auto en juist niet t.o.v. de aandrijfas. Anders zou een motor altijd in de lengte geplaatst zijn, toch?
En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.
quote:Idd... lol en slijtage
Op zondag 8 februari 2004 12:23 schreef yup het volgende:[..]
Juist ja.
En nog een nadeel van een cardan-as is dat er vermogensverlies op treed, en niet zo een beetje ook.
b.o.t. = back on topic
quote:Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
Op zondag 8 februari 2004 12:10 schreef Googolplexian het volgende:
oeioeioei...Cams zijn geen Nokkenassen maar nokken (shaft maakt er een as van)
"BHP is pk op de achterwielen"?!?! Dus mijn voorwiel aangedreven auto heeft geen BHP? Alleen PK? ok
Voor de rest kloptte het aardig. BHP is min overbrengingsweerstand.
mijn toevoegingen:
ET waarde = EinpressTiefe (diepgang van velgflens)cW waarde = geen afkorting maar een natuurkunde eenheid (De CW-waarde is een waarde die de luchtweerstand van een auto aangeeft: Cw=W/(1/2*rho*v^2*S). Waarbij W de weerstand is, rho de dichtheid van de lucht, v de snelheid en s het oppervlak)
PGM-FI = Honda's afkorting voor ProGrammed Fuel Injection.
quote:lol!
Op zondag 8 februari 2004 12:29 schreef Piro het volgende:[..]
Dude, chill met de natuurkunde, daar zuig ik echt zwaar in
En wat is een velgflens
[physics mode off]
De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)
ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).
ET waarde : ook wel Offset in het Engels
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 08-02-2004 13:09]
quote:Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?
Op zondag 8 februari 2004 13:04 schreef Googolplexian het volgende:[..]
lol!
[physics mode off]
De flens is het montage oppervlak. Daar waar de velg contact maakt met de remschijf in dit geval. (Een flens bij een pijpleiding bijvoorbeeld is dus dat platte gedeelte waar de bouten doorheen gaan)
ET waarde is de afstand van het midden van de velg tot die flens. Hoe groter deze waarde, des te dieper komt de velg in de wielkast te zitten. Een verkeerde ET waarde kan er dus voor zorgen dat je wiel bij sturen (of bij verlaagde auto's zelfs bij veren) tegen het spatboord (hoge ET waarde) aankomt of tegen de schutplaat aan de binnenkant van je wielkast (lage ET waarde).
ET waarde : ook wel Offset in het Engels
quote:Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.
Op zondag 8 februari 2004 13:11 schreef Piro het volgende:[..]
Ow, dus niet elke velg kan onder elke auto?
Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.
quote:SIPS eigenlijk betekent dit:
Op zaterdag 17 januari 2004 19:51 schreef Xtreem het volgende:
SIPS - Side Impact Protection System
WIPS - Whiplash Impact Protection System
APC gaat verder:
Bij de introductie ervan hebben ze een SAAB in een luchtdichte tent gezet en de uitlaat van een 92 tweetakt de tent ingevoerd. De slang had een klep (?) om om te schakelen van buitenlucht naar uitlaat. De APC zorgde ervoor dat bij het omschakelen van buitenlucht naar uitlaat de motor even sidderde en daarna vrolijk verder liep. Natuurlijk niet met normaal vermogen/koppel, maar hij liep. Dit lukt dus niet bij welke auto dan ook. De praktijk? Heb je APC en tank je rommel RON92 in Hongarije bijvoorbeeld, dan kom je nog thuis met je eigen auto.
quote:SAE is irrelevant: Standard American Enginering. De motor wordt volledig kaalgeplukt, dus geen waterpomp, stuurbekrachtiging, airco etc. Alleen de motor, computer en uitlaat. Iedereen snapt nu wel dat je dan 15% meer vermogen hebt. Alleen rijdt je auto dan niet meer...
Op maandag 19 januari 2004 17:18 schreef daNpy het volgende:
Je hebt wel PK's in DIN en in SAE.Dit zijn andere standaarden (DIN = Deutsche Indurstie Norm, en wordt op heel veel vlakken toegepast).
quote:Lees in dit topic vanaf pagina 2 eens, ik zit dat de hele dag uit te leggen
Op zondag 15 februari 2004 11:30 schreef Mike4583498057430965 het volgende:
Hoe zit dat nou precies met audi's quattro systeem, ik dacht eerst hetzelfde als bijv golf 4-motion dus gewoon 4WD, maar ik zag laatst een audi quattro, volgens mij een A2, die voorwielaandrijving had staan bij de specificaties.
En een A2 heeft geen Quattro, dat is de enige model zonder 4x4 als optie.
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:16 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Idd... niet elke velg kan onder iedere auto... maar dat heeft meer redenen dan alleen de ET waarde.
Logischerwijs ook hoeveel gaten (gaats), breedte, steek (afstand gat t.o.v. gat er tegenover) en radius van de velg tellen mee. Een Jeep-wiel kan immers niet onder een civic (grootte) maar een BMW wiel ook niet (5 gaats BMW, 4 gaats Civic). Een Golf wiel lijkt verschikkelijk veel op dat van een Civic maar hier is de ET Waarde vaak weer verkeerd. Dus velgen van een Golf en een Civic zijn NIET altijd (meestal niet, zelfs) uitwisselbaar.
Ik snap het meeste wel, maar bij sommige dingen gaat het bovenstaande plaatje op.
Over gaten: ik zie ook wel eens velgen met 8 gaten, welke auto heeft in hemelsnaam 8 bouten om dat ding erop te schroeven?
foutquote:[b]Op dinsdag 24 mei 2005 18:45
In de jaren 70 heeft een raceteam (ik meen Lotus) getest met een F1wagen met cvt bak, echter dit werd wegens te goede resultaten verboden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |